Goed bezig! Trek nu maar een biertje erbij open.quote:
Vogel, laten we naar het ministerie gaan dan ben jij onze woordvoerder om deze klacht aan hen kenbaar te maken!quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu?
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens
Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen
Had ik al gezegd?
Klacht: fuck het milieu
Heb ik allang bro. De derde al van vandaag en dan moet de avond nog beginnenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:26 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Goed bezig! Trek nu maar een biertje erbij open.
Hallo, nee. De rest komt uit een of andere vervuilende kutcentrale.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens, m'n vriend heeft een Tesla en die laadt hij op met zonnepanelen.
Man, dat het een achterlijk idee is weten ze al lang. Ze drammen het erdoor omdat het maar om een ding gaat: GELD.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:27 schreef stokj het volgende:
[..]
Vogel, laten we naar het ministerie gaan dan ben jij onze woordvoerder om deze klacht aan hen kenbaar te maken!
Nope, elektriciteit heeft hij volledig uitgeschakeld. Alles komt van de panelenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hallo, nee. De rest komt uit een of andere vervuilende kutcentrale.
Zowienzo mensen wien een neuk geven om het milieu Over 70 jaar is 80% van dit forum dood dus leef je leven zonder zorgen over iets dat toch niet zorgt dat je langer blijft levenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:29 schreef Mikeytt het volgende:
Zowienzo mensen wien elektrisch rijden voor het milieu 1 dag per week patat eten i.p.v. biefstuk heeft al meer effect dan 3 mensen die elektrisch gaan rijden
Want jij weet het beter? Laat het nu zo zijn dat een van mijn vrienden een goeroe is op het gebied van energietechniek bij Enexis. Maar jij weet het vast beter, dus vertel.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:31 schreef itchycoo het volgende:
Geinig topic weer vogeltjesdans, alleen wel jammer dat veel van je informatie niet klopt
Niet weten dat er over 10 jaar het oneindige leven wordt uitgevondenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:34 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Zowienzo mensen wien een neuk geven om het milieu Over 70 jaar is 80% van dit forum dood dus leef je leven zonder zorgen over iets dat toch niet zorgt dat je langer blijft leven
Ik skip die pil man. Vind 60 jaar werken al teveel. Of alles moet robots zijn, dan lekker de hele dag halve liters klappen in de tuinquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:35 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet weten dat er over 10 jaar het oneindige leven wordt uitgevonden
Oneindig leven lang pensioen van belastinggeldquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:36 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Ik skip die pil man. Vind 60 jaar werken al teveel. Of alles moet robots zijn, dan lekker de hele dag halve liters klappen in de tuin
Nope. Met een dagje opladen via zonnepanelen laat een auto net een paar kilometer rijden. Vergeet niet dat zonnepanelen doorgaans net genoeg leveren voor je koelkast, televisie en wat lampen. Dat is wat anders dan een bak van 1200 kilo 450 kilometer met 100 km/u laten voortbewegen.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nope, elektriciteit heeft hij volledig uitgeschakeld. Alles komt van de panelen
Gratis geld voor iedereen Lang leve de robots Beetje rondvliegen met een dikke BMW Wij zijn te vroeg geborenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Oneindig leven lang pensioen van belastinggeld
https://www.mountox.com/zonnepanelen/quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nope. Met een dagje opladen via zonnepanelen laat een auto net een paar kilometer rijden. Vergeet niet dat zonnepanelen doorgaans net genoeg leveren voor je koelkast, televisie en wat lampen. Dat is wat anders dan een bak van 1200 kilo 450 kilometer met 100 km/u laten voortbewegen.
Of hij heeft een compleet weiland volgegooid met panelen. En zelfs dan nog niet.
Bovendien is het fiscaal zelfs verboden om om off the grid te zijn, meen ik me te herinneren.
Ik ben nog jong, heb kansquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:41 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Gratis geld voor iedereen Lang leve de robots Beetje rondvliegen met een dikke BMW Wij zijn te vroeg geboren
Hoe jong dan. Ik ben 22, maar ben bang dat het niet gaat lukkenquote:
Leuk reclameplaatje. Wel eens van salderen gehoord?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.mountox.com/zonnepanelen/
Hee, we zijn even oudquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:48 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Hoe jong dan. Ik ben 22, maar ben bang dat het niet gaat lukken
Oh waarom? Jij weet het kennelijk beter.quote:
quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:56 schreef Isdatzo het volgende:
Al je punten (maar dan ook werkelijk ál je punten) slaan nergens op of zijn al dubbel en dwars weerlegd.
Maar zijnde de achterlijke idioot die je bent ben je natuurlijk niet geïnteresseerd in feiten of hoe de boel daadwerkelijk in elkaar steekt. Gezien het voorgaande heeft het ook weinig zin om er inhoudelijk op in te gaan, maar dat weerhoudt mij er niet van om onzin als onzin te benoemen wanneer ik het zie.
Gegroet.
quote:
Stoer hee, "ik heb een mening maar ik vertik het om die te onderbouwen met feiten omdat ik liever op de man speel." De standaard linkse uitgemolken "jij bent dom en ik ben slim en jij snapt dat toch niet dus hoef ik niets uit te leggen" uitvlucht.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:56 schreef Isdatzo het volgende:
Al je punten (maar dan ook werkelijk ál je punten) slaan nergens op of zijn al dubbel en dwars weerlegd.
Maar zijnde de achterlijke idioot die je bent ben je natuurlijk niet geïnteresseerd in feiten of hoe de boel daadwerkelijk in elkaar steekt. Gezien het voorgaande heeft het ook weinig zin om er inhoudelijk op in te gaan, maar dat weerhoudt mij er niet van om onzin als onzin te benoemen wanneer ik het zie.
Gegroet.
Maak je maar geen zorgen, dat wordt geen enkel probleem.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:02 schreef Plompzakker het volgende:
Terechte klacht een goed topic.
Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt met het net als 's avonds alle auto's massaal aan de snellader gaan en tegelijk iedereen elektrisch gaat koken want gas is toch zo slecht en moet verboden worden
Ik ben niet gek, ik ga geen informatie voor je opzoeken en voorkauwen die eenvoudig voorhanden is. Ga jezelf lekker inlezen, of niet . Het is mij om het even.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:04 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Stoer hee, "ik heb een mening maar ik vertik het om die te onderbouwen met feiten omdat ik liever op de man speel." De standaard linkse uitgemolken "jij bent dom en ik ben slim en jij snapt dat toch niet dus hoef ik niets uit te leggen" uitvlucht.
Kan je wel over mij lullen, maar ik heb nog niet een argument gezien dat ook maar een van mijn punten weerlegt. En dan heb ik het nog niet gehad over die berg accu afval die dat onzalige plan gaat opleveren.
Want jesse klaver heeft het beloofd?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen, dat wordt geen enkel probleem.
Nee hoor, dat heeft niks met Klaver (of wat hij gezegd heeft) te maken.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:06 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Want jesse klaver heeft het beloofd?
Wie heeft het je dan beloofd?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee hoor, dat heeft niks met Klaver (of wat hij gezegd heeft) te maken.
Oh ja, dan weet je het vast beter dan die goeroe energietechniek die al 15 jaar bij Enexis werkt.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:48 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Hoe jong dan. Ik ben 22, maar ben bang dat het niet gaat lukken
Niemand heeft mij dingen beloofd.quote:
Optimisme masterracequote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:04 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Ik trek me dan maar op aan jouw positiviteit
Je zit dus in je eigen ideaalbeelden te geloven zonder enkele vorm van realiteit of argumentatie?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand heeft mij dingen beloofd.
Oh wacht ik lieg: de moeder van vogeltjesdans heeft mij van alles beloofd.
Laat me toch niet lachen, gekquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben niet gek, ik ga geen informatie voor je opzoeken en voorkauwen die eenvoudig voorhanden is. Ga jezelf lekker inlezen, of niet . Het is mij om het even.
Dat zien we wel vaker bij linkse deugdenkers. "Ik wil het dus het is zo"quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:11 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Je zit dus in je eigen ideaalbeelden te geloven zonder enkele vorm van realiteit of argumentatie?
Onderbouw je punten eerst maar eens feitelijk, dan kom ik bij je terug.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Oh waarom? Jij weet het kennelijk beter.
De standaard linkse retoriek.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Laat me toch niet lachen, gek
Ik heb me ingelezen, en jij duidelijk niet.
Een vriend van me zit vuistdiep in het vak, en jij duidelijk niet.
Wij hebben gelijk, en jij duidelijk niet.
Verder lever je geen enkel bewijs van je 'bezwaren' dus diskwalificeer je jezelf al bij voorbaat als gesprekspartner. Probeer het eens met lego
Dat zou een optie kunnen zijn, als je kijkt naar enkele van mijn punten. Denk aan actieradius en laadtijd, en het overbodig zijn van een compleet oerwoud aan laadpalen en een berg schadelijk accumateriaal.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:10 schreef fathank het volgende:
Wat is dan de toekomst? Waterstof?
(Oh nee dat is ook electrisch)
Als ze maar hard genoeg geloven gebeurt het vast vanzelfquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat zien we wel vaker bij linkse deugdenkers. "Ik wil het dus het is zo"
Uitstekend argument weer rwvz. Helaas gespeend van enige inhoud, maar zoals we weten is dat in een discussie met linkse milieudebielen niet nodig.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:13 schreef robijnwasverzachter het volgende:
Domrechts laat weer eens van zich horen
Is jouw argument nou echt je laagopgeleide vriendje met quasi wetenschappelijke kennis? Ik had meer van je verwacht.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Oh ja, dan weet je het vast beter dan die goeroe energietechniek die al 15 jaar bij Enexis werkt.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:11 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Je zit dus in je eigen ideaalbeelden te geloven zonder enkele vorm van realiteit of argumentatie?
Ah, jij bent het laagopgeleide vriendje!quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:18 schreef Plompzakker het volgende:
Elektrisch rijden zou best ooit een goede oplossing kunnen zijn. Alleen op dit moment is de techniek en infrastructuur nog lang niet zo ver om ook maar in de buurt te komen van massaal elektrisch rijden. Juist door massaal spullen te produceren die je over een paar jaar na een innovatieslag weer kunt wegflikkeren belast je dat milieu.
Jij hebt je ingelezen?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Laat me toch niet lachen, gek
Ik heb me ingelezen, en jij duidelijk niet.
Een vriend van me zit vuistdiep in het vak, en jij duidelijk niet.
Wij hebben gelijk, en jij duidelijk niet.
Verder lever je geen enkel bewijs van je 'bezwaren' dus diskwalificeer je jezelf al bij voorbaat als gesprekspartner. Probeer het eens met lego
Als je nu eens bij de OP begint. Lees die eens, daar staat genoeg.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:13 schreef I. het volgende:
[..]
Onderbouw je punten eerst maar eens feitelijk, dan kom ik bij je terug.
Ga je maar weer bezighouden met Iwanius. Dit gaat je verbeelding duidelijk te bovenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:19 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Ah, jij bent het laagopgeleide vriendje!
Het gaat in ieder geval jouw kennis te boven, heeft niks met verbeeldingsvermogen te maken.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:20 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ga je maar weer bezighouden met Iwanius. Dit gaat je verbeelding duidelijk te boven
Goed argument weerquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:22 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Het gaat in ieder geval jouw kennis te boven, heeft niks mer verbeeldingsvermogen te maken.
Hee leuk! Inhoud, voor het eerst. Laten we eerst even kijken waar die inhoud vandaan komt. Heb je het zelf kunnen berekenen of pluk je dat selectief uit een links propaganda onderzoekje?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee hoor.
Goed, ik zal je een beetje helpen:
1) Wanneer ALLE auto's in Nederland patsboem elektrisch zijn dan zouden we een zo'n 17% hogere stroomproductie nodig hebben.
2) Het produceren van benzine en diesel kost per liter zo'n 1.5kWh aan stroom. Hiermee kan je ongeveer 7.5km elektrisch rijden. Wanneer je dat meerekent, dan heb je netto maar 9% meer stroomproductie nodig.
3) Verbruik zal vooral in de (tegenwoordige) daluren zijn ('s nachts dus) met slimme laders / een slim laadnetwerk waardoor het hele energienet een stukje efficiënter kan werken.
4) Er zijn niet ineens patsboem miljoenen elektrische auto's. Dat gaat langzaam en er is voldoende tijd om daarop aan te passen.
Voor iemand van 22 wel jaquote:
Wanneer ze door capaciteitsvermindering ongeschikt zijn voor gebruik in auto's kan je ze nog een tijd inzetten voor bijvoorbeeld de energieopslag van (zonne)energie.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je nu eens bij de OP begint. Lees die eens, daar staat genoeg.
Maar om een voorzetje te geven, wat gaan we doen met die berg accu's die hierdoor ontstaat?
Of heeft hij het van een vriendje die 20 jaar werkt bij een matig bedrijf? Houd toch op, je zit er gewoon naast met je dagelijkse dosis nepnieuws.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hee leuk! Inhoud, voor het eerst. Laten we eerst even kijken waar die inhoud vandaan komt. Heb je het zelf kunnen berekenen of pluk je dat selectief uit een links propaganda onderzoekje?
Geef jij het goede voorbeeld? Ik zou zeggen: begin jij maar eerst eens met die OP vol bagger te voorzien van bronnen.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hee leuk! Inhoud, voor het eerst. Laten we eerst even kijken waar die inhoud vandaan komt. Heb je het zelf kunnen berekenen of pluk je dat selectief uit een links propaganda onderzoekje?
Haten op mijn leeftijdquote:
Je onkunde en pauperheid belast fok! tot de max en dat hindert je ook niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:27 schreef Plompzakker het volgende:
Daarnaast kan ik niet eens een laadpaal installeren. Mijn frituurpan belast alle drie de fasen al tot de max
En dan straks als het 2020 is gaan ze huilenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Leuk reclameplaatje. Wel eens van salderen gehoord?
Nog los van dat teveel apparaten op te weinig vermogen gevaarlijk is omdat het brand kan veroorzaken. In het beste geval slaat je stop uit.
Madquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:28 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Je onkunde en pauperheid belast fok! tot de max en dat hindert je ook niet.
Voor baggeraar? Nul gelukkig. Bij de andere categorieën ook gelukkig nul. Die gifbeker laat ik liever aan de vmbo klas en hun tokkie vrienden over. Maar gefeliciteerd, je bent vast gestegen op de ladder die er voor jou toe doet!quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:30 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Mad
Hoeveel stemmen had jij ook alweer bij de 2018 klb awards?
Zelfs baggeren gaat je lastig afquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:34 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Voor baggeraar? Nul gelukkig. Bij de andere categorieën ook gelukkig nul. Die gifbeker laat ik liever aan de vmbo klas en hun tokkie vrienden over. Maar gefeliciteerd, je bent vast gestegen op de ladder die er voor jou toe doet!
viesmad zijnquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:28 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Je onkunde en pauperheid belast fok! tot de max en dat hindert je ook niet.
biem je wordt gewoon geowned door braddie vogeltjesfransquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:28 schreef MisterLastName het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
- Hyundai Kona Electric red 400+ KM.
- Model S red 400+ KM
- Mode X 500 +
- Ampera-E 350.
- Leaf 300
- Zoe 250
Echt prima actieradiussen voor de meeste mensen.
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
- Bij Klokje Rond was een Model S die had na 271k en 3 jaar 5% van z'n accu capaciteit verloren. Dat betekend dat na VIJF MILJOEN kilometer en DERTIG jaar je accu pas dood is. Je hebt standaard 8 jaar garantie op je accu pakket, dus dat is geen zorg.
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
- Superchargers doen het in drie kwartier.
Fastned stations (mits je auto het aankan) in 1,5 uur.
Als je'm met 30% in een dorpje zet na 2 uur rijden en je gaat eten, door het dorpje lopen en komt terug na 1,5 uur zit 'ie alweer op 70-80%, valt mee dus.
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
- Mocht het ooit zo ver komen dan zal er vast wel een regeling komen.
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
- Steeds meer mensen komen in een situatie waardoor ze zo'n auto kunnen kopen/leasen, en ze worden de komende 5 jaar steeds goedkoper en komen steeds verder, dus de drempel word steeds lager.
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
- Dat krijg je sowieso al niet meer met al die milieuzone ongein.
Is dat braddie ?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
biem je wordt gewoon geowned door braddie vogeltjesfrans
hoe is die
Heftig dat ik een keer kom met iets wat wél ergens op slaat.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
biem je wordt gewoon geowned door braddie vogeltjesfrans
hoe is die
quote:
Is al bekend sinds ik weer post.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
was al bang dat ik je geout had
nee hoorquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:07 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Is al bekend sinds ik weer post.
wie is hier nou de braddie gij of ikquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:08 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Kijk in PTA dan, zelfs een topic over mijn auto en in MUZ over mijn band, jawel
het is echt zoquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:08 schreef Isdatzo het volgende:
Flikker op, zit niet met mij te fucken. Ik kom niet zo vaak meer op fok.
Gijquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:08 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
wie is hier nou de braddie gij of ik
Van alle dingen die je verwacht is dit iets wat je het minst rekening mee houdquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:08 schreef Isdatzo het volgende:
TS wordt even op z'n plek gezet door fucking braddie hahaha.
Prachtig.
quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:08 schreef Isdatzo het volgende:
TS wordt even op z'n plek gezet door fucking braddie hahaha.
Prachtig.
Die is nu op zoek naar een supercharger om zichzelf om te brengen RIPquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:10 schreef Isdatzo het volgende:
TS is ook wel stilletjes ineens. Zou hij zichzelf aan het weggooien zijn?
Als 'ie al terugkomtquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:12 schreef Isdatzo het volgende:
Ok ok, ik ga m'n enthousiasme proberen te beteugelen. Dan is de teleurstelling minder groot wanneer TS toch terugkomt.
ditquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:28 schreef MisterLastName het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
- Hyundai Kona Electric red 400+ KM.
- Model S red 400+ KM
- Mode X 500 +
- Ampera-E 350.
- Leaf 300
- Zoe 250
Echt prima actieradiussen voor de meeste mensen.
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
- Bij Klokje Rond was een Model S die had na 271k en 3 jaar 5% van z'n accu capaciteit verloren. Dat betekend dat na VIJF MILJOEN kilometer en DERTIG jaar je accu pas dood is. Je hebt standaard 8 jaar garantie op je accu pakket, dus dat is geen zorg.
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
- Superchargers doen het in drie kwartier.
Fastned stations (mits je auto het aankan) in 1,5 uur.
Als je'm met 30% in een dorpje zet na 2 uur rijden en je gaat eten, door het dorpje lopen en komt terug na 1,5 uur zit 'ie alweer op 70-80%, valt mee dus.
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
- Mocht het ooit zo ver komen dan zal er vast wel een regeling komen.
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
- Steeds meer mensen komen in een situatie waardoor ze zo'n auto kunnen kopen/leasen, en ze worden de komende 5 jaar steeds goedkoper en komen steeds verder, dus de drempel word steeds lager.
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
- Dat krijg je sowieso al niet meer met al die milieuzone ongein.
Dat ligt aan de staat van jouw benzine auto en het gebrekkig onderhoudquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:12 schreef MisterLastName het volgende:
Kans is groter dat mijn BENZINE auto morgen niet meer start omdat de ACCU leeg is
Anders snap je even de grap niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:14 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dat ligt aan de staat van jouw benzine auto en het gebrekkig onderhoud
Je maakte een grap?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:14 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Anders snap je even de grap niet.
Ik hoop het en zijn vriendjes incluis.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:10 schreef Isdatzo het volgende:
TS is ook wel stilletjes ineens. Zou hij zichzelf aan het weggooien zijn?
In dat opzicht heel zwaar om aan jouw norm te voldoen inderdaad. Mail Iwanus anders even of hij weer terugkomt?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:35 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Zelfs baggeren gaat je lastig af
En BT er ook bijquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:20 schreef BoneThugss het volgende:
Braddie en VD in 1 topic.
Mijn dag kan niet meer stuk
Snap sowieso niet dat Tesla zo populair is.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:20 schreef alexlefou het volgende:
Tesla
Snap niet dat rijkeluis daar mee rijden
Deze manquote:
En bananen in de asbak?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:23 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Snap sowieso niet dat Tesla zo populair is.
Tuurlijk, ze hebben het elektrisch rijden een kickstart gegeven, maar als de bouwkwaliteit slechter is dan dat van een nieuwe UP! maar wél 80,000 euro DUURDER is moet je jezelf echt achter je oren kabben. Google anders even op "Tesla Problems"
Zelfs de Model 3 heeft al wat issues Van rammeltjes in het interieur tot deuren die niet meer perfect op 1 lijn staan, maar ook verf met druipplekken of rare witte stippen er in
no spang mimang smart grid komt eraanquote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:02 schreef Plompzakker het volgende:
Terechte klacht een goed topic.
Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt met het net als 's avonds alle auto's massaal aan de snellader gaan en tegelijk iedereen elektrisch gaat koken want gas is toch zo slecht en moet verboden worden
LOL.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 19:28 schreef MisterLastName het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
- Hyundai Kona Electric red 400+ KM.
- Model S red 400+ KM
- Mode X 500 +
- Ampera-E 350.
- Leaf 300
- Zoe 250
Echt prima actieradiussen voor de meeste mensen.
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
- Bij Klokje Rond was een Model S die had na 271k en 3 jaar 5% van z'n accu capaciteit verloren. Dat betekend dat na VIJF MILJOEN kilometer en DERTIG jaar je accu pas dood is. Je hebt standaard 8 jaar garantie op je accu pakket, dus dat is geen zorg.
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
- Superchargers doen het in drie kwartier.
Fastned stations (mits je auto het aankan) in 1,5 uur.
Als je'm met 30% in een dorpje zet na 2 uur rijden en je gaat eten, door het dorpje lopen en komt terug na 1,5 uur zit 'ie alweer op 70-80%, valt mee dus.
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
- Mocht het ooit zo ver komen dan zal er vast wel een regeling komen.
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
- Steeds meer mensen komen in een situatie waardoor ze zo'n auto kunnen kopen/leasen, en ze worden de komende 5 jaar steeds goedkoper en komen steeds verder, dus de drempel word steeds lager.
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
- Dat krijg je sowieso al niet meer met al die milieuzone ongein.
sta je nooit stil?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
LOL.
Mijn auto rijdt 50 liter x 14 = 700 km op een tank. Kom jij aankakken met 300 km
Wat denk je dat je doet als je met spoed op en af naar Amsterdam moet en het je 600 km kost? "Oh, even rustig twee uurtjes bijtanken, die dringende afspraak wacht wel..."
Je snapt dat accu's een wear andere tear hebben? Dat de capaciteit vanaf het begin vermindert? Nu 400 km is volgend jaar misschien al 350 km en nee, dat valt niet onder de garantie.
Lol drie kwartier? Anderhalf uur? En als er 10 auto's staan te wachten tot jij klaar bent met je anderhalf uur fastned?
Ik ben met 3 minuten weer verder met 700 km nieuwe actieradius.
Er zal "vast wel een regeling komen". Goh, nog nooit gehoord van deze regering, sorry als ik hen niet op hun woord vertrouw
Ah, net zoals mensen volop 30000,- voor een warmtepomp klaar hebben liggen Tuurlijk jongen, iedereen is schatrijk, en niet willen investeren is altijd pure onwil.
Milieuzone heeft niets maar dan ook niets met de teruggaveprijs van auto's te maken, omdat je die door heel het land kunt verkopen. Wat ze straks dus ook willen verbieden waardoor heel Nederland met een onverkoopbaar kapitaal blijft zitten.
Een vraagje, hoe oud ben je?
Tuurlijk die verkoopt liever een tesla.quote:
Goh, laat iemand anders uit de linkse hoek je hierboven nu net tegenspreken wat betreft de laadtijd.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:34 schreef Fer het volgende:
Accu’s met een levensduur van 10 jaar of meer
Laden met 350KW, dat is 400km in 15 minuten
100Kwh accu
Beetje dak zonnepanelen levert 6000Kwh op.
6000kwh is 30000km
En die techniek is er nu al.
Tuurlijk sta ik wel eens stil. En dan? Lekker traag laden? Om die electriciteit vervolgens uit een vervuilende bruinkoolcentrale te halen omdat zonnepanelen en windenergie bij lange na de capaciteit niet kunnen leveren?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:42 schreef Tailless het volgende:
[..]
sta je nooit stil?
Met een EV sta je nooit meer te tanken gewoon inpluggen en sochtends heb je weer 100 volle tank.
Dat gaat jou niet lukken he.
Vreemd.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Goh, laat iemand anders uit de linkse hoek je hierboven nu net tegenspreken wat betreft de laadtijd.
De huidige zonnepaneel structuur is net genoeg om je koelkast en wat lampen te laten draaien, bij de wasmachine gaat ie al over zijn nek. Als zonnepanelen genoeg zouden leveren voor electrische auto's zou heel zonnepanelend Nederland allang schatrijk worden van het terugleveren aan het net.
Wat weer zou betekenen dat ze de investering van de zonnepanelen er in no time weer uit zouden hebben. En dat is niet zo, in de praktijk hebben zonnepanelen een rendement van 4 a 6% qua terugverdienwaarde en -tijd. Wat dus duidelijk aangeeft dat de capaciteit bij lange niet genoeg is om zoiets als een auto te laten rijden. Een auto opladen via zonnepanelen is net een emmer laten voldruppelen.
Ik heb het laten berekenen door Essent, voor mijn huis (standaard eengezinswoning) leveren zonnepanelen niets op, ze kosten alleen maar geld.
En dit alles zeg ik niet alleen, dat zegt Essent niet alleen, dat zegt ook die vriend van me die bij Enexis al 15 jaar in het vak zit
Stel dat je koerier bent, met een spoedzending en je accu is op.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:43 schreef MisterLastName het volgende:
DAARRR ISS IEE WEERRRRRRRRR
600 Kilometer naar Amsterdam "spoed"
Dat is leuk, maar pik, je vergeet 1 ding..
Met spoed op en af. Dan heb je 300 kilometer heen, en nog zeg 150 kilometer bereik over hang je dat ding aan een supercharger, kom je 15-20 minuten later terug, heb je er weer 175-200 bij, heftig hoor. hang je 'm aan een gewone laadpaal heb je ook weer 75-100 erbij
Als jij in een situatie verkeert waardoor je dit soort afstanden moet afleggen moet je inderdaad nog niet aan een EV gaan, zolang het gaat om spoedklussen van 400+ kilometer.
Accu's hebben wear and tear, maar wat ik dus al aangaf, 5% na 270k is PEANUTS.
En JAWEL als jouw accu vroegtijdig dusdanig slijtage vertoont dat je range in 1 jaar met 50 kilometer afneemt heb jij gewoon recht op een nieuw accupakket onder garantie.
Kans is aanwezig dat er mensen soms staan te wachten bij fastned, maar mensen met een EV hebben daar ook navigatie op zitten die keurig aangeeft welk station vol is, welk niet, en wat de wachttijden zijn, dus als ze het te lang vinden wachten en ze hebben er een op 3 km verder die gewoon beschikbaar is is dat geen punt.
Ik zei "Er zal VAST WEL" en niet "ER KOMT EEN" Ik denk dat dit onvermijdelijk is als we echt massaal aan de EVs gaan.
Overigens kan jij ELKE dag tegen zeer lage kosten (21 cent per kwh) je elektrische auto thuis volladen. Dit betekend dat 60 kwh a 400 kilometer jou ongeveer 13 euro kost, 13 euro voor 400 kilometer is even omgerekend met benzine een verbruik van 1 op 50.
Geen achterlijk dure auto's, snelle laadtijd, actieradius, goedkoper.quote:
VDquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Tuurlijk sta ik wel eens stil. En dan? Lekker traag laden? Om die electriciteit vervolgens uit een vervuilende bruinkoolcentrale te halen omdat zonnepanelen en windenergie bij lange na de capaciteit niet kunnen leveren?
Trouwens, als electriciteit de toekomst was, waarom gooien Afrikaanse landen en Saudi Arabie dan niet hun woestijn vol met zonnepanelen?
Nee, Nederland gaat de wereld redden met hun windmolentjes
Doe geen moeite. Vogeltjespoep wil de feiten helemaal niet horen en heeft gewoon een ontzettend dikke plaat voor z'n botte kop.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:51 schreef Fer het volgende:
[..]
Vreemd.
Mijn panelen zijn alweer bijna terugverdiend na 5 jaar en op een zomerdag kan ik met gemak de wasmachine+wasdroger erop laten draaien
Ja, maar als je het in je hoofd haalt om met een EV te gaan koerieren ben je ook wel een idioot Daar hebben ze simpelweg nog niet de range en laadcapaciteiten voor.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:52 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Stel dat je koerier bent, met een spoedzending en je accu is op.
Denk dat jij daar zo aan de slag kan.
Tja Essent heeft het voor me berekend. Helaas. Investering is een stuk groter dan wat ik eruit haal.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:51 schreef Fer het volgende:
[..]
Vreemd.
Mijn panelen zijn alweer bijna terugverdiend na 5 jaar en op een zomerdag kan ik met gemak de wasmachine+wasdroger erop laten draaien
Hee, Samuel24!quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:53 schreef Hallmark het volgende:
Ik rij een elektrische auto, de Renault Zoe Op zaterdag 5 januari 2019 20:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe geen moeite. Vogeltjespoep wil de feiten helemaal niet horen en heeft gewoon een ontzettend dikke plaat voor z'n botte kop.
"Van Schiphol naar den Bosch graag" - "oh sorry ik moet even laden, heeft u nog een half uurtje?"quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:54 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Ja, maar als je het in je hoofd haalt om met een EV te gaan koerieren ben je ook wel een idioot Daar hebben ze simpelweg nog niet de range en laadcapaciteiten voor.
Taxien kan nog wel omdat je vaak ook tijd hebt tussen je ritten en dan hang je 'm aan een paal.
Misschien had Essent wel een ander belang hierin.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Tja Essent heeft het voor me berekend. Helaas. Investering is een stuk groter dan wat ik eruit haal.
Essent dan blijkbaar ookquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe geen moeite. Vogeltjespoep wil de feiten helemaal niet horen en heeft gewoon een ontzettend dikke plaat voor z'n botte kop.
VD, ze niet niet ready.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Essent dan blijkbaar ook
Maar lastig discussiëren als de waarheid om de hoek komt hè?
geen? Wacht wat denk je dat een generator kost?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Geen achterlijk dure auto's, snelle laadtijd, actieradius, goedkoper.
Oh wacht dat laatste wil de regering natuurlijk niet, want ze wil er wel flink aan verdienen (zie LPG)
VD #ALTIJDREADYquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
"Van Schiphol naar den Bosch graag" - "oh sorry ik moet even laden, heeft u nog een half uurtje?"
quote:
ja je argument was de lange laadtijden.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Tuurlijk sta ik wel eens stil. En dan? Lekker traag laden? Om die electriciteit vervolgens uit een vervuilende bruinkoolcentrale te halen omdat zonnepanelen en windenergie bij lange na de capaciteit niet kunnen leveren?
Trouwens, als electriciteit de toekomst was, waarom gooien Afrikaanse landen en Saudi Arabie dan niet hun woestijn vol met zonnepanelen?
Nee, Nederland gaat de wereld redden met hun windmolentjes
Rond Schiphol stikt het trouwens wel van de elektrische taxi'squote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
"Van Schiphol naar den Bosch graag" - "oh sorry ik moet even laden, heeft u nog een half uurtje?"
Dat is 80 kilometer Dat haalt een Leaf nog heen terug zonder bijladen man, wat lul je nouquote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
"Van Schiphol naar den Bosch graag" - "oh sorry ik moet even laden, heeft u nog een half uurtje?"
Wat denk je dat een nieuwe Tesla en een onverkoopbare benzine auto kost?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:59 schreef Tailless het volgende:
[..]
geen? Wacht wat denk je dat een generator kost?
Volgens mij willen ze heel graag aan mij verdienen. En als ze zonnepanelen hadden kunnen leveren, ze dat maar wat graag hadden gedaan.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Misschien had Essent wel een ander belang hierin.
Ik ben niet tegen elektrische auto's an sich, ik ben tegen de Klimaathistorie en het ophemelen van alle voordelen ervan terwijl de nadelen strategisch achterwege worden gelaten. 250 km actieradius. Lange laadtijd. Enorme investeringen. Komop zeg.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:53 schreef Hallmark het volgende:
Ik rij een elektrische auto, de Renault Zoe. Comfortabel karretje hoor. Het is een deelauto want ik heb iets van drie dagen per week de auto nodig.
Rijdt super lekker. Het bereik is geen issue voor mij, dat is ca. 180km in de winter, op de snelweg. Dat rij ik normaal niet. Ik heb het wel een keer gedaan, en dan moet je inderdaad dat goed plannen (bijv. tijdens de lunch).
De overige zaken kun je ellenlang over discussiëren, ik vind het weinig productief.
Persoonlijk zou ik zeggen, pak zo'n karretje een keer. Rijdt echt lekker. Er staan er een paar op Snappcar. Ik heb ook een keer een VW e-golf gereden, is ietsje groter en luxer uitgevoerd. Echt leuk om te proberen als je van auto's houdt.
geen idee ik koop daarom een EVquote:Op zaterdag 5 januari 2019 21:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat denk je dat een nieuwe Tesla en een onverkoopbare benzine auto kost?
Lol neequote:
Het beeld dat je nu schetst ligt al weer een tijd achter ons. De ontwikkeling heeft niet stilgestaan en staat niet stil.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 21:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen elektrische auto's an sich, ik ben tegen de Klimaathistorie en het ophemelen van alle voordelen ervan terwijl de nadelen strategisch achterwege worden gelaten. 250 km actieradius. Lange laadtijd. Enorme investeringen. Komop zeg.
Jij koopt helemaal niks.quote:
De rest van de argumenten laat ik voor jouw rekening, maar wat deze betreft heb je wel gelijk. Het is beslist niet geschikt voor iedereen. Desalniettemin, mijn woon-werkverkeer is rond de 150 km heen en weer, soms langer, en dat gaat prima hoor. Maar ja, vakantie is dan weer crap. Echt goeie elektrische auto's zijn echt duur. Ik verdien prima, maar ook voor mij echt te duur.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 21:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
250 km actieradius. Lange laadtijd.
En dat is de kern van het hele mobiliteitsprobleem.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:27 schreef Hallmark het volgende:
[..]
De rest van de argumenten laat ik voor jouw rekening, maar wat deze betreft heb je wel gelijk. Het is beslist niet geschikt voor iedereen. Desalniettemin, mijn woon-werkverkeer is rond de 150 km heen en weer, soms langer, en dat gaat prima hoor. Maar ja, vakantie is dan weer crap. Echt goeie elektrische auto's zijn echt duur. Ik verdien prima, maar ook voor mij echt te duur.
Dit ja.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 21:46 schreef Isdatzo het volgende:
En nogmaals: al die nadelen die je denkt te benoemen zijn stuk voor stuk al lang en breed weerlegd.
Deze samenvatting van je topic is een beter argument dan die waslijst in de starterspost.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 21:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen elektrische auto's an sich, ik ben tegen de Klimaathistorie en het ophemelen van alle voordelen ervan terwijl de nadelen strategisch achterwege worden gelaten. 250 km actieradius. Lange laadtijd. Enorme investeringen. Komop zeg.
Dat wordt binnen een dag afgebroken daarquote:Op zondag 6 januari 2019 13:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar even wat anders hè. Als elektrisch rijden de toekomst is. Waarom gooien Saudi Arabie en Afrikaanse sahara landen hun woestijnen dan niet vol met zonnepanelen. Want de olieafname zal minder worden, zeggen jullie, want dat moet van het klimaat. Met zonnepanelen is in die voor de rest toch waardeloze woestijn toch goud geld te verdienen? Eindelijk geld en werk voor Afrika. Waarom doen ze dat dan niet?
Met hun "10 cijfers achter de komma" milieu winstquote:Op zondag 6 januari 2019 14:39 schreef Bias het volgende:
vermakelijk topic trouwens
Kan persoonlijk niet wachten totdat China 5 kolencentrales heeft bijgebouwd zodat de 1000 miljard die Nederland investeert in "klimaat" teniet wordt gedaan
Niet weten dat China meer investeert in duurzame energie dan de rest van de wereld bij elkaar opgeteld .quote:Op zondag 6 januari 2019 14:39 schreef Bias het volgende:
vermakelijk topic trouwens
Kan persoonlijk niet wachten totdat China 5 kolencentrales heeft bijgebouwd zodat de 1000 miljard die Nederland investeert in "klimaat" teniet wordt gedaan
En? Ze bouwen nog steeds kolencentrales bij.quote:Op zondag 6 januari 2019 15:04 schreef fathank het volgende:
[..]
Niet weten dat China meer investeert in duurzame energie dan de rest van de wereld bij elkaar opgeteld .
quote:Op zondag 6 januari 2019 15:04 schreef fathank het volgende:
[..]
Niet weten dat China meer investeert in duurzame energie dan de rest van de wereld bij elkaar opgeteld .
En? Wat heeft dat te maken met of we wel of niet elektrisch gaan rijden in Nederland?quote:Op zondag 6 januari 2019 15:13 schreef Bias het volgende:
[..]
En? Ze bouwen nog steeds kolencentrales bij.
Ik heb het alleen gehad over investeringen in klimaat door NL regering en dat die door China teniet worden gedaan.quote:Op zondag 6 januari 2019 15:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En? Wat heeft dat te maken met of we wel of niet elektrisch gaan rijden in Nederland?
Klopt.quote:
Maar zo werkt dat natuurlijk niet hè. Beperking van je eigen CO2-uitstoot is winst, onafhankelijk van wat ze in China doen.quote:investeringen in klimaat door NL regering en dat die door China teniet worden gedaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
Een analogie is geen argument.quote:Op zondag 6 januari 2019 15:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Maar zo werkt dat natuurlijk niet hè. Beperking van je eigen CO2-uitstoot is winst, onafhankelijk van wat ze in China doen.
Net zoals dat het aantal boterhammen dat jij eet onafhankelijk is van het aantal boterhammen dat ik eet. Maar ik snap wel dat het lastig is om zo'n ingewikkeld concept te bevatten.
quote:Op zondag 6 januari 2019 15:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoe krijg je 10 milieu freaks in een Renault Zoë?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huilen dan.
En dat in een vogeltjesdans topicquote:
Dat betwist ook niemand.quote:Op zondag 6 januari 2019 15:50 schreef Bias het volgende:
[..]
Een analogie is geen argument.
Denk je dat de aarde bijhoudt waar landsgrenzen liggen? En dat er per land bijgehouden wordt wat de uitstoot is? Klimaat kijkt alleen naar het globale netto co2 niveau.
Of die concentratie globaal stijgt, daalt of ongeveer gelijk blijft is niet relevant voor de invloed die Nederland erop heeft. Die invloed blijft hetzelfde, ongeacht wat ze in China doen.quote:En omdat China schijt heeft stijgt dat niveau, ongeacht wat Nederland doet.
Waarom geef je dan zo'n slechte analogiequote:Op zondag 6 januari 2019 15:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat betwist ook niemand.
[..]
Of die concentratie globaal stijgt, daalt of ongeveer gelijk blijft is niet relevant voor de invloed die Nederland erop heeft. Die invloed blijft hetzelfde, ongeacht wat ze in China doen.
De uitstoot die je niet hebt, die heb je niet: elke gram CO2 die je niet uitstoot gaat van het totaal af. Het is gewoon een simpele optelsom.
quote:Op zondag 6 januari 2019 15:55 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
En dat in een vogeltjesdans topic
Niet begrijpen dat het geen slechte analogie is: . Aantal boterhammen dat jij eet: A. Aantal boterhammen dat ik eet: A-2. Totaal aantal boterhammen dat gegeten wordt: 2A-2.quote:Op zondag 6 januari 2019 16:06 schreef Bias het volgende:
[..]
Waarom geef je dan zo'n slechte analogie
Hoe blijkt uit bovenstaand dat het geen simpele optelsom is? Dat is het namelijk wel.quote:Het is geen simpele optelsom, de uitstoot van CO2 is niet constant maar stijgende. Dit houdt in dat het beetje dat Nederland minder uitstoot teniet wordt gedaan door de stijgende hoeveelheid uitstoot van landen als China.
Exact. Het dubbeltje lijkt te zijn gevallen?quote:Dan kun je wel zeggen dat het nóg meer had kunnen zijn als Nederland niks had gedaan
Dat is een legitieme vraag. De algehele consensus is dat die impact niet verwaarloosbaar is, daarnaast is het een beweging die niet alleen in Nederland plaatsvindt maar waar Nederland een onderdeel van is. Daarom is het ook een goede zaak om dit Europees aan te pakken.quote:maar je moet je ernstig afvragen wat daar dan de impact van was geweest.
En toch verdergaan over je analogiequote:Op zondag 6 januari 2019 16:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet begrijpen dat het geen slechte analogie is: . Aantal boterhammen dat jij eet: A. Aantal boterhammen dat ik eet: A-2. Totaal aantal boterhammen dat gegeten wordt: 2A-2.
[..]
Hoe blijkt uit bovenstaand dat het geen simpele optelsom is? Dat is het namelijk wel.
[..]
Exact. Het dubbeltje lijkt te zijn gevallen?
[..]
Dat is een legitieme vraag. De algehele consensus is dat die impact niet verwaarloosbaar is, daarnaast is het een beweging die niet alleen in Nederland plaatsvindt maar waar Nederland een onderdeel van is. Daarom is het ook een goede zaak om dit Europees aan te pakken.
En hoe dan ook: je moet vroeg of laat van de fossiele brandstoffen af, want ze raken op. Je kan de steeds moeilijker bereikbare aardolie beter als grondstof (er is bijna geen enkel productieproces waarin geen aardolie(derivaten) gebruikt worden: van de bekende plastics tot bijvoorbeeld medicijnen). Hoe eerder je aan deze transitie begint hoe groter de voorsprong zal zijn die je hebt op landen die de overstap pas maken wanneer er geen keuze meer is.
Die kosten en baten zijn lastig in te schatten, dus het is nogal onnozel om het over 1000 miljard te hebben. Afwachten is wellicht vele malen duurder.
En nog steeds een dermate simpel concept niet kunnen bevatten .quote:
Dat een andere aanpak beter is lijkt me evident, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te investeren in de energietransitie.quote:Ik vind je een mooie troll maar we hebben natuurlijk betere dingen te doen.
Dat koffiedikkijken van je ga ik niet aan mee doen, daar hebben we natuurlijk gewoon het centraal plan bureau voor, die al hebben doorgerekend dat het klimaatakkoord niks gaat uithalen. 0,003 graden minder warm in de meest positieve schatting (op een stijging van 4 graden).
Ja, en dat is natuurlijk belachelijk.quote:Dit terwijl je de lasten bij burgers legt en niet bij bedrijven.
Dit is het probleem: je analogie is simpel, de werkelijkheid niet.quote:Op zondag 6 januari 2019 16:52 schreef Isdatzo het volgende:
En nog steeds een dermate simpel concept niet kunnen bevatten .
Wat een dooddoener. Je blijft maar op de vergelijking hameren (en dat ook nog eens zonder duidelijk te kunnen maken waarom het géén optelsom is) die verder geen wezenlijk onderdeel vormt van de discussie in plaats van op de inhoud in te gaan die erna volgt.quote:Op zondag 6 januari 2019 16:54 schreef Bias het volgende:
[..]
Dit is het probleem: je analogie is simpel, de werkelijkheid niet.
Verwar het begrijpen van je analogie niet met het begrijpen van de werkelijkheid.
Omdat je hele argument gebaseerd is op die analogie.quote:Op zondag 6 januari 2019 16:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een dooddoener. Je blijft maar op de vergelijking hameren (en dat ook nog eens zonder duidelijk te kunnen maken waarom het géén optelsom is) die verder geen wezenlijk onderdeel vormt van de discussie in plaats van op de inhoud in te gaan die erna volgt.
Ik ben wel een beetje klaar met jou .
Dit, kwaliteit is om te janken.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:20 schreef alexlefou het volgende:
Tesla
Snap niet dat rijkeluis daar mee rijden
Denk ik ook.quote:
Nee hoor. Gedeeltelijk, maar niet volledig.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:03 schreef Bias het volgende:
[..]
Omdat je hele argument gebaseerd is op die analogie.
In essentie is het een optelsom. Dat wat daaraan voorafgaat een complex verhaal is, begrijpt iedereen. Maar wil je ergens over kunnen discussiëren dan zal je toch de boel in meer of mindere mate moeten simplificeren.quote:Waarom het geen optelsom is: welke factoren ga je bij elkaar optellen en welke niet? We leven niet in een monovariabele wereld. Hoe verantwoord je het weglaten of toelaten van factoren?
Mooie stroman, maar nee. Bespaarde CO2 door Nederland wordt teniet gedaan door uitstoot van CO2 van China, dat is dezelfde factor.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:22 schreef Isdatzo het volgende:
Jij begon met te stellen dat Nederland geen invloed heeft WANT CHINA DOET DITDAT,
Heb je nog steeds niet weten aan te tonen, dus tja.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:22 schreef Isdatzo het volgende:
gewoon aantoonbaar onjuist en een onnozele manier van redeneren.
Stoppen met doemdenken en alarmbellen en anticiperen op wat we niet kunnen voorspellen, in voorspellen zijn mensen namelijk bijzonder slecht. We weten niet wat er nog allemaal uitgevonden wordt in de komende 50 jaar.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:22 schreef Isdatzo het volgende:
Maar goed, in een poging hier toch nog iets constructiefs uit te slepen: we zijn het er over eens dat de huidige aanpak verre van optimaal is. Dus, hoe had jij het dan graag gezien?
China heeft geen schijt, tot zover je argument.quote:Op zondag 6 januari 2019 15:50 schreef Bias het volgende:
[..]
Een analogie is geen argument.
Denk je dat de aarde bijhoudt waar landsgrenzen liggen? En dat er per land bijgehouden wordt wat de uitstoot is? Klimaat kijkt alleen naar het globale netto co2 niveau. En omdat China schijt heeft stijgt dat niveau, ongeacht wat Nederland doet.
Zolang ze kolencentrales bijbouwen en gebruiken gaat het globale netto niveau CO2 toch echt omhoogquote:Op zondag 6 januari 2019 17:44 schreef fathank het volgende:
[..]
China heeft geen schijt, tot zover je argument.
Dat het op dit moment nog nodig is om kolencentrales bij te bouwen neemt niet weg dat de energietransitie daar in een veel hoger tempo gaat dan waar ook ter wereld.
Je snapt het woord transitie niet denk ik ofwel?quote:Op zondag 6 januari 2019 17:46 schreef Bias het volgende:
[..]
Zolang ze kolencentrales bijbouwen en gebruiken gaat het globale netto niveau CO2 toch echt omhoog
Het neemt al ruim twee jaar af, veel projecten worden niet uitgevoerd of liggen al jaren stil.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:46 schreef Bias het volgende:
[..]
Zolang ze kolencentrales bijbouwen en gebruiken gaat het globale netto niveau CO2 toch echt omhoog
En jij snapt denk ik niet dat Nederland geen enkele verplichting heeft om voor kruk te spelen van China?quote:Op zondag 6 januari 2019 17:51 schreef fathank het volgende:
Je snapt het woord transitie niet denk ik ofwel?
Zal vast wel, maar dan hebben we het over een project dat zich afspeelt tot 2050, en voor Nederland dus geen nut om nu alvast geld te gaan verspillen. Dat kan natuurlijk prima in 2050, wanneer landen die een grote bijdrage leveren aan vervuiling het goede voorbeeld hebben gegeven.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:51 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Het neemt al ruim twee jaar af, veel projecten worden niet uitgevoerd of liggen al jaren stil.
Reden is niet 'het milieu' maar het feit dat wind en zonne-energie aan het eind van de dag gwn goedkoper is voor Chinese bedrijven.
quote:Op zondag 6 januari 2019 17:06 schreef julius123 het volgende:
[..]
Denk ik ook.
Gegenereerd door een kerncentrale zou het beste zijn.
Wat speelt zich af tot 2050?quote:Op zondag 6 januari 2019 17:58 schreef Bias het volgende:
[..]
Zal vast wel, maar dan hebben we het over een project dat zich afspeelt tot 2050, en voor Nederland dus geen nut om nu alvast geld te gaan verspillen. Dat kan natuurlijk prima in 2050, wanneer landen die een grote bijdrage leveren aan vervuiling het goede voorbeeld hebben gegeven.
Ja lekker 30 jaar achter lopen op de rest van de wereld .quote:Op zondag 6 januari 2019 17:58 schreef Bias het volgende:
[..]
Zal vast wel, maar dan hebben we het over een project dat zich afspeelt tot 2050, en voor Nederland dus geen nut om nu alvast geld te gaan verspillen. Dat kan natuurlijk prima in 2050, wanneer landen die een grote bijdrage leveren aan vervuiling het goede voorbeeld hebben gegeven.
Klimaatverandering en bijbehorende mondiale problemen zijn geen doemdenken maar de realiteit. Je weet nu al dat je van de fossiele brandstoffen af moet. Jouw voorstel is afwachten tot het niet meer anders kan?quote:Op zondag 6 januari 2019 17:29 schreef Bias het volgende:
[..]
Mooie stroman, maar nee. Bespaarde CO2 door Nederland wordt teniet gedaan door uitstoot van CO2 van China, dat is dezelfde factor.
[..]
Heb je nog steeds niet weten aan te tonen, dus tja.
[..]
Stoppen met doemdenken en alarmbellen en anticiperen op wat we niet kunnen voorspellen, in voorspellen zijn mensen namelijk bijzonder slecht. We weten niet wat er nog allemaal uitgevonden wordt in de komende 50 jaar.
Anders gezegd: kunnen we met zekerheid zeggen op wat voor manier we energie opwekken in het jaar 2070? Hoe kunnen we daar op anticiperen?
Goed argument, niemand heeft het over achterlopen, gewoon geen beslissingen maken die niet weloverwogen zijn.quote:Op zondag 6 januari 2019 18:04 schreef fathank het volgende:
[..]
Ja lekker 30 jaar achter lopen op de rest van de wereld .
Jij maakt er een te simpele voorstelling van, niet ikquote:De tandjes je bent nog te simpel om een bestelling op te kunnen nemen in de snackbar.
Waar zeg ik dat? Fossiele brandstoffen gaan gewoon op, transitie is al bezig van zichzelf, hoef je als overheid niet nog even 1000 miljard in te pompen om projecten op te zetten die bedoeld zijn om jezelf een fijn schouderklopje te geven.quote:Op zondag 6 januari 2019 18:05 schreef Isdatzo het volgende:
Klimaatverandering en bijbehorende mondiale problemen zijn geen doemdenken maar de realiteit. Je weet nu al dat je van de fossiele brandstoffen af moet. Jouw voorstel is afwachten tot het niet meer anders kan?
Ik vind dit wel een gevaarlijke analogie die je hier maakt hoor! Ik denk dat je het iets simpeler moet houden.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:51 schreef fathank het volgende:
[..]
Je snapt het woord transitie niet denk ik ofwel?
Als je gehandicapt bent na een ongrluk en je leert weer lopen heb je eerst ook een rollator of krukken nodig die je ondersteunen.
Juist minder simpel, eiquote:Op zondag 6 januari 2019 18:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een gevaarlijke analogie die je hier maakt hoor! Ik denk dat je het iets simpeler moet houden.
Oh, werkelijk?quote:
Jij hallucineert het.quote:
Sorry, afscheidspost blijft afscheidspost, maar omdat je het zo lief befehlt:quote:Op zondag 6 januari 2019 18:15 schreef Isdatzo het volgende:
Oké, geef dan gewoon antwoord op de vraag. Bedoel je dan afwachten en de markt leidend laten zijn?
Je impliceert het.quote:
Je beseft dat de overheid een grote rol speelt in die transitie door het beleid dat gevoerd wordt?quote:Fossiele brandstoffen gaan gewoon op, transitie is al bezig van zichzelf, hoef je als overheid niet nog even 1000 miljard in te pompen om projecten op te zetten die bedoeld zijn om jezelf een fijn schouderklopje te geven.
Oké, geef dan gewoon antwoord op de vraag. Bedoel je dan afwachten en de markt leidend laten zijn?quote:
Je klinkt niet heel gezellig, je biertje mag je houden.quote:Nou, we hebben het weer gezellig gehad!
Laten we afspreken dat als we in 2030 allemaal dood zijn, jullie van mij een biertje krijgen.
Mocht het leven gewoon doorkabbelen zoals het nu gaat en uiteindelijk dus allemaal goedkomen krijg ik van jullie een biertje.
Welke accu's?quote:Op zondag 6 januari 2019 17:59 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
En die accu’s dan ? Het produceren en erger, als ze afgeschreven zijn. Ze kunnen die rotzooi niet eens fatsoenlijk recyclen.
Niet dat ik zon natuur freak ben maar elektrisch rijden is niet veel “beter” dan benzine autos.
Die cellen in elektrische auto’s.quote:
Onzin.quote:Op zondag 6 januari 2019 17:59 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
En die accu’s dan ? [knip] Ze kunnen die rotzooi niet eens fatsoenlijk recyclen.
Niet gelezen.quote:
Ik reageerde op jouw post dat waterstof de toekomst is.quote:
Het effect van de Nederlandse bijdrage is nagenoeg niks. Maar kost tig miljard. Leuk om te zeggen dat je hebt meegeholpen, maar dat is net zoiets als als laatste finishen in een marathon terwijl je riep dat je wel tenminste hebt meegedaanquote:Op zondag 6 januari 2019 17:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee hoor. Gedeeltelijk, maar niet volledig.
[..]
In essentie is het een optelsom. Dat wat daaraan voorafgaat een complex verhaal is, begrijpt iedereen. Maar wil je ergens over kunnen discussiëren dan zal je toch de boel in meer of mindere mate moeten simplificeren.
Jij begon met te stellen dat Nederland geen invloed heeft WANT CHINA DOET DITDAT, en dat is gewoon aantoonbaar onjuist en een onnozele manier van redeneren. Daar begon het allemaal mee.
Maar goed, in een poging hier toch nog iets constructiefs uit te slepen: we zijn het er over eens dat de huidige aanpak verre van optimaal is. Dus, hoe had jij het dan graag gezien?
quote:Op zondag 6 januari 2019 18:10 schreef Bias het volgende:
[..]
Jij hallucineert het.
[..]
Sorry, afscheidspost blijft afscheidspost, maar omdat je het zo lief befehlt:
Ja, het land met de minste klimaatregelingen heeft de meeste reductie in uitstoot.
Nou, we hebben het weer gezellig gehad!
Laten we afspreken dat als we in 2030 allemaal dood zijn, jullie van mij een biertje krijgen.
Mocht het leven gewoon doorkabbelen zoals het nu gaat en uiteindelijk dus allemaal goedkomen krijg ik van jullie een biertje.
Lol lekker schaliegas pompen jatogquote:For that impressive “greening” of America, we can thank the underground oceans of America’s natural gas that are now accessible because of the revolutionary, advanced drilling and extraction technologies of hydraulic fracturing and horizontal/directional drilling, and are increasingly displacing coal for the nation’s electricity generation.
Accu's zijn per definitie kut. Die hebben we al 70 jaar ofzo, en zijn bijzonder inefficiënt qua laadtijd en gebruikstijd. Kijk bv naar je telefoon en de wear andere tear daarvan. En dan wil je ook nog eens een bak van 1200 kilo 100 km/u laten rijden op een accu? Waarvan de accu zelf alleen al een paar 100 kilo aan dood gewicht is, lekker efficiënt manquote:Op zondag 6 januari 2019 18:37 schreef Kornolio het volgende:
Denken dat iets anders de toekomst heeft dan elektrisch rijden
Serieus gast. Die elektrotechniek wordt continu verbeterd. En van die bron van energie is in principe ook een onbeperkte voorraad. De beperking zit hem alleen nog in wat technische tekortkomingen en te nemen hobbels zoals efficiënt(er) opvangen/opwekken en opslaan.
Maar jij denkt serieus dat er meer toekomstperspectief zit in fossielen verbranden?
Lekker wegkijken kost je veel meer en dan heb je uiteindelijk nog niks.quote:Op zondag 6 januari 2019 19:26 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het effect van de Nederlandse bijdrage is nagenoeg niks. Maar kost tig miljard. Leuk om te zeggen dat je hebt meegeholpen, maar dat is net zoiets als als laatste finishen in een marathon terwijl je riep dat je wel tenminste hebt meegedaan
Je praat wederom onzin. De huidige razendsnelle opwarming heeft niks met de natuurlijke Milankovitch-cycli te maken (dat gaat over compleet andere tijdschalen) en (vrijwel) alles met de verhoogde concentratie van koolzuurgas en andere broeikasgassen in de atmosfeer.quote:Op zondag 6 januari 2019 19:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
Daarbij gaat men graag voorbij aan een veel zwaardere oorzaak van de opwarming (opwarming en afkoeling zijn er altijd al geweest), namelijk de precessie. Dat is het astronomische verschijnsel dat de aardas tolt en na 13000 jaar een andere kant op wijst. Hierdoor heeft de zon een heel ander effect op het aardoppervlak dan bv 500 jaar ervoor.
De elektromotor zelf is een stuk lichter en eenvoudiger dan een verbrandingsmotor, dus je kan niet zomaar het gewicht van het accupakket bij het gewicht van je paupermobiel optellen. Verder kost het produceren van benzine of diesel zo'n 1.5kWh aan stroom, hiermee kan je ongeveer 7.5km rijden in een elektrische auto.quote:Op zondag 6 januari 2019 19:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Accu's zijn per definitie kut. Die hebben we al 70 jaar ofzo, en zijn bijzonder inefficiënt qua laadtijd en gebruikstijd. Kijk bv naar je telefoon en de wear andere tear daarvan. En dan wil je ook nog eens een bak van 1200 kilo 100 km/u laten rijden op een accu? Waarvan de accu zelf alleen al een paar 100 kilo aan dood gewicht is, lekker efficiënt man
Ik zeg dat er betere alternatieven zijn. Bv waterstof. Bussen rijden daar nu al heel efficiënt op.
En waarom er nog steeds niet geïnvesteerd wordt in zonnepanelen in bv de Sahara als zonnepanelen energie zo'n geweldig plan is, weet niemand te beantwoorden.
Nederland "gidsland", laat me niet lachen
HAHAHAHAHAHAHAHA.quote:Op zondag 6 januari 2019 19:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je praat wederom onzin. De huidige razendsnelle opwarming heeft niks met de natuurlijke Milankovitch-cycli te maken (dat gaat over compleet andere tijdschalen) en (vrijwel) alles met de verhoogde concentratie van koolzuurgas en andere broeikasgassen in de atmosfeer.
Welke ingaande energie ten opzichte van welke output? Zonder concrete waardes is dat net zoiets als roepen dat je van veldsla 90% efficiënter gaat schijten.quote:Op zondag 6 januari 2019 20:17 schreef Isdatzo het volgende:
Toevoeging: een elektromotor zet elektrische energie om in bewegingsenergie met een efficiëntie van zo'n 90% (of meer).
Verwaarloosbaar weinig. Die hele precessie heeft totaal geen invloed op de totale hoeveelheid zonlicht die op de aarde valt, maar met de distributie daarvan op het noordelijk- en het zuidelijk halfrond. Omdat de landmassa's niet evenredig over het noordelijk en het zuidelijk halfrond verdeeld zijn, treden er klimaateffecten op. Maar die zijn niet waarneembaar op menselijke tijdschalen en zijn zeer zeker geen verklaring voor de huidige opwarming.quote:Op zondag 6 januari 2019 20:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
HAHAHAHAHAHAHAHA.
Deel 13000 eens door 180. Dan zie je dat elke 72,2 jaar de aardas een graad op de precessie opschuift. Wat denk je dat dat op astronomische schaal voor effect is, ten opzichte van die paar graden die CO2 zou veroorzaken?
Ik zeg niet dat Milankovitch-cycli niks met het klimaat te maken hebben. Ik zeg alleen dat ze niks te maken hebben met de razendsnelle opwarming die nu plaatsvindt.quote:De precessieperiode zou volgens Milanković ook een rol spelen in de periodieke klimaatveranderingen van de aarde.
Want ijstijden ontstonden ook vanzelf natuurlijk.
Dat schijten van jou kan nog een stukje efficiënter volgens mij, afgaande op de diarree die je uit je toetsenbord weet te krijgen.quote:Op zondag 6 januari 2019 20:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Welke ingaande energie ten opzichte van welke output? Zonder concrete waardes is dat net zoiets als roepen dat je van veldsla 90% efficiënter gaat schijten.
#ALTIJDREADYquote:Op zondag 6 januari 2019 20:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
HAHAHAHAHAHAHAHA.
Deel 13000 eens door 180. Dan zie je dat elke 72,2 jaar de aardas een graad op de precessie opschuift. Wat denk je dat dat op astronomische schaal voor effect is, ten opzichte van die paar graden die CO2 zou veroorzaken?
De precessieperiode zou volgens Milanković ook een rol spelen in de periodieke klimaatveranderingen van de aarde.
Want ijstijden ontstonden ook vanzelf natuurlijk.
Ook echt denken dat 'de mensuh' daar iets mee te maken hebben _____quote:Op zondag 6 januari 2019 21:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
Want 500 jaar geleden lag er geen metersdik ijs in meren en slotgrachten, dat nog tot diep in de zomer gebruikt werd. En 13000 jaar geleden hadden we toevallig ook geen ijstijd.
Toen zullen er ook wel al auto's rondgereden hebben natuurlijk.
Een paar zonnevlekken hebben al effect op de aarde, maar de wisselende stand van de aardas natuurlijk niet. Right.
Het gaat om geld. En dat is de bottomline.quote:Op zondag 6 januari 2019 21:14 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ook echt denken dat 'de mensuh' daar iets mee te maken hebben _____
Slinkse sandalen ______
Juist op basis van de Milankovitch-parameters zou je verwachten dat we een koelere periode tegemoet gaan. De realiteit blijkt toch anders te zijn.quote:Op zondag 6 januari 2019 21:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
Want 500 jaar geleden lag er geen metersdik ijs in meren en slotgrachten, dat nog tot diep in de zomer gebruikt werd. En 13000 jaar geleden hadden we toevallig ook geen ijstijd.
Jij leest niet. Ik betwist nergens dat die invloed er is.quote:Toen zullen er ook wel al auto's rondgereden hebben natuurlijk.
Een paar zonnevlekken hebben al effect op de aarde, maar de wisselende stand van de aardas natuurlijk niet. Right.
Je kunt ook electrisch rijden zonder accu's henkquote:Op zondag 6 januari 2019 20:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De elektromotor zelf is een stuk lichter en eenvoudiger dan een verbrandingsmotor, dus je kan niet zomaar het gewicht van het accupakket bij het gewicht van je paupermobiel optellen. Verder kost het produceren van benzine of diesel zo'n 1.5kWh aan stroom, hiermee kan je ongeveer 7.5km rijden in een elektrische auto.
Daarnaast weet je natuurlijk dat de efficiëntie van een verbrandingsmotor ergens rond de 25% ligt en dat de rest van de energie allemaal als nutteloze warmte afgevoerd wordt. Sterker nog, het afvoeren van die nutteloze warmte kost nog eens extra energie.
Klagen over de inefficiëntie van een elektrisch aangedreven voertuig als argument vóór verbrandingsmotoren is natuurlijk bijzonder lachwekkend .
Goede reactie weer, vogeltjesschwanz.
Er is in werkelijkheid dan ook sprake van een global cooling. Maar dat willen jullie milieudebielen niet horen want dan kunnen jullie niet deugen door andere mensen torenhoge lasten op te leggen.quote:Op zondag 6 januari 2019 21:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Juist op basis van de Milankovitch-parameters zou je verwachten dat we een koelere periode tegemoet gaan. De realiteit blijkt toch anders te zijn.
[..]
Jij leest niet. Ik betwist nergens dat die invloed er is.
Maar voor de laatste keer: dat speelt op een heel andere tijdschaal dan de opwarming die we nu meemaken. Die ene graad precessie is achtergrondruis vergeleken met de mate van opwarming.
Je hebt ergens een keer iets opgevangen maar je weet er het fijne niet van. Dat geeft niet, maar ga je dan eerst eens inlezen voordat je allemaal dingen gaat roepen.
Een goed boek voor beginners is "Earth's Climate", van Ruddiman. Wordt ook veel gebruikt bij inleidende vakken op universiteiten.
Deze man, echt. Je maakt jezelf compleet belachelijk. Je leeft in je fantasie.quote:Op zondag 6 januari 2019 23:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er is in werkelijkheid dan ook sprake van een global cooling. Maar dat willen jullie milieudebielen niet horen want dan kunnen jullie niet deugen door andere mensen torenhoge lasten op te leggen.
Dat zegt iedereen die wat te winnen heeft bij de klimaatleugen. Zelfs al is het maar het waanidee dat je goed bezig bent. Terwijl het in werkelijkheid de grootste leugen van de laatste 30 jaar is, bedoeld om maar steeds meer geld uit de zak van de burger te kloppen.quote:Op maandag 7 januari 2019 00:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Deze man, echt. Je maakt jezelf compleet belachelijk. Je leeft in je fantasie.
Gelukkig weten jij en je monteur-vriendje bij enexis hoe het écht zit.quote:Op maandag 7 januari 2019 00:10 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat zegt iedereen die wat te winnen heeft bij de klimaatleugen. Zelfs al is het maar het waanidee dat je goed bezig bent. Terwijl het in werkelijkheid de grootste leugen van de laatste 30 jaar is, bedoeld om maar steeds meer geld uit de zak van de burger te kloppen.
Inderdaad, hij heeft ervoor geleerd, en jij slikt zo te horen als zoete koek maatschappijleraar je te slikken geeft.quote:Op maandag 7 januari 2019 00:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gelukkig weten jij en je monteur-vriendje bij enexis hoe het écht zit.
Ja, wat heeft meneer gestudeerd dan?quote:Op maandag 7 januari 2019 00:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Inderdaad, hij heeft ervoor geleerd, en jij slikt zo te horen als zoete koek maatschappijleraar je te slikken geeft.
Des te meer reden om te geloven dat het geen onzin is.quote:Nog los van dat je wel een blinde mol moet zijn als je niet het enorme verdienmodel hierachter ziet.
Ho ho hoquote:Op zondag 6 januari 2019 15:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoe krijg je 10 milieu freaks in een Renault Zoë?
OMGquote:Op maandag 7 januari 2019 00:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, wat heeft meneer gestudeerd dan?
[..]
Des te meer reden om te geloven dat het geen onzin is.
Jajaja, maar wat heeft meneer gestudeerd dan?quote:
Veel te inefficiënt door de vele stappen in het productieproces. En ook zeldzame moeilijk te delven metalen nodig voor de katalysator.quote:
Energietechniek. En jij? Ultralinkse maatschappijleer?quote:Op maandag 7 januari 2019 12:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jajaja, maar wat heeft meneer gestudeerd dan?
Knap. Gemiddeld zonnepaneel levert tegenwoordig 300 Wp op. Testa model S heeft 85 kWh capaciteit.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nope, elektriciteit heeft hij volledig uitgeschakeld. Alles komt van de panelen
Bedoel je die cursus NCOI-cursus (of vergelijkbaar) op hbo-niveau van 3 maanden met een studielast van 8 EC? Energietechniek is voor zover ik kan vinden nergens een volwaardige opleidingquote:
Master in één van de natuurwetenschappen en een bachelor waarin ik meer klimaatvakken heb gevolgd dan me lief was.quote:En jij? Ultralinkse maatschappijleer?
En dat zal ook de komende 30 jaar niet veranderen. Er zal dus altijd aanvullende electriciteitstoevoer nodig zijn. Maar dat interesseert de heren klimaatliegers niet, zij voelen toch niks van de astronomisch stijgende lasten. En over 30 jaar is het voor hen toch "na ons de zondvloed".quote:Op maandag 7 januari 2019 12:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Knap. Gemiddeld zonnepaneel levert tegenwoordig 300 Wp op. Testa model S heeft 85 kWh capaciteit.
MTS, HTS en specifieke opleidingen als TSI, en verder wat je allemaal nodig hebt om als schakel tussen verschillende partijen in Energieland te kunnen functioneren.quote:Op maandag 7 januari 2019 13:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bedoel je die cursus NCOI-cursus (of vergelijkbaar) op hbo-niveau van 3 maanden met een studielast van 8 EC? Energietechniek is voor zover ik kan vinden nergens een volwaardige opleiding
[..]
Master in één van de natuurwetenschappen en een bachelor waarin ik meer klimaatvakken heb gevolgd dan me lief was.
Het punt is dat de mensen die hierover beslissen geen technici zijn. De Jesse Klavers, Ruttes en Rob Jettens hebben 0,0 technische kennis. Het zijn geschiedenis en politicologiestudenten die nog geen enkelfase lampje aan kunnen sluiten.quote:Op maandag 7 januari 2019 16:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dat zal ook de komende 30 jaar niet veranderen. Er zal dus altijd aanvullende electriciteitstoevoer nodig zijn. Maar dat interesseert de heren klimaatliegers niet, zij voelen toch niks van de astronomisch stijgende lasten. En over 30 jaar is het voor hen toch "na ons de zondvloed".
Dan zou je beter moeten weten.quote:
Van LPG kon je vanaf dag één al op je sloffen aanvoelen dat het een domme, onhoudbare, korte termijn schijnoplossing was.quote:Op maandag 7 januari 2019 12:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wacht maar tot iedereen zo'n ding door de strot geduwd heeft gekregen, zal je eens zien wat er gebeurt met elektriciteitsprijzen en belastingen.
LPG was ook super goedkoop, weet je nog?
Ehm. Want? LPG is vele malen schoner dan bv diesel, dat het duurder is om te rijden vanwege de wegenbelasting (tenzij je heel veel rijd) dan diesel was puur een lobbytechnische beslissing geweest.quote:Op maandag 7 januari 2019 16:37 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Van LPG kon je vanaf dag één al op je sloffen aanvoelen dat het een domme, onhoudbare, korte termijn schijnoplossing was.
Vooralsnog zijn er geen realistische alternatieven voorhanden.quote:Fossielen stoken is gewoon een aflopende zaak.
Allemaal (wellicht wat gedateerde) kennis op hbo/mbo-niveau die ervoor zorgt dat je in de praktijk vast een capabele medewerker bent die op de hoogte is van de werking van allerlei installaties en wellicht redelijk doorheeft hoe het Nederlandse stroomnetwerk functioneert. Maar om die man een "goeroe energietechniek" te noemen gaat wel heel ver natuurlijk, laat staan dat hij expert is aangaande de onvermijdelijke energietransitie.quote:Op maandag 7 januari 2019 16:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
MTS, HTS en specifieke opleidingen als TSI,
.quote:en verder wat je allemaal nodig hebt om als schakel tussen verschillende partijen in Energieland te kunnen functioneren.
Dat is wat anders dan dingen naroepen die je op je bachelor maatschappijleer hebt gehad.
Oké, en wat doe jij precies in dit topic?quote:Hij weet. Jij roept dingen na.
Dat kan van maart tot oktober.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens, m'n vriend heeft een Tesla en die laadt hij op met zonnepanelen.
Anders lees je de uitleg van de persoon boven je. Zo moeilijk is het allemaal niet als je er een beetje verstand van hebt.quote:
Ik kan je vertellen dat de "gedateerde" kennis van toen een stuk breder én dieper ging. En van een véél hoger niveau was dan wat je nu voorgeschoteld krijgt. Toen moest je het nog echt begrijpen en werd de norm nog niet omlaag gehaald om maar zoveel mogelijk studenten te laten slagen. Tegenwoordig kan je zo stom als een boer zijn, als je maar kunt leren en je kop vol feitjes kunt stampen haal je best een bachelor psychologie ofzo.quote:Op maandag 7 januari 2019 16:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Allemaal (wellicht wat gedateerde) kennis op hbo/mbo-niveau die ervoor zorgt dat je in de praktijk vast een capabele medewerker bent die op de hoogte is van de werking van allerlei installaties en wellicht redelijk doorheeft hoe het Nederlandse stroomnetwerk functioneert. Maar om die man een "goeroe energietechniek" te noemen gaat wel heel ver natuurlijk, laat staan dat hij expert is aangaande de onvermijdelijke energietransitie.
[..]
.
[..]
Oké, en wat doe jij precies in dit topic?
Waar haal je deze wetenschap vandaan? Je doet hiermee de technische studies (in elk geval die) op wo-niveau ernstig geweld aan.quote:Op maandag 7 januari 2019 17:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat de "gedateerde" kennis van toen een stuk breder én dieper ging. En van een véél hoger niveau was dan wat je nu voorgeschoteld krijgt. Toen moest je het nog echt begrijpen en werd de norm nog niet omlaag gehaald om maar zoveel mogelijk studenten te laten slagen. Tegenwoordig kan je zo stom als een boer zijn, als je maar kunt leren en je kop vol feitjes kunt stampen haal je best een bachelor psychologie ofzo.
De argumentatie waarop jouw kwalificatie 'gedrocht' gebaseerd is, is onzinnig. Maar dat hebben we al uitgesproken.quote:Ik zeg ook niet dat energietransitie niet nodig zal zijn op termijn, ik heb het hier over het gedrocht dat electrische auto heet.
Weet je wat, we volgen gewoon jouw niveau van redeneren en zetten een dynamo op de aardbol, die draait immers toch. Gratis stroom!quote:Op maandag 7 januari 2019 17:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar haal je deze wetenschap vandaan? Je doet hiermee de technische studies (in elk geval die) op wo-niveau ernstig geweld aan.
En wie heeft het hier over een bachelor psychologie dan?
[..]
De argumentatie waarop jouw kwalificatie 'gedrocht' gebaseerd is, is onzinnig. Maar dat hebben we al uitgesproken.
De productie van brandstoffen voor de huidige auto's neemt al zo'n 1,5kWh per liter brandstof, waar een Tesla al 7,5km op kan rijden.quote:Op maandag 7 januari 2019 18:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Weet je wat, we volgen gewoon jouw niveau van redeneren en zetten een dynamo op de aardbol, die draait immers toch. Gratis stroom!
Ik heb net een vriend gesproken die fietsenmaker is maar die zegt dat dat niet gaat werken. Er bestaat geen dynamo die groot genoeg is. En hij is expert in dynamo's dus hij heeft gelijk.quote:Op maandag 7 januari 2019 18:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Weet je wat, we volgen gewoon jouw niveau van redeneren en zetten een dynamo op de aardbol, die draait immers toch. Gratis stroom!
Hey kid! Pssst!quote:Op maandag 7 januari 2019 18:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De productie van brandstoffen voor de huidige auto's neemt al zo'n 1,5kWh per liter brandstof, waar een Tesla al 7,5km op kan rijden.
Dat zal grotendeels vervallen als we elektrisch gaan rijden, want minder brandstof nodig.
De schatting is daarom dat we in Nederland 10 tot 17,33% meer elektriciteit gaan verbruiken als alle 8 miljoen auto's over zijn op elektrisch.
Dat heb ik al in meerdere topics uitgelegd en voorgerekend. Ook op Tweakers komt men op 18% (zonder rekening te houden met de afname van stroomgebruik voor productie fossiele brandstoffen).
Ik krijg het m'n strot bijna niet uit, maar "wir schaffen das"
Vooral omdat we nog zo'n 25 jaar de tijd hebben om die 10 (of laat het 20% worden) extra stroom op te wekken of in te kopen.
Nee, ik koop over 2 jaar een elektrische auto. Dan is m'n oude zo'n 15 jaar oud, een goed moment.quote:Op maandag 7 januari 2019 18:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hey kid! Pssst!
Wanna buy some common sense?
Maar weet hij ook dat de aarde een soort dynamo is, wat het ons het aardmagnetisch veld geeft?quote:Op maandag 7 januari 2019 18:10 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik heb net een vriend gesproken die fietsenmaker is maar die zegt dat dat niet gaat werken. Er bestaat geen dynamo die groot genoeg is. En hij is expert in dynamo's dus hij heeft gelijk.
Ok Peter milieu de Vries.quote:Op maandag 7 januari 2019 18:28 schreef Isdatzo het volgende:
Ik laad m'n tesla er al mee op. Volgende week sluit ik m'n wietplantage er ook op aan.
Ik woon gasvrij.quote:Op maandag 7 januari 2019 16:43 schreef De_Onnoembare het volgende:
Veel plezier in je door gas warm gestookte en verlichte kamer vanavond.
viesmadquote:
Warmtepompen bestaan al veel langer dan jij en ik samen, die zijn echt wel volwassen.quote:Op maandag 7 januari 2019 11:43 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Zelfde geldt voor die warmtepompen. Maar dat is typisch overheid, perse halfbakken technologie die bij lange na nog niet volwassen is bij het volk door de strot willen duwen.
Er is door tig specialisten op dit gebied al meerdere malen aangetoond dat warmtepompen in de huidige woonsituatie gewoon niet werken. Of heb je de laatste 6 maanden geen krant gelezen.quote:Op maandag 7 januari 2019 19:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Warmtepompen bestaan al veel langer dan jij en ik samen, die zijn echt wel volwassen.
Het zijn in feite airco's die de verkeerde kant op werken, dus niet afkoelen maar verwarmen.
Dat is echt niets nieuws.
Alleen in Nederland hebben we er weinig ervaring mee, want aardgas.
In Japan lachen ze om je opmerking
I'm sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am.quote:
Aangetoond?quote:Op maandag 7 januari 2019 19:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er is door tig specialisten op dit gebied al meerdere malen aangetoond dat warmtepompen in de huidige woonsituatie gewoon niet werken. Of heb je de laatste 6 maanden geen krant gelezen.
Betonson had in 2004 al warmtepalen die diep de grond in gingen. Ook nooit wat geworden.
Hier een pisvers linkje naar een simpele berekening over hoeveel een milieuactie kost ten opzichte wat het oplevert. In het meest gunstige geval kost het 8000,- om je huis warmtepompready te maken, in het gemiddelde geval een veelvoud daarvan.quote:Op maandag 7 januari 2019 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Aangetoond?
Man... ik zit hier in een heerlijk warme kamer, volledig warm gehouden door mijn warmtepomp.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
Vogelschwanz en feiten en realiteit blijkt een beetje aan lastig verhaal te zijn.quote:
Voor de lol mag je hierboven even lezen, vers van de pers.quote:Op maandag 7 januari 2019 19:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vogelschwanz en feiten en realiteit blijkt een beetje aan lastig verhaal te zijn.
quote:Op maandag 7 januari 2019 19:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hier een pisvers linkje naar een simpele berekening over hoeveel een milieuactie kost ten opzichte wat het oplevert. In het meest gunstige geval kost het 8000,- om je huis warmtepompready te maken, in het gemiddelde geval een veelvoud daarvan.
https://www.geenstijl.nl/(...)tant-over-gasverbod/Ik weet wat het kost, m'n installateur werkt echt niet pro deo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij stelde echter dat het niet werkt in de huidige woonsituatie. Die situatie is voor iedereen anders.
Ook daar worden kleine stapjes gezet:quote:Op maandag 7 januari 2019 20:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
Daarbij heeft nog niemand enig antwoord paraat op waarom woestijnlanden niet massaal aan de zonne energie gaan, als dat toch de toekomst is?
Je verwacht enige vorm van lange termijn-beleid van een stel ongeletterden op kamelen, corrupte dictators en kindsoldaten? Als ze genoeg te vreten hebben voor 3 dagen gaan ze onder de boom liggen totdat ze erachter komen dat de voedselvoorraad weer aangevuld moet worden.quote:Op maandag 7 januari 2019 20:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
Daarbij heeft nog niemand enig antwoord paraat op waarom woestijnlanden niet massaal aan de zonne energie gaan, als dat toch de toekomst is?
quote:Op maandag 7 januari 2019 19:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hier een pisvers linkje naar een simpele berekening over hoeveel een milieuactie kost ten opzichte wat het oplevert. In het meest gunstige geval kost het 8000,- om je huis warmtepompready te maken, in het gemiddelde geval een veelvoud daarvan.
Terwijl het qua uitstoot geen kut oplevert. De winst valt te halen bij bedrijven. Maar ja geld en belangen hè.
https://www.geenstijl.nl/(...)tant-over-gasverbod/De CO2-reductie gaat natuurlijk pas echt tellen wanneer de elektriciteit ook emissieloos(/arm) wordt opgewekt. Dat lijkt me vrij logisch toch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu kan je natuurlijk een kip/ei-discussie gaan houden, maar van het gas moeten we toch af.Huilen dan.
Er staat duidelijk dat het geen kut oplevert. Laat ze maar eens beginnen bij de industrie, dat zet veel meer zoden aan de dijk.quote:Op maandag 7 januari 2019 20:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De CO2-reductie gaat natuurlijk pas echt tellen wanneer de elektriciteit ook emissieloos(/arm) wordt opgewekt. Dat lijkt me vrij logisch toch?
Nu kan je natuurlijk een kip/ei-discussie gaan houden, maar van het gas moeten we toch af.
Saudi Arabie (dat toch echt wel van geld verdienen af weet) of Australië doen er ook geen kut aan. VS ook niet. We kunnen langs autowegen hordes panelen zetten. Maar niks. Waarom is dat?quote:Op maandag 7 januari 2019 20:05 schreef fathank het volgende:
[..]
Je verwacht enige vorm van lange termijn-beleid van een stel ongeletterden op kamelen, corrupte dictators en kindsoldaten? Als ze genoeg te vreten hebben voor 3 dagen gaan ze onder de boom liggen totdat ze erachter komen dat de voedselvoorraad weer aangevuld moet worden.
De gemiddelde prijs van nieuwe autos was in 2018 E32.386,-. De gemiddelde man die er mee moet woonwerken heeft dus overduidelijk wel meer dan E30.000.- voor een nieuwe auto.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 18:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |