abonnement Unibet Coolblue
pi_184264758
Ik ben HBO-Student, ik werk in data management en visualisatie (beetje dashboards managen, maken in PBI,) Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar omdat het een startup is met 50 bedrijven als klant moet je allround wel wat kunnen, krijg op het moment ~12 euro per uur.

Ik doe mijn afstudeeronderzoek ook voor het bedrijf en heb een contract dat volgende maand tot zijn einde komt. Mijn baas heeft aangegeven dat ik bij het bedrijf mag blijven
(logisch want ik ben zijn enige medewerker en hij snapt de helft niet van wat ik doe).

Op het moment gaat het contract via een payrolling bedrijf waarbij ik mijn stage deed maar dat kan niet meer in de toekomst omdat dat bedrijf opdoekt dus mijn baas vroeg mij hoe ik de relatie graag zou willen invullen.

We hebben 4 opties: In ZZP partnerschap werken, onder loondienst (merkte dat hij dat niet graag wou in verband met long term verplichtingen), onder loondienst bij een ander bedrijf (hij kan mij bij een ander bedrijf erin gooien net zoals de vorige constructie die we hadden en natuurlijk zwart werken.

Dit staat natuurlijk los van mijn Afstudeercontract die tussen hem en school staat.

Hoor graag jullie meningen over wat handig is.
  maandag 7 januari 2019 @ 18:42:03 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184265184
Dus jullie zijn samen het bedrijf. Als jij weggaat, kan het bedrijf niet door want jij bent de enige die weet hoe eea werkt.
Ik denk dat je beter kunt kijken of je mede-eigenaar kunt worden.

Wat is precies het nadeel van loondienst?
pi_184265765
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:17 schreef Jeffdnz het volgende:
Ik ben HBO-Student, ik werk in data management en visualisatie (beetje dashboards managen, maken in PBI,) Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar omdat het een startup is met 50 bedrijven als klant moet je allround wel wat kunnen, krijg op het moment ~12 euro per uur.

Ik doe mijn afstudeeronderzoek ook voor het bedrijf en heb een contract dat volgende maand tot zijn einde komt. Mijn baas heeft aangegeven dat ik bij het bedrijf mag blijven
(logisch want ik ben zijn enige medewerker en hij snapt de helft niet van wat ik doe).

Op het moment gaat het contract via een payrolling bedrijf waarbij ik mijn stage deed maar dat kan niet meer in de toekomst omdat dat bedrijf opdoekt dus mijn baas vroeg mij hoe ik de relatie graag zou willen invullen.

We hebben 4 opties: In ZZP partnerschap werken, onder loondienst (merkte dat hij dat niet graag wou in verband met long term verplichtingen), onder loondienst bij een ander bedrijf (hij kan mij bij een ander bedrijf erin gooien net zoals de vorige constructie die we hadden en natuurlijk zwart werken.

Dit staat natuurlijk los van mijn Afstudeercontract die tussen hem en school staat.

Hoor graag jullie meningen over wat handig is.
vind die 12eu wat karig,voor de verantwoordelijkheid die je hebt.
  maandag 7 januari 2019 @ 20:06:18 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184266962
Natuurlijk wil hij dat jij voor hem komt werken, lekker goedkoop :')

Wat een slim zakenmannetje, zeg. Je snapt dat de aller-allerlaagste verdienste van een ZZP'er al gauw 50 euro per uur is, toch? Alle opties zijn eigenlijk nadelig voor jou. Allemaal.

Wat wil je precies? Wil je daar zelf blijven werken? Dan moet je gewoon stevig de onderhandeling in. Als je het echt graag wil, kun je mede eigenaar worden. Dat kan alleen als hij jou voor volwaardige partner aan ziet, uiteraard. Je moet dan zelf ook stevig in je schoenen staan.

Alternatief is dat je gaat ZZP'en. Voordeel is: hoog uurloon mits je goed onderhandelt. Nadelen zijn: eigen boekhouding voeren, zelf achter betaling aan zitten, zelf buffer en pensioen opbouwen, zelf reserveren voor belasting. Je hebt geen WW, dus wanneer de startup geen geld meer heeft (en die kans is groot), dan heb je niks, echt helemaal niks. Ja, wellicht de bijstand maar die heeft een wachttijd.

Payroll vind ik mwah. Er zit dan iemand tussen die een mooie marge opstrijkt. Het kan werken, mits je een fatsoenlijk maandloon daar uit kan trekken. Het is de optie als je geen zin hebt in de nadelen van ZZP-schap, en bereid bent om daarvoor te betalen. Je hebt wel WW, dus als de tijd aanbreekt dat de startup niet meer betaalt, dan kun je toch 70% van je laatstverdiende salaris krijgen (per gewerkt jaar krijg je een halve maand WW).

Voor een startup werken is erg leuk, ik heb het ook gedaan. Grote voordelen zijn: het is vaak leuk werk, je kan veel leren, je kunt veel uren maken, het ervaren van de startup-sfeer kan leuk zijn, enzovoort. Er zijn ook grote nadelen. Nederland heeft een slecht investeringsklimaat. Dus startups betalen slecht. Ik heb het ook meegemaakt dat betalingen veel te laat binnenkwamen, waardoor ik dreigde in geldproblemen te komen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Hallmark op 07-01-2019 20:15:48 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_184269147
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:17 schreef Jeffdnz het volgende:
Ik ben HBO-Student, ik werk in data management en visualisatie (beetje dashboards managen, maken in PBI,) Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar omdat het een startup is met 50 bedrijven als klant moet je allround wel wat kunnen, krijg op het moment ~12 euro per uur.

Ik doe mijn afstudeeronderzoek ook voor het bedrijf en heb een contract dat volgende maand tot zijn einde komt. Mijn baas heeft aangegeven dat ik bij het bedrijf mag blijven
(logisch want ik ben zijn enige medewerker en hij snapt de helft niet van wat ik doe).

Op het moment gaat het contract via een payrolling bedrijf waarbij ik mijn stage deed maar dat kan niet meer in de toekomst omdat dat bedrijf opdoekt dus mijn baas vroeg mij hoe ik de relatie graag zou willen invullen.

We hebben 4 opties: In ZZP partnerschap werken, onder loondienst (merkte dat hij dat niet graag wou in verband met long term verplichtingen), onder loondienst bij een ander bedrijf (hij kan mij bij een ander bedrijf erin gooien net zoals de vorige constructie die we hadden en natuurlijk zwart werken.

Dit staat natuurlijk los van mijn Afstudeercontract die tussen hem en school staat.

Hoor graag jullie meningen over wat handig is.
alle punten zijn slecht voor jou en goed voor de eigenaar. Daarnaast is je uurloon een lachertje.... ZZpers zitten rond de 40-200+ euro per uur, afhankelijk wat je doet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184269176
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:42 schreef Lunatiek het volgende:
Wat is precies het nadeel van loondienst?
het lage loon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 7 januari 2019 @ 21:39:20 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184269288
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het lage loon.
Dat is geen argument. Je kunt als je in loondienst gaat onderhandelen over het salaris. Er zijn heel veel mensen die heel veel meer dan 12 euro per uur in loondienst verdienen.
TS had het over nadelen op de lange termijn. Voor de werkgever. Dat lees ik als: als de zaken slecht lopen kun je iemand niet zomaar de deur wijzen.

En ZZP-er hoeft niet gunstiger te zijn. Het contract kan elk moment worden verbroken. Er zijn zat ZZP-ers die minder dan bijstand overhouden aan hun werk, er is voor hen immers geen minimumlonen.
pi_184270564
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is geen argument. Je kunt als je in loondienst gaat onderhandelen over het salaris. Er zijn heel veel mensen die heel veel meer dan 12 euro per uur in loondienst verdienen.
TS had het over nadelen op de lange termijn. Voor de werkgever. Dat lees ik als: als de zaken slecht lopen kun je iemand niet zomaar de deur wijzen.

En ZZP-er hoeft niet gunstiger te zijn. Het contract kan elk moment worden verbroken. Er zijn zat ZZP-ers die minder dan bijstand overhouden aan hun werk, er is voor hen immers geen minimumlonen.
Je hebt gelijk, ik zal dit moment ook gebruiken om over mijn loon te praten relatief tot mijn toegevoegde waarde in het bedrijf. Als jonge "professional" vind ik dit soort dingen niet altijd even makkelijk maar op de markt zouden mijn diensten voor veel meer gaan dan 1X euro per uur (geloof ik).
pi_184271572
Vergeet als je gaat ZZP'en niet iets over je aansprakelijkheid te regelen in jullie contract. Het lijkt me zeer onwenselijk dat wanneer jij een fout maakt, die 50 klanten verhaal komen halen bij jou.

Ik zou lekker blijven payrollen voorlopig maar tegen een hoger tarief. De marge die op payrolling zit is niet boeiend, die betaal jij niet. En je krijgt hem ook niet als je in dienst gaat want dan gaat het op aan kosten voor werkgeverszaken zoals verzekeringen en loonadministratie.

Als hij je zwartwerken aanbiedt, zou ik geen partnerschap overwegen. Grote kans dat hij zijn zaken niet op orde heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 08-01-2019 15:14:54 ]
Spoilers!
  dinsdag 8 januari 2019 @ 00:10:03 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184272436
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 22:39 schreef Jeffdnz het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik zal dit moment ook gebruiken om over mijn loon te praten relatief tot mijn toegevoegde waarde in het bedrijf. Als jonge "professional" vind ik dit soort dingen niet altijd even makkelijk maar op de markt zouden mijn diensten voor veel meer gaan dan 1X euro per uur (geloof ik).
Je hoeft je werkgever niet te chanteren of het mes op de keel te zetten, maar laat hem eens nadenken:
- hoe gaat hij het bedrijf de komende tijd voortzetten zonder jou?
- hoe vindt hij iemand met jouw ervaring, niet alleen qua schoolvaardigheden, maar ook specifiek bij zijn bedrijf en zijn klanten?
- hij is tevreden over je. Hoe gaat hij een nieuwe betrouwbare werknemer vinden?

Kijk wat je in een soortgelijke baan als starter kunt verdienen en gooi er per maand nog wat bovenop wegens je ervaring.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 07:40:05 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184273872
Niet vergeten dat secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenen meestal wel geregeld zijn bij bedrijven die wat langer bestaan. Niet bij startups want YOLO, ja toch? Een pensioen kun je makkelijk vergeten maar is al gauw 500 euro bruto.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_184273901
Mits je neger bent, anders niet zwart werken maar gewooon lekker wit.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184274055
BI heb je zo een baan in. Lekker op zoek gaan naar wat anders. Je wordt nu zwaar onderbetaald, voor zo iemand moet je niet eens willen werken.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 08:18:49 #14
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184274103
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:42 schreef Lunatiek het volgende:
Dus jullie zijn samen het bedrijf. Als jij weggaat, kan het bedrijf niet door want jij bent de enige die weet hoe eea werkt.
Ik denk dat je beter kunt kijken of je mede-eigenaar kunt worden.

Wat is precies het nadeel van loondienst?
Je bent een loonslaaf.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 15:04:21 #15
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_184280076
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 08:08 schreef Ericr het volgende:
BI heb je zo een baan in. Lekker op zoek gaan naar wat anders. Je wordt nu zwaar onderbetaald, voor zo iemand moet je niet eens willen werken.
Ik studeer nog Commerciële Economie, geen studie in IT of iets en heb alleen ervaring met SQL en PBI dus niet alles is voor mij weggezet.
pi_184281497
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is geen argument. Je kunt als je in loondienst gaat onderhandelen over het salaris. Er zijn heel veel mensen die heel veel meer dan 12 euro per uur in loondienst verdienen.
TS had het over nadelen op de lange termijn. Voor de werkgever. Dat lees ik als: als de zaken slecht lopen kun je iemand niet zomaar de deur wijzen.

En ZZP-er hoeft niet gunstiger te zijn. Het contract kan elk moment worden verbroken. Er zijn zat ZZP-ers die minder dan bijstand overhouden aan hun werk, er is voor hen immers geen minimumlonen.
in mijn tak van sport verdiend een zzper 150 euro per uur, en dat kan ik nooit en te nimmer krijgen in loondienst.
Daarnaas kan ik geen werkrichting bedenken dat loondienst meer verdiend dan zzp-er per uur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 16:40:45 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184281613
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

in mijn tak van sport verdiend een zzper 150 euro per uur, en dat kan ik nooit en te nimmer krijgen in loondienst.
Daarnaas kan ik geen werkrichting bedenken dat loondienst meer verdiend dan zzp-er per uur.
Zo'n beetje alle creatieve vakken verdien je in loondienst meer. Denk aan copywriter, redacteur, diverse kunstenaars. Die zzp-ers worden vaakbuitgebuit. In de transportsector (pakketdiensten) idem dito.
pi_184281805
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 15:04 schreef Jeffdnz het volgende:

[..]

Ik studeer nog Commerciële Economie, geen studie in IT of iets en heb alleen ervaring met SQL en PBI dus niet alles is voor mij weggezet.
Als je kan laten zien dat je dat voor 50 klanten gedaan heb je al een ingang om daarmee aan de bak te komen. Ervaring telt net zo goed mee. Als je het toch leuk vindt kan je minimaal proberen om voor meer geld hetzelfde te doen. BI is veel gevraagd en dat wordt echt niet snel minder
pi_184281838
typisch Fok dat alle ZZP'ers of 150 euro per uur verdienen of uitgeknepen worden ;[

Voor mij geldt doorgaans het volgende, relatief ten opzichte van elkaar

Loondienst: (zekerheid)
salaris: laag
werk risico: laag
juridisch risico: geen tot laag
administratieve bijkomstigheden: geen

Payroll: (geen lusten, wel de lasten
salaris: laag
werk risico: hoog
juridisch risico: afhankelijk
administratieve bijkomstigheden: weinig

ZZP:
salaris: hoog (afhankelijk van je marktwaarde en onderhandeling)
werk risico: hoog
juridisch risico: hoog (verzekeringen afsluiten)
administratieve bijkomstigheden: hoog

- Kortom, vermijd payroll altijd.
Je betaald de belastingen van een loondienstmedewerker zonder enige zekerheid.

ZZP'en zou een bewuste keuze moeten zijn, waarin je voor alle punten echt wilt gaan... niet omdat het moet.
newb
pi_184294753
Denk dat je aardig wat leverage hebt om te onderhandelen. Neem daar de tijd voor, en vraag anderen om advies als je een aanbod krijgt, voordat je besluit!
Doei
pi_184298736
Met SQL en PBI kennis kun je zo bij ons aan de slag hoor. PB maar als je interesse hebt
Het is wat.......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')