abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 januari 2019 @ 20:44:07 #126
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_184480538
Lucas doet de Birdbox Challenge :')
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:33:11 #127
323349 LetsGame
NANANA NANA NANANA
pi_184483005
Ik heb Mark altijd al een leeg personage gevonden. Totaal geen karakter.. terwijl Tim Immers in ONM wel weer een leuk personage neerzette. Dus het ligt niet aan hem lijkt me.
Tegenslag werpt schaduw op geluk.
pi_184483190
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:33 schreef LetsGame het volgende:
Ik heb Mark altijd al een leeg personage gevonden. Totaal geen karakter.. terwijl Tim Immers in ONM wel weer een leuk personage neerzette. Dus het ligt niet aan hem lijkt me.
Ik dacht ook dat hij vooral terug kwam voor Marieke en haar verhaallijn.
pi_184484222
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:44 schreef miaeak het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat hij vooral terug kwam voor Marieke en haar verhaallijn.
Hij gaat Hein gewoon neerknallen en dan de gevangenis in..
pi_184484247
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 23:45 schreef Nathvi het volgende:

[..]

Hij gaat Hein gewoon neerknallen en dan de gevangenis in..
Ja dat denk ik ook :{.
pi_184484455
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:33 schreef LetsGame het volgende:
Ik heb Mark altijd al een leeg personage gevonden. Totaal geen karakter.. terwijl Tim Immers in ONM wel weer een leuk personage neerzette. Dus het ligt niet aan hem lijkt me.
Ravi Wertheimer _O_
Maar Mark... Nee, is inderdaad een wat leeg, saai personage. Niet op een hatelijke manier, maar ook niet dat je denkt van "goh, die zal ik missen als die weg is". Zonde ook dat ze hem en Marieke hebben teruggehaald voor die slappe dementie-verhaallijn, alleen maar om Janine weer iets te doen te geven. Over de exit van Marieke dan nog maar niet te spreken...
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_184485515
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 23:58 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Over de exit van Marieke dan nog maar niet te spreken...
Ja, wat een slappe hap.
Sowieso een makkelijke uitweg, maar dan ook nog eens niks van de crematie of wat ook laten zien. Ze slaan voor mij hele stukken in verhaallijnen over.

Zo ook Lana - eerst doet ze helemaal moeite om Q laxeermiddel te geven etc etc en is superblij met het resultaat - en de volgende aflevering, zonder ook maar een scene te laten zien waar ze toch berouw lijkt te hebben, biecht ze het op aan Linda "en ik heb er zo'n spijt van nu!"
Ehh wat?? Jantje lacht, Jantje huilt idee?

Bij Bing en Amir idem - ene dag zijn ze zo'n goede vrienden dat Bing echt ALLES voor hem doet, dan gebeurt er 1 dingetje en POEF hij gaat hem erin luizen en maakt hem geen bal uit dat Amir dan gedeporteerd en vermoord kan/zal worden.
Ok, ik snap de hoge emoties want kindje blabla, maar geef dat een paar scenes, zie Bing worstelen met het niet kunnen accepteren en toch proberen, ipv meteen van 100 naar -10.000 te schieten.
pi_184497504
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 01:06 schreef Clemanyana het volgende:

[..]

Ja, wat een slappe hap.
Sowieso een makkelijke uitweg, maar dan ook nog eens niks van de crematie of wat ook laten zien. Ze slaan voor mij hele stukken in verhaallijnen over.

Zo ook Lana - eerst doet ze helemaal moeite om Q laxeermiddel te geven etc etc en is superblij met het resultaat - en de volgende aflevering, zonder ook maar een scene te laten zien waar ze toch berouw lijkt te hebben, biecht ze het op aan Linda "en ik heb er zo'n spijt van nu!"
Ehh wat?? Jantje lacht, Jantje huilt idee?

Bij Bing en Amir idem - ene dag zijn ze zo'n goede vrienden dat Bing echt ALLES voor hem doet, dan gebeurt er 1 dingetje en POEF hij gaat hem erin luizen en maakt hem geen bal uit dat Amir dan gedeporteerd en vermoord kan/zal worden.
Ok, ik snap de hoge emoties want kindje blabla, maar geef dat een paar scenes, zie Bing worstelen met het niet kunnen accepteren en toch proberen, ipv meteen van 100 naar -10.000 te schieten.
Precies. Het is mooi dat ze de kritiek op de langdradigheid van eerder hebben aangenomen om er iets mee te doen, maar nu gaat het wel heel erg van de hak op de tak. Alsof ze vanaf de synopsis direct de vijf afzonderlijke scripts in het blok schrijven, zonder die synopsis eerst te storylinen naar pakweg 90 scènes. "Ja, verzin zelf maar de scènes. Als je maar van A naar B gaat is het wel goed."

Nu je het toch over de actie van Bing hebt: dat doet mij beseffen dat er eigenlijk geen echte schurk/slechterik in de vaste cast zit. Want ja, Bing is nu dan wel de 'slechte man' met dit verhaaltje, maar niet een schurk zoals Frits of Ludo in het verleden. Want Ludo anno 2019 is meer de afstandelijke familieman die zo nu en dan met de verkeerde mensen in aanraking komt, dan de Ludo van pakweg 20 jaar terug die Huib zijn graf liet graven, mensen een loer draaide en nog altijd met zijn maffiaverleden in de knoop zat. Waar is de vaste slechterik die de anderen zakelijk een loer draait, mensen belazert en de spanning met zich meebrengt?
Zelfde dat ik een echte bitch mis in de cast. Tuurlijk, Aysen kan af en toe een harde tante zijn, maar zij is té verweven met de rest van de personages om er een echte bitch van te maken.
Ook mis ik een echte good guy in de serie. Noud was de laatste écht 'goeie jongen' in de serie, zo'n eentje die met beide benen op de grond staat. Maar nu kan ik er niet echt op eentje komen. Ja, Q misschien, maar die is weer te 'typisch'.

Ik mis eigenlijk gewoon de archetypes. Die karakters die je direct kunt herkennen aan hun gedrag, hun omgang met mensen. Het is allemaal te vaag tegenwoordig, iedereen kan het ene moment de held en dan weer de boeman zijn. Rik werd door Ludo van de week een held genoemd, terwijl diezelfde Rik pas vijf jaar geleden de cel in ging voor de moord op Mike.

Nu ik het toch over Rik heb: wat doet hij nu eigenlijk nog in de serie, behalve onderdak verlenen aan allerlei eendimensionale grieten? Deze hele thrillermaand was een mooi moment om hem te laten verdwijnen, met die flashbacks hoopte ik er zelfs even op. Het personage is op, klaar. Na de dood van Anita had hij nog wat leuke momenten met Charlie en Nuran, maar met die parachutemoord is hij echt verpest. En zijn huidige run is een aaneenschakeling van nutteloze relaties en verder... Ja oké, het is dankzij Rikkemans dat we Jos 'De Beer' Uilenburg kennen. Heeft hij toch nog iets goeds gebracht de afgelopen jaren :P
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_184518485
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:54 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Precies. Het is mooi dat ze de kritiek op de langdradigheid van eerder hebben aangenomen om er iets mee te doen, maar nu gaat het wel heel erg van de hak op de tak. Alsof ze vanaf de synopsis direct de vijf afzonderlijke scripts in het blok schrijven, zonder die synopsis eerst te storylinen naar pakweg 90 scènes. "Ja, verzin zelf maar de scènes. Als je maar van A naar B gaat is het wel goed."
Ja, en daardoor mis je volledig wat een karakter motiveert. Ik kijk ook naar the bold en the beautiful, daarin overkomt een karakter iets, en wordt dat vervolgens 6x aan elkaar verteld door verschillende andere karakters. Dat hoeft nu ook weer niet.. maar er moet toch een middenweg zijn.
Het hoeven niet eens 200 scenes te zijn, maar met 2 of 3, misschien wel gewoon 1 in sommige gevallen (Lana) kom je er ook.

quote:
Nu je het toch over de actie van Bing hebt: dat doet mij beseffen dat er eigenlijk geen echte schurk/slechterik in de vaste cast zit. Want ja, Bing is nu dan wel de 'slechte man' met dit verhaaltje, maar niet een schurk zoals Frits of Ludo in het verleden. Want Ludo anno 2019 is meer de afstandelijke familieman die zo nu en dan met de verkeerde mensen in aanraking komt, dan de Ludo van pakweg 20 jaar terug die Huib zijn graf liet graven, mensen een loer draaide en nog altijd met zijn maffiaverleden in de knoop zat. Waar is de vaste slechterik die de anderen zakelijk een loer draait, mensen belazert en de spanning met zich meebrengt?
Zelfde dat ik een echte bitch mis in de cast. Tuurlijk, Aysen kan af en toe een harde tante zijn, maar zij is té verweven met de rest van de personages om er een echte bitch van te maken.
Ook mis ik een echte good guy in de serie. Noud was de laatste écht 'goeie jongen' in de serie, zo'n eentje die met beide benen op de grond staat. Maar nu kan ik er niet echt op eentje komen. Ja, Q misschien, maar die is weer te 'typisch'.

Ik mis eigenlijk gewoon de archetypes. Die karakters die je direct kunt herkennen aan hun gedrag, hun omgang met mensen. Het is allemaal te vaag tegenwoordig, iedereen kan het ene moment de held en dan weer de boeman zijn. Rik werd door Ludo van de week een held genoemd, terwijl diezelfde Rik pas vijf jaar geleden de cel in ging voor de moord op Mike.
Ik hou op zich wel van grijze karakters. Maar dat is dit niet, dit is vandaag slecht, morgen goed, overmorgen weer slecht.. Voor mij hebben ze dat langere tijd best okay gedaan met Ludo.
Laura is wel echt goed, misschien not a good guy ;) en Janine ook wel? - hmm, dus wel vrouwen, maar geen mannen?
(Amir is af en toe echt super onredelijk, Rover is een ettertje nu, Anton hebben we het maar niet over, Daan ping pongt ook alle kanten op, Lucas is meestal gewoon ridicuul.. misschien komt Flo nog wel in de buurt, alleen zien we die niet meer)
Ik denk trouwens wel dat ze Rik in principe als good guy zien, die een keer een (grote) misstap heeft gemaakt. En inderdaad Q zoals jij zegt.

quote:
Nu ik het toch over Rik heb: wat doet hij nu eigenlijk nog in de serie, behalve onderdak verlenen aan allerlei eendimensionale grieten? Deze hele thrillermaand was een mooi moment om hem te laten verdwijnen, met die flashbacks hoopte ik er zelfs even op. Het personage is op, klaar. Na de dood van Anita had hij nog wat leuke momenten met Charlie en Nuran, maar met die parachutemoord is hij echt verpest. En zijn huidige run is een aaneenschakeling van nutteloze relaties en verder... Ja oké, het is dankzij Rikkemans dat we Jos 'De Beer' Uilenburg kennen. Heeft hij toch nog iets goeds gebracht de afgelopen jaren :P
Ik vind het eigenlijk niet erg als er wat mensen gewoon inzitten die niet zoveel beleven, zoals ook Noud de laatste tijd, dus van mij mag dat wel, wat meubelstukken. Maar ik moet zeggen dat Ferri me echt verraste in deze laatste verhaallijn, dus hij kan best nog wel wat aan als acteur. En er zijn toch ook verhaallijnen te verzinnen die niet in een liefdesverhaaltje hoeven te belanden?

Overigens.. Jojo.. nog maagd, bloednerveus en dan handboeien en leren pakjes e.d. aanschaffen? Werkelijk?
  zondag 20 januari 2019 @ 23:45:54 #135
332107 laracroftonline
laracroftonline
pi_184523651
Ik zou rik weer eens wat vaker motor zien willen rijden
pi_184523724
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 23:45 schreef laracroftonline het volgende:
Ik zou rik weer eens wat vaker motor zien willen rijden
Mag die dat wel met zijn nek? ;)
pi_184528767
Waarom blijft iedereen Jos toch "de beer" noemen. Dat is toch niet geloofwaardig? Zeg gewoon Jos...
pi_184529962
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 20:09 schreef Clemanyana het volgende:

[..]

Ja, en daardoor mis je volledig wat een karakter motiveert. Ik kijk ook naar the bold en the beautiful, daarin overkomt een karakter iets, en wordt dat vervolgens 6x aan elkaar verteld door verschillende andere karakters. Dat hoeft nu ook weer niet.. maar er moet toch een middenweg zijn.
Het hoeven niet eens 200 scenes te zijn, maar met 2 of 3, misschien wel gewoon 1 in sommige gevallen (Lana) kom je er ook.
Exact. Het moet voor de kijker duidelijk zijn waarom Lana bijvoorbeeld Q een voedselvergiftiging laat oplopen, maar nog belangrijker is dat het duidelijk is waarom ze daar achteraf toch spijt van heeft. En dat kan makkelijk in één of twee scènes worden gebracht, zodat we bij haar een groeiend gevoel van spijt zien opkomen.
Of zoals Frank Schoutens het mooi zei in 1995, als producer van Onderweg naar Morgen: "Bij elke scène moet duidelijk zijn waar het identificatie-punt ligt. Als Pim Reitsema op maandag de oorlog aan zijn moeder verklaart, moet het publiek hem de hele week volgen."

quote:
[..]

Ik hou op zich wel van grijze karakters. Maar dat is dit niet, dit is vandaag slecht, morgen goed, overmorgen weer slecht.. Voor mij hebben ze dat langere tijd best okay gedaan met Ludo.
Laura is wel echt goed, misschien not a good guy ;) en Janine ook wel? - hmm, dus wel vrouwen, maar geen mannen?
(Amir is af en toe echt super onredelijk, Rover is een ettertje nu, Anton hebben we het maar niet over, Daan ping pongt ook alle kanten op, Lucas is meestal gewoon ridicuul.. misschien komt Flo nog wel in de buurt, alleen zien we die niet meer)
Ik denk trouwens wel dat ze Rik in principe als good guy zien, die een keer een (grote) misstap heeft gemaakt. En inderdaad Q zoals jij zegt.
Totdat Q wraak neemt op Lana omwille van haar streken en ook maar direct samenzweert met Bing en Daan :P

quote:
[..]

Ik vind het eigenlijk niet erg als er wat mensen gewoon inzitten die niet zoveel beleven, zoals ook Noud de laatste tijd, dus van mij mag dat wel, wat meubelstukken. Maar ik moet zeggen dat Ferri me echt verraste in deze laatste verhaallijn, dus hij kan best nog wel wat aan als acteur.
Mja, meubelstukken... Ik vind het opmerkelijk dat er hier in Nederland makkelijk over wordt gedaan, zo van "ja maar die zit 20 jaar in de serie dus hoeft die niet meer zo nodig op de voorgrond". In landen om ons heen zijn het juist die oer-personages die door soapschrijvers nog altijd in het zonnetje worden gezet. Jo Gerner bijvoorbeeld, die zit nu ook al ruim 25 jaar in GZSZ en nog altijd krijgt hij grote verhaallijnen: zo is hij afgelopen jaar onder meer levend begraven door een crimineel, kreeg hij door die ervaring paniekaanvallen, en hij raakte zijn huis en bedrijf kwijt door twee intriganten. Al is het maar omdat het publiek hém als het ultieme gezicht van de serie ziet. In de Vlaamse soap Familie zitten ook verschillende oer-personages die nog altijd de grote verhalen krijgen, alleen het oudere koppel Anna en Albert vervult de rol van 'meubelstuk' simpelweg omdat beide acteurs al in de 90 zijn. Al kregen zij tot voor een paar jaar terug zelfs nog met regelmaat eigen verhaallijnen, hetzij korter en minder op de voorgrond.
Maar hier is het na twintig jaar meespelen wel een beetje klaar met zo'n rol, wordt een personage naar de achtergrond verschoven. Jef mocht de laatste jaren wegkwijnen achter de bar van De Koning, nu met Laura exact hetzelfde. Rik is nu door de schrijvers zo'n beetje alle linken met andere personages kwijt (familie weg, relaties zijn nietszeggend) en mag nu huisbaas spelen over drie meiden. Simpelweg omdat het praktisch is: het decor staat er, Rik is toch maar alleen, en zo heeft hij op een geforceerde manier toch nog wat binding met anderen.

quote:
En er zijn toch ook verhaallijnen te verzinnen die niet in een liefdesverhaaltje hoeven te belanden?
Tja, dat lijkt mij ook, maar daar denken ze in Amsterdam toch anders over. Nu mag het dan misschien even spannend zijn met de thrillermaand, maar als dat voorbij is gaan ze snel over tot de orde van de dag: wie zullen ze nu weer koppelen, wie gaan er nu weer vreemd, wie gaan er nu weer uit elkaar?

quote:
Overigens.. Jojo.. nog maagd, bloednerveus en dan handboeien en leren pakjes e.d. aanschaffen? Werkelijk?
Waarbij ik mij toch weer direct afvraag wat haar aanwezigheid in de serie voor meerwaarde heeft. Ze is het zusje van Bing, wordt door hem gedumpt bij Rik want ja, familie verleen je geen onderdak in tegenstelling tot wildvreemden, en nu mag ze een beetje het liefje van Rover zijn totdat hij toch weer met Kimberly gaat. Maar verder? Ik krijg niet het idee dat zij een karakter is waar je heel veel kanten mee uit kunt - niet dat de schrijvers dat zullen doen overigens, maar dat is geen verrassing meer.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
  maandag 21 januari 2019 @ 20:05:28 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_184539167
Dat lachje van De Beer, heerlijk.
pi_184539582
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:05 schreef James1988 het volgende:
Dat lachje van De Beer, heerlijk.
Om koffie vragen terwijl je eigenlijk verhoord wordt......brrrrr, hij speelt dit zo goed dat ik hem gewoon nooit ergens irl wil tegenkomen.... :)
  maandag 21 januari 2019 @ 20:26:35 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_184539756
Hein _O_
pi_184539957
Damn...spannend met Hein!
  maandag 21 januari 2019 @ 23:28:28 #143
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_184543767
Hein!
Eigenlijk zou de TS moeten worden aangepast in: De Beer en Hein zijn back!
pi_184549564
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 23:28 schreef Claude_Viole het volgende:
Hein!
Eigenlijk zou de TS moeten worden aangepast in: De Beer en Hein zijn back!
Papa Beer en oom Hein :')

Ik vind het zo raar dat (Aysen?) vroeg aan Janine hoe ver het moest gaan met Hein en zijn verlof en of ze dan wilde wachten tot ze vermoord werd. Zegt ze:"zo ver komt het echt niet!".
Hallo :') de laatste keer was hij haar al letterlijk aan het vermoorden. Hoezo gaat dat nu niet gebeuren dan? :')

[ Bericht 29% gewijzigd door miaeak op 22-01-2019 13:06:32 ]
pi_184554455
Lucas zit gewoon in een kamer van De Rozenboom, Janine, no worries _O-
En wat een fantastische scène tussen Bas Keijzer en Erik de Vogel gisteren. Daan had wat mij betreft langer weg mogen blijven uit die verhoorkamer, dit was genieten :9
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_184554564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:52 schreef PeterKelder het volgende:
Lucas zit gewoon in een kamer van De Rozenboom, Janine, no worries _O-
En wat een fantastische scène tussen Bas Keijzer en Erik de Vogel gisteren. Daan had wat mij betreft langer weg mogen blijven uit die verhoorkamer, dit was genieten :9
Mooi was dat inderdaad!
pi_184563138
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:52 schreef PeterKelder het volgende:
Lucas zit gewoon in een kamer van De Rozenboom, Janine, no worries _O-
En wat een fantastische scène tussen Bas Keijzer en Erik de Vogel gisteren. Daan had wat mij betreft langer weg mogen blijven uit die verhoorkamer, dit was genieten :9
Lol dit inderdaad :D.

Wat ik me trouwens afvraag. (Heb dit proberen te googlen, maar werd er niet veel wijzer van, buiten dat het de viral load verhoogd).
Ze doen allemaal zo spastisch over de medicatie van Lucas etc. dat hij die per se op een vaste tijd moet hebben en als hij ze ook maar 1 keer vergeet er direct paniek is.
Is dit echt zo intens met hiv medicatie?
Ik kan me voorstellen omdat het auto-immuun remmers of iets dergelijks zijn dat je immuun systeem op hol slaat als je ze niet neemt ofzo, maar ik heb dus geen idee of dit werkelijk zo nauw komt? Lijkt me heftig.

Ze leggen het ook niet uit. Het is elke keer "Hij moet zijn medictatie op tijd hebben" "Als ik/hij mijn/zijn medicatie niet op tijd neemt dan....". Maar ze maken die zin nooit af.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 23:07:38 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_184563267
Ik vind het al heel wat dat ze het er überhaupt over hebben :')
pi_184564073
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 23:01 schreef miaeak het volgende:

[..]

Lol dit inderdaad :D.
Maar eerlijk, denken ze bij de productie dat een beetje doorgewinterde kijker zo'n decor niet direct herkent? Zelfde voor dat eeuwige strandhuisje wat ook al verschillende keren als appartement is gebruikt, of dat kantoor van Billy wat eerder dienst deed als het huis van Floris van Wickenrode. Nog maar te zwijgen van het huis waar Ludo en Janine dan nu wonen: dat heeft in het verleden dienst uitgemaakt als decor voor half Meerdijk, zelfs Janine heeft er nog alleen gewoond en nu doen ze alsof het een compleet ander huis is :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 23:07 schreef James1988 het volgende:
Ik vind het al heel wat dat ze het er überhaupt over hebben :')
Same. Sterker nog: ík was zelfs al vergeten dat Lucas hiv heeft, dus ik had het niet gek gevonden als de schrijvers dat simpelweg niet meer wisten _O-
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_184564438
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 23:45 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Maar eerlijk, denken ze bij de productie dat een beetje doorgewinterde kijker zo'n decor niet direct herkent? Zelfde voor dat eeuwige strandhuisje wat ook al verschillende keren als appartement is gebruikt, of dat kantoor van Billy wat eerder dienst deed als het huis van Floris van Wickenrode. Nog maar te zwijgen van het huis waar Ludo en Janine dan nu wonen: dat heeft in het verleden dienst uitgemaakt als decor voor half Meerdijk, zelfs Janine heeft er nog alleen gewoond en nu doen ze alsof het een compleet ander huis is :')
Wat betreft het huis van Ludo en Janine; eens, dat decor is al erg vaak van eigenaar gewisseld. Al doen ze nu inderdaad alsof het een compleet ander huis is. Maar het huis van Floris van Wickenrode is 10 jaar lang niet in beeld geweest? Volgens mij is de verhuizing naar Amsterdam daar zelfs overheen geweest. Dat decor bestaat echt niet meer. Volgens mij is dat gerecycled in de restyling van de laatste Sandersvilla. Toen we de werkkamer van Ludo vaker in beeld zagen.
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')