BoneThugss | maandag 7 januari 2019 @ 21:21 |
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu? Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen Had ik al gezegd? Klacht: fuck het milieu | |
embedguy | maandag 7 januari 2019 @ 21:28 |
Geen idee hebben waarover je praat | |
BoneThugss | maandag 7 januari 2019 @ 21:30 |
VD | |
BoneThugss | maandag 7 januari 2019 @ 21:31 |
Hij zal al die slinkse sandalen hier deporteren. | |
vogeltjesdans | maandag 7 januari 2019 @ 22:25 |
Als laatste was er een hansworst die stelde dat omdat de gemiddelde verkoopprijs van auto's 32000 was, mensen dat ook wel willen neerleggen voor een EV Want iedereen koopt een nieuwe auto, heeft daar 32000 voor over en niemand koopt een tweedehands natuurlijk | |
vogeltjesdans | maandag 7 januari 2019 @ 22:25 |
Jij wel? | |
Rodgrod | maandag 7 januari 2019 @ 22:26 |
Rijzen in de oven is de toekomst! | |
Kornolio | maandag 7 januari 2019 @ 23:31 |
Orange Man Bad! Maar in dat artikel staat: Vreemd, alsof de hoeveelheid CO2 uitstoot per KWh een vast gegeven is. Dat hangt natuurlijk sterk af van hoe die elektriciteit wordt opgewekt. En bovendien is die technologie volop in ontwikkeling. Het verbranden van gas niet, dat is tamelijk uitontwikkeld. Maar die elektriciteit gaat vroeg of laat met kernfusie worden opgewekt en dan levert het 0 ton CO2 emissie op. | |
vogeltjesdans | maandag 7 januari 2019 @ 23:45 |
Watch out, we have a badass over here! | |
itchycoo | dinsdag 8 januari 2019 @ 00:02 |
voor een leasewagen is dat peanuts | |
Pharkus | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:22 |
Ach ik ga denk ik maar wat CO2 emissierechten kopen. Goedkoper dan investeren in een warmtepomp. | |
nijnja | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:35 |
En iedereen rijdt een leasewagen Even vergeten | |
Juup© | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:39 |
Laat dus, ze zijn er nog lang niet omdat rendabel te kunnen maken | |
itchycoo | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:42 |
Zeker niet iedereen, maar het is wel een segment waar veel nieuwe en vaak juist wat duurdere auto’s gekocht worden die bovendien vaak binnen vier jaar op de tweedehands markt verschijnen. | |
nijnja | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:44 |
Goed punt Denk alleen wel dat er wel meer dan dat nodig is om men om te krijgen... | |
itchycoo | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:51 |
Dat denk ik ook hoor, dit heeft echt tijd nodig en er moeten nog wel meer betaalbare modellen (en bijv ook familiewagens) komen wil de massa hier ook op grote schaal in mee gaan. | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:23 |
Maar dan stoot je juist meer CO2 uit in plaats van minder. En het idee was nou juist om die CO2 uitstoot terug te dringen, om de planeet en onze leefomgeving niet te hard te verneuken. Dacht ik. En bovendien zijn die CO2 uitstotende fossielen eindig. Van kern- en zonneenergie hebben we praktisch oneindig. Anyway het topic ging over elektrisch rijden, en of dat de toekomst zou hebben. Doe eens een gok: vervoeren over 50 jaar meer mensen zich door fossielen te stoken, of op elektriciteit? Serieus, wat denk je? | |
Hojdhopper | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:28 |
Deels mee eens wel. Goed dat er naar nieuwe technieken wordt gekeken en ja, je moet ergens beginnen. Maar ik ben het er mee eens dat dit niet de toekomst is (waterstof though). Zelf een groot voorstander van shared mobility. Gewoon free-float auto's die je overal kunt pakken en weer kunt neerzetten. Maar ja, iedereen wil zijn eigen auto hebben natuurlijk. En je moet een flink grote vloot en systeem hebben hiervoor, niet zoals dat paupere Greenwheels. | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:40 |
Waarom wel waterstof en niet elektrisch? Nog even afgezien van dat die waterstof ook elektrisch wordt opgewekt, dus indirect rijd je ook op elektriciteit. Maar goed in zo'n waterstofauto zit wel een verbrandingsmotor natuurlijk. Dat sowieso. Of in feite natuurlijk niet die je overal kunt neerzetten maar die zichzelf parkeren. En dat ik gewoon een appje stuur en dan komt er eentje voor de deur rijden. Hell no, lijkt me juist ideaal, geen eigen auto hebben. Wel het gemak, niet de lasten, laat dat de deelcoöperatie / de auto zelf / anderen maar uitzoeken. | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:49 |
Haha, nee, in de waterstofauto zit ook een elektromotor. De waterstof wordt in een brandstofcel gepompt, daar wordt de waterstof omgezet in elektriciteit. In feite is een waterstofauto een elektrische auto met extra omzettingsstappen. Uiteraard is het ook mogelijk om waterstof in een verbrandingsmotor te gebruiken maar dan is het rendement nog beroerder. Daar wordt dan ook niet op ingezet. De waterstof tankinstallatie is erg duur en inefficient, als er een paar personen getankt hebben moet er weer druk opgebouwd worden, dat kost energie. Daarnaast kan je de waterstof niet ineens in die brandstofcel drukken, dan bevriest het. Dat moet dus ook weer in stapjes. Al met al kan er tussen tankbeurten dan 30 minuten tijd zitten en duurt het tanken zo'n 5 minuten. Ik zet dan toch in op de accu, die kan je thuis al laden en snelladen is ook iets waar grote stappen in gemaakt worden. Op plekken langs bijvoorbeeld een autosnelweg, waar het stroomnet nog geen snelladers met hoge stromen aankan, kunnen tijdelijk buffers neergezet worden die met een lage stroom opgeladen worden en een auto met een hoge stroom kunnen laden en eventueel ook nog deels stroom uit een nabij liggend zonnepark kunnen gebruiken. VW werkt aan "mobiele" powerbanks die zo'n 15 auto's kunnen bijladen, ook een idee. [ Bericht 29% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2019 10:55:33 ] | |
Hojdhopper | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:51 |
Ik ben geen expert, maar ik lees overal dat waterstof een beter (maar duurder) alternatief is. In de zin van dat het alsnog duurzamer is (productie en afdanking van accu's en het opwekken van elektriciteit om ze te laden). Nu moet ik ook eerlijk zeggen, ik heb sinds twee jaar een eigen auto (aangeschaft vanwege woon-werk verkeer) en je went er natuurlijk wel aan. Snel even de auto pakken voor een tripje de bergen in, even die weekboodschappen halen, etc. Maar ja, nu heb ik hem niet meer nodig voor werk en dus staat ie nu te koop. Als je goed ov hebt voor binnen de stad en car-sharing die goed dekt (DriveNow/Car2Go/Flinkster) dan heb je de auto voor korte afstanden iig niet meer nodig. Alleen die langere afstanden, daar moet nog een oplossing voor komen (maar die komt er op termijn). | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:57 |
Waterstof is zeker geen beter alternatief vergeleken met stroom om een accu te laden. Waterstof maak je van aardgas (!) of van elektriciteit... in het 2e geval is het rendement maar zo'n 70%, ofwel van de omzetting van elektriciteit naar waterstof (elektrolyse) verlies je al zo'n 30% rendement. Het is niet voor niets dat waterstof zo duur is, door die rendementsverliezen is het duur om te maken en dat zie je in de prijs van een kilo waterstof terug. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:02 |
Waterstof is een mooie vervanging voor benzine. Elektriciteit is daarin veel meer de toekomst waarin we thuis onze energie gaan opwekken.(door bijvoorbeeld generatoren) | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:55 |
Jawel En die Wendelstein 7-X is Duits. Duitsers schaffen das. Zoals altijd in de geschiedenis. | |
Juup© | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:36 |
Er staan veel "if's" , "could's" en "how's" in het stuk, dus ik geloof het pas als het bewezen is en er dus een werkende (geen prototype) economisch rendabele kernfusiereactor in bedrijf is. Dat die er ooit zal komen daar twijfel ik niet aan, alleen zie ik het de komende 20 jaar nog niet gebeuren. | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:40 |
Ook goed. In elk geval hoe dan ook, elektriciteit is sowieso de toekomst, en geen fossielen. Slotje! | |
Juup© | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:46 |
Ja maar, hoe moet het dan met al die fossielen in de eerste kamer Ik blijf persoonlijk voorstander van een verbrandingsmotor, ieder zijn ding | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:49 |
Weer terug in de grond stoppen. Serieus gast, waarom Fossielen: eindig, vervuilend, overduidelijk een aflopende zaak. Elektriciteit: praktisch oneindig beschikbaar, technologie volop in ontwikkeling en verbetering, overduidelijk de toekomst. Hoe kan iemand met gezond verstand dan zeggen.... ja maar tóch verbrandingsmotor. Gewoon daarom! | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:54 |
Maakt verder ook niet uit of je voorstander van de verbrandingsmotor bent of niet. Als je na 2030 in een oude brandstofauto wil blijven rijden, kan dat gewoon. Wegenbelasting en accijnzen zullen wel omhoog gaan, maar dat heeft men er vast wel voor over. Tussen 2025 en 2030 verwacht ik het punt waar 50% van de nieuwe verkochte auto's elektrisch zijn. | |
Juup© | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:56 |
Ben en blijf een petrolhead, het is niet anders. Al zal ook ik er ooit aan moeten geloven om in een duracell auto te gaan rijden ben ik bang voor | |
Juup© | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:58 |
Dat zou i.d.d. zo maar eens kunnen kloppen, het is alleen te hopen dat onze "altijd aan de burgers denkende" overheid er voor gezorgd heeft dat er ruim voldoende oplaadpunten zijn. | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:04 |
Die laadpunten komen voor een groot deel uit commerciële bedrijven die allemaal een stukje van de taart willen meepakken. Zelfs Shell breidt z'n laadpunten uit. Het stukje waar de overheid van pas komt is in de steden waar eigen parkeerruimte schaars is en er dus meer openbare laadpunten moeten komen. Daar kan je natuurlijk op verschillende manieren invulling aan geven. Voor veel gemeenten ook wel een leuke manier om extra inkomsten te genereren, al moet er eerst geïnvesteerd worden. | |
knoopie | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:35 |
Zal ik eens een geheimpje vertellen?!? Tweedehands autos groeien niet aan bomen, maar waren ook ooit nieuwe autos! Al die nieuwe electroautos zijn dus na vijf jaar tweedehands electroautos! En nu kom je waarschijnlijk weer met het "accu is kapot na drie jaar" argument, maar dat klopt natuurlijk niet, aangezien zowat elke fabrikant van EV of hybride autos 8 jaar garantie geeft op de accus. Dat zouden ze niet doen als ze na drie jaar kapot zouden zijn, want dat is een bijzonder slecht verdienmodel. Ik ken ook meerdere mensen met tweedehands electroautos. Renault zoe, Mitsubishi Outlander phev, Tesla S. Alle drie halen ze nog minstens 95% van het bereik dat ze op de eerste dag haalden. | |
vogeltjesdans | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:46 |
Nee, het wordt ons door de strot geduwd, dat is heel wat anders. | |
knoopie | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:53 |
De petrochemische sector verbruikt in NL per jaar ongeveer 200PetaJoule om benzine/diesel te produceren. Dat is ongeveer 5,55x1010kWh, en daarmee zou je dus ongeveer 2775 miljoen kilometer electrisch kunnen rijden. De benodigde electrische energie komt dus deels beschikbaar door het niet hoeven raffineren van brandstof. | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 januari 2019 @ 14:55 |
Klopt, Elon Musk heeft die berekening ook al eens voor de USA gemaakt. Bizar hoeveel energie het kost om brandstof te maken. [ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2019 22:17:49 ] | |
knoopie | dinsdag 8 januari 2019 @ 18:39 |
En dat wordt snel alleen maar meer. De goedkope/makkelijke olie, die uit de grond spuit als je een gaatje boort, begint op te raken. Met fracking en uit teerzand is nog wel olie te winnen, maar dit kost veel meer energie. En uiteindelijk ook geld. Dus zelfs als het milieu en de luchtkwaliteit je niks interesseren, is het nog steeds een goed idee om een alternatief voor benzine en diesel te zoeken. | |
embedguy | dinsdag 8 januari 2019 @ 21:12 |
zeker niet | |
vogeltjesdans | woensdag 9 januari 2019 @ 16:35 |
https://www.geenstijl.nl/(...)abel-in-noord-europa Oh. | |
#ANONIEM | woensdag 9 januari 2019 @ 16:41 |
waar komt die 5 cent vandaan? | |
vogeltjesdans | zondag 13 januari 2019 @ 20:25 |
https://www.dvhn.nl/groni(...)empen-24051882.html# Oh. | |
#ANONIEM | zondag 13 januari 2019 @ 20:38 |
wat een vreselijk slecht “onderzoek” | |
danos | zondag 13 januari 2019 @ 20:41 |
Holografie is de bom, hoef je nergens meer heen! | |
BoneThugss | zondag 13 januari 2019 @ 20:47 |
Wat slotje, balhaar. Dit topic is een VD-topic. | |
vogeltjesdans | zondag 13 januari 2019 @ 22:46 |
Lol. Jij hebt het gelezen? Nee hè. Als een universitaire "wetenschapper" iets pro klimaat roept is het hosanna, maar als eenzelfde universitaire promovendus iets klimaatonwelgevalligs zegt, is het een slecht onderzoek Kortom, jij bent precies als de rest, je gelooft het alleen maar als het pro klimaat is. | |
TheFreshPrince | zondag 13 januari 2019 @ 23:27 |
Miedema zegt niets "klimaatonwelgevalligs". Dan heb je het artikel echt niet goed gelezen. | |
#ANONIEM | maandag 14 januari 2019 @ 06:54 |
behalve dat die aangeeft dat lithium winning slecht en duur is zie ik nergens cijfers over hoeveel CO2 ze uitstoten in hun hele leven. Dus ja totaal een niks zeggend stukje. Maar goed mocht je het na willen rekenen Ga dan uit van 55 procent groene stroom [ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2019 07:03:12 ] | |
knoopie | maandag 14 januari 2019 @ 12:59 |
Het onderzoek van Miedema zelf is goed. De journalist van Het Dagblad van het Noorden heeft zich helaas een beetje te veel laten verleiden tot een "pakkende" titel voor zijn stukje. Een accuratere titel zou zijn: "Electrische autos zijn opzich beter voor het milieu dan brandstofautos, maar de delving van de grondstoffen voor de accus is nog niet genoeg ontwikkeld om aan de vraag naar nieuwe autos in 2050 te voldoen en daardoor zal het positieve effect van electrische autos beperkt zijn" Probleem is, dat dat niet echt mooi staat (ik ben dan ook geen journalist) en dat het te lang is voor de lezer op telegraaf-niveau. | |
vogeltjesdans | maandag 14 januari 2019 @ 14:06 |
Erken dan gewoon dat hybride auto's een veel beter alternatief zijn. | |
knoopie | maandag 14 januari 2019 @ 14:20 |
Zoals Miedema ook al schrijft: In principe zijn puur electrische autos beter voor co2 uitstoot en energieverbruik, maar zodra de grondstoffen voor de accu de bottleneck zouden zijn, is het beter om daar 10 hybrides van te bouwen in plaats van 1 electroauto. Het is in ieder geval beide beter dan ouderwetse brandstofautos. | |
vogeltjesdans | woensdag 16 januari 2019 @ 14:30 |
Je snapt dat electriteit ergens geproduceerd moet worden? | |
TheFreshPrince | woensdag 16 januari 2019 @ 14:35 |
Je snapt dat benzine / diesel ergens geproduceerd moet worden en dat het 1,5kWh aan stroom per liter brandstof kost? Een elektrische auto zou op die 1,5kWh die je uitspaart al 7,5km kunnen rijden. Daarnaast, ik zou bij mij thuis minimaal de helft van het jaar kunnen rijden op m'n eigen groene stroom, direct uit m'n zonnepanelen. | |
Kornolio | woensdag 16 januari 2019 @ 15:08 |
Huh? Elektriciteit haal je toch gewoon uit het stopcontact Nee wat ik snap is dat elektriciteit op veel verschillende manieren geproduceerd en opgeslagen kan worden, en niet afhankelijk is van een bepaalde energiebron. En zeker niet van fossiele of andere bronnen die zeer eindig zijn, en steeds meer kosten (zowel financieel als qua impact op het milieu). Bovendien ziet er volop ontwikkeling in het opwekken van elektriciteit, dat groeit als een malle. Zonne-energie wordt steeds groter, efficiënter, goedkoper, beter toepasbaar. Windenergie zit ook nog heel veel rek in. En vroeg of laat gaat kernfusie er ook een keer komen natuurlijk, en dan hebben we praktisch oneindig veel stroom. Het is gewoon dom en kortzichtig om anno 2019 nog te denken er meer toekomst zit in autorijden op het verbranden van fossielen dan op elektriciteit (die anderszins wordt opgewekt dan middels het verbranden van fossielen). | |
TheFreshPrince | woensdag 16 januari 2019 @ 18:34 |
2.000 laadpunten voor elektrische auto's bij rijksgebouwen |