Weer even geleden dat ik gepost heb. Ik postte toen over dat ik me niet zo lekker meer voel in mijn vriendschappen, en soms heel veel last heb met loslaten van dingen die gebeurd zijn.
Ik had best veel aan jullie adviezen hier, en uiteindelijk na wat pluizen zag ik dat ik me erg vastklampte aan die vriendschappen, uit een stuk verlatingsangst. Ik heb als een soort mantra de gedachte 'ik hoef de vriendschap niet te behouden, ik mag mijn eigen weg gaan, en hoewel alleen zijn soms lastig is en pijn doet, zijn personen xxx geen mensen bij wie ik me goed voel, dus ik hoef niet in vriendschap met hen te investeren.' herhaald.
Het hielp om de situatie wat meer in proporties te brengen en de emoties hanteerbaar te maken. Het lukt me nu ook om het oude zeer wat meer te laten rusten in situaties waar ik die mensen weer tegenkom, maar daar ook op een goede manier grenzen te trekken.
Zo heb ik een van die mensen gevraagd om bij onze gezamenlijke hobby (rollenspel) wat afstand te houden omdat ik me niet prettig voel bij spel met haar. Ik vind het conflictspel dat zij zoekt ronduit vervelend. Ik heb haar toen ook rustig kunnen uitleggen dat het komt door wat er in het verleden in onze vriendschap is gebeurd. En dat die een behoorlijke knauw heeft gehad omdat zij besloot niets te doen terwijl ik door een gezamenlijke vriend werd buitengesloten. En dat ik nu nog niet weet of onze vriendschap dat gaat overleven.
Op zich positieve ontwikkelingen de afgelopen weken.
Met mijn psycholoog probeer ik actief te werken aan deze verlatingsangst. Bij de situaties van het verleden begint het me steeds beter te lukken om ze los te laten en op een volwassen manier situaties op te lossen.
Waar ik wel erg mee worstel is hoe het loopt met mijn fwb. De theorie is dat wanneer ik bij hem last krijg van de verlatingsangst ik het er gewoon even laat zijn, en dat omdat mijn fwb best een aardige kerel is, die angst ontkracht wordt en die angsten dan afnemen.
Dat is een hele mooie theorie. In het echt vind ik het heel moeilijk om mezelf nu goed te handhaven. Het stukje 'zodra je merkt dat je gedachten ontsporen en je angstgedachten krijgt, zoek dan afleiding, en wacht tot het overgaat'. Dat lukte deze week twee keer, de derde keer niet meer.
Wat ik mis bij bovenstaande is dat de angst ontkracht wordt. Dat wordt hij namelijk niet, hij wordt nu steeds bevestigd.
Mijn fwb is best wel inconsistent in zijn gedrag en uitspraken (yay hij heeft adhd), en dat gaat van 'ja ik heb het druk, ik wil zondag echt voor mezelf' nadat ik al 'n paar weken graag weer vriendschappelijk af wil spreken en hij 't afhoudt, maar dan wel met een wederzijdse vriendin afspreekt.
Ik kan waarschijnlijk morgen met mijn psycholoog er even over praten omdat ik het superlastig vind er op een redelijke volwassen manier over te blijven nadenken. De angstgedachten knallen er elke keer weer zo hard doorheen.
Dat gaat dan van 'je mag best aangeven dat je het niet fijn vind dat hij met jou afspreken om wat leuks te doen geen prioriteit meer geeft en je zelfs om ff samen te slapen al erg moet aandringen' naar 'je moet er nu mee ophouden, hij gebruikt je alleen maar voor de seks en dat weet je want zo leuk ben je niet, en je kunt hem maar beter nu een dreun geven zodat hij weggaat en je nooit meer pijn doet,' naar 'hij liegt over alles en het maakt hem niet uit en holy shit nu voel ik me echt heel klein en verdrietig' en sinds gisteren dan de hele dag door.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 20-12-2018 19:27:14 ]