abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 1 januari 2019 @ 18:23:09 #1
357044 Budapestenaar
pi_184144061
In het voorjaar heb ik 10 dagen genoten van de prachtige natuur van de Schotse Highlands. Met een beetje vertraging is dit mijn reisverslag.

Wanneer: 19 t/m 28 april 2018
Waar: Inverness, Fort William, Skye
Hoe: vliegtuig (AMS-INV), bus (Scottish Citylink), huurauto

Reisschema:
Dag 1 - Vlucht naar Inverness
Dag 2 - Fort William
Dag 3 - Fort William
Dag 4 - Fort William
Dag 5 - Fort William
Dag 6 - Skye
Dag 7 - Skye
Dag 8 - Inverness
Dag 9 - Inverness
Dag 10 - Terugvlucht naar Amsterdam

  Meest relativerende user 2022 dinsdag 1 januari 2019 @ 18:54:06 #2
357044 Budapestenaar
pi_184144523
Dag 1 - Vlucht naar Inverness


In 1 uur en 40 minuten vlieg je met KLM vanaf Schiphol naar de luchthaven met de prachtige naam Highlands & Islands Airport. Dit vliegveld ligt net buiten Inverness, aan de oostkust van Schotland.


Inverness was niet nieuw voor mij. Twee jaar geleden was ik hier ook al een paar dagen. Het stadje ontleent zijn naam aan zijn ligging aan het riviertje de Ness.


Op een heuvel aan de rivier ligt Inverness Castle. Het ziet er ouder uit dan het is. Het kasteel is gebouwd in 1836 en doet dienst als rechtbank.


Op het plein naast het kasteel staat een standbeeld van Flora MacDonald. In 1746 hielp ze (de katholieke) Bonnie Prince Charlie ontsnappen aan de (protestantse) koninklijke troepen. Het kwam haar op een verblijf in de Tower of London en dit mooie beeld te staan.


Vanaf het plein naast het kasteel heb je ook een fraai uitzicht over de Ness in de richting van Loch Ness.


Een kerkje aan de oevers van de Ness.


Inverness is de grootste stad in de Schotse Highlands. Van heinde en verre komen mensen hier om te winkelen. Dat kan in het moderne Eastgate Shopping Centre of in deze charmante passage: de Victorian Market uit 1870.


Als ik mijn telefoon maximaal inzoomde kon ik ze zien liggen: de bergen van de Highlands. Mijn reisdoel voor de volgende dag: Fort William.
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 1 januari 2019 @ 19:27:28 #3
357044 Budapestenaar
pi_184145034
Dag 2 - Fort William

Scottish Citylink onderhoudt een prima busverbinding tussen Inverness en Fort William. Het ritje duurde twee uur en volgde grotendeels Loch Ness.


Eenmaal in Fort William was het tijd voor de eerste, korte wandeling.


Ik volgde de loop van het riviertje de Lochy.


Al snel stond ik voor de poort van Inverlochy Castle. Eens een fraai kasteel met vier torens, nu alleen nog een ruïne.


Met wat fantasie was er nog een kasteel in te herkennen.


Het was een grijze dag met laaghangende bewolking. Af en toe ving ik een glimp op van de bergen die Fort William omringen. De volgende dag werd het tijd om het wat hogerop te gaan zoeken.
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 1 januari 2019 @ 20:27:10 #4
357044 Budapestenaar
pi_184146597
Dag 3 - Fort William

Voor deze dag had ik een wandeling van ongeveer 20 kilometer uitgestippeld. Figuurlijk en letterlijk hoogtepunt: de top van de Dun Deardail.


De meeste wandelroutes in Fort William starten bij het Ben Nevis Visitor Centre. Dat ligt een aardig stukje buiten het stadje. Ik had geen zin om daar met de bus heen te gaan en begon mijn wandelingen bij mijn hotel. De wandeling naar het begin van de wandeling was ook geen straf.


Het weer in Schotland verandert ongeveer elke 5 minuten. Maar deze dag zou het heel de dag licht bewolkt en droog blijven. Heerlijk wandelweer.


Het eerste deel van deze wandeling voerde over brede grindwegen, aangelegd voor het transport van hout.


Heel wat haarspeldbochtjes later even uitblazen en genieten van het uitzicht.


De top van de Dun Deardail komt in zicht.




Panoramafoto op de top van de berg. Met een mooi uitzicht op de Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland.


De top van de berg is een klein plateau van ongeveer 30 bij 30 meter. Archeologen ontdekten dat hier ongeveer 2.000 jaar geleden een Keltisch fort heeft gestaan.


Na de afdaling even uitrusten op een bankje.


En weer rustig terugwandelen naar Fort William.


Waar ik nog tijd genoeg had om het centrum te verkennen.
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 20:30:59 #5
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184146728
Voor nu: Mooie foto's! Straks even lezen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 1 januari 2019 @ 20:47:54 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184147264
Mooi verslag weer! Schotland is altijd goed. Je hebt mazzel gehad met dat uitzicht op Ben Nevis, want meestal zit de top in de wolken!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  One tough cookie dinsdag 1 januari 2019 @ 23:13:00 #7
169210 liesje1979
pi_184152078
Schitterende reis! Hele mooie foto's. Krijgen we ook nog foto's van het stadje?
En het lijkt mij een flinke klim, was je niet moe. :D

Die markt ziet er ook super leuk uit. Is je goede voornemen meer reisverslagen schrijven? Dan hoop ik dat je het lang volhoudt. Ik moet ook nog het een en ander verslaan geloof ik. :@
  Meest relativerende user 2022 woensdag 2 januari 2019 @ 07:15:25 #8
357044 Budapestenaar
pi_184155132
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 23:13 schreef liesje1979 het volgende:
Schitterende reis! Hele mooie foto's. Krijgen we ook nog foto's van het stadje?
En het lijkt mij een flinke klim, was je niet moe. :D

Die markt ziet er ook super leuk uit. Is je goede voornemen meer reisverslagen schrijven? Dan hoop ik dat je het lang volhoudt. Ik moet ook nog het een en ander verslaan geloof ik. :@
Dankjewel! Ik heb even gekeken, maar ik heb verder geen foto's gemaakt van Fort William :D Wel nog wat van Inverness :Y

Een stukje naar onderen in het topicoverzicht kom je mijn reisverslag van Boekarest tegen *O* Volgende week naar Rome en Napels. Maar daar is al zo vaak over geschreven, denk ik -O-

:9~ Kom maar op met je verslagen. Gaan jij en Fles een duo-Travelsnack over Stockholm schrijven? :P
pi_184155257
Ook dit is een mooi verslag Budapestenaar, met wederom prachtige foto's :)
Voor wat foto's, kijk hier
  Meest relativerende user 2022 woensdag 2 januari 2019 @ 08:31:16 #10
357044 Budapestenaar
pi_184155435
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 07:48 schreef polariteit het volgende:
Ook dit is een mooi verslag Budapestenaar, met wederom prachtige foto's :)
Thanks Pola! Hoogtepunt was voor mij Skye. Zo mooi daar! O+
pi_184163395
Ah... memories O+
Mooi verslag, ik krijg zin om weer terug te gaan ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Meest relativerende user 2022 woensdag 2 januari 2019 @ 17:44:07 #12
357044 Budapestenaar
pi_184163991
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 17:07 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ah... memories O+
Mooi verslag, ik krijg zin om weer terug te gaan ^O^
Thanks! Ik ook :@ Maar dat zit er dit jaar niet helemaal in.
pi_184165121
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 08:31 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Thanks Pola! Hoogtepunt was voor mij Skye. Zo mooi daar! O+
Ik geloof je gelijk, wil zelf ook nog dolgraag naar Schotland. Hopelijk dit jaar in Mei, hoop dan de West Highland way te kunnen wandelen :)
Voor wat foto's, kijk hier
  Meest relativerende user 2022 woensdag 2 januari 2019 @ 20:34:30 #14
357044 Budapestenaar
pi_184167484
Dag 4 - Fort William

Voor mijn vierde dag in Schotland had ik wederom een wandeling van zo'n 20 kilometer uitgestippeld. Het grootste deel van mijn wandeling volgde ik een gemarkeerde route: het Cow Hill Circuit.


De wandeling startte bij dit bord, op een parkeerplaats net buiten het centrum van Fort William.


Dit uitzicht over Loch Linnhe was een mooie beloning voor een steile klim, zigzaggend de heuvel op.


De eerste kilometers deelde ik het pad nog met locals die hun hond uitlieten, maar daarna was ik de enige wandelaar. Heerlijk!


Op een heldere dag was dit vast ook prachtig geweest, maar ik vind dit mooier.


Dun Deardail, waar ik een dag eerder liep, lag nu verscholen in de wolken.


Wie The Road to Little Dribbling van Bill Bryson heeft gelezen, weet dat in de UK regelmatig argeloze wandelaars worden vertrapt door grazende melkkoeien. Ik werd dus een beetje ongerust toen ik dit bord zag. Gelukkig heb ik geen 'beasts' gezien op Cow Hill Summit. :D


Tijdens de afdaling kwam ik dit paadje tegen, dat diep het bos in leidde. Ik was blij met de beschutting. De hemelsluizen stonden al een poosje vol open.


Het deed me een beetje denken aan Droomvlucht in de Efteling :{


Het paadje leidde naar dit observatiehuisje.


De wandeling eindigde in de buurt van het Ben Nevis Visitor Centre.



Verscholen tussen de bomen lag deze in onbruik geraakte begraafplaats.


Na een hete kop thee in het Visitor Centre was het tijd om koers te zetten naar Fort William voor een hete douche, een warme maaltijd en een pint of lager. :9

[ Bericht 0% gewijzigd door Budapestenaar op 03-01-2019 21:09:50 ]
  Meest relativerende user 2022 donderdag 3 januari 2019 @ 21:02:02 #15
357044 Budapestenaar
pi_184188916
Dag 5 - Fort William

Fort William is de outdoor capital van Schotland, maar heeft nog een belangrijke toeristische trekpleister.


Een stoomtrein! _O_


Officieel heet de trein The Jacobite, maar fans van Harry Potter kennen 'm als de Hogwart Express.


In 2 uur rijdt de trein van Fort William naar het vissersdorpje Mallaig. Onderweg passeer je het beroemde Glenfinnan-viaduct. Dit is 'm. Althans, een stukje ervan. :{


De trein maakt een korte tussenstop op het stationnetje van Glenfinnan.


O+


De aankomst in Mallaig.


Mallaig is niet de meest spannende plaats op aarde. Maar het was leuk om de vissersvloot te bekijken en een bordje Cullen Skink (aardappelsoep met gerookte schelvis) te eten in een plaatselijk restaurant. :9


Mooie vergezichten tijdens het ritje terug naar Fort William.

[ Bericht 0% gewijzigd door Budapestenaar op 03-01-2019 21:10:13 ]
pi_184193681
Die tweede set foto's is nog mooier, gaaf om te zien.

Vraagje, heb je je wandelingen van te voren ergens opgezocht? of op een kaart zelf uitgestippeld?

Is het allemaal een beetje te doen daar met het OV?
Voor wat foto's, kijk hier
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 4 januari 2019 @ 09:27:32 #17
357044 Budapestenaar
pi_184194599
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 06:55 schreef polariteit het volgende:
Die tweede set foto's is nog mooier, gaaf om te zien.

Vraagje, heb je je wandelingen van te voren ergens opgezocht? of op een kaart zelf uitgestippeld?

Is het allemaal een beetje te doen daar met het OV?
:Y Ik heb thuis een aantal wandelingen gezocht die me mooi leken. Ter plekke heb ik gekeken wat paste bij mijn stemming en/of bij het weer. Omdat ik sommige wandelingen net te kort vond, heb ik er stukjes van andere wandelingen aan geplakt. En een aantal keer ben ik spontaan afgeweken van de route. Wandelingen zijn prima gemarkeerd dus je kunt ze goed lopen zonder kaart of andere hulpmiddelen.

Deze site vind ik echt briljant: https://www.walkhighlands.co. _O_

Openbaar vervoer is goed te doen. Grote steden zijn bereikbaar per trein en Scottish Citylink heeft een aardig netwerk aan snelbussen. Alleen op Skye houdt het niet over. Daar ben je afhankelijk van streekbussen die één of twee keer per dag gaan. Ik had weinig trek om ergens een dag te stranden door een gemiste aansluiting. Autootje gehuurd dus :)
  vrijdag 4 januari 2019 @ 14:27:41 #18
481846 Backpackinglife
Niks toe te voegen!
pi_184199551
Super tof om te lezen, wakkert het wel aan om toch eens richting Schotland te gaan dit jaar.
pi_184205008
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:27 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

:Y Ik heb thuis een aantal wandelingen gezocht die me mooi leken. Ter plekke heb ik gekeken wat paste bij mijn stemming en/of bij het weer. Omdat ik sommige wandelingen net te kort vond, heb ik er stukjes van andere wandelingen aan geplakt. En een aantal keer ben ik spontaan afgeweken van de route. Wandelingen zijn prima gemarkeerd dus je kunt ze goed lopen zonder kaart of andere hulpmiddelen.

Deze site vind ik echt briljant: https://www.walkhighlands.co. _O_

Openbaar vervoer is goed te doen. Grote steden zijn bereikbaar per trein en Scottish Citylink heeft een aardig netwerk aan snelbussen. Alleen op Skye houdt het niet over. Daar ben je afhankelijk van streekbussen die één of twee keer per dag gaan. Ik had weinig trek om ergens een dag te stranden door een gemiste aansluiting. Autootje gehuurd dus :)
OK tnx, die site kende ik inderdaad al wel en had ergens al een beetje dat vermoeden :)

Goed om te weten van het OV :)
Voor wat foto's, kijk hier
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 4 januari 2019 @ 23:35:46 #20
357044 Budapestenaar
pi_184210418
Dag 6 - Skye

Als je aan de westkust van Schotland bent, moet je naar Skye. Wat een mooi eiland!


Openbaar vervoer en Skye gaan niet zo goed samen. Dus heb ik een auto gehuurd. Dat werd deze banaan op wielen. Reed prima verder :Y


De route was prachtig. Eerst naar het noorden, richting Fort Augustus.


En vervolgens langs Loch Garry, Loch Loyne, Loch Cluanie, Loch Duich en Loch Alsh naar de kust.


Aan links rijden was ik snel gewend. Dat was niet voor het eerst. Maar schakelen met mijn linkerhand was heel vreemd.


Op Skye heb ik koers gezet naar Neist Point, het meest westelijke puntje van het eiland. Dit is een plek die je moeilijk in foto's kunt vangen, zo overweldigend mooi.


Hoog op de kliffen staat, eenzaam en verlaten, Neist Point Lighhouse. Nou ja, afgezien van de gestage stroom toeristen die even door de stoffige raampjes binnen spiekt.


En nog een panoramaplaatje.


Mijn bed voor de nacht stond in Uig, in deze oude Inn. Vanzelfsprekend tappen ze hier bieren gebrouwen door hun plaatsgenoten van de Isle of Skye Brewing Co. :9


Na het eten ben ik naar het dorpje gewandeld. Volgens de hoteleigenaar is Uig een oud Keltisch woord. Het betekent 'baai'. Uig Bay heet dus eigenlijk 'Baai Baai'.
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 4 januari 2019 @ 23:40:09 #21
357044 Budapestenaar
pi_184210504
O, en Uig spreek je uit als Oe-ik :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 5 januari 2019 @ 10:50:25 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184215635
Skye is schitterend en je hebt mooi weer gehad zo te zien. En de weg er naartoe, vooral het stuk tussen Loch Cluanie en Loch Duich is altijd imposant, langs de Five Sisters of Kintail.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 5 januari 2019 @ 12:04:53 #23
357044 Budapestenaar
pi_184216575
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:50 schreef SeLang het volgende:
Skye is schitterend en je hebt mooi weer gehad zo te zien. En de weg er naartoe, vooral het stuk tussen Loch Cluanie en Loch Duich is altijd imposant, langs de Five Sisters of Kintail.
Heel imposant :Y Zag ook regelmatig huisjes langs de weg waar ik wel zou kunnen wonen :{
  Moderator zaterdag 5 januari 2019 @ 13:16:41 #24
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_184217489
Wow wat een prachtige foto’s _O_ wil al jaren naar Schotland, en nu begint het nog meer te kriebelen O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 5 januari 2019 @ 13:19:32 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_184217536
Gaaf hoor! Schotland is echt ZOOOO mooi _O_ Overal gewoon.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 5 januari 2019 @ 13:28:54 #26
357044 Budapestenaar
pi_184217675
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:16 schreef MaJo het volgende:
Wow wat een prachtige foto’s _O_ wil al jaren naar Schotland, en nu begint het nog meer te kriebelen O+
Zeker doen :Y Je krijgt er geen spijt van MaJo! :)

quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaaf hoor! Schotland is echt ZOOOO mooi _O_ Overal gewoon.
Echt he. _O_ Zat net even foto's te kijken van Lewis and Harris. Ook al zo briljant gewoon. O+
  Moderator zaterdag 5 januari 2019 @ 13:30:54 #27
45833 crew  Fogel
pi_184217698
Tof verslag *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 5 januari 2019 @ 13:33:54 #28
357044 Budapestenaar
pi_184217733
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:30 schreef Fogel het volgende:
Tof verslag *G*
Thanks Fogel! :)
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 5 januari 2019 @ 23:15:52 #29
357044 Budapestenaar
pi_184230385
Dag 7 - Skye

Nog een dag om Skye te verkennen *O*


De veerboot naar Lewis and Harris ligt klaar voor vertrek in de haven van Uig. Dat eiland wil ik tijdens mijn volgende trip naar Schotland bezoeken. Nu eerst op weg naar de Fairy Glen.


De Fairy Glen ligt in de heuvels boven Uig. Met z'n heuveltjes, rotsformaties en beekjes lijkt het op de Highlands in miniatuur.


Ik snap wel waarom het hier de Fairy Glen heet. Het is een betoverende plek O+


De grote rotsformatie wordt Castle Ewen genoemd. Hij lijkt inderdaad wel wat op een oude ruïne.


Ik heb mijn hoogtevrees even opzij gezet om Castle Ewen te beklimmen. :o


Op weg naar het vasteland. De Sligachan Old Bridge is een bekende bezienswaardigheid op Skye.


Het landschap waar de brug in ligt, vond ik veel interessanter. Dit gebied heet Tir Nan Iolaire, het land van de adelaars.


Onderweg naar Fort William maakte ik een tussenstop bij Eilean Donan. Het kasteel had ik een jaar eerder al bezichtigd. Dit keer kwam ik voor de prima koffie en heerlijke carrot cake in het bezoekerscentrum. :9


Beetje mensen kijken achter het raam.


Na twee geweldige dagen op Skye was ik weer terug in Fort William. Het einde van de vakantie kwam in zicht.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 januari 2019 @ 11:30:27 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184236987
quote:
Het landschap waar de brug in ligt, vond ik veel interessanter. Dit gebied heet Tir Nan Iolaire, het land van de adelaars.
Dicht daarbij ben ik nog hard op m'n muil gegaan 2,5 jaar geleden, in de Cuillins op Sgurr a' Ghreadhaidh (resulterend in 2 ziekenhuis bezoeken). Maar het is daar inderdaad schitterend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Meest relativerende user 2022 zondag 6 januari 2019 @ 11:38:02 #31
357044 Budapestenaar
pi_184237138
quote:
10s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dicht daarbij ben ik nog hard op m'n muil gegaan 2,5 jaar geleden, in de Cuillins op Sgurr a' Ghreadhaidh (resulterend in 2 ziekenhuis bezoeken). Maar het is daar inderdaad schitterend.
Auch! -O- Heb je nog wel adelaars gespot?

Ik baalde dat ik hier geen tijd had voor een wandeling. Huurauto moest terug ditdat. Nou ja, sowieso wil ik nog een keer terug naar Skye O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 januari 2019 @ 11:52:35 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184237498
quote:
11s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:38 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Auch! -O- Heb je nog wel adelaars gespot?

Ik baalde dat ik hier geen tijd had voor een wandeling. Huurauto moest terug ditdat. Nou ja, sowieso wil ik nog een keer terug naar Skye O+
Op Skye heb ik White-tailed Eagle (Zee-arend) gezien rond Portree (daar broeden ze). Op Skye heb ik nog nooit een Golden Eagle (Steenarend) gezien maar wel op andere plekken in Schotland. Daar moet je altijd een beetje mazzel mee hebben.

Als je geïnteresseerd bent in wildlife dan kan ik echt een bezoekje aan Mull aanraden voor een volgend bezoek. Beide arend soorten zijn daar makkelijk te zien, evenals velduilen (jagen overdag) en blauwe Kiekendief. Ook otters zag ik daar bijna elke dag.

Skye is schitterend wandelen maar de Cuillins zijn geen walk in the park. Op jouw foto staat Sgurr Nan Gillean (middelste piek) en daar durf ik zelf niet op!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Meest relativerende user 2022 zondag 6 januari 2019 @ 16:23:01 #33
357044 Budapestenaar
pi_184242402
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op Skye heb ik White-tailed Eagle (Zee-arend) gezien rond Portree (daar broeden ze). Op Skye heb ik nog nooit een Golden Eagle (Steenarend) gezien maar wel op andere plekken in Schotland. Daar moet je altijd een beetje mazzel mee hebben.

Als je geïnteresseerd bent in wildlife dan kan ik echt een bezoekje aan Mull aanraden voor een volgend bezoek. Beide arend soorten zijn daar makkelijk te zien, evenals velduilen (jagen overdag) en blauwe Kiekendief. Ook otters zag ik daar bijna elke dag.

Skye is schitterend wandelen maar de Cuillins zijn geen walk in the park. Op jouw foto staat Sgurr Nan Gillean (middelste piek) en daar durf ik zelf niet op!
Zo tof _O_

O nee, dan sla ik die maar over :{
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 januari 2019 @ 18:15:09 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184244475
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 16:23 schreef Budapestenaar het volgende:

O nee, dan sla ik die maar over :{
Als je nog eens een mooie berg wilt beklimmen op Skye dan kan ik Bla Bheinn aanbevelen op een heldere dag. Schitterend uitzicht op bergen, zee en eilanden. Het is een flinke klim (990m verticaal) maar het is de makkelijkste Munro op Skye. Het is erg rotsachtig en je moet hier en daar een klein beetje je handen gebruiken maar niets technisch. Erg de moeite waard als je dit soort dingen leuk vindt :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Meest relativerende user 2022 zondag 6 januari 2019 @ 20:15:35 #35
357044 Budapestenaar
pi_184247125
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 18:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je nog eens een mooie berg wilt beklimmen op Skye dan kan ik Bla Bheinn aanbevelen op een heldere dag. Schitterend uitzicht op bergen, zee en eilanden. Het is een flinke klim (990m verticaal) maar het is de makkelijkste Munro op Skye. Het is erg rotsachtig en je moet hier en daar een klein beetje je handen gebruiken maar niets technisch. Erg de moeite waard als je dit soort dingen leuk vindt :Y
Die wandeling ziet er zo tof uit _O_ Goeie tip!
  Meest relativerende user 2022 zondag 6 januari 2019 @ 20:38:52 #36
357044 Budapestenaar
pi_184247754
Dag 8 - Inverness

Terug in Inverness. Na het wandelen, stoomtreintje rijden en dingen bekijken was het vandaag tijd voor een andere liefhebberij.


Uitgebreid snuffelen in boekwinkels, zoals Leakey's Bookshop in Church Street. _O_


Als een eekhoorn heb ik alle aanwinsten naar mijn holletje gesleept. De rest van de middag heb ik lezend doorgebracht in de pub O+ Het was toch kutweer.
  Meest relativerende user 2022 maandag 7 januari 2019 @ 21:31:42 #37
357044 Budapestenaar
pi_184269127
Dag 9 - Inverness

Mijn laatste dag in Schotland. Het weer was opgeklaard. Tijd voor een wandeling in en rond Inverness.


De eerste kilometers volgde ik het riviertje de Ness de stad uit.


De verschillende eilandjes in de rivier zijn met elkaar verbonden met hangbruggen.


Inverness is een ontzettend groene gemeente.


Wie dacht dat de Titanic is gezonken in de noordelijke Atlantische Oceaan heeft het mis. Ze ligt stilletjes weg te roesten in deze greppel in Inverness.


Dit lijkt op een gezellige bootvijver in een park, maar het zijn in feite de eerste meters van het Caledonian Canal. Dit kanaal verbindt de oostkust van Schotland met de westkust.


Kijk, hier staat zelfs een officieel bordje!


Via een sluis mondt het kanaal uit in de Beauly Firth.


Achter deze verkeersbrug ligt de Moray Firth. Daarna varen schepen de Noordzee op.

Dag 10 - Terugvlucht naar Amsterdam

Aan het begin van de middag vloog ik terug naar Amsterdam.

Indicatie van de kosten:

Retourvlucht Amsterdam - Inverness KLM: EUR 210,-
Inverness - Fort William Scottish CityLink: GBP 12,20
Fort William - Inverness Scottish CityLink: GBP 12,20
Huur Toyata Yaris 2 dagen Easydrive Scotland: GBP 130,-
9 hotelovernachtingen: GBP 541,-
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 8 januari 2019 @ 10:00:37 #38
357044 Budapestenaar
pi_184275070
Vraag die via dm binnenkwam maar ik zal ‘m ook hier beantwoorden. Ik verbleef in vijf verschillende hotels. In Fort William 3 nachten en in Inverness twee nachten in een Travelodge. Was voor mij de eerste keer maar beviel goed. De kamer was basic, maar schoon en met een prima bed.
pi_184363799
Mooi verslag met veel foto's. Ik heb een weekje Schotland in het verschiet. In februari al. Maar ik ben te vroeg voor de Jacobite ;( Al rijdt er ook een reguliere trein tussen Fort William en Mallaig had ik begrepen. Heb je nog aanraders? Ik vlieg op Edinburgh. Wil als Harry Potter fan graag de Jacobite meepakken op een ander moment. Dus ik dacht nu aan Edinburgh, Inverness en Skye. Pak ik Glasgow, Oban, Fort William en Mallaig een andere keer mee.

Check de verslagen nu vooral ter inspiratie. En ik twijfel tussen een huurauto of een railpas om onbeperkt te treinen. De West Highland line route schijnt fantastisch te zijn.
mag het weten
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 12 januari 2019 @ 20:17:22 #40
357044 Budapestenaar
pi_184365108
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 18:55 schreef Joosie200 het volgende:
Mooi verslag met veel foto's. Ik heb een weekje Schotland in het verschiet. In februari al. Maar ik ben te vroeg voor de Jacobite ;( Al rijdt er ook een reguliere trein tussen Fort William en Mallaig had ik begrepen. Heb je nog aanraders? Ik vlieg op Edinburgh. Wil als Harry Potter fan graag de Jacobite meepakken op een ander moment. Dus ik dacht nu aan Edinburgh, Inverness en Skye. Pak ik Glasgow, Oban, Fort William en Mallaig een andere keer mee.

Check de verslagen nu vooral ter inspiratie. En ik twijfel tussen een huurauto of een railpas om onbeperkt te treinen. De West Highland line route schijnt fantastisch te zijn.
Thanks! :)

Wil je gaan wandelen in de Highlands? Ik ben er zelf nooit geweest in die periode, maar het kan er behoorlijk winters zijn. Geen idee of paden dan goed begaanbaar zijn. Misschien dat SeLang daar meer over kan vertellen.

Persoonlijk zou ik me in februari richten op de steden. Edinburgh, Glasgow en Stirling zijn bijvoorbeeld goed te combineren. Voor wat natuur zou je dan naar de Trossachs kunnen, zeg maar de Highlands Light. Wat minder ruig, maar wel heel mooi.

In Edinburgh vond ik Mary Kings Close heel tof. En de Royal Yacht Britannia _O_ Het kasteel mag je vanzelfsprekend ook niet missen :)

Het voorjaar en het najaar zijn ideaal voor wandelen in de Highlands. De zomer is ook prima, maar dan heb je midges. :{

Met de trein reizen is een prima idee, behalve op Skye; daar rijdt geen trein :+ Vanuit Edinburgh zijn Inverness en Fort William prima bereikbaar. Ik heb zelf de rit tussen Kyle of Lochalsh en Inverness gedaan en die was prachtig _O_
pi_184367587
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 20:17 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]
Wil je gaan wandelen in de Highlands? Ik ben er zelf nooit geweest in die periode, maar het kan er behoorlijk winters zijn. Geen idee of paden dan goed begaanbaar zijn. Misschien dat SeLang daar meer over kan vertellen.
Nee, dat idee had ik niet.
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 20:17 schreef Budapestenaar het volgende:
Persoonlijk zou ik me in februari richten op de steden. Edinburgh, Glasgow en Stirling zijn bijvoorbeeld goed te combineren. Voor wat natuur zou je dan naar de Trossachs kunnen, zeg maar de Highlands Light. Wat minder ruig, maar wel heel mooi.

In Edinburgh vond ik Mary Kings Close heel tof. En de Royal Yacht Britannia _O_ Het kasteel mag je vanzelfsprekend ook niet missen :)
Edinburgh, Glasgow wilde ik idd aan doen. En toch ook wel Inverness. Meer de steden bezoeken dan te gaan hiken. Das fijner voor de zomer en voorjaar. Dus steden bij langs. Natuurlijk kan het kasteel niet ontbreken en de royal mile.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 20:17 schreef Budapestenaar het volgende:
Het voorjaar en het najaar zijn ideaal voor wandelen in de Highlands. De zomer is ook prima, maar dan heb je midges. :{

Met de trein reizen is een prima idee, behalve op Skye; daar rijdt geen trein :+ Vanuit Edinburgh zijn Inverness en Fort William prima bereikbaar. Ik heb zelf de rit tussen Kyle of Lochalsh en Inverness gedaan en die was prachtig _O_
Midges? Ja ze bieden voor Skye een trein plus veerboot pas combo aan. Kyle of Lochalsh en Inverness zat ik ook aan te denken. Anders doe ik Edinburgh-Inverness. Inverness-Kyle. Kyle-Glasgow en Glasgow-Edinburgh. Bewaar ik Fort William, Mallaig, Skye voor een tweede ronde.
mag het weten
  Meest relativerende user 2022 zondag 13 januari 2019 @ 07:43:20 #42
357044 Budapestenaar
pi_184372209
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 22:26 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Nee, dat idee had ik niet.

[..]

Edinburgh, Glasgow wilde ik idd aan doen. En toch ook wel Inverness. Meer de steden bezoeken dan te gaan hiken. Das fijner voor de zomer en voorjaar. Dus steden bij langs. Natuurlijk kan het kasteel niet ontbreken en de royal mile.

[..]

Midges? Ja ze bieden voor Skye een trein plus veerboot pas combo aan. Kyle of Lochalsh en Inverness zat ik ook aan te denken. Anders doe ik Edinburgh-Inverness. Inverness-Kyle. Kyle-Glasgow en Glasgow-Edinburgh. Bewaar ik Fort William, Mallaig, Skye voor een tweede ronde.
:Y dat lijkt me een prima rondje. Ik zou wel proberen om je overnachting in Glasgow te plannen en niet in Kyle of Lochalsh. Beetje rondgewandeld toen ik op mijn trein moest wachten en het is echt een doods gat :+
pi_184376270
Mooi die set laatste foto's, vooral van skye. Die wandeling ziet er wel creepy uit, het lijkt iig op de foto een heel smal padje :o
Voor wat foto's, kijk hier
  zondag 13 januari 2019 @ 16:21:47 #44
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_184380245
Mooi verslag, budapestanaar. Schotland is O+
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Meest relativerende user 2022 zondag 13 januari 2019 @ 16:36:22 #45
357044 Budapestenaar
pi_184380491
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:05 schreef polariteit het volgende:
Mooi die set laatste foto's, vooral van skye. Die wandeling ziet er wel creepy uit, het lijkt iig op de foto een heel smal padje :o
Glibberig vooral. Merkten ook de busje-uit-busje-in-toeristen die het op hun Allstars probeerden :+
  Meest relativerende user 2022 zondag 13 januari 2019 @ 16:37:24 #46
357044 Budapestenaar
pi_184380507
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:21 schreef ijs_beer het volgende:
Mooi verslag, budapestanaar. Schotland is O+
Dank je ijs_beer! En helemaal mee eens :Y
pi_184382585
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:36 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Glibberig vooral. Merkten ook de busje-uit-busje-in-toeristen die het op hun Allstars probeerden :+
Ja dat is altijd wel grappig om te zien, zolang het goed gaat :)

Aan de andere kant, zo ben ik ook ooit begonnen. Wist ik veel dat echte wandelschoenen een stuk handiger zijn _O-
Voor wat foto's, kijk hier
pi_184383591
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:36 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Glibberig vooral. Merkten ook de busje-uit-busje-in-toeristen die het op hun Allstars probeerden :+
Ik was aan het glibberen en glijden in Cuba bij Alejandro de Humboldt vlak na een regenbui. Op mijn sandalen _O- Naar Schotland neem ik mijn Meindls mee :Y
mag het weten
  Meest relativerende user 2022 zondag 13 januari 2019 @ 21:36:31 #49
357044 Budapestenaar
pi_184386904
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:10 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ik was aan het glibberen en glijden in Cuba bij Alejandro de Humboldt vlak na een regenbui. Op mijn sandalen _O- Naar Schotland neem ik mijn Meindls mee :Y
Heel verstandig! :Y Ik was ook blij dat ik degelijk schoeisel aan mijn voeten had.
pi_184387547
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 07:43 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

:Y dat lijkt me een prima rondje. Ik zou wel proberen om je overnachting in Glasgow te plannen en niet in Kyle of Lochalsh. Beetje rondgewandeld toen ik op mijn trein moest wachten en het is echt een doods gat :+
Anders toch maar door naar Portree. Heb je iig meer overnachtmogelijkheden. Maar dan is de trip terug naar Edinburgh verdomde lang :{ Zoals je merkt ben ik nog niet echt uit over de exacte route. Kan voor 100 euro wel de Grand Tour of Scotland pass scoren.

quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:36 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Heel verstandig! :Y Ik was ook blij dat ik degelijk schoeisel aan mijn voeten had.
Als ik dan toch ergens ben aan beland wil ik wel de omgeving te voet gaan verkennen. Dus goed schoeisel is dan sowieso handig.
mag het weten
  Meest relativerende user 2022 zondag 13 januari 2019 @ 22:24:35 #51
357044 Budapestenaar
pi_184387874
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:08 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Anders toch maar door naar Portree. Heb je iig meer overnachtmogelijkheden. Maar dan is de trip terug naar Edinburgh verdomde lang :{ Zoals je merkt ben ik nog niet echt uit over de exacte route. Kan voor 100 euro wel de Grand Tour of Scotland pass scoren.

Andere optie: als je op tijd in Kyle of Lochalsh bent, kun je een bus nemen naar Eilean Donan. Is ongeveer een kwartier tot twintig minuten.

Overnachtingsmogelijkheden zijn er inderdaad aardig beperkt _O- Twee hotels op booking als ik me goed herinner. Ik heb een vergelijkbare puzzel gemaakt...
  Moderator zondag 21 april 2019 @ 20:29:38 #52
45833 crew  Fogel
pi_186352003
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Meest relativerende user 2022 zondag 21 april 2019 @ 20:40:30 #53
357044 Budapestenaar
pi_186352242
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2019 20:29 schreef Fogel het volgende:
Toegevoegd aan TRV / Reisverslagen van FOK!kers
_O_

Thanks Fogel!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')