abonnement Unibet Coolblue
pi_183594479
Zo, het duurde even met zoeken, maar uiteindelijk de oplossing van de teaser gevonden.
  vrijdag 7 december 2018 @ 21:44:04 #52
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_183594643
Stomme vraag wellicht, maar printen jullie die visuele puzzels uit oid? Ik bedoel, ik heb letters en 2 potentiële paden, maar heb best wel moeite met het visualiseren van welke letters waar zouden moeten komen.
pi_183594689
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Stomme vraag wellicht, maar printen jullie die visuele puzzels uit oid? Ik bedoel, ik heb letters en 2 potentiële paden, maar heb best wel moeite met het visualiseren van welke letters waar zouden moeten komen.
Kijk je uit dat je niet te veel zegt ;)
Maar het uitprinten gaf bij mij wel de doorslag. Maar denk dat het me zonder ook wel gelukt was.
pi_183594753
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Stomme vraag wellicht, maar printen jullie die visuele puzzels uit oid? Ik bedoel, ik heb letters en 2 potentiële paden, maar heb best wel moeite met het visualiseren van welke letters waar zouden moeten komen.
Ligt er aan wat voor puzzel het is, maar soms stop je het in een spreadsheet (dingen die mooi georderd staan in een tabel bijvoorbeeld). Soms print je het en ga je zitten kliederen en stoeien. En soms maak ik mijn eigen tool om te visualiseren, zo heb ik vorig jaar bij die galgje kubus ook echt de kubus in 3D gemaakt zodat ik hem in een programma kon draaien en zo kon zien hoe het zou worden. Dat ging eerst fout want een vlak stond verkeerd om, maar daarna was het wel hulpvol :P
pi_183594812
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Stomme vraag wellicht, maar printen jullie die visuele puzzels uit oid? Ik bedoel, ik heb letters en 2 potentiële paden, maar heb best wel moeite met het visualiseren van welke letters waar zouden moeten komen.
Printen, Excel, Scrabble, Dominostenen.. ik gebruik veel van die dingen om te visualiseren.
  vrijdag 7 december 2018 @ 21:53:09 #56
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_183594846
O, scrabble is wel een mooie suggestie! Daar had ik nog niet aan gedacht, al weet ik eerlijk gezegd niet of ik het in huis heb.

Ook dank voor de andere ideeën/reacties uiteraard. :)
  vrijdag 7 december 2018 @ 21:56:52 #57
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_183594960
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:48 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ligt er aan wat voor puzzel het is, maar soms stop je het in een spreadsheet (dingen die mooi georderd staan in een tabel bijvoorbeeld). Soms print je het en ga je zitten kliederen en stoeien. En soms maak ik mijn eigen tool om te visualiseren, zo heb ik vorig jaar bij die galgje kubus ook echt de kubus in 3D gemaakt zodat ik hem in een programma kon draaien en zo kon zien hoe het zou worden. Dat ging eerst fout want een vlak stond verkeerd om, maar daarna was het wel hulpvol :P
Dat galgje spel had ik uiteindelijk ook in Excel (of naja, Google Calc) met allemaal reguliere expressies aan elkaar geknoopt... en toen kwam het gewoon niet uit. Was het niet zo dat er uiteindelijk bleek dat er een fout in die opgave zat btw?
pi_183595049
Hallootjes weer allemaal. Ben er nog niet hoor met die teaser. Weet wel wat ik moet doen, maar ik doe alles op papier... kost tijd. Oh oh oh, wat heb ik weer zin in die kerstpuzzel!
pi_183595066
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat galgje spel had ik uiteindelijk ook in Excel (of naja, Google Calc) met allemaal reguliere expressies aan elkaar geknoopt... en toen kwam het gewoon niet uit. Was het niet zo dat er uiteindelijk bleek dat er een fout in die opgave zat btw?
Nee dat was 25d, daar waren gewoon twee letters omgewisseld bij een van de woorden KREKOPS ipv KEKROPS (maakte voor mij niks uit, want ik maakte toevallig precies dezelfde fout...). Dyslexie zit in de familie zeg maar...

Bij galgje waren er meerdere mogelijkheden voor woorden. En zo had je dus zoveel mogelijk in het kerstthema moeten blijven bij het kiezen van je woorden.
  vrijdag 7 december 2018 @ 22:01:39 #60
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183595086
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat galgje spel had ik uiteindelijk ook in Excel (of naja, Google Calc) met allemaal reguliere expressies aan elkaar geknoopt... en toen kwam het gewoon niet uit. Was het niet zo dat er uiteindelijk bleek dat er een fout in die opgave zat btw?
Volgens mij was het multi-interpretabel.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 7 december 2018 @ 22:08:26 #61
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_183595261
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 22:01 schreef CarloV het volgende:

[..]

Nee dat was 25d, daar waren gewoon twee letters omgewisseld bij een van de woorden KREKOPS ipv KEKROPS (maakte voor mij niks uit, want ik maakte toevallig precies dezelfde fout...). Dyslexie zit in de familie zeg maar...

Bij galgje waren er meerdere mogelijkheden voor woorden. En zo had je dus zoveel mogelijk in het kerstthema moeten blijven bij het kiezen van je woorden.
Ik meen me te herinneren dat ze oorspronkelijk een rij of kolom verkeerd om hadden opgeschreven. Dat had ik zelf overigens ook zo nu en dan eens gedaan, trouwens, maar net niet zoals zij het hadden gedaan. Ik had verder een vrij groot woordenboek wat ik gebruikte, al zou ik eens moeten checken of al hun woorden daar ook in voor komen ... mss dat ook daar toch wat ontbrak.
pi_183601979
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:15 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Zeker. Na de eerste stap is het nog steeds niet gemakkelijk, maar uiteindelijk wel te doen.

'Stelde niet zoveel voor' hangt dus m.i. in belangrijke mate af van de scriptvaardigheden van de puzzelaar.
De eerste stap zonder scripting lijkt me idd erg tijdrovend. Maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie de 2e stap aanpakken. Met Excel / scripting / site op internet / anders ....?
pi_183602105
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Stomme vraag wellicht, maar printen jullie die visuele puzzels uit oid? Ik bedoel, ik heb letters en 2 potentiële paden, maar heb best wel moeite met het visualiseren van welke letters waar zouden moeten komen.
Ik gebruik altijd MS Paint om te tekenen en uit te proberen. Foute dingen zijn eenvoudig weg te undo-en zodat je niet opnieuw hoeft te printen. En je kan leuke kleurtjes gebruiken :)
Heeft me vorig jaar ontontontontzettend geholpen bij opgave 12 (de mozaiekpuzzel) en de galgje-opgave.
pi_183602129
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 21:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat galgje spel had ik uiteindelijk ook in Excel (of naja, Google Calc) met allemaal reguliere expressies aan elkaar geknoopt... en toen kwam het gewoon niet uit. Was het niet zo dat er uiteindelijk bleek dat er een fout in die opgave zat btw?
Ik vraag me nog steeds af of opgave 12 van vorig jaar (mozaiek) ook met expressies op te lossen was, want de inhoud van de vakjes kon je berekenen adhv de inhoud van de andere vakjes... Nooit de tijd genomen om dat uit te 'schrijven'.
pi_183602161
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 22:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat ze oorspronkelijk een rij of kolom verkeerd om hadden opgeschreven. Dat had ik zelf overigens ook zo nu en dan eens gedaan, trouwens, maar net niet zoals zij het hadden gedaan. Ik had verder een vrij groot woordenboek wat ik gebruikte, al zou ik eens moeten checken of al hun woorden daar ook in voor komen ... mss dat ook daar toch wat ontbrak.
Ik gebruikte de site www.woordenraden.nl. Superhandig voor al je kruiswoordraadsel want je kan ook wildcards gebruiken.
  zaterdag 8 december 2018 @ 10:52:19 #66
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_183602175
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 10:49 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Ik vraag me nog steeds af of opgave 12 van vorig jaar (mozaiek) ook met expressies op te lossen was, want de inhoud van de vakjes kon je berekenen adhv de inhoud van de andere vakjes... Nooit de tijd genomen om dat uit te 'schrijven'.
Die heb ik opgelost als een lineair stelsel. Moest wel 1 letter invullen voor het complete plaatje, al was dat triviaal.
pi_183602234
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 10:52 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Die heb ik opgelost als een lineair stelsel. Moest wel 1 letter invullen voor het complete plaatje, al was dat triviaal.
Netjes! Dan klopte mijn vermoeden dus.
Al vond ik het wel ontzettend leuk om handmatig en met MS Paint de wetmatigheden stap voor stap te ontdekken 8-)
  zaterdag 8 december 2018 @ 11:04:13 #68
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183602366
Ik vond de puzzels van QIXL en CarloV erg leuk, heb er zelf ook eentje gemaakt in afwachting van de tweede teaser:

13 is een filmgenre
28 is een geslacht van drijvende planten
42 is behoorlijk
49 is een politieagent
52 is iemand op bezoek
63 is een schoonmaakattribuut

Wat is het tegenovergestelde van 16?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183613450
Opgelost.

De laatste stap was lastig, maar je moet je niet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 8 december 2018 @ 22:33:52 #70
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_183614897
Ah, ik heb de teaser door geloof ik. Het eerste deel dan.

Tijd voor wat programmeerwerk.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_183614967
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:33 schreef Nattekat het volgende:
Ah, ik heb de teaser door geloof ik. Het eerste deel dan.

Tijd voor wat programmeerwerk.
*O*
pi_183615177
stap 1 gereed, toch maar eens wat geprogrammeerd omdat handmatig te veel tijd kost ;( zo leer je nog een iets 8-)
nu nog die letters zien te plaatsen |:(
pi_183623477
wauw ik heb het gevoel dat ik 'm heb! wat een lekker gevoel!
  Moderator / Redactie Sport zondag 9 december 2018 @ 14:56:07 #74
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_183624496
Mijn uitwerking van stap 1 geeft twee mogelijke resultaten bij een berekening... dat betekent meestal dat het niet klopt toch? _O-
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 9 december 2018 @ 14:59:18 #75
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_183624531
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 14:56 schreef Nattekat het volgende:
Mijn uitwerking van stap 1 geeft twee mogelijke resultaten bij een berekening... dat betekent meestal dat het niet klopt toch? _O-
Mja, hoe hierop antwoord te geven zonder te veel te spoilen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')