Het jaarlijkse topic, sinds begin 2013 alweer.
Wat waren de voorspellingen voor 2018:
quote:
Op zondag 17 december 2017 18:59 schreef LXIV het volgende:Nu mijn verwachting voor 2018:
Ik verwacht dat ook de ECB nu voorzichtig gaat beginnen met het afbouwen van steunmaatregelen. Dit alleen maar als de economie het toelaat. Het effect zal een matigende invloed hebben op aandelenkoersen (naar boven en naar beneden). Ik verwacht dat de AEX zich zal begeven in een range tussen de 500 en de 600 punten. Doordat de rente wat zal oplopen verwacht ik dat koersen van obligaties zullen dalen.
Dat voorzichtig afbouwen van de steunmaatregelen als de economie het toelaat klopte helemaal. De range van AEX ook, tot 10 dagen geleden hij onder de 500 dook.
Door de oplopende rente zijn de koersen van obligaties gedaald:
https://www.iex.nl/Index-Koers/12272/AEX.aspx. Niet veel, maar wel meer dan het rendement dat op staatsobligaties behaald is.
quote:
Kanshebbers 2017: PostNL en Fugro
Dalers 2017: Air France
PostNL -50%, Fugro -70%
Air France -40%
Gelukkig geloof ik niet in stockpicking..
quote:
Cash en spaardepositos worden uiteraard nog steeds afgeraden. Los desnoods op je huis af of laat je huis isoleren of zonnepanelen aanleggen. Cash is killing.
Dat was een inkopper natuurlijk en nog steeds helemaal waar
quote:
Obligaties en perps zou ik niet aanhouden dit jaar. Sowieso een laag rendement en een behoorlijke kans dat je nominaal verliest. Daar heb je ze niet voor in de porto. Koop liever een vastgoedfonds, desnoods.
Klopte, het rendement hierop was negatief. Maar moet je niet net voor de koersval begin dit jaar Wereldhave kopen...
quote:
Edele metalen: Volg ik niet meer, geen clue
Was ook niet zo interessant, niet erg volatiel en netto nauwelijks koerswinsten
quote:
Huizen/onroerend goed: Nu de rente naar verwachting zal aantrekken denk ik dat de extreme stijgingen op de huizenmarkt voorbij zijn. Nog steeds zijn huizen relatief goedkoop ten opzichte van je maandlasten koop/huur. Als je de kans krijgt om voor jezelf te kopen is dit nog steeds een 'go'. Een eigen huis biedt tevens hele veilige investeringsmogelijkheden (aflossing en verbetering van het huis).
Stijging ging toch nog wel vrij fors door. Wel kwam de markt op sommige plaatsen stil te liggen door gebrek aan aanbod.
quote:
Tot slot bitcoin: niemand weet waar dit zal eindigen. Wat ik wel weet is dat bitcoin inherent geen rendement genereert en dat het als betaalmiddel in de huidige vorm niet erg geschikt is. "Store of value" vind ik geen sterk verhaal. Bitcoin wordt gekocht in de hoop het -spoedig- weer aan een ander voor -veel- meer te kunnen verkopen. Dat is geen solide basis. Dat wil niet zeggen dat het niet nog 4x over de kop kan.
Wil je een voorspelling? Dan zeg ik dat het vroeg in 2018 piekt op 40K en daarna daalt om de 40K nooit meer aan te raken. Koers eind 2018 $15000
Hier was ik te 'bullish' met een koers eind 2018 op $15000. Er bleef slechts 25% van %15000 over. De tekst over BTC stond wel als een huis en de piek vroeg in 2018 klopte ook.
In het algemeen geef ik mijn voorspelling voor 2018 een 7. Vooral de stockpicks waren slecht. De teksten zelf klopten wel.
Wat heb ik er zelf van gebakken, na 7 jaar van een sterk stijgende portefeuille?
![BcqUxli.png]()
Met een 'leveraged long' portefeuille ga je in een jaar als dit geen winst maken natuurlijk. Meer dan een kwart van de portefeuillewaarde verdampt! Dat kwam ook door een aantal slechte stockpicks als: Wereldhave, Aegon, ING en BAM, die onder gemiddeld noteerden.
Ook langjarig (sinds ik bij Binck beleg) wel goed zichbaar geworden:
![l6T2oid.png]()
Wel heb ik nog een ruime marge en heb ik mijn 'leverage' de afgelopen weken kunnen uitbreiden, dus wanneer het weer hersteld kan ik er sterker uitkomen.
Dan de verwachtingen voor 2019:
Na langere tijd hebben we eindelijk weer eens realistische koersen ten opzichte van de bedrijfswinsten en de economische situatie. Dit opent meer perspectief dan de afgelopen jaren. Een prima moment om long te gaan of wat leverage op te bouwen naar mijn mening.
Aandelen: De asset-klasse waar je komend jaar in moet zitten. K/W en bruto-dividenden zijn prima. Hoogtevrees, zoals de afgelopen jaren misschien terecht was, is nu niet nodig. Dat geeft allemaal geen garantie voor stijgende koersen, maar een AEX tussen de 525 en 575 eind volgend jaar is goed haalbaar. En dan nog het mooie dividend-rendement erbij.
Kanshebbers: Financials en olie (gerelateerd). ING, ABN, AEGON / RD, SBM en FUGRO
Wegblijven uit: ICT en uitzenders
Sparen/Cash: Blijft zonde van je geld. Zoek dan liever een nuttige investering zoals aflossen van je huis, isoleren, studeren, zonnepanelen etc.
Obligaties/perpsOok dit jaar zou ik deze niet aanhouden, of het moet zijn voor balans in je portefeuille. Het rendement kan negatiever zijn dan op een spaarrekening. Of een vastgoedfonds een goed alternatief is, daar ben ik nu minder zeker van.
Edele metalenZou misschien dit jaar wel wat winst mee te behalen zijn, in dat geval zou ik voor goud gaan of goud gerelateerde aandelen/EFT's
Huizen/Onroerend goed: Voor eigen bewoning blijft het misschien wel de beste investering, je hebt er sowieso meer plezier van dan van welke portefeuille dan ook. Als belegging denk ik dat de prijzen zo gestegen zijn dat je bereid moet zijn er zeer, zeer lang in te zitten om onder de streep met zekerheid een echt mooi rendement te maken Bovendien is het risico relatief hoog voor de mensen die hier niet spreiden kunnen (de meesten dus)
Cryptovaluta en bitcoin Waarom ik vorig jaar niet bijzonder negatief was (over de prijsontwikkeling van BTC zelf) snap ik niet, want ik heb toen echt mijn best gedaan om te kunnen shorten, inclusief het trachtten aan te gaan van weddenschappen bij obscure Britse wedkantoren. Ook voor dit jaar ben ik duidelijk negatief. De hype waarin schoenpoetsers en taxichauffeurs zijn ingestapt hebben we al gehad, en daarmee is de piek der pieken bereikt. De koers gaat niet meer boven de $10.000 uitkomen (BTC). Ik verwacht dat BTC gestaag verder afkalft en dit jaar nog onder de $1000 komt. Overige cryptovaluta zullen naar verhouding nog harder dalen, omdat het project gefaald heeft als het aankomt op het bieden van een alternatieve valuta. Dat wil niet zeggen dat blockchain als technologie geen mogelijkheden biedt, maar om daar gebruik van te maken kun je gewoon de open source software downloaden en hoef je niet in een coin te duiken. Marketcap voor de gezamelijke cryptomarkt (Nu ca $140 miljard), eind 2018 onder de $40 miljard. Al zullen er altijd coins zijn die bovengemiddeld presteren.