abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183586788
Tot nu toe altijd zelf een auto gehad, maar wat rekenen leert dat een auto private leasen goedkoper uitvalt in ons geval.
Er is echter een probleem: vanwege langdurige/chronische ziekte zit ik momenteel in een uitkering (tot voor kort UWV, nu bijstand). Er zijn als ik goed lees maar enkele maatschappijen die dit accepteren, wat ik natuurlijk goed kan begrijpen, plus je betaalt in dat geval dat ze je toch accepteren vaak fors meer.

Nu woon ik met mijn moeder samen (zij heeft AOW) en zij is bereid het contract eventueel op haar naam te zetten, aangezien we de auto altijd voor het gezin gebruiken en wij alle vaste lasten (ook de autokosten) samen delen. Zo hebben we een gezamenlijke rekening waar beide inkomens op binnenkomen en waar alle betalingen van worden verricht. Het probleem is echter dat zij zelf geen rijbewijs heeft.

Nu is mijn vraag voor de mensen die hier in thuis zijn:

Is het bij een bepaalde lease maatschappij mogelijk een auto te leasen op mijn moeders naam terwijl zij zelf geen rijbewijs heeft?
Ik zag een maatschappij in België waar dit kon, maar kan dit ook in Nederland?

Zo niet, kan ik dan op mijn eigen naam eventueel ergens een leasecontract afsluiten waarbij met het inkomen van mijn moeder en mezelf gezamenlijk wordt gerekend bij de aanvraagprocedure? 😀

[ Bericht 2% gewijzigd door LAUWESTYLE op 07-12-2018 16:16:47 ]
pi_183586965
Zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit niet zou kunnen.
pi_183586972
Wettelijk is dit mogelijk, al zul je zelf een maatschappij moeten zien te vinden die dit toe laat in de voorwaarden. Ook zou je kunnen kijken naar een mogelijkheid, waarbij jij de auto least en er sprake is van een overeenkomst waarin een borgtocht is opgenomen, waarbij jouw moeder zich borg stelt, wat een extra financiele zekerheid voor de leasemaatschappij zou kunnen opleveren.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183587158
Het leasecontract van mijn auto bij Leaseplan staat op naam van mijn vader en ik sta er vermeld als bestuurder ( en ik krijg ook de correspondentie). Het heeft heel wat moeite gekost om het voor elkaar te krijgen, maar dankzij de volhardendheid van mijn vader is het uiteindelijk gelukt.
  vrijdag 7 december 2018 @ 16:28:09 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_183587233
Als je van je bijstandsuitkering een auto kan leasen is er iets grondig mis. Wat waar mis is zal ik maar in het midden laten.
Dum de dum
pi_183587637
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Als je van je bijstandsuitkering een auto kan leasen is er iets grondig mis. Wat waar mis is zal ik maar in het midden laten.
Iets beter lezen wellicht? Ik schrijf duidelijk dat mijn moeder en ik onze inkomens en vaste lasten delen. Het inkomen is dus, wat ons betreft, het probleem niet. We zijn nu met een eigen auto per jaar meer kwijt dan een goedkoop en zuinig leaseautootje kost. De vraag is alleen of er mogelijkheden zijn waarbij de leasemaatschappij hier rekening mee houdt en deze constructie mogelijk maakt, aangezien dit een niet vaak voorkomende situatie is.

[ Bericht 9% gewijzigd door LAUWESTYLE op 07-12-2018 16:52:44 ]
  vrijdag 7 december 2018 @ 16:51:53 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183587788
quote:
5s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:08 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Tot nu toe altijd zelf een auto gehad, maar wat rekenen leert dat een auto private leasen goedkoper uitvalt in ons geval.
Dat is vrijwel onmogelijk.. Of je moet hele vreemde bijkomende kosten maken..
Een leasebedrijf leeft niet van lucht..
pi_183588058
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat is vrijwel onmogelijk.. Of je moet hele vreemde bijkomende kosten maken..
Een leasebedrijf leeft niet van lucht..
Waarom onmogelijk?

Met een eigen auto heb je te maken met motorrijtuigenbelasting, verzekering, pechhulp, afschrijving, reparatie- en onderhoudskosten terwijl deze kosten bij een leaseauto bij de prijs inbegrepen zijn.
Daarbij komt nog dat met een auto op eigen naam er andere regelingen waarop normaliter recht bestaat wegvallen, waaronder bijv. kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Zo is een auto leasen (gewoon een kleine zuinige) in ons geval dus onder de streep wél goedkoper en daarnaast nog een stuk minder rompslomp.
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:06:07 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183588091
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:04 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Waarom onmogelijk?

Met een eigen auto heb je te maken met motorrijtuigenbelasting, verzekering, pechhulp, afschrijving, reparatie- en onderhoudskosten terwijl deze kosten bij een leaseauto bij de prijs inbegrepen zijn.
Daarbij komt nog dat met een auto op eigen naam er andere regelingen waarop normaliter recht bestaat wegvallen, waaronder bijv. kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Zo is een auto leasen (gewoon een kleine zuinige) in ons geval dus onder de streep wél goedkoper en daarnaast nog een stuk minder rompslomp.
De auto betaal je drie keer.. en de vaste lasten betaal je ook gewoon..
Een kleine japanner kost niets in onderhoud en koop je voor 2 keer het maandbedrag..

Kijk als je zegt: we kunnen niet in 1 keer een auto kopen dan snap ik dat best.. maar goedkoper is het niet..
pi_183588319
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een kleine japanner kost niets in onderhoud en koop je voor 2 keer het maandbedrag..

Kijk als je zegt: we kunnen niet in 1 keer een auto kopen dan snap ik dat best.. maar goedkoper is het niet..
wacht ff, koop jij voor 2 keer ¤188 een auto?
pi_183588363
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik heb aan mijn wagen in nog geen twee jaar tijd allerlei reparaties gehad: brandstofpomp, startmotor, ECU, uitlaat, lambdasonde. Goed voor enkele duizenden euro's bij elkaar. En nu met de APK voor de deur weer toe aan nieuwe banden, remmen, distributieriem is onderhand aan vervanging toe en wederom problemen met de brandstoftoevoer. Daarvoor ook met andere auto's zeer frequent (dure) reparaties gehad. Een vriend van me heeft een Toyota en heeft ook behoorlijk wat kosten aan reparaties etc en om de haverklap problemen. Dus om nou te zeggen dat een Japanner helemaal niets kost in onderhoud? Je zult er geluk mee moeten hebben, maar met een tweedehands auto is het altijd onzeker wat je krijgt.

Die ellende heb je dus allemaal niet met een leasewagen en als je dan ook nog een klein en zuinig model kiest is het vaak al gauw toch goedkoper.
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:30:16 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183588588
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:16 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

wacht ff, koop jij voor 2 keer ¤188 een auto?
Voor 1 keer zelfs.. Maargoed ik doe verder alles zelf.. dus dat telt niet..
Maar voor 3 a 400 heb je eentje met een jaar apk.. en een duitse (komt dan 120 euro bij) heeft 2 jaar apk..
Bij de juiste auto heb je geen of weinig onderhoud nodig die twee jaar.. en dan haal je gewoon weer een verse..
Dat kleine spul kost niets..
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:31:45 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183588623
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:19 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Ik heb aan mijn wagen in nog geen twee jaar tijd allerlei reparaties gehad: brandstofpomp, startmotor, ECU, uitlaat, lambdasonde. Goed voor enkele duizenden euro's bij elkaar. En nu met de APK voor de deur weer toe aan nieuwe banden, remmen, distributieriem is onderhand aan vervanging toe en wederom problemen met de brandstoftoevoer. Daarvoor ook met andere auto's zeer frequent (dure) reparaties gehad. Een vriend van me heeft een Toyota en heeft ook behoorlijk wat kosten aan reparaties etc en om de haverklap problemen. Dus om nou te zeggen dat een Japanner helemaal niets kost in onderhoud? Je zult er geluk mee moeten hebben, maar met een tweedehands auto is het altijd onzeker wat je krijgt.

Die ellende heb je dus allemaal niet met een leasewagen en als je dan ook nog een klein en zuinig model kiest is het vaak al gauw toch goedkoper.
Dan heb je steeds hele slechte auto's gekocht.. ook die vriend van je.. Een toyota met om de haverklap problemen is het bewijs daarvan.. Een aankoopkeuring of gewoon een monteur betalen om een auto te bekijken bespaart je vaak al heel wat..

Zuinig is elke auto in de folder..

Het is niet goedkoper.. Het is makkelijker.. Dat zijn twee verschillende zaken..

Je moet aan het eind ook afrekenen he? alle deukjes en schades..
En je mag maar een x aantal km rijden

Nogmaals: ik snap het wel.. daar niet van.. maar je moet jezelf niet voor de gek houden.. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 07-12-2018 17:39:18 ]
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:48:26 #14
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183588902
quote:

En wie betaalt dat dan?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_183588905
Kan vast wel. Dan ben jij de bestuurder en is je moeder de huurder.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_183589061
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:45 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Iets beter lezen wellicht? Ik schrijf duidelijk dat mijn moeder en ik onze inkomens en vaste lasten delen. Het inkomen is dus, wat ons betreft, het probleem niet. We zijn nu met een eigen auto per jaar meer kwijt dan een goedkoop en zuinig leaseautootje kost. De vraag is alleen of er mogelijkheden zijn waarbij de leasemaatschappij hier rekening mee houdt en deze constructie mogelijk maakt, aangezien dit een niet vaak voorkomende situatie is.
Wat zou je dan ongeveer per maand betalen voor een leaseautootje dat je in gedachte hebt? Gewoon nieuwsgierig. :)
Zo’n 200 tot 250 euro?
pi_183589138
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:57 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat zou je dan ongeveer per maand betalen voor een leaseautootje dat je in gedachte hebt? Gewoon nieuwsgierig. :)
Zo’n 200 tot 250 euro?
Eerder zo rond 200 euro. Zag dat kleine budgetmodellen al te leasen zijn vanaf ongeveer 160 euro p.m. Het gaat er vooral om vervoer te hebben en een laag brandstofverbruik.
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:10:45 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183589242
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:03 schreef LAUWESTYLE het volgende:
en een laag brandstofverbruik
Zoek daarvoor dus wel de ervaringen van anderen die ermee rijden.. (op autoweek bijvoorbeeld)

Want fabrieksopgaven kloppen niet.. en dat kan een behoorlijk andere uitkomst hebben..
pi_183589275
Ik vind priveleasen altijd gevoel hebben dat er een luchtje aan hangt of nog addertje onder het gras ligt.

Ik rijd zelf ook niet zo veel kms in een kleine Franse auto (max 12.000 per jaar).
Beestje gekocht met 7 jaar en nu is ze 11. Heb tot nu toe 1x zware kosten gehad door 2e hands/ouderdom. Al de rest was schade (spiegel of band) of onderhoud.
Ik weet ook wel dat ik geluk heb en dat dit niet de maatstaf van 2e hands is.

Ik heb 1x aanschaf betaald (sparen/opzij leggen voor (grote) aankopen heb ik geleerd). En nu betaal ik enkel belasting, benzine, onderhoud en verzekering die mooi elk jaar daalt. Als beestje dr laatste adem uitblaast dan krijg ik nog een beetje geld toe van het autokerkhof of een inruilwaarde oid.

Bij zon lease constructie of auto betaal je maandelijks eigenlijk nog steeds je aanschaf van een nieuwe auto af en wordt het nooit de jouwe.
Weet niet of je verplicht ben om via hen te verzekeren en hoe dat zit met je schadevrije jaren.
En kan me niet wijs maken dat elke grote reparatie (koppeling of andere dure geintjes, of kleinere geintjes meerdere keren spiegels/banden vervangen) dr in zit, maar enkel het nodige onderhoud om de x km.

En je zit x tijd vast aan het contract, dus eerder stoppen of als je wel financieel aan de grond raakt....

Ohja die 1/20 of 1/21 volgens het boekje heb ik nooit weten te halen....
pi_183589571
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:12 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik vind priveleasen altijd gevoel hebben dat er een luchtje aan hangt of nog addertje onder het gras ligt.

Ik rijd zelf ook niet zo veel kms in een kleine Franse auto (max 12.000 per jaar).
Beestje gekocht met 7 jaar en nu is ze 11. Heb tot nu toe 1x zware kosten gehad door 2e hands/ouderdom. Al de rest was schade (spiegel of band) of onderhoud.
Ik weet ook wel dat ik geluk heb en dat dit niet de maatstaf van 2e hands is.

Ik heb 1x aanschaf betaald (sparen/opzij leggen voor (grote) aankopen heb ik geleerd). En nu betaal ik enkel belasting, benzine, onderhoud en verzekering die mooi elk jaar daalt. Als beestje dr laatste adem uitblaast dan krijg ik nog een beetje geld toe van het autokerkhof of een inruilwaarde oid.

Bij zon lease constructie of auto betaal je maandelijks eigenlijk nog steeds je aanschaf van een nieuwe auto af en wordt het nooit de jouwe.
Weet niet of je verplicht ben om via hen te verzekeren en hoe dat zit met je schadevrije jaren.
En kan me niet wijs maken dat elke grote reparatie (koppeling of andere dure geintjes, of kleinere geintjes meerdere keren spiegels/banden vervangen) dr in zit, maar enkel het nodige onderhoud om de x km.

En je zit x tijd vast aan het contract, dus eerder stoppen of als je wel financieel aan de grond raakt....

Ohja die 1/20 of 1/21 volgens het boekje heb ik nooit weten te halen....
al het onderhoud zit erbij, zo ook de verzekering
pi_183589621
gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met je schadevrije jaren?
Bouw je die in die verzekering ook af? En kun je die ook weer terug meenemen?

En schades die je bijv door paaltje oid rijdt zit dat er ook in?
pi_183589974
Even een offtopic vraagje want ik snap iets niet en als ik gelijk heb kun je grote moeilijkheden krijgen.....
Jij hebt bijstand en je moeder AOW, 2 inkomens dus.
Is het dan niet zo dat het bedrag AOW van jouw bijstand afgetrokken hoort te worden?
Want nu lijken jullie ruim boven bijstandsniveau uit te komen terwijl er in andere situaties alleen maar wordt aangevuld tot bijstandsniveau.
Hopelijk begrijp je mijn vraag, ik heb de vraag zo goed mogelijk neergezet maar misschien wat minder goed verwoord.
pi_183590097
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:32 schreef Roosgeluk het volgende:

Ja, alle schades. Vaak wel eigen risico van toepassing.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_183590177
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:50 schreef vannelle het volgende:
Even een offtopic vraagje want ik snap iets niet en als ik gelijk heb kun je grote moeilijkheden krijgen.....
Is het dan niet zo dat het bedrag AOW van jouw bijstand afgetrokken hoort te worden?
Want nu lijken jullie ruim boven bijstandsniveau uit te komen terwijl er in andere situaties alleen maar wordt aangevuld tot bijstandsniveau.
Hopelijk begrijp je mijn vraag, ik heb de vraag zo goed mogelijk neergezet maar misschien wat minder goed verwoord.
Jawel lijkt me wel.
En met bijstand mag je ook niet een auto boven een bepaalde waarde hebben als het goed is.
Omdat dit dan gezien wordt als vermogen.

Dus daarmee verklein je dus al de kans om hem zelf te leasen. Want dit moet je dan melden bij de gemeente lijkt me ?
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_183590293
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:03 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Eerder zo rond 200 euro. Zag dat kleine budgetmodellen al te leasen zijn vanaf ongeveer 160 euro p.m. Het gaat er vooral om vervoer te hebben en een laag brandstofverbruik.
Dan kan ik me goed voorstellen dat het voordelig(er) is inderdaad. Nieuwe zuinige autootjes zijn inderdaad vaak ook echt heel zuinig (vergeleken met oudere auto’s).
Houd wel rekening met bijvoorbeeld eventuele consequenties wanneer je meer kilometers rijdt dan waar je voor betaalt, maar dat heb je ongetwijfeld allemaal al uitgezocht.

Op je vraag heb ik helaas geen antwoord. Succes in ieder geval! :)
pi_183590310
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:28 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

al het onderhoud zit erbij, zo ook de verzekering
Ja dat is echt een giga kostenpost. Hoeveel onderhoud heeft een klein hok nodig wat max 10k per jaar rijdt? Dan heb je na 4 jaar nog niet eens banden nodig.
pi_183590359
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:50 schreef vannelle het volgende:
Nee, want TS is de zoon van zijn moeder. Dat is een uitzondering.

https://www.juridischloke(...)stand-en-samenwonen/
pi_183590423
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:32 schreef Roosgeluk het volgende:

Schadevrij jaren heb je een probleem mee. Voor de leasemaatschappij en hun verzekering maken die geen snars uit, je verliest dus na verloop van tijd je jaren. Roydata geldt max 3 jaar. Daarentegen kan je van de leasemaatschappij wel een verklaring krijgen voor de jaren bij hen.

Maar stel dat je nu 15 jaar schadevrij hebt en je gaat leasen voor 4 jaar. Dan sta je na 4 jaar op 0, maar de leasemaatschappij geeft je met een verklaring er 4 terug. Normaal had je nu op 19 gestaan, maar je staat dus op 4.
pi_183590548
quote:

Hoeveel onderhoud, pechhulp en reparaties heeft een nieuwe auto in de eerste 4 jaar? Die ook nog eens buiten de garantie vallen.

Voor een klein hok is de MRB verwaarloosbaar, en qua verzekering kost het de LM ook 2 knikkers dankzij het volume.

De benzine betaal je in beide gevallen zelf.

Na 4 jaar (of welke looptijd dan ook) heb jij: niets. Aangezien de afschrijving op een klein hok voor een LM minimaal is lachen die zich kapot en verkopen het ding voor een mooi bedrag.

Als je 200 per maand kunt besteden kan je beter nu een auto kopen met jaar apk, dat kost je max 500. Even sparen en dan koop je volgend jaar een 4 of 5 jaar oud autotje van de LM. Goedkoper en van jezelf.
pi_183590568
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:10 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Schadevrij jaren heb je een probleem mee. Voor de leasemaatschappij en hun verzekering maken die geen snars uit, je verliest dus na verloop van tijd je jaren. Roydata geldt max 3 jaar. Daarentegen kan je van de leasemaatschappij wel een verklaring krijgen voor de jaren bij hen.

Maar stel dat je nu 15 jaar schadevrij hebt en je gaat leasen voor 4 jaar. Dan sta je na 4 jaar op 0, maar de leasemaatschappij geeft je met een verklaring er 4 terug. Normaal had je nu op 19 gestaan, maar je staat dus op 4.
Maar als je veel negatieve jaren hebt, raak je die na drie jaar dan ook kwijt. Terwijl je dan in die drie jaar wel gewoon kan autorijden (in je leaseauto)? Dat zou dat voor sommige mensen juist een voordeel zijn.
pi_183590607
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:14 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar als je veel negatieve jaren hebt, raak je die na drie jaar dan ook kwijt. Terwijl je dan in die drie jaar wel gewoon kan autorijden (in je leaseauto)? Dat zou dat voor sommige mensen juist een voordeel zijn.
Zeker, dat krijg je ook voor elkaar door 3 jaar geen auto op je naam te hebben.

Echter, de LM kijkt ook naar Roydata. En sta je daar op veel schadejaren dan krijg je ofwel een stuk hoger tarief ofwel geen auto :)
pi_183590701
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:16 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zeker, dat krijg je ook voor elkaar door 3 jaar geen auto op je naam te hebben.
Dat wist ik, maar met een leaseauto kan je dan nog wel gewoon in je ‘eigen’ auto rijden.
quote:
Echter, de LM kijkt ook naar Roydata. En sta je daar op veel schadejaren dan krijg je ofwel een stuk hoger tarief ofwel geen auto :)
Ah, dus er is wel een ‘catch’! Dat had ik al verwacht, maar wist het niet.
pi_183590775
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat wist ik, maar met een leaseauto kan je dan nog wel gewoon in je ‘eigen’ auto rijden.

[..]

Ah, dus er is wel een ‘catch’! Dat had ik al verwacht, maar wist het niet.
Ja, voor niets gaat de zon op ;)

Feit is dat lease altijd duurder is dan eigendom. Dat is niet erg, het kan een bewuste en verstandige keuze zijn. Maar zoals in dit geval is het een domme keuze waarschijnlijk. Ik heb TS nog niet gehoord over bijvoorbeeld aantal kilometers (na de 10k ga je financieel bloeden) en looptijd van het contract (per maand opzegbaar is duurder en niet altijd mogelijk).

In geval van TS, met zeer beperkte inkomsten en zekerheid, is het waarschijnlijk verstandiger om te kopen zodat hij indien nodig altijd de auto kan verkopen. Bijvoorbeeld als moeder overlijdt.
pi_183590833
Als de leasemij je uitkering ongeschikt voor een leaseauto acht. Waarom zouden ze wel genoegen nemen met een aow?
.
pi_183590992
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:59 schreef ConqueringChaos het volgende:

[..]

Jawel lijkt me wel.
En met bijstand mag je ook niet een auto boven een bepaalde waarde hebben als het goed is.

Dus daarmee verklein je dus al de kans om hem zelf te leasen. Want dit moet je dan melden bij de gemeente lijkt me ?
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

https://www.juridischloke(...)stand-en-samenwonen/
Kee, weer wat geleerd. :)
pi_183591112
In mijn gemeente ben ik betrokken geweest bij een moeder en zoon; beiden bijstand (ik kwam er voor schuldenproblematiek als vrijwilliger).
Zij werden toch wel degelijk gekort op hun uitkering dmv kostendelersnorm. Ze kregen ieder rond de 700 nog wat, zodat ze samen op het bedrag zaten wat je krijgt als je samen woont.
pi_183591769
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:35 schreef ConqueringChaos het volgende:
In mijn gemeente ben ik betrokken geweest bij een moeder en zoon; beiden bijstand (ik kwam er voor schuldenproblematiek als vrijwilliger).
Zij werden toch wel degelijk gekort op hun uitkering dmv kostendelersnorm. Ze kregen ieder rond de 700 nog wat, zodat ze samen op het bedrag zaten wat je krijgt als je samen woont.
De kostendelersnorm wel (waardoor je nog maar 50% van de gehuwdennorm krijgt), maar het inkomen van de andere bewoner wordt niet van de bijstand afgetrokken.

Dat is bijvoorbeeld wel zo bij een stel waarvan de ene partner parttime werkt en/of studeert en de andere partner bijstand ontvangt.
pi_183591941
Ah dat verschil ;) Moest ff 3x lezen voordat ik het snapte :@ (Ligt aan mij niet aan je uitleg :{ )
pi_183594237
Correct me if I'm wrong. Maar ergens in een topic van 2016 schrijf je dat je moeder je naar de Arbodienst zou rijden omdat je daar zelf niet toe in staat was.
Is haar rijbewijs verlopen, in beslag genomen of zie ik iets over het hoofd?
pi_183594422
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:28 schreef Fe2O3 het volgende:
En ook nog zo dom om te denken dat elke maand geld weggooien, goedkoper is dan een oud barrel op de kop tikken.
5 Ferrari's op videoband!
pi_183596226
problemen met een toyota?Kerel neem op nieuw rijlessen dan.8 jaar lang een corolla gereden.Niks anders als alleen slijtage.Banden etc.
pi_183600810
Ik heb wel eens gekeken naar private lease bij verschillende maatschappijen.
Eén van de eerste vragen was of je beschikt over een geldig rijbewijs. Nu heb jij die wel, maar aangezien je moeder de lease-overeenkomst aangaat zal zij ook over een geldig rijbewijs moeten bezitten.
pi_183602866
AOW, bijstand en een auto leasen. Nederland is zo slecht nog niet. Denk dat ik ook stop met werken en lekker een uitkering ga trekken. Heb je 52 weken per jaar vakantie!
pi_183609354
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:30 schreef Armani XL het volgende:
Ik heb wel eens gekeken naar private lease bij verschillende maatschappijen.
Eén van de eerste vragen was of je beschikt over een geldig rijbewijs. Nu heb jij die wel, maar aangezien je moeder de lease-overeenkomst aangaat zal zij ook over een geldig rijbewijs moeten bezitten.
Nee hoor.

Onze lease maatschappij boeit het niet wie er betaald, wel willen ze idd een kopie van het rijbewijs van diegene die de auto hoofdzakelijk gaat besturen (die wordt ook aanspreekpersoon).
pi_183610244
quote:
Op vrijdag 7 december 2018 19:07 schreef Physsic het volgende:
(...)
Nee toch ? 11.gif
pi_183646753
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:57 schreef Physsic het volgende:

[..]

De kostendelersnorm wel (waardoor je nog maar 50% van de gehuwdennorm krijgt), maar het inkomen van de andere bewoner wordt niet van de bijstand afgetrokken.

Dat is bijvoorbeeld wel zo bij een stel waarvan de ene partner parttime werkt en/of studeert en de andere partner bijstand ontvangt.
Dit dus. 😉

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:59 schreef ConqueringChaos het volgende:

[..]

Jawel lijkt me wel.

Een auto op eigen naam mag zeker, heb ik nu dus ook. Auto wordt alleen wel meegeteld voor het vermogen, maar in de meeste gevallen zijn de auto's die door mensen in een bijstand gereden worden weinig tot niets meer waard.
Bij een auto leasen maakt het niet uit wat deze waard is, aangezien het niet jouw eigendom is. Zelfde verhaal als met een huis kopen/huren.
Waar het tevens nog een voordeel oplevert is met gemeentelijke belastingen zoals afvalstoffenheffing. Vaak wordt kwijtschelding verleend in geval van inkomen op of rond de minimumgrens, maar in het geval van vermogen of het bezit van een auto (ongeacht de waarde) valt dit voordeel ook weg.
pi_183646829
Ahaa oke :) Dat is wel duidelijk !
Dus wanneer ik een auto bezit zou ik automatisch geen recht meer hebben op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen? (Of begrijp ik je dan verkeerd).
pi_183647096
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 18:43 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Nee hoor.

Onze lease maatschappij boeit het niet wie er betaald, wel willen ze idd een kopie van het rijbewijs van diegene die de auto hoofdzakelijk gaat besturen (die wordt ook aanspreekpersoon).
Mag ik vragen welke lease maatschappij dit is?

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:28 schreef praadje het volgende:
Correct me if I'm wrong. Maar ergens in een topic van 2016 schrijf je dat je moeder je naar de Arbodienst zou rijden omdat je daar zelf niet toe in staat was.
Is haar rijbewijs verlopen, in beslag genomen of zie ik iets over het hoofd?
Toen nog wel idd. Helaas is ze daar inmiddels wegens oogproblematiek (dubbelzien) niet meer toe in staat.
Dat is best wel zuur, uiteraard voor haar op de eerste plaats, maar zelf ben ik bepaalde dagen per maand ook hondsberoerd (chronisch lymepatiënt) en dan is het natuurlijk wel fijn en handig als er iemand anders in je omgeving ook nog een rijbewijs bezit voor wat mobiliteit.

Alles met OV doen is zowel voor mij als mijn moeder ook haast geen optie, door neuropathie (aantasting van het zenuwstelsel) is soms een paar honderd meter lopen al een onmogelijke opgave. En woon vrij afgelegen.
Vandaar dus met name ook de afhankelijkheid van een betrouwbare (ook in de kosten) zuinige auto om van A naar B te komen (doktersafspraken, boodschappen etc) 🙂

[ Bericht 0% gewijzigd door LAUWESTYLE op 11-12-2018 09:26:12 ]
pi_183647187
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 19:05 schreef ConqueringChaos het volgende:
Ahaa oke :) Dat is wel duidelijk !
Dus wanneer ik een auto bezit zou ik automatisch geen recht meer hebben op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen? (Of begrijp ik je dan verkeerd).
Ik heb een paar jaar terug idd geen kwijtschelding gekregen toen ik een auto op mijn naam had en alleen woonde met toch een inkomen op minimumniveau. Ook al was die auto geen euro meer waard, dat verandert daar niets aan.

Weet niet of ook zo wordt gekeken als je nog met iemand anders samen woont, zoals nu met mijn moeder in mijn huidige situatie. Komend jaar is pas het eerste volledige jaar in deze gezinssamenstelling namelijk.
Ga er wel vanuit na een keer zoiets voorbij te hebben zien komen in Kassa of Radar. 😉
pi_183647482
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 19:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Ik heb een paar jaar terug idd geen kwijtschelding gekregen toen ik een auto op mijn naam had en alleen woonde met toch een inkomen op minimumniveau. Ook al was die auto geen euro meer waard, dat verandert daar niets aan.

Weet niet of ook zo wordt gekeken als je nog met iemand anders samen woont, zoals nu met mijn moeder in mijn huidige situatie. Komend jaar is pas het eerste volledige jaar in deze gezinssamenstelling namelijk.
Ga er wel vanuit na een keer zoiets voorbij te hebben zien komen in Kassa of Radar. 😉
Aaah oke :) Bij deze schrijf ik ooit een goedkoop autootje aanschaffen op mijn buik ;)

Maargoed daar ging je vraag niet over dus maar weer even on-topic :)
pi_183649680
quote:
Nieuwe rekenmachine kopen en opnieuw rekenen, lijkt me verstandig.
pi_183655989
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:24 schreef Fer het volgende:
Als de leasemij je uitkering ongeschikt voor een leaseauto acht. Waarom zouden ze wel genoegen nemen met een aow?
Omdat uitkering + aow hoger is dan enkel uitkering of enkel aow:

quote:
Zo niet, kan ik dan op mijn eigen naam eventueel ergens een leasecontract afsluiten waarbij met het inkomen van mijn moeder en mezelf gezamenlijk wordt gerekend bij de aanvraagprocedure? 😀
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 11 december 2018 @ 10:41:28 #53
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_183657040
Mensen die denken dat privé autolease goedkoop is :)
Zeker de die tot 10.000km pj berekend zijn daar zit je zo aan.
Of wat als je volgend jaar een huis wilt kopen. Zit je met je privé lease. Koop gewoon voor 500 een barrel met apk als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke auto. Alles op lease en lening zorgt voor problemen.
  Redactie Frontpage dinsdag 11 december 2018 @ 10:57:52 #54
38148 crew  Innisdemon
pi_183657361
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:16 schreef smizy het volgende:
Zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit niet zou kunnen.
Omdat dan meteen duidelijk is dat de contractant niet de bestuurder is.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183657887
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 10:57 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Omdat dan meteen duidelijk is dat de contractant niet de bestuurder is.
Dus? De leasemaatschappij wil geld. In dit geval van de contractant. In een leaseauto mag ook prima iemand anders rijden. Enige waar ze moeilijk over kunnen doen is dat het niet de hoofdbestuurder is. Dat is eventueel wel handig om te regelen voor de verzekering.
  Redactie Frontpage dinsdag 11 december 2018 @ 11:35:47 #56
38148 crew  Innisdemon
pi_183658061
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 11:27 schreef smizy het volgende:

[..]

Dus? De leasemaatschappij wil geld. In dit geval van de contractant. In een leaseauto mag ook prima iemand anders rijden. Enige waar ze moeilijk over kunnen doen is dat het niet de hoofdbestuurder is. Dat is eventueel wel handig om te regelen voor de verzekering.
dus? Dus! De leasemij gaat niets van doen willen met iemand zonder rijbewijs. Brengt onnodige risico's met zich mee.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183658187
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 11:35 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

dus? Dus! De leasemij gaat niets van doen willen met iemand zonder rijbewijs. Brengt onnodige risico's met zich mee.
De meeste verzekeraars zullen vast niet meewerken maar als degene net rijbewijs als hoofdbestuurder staat zal het prima werken.
pi_183659725
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 10:41 schreef egelhond het volgende:
Of wat als je volgend jaar een huis wilt kopen. Zit je met je privé lease. Koop gewoon voor 500 een barrel met apk als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke auto. Alles op lease en lening zorgt voor problemen.
Is dat niet te kort door de bocht? Ik heb nu idd zo'n barrel en dat bevalt me goed maar als ik een andere zou moeten zou ik ook wel private lease nemen denk ik.

Puur vanwege het gemakt en verder geen gedoe als er iets stukgaat of wat dan ook. en aan die 10k komt ik toch niet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_183659921
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 13:15 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Is dat niet te kort door de bocht? Ik heb nu idd zo'n barrel en dat bevalt me goed maar als ik een andere zou moeten zou ik ook wel private lease nemen denk ik.

Puur vanwege het gemakt en verder geen gedoe als er iets stukgaat of wat dan ook. en aan die 10k komt ik toch niet.
Niet wéér die discussie toch?

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 10:41 schreef egelhond het volgende:
Hoe groot acht jij de kans dat iemand op bijstandsniveau volgend jaar een huis kan/wil/gaat kopen? De TS en z'n ma leven samen van 2 uitkeringen.
  dinsdag 11 december 2018 @ 15:09:51 #60
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_183662185
Niemand kan in de toekomst kijken. Als ts over een half jaar een relatie krijgt en ze willen een jaar laten samen een huis kopen dan kan dat gewoon over het uitkeringsdeel. Maar met zo'n lease aan je kont kan je dat vergeten. Zeg niet dat ik lulkoek praat want ik ken iemand die in deze situatie zat. Wel wajong uitkering maar toch.
  dinsdag 11 december 2018 @ 15:14:35 #61
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_183662300
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 13:15 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Weer zo iets aan die 10.000 kom ik niet. Tot je straks ineens een relatie hebt met iemand die 100km van je af woont of verder van huis gaat werken. Ik ging in een jaar tijd ook van 9000 km naar 20.000 p J. Had ik ook nooit verwacht vantevoren.
pi_183662982
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 15:14 schreef egelhond het volgende:

[..]

Weer zo iets aan die 10.000 kom ik niet. Tot je straks ineens een relatie hebt met iemand die 100km van je af woont of verder van huis gaat werken. Ik ging in een jaar tijd ook van 9000 km naar 20.000 p J. Had ik ook nooit verwacht vantevoren.
Daar heb je wel een punt, maar nu in mn barrel red ik dat ook niet dus moet ik ook iets anders eventueel. En je hebt ook abo's die je per maand kunt opzeggen toch?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_183665198
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 19:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Tenzij je aan kunt tonen de auto echt nodig te hebben.
Ik kom zonder auto echt nergens meer en kan dat aantonen middels een gehandicaptenparkeerkaart.
Voor de belastingen is dat blijkbaar genoeg.
pi_183673588
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 15:09 schreef egelhond het volgende:
Niemand kan in de toekomst kijken. Als ts over een half jaar een relatie krijgt en ze willen een jaar laten samen een huis kopen dan kan dat gewoon over het uitkeringsdeel. Maar met zo'n lease aan je kont kan je dat vergeten. Zeg niet dat ik lulkoek praat want ik ken iemand die in deze situatie zat. Wel wajong uitkering maar toch.
Ook met een krediet kan gewoon een hypotheek afgesloten worden, hoor.
pi_183682420
met zon minimaal inkomen en dan een lease van 200 per maand wat drukt op je minimale inkomen blijft er weinig ruimte voor hypotheek over
pi_183684193
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 15:05 schreef marcosta het volgende:
met zon minimaal inkomen en dan een lease van 200 per maand wat drukt op je minimale inkomen blijft er weinig ruimte voor hypotheek over
Ja, ongetwijfeld. Een studieschuld en een toestelkrediet voor een mobieltje evengoed. Het maakt het niet per definitie onmogelijk.
  woensdag 12 december 2018 @ 16:59:55 #67
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_183684398
Daar zit toch het probleem. Stel je wilt een huis gaan kopen en dan kom je net 10.000 euro aan ruimte tekort omdat je aan zo'n stom lease contract vastzit. Dan gaat het feest niet door.
pi_183685983
Toyota heeft ook de optie om private lease met tussentijds opzeggen te nemen. Dan kun je na 1 jaar maandelijks opzeggen zonder opgaaf van reden. Dan vallen de nadelen die Egelhond noemt nog wel mee. Enige nadeel is weer dat deze optie (afhankelijk van de auto) zo'n 10-30 euro extra kost bovenop de leasetermijn.
pi_183690062
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:35 schreef Luppie0110 het volgende:
AOW, bijstand en een auto leasen. Nederland is zo slecht nog niet. Denk dat ik ook stop met werken en lekker een uitkering ga trekken. Heb je 52 weken per jaar vakantie!
jij begrijpt het :) straks willen ze nog een villa ook erbij :)
pi_183697256
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 16:59 schreef egelhond het volgende:
Daar zit toch het probleem. Stel je wilt een huis gaan kopen en dan kom je net 10.000 euro aan ruimte tekort omdat je aan zo'n stom lease contract vastzit. Dan gaat het feest niet door.
Dat is geen probleem als je een huis zoekt die past bij je (nieuwe/werkelijke) financieringsmogelijkheden.
  donderdag 13 december 2018 @ 08:41:32 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183697349
Vraag me af hoe TS aan zoveel extra kosten voor zijn auto kwam als hij minder dan 10.000 km per jaar reed.
pi_183710957
Private lease is zo populair these days omdat het over een overzichtelijk bedrag per maand gaat. Dat is aantrekkelijk vooral bij minder vermogenden die hoge reparatiekosten voor hun eigen barrel niet kunnen opbrengen vaak. Het geeft dus rust omdat je altijd vervoer hebt en is daarom een aantrekkelijk optie als je zeker weet dat je het maandbedrag kunt ophoesten. Gemiddeld gezien is het wel duurder maar dan rij je een nieuwe auto die anders niet binnen het bereik ligt.

Waarom het zo populair is lijkt me wel duidelijk. En het is niet veel duurder dan dezelfde auto kopen met eigen geld. Maar dat heeft men niet, dat is het probleem van deze tijd. Het beste is natuurlijk geen auto, dat is fors goedkoper. Men moet zich afvragen of de "vervoersbehoefte" legitiem is en of het dat maandbedrag mag kosten. Fietsen is vaak een optie in combinatie met leenauto en taxi wanneer het moet. Zo'n hagelnieuwe auto staat 95% van de tijd voor de deur geld te kosten. Reken het uit per uur en per dag en reken uit wat je betaalt per kilometer vervoersbehoefte. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183711022
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:30 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is geen probleem als je een huis zoekt die past bij je (nieuwe/werkelijke) financieringsmogelijkheden.
En vraag je af wat je gaat doen met al die ruimte. Het gros van de mensen gebruikt die ruimte om ongebruikte spullen op te slaan die ze beter weg zouden gooien of verkopen. Al die ruimte wordt niet erg nuttig benut.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 14 december 2018 @ 15:44:31 #74
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_183727089
Ik ben nu zelf ook aan het kijken voor een private-lease voor mijn vrouw, dus ik ben er nu een beetje in thuis.

Waar je snel knel gaat lopen is de krediet-check Het punt is, de lease-maatschappij neemt een risico. Dat is namelijk dat jij een overeenkomst aangaat met hun. Jij gaat dan zeggen in die overeenkomst dat je zoveel jaar gaat leasen en wel maximaal x aantal KM gaat rijden. Die maandelijkse kosten daarvoor zou je zelfs mogelijk kunnen dragen. Maar de voorwaarden van meeste contracten zijn dat als je eerder stopt, je bepaalde bedragen moet betalen. Zelfde als je meer KM hebt gereden dan je contract, zelfde. En dat is direct afrekenen vaak. En voor dat mogelijke "direct afrekenen", daar moet je de financiele ruimte voor hebben. Het moet duidelijk zijn dat een naheffing van 1500 euro of zo wel inbaar moet zijn. En ik vermoed dat de leasemaatschappij die finciele ruimte mogelijk niet ziet zitten bij jou en je moeder.

En dat is een horde die je makkelijk neemt als je in mijn situatie zit (goed gezinsinkomen en geld op de bank om de auto ook zelf te kopen). Ik weet dus niet of jij door de check heen komt, dat zou mogelijk een probleem kunnen zijn. En ja, de ene maatschappij vind het prima om de financieel verantwoordelijke anders te laten zijn dan de vaste bestuurder, en sommige niet. Maar de krediet-check, dat doen ze allemaal.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')