Waarschijnlijk resoneert de klep in je thermostaatkraan, en niet de leiding. Die laatste geeft het geluid wel door.quote:Op zaterdag 15 december 2018 13:43 schreef Miniem het volgende:
Nu heb ik bij een verwarming boven dat de leiding gaat resoneren. (Soms behoorlijk hard) Als ik deze verwarming dan open zet is het over. Het is overigens ook wel eens als ik hem deels open zet, dan gaat hij na een tijdje resoneren.
Dus alleen de thermostaatkraan vervangen?quote:Op zaterdag 15 december 2018 13:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarschijnlijk resoneert de klep in je thermostaatkraan, en niet de leiding. Die laatste geeft het geluid wel door.
Kan een kwestie van vervanging kraan (van die specifieke radiator) zijn.
Yep. Check ook even of de radiator goed is aangesloten, d.w.z. aanvoer op de th.-kraan en retour onderin, bij voetventiel.quote:Op zaterdag 15 december 2018 13:55 schreef Miniem het volgende:
Dus alleen de thermostaatkraan vervangen?
Ik ben niet zon CV specialist/ leek. Hoe kan ik dit zien?quote:Op zaterdag 15 december 2018 13:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Yep. Check ook even of de radiator goed is aangesloten, d.w.z. aanvoer op de th.-kraan en retour onderin, bij voetventiel.
op het ijzer van de thermostaatkraan staat vaak een pijltje. Wanneer het water er verkeerd doorheen gaat krijg je geklepper.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:06 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik ben niet zon CV specialist/ leek. Hoe kan ik dit zien?
Ja er staat een pijl op het ijzer van de thermostaatkraan, lijkt me goedquote:Op zaterdag 15 december 2018 14:10 schreef Peter het volgende:
[..]
op het ijzer van de thermostaatkraan staat vaak een pijltje. Wanneer het water er verkeerd doorheen gaat krijg je geklepper.
Dat kan je alleen voelen met je hand: heet bij de aanvoer/kraan en koud(er) bij de retour onderin.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:06 schreef Miniem het volgende:
Ik ben niet zon CV specialist/ leek. Hoe kan ik dit zien?
Ja, dat werkt.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:10 schreef Peter het volgende:
op het ijzer van de thermostaatkraan staat vaak een pijltje. Wanneer het water er verkeerd doorheen gaat krijg je geklepper.
Heb hem open gezet, zo ff testen.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat kan je alleen voelen met je hand: heet bij de aanvoer/kraan en koud(er) bij de retour onderin.
Zie nergens rubbers bij de beugels van de verwarming. Leidingen lopen rechtstreeks naar beneden door de verdiepingsvloer.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:22 schreef Peter het volgende:
Kunnen het ook de leidingen zijn die knallen?
Dat ze uitzetten door warmte en dat ze knallen bij de beugels..
Zit er iets van rubber tussen de beugels en de leidingen?
Dan is de aansluiting correct. Denk dat de kraan een losse klepzitting heeft. Kan je een foto van de aansluitingen hier plaatsen?quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:35 schreef Miniem het volgende:
Onderin (retour) is het idd een stuk kouder, dus dat klopt
quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is de aansluiting correct. Denk dat de kraan een losse klepzitting heeft. Kan je een foto van de aansluitingen hier plaatsen?
Dus een bypass op de vloerverwarming en een voor de radiatoren? Waar zou ik deze bypass moeten vinden?quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:55 schreef Glad_Janus het volgende:
Als je volledige installatie bestaat uit thermostaatkranen (de vloerverwarming heeft er ook één) dan heb je een bypass nodig. Deze zou kunnen ontbreken.
[ afbeelding ]
Ziet er qua fittingwerk wat vreemd uit. Die lange witte pijp maakt dus de herrie? Je kan de knop eraf halen en og eens kijken of het palletje gangbaar is.quote:
Volgens mij kan het CV water altijd via de mengsectie doorstrómen, ook al is de vloerverwaming afgesloten.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:55 schreef Glad_Janus het volgende:
Als je volledige installatie bestaat uit thermostaatkranen (de vloerverwarming heeft er ook één)
Geen idee wat precies de herrie veroorzaakt.quote:Op zaterdag 15 december 2018 14:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Ziet er qua fittingwerk wat vreemd uit. Die lange witte pijp maakt dus de herrie? Je kan de knop eraf halen en og eens kijken of het palletje gangbaar is.
Dan zit het overduidelijk in de kraan.quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:03 schreef Miniem het volgende:
Draai de thermostaatknop altijd dicht of open als het er weer is om er vanaf te zijn.
Maar waarom gaat het dan zo resoneren? Sluit er of opent er dan iets niet goed ofzo?quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zit het overduidelijk in de kraan.
De klep in de kraan (zit waarschijnlijk los), gaat staan trillen o.i.v. de waterstroming (Von Kalman) en geeft dat door aan het water & leiding.quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:07 schreef Miniem het volgende:
[..]
Maar waarom gaat het dan zo resoneren? Sluit er of opent er dan iets niet goed ofzo?
Oké, zo ff een nieuwe halen dan. Dankje voor de informatie.quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:08 schreef blomke het volgende:
[..]
De klep in de kraan (zit waarschijnlijk los), gaat staan trillen o.i.v. de waterstroming (Von Kalman) en geeft dat door aan het water & leiding.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe die kraanaansluiting v.a. de leiding zit. Lijkt op daar een 15 mm sok is ingedraaid. Heeft er eerst een dubbelplaat radiator gezeten?quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:13 schreef Miniem het volgende:
Oké, zo ff een nieuwe halen dan. Dankje voor de informatie.
Qua montage moet ik ff googelen, nog nooit eerder gedaan.
Dus je wil een duidelijk foto van de kraanaansluiting?quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Overigens ben ik wel benieuwd hoe die kraanaansluiting v.a. de leiding zit. Lijkt op daar een 15 mm sok is ingedraaid. Heeft er eerst een dubbelplaat radiator gezeten?
Let je wel op dat de radiator daarvoor leeg moet? en waarschijnlijk moet je het hele CV-systeem (deels) leeg laten lopen. Anders krijg je ene waterballet bij het vervangen..quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:13 schreef Miniem het volgende:
[..]
Oké, zo ff een nieuwe halen dan. Dankje voor de informatie.
Qua montage moet ik ff googelen, nog nooit eerder gedaan.
Sowieso alle radiatoren afsluiten. Afhankelijk van de hoogte van deze radiator en de ketel, systeem aan de aanvoer leeg laten lopen. Deze radiator moet wel leeg i.d.d.quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:22 schreef Peter het volgende:
Let je wel op dat de radiator daarvoor leeg moet? en waarschijnlijk moet je het hele CV-systeem (deels) leeg laten lopen. Anders krijg je ene waterballet bij het vervangen..
Kan ook gewoon een puntstuk zijn.quote:Op zaterdag 15 december 2018 15:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Lijkt op daar een 15 mm sok is ingedraaid.
Een puntstuk heeft een langer schroefdraad.quote:Op zaterdag 15 december 2018 21:57 schreef tiho1 het volgende:
[..]
En al was het een sok, dat is dezelfde schroefdraad.
Daar ging ik dus ook maar niet op in.quote:Op zondag 16 december 2018 09:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Een puntstuk heeft een langer schroefdraad.
Dit kan ik ook nog even testen inderdaad.quote:Op zondag 16 december 2018 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
resoneren kan ook optreden als er teveel water door je leiding stroomt. Als je een andere radiator opent of de radiator, die resoneert, sluit en het is opgelost dan ligt het daaraan.
Dit los je op door je radiatoren in te regelen.
Als je moet aannemen dat er een voetventiel op je radiator zit kan je beter deze werkzaamheden uitbesteden. Je kan namelijk het voetventiel van een kilometer afstand zien.quote:Op maandag 17 december 2018 17:36 schreef Miniem het volgende:
Neem aan dat mijn radiator een voetventiel heeft? Dus eerst de radiator aftappen en dan deels het systeem leeg laten lopen.
Hoe weet je hoever het systeem leeg moet?
En bij de radiator dus de knop en voetventiel dichtdraaien... waar tap je dan het water uit? Is dat bij de ontluchter?
Ik kan alles wel uitbesteden maar ik wil het graag leren.quote:Op dinsdag 18 december 2018 19:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je moet aannemen dat er een voetventiel op je radiator zit kan je beter deze werkzaamheden uitbesteden. Je kan namelijk het voetventiel van een kilometer afstand zien.
Woon je in de buurt?quote:Op dinsdag 18 december 2018 19:09 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik kan alles wel uitbesteden maar ik wil het graag leren.
Soort howto en tips zijn wel makkelijk.
Heb zelf al eea op Google gekeken maar k&w is daar ook voor lijkt me.
het herkennen van een voetventiel is wel redelijk straight forward, zelfs als je een foto ervan op google opzoekt. Dat je dan nog maar moet aannemen en dus niet weet of je er 1 hebt, dan houdt het bij mij op.quote:Op dinsdag 18 december 2018 19:09 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik kan alles wel uitbesteden maar ik wil het graag leren.
Soort howto en tips zijn wel makkelijk.
Heb zelf al eea op Google gekeken maar k&w is daar ook voor lijkt me.
Wat doe je dan hier nog?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |