Om HAAR ging het
![bQ7z088.jpg]()
Sophie van Kleef:
Inmiddels was ik getrouwd, maar dat huwelijk liep op de klippen. Noodgedwongen ging ik een poosje bij mijn moeder wonen. Toen zat ik weer in Den Haag en daar ontmoette ik John.
John was `Johnny Lion.' De zanger van de Jumping Jewels. We werden zo ontzettend verliefd. Maar ik had nog steeds dat ideaal in mijn hoofd: modecollecties maken. John en ik besloten een boetiek te beginnen. `Maar dan alleen in Amsterdam', zei ik. In 1966 begonnen we met `Sophie en Johnny' in de Oude Leliestraat.
Bij Phonogram had John een contract dat-ie per jaar één Nederlandse plaat moest opnemen. Toen hebben ze `Sophietje' bekokstoofd. Ik weet nog dat ik terugkwam uit New York, John kwam me afhalen en zei: `Raad eens: `Sophietje' staat nummer een!'
Het heeft hem een enorme bekendheid gegeven, maar hij heeft het er wel moeilijk mee gehad. Hij wilde natuurlijk met iets heel anders beroemd worden. Door de hippe pers werd het afgekraakt. `Zij dronk ranja met een rietje, mijn Sophietje', dat was niet `cool', natuurlijk.
Ik heb het nooit als vervelend ervaren. Wel heb ik heel vaak in kroegen een glas ranja aangeboden gekregen. Met een rietje. Ik reageerde altijd alsof ik het iedere dag dronk!
Het succes van `Sophietje' betekende wel dat er ineens serieus over onze boetiek werd geschreven door de dames moderecensenten. Als dat liedje niet zo'n grote hit was geweest, dan was er niet zo'n enthousiasme voor de boetiek ontstaan. Een stroomversnelling. Ik kleedde zangeressen als Karin Kent en Linda van Dyck. Voor de Golden Earrings maakte ik jasjes van gobelin. Op zaterdag stond er een lange rij voor de winkel van moeders met hun dochters van vijftien, zestien die nog niet alleen naar een boetiek mochten.
`Sophie en Johnny' heeft bestaan tot 1970. Toen ging het mis in de relatie tussen John en mij. ....
Ik heb nog steeds contact met John. Je hoort `Sophietje' nog wel eens op de radio. John draagt het waarschijnlijk zijn hele leven met zich mee. Hij kan er nu eindelijk trots op zijn.