abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183646204
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 11:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Omdat ik veel dingen letterlijk neem, moet ik wel elke keer keihard nadenken als ik ergens "zolderkamerautist!" zie staan: ergens in mijn hoofd denk ik dan meteen: "Hoera! Een soortgenoot!". Het kost me dan even (of soms best lang) om erachter te komen dat het geen echte autist betreft. :s)

O+

:D :)
pi_183646368
-Nu je het label 'autisme' hebt, voel je je nu bijzonder?

-Zag je jezelf ook als autist of kwam het enigzins als een verrassing?

-En, nu met een officieel erkend label. Biedt het nog wat voordelen? Bijv. door potjes van gemeente ofzo? Of geeft het alleen maar nadelen en had je liever gehad dat je geen label had?

-
pi_183646531
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 18:41 schreef Inbox het volgende:
-Nu je het label 'autisme' hebt, voel je je nu bijzonder?

-Zag je jezelf ook als autist of kwam het enigzins als een verrassing?

-En, nu met een officieel erkend label. Biedt het nog wat voordelen? Bijv. door potjes van gemeente ofzo? Of geeft het alleen maar nadelen en had je liever gehad dat je geen label had?

-
- Vlak voordat ik mijn diagnose kreeg, dacht ik dat ik me wel bijzonder zou voelen. Maar helaas, eigenlijk voel ik me hetzelfde als ervoor. Alleen krijg ik nu hulp die aanslaat (toen mijn diagnose nog 'paniekstoornis' heette kreeg ik 'exposure therapie', die me alleen maar verder overstuur maakte).

- Ja, ik zag mezelf als 'waarschijnlijk-autist' voor een jaar ofzo. Nu moet ik wennen aan het feit dat er zekerheid is. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat ik tegen iemand zeg dat ik 'waarschijnlijk gewoon autistisch ben ofzo'.

- Vooralsnog weinig voordelen, eigenlijk. UWV vindt zelfs dat ik makkelijk 40+ uur per week zou moeten kunnen werken, iets dat ik keer op keer moet weerleggen met bergen bewijsmateriaal. De gemeente is ook niet heel vrijgevig, helaas. Dus qua geld, nee.
Zoals ik hierboven al zei, het voordeel is vooral dat ik nu voor het JUISTE word behandeld en dat behandeling aanslaat (ook al gaat het met mini-stapjes).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183646719
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 18:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zoals ik hierboven al zei, het voordeel is vooral dat ik nu voor het JUISTE word behandeld en dat behandeling aanslaat (ook al gaat het met mini-stapjes).
Definieer "behandeling".
pi_183646874
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2018 18:59 schreef Juup© het volgende:

[..]

Definieer "behandeling".
Ik ben net begonnen met psycho-educatie, waarin ik informatie krijg over hoe ASS zich manifesteert in mij. Verder praat ik vooral over dingen waar ik tegenaan loop, waarna mijn psych met mogelijke oplossingen komt.
Voorbeeldje: Mijn ouder bemoeit zich steeds met mijn leven en komt ongevraagd bij mij aan de deur.
Mogelijke oplossing: Samen met ouder om de tafel en samen data prikken waarop we (op een lokatie die niet mijn huis is), maximaal een uurtje of twee, koffie gaan drinken.
Uitkomst: Ouder houdt op met zeuren.
  maandag 10 december 2018 @ 19:06:59 #81
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_183646876
Hoe gaat het bij jou in de liefde? En hoe ontmoet je mensen?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_183646925
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:06 schreef MMaRsu het volgende:
Hoe gaat het bij jou in de liefde? En hoe ontmoet je mensen?
Heb ik al beantwoord, maar wil het nog wel eens vertellen:
Ben nu bijna zes jaar blij met een lieve, buitenlandse ADHD'er. Daarvoor had ik altijd relaties met mannen die op een of andere manier 'gebroken' waren. Alcoholisten, voornamelijk. Tip: niet doen.

Hoe ik mensen ontmoet? Niet. Online. Voorheen altijd in de kroeg, maar ik ben gestopt met drinken.
  maandag 10 december 2018 @ 19:10:12 #83
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_183646937
Goed bezig :)
pi_183646963
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben net begonnen met psycho-educatie, waarin ik informatie krijg over hoe ASS zich manifesteert in mij. Verder praat ik vooral over dingen waar ik tegenaan loop, waarna mijn psych met mogelijke oplossingen komt.
Voorbeeldje: Mijn ouder bemoeit zich steeds met mijn leven en komt ongevraagd bij mij aan de deur.
Mogelijke oplossing: Samen met ouder om de tafel en samen data prikken waarop we (op een lokatie die niet mijn huis is), maximaal een uurtje of twee, koffie gaan drinken.
Uitkomst: Ouder houdt op met zeuren.
Aha, ik snap het. Elk mens is ook anders, en de een heeft baat bij psycho-educatie en de ander bij cursussen ;)
pi_183646970
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:10 schreef MMaRsu het volgende:
Goed bezig :)
:)
Goed bezig voor mijn fysieke gezondheid, ja. Maar mijn sociale netwerk is hierdoor wel mega-klein. Niet dat ik daar veel last van heb, hoor. Ik vind het wel okee zo.
  maandag 10 december 2018 @ 19:12:20 #86
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_183646984
Begrijpelijk. Ik ben zelf absoluut geen drinker, wel een blower maar zit dus niet veel in de kroeg.

Hou meestal ook niet zo van dronken lui. Zwaar annoying vaak
pi_183647004
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:12 schreef MMaRsu het volgende:
Begrijpelijk. Ik ben zelf absoluut geen drinker, wel een blower maar zit dus niet veel in de kroeg.

Hou meestal ook niet zo van dronken lui. Zwaar annoying vaak
Mee eens. Voorheen vond ik ze wel okee, maar toen dronk ik zelf ook nog.
pi_183647070
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 15:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het gebrek aan routine, ja, maar ook verplichte gezelligheid.
En dan ook die klote muziek overal op straat en in de winkels, en i.d.d. de "gemaakte" gezelligheid :r
  maandag 10 december 2018 @ 19:19:43 #89
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_183647131
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Mee eens. Voorheen vond ik ze wel okee, maar toen dronk ik zelf ook nog.
Ik drink echt alleen on occasion, maar laatst was ik in een kroeg met collega's van werk na een etentje en na anderhalf uur in een teringvolle kroeg, ik bier over mn nieuwe trui kreeg, waar de genre's van muziek elk nummer helemaal anders waren had ik echt zoiets van wtf doe ik hier in godsnaam, ik ben 31, dit is niet mijn scene.
  maandag 10 december 2018 @ 19:36:27 #90
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_183647504
Waar krijg je energie van? En ik bedoel dus niet van voedsel ;) , maar, van / door welke handelingen / activiteiten / gebeurtenissen voel jij je op je best?
Fuck the EBU
pi_183647556
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:36 schreef MaLo het volgende:
Waar krijg je energie van? En ik bedoel dus niet van voedsel ;) , maar, van / door welke handelingen / activiteiten / gebeurtenissen voel jij je op je best?
Dit ga je niet geloven, maar Free Hugs-events en andere 'random acts of kindness'. Hoewel het enorm veel energie vraagt, word ik er ook heel blij van. 8)7

En ik word blij van het vertalen van artikelen (EN-NE of NE-EN) of het redigeren van teksten. #taalnerd.
  maandag 10 december 2018 @ 19:43:28 #92
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_183647656
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dit ga je niet geloven, maar Free Hugs-events en andere 'random acts of kindness'. Hoewel het enorm veel energie vraagt, word ik er ook heel blij van. 8)7
Inderdaad niet een antwoord dat ik had verwacht, maar wel heel leuk :D .
Fuck the EBU
pi_183647675
quote:
10s.gif Op maandag 10 december 2018 19:43 schreef MaLo het volgende:

[..]

Inderdaad niet een antwoord dat ik had verwacht, maar wel heel leuk :D .
Ik denk dat het neerkomt op 'andere mensen een verbetering van hun dag bezorgen'. :Y
pi_183648031
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

:)
Goed bezig voor mijn fysieke gezondheid, ja. Maar mijn sociale netwerk is hierdoor wel mega-klein. Niet dat ik daar veel last van heb, hoor. Ik vind het wel okee zo.
Ontmoet je wel nu ook andere mensen online? (bijvoorbeeld via het FOK!forum)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_183648157
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2018 20:00 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ontmoet je wel nu ook andere mensen online? (bijvoorbeeld via het FOK!forum)
Niet echt. Ik ben al lang actief (onder mijn eigen username, uiteraard) op FOK!, sinds 2000 ofzo, maar denk niet dat ik zou kunnen zeggen dat ik er echt vrienden heb gemaakt. Sowieso vind ik 'vriendschap' een ingewikkeld iets.

Eerste keer dat ik iemand ontmoet gaat het nog wel, tweede keer ook. Maar dan de derde keer... Ben je dan ineens 'vrienden'? Moet je dan ineens knuffelen enzo als je elkaar ziet? Waar praat je dan over?

Needless to say, ik heb veel vriendschappen afgebroken (of online voortgezet, heel soms) na twee ontmoetingen. Ik snap er gewoon geen zak van. :@
  Moderator maandag 10 december 2018 @ 20:17:27 #96
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183648407
Vind je online omgaan met mensen eigenlijk makkelijker dan in het echt, of maakt dat geen verschil? Omdat je online toch veel minder met emoties omgaat en ze veel meer geuit worden via simpele middelen (smileys onderandere)...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183648490
quote:
2s.gif Op maandag 10 december 2018 20:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Vind je online omgaan met mensen eigenlijk makkelijker dan in het echt, of maakt dat geen verschil? Omdat je online toch veel minder met emoties omgaat en ze veel meer geuit worden via simpele middelen (smileys onderandere)...
Als ik alle communicatie in mijn leven schriftelijk zou kunnen doen, of op z'n minst met ondertitels, zou het werkelijk perfect zijn. :)
Geef mij maar online contacten!

Schijnbaar ben ik wel 'vriendelijk' en 'sociaal' en 'goed met mensen' IRL, maar het kost me gewoon bakken met energie. En het levert me zo weinig op. Klinkt lullig, maar is echt zo.
Mijn zusje, bijvoorbeeld, vindt 'koffie drinken in de stad' enorm gezellig. Ik vind chatten via WhatsApp terwijl we beiden in ons eigen huis zitten net zo prima. Die 'gezelligheid' zie ik echt totaal niet.
pi_183648567
--
Ik ga even TV kijken. Kom later vanavond nog wat vragen wegwerken en daarna ben ik morgen terug. Thanks voor alle vragen tot zover!
^O^
--
pi_183651109
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 20:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ga even TV kijken. Kom later vanavond nog wat vragen wegwerken en daarna ben ik morgen terug. Thanks voor alle vragen tot zover!
^O^
Hoi, ik wil je diagnose niet tegenspreken (ben geen psychiater of psycholoog). Echter stel ik me er toch wat vragen bij.

1) Dat je gevoelig bent aan lawaai (prikkels) heeft op zich niets met autisme te zijn. HSP (hoog sensitieve personen) zijn dit ook. Dat is geen kenmerk van autisme.
2) Dat je nood hebt aan structuur, routine, vind ik zelf ook niet echt een super autistische eigenschap. De ene mens is ordelijk (draagt zorg). De ander is meer slordig (chaotisch). Orde en structuur is niet iets autistisch
3) Nood hebben aan sociaal contact. Niet zo "sociaal" (vaardig) zijn, vind ik zelf ook geen echt autistisch trekje. Je hebt introverte en extraverte mensen. Mensen die graag alleen zijn en mensen die liever met anderen samen zijn (niet goed alleen, op zichzelf kunnen zijn)
4) Dat je alles letterlijk neemt, lijkt me ook zo erg nog niet. Zolang je niet totaal contact gestoord hiervan wordt. Die indruk heb ik zelf niet van je. Je komt vrij 'normaal' over. Of je dit voor een stuk nu acteert, of het je veel energie kost terzijde. Je kan het wel. Een echte autist (wat jij naar mijn gevoel persoonlijk niet bent) kan dat niet.
5) En ja, sociale contacten zijn complex. Maar niet enkel voor autisten, ook voor 'gewone' mensen. Dat valt niet altijd te begrijpen. Veel mensen reageren emotioneel, niet rationeel.

Een autist is voor mij iemand die bv in een winkel zichzelf plots begint te masturberen (niet beseft dat dit sociaal ongepast is) Een autist is voor mij ook iemand die helemaal in zichzelf gekeerd is (geen contact met de buitenwereld kan maken). Een autist is voor mij ook iemand die flipt (een crisis krijgt) als je plots die kabouter in de tuin 1 meter verder zit, omdat die daar 'normaal' gezien niet hoort te staan. Een autist is ook iemand die ergens vrij kinderlijk blijft in zijn gedrag.

Jij vertoont voor mij al die kenmerken niet.

Ik zou je eerder als HSP, Ordelijk (zoals je zin voor correct taalgebruik), Rationeel (je denkt misschien daarin wat teveel na, leeft wat teveel vanuit je hoofd misschien, minder vanuit je lijf) bestempelen.

Maar "autist". Als dit mensen (en ook psychiaters) helpen kan, om overal zo meteen labels op te plakken. ADHD, manisch/depressief, bi-polair, autist, etc. Men doet maar. Ik vind het vrij onzinnig.

Vooral omdat veel andere mensen (die veel schadelijk zijn, zoals sadisten, narcisten, psychopaten) die labels vaak niet krijgen; Die acteren en liegen zich er een weg uit. Waar een autist te eerlijk is.

Kortom, je bent gewoon te goed :)

P.S. Nog een stom vraagje, maar heb je soms last van lust (seksueel) ? Is dat iets dat je ook soms aantrekt ? Komt namelijk gemakkelijker voor bij mensen die hoog gevoelig zijn. Seksualiteit als een soort copy mechanisme om prikkels mee te ontladen. Al kan dat ontladen ook op veel andere manieren. Zoals die alcohol die je soms slikte. Andere mensen roken, doen aan meditatie, sport, gaan wandelen, lachen de stress (spanning) weg (dat doe jij ook ergens, vind ik), etc.
pi_183651686
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 22:03 schreef JustTalkLove het volgende:

[..]

Hoi, ik wil je diagnose niet tegenspreken (ben geen psychiater of psycholoog). Echter stel ik me er toch wat vragen bij.

Weet je zeker dat je de diagnose niet tegen wilt spreken? Zo komt het wel over.

Misschien heb jij gewoon geen goed beeld van autisme. Dat lijkt me realistischer dan dat de wetenschap het fout heeft ;)
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')