abonnement Unibet Coolblue
pi_184054625
Heb graag advies/tips nodig wat je het best kan doen bij verkoop van eigen zaak.

Wat ik begrepen heb is dat als je het verkoopt en het geld laat staan op de zakelijke rekening dat je dan (nog) geen inkomstenbelasting moet betalen tenzij je het geld eraf haalt naar je eigen rekening. Als dat kan kloppen..?

Het geld eruit halen dan pas betaal je inkomstenbelasting tenzij je het geld laat staan en doorgaat naar een andere zaak/onderneming ?

Is er een optie om het geld alsnog zonder (hoge) belasting te betalen bij verkoop van eigen onderneming ?

Dit heb ook gehoord van degene die het heeft meegemaakt, maar wil ook graag rondvragen hoe het precies zit.

Bedankt
pi_184054804
BV?
pi_184055125
Bij een BV is het inderdaad anders. Maar verdere vormen maakt het niet uit op welke rekening je het laat staan, het is winst. Je zult het op moeten geven als prive onttrekkingen en dus inkomstenbelasting over betalen.
  zaterdag 29 december 2018 @ 11:53:07 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_184055757
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 10:46 schreef Enawh het volgende:
Heb graag advies/tips nodig wat je het best kan doen bij verkoop van eigen zaak.

Wat ik begrepen heb is dat als je het verkoopt en het geld laat staan op de zakelijke rekening dat je dan (nog) geen inkomstenbelasting moet betalen tenzij je het geld eraf haalt naar je eigen rekening. Als dat kan kloppen..?
Dat kan.
quote:
Het geld eruit halen dan pas betaal je inkomstenbelasting tenzij je het geld laat staan en doorgaat naar een andere zaak/onderneming ?
Ook dit kan.
quote:
Is er een optie om het geld alsnog zonder (hoge) belasting te betalen bij verkoop van eigen onderneming ?
Je raadt het vast al: dat kan.
quote:
Dit heb ook gehoord van degene die het heeft meegemaakt, maar wil ook graag rondvragen hoe het precies zit.
Heel verstandig. Dus laten we eens beginnen met de vraag: in welke rechtsvorm onderneem je? Eenmanszaak, VOF of BV zijn de meest voor de hand liggende maar er is meer te bedenken.
(En heb je geen adviseur die je daarmee kan helpen/adviseren?)
quote:
Bedankt
Graag gedaan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_184059209
Het betreft een Vof en ik heb wel een adviseur/accountant die mij kan helpen, maar dacht hier vragen kan geen kwaad.

Of is het fout hierover te praten en zoeken naar een uitweg voor minder belasting af te staan.

Maar voorlopig het geld laten staan op zakelijk rekening is nog steeds geen belasting afstaan.

De ander zegt dat het dus als prive onttrekking meetelt.

Het is wel eerste zaak vandaar dat ik zelf ook niet alles goed weet en wel duidelijkheid wilt hebben zodat ik niet met veel lasten zit en door kan gaan naar de volgende.
pi_184059702
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 14:04 schreef Enawh het volgende:
Het betreft een Vof en ik heb wel een adviseur/accountant die mij kan helpen, maar dacht hier vragen kan geen kwaad.

Of is het fout hierover te praten en zoeken naar een uitweg voor minder belasting af te staan.

Maar voorlopig het geld laten staan op zakelijk rekening is nog steeds geen belasting afstaan.

De ander zegt dat het dus als prive onttrekking meetelt.

Het is wel eerste zaak vandaar dat ik zelf ook niet alles goed weet en wel duidelijkheid wilt hebben zodat ik niet met veel lasten zit en door kan gaan naar de volgende.
Je maakt toch winst of verlies? Hoe heb je dat andere jaren gedaan? Zoals jij het schetst klopt niet, op je zakelijke rekening laten staan is geen belasting betalen... :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184061368
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 14:25 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je maakt toch winst of verlies? Hoe heb je dat andere jaren gedaan? Zoals jij het schetst klopt niet, op je zakelijke rekening laten staan is geen belasting betalen... :)
Ja het is een winstgevende zaak.
Wel 3 jaar gaande, maar geld wat op de zakelijke rekening komt wordt overgemaakt naar persoonlijke rekening als 'winst uit onderneming'.

Maar er is wel groot verschil toch als er opeens ong. 150k op rekening komt.

Moet ook aangeven dat er intussentijds ook geld is afgelost aan anderen als persoonlijke leningen e.d
pi_184064770
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 15:22 schreef Enawh het volgende:

[..]

Ja het is een winstgevende zaak.
Wel 3 jaar gaande, maar geld wat op de zakelijke rekening komt wordt overgemaakt naar persoonlijke rekening als 'winst uit onderneming'.

Maar er is wel groot verschil toch als er opeens ong. 150k op rekening komt.

Moet ook aangeven dat er intussentijds ook geld is afgelost aan anderen als persoonlijke leningen e.d
Valt vrij weinig over te zeggen zonder je situatie helemaal te kennen.

https://www.belastingdien(...)kingswinst_berekenen hier vind je wat meer info.
pi_184066898
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 15:22 schreef Enawh het volgende:

[..]

Ja het is een winstgevende zaak.
Wel 3 jaar gaande, maar geld wat op de zakelijke rekening komt wordt overgemaakt naar persoonlijke rekening als 'winst uit onderneming'.

Maar er is wel groot verschil toch als er opeens ong. 150k op rekening komt.

Moet ook aangeven dat er intussentijds ook geld is afgelost aan anderen als persoonlijke leningen e.d
Waarom zou een afwijkend bedrag dan opeens geen winst uit onderneming zijn?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184066994
Bij de verkoop van een bedrijf zou ik zeker een belastingadviseur in de arm nemen. Je weet niet alles. Een fiscaal jurist kan je daar zeker bij helpen.
Wij kunnen wel van alles roepen hier...
(Ik ga regelmatig langs bij een belastingadviseur, hij regelt alles voor me, en dat gaat gewoon goed en ik hoef niets uit te zoeken)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184068464
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 15:22 schreef Enawh het volgende:

[..]

Ja het is een winstgevende zaak.
Wel 3 jaar gaande, maar geld wat op de zakelijke rekening komt wordt overgemaakt naar persoonlijke rekening als 'winst uit onderneming'.

Maar er is wel groot verschil toch als er opeens ong. 150k op rekening komt.

Moet ook aangeven dat er intussentijds ook geld is afgelost aan anderen als persoonlijke leningen e.d
Wat heb je voor onderneming? Al laat je je winst op de zakelijke rekening staan, dan moet er wel over betaald worden hoor, waar het geld staat doet er niet veel toe.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 30 december 2018 @ 11:47:09 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_184082759
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 14:04 schreef Enawh het volgende:
Het betreft een Vof en ik heb wel een adviseur/accountant die mij kan helpen, maar dacht hier vragen kan geen kwaad.
Ik neem dan maar aan dat jij als natuurlijk persoon vennoot bent.
Vragen kan geen kwaad, inderdaad. Vaak is het dan wel handig om een relatief volledige casus te krijgen.
quote:
Of is het fout hierover te praten en zoeken naar een uitweg voor minder belasting af te staan.
Wat je hiermee bedoelt is mij niet duidelijk.
quote:
Maar voorlopig het geld laten staan op zakelijk rekening is nog steeds geen belasting afstaan.
Als de verkoop van de onderneming leidt tot staking en een opbrengst, is er een belastbaar feit. Op welke rekening het bedrag staat maakt dan niet uit.
(Waarbij er geen 'zakelijke' rekening meer kan zijn als er is gestaakt.)
quote:
De ander zegt dat het dus als prive onttrekking meetelt.
Een privé onttrekking is niet belast. De winst/het resultaat is belast.
quote:
Het is wel eerste zaak vandaar dat ik zelf ook niet alles goed weet en wel duidelijkheid wilt hebben zodat ik niet met veel lasten zit en door kan gaan naar de volgende.
Vraag,... je,... adviseur,...
Of kom met de volledige casus als je hier een volledig antwoord wilt hebben.

We kunnen niet zien wat voor jou fiscaal of financieel het beste is met alleen bovenstaande informatie.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_184202310
Los van het geld dat je van de verkoop krijgt, gaan er nog meer dingen spelen....

Gaat de VOF staken? neemt je partner jouw deel over.
Is en blijft alle inventaris in de VOF? Heb je jouw auto als zakelijk gekenmerkt en ga je die houden?
Heb je gebruik gemaakt van de VOR? ga je hierna in loondienst of ga je een andere zaak starten? (blijf je een ondernemer voor de BD ? ) etc etc...

allemaal randzaken die je niet uit deze karige casus kunt halen.. maar wel van belang zijn voor als je een onderneming gaat staken/verkopen mbt wat je onder aan de streep over houdt.
newb
pi_184202482
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 15:22 schreef Enawh het volgende:

[..]

Ja het is een winstgevende zaak.
Wel 3 jaar gaande, maar geld wat op de zakelijke rekening komt wordt overgemaakt naar persoonlijke rekening als 'winst uit onderneming'.

Maar er is wel groot verschil toch als er opeens ong. 150k op rekening komt.

Moet ook aangeven dat er intussentijds ook geld is afgelost aan anderen als persoonlijke leningen e.d
Zoals meerderen al aangegeven, zonder alle details kun je hier geen fatsoenlijk advies over geven.
Schakel je adviseur in om te laten berekenen wat voor jou de meest gunstige optie is er zijn namelijk teveel variabelen (geruisloze overdracht of ruisende overdracht, is er onroerend goed, is er veel goodwill etc. etc. etc. etc. )
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_184203900
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 10:46 schreef Enawh het volgende:
Heb graag advies/tips nodig wat je het best kan doen bij verkoop van eigen zaak.

Wat ik begrepen heb is dat als je het verkoopt en het geld laat staan op de zakelijke rekening dat je dan (nog) geen inkomstenbelasting moet betalen tenzij je het geld eraf haalt naar je eigen rekening. Als dat kan kloppen..?

Het geld eruit halen dan pas betaal je inkomstenbelasting tenzij je het geld laat staan en doorgaat naar een andere zaak/onderneming ?

Is er een optie om het geld alsnog zonder (hoge) belasting te betalen bij verkoop van eigen onderneming ?

Dit heb ook gehoord van degene die het heeft meegemaakt, maar wil ook graag rondvragen hoe het precies zit.

Bedankt
Allereerst adviseer ik je echt om hierover met een adviseur te praten. Maar je betaalt dus inkomstenbelasting in box 1 over de stakingswinst. Dat is de waarde die je verkregen hebt voor de vaste activa en de goodwill boven de bedragen waarvoor ze op de balans staan. Daar gaat de stakingsaftrek vanaf (¤ 3.630) en over de rest betaal je inkomstenbelasting. Dat kan dus flink oplopen.
Of je het op de bank laat staan maakt niet uit, je betaalt het in het jaar van verkoop. Eventueel kun je er een lijfrente (pensioensparen) voor kopen die je in aftrek kunt brengen.
Even kort samengevat.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:59:08 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_184215734
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 18:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Allereerst adviseer ik je echt om hierover met een adviseur te praten. Maar je betaalt dus inkomstenbelasting in box 1 over de stakingswinst. Dat is de waarde die je verkregen hebt voor de vaste activa en de goodwill boven de bedragen waarvoor ze op de balans staan. Daar gaat de stakingsaftrek vanaf (¤ 3.630) en over de rest betaal je inkomstenbelasting. Dat kan dus flink oplopen.
Of je het op de bank laat staan maakt niet uit, je betaalt het in het jaar van verkoop. Eventueel kun je er een lijfrente (pensioensparen) voor kopen die je in aftrek kunt brengen.
Even kort samengevat.
Je vergeet de MKB-winstvrijstelling.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_184219225
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je vergeet de MKB-winstvrijstelling.
Nee. Ik heb het hier alleen over de stakingswinst. Uiteraard is de zelfstandigenaftrek (indien voldaan aan urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling ook van toepassing. Maar dat gaat sowieso ook al op voor de gewone winst die in dat jaar behaald is.
  zondag 6 januari 2019 @ 12:28:11 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_184238269
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:17 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee. Ik heb het hier alleen over de stakingswinst. Uiteraard is de zelfstandigenaftrek (indien voldaan aan urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling ook van toepassing. Maar dat gaat sowieso ook al op voor de gewone winst die in dat jaar behaald is.
Inderdaad, zelfstandigenaftrek kan hij al gebruiken over de gewone winst. Net als de MKB-winstvrijstelling. Voor zover er stakingswinst is, is dit een belastbaar inkomen. Naast de stakingsaftrek, kan hierop de MKB-winstvrijstelling in mindering worden gebracht.
Als TS wil weten hoeveel er (ongeveer) netto van zijn stakingswinst overblijft, vind ik het wel handig om naast de stakingsaftrek ook de MKB-winstvrijstelling te noemen.

Maar goed, het ziet ernaar uit dat TS toch niet meer inhoudelijk gaat reageren. Dus hebben we het over punten en komma's waar niemand iets mee gaat doen. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')