abonnement Unibet Coolblue
pi_183495876
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 15:26 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ja, In Bureau Sport op Radio 1 vrijdagmiddag.ongeveer 13:40 uur
Conclusie? Want ik kan echt niet langer dan 20 seconden naar die lul luisteren.
pi_183496355
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 15:52 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Conclusie? Want ik kan echt niet langer dan 20 seconden naar die lul luisteren.
Erben heeft zelf er nooit wat mee te maken gehad, volgens hem.
En inderdaad, dat programma is verschrikkelijk, voornamelijk door die Erik Dijkstra.
pi_183497117
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 16:09 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Erben heeft zelf er nooit wat mee te maken gehad, volgens hem.
En inderdaad, dat programma is verschrikkelijk, voornamelijk door die Erik Dijkstra.
O dat is ook een lul. Maar Erben Wennemars waar dan ook kan ik niet uitstaan.
pi_183497163


Uit 1992, toen de moraal al iets wat veranderd t.o.v. de jaren 70 en 80. Het gebruik natuurlijk niet, dat waren de begindagen van het grootschalige EPO-gebruik.

Kuipers die dus moedwillig mensen door verwees naar dopingdokter Karsten en Pluymers die precies weet waar Abraham de mosterd haalt. Om met van Gennip te spreken, laten we vooral niet hypocriet gaan doen in 2018.
pi_183497414


Uit de mond van de Chef de Mission in 1984 op zowel winter en zomerspelen.Tjeerd Greidanus. Drie keer raden in welke tak hij hoogleraar was? Het begint met een f, de term die Kuipers ook graag aanhoudt voor het gebruik van doping.
  zondag 2 december 2018 @ 17:04:55 #31
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_183497534
Ericrgod
pi_183497896
In de jaren 80 en begin 90 waren er inderdaad heel veel genuanceerde geluiden over dopinggebruik. De gevreesde dopingjager Donike werd regelmatig weggehoond als zwart-witkijker.

Het gelazer met Epo - eerst in het Italiaanse wielrennen, waardoor subtoppers lachend uit het wiel werden gereden door nobody's, en later in het Armstrong-tijdperk - heeft deze nuances weer grotendeels weggevaagd. Ook het doorlopende bedrog in de atletiek werd velen een doorn in het oog. Plus uiteraard de nodige gezondheidsrisico's.

Nu ben je een zware crimineel als je maar iets hebt gebruikt (al dan niet bewust), en worden figuren als oud-hockeyer Jacques Brinkman (geef doping op een gereguleerde manier vrij) volledig stijf gescholden.

Het kan verkeren.
Maar 'schoon' wordt de (top)sport nooit. Of je nu genuanceerd of keihard straft.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_183498782
Beroemde mini-docu over de Tour de France 1962, door de beroemde filmmaker Louis Malle. In wezen al (gedeeltelijk) in de 'moderne' tijd, maar voor wie het wielrennen nu volgt... zie de verschillen.


Vanaf 10:44 een aantal minuten over doping (waarop toen nog niet gecontroleerd werd), met o.a. de avonturen van nummer 20, Giuseppe Zorzi. Dit soort grappen gebeurde toen zowat ieder jaar. In 1955 bijvoorbeeld ontsnapte Jean Malléjac (een zeer goed renner) in de bakoven op de Mont Ventoux aan de dood, en ging in dezelfde etappe Ferdi Kübler (winnaar Tour 1950), in de hitte volledig van de wereld geraakt door de pillen, een heel eind spookrijden. Renners kregen in die tijd amfetaminen, pijnstillers en drank van kwakzalvers, verzorgers en mécaniciens, en anders zorgden ze er zelf wel voor dat ze iets te pakken kregen als ze er volledig door zaten.
Pas toen Simpson in 1967 van z'n fiets viel en niet meer opstond, met een flinke vracht aan amfetaminen en drank in z'n lijf, kwam het integrale besef dat er iets moest veranderen. Ook in andere sporten.
In de jaren 80 kwam steeds meer de gedachte dat doping, mits onder streng medisch toezicht, moest worden toegestaan. Anders zou in veel sporten alleen nog maar communnistisch feestgedruis te horen blijven. Veel anderen bleven daar echter anders over denken. En niet zonder reden. Sommige (oud-)sporters sloten zich daarbij aan, bijv. David Millar en Thomas Dekker.

Nota bene: zelf ben ik tegen doping. Ook al kun je niet iedereen te pakken krijgen, het boeit me niet. Je kunt ook niet iedere verkeersovertreder of inbreker te pakken krijgen. Maar je kunt er wel naar blijven streven.
Gewoon heel hard trainen, zeg ik altijd maar. En als het een dag dan niet gaat, dan neem je maar gas terug. De sterkste/snelste/beste verdient te winnen. Mocht dat ten koste gaan van nieuwe records: tough shit. Ik zit er niet mee.
Ik doe het ff rustig aan.
  zondag 2 december 2018 @ 19:25:30 #34
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_183500677
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 18:09 schreef Toby56 het volgende:
Beroemde mini-docu over de Tour de France 1962, door de beroemde filmmaker Louis Malle. In wezen al (gedeeltelijk) in de 'moderne' tijd, maar voor wie het wielrennen nu volgt... zie de verschillen.


Vanaf 10:44 een aantal minuten over doping (waarop toen nog niet gecontroleerd werd), met o.a. de avonturen van nummer 20, Giuseppe Zorzi. Dit soort grappen gebeurde toen zowat ieder jaar. In 1955 bijvoorbeeld ontsnapte Jean Malléjac (een zeer goed renner) in de bakoven op de Mont Ventoux aan de dood, en ging in dezelfde etappe Ferdi Kübler (winnaar Tour 1950), in de hitte volledig van de wereld geraakt door de pillen, een heel eind spookrijden. Renners kregen in die tijd amfetaminen, pijnstillers en drank van kwakzalvers, verzorgers en mécaniciens, en anders zorgden ze er zelf wel voor dat ze iets te pakken kregen als ze er volledig door zaten.
Pas toen Simpson in 1967 van z'n fiets viel en niet meer opstond, met een flinke vracht aan amfetaminen en drank in z'n lijf, kwam het integrale besef dat er iets moest veranderen. Ook in andere sporten.
In de jaren 80 kwam steeds meer de gedachte dat doping, mits onder streng medisch toezicht, moest worden toegestaan. Anders zou in veel sporten alleen nog maar communnistisch feestgedruis te horen blijven. Veel anderen bleven daar echter anders over denken. En niet zonder reden. Sommige (oud-)sporters sloten zich daarbij aan, bijv. David Millar en Thomas Dekker.

Nota bene: zelf ben ik tegen doping. Ook al kun je niet iedereen te pakken krijgen, het boeit me niet. Je kunt ook niet iedere verkeersovertreder of inbreker te pakken krijgen. Maar je kunt er wel naar blijven streven.
Gewoon heel hard trainen, zeg ik altijd maar. En als het een dag dan niet gaat, dan neem je maar gas terug. De sterkste/snelste/beste verdient te winnen. Mocht dat ten koste gaan van nieuwe records: tough shit. Ik zit er niet mee.
Ongetwijfeld is het meest effectieve middel tegen doping nog de schrik dat je, zelfs als je de controlemiddelen van jouw tijd te slim af was, je hoe dan ook nog tegen de lamp kan lopen. Dat die twee Nederlandse schaatsters nu voor de camera gehaald worden om uitleg te verschaffen is mooi werk. Het zal de schaatsers van morgen alleen maar méér doen nadenken voor ze al dan niet beslissen te gebruiken ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_183501175
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 16:55 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]

Uit de mond van de Chef de Mission in 1984 op zowel winter en zomerspelen.Tjeerd Greidanus. Drie keer raden in welke tak hij hoogleraar was? Het begint met een f, de term die Kuipers ook graag aanhoudt voor het gebruik van doping.
Heb jij zo´n uitgebreid krantenarchief?
pi_183501240
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:46 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Heb jij zo´n uitgebreid krantenarchief?
Nee dat is via Delpher. Koninklijke bibliotheek archief. Mooie bron ook al mist het nogal wat kranten. Zou het Haagsche courant archief er wel in willen vinden. Zeker in de jaren 80 een goede sport redactie
pi_183501298
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 16:41 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]

Uit 1992, toen de moraal al iets wat veranderd t.o.v. de jaren 70 en 80. Het gebruik natuurlijk niet, dat waren de begindagen van het grootschalige EPO-gebruik.

Kuipers die dus moedwillig mensen door verwees naar dopingdokter Karsten en Pluymers die precies weet waar Abraham de mosterd haalt. Om met van Gennip te spreken, laten we vooral niet hypocriet gaan doen in 2018.
Dit stuk kan niet genoeg uitvergroten om het te kunne lezen.

Oh ja, toch wel. mijn beeldscherm op 150% zetten :s)
Hartelijk dank voor deze stukken, Ericr ^O^
pi_183501380
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 19:49 schreef Ericr het volgende:

[..]

Nee dat is via Delpher. Koninklijke bibliotheek archief. Mooie bron ook al mist het nogal wat kranten. Zou het Haagsche courant archief er wel in willen vinden. Zeker in de jaren 80 een goede sport redactie
Over dit onderwerp (en vele andere onderwerpen ook, trouwens) stonden eveneens goede artikelen in het toenmalige maandblad Sport International. Veel lezenswaardige achtergrondartikelen over zowat alle sporten. Helaas begin deze eeuw ter ziele gegaan. Heb het nog niet gecheckt, maar misschien is daar in de KB ook nog een archiefje van...
Ik doe het ff rustig aan.
  zondag 2 december 2018 @ 19:55:41 #39
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_183501393
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:41 schreef Ericr het volgende:

[..]

Dan is het ook wel leuk om te zien hoe van Gennip het zelf zag in 1985

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De kern is het woordje 'nog', net zoals Visser sloot ze gebruik dus niet uit in 1985. Grote kans overigens dat ze toen al tjokvol doping zaten. DDR gaf je geen partij op alleen wat voeding en groenten.

En dan nog even de coach (Kloosterboer) zelf aan het woord in dat jaar:

[ afbeelding ]

Dan heb je er dus drie (Visser, van Gennip en Kloosterboer) die in 1985 gebruik niet uitsloten en een arts die banden heeft met de farmaceutische industrie en een expert is op het gebied van hormonale middelen.

Wat in 1986 leidde tot dit pareltje als column van Jacob Nederlof

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En omdat het zo leuk is, uit 1984 met Harm Kuipers aan het woord

[ afbeelding ]
Echt geweldig dit.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_183506496


De mores uit die tijd (1980). Overigens ook nog een leuk artikel gevonden uit die tijd waar talent Eric de Bruin naar de DDR werd gestuurd maar dat was een foutje van de bond. Bleek het toch een West-Duitse coach te zijn waar hij terecht kwam.
pi_183506588
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 23:23 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]

De mores uit die tijd (1980). Overigens ook nog een leuk artikel gevonden uit die tijd waar talent Eric de Bruin naar de DDR werd gestuurd maar dat was een foutje van de bond. Bleek het toch een West-Duitse coach te zijn waar hij terecht kwam.
Het was een frustrerende tijd voor veel Westerse sporters en atleten.
Maar degenen die er slechts mondjesmaat of helemaal niet van snoepten zijn misschien toch gezonder en gelukkiger geworden/gebleven. Met name bij de dames. Als ik me niet vergis, waren enkele Oostduitse atletes na hun carrière genoodzaakt zich om te laten bouwen. Ze zaten inmiddels volledig onder de haren, hun lijf zat propvol testosteron en andere mannelijke hormonen. Een weg terug naar vrouwelijkheid was er niet meer.
Om depressief van te worden, zoals die communistische hufters met hun eigen sporttalenten omsprongen.
Sochi 2014 heeft helaas aangetoond dat ze er verdomd weinig van hebben geleerd.
Ik doe het ff rustig aan.
  zondag 2 december 2018 @ 23:32:26 #42
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_183506604
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ongetwijfeld is het meest effectieve middel tegen doping nog de schrik dat je, zelfs als je de controlemiddelen van jouw tijd te slim af was, je hoe dan ook nog tegen de lamp kan lopen. Dat die twee Nederlandse schaatsters nu voor de camera gehaald worden om uitleg te verschaffen is mooi werk. Het zal de schaatsers van morgen alleen maar méér doen nadenken voor ze al dan niet beslissen te gebruiken ...
ik vind het knap dat ze nog antwoord geven 30 jaar na dato, ik zou echt niks meer weten van 30 jaar geleden.
pi_183506622
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 23:32 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik vind het knap dat ze nog antwoord geven 30 jaar na dato, ik zou echt niks meer weten van 30 jaar geleden.
Door welke doping is dat veroorzaakt? 8)7
Ik doe het ff rustig aan.
  zondag 2 december 2018 @ 23:59:14 #44
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_183506875
Heb die uitzending van ATS ook gezien nu. Die reactie van Van Gennip _O-

Lekker ook dat iedereen ooit wel een keer met vingers heeft durven wijzen en ze daar vervolgens gewoon weer op terugkomen :D
pi_183513896
Mannen, wat een heerlijk deeltje in een fantastische reeks. Genieten die krantenknipsels.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 3 december 2018 @ 19:15:56 #46
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_183519209
Van Gennip vanavond ook nog bij Pauw
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_183519857
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 23:32 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik vind het knap dat ze nog antwoord geven 30 jaar na dato, ik zou echt niks meer weten van 30 jaar geleden.
Logisch, jij bent pas vijfentwintig
pi_183525257
Yvonne van Gennip was goed boos net bij Pauw.
pi_183525350
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 19:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Logisch, jij bent pas vijfentwintig
oh, ouwe opa in de comments
pi_183525361
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:39 schreef Remzz het volgende:
Yvonne van Gennip was goed boos net bij Pauw.
ze zag er ook vertiefd uit, bij andere tijden alsof ze 3 scheidingen achter de rug had.
https://www.npostart.nl/live/npo-1
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')