quote:In de vierdelige EO-serie Tygo in de GHB die maandagavond van start gaat, onderzoekt acteur Tygo Gernandt de wereld van excessief drugsgebruik. Waarom gebruiken jongeren in Noord-Brabant massaal GHB en lukt het hun niet om daarvan af te kicken? In het programma komen verslaafden, ouders, hulpverleners en politie aan het woord.
Sahar Meradji van televisiebedrijf Zodiak Nederland is de maker van de serie. Ze vertelt dat Zodiak, Tygo en de EO zich verbaasden over de reeks korte nieuwsberichten waarin een overtreding door of zelfs de dood van een GHB-gebruiker werd vermeld. Een GHB-epidemie, noemden sommigen het. “We hebben op meerdere plekken onderzoek gedaan naar het gebruik van GHB,” begint Sahar. “Daarbij ontdekten we vier brandhaarden, plekken waar de concentratie gebruikers van deze drug heel hoog is. Uiteindelijk kozen we voor deze serie voor een gebied in Noord-Brabant.”
De vraag waarom GHB juist op het platteland zo populair is, laat zich niet makkelijk beantwoorden. Uitzichtloosheid, gebrek aan activiteiten voor jongeren, de zwijgcultuur – het speelt allemaal mee.
Wakker schudden
Sahar hoopt met dit programma de politiek wakker te schudden. “Er moet meer onderzoek komen naar het gebruik en naar hoe deze jongeren geholpen kunnen worden. Op dit moment zijn er weinig accurate cijfers bekend. Als hetzelfde aantal jongeren dat nu GHB gebruikt aan de heroïne zou zitten, had je de poppen aan het dansen. Terwijl deze drug mogelijk veel schadelijker is en het soms een kwestie is van ‘een druppel te veel’ en je belandt in een coma, of het loopt zelfs dodelijk af...”
Afkicken van GHB blijkt lastiger dan van andere drugs afkomen. Het terugvalpercentage onder jongeren die een poging doen, is hoog. “Gewone afkicktherapie werkt vaak niet, omdat de drug te heftig is. Binnen een paar maanden valt het gros weer terug.”
‘Ruiken is gebruiken’
Eigenlijk moeten afgekickte jongeren niet meer teruggaan naar hun oude woonomgeving, vervolgt de programmamaker. “Dat klinkt heftig, want plattelanders zijn honkvast. Maar ruiken is gebruiken. Zodra ze de lucht in hun neus krijgen, moeten ze weer.”
Een andere oorzaak waardoor afkicken lastig is: GHB is een lichaamseigen stof.
Je maakt het zelf aan, maar als je gaat gebruiken, stopt het lichaam daarmee. Door te veel GHB ontstaat er zogeheten chemische spieraanmaak. Je spieren worden sterker, maar op het moment dat je stopt, breken ze direct af. “Dat kan dodelijk zijn,” zegt Sahar, “omdat door plotselinge hoge spierafbraak acuut nierfalen kan optreden. Cold turkey stoppen, kan dus eigenlijk niet.”
Shockeffect
Dat Sahar dit programma voor de EO maakte en niet voor een andere omroep, vindt ze niet meer dan logisch. “Ik heb de EO leren kennen als een omroep die niet bang is om de harde werkelijkheid te laten zien met als doel maatschappelijke bewustwording te creëren. Dat doet Tygo in de GHB ook. Het gaat ons niet om het shockeffect, hoewel dat er ook zeker in zit, maar we willen met dit programma een groter verhaal vertellen.”
Of het programma ook nog hoopvol is? “Ik moet denken aan hoe Tygo de laatste aflevering afsluit. Hij zegt dat hij achterblijft met een verdrietig gevoel, maar ook dat hij hoopt dat zijn zoektocht verschil zal maken.”
die gast is zelf weggegaan toch? Snap het wel ja.quote:Op maandag 10 december 2018 21:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Ja dat kan je toch niet bij hun leggen man
ama kan jij een van de twee open topcis sluiten?quote:
Had mijne al gerapporteerd, sorry!quote:Op maandag 10 december 2018 21:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ama kan jij een van de twee open topcis sluiten?
Als de capaciteit er niet is, is die er niet.quote:Op maandag 10 december 2018 21:56 schreef Handleiding het volgende:
[..]
die gast is zelf weggegaan toch? Snap het wel ja.
Snap ikquote:Op maandag 10 december 2018 21:57 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Had mijne al gerapporteerd, sorry!zat me op te vreten door die hork aan de telefoon.
je bent ook niet de enige er zijn er 4 open lolquote:Op maandag 10 december 2018 21:57 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Had mijne al gerapporteerd, sorry!zat me op te vreten door die hork aan de telefoon.
Tja ergens ligt het plafond tochquote:Op maandag 10 december 2018 21:57 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Als de capaciteit er niet is, is die er niet.
quote:Op maandag 10 december 2018 21:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je bent ook niet de enige er zijn er 4 open lol
Ohquote:Op maandag 10 december 2018 21:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je bent ook niet de enige er zijn er 4 open lol
Nou ja met de hoeveelheid budget die er voor is wel.quote:Op maandag 10 december 2018 21:58 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Tja ergens ligt het plafond toch
ja precies.quote:Op maandag 10 december 2018 21:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nou ja met de hoeveelheid budget die er voor is wel.
Wat ze net uitzenden, dat is exact wat er mis gaat.quote:
hoe wil je dat doen dan?quote:Op maandag 10 december 2018 22:02 schreef S95Sedan het volgende:
dan dat je preventief ervoor zorgt dan met van dat spul afblijft.
ja oke dat is 1 stap. Maar deze lui zijn zo verslaafd... hulpverlener doet de deur dicht en...quote:Op maandag 10 december 2018 22:05 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Minder bureaucratische molen en een meer persoonlijke aanpak.
Hebben ze het nu ook over.
Nee. Klinkt inderdaad ook superheftig.quote:Op maandag 10 december 2018 22:05 schreef praadje het volgende:
Ik moet bij de presentatie van Tygo denken aan Beau. Hoe geraakt hij was bij Kevin. Mooi hoe hij dit presenteert.
Iemand deze al eens gezien. Uit 2013, nog iets heftiger.
http://www.documentairenet.nl/review/zembla-knock-brabant/
Dat is hij zeker.quote:Op maandag 10 december 2018 22:07 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Nee. Klinkt inderdaad ook superheftig.
Ja, uitstekend.quote:Op maandag 10 december 2018 22:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Vind Tygo het wel goed doen trouwens
Laten we het erop houden dat het ingewikkeld is.quote:Op maandag 10 december 2018 22:05 schreef Handleiding het volgende:
[..]
ja oke dat is 1 stap. Maar deze lui zijn zo verslaafd... hulpverlener doet de deur dicht en...
Zal morgen eens kijken, denk niet dat die docu verstandig is voor het slapen.quote:
Het is vooral gevaarlijk omdat het allerlei ph-waardes moet hebben en als je het niet goed maakt dat het echt gevaarlijk spul is.quote:Op maandag 10 december 2018 22:31 schreef kree het volgende:
Ik heb geen flauw idee wat zoiets kost, maar als je ziet dat er in een paar minuten een liter van is gemaakt. En dat je 1.5 a 2 ml nodig hebt....
Tja
Ik weet wel ik heb al problemen met alcohol en dat is eigenlijk de zwakkere versie van GHB. Maaar weet wel dat ik dat dus nooooit moet gaan doen. alleen alcohol is al erg genoeg.quote:Op maandag 10 december 2018 22:34 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Het is vooral gevaarlijk omdat het allerlei ph-waardes moet hebben en als je het niet goed maakt dat het echt gevaarlijk spul is.
(Nu ook wel natuurlijk, maar nog gevaarlijker.)
Hoe bedoel je? Ik vrees dat alcohol nog iets destructiever is voor je lichaam.quote:Op maandag 10 december 2018 22:36 schreef kree het volgende:
Ik weet wel ik heb al problemen met alcohol en dat is eigenlijk de zwakkere versie van GHB.
Niet zo moeilijk hoor. Oudere broer bijv. Hier zaten ze in 3 VBO ook knetterwaus van de pillen in de klas.quote:Op maandag 10 december 2018 22:01 schreef FlippingCoin het volgende:
Met wie moet je omgaan om op je 12e xtc te krijgen?
Als je als oudere broer je 12 jarige broertje of zusje pillen geeft ben je echt geen knip voor de neus waard.quote:Op dinsdag 11 december 2018 13:48 schreef fathank het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk hoor. Oudere broer bijv. Hier zaten ze in 3 VBO ook knetterwaus van de pillen in de klas.
Maar niet aan beginnenquote:Op vrijdag 14 december 2018 23:12 schreef lrishCassidy het volgende:
Heftig programma dit. (Of dingen nou wel of niet kloppen).
Nooit geweten gingen. Creepy.
Ik vind drugs sowieso creepy. Maar deze?
Ik heb me altijd verre van drugs gehouden, best vreemd want om mij heen zag ik vanalles. Maar ik heb er een van nature antipatie tegen ofzo.quote:
En daar is niks mee. Ik zei het al eerder; hoop gezien, maar deze docu hakt er op de een of andere manier echt hard in..quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:26 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Ik heb me altijd verre van drugs gehouden, best vreemd want om mij heen zag ik vanalles. Maar ik heb er een van nature antipatie tegen ofzo.
Ja he dat heb ik ook al had ik dat soms vroeger al toen ik nog veel uitging.quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:37 schreef houdjemond het volgende:
[..]
En daar is niks mee. Ik zei het al eerder; hoop gezien, maar deze docu hakt er op de een of andere manier echt hard in..
Is het ooit goed met ze gekomen als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:40 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Ja he dat heb ik ook al had ik dat soms vroeger al toen ik nog veel uitging.
Laat ik het zo zeggen de mensen waar ik toen van dacht dat gaat niet goed, die gingen ook niet goed.
Ik gebruikte zelf geen drugs, ik heb 2x xtc gebruikt en 1 maal paddos en wat wiet en thats it.quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:42 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Is het ooit goed met ze gekomen als ik vragen mag?
Ach, heb je dat ook een keer meegemaaktquote:Op vrijdag 14 december 2018 23:51 schreef lrishCassidy het volgende:
Echt dit soort gedachtes had ik toen, ik wil die gewoon niet ^^
Ik ben nog van de tijd dat Christiane F op school werd vertoond.quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:54 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Ach, heb je dat ook een keer meegemaakt.
Dan noem je ook wel even een figuur. Maar blijkbaar is dat gevoel/rush sterker dan wat dan ook. Ik snap het ook niet hoor, ja, een pilletje op een feestje kan ik nog begrijpen.. Maar geen liter GHB per week.quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:55 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Ik ben nog van de tijd dat Christiane F op school werd vertoond.
Die film heeft zo'n indruk op mij gemaakt.
Zoiets wil je toch niet? Die state of mind.
Hoe sterk is de rush voor sommigen hier?quote:Op vrijdag 14 december 2018 23:57 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Dan noem je ook wel even een figuur. Maar blijkbaar is dat gevoel/rush sterker dan wat dan ook. Ik snap het ook niet hoor, ja, een pilletje op een feestje kan ik nog begrijpen.. Maar geen liter GHB per week.
Geloof niet dat "hier" veel gebruikers zitten. Moet je in andere topics zijnquote:Op zaterdag 15 december 2018 00:08 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Hoe sterk is de rush voor sommigen hier?
1 pilletje per week weeg ik zwaarder dan alcohol, best gek.
En toch ook niet. Ik vind drugs onvoorspelbaarder.
Met hier heb ik het over dit forum.quote:Op zaterdag 15 december 2018 00:10 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Geloof niet dat "hier" veel gebruikers zitten. Moet je in andere topics zijn.
Alcohol, roken, pammetjes, drugs, ibuprofen. Troep is het toch allemaal , hoe je het ook wendt of keert..
Oooh, in het algemeen hier. Ja, zat. En een hoop die doen alsof. Waarom? Geen idee. Denk dat er altijd wel iets achter zit..quote:Op zaterdag 15 december 2018 00:12 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Met hier heb ik het over dit forum.
Ik vind het verbazingwekkend.
Waarom zou je doen alsof? Wat voegt dat toe?quote:Op zaterdag 15 december 2018 00:13 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Oooh, in het algemeen hier. Ja, zat. En een hoop die doen alsof. Waarom? Geen idee. Denk dat er altijd wel iets achter zit..
Je grandioze internet-status op den Foks natuurlijk!quote:Op zaterdag 15 december 2018 00:15 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Waarom zou je doen alsof? Wat voegt dat toe?
Had het niet beter kunnen verwoorden.quote:Op dinsdag 11 december 2018 13:40 schreef Poefbank het volgende:
Die Kevin heeft nog niet een punt bereikt om echt van dat spul af te willen komen. Zoals hij zelf al zei: "ik laat achterdeurtjes open om toch te gebruiken." Hij geeft daarmee al aan er nog niet helemaal klaar mee te zijn.
Het is heel mooi dat hij juist die instantie wil bellen waar Tygo bij is, en hoe hard het ook mag klinken. Zij zijn er idd niet verantwoordlijk voor. De wachttijd is misschien lang, maar er zijn tig andere gebruikers die de kans moeten krijgen. Kevin heeft zijn kans gehad en moet gewoon weer achteraan sluiten, hij vertoont ook manipulerend gedrag. Hij wil het allemaal goed laten overkomen maar hij heeft rock bottom nog niet bereikt.
Iemand die echt van een verslaving af wil en geen uitweg meer ziet, laat zich onder dwang opnemen zoals die vrouw dat deed waar ik de naam van kwijt ben. Kevin is nog niet zo ver.
Eens ja. Ik vond de woorden van de mevrouw van de kliniek: “Daar kan ik niks aan doen”, niet erg handig en ronduit bot maar Kevin lijkt doodleuk de verantwoording van zijn drugsprobleem bij haar of de kliniek neer te leggen.quote:Op dinsdag 11 december 2018 13:40 schreef Poefbank het volgende:
Die Kevin heeft nog niet een punt bereikt om echt van dat spul af te willen komen. Zoals hij zelf al zei: "ik laat achterdeurtjes open om toch te gebruiken." Hij geeft daarmee al aan er nog niet helemaal klaar mee te zijn.
Het is heel mooi dat hij juist die instantie wil bellen waar Tygo bij is, en hoe hard het ook mag klinken. Zij zijn er idd niet verantwoordlijk voor. De wachttijd is misschien lang, maar er zijn tig andere gebruikers die de kans moeten krijgen. Kevin heeft zijn kans gehad en moet gewoon weer achteraan sluiten, hij vertoont ook manipulerend gedrag. Hij wil het allemaal goed laten overkomen maar hij heeft rock bottom nog niet bereikt.
Iemand die echt van een verslaving af wil en geen uitweg meer ziet, laat zich onder dwang opnemen zoals die vrouw dat deed waar ik de naam van kwijt ben. Kevin is nog niet zo ver.
Ik vind het niet echt bot. Je hoeft verslaafden niet met fluwelen handschoentjes te behandelen, het zijn volwassen mensen. Die vrouw is gewoon duidelijk en zegt waar het op staat. Kevin heeft nog altijd zelf de keus gemaakt om weer te gebruiken tijdens zijn verlof. Hij weet de wat de regels zijn... De manier waarop hij tegen Tygo, zijn moeder en de vrouw aan de telefoon sprak is gewoon manipulerend verslavinggedrag.quote:Op zaterdag 15 december 2018 07:26 schreef vencodark het volgende:
[..]
Eens ja. Ik vond de woorden van de mevrouw van de kliniek: “Daar kan ik niks aan doen”, niet erg handig en ronduit bot maar Kevin lijkt doodleuk de verantwoording van zijn drugsprobleem bij haar of de kliniek neer te leggen.
Het is triest dat opname nog een maand of 2 zich laat wachten maar Kevin kan niet verwachten dat hij na zijn terugval gelijk weer binnen kan komen.
Ohja, wat maakt het nu dat je van GHB niet cold turkey kan stoppen? Moet dat net als bij heroïne dmv methodon afgebouwd worden of iets?
Je bedoeld zoals Kevin deed? Die opmerking over doodgaan?quote:Op zaterdag 15 december 2018 16:02 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik vind het juist vrij bizar om zo iets bij een medewerker van een kliniek te leggen eigenlijk, dat is nogal niet wat.
Ja precies. Vind dat wel een slag erger dan de reactie daarop.quote:Op maandag 17 december 2018 15:01 schreef vencodark het volgende:
[..]
Je bedoeld zoals Kevin deed? Die opmerking over doodgaan?
Dat is pure manipulatie natuurlijk. Van drugsgebruik word je gewoon een egocentrische klootzak.
Zeker. Ik vergelijk beide opmerkingen ook niet.quote:Op maandag 17 december 2018 15:05 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja precies. Vind dat wel een slag erger dan de reactie daarop.
naam van docu?quote:Op maandag 17 december 2018 21:41 schreef potjecreme het volgende:
Ik vind het allemaal niet zo schokkend. Ik bedoel ik zie niks nieuws als het gaat om drugsproblematiek. Zag een docu over pijnstillers op Netflix. Dat was schokkender.
Tis meer de down to earth manier van filmen denk ik. Voor mij dan.quote:Op maandag 17 december 2018 21:41 schreef potjecreme het volgende:
Ik vind het allemaal niet zo schokkend. Ik bedoel ik zie niks nieuws als het gaat om drugsproblematiek. Zag een docu over pijnstillers op Netflix. Dat was schokkender.
altijd de ander, typische verslaafde.quote:Op maandag 17 december 2018 21:56 schreef houdjemond het volgende:
Ik gebruik niet... gelooft hij het zelf?
Zat in ieder geval meer in dan dat halve litertje bierquote:Op maandag 17 december 2018 21:58 schreef Handleiding het volgende:
[..]
altijd de ander, typische verslaafde.
Klopt, heeft een synergetisch effect, 1+1=3. Versterken elkaar.quote:Op maandag 17 december 2018 22:00 schreef pvdplanet het volgende:
Dacht dat je ghb en alcohol absoluut niet mocht combineren?
Nee maar geloof dat ze daar weinig om geven..quote:Op maandag 17 december 2018 22:00 schreef pvdplanet het volgende:
Dacht dat je ghb en alcohol absoluut niet mocht combineren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |