quote:In de vierdelige EO-serie Tygo in de GHB die maandagavond van start gaat, onderzoekt acteur Tygo Gernandt de wereld van excessief drugsgebruik. Waarom gebruiken jongeren in Noord-Brabant massaal GHB en lukt het hun niet om daarvan af te kicken? In het programma komen verslaafden, ouders, hulpverleners en politie aan het woord.
Sahar Meradji van televisiebedrijf Zodiak Nederland is de maker van de serie. Ze vertelt dat Zodiak, Tygo en de EO zich verbaasden over de reeks korte nieuwsberichten waarin een overtreding door of zelfs de dood van een GHB-gebruiker werd vermeld. Een GHB-epidemie, noemden sommigen het. “We hebben op meerdere plekken onderzoek gedaan naar het gebruik van GHB,” begint Sahar. “Daarbij ontdekten we vier brandhaarden, plekken waar de concentratie gebruikers van deze drug heel hoog is. Uiteindelijk kozen we voor deze serie voor een gebied in Noord-Brabant.”
De vraag waarom GHB juist op het platteland zo populair is, laat zich niet makkelijk beantwoorden. Uitzichtloosheid, gebrek aan activiteiten voor jongeren, de zwijgcultuur – het speelt allemaal mee.
Wakker schudden
Sahar hoopt met dit programma de politiek wakker te schudden. “Er moet meer onderzoek komen naar het gebruik en naar hoe deze jongeren geholpen kunnen worden. Op dit moment zijn er weinig accurate cijfers bekend. Als hetzelfde aantal jongeren dat nu GHB gebruikt aan de heroïne zou zitten, had je de poppen aan het dansen. Terwijl deze drug mogelijk veel schadelijker is en het soms een kwestie is van ‘een druppel te veel’ en je belandt in een coma, of het loopt zelfs dodelijk af...”
Afkicken van GHB blijkt lastiger dan van andere drugs afkomen. Het terugvalpercentage onder jongeren die een poging doen, is hoog. “Gewone afkicktherapie werkt vaak niet, omdat de drug te heftig is. Binnen een paar maanden valt het gros weer terug.”
‘Ruiken is gebruiken’
Eigenlijk moeten afgekickte jongeren niet meer teruggaan naar hun oude woonomgeving, vervolgt de programmamaker. “Dat klinkt heftig, want plattelanders zijn honkvast. Maar ruiken is gebruiken. Zodra ze de lucht in hun neus krijgen, moeten ze weer.”
Een andere oorzaak waardoor afkicken lastig is: GHB is een lichaamseigen stof.
Je maakt het zelf aan, maar als je gaat gebruiken, stopt het lichaam daarmee. Door te veel GHB ontstaat er zogeheten chemische spieraanmaak. Je spieren worden sterker, maar op het moment dat je stopt, breken ze direct af. “Dat kan dodelijk zijn,” zegt Sahar, “omdat door plotselinge hoge spierafbraak acuut nierfalen kan optreden. Cold turkey stoppen, kan dus eigenlijk niet.”
Shockeffect
Dat Sahar dit programma voor de EO maakte en niet voor een andere omroep, vindt ze niet meer dan logisch. “Ik heb de EO leren kennen als een omroep die niet bang is om de harde werkelijkheid te laten zien met als doel maatschappelijke bewustwording te creëren. Dat doet Tygo in de GHB ook. Het gaat ons niet om het shockeffect, hoewel dat er ook zeker in zit, maar we willen met dit programma een groter verhaal vertellen.”
Of het programma ook nog hoopvol is? “Ik moet denken aan hoe Tygo de laatste aflevering afsluit. Hij zegt dat hij achterblijft met een verdrietig gevoel, maar ook dat hij hoopt dat zijn zoektocht verschil zal maken.”
Klopt. Is niet ver van hier. Grote drugsdealers zitten daar.quote:Op maandag 26 november 2018 21:34 schreef Handleiding het volgende:
St Willebrord daar gaan toch sowieso de meest wilde verhalen over rond?
Bizarquote:Op maandag 26 november 2018 21:35 schreef praadje het volgende:
[..]
Klopt. Is niet ver van hier. Grote drugsdealers zitten daar.
Ook in WO2 ofzo dat zelfs de Duitsers daar niet kwamenquote:Op maandag 26 november 2018 21:35 schreef praadje het volgende:
[..]
Klopt. Is niet ver van hier. Grote drugsdealers zitten daar.
Yep en alles voor het jong. Moet je er met de kerstdagen eens rondrijden, dan is het een kermis aan verlichting. Er zijn mensen die er speciaal voor naartoe rijden. Met communies dragen de kinderen bruidskleding, zijn er cateraars en springkastelen. Niet normaal.quote:Op maandag 26 november 2018 21:36 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Ook in WO2 ofzo dat zelfs de Duitsers daar niet kwamenJa weet ik veel hoor
Ben er wel eens doorheen gereden. Aparte sfeer, veel woonwagen interieurs.
Bijzonderquote:Op maandag 26 november 2018 21:38 schreef praadje het volgende:
[..]
Yep en alles voor het jong. Moet je er met de kerstdagen eens rondrijden, dan is het een kermis aan verlichting. Er zijn mensen die er speciaal voor naartoe rijden. Met communies dragen de kinderen bruidskleding, zijn er cateraars en springkastelen. Niet normaal.
Vast veel woningen tekoop als ze constant eruit gezet worden.quote:Op maandag 26 november 2018 21:40 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Bijzonder
Ook leuk om St Willebrord op Funda te zoeken.
Huurwoningen op Funda?quote:Op maandag 26 november 2018 21:40 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Vast veel woningen tekoop als ze constant eruit gezet worden.
En voor een heroineprikkie te krijgen zeker.quote:Op maandag 26 november 2018 21:40 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Vast veel woningen tekoop als ze constant eruit gezet worden.
Daar halen de meesten hun neus voor op.quote:Op maandag 26 november 2018 21:41 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En voor een heroineprikkie te krijgen zeker.
Hoeft geen huur te zijn, volgens mij als je verslaafd bent is je vermogen/huis ook zo weg.quote:
quote:Op maandag 26 november 2018 21:41 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En voor een heroineprikkie te krijgen zeker.
ja dit. Van jongs af aan problemenquote:
speed is ook goedkope rotzooi toch?quote:
GHB kost een paar euro per liter ofzoquote:
Ik ben echt een n00b in die wereld gelukkig. GHB wat kost dat?quote:Op maandag 26 november 2018 22:01 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
speed is ook goedkope rotzooi toch?
Med venlig hilsen Flip.
oke. Maar een lijntje niet toch.quote:Op maandag 26 november 2018 22:01 schreef monkyyy het volgende:
[..]
GHB kost een paar euro per liter ofzo
zo duur als velgenreiniger denk ik?quote:Op maandag 26 november 2018 22:01 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Ik ben echt een n00b in die wereld gelukkig. GHB wat kost dat?
Maar dan nog, ze zal geen normale baan hebben lijkt mequote:Op maandag 26 november 2018 22:01 schreef praadje het volgende:
[..]
Dat is het gevaarlijke. Wat ze gebruiken is rotzooi maar niet zo duur.
Probleem ermee is dat het heel simpel te maken is.quote:Op maandag 26 november 2018 22:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
zo duur als velgenreiniger denk ik?
கைண்ட் குறித்து Flip.
ja daarom, koop je velgenreiniger en maak je het gewoon zelfquote:Op maandag 26 november 2018 22:03 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Probleem ermee is dat het heel simpel te maken is.
Eng dat jullie dat allemaal wetenquote:Op maandag 26 november 2018 22:03 schreef praadje het volgende:
Speed kost tussen de 8 en 15 euro per gram
mja je hoeft niet wereldvreemd te zijn om die troep niet te gebruikenquote:Op maandag 26 november 2018 22:04 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Eng dat jullie dat allemaal weten
quote:Op maandag 26 november 2018 22:04 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Ik denk er niet over na om velgenreiniger te nuttigenquote:Op maandag 26 november 2018 22:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
mja je hoeft niet wereldvreemd te zijn om die troep niet te gebruiken
Ізгі тілектер Flip.
Oudste is 10 jaar verslaafd geweest aan basen dus ik heb alle informatie over drugs in die tien jaar bijeen gesprokkeld. Gebeurde na de dood van zijn vader. Nu 5 jaar clean en een prachtig gezin. Maar heeft ook alles gebruikt naast het basen op heroine na.quote:Op maandag 26 november 2018 22:04 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Dat weet ik van mijn vrienden.quote:Op maandag 26 november 2018 22:04 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Afkicken.quote:Op maandag 26 november 2018 22:05 schreef vencodark het volgende:
Ze hebben eerder zo’n programma gehad met verslaafden. Jaar of 10 terug ook. Daar hoorde ik voor het eerst van GHB en zag je ook hoe zo’n gast ervan werd. Gewoon een imbeciel eigenlijk. Alsof hij zwaar verstandelijk gehandicapt. Bizar spul.
Was dat Afkicken? Goeie reeks was dat.quote:Op maandag 26 november 2018 22:05 schreef vencodark het volgende:
Ze hebben eerder zo’n programma gehad met verslaafden. Jaar of 10 terug ook. Daar hoorde ik voor het eerst van GHB en zag je ook hoe zo’n gast ervan werd. Gewoon een imbeciel eigenlijk. Alsof hij zwaar verstandelijk gehandicapt. Bizar spul.
Heftig joh.quote:Op maandag 26 november 2018 22:06 schreef praadje het volgende:
[..]
Oudste is 10 jaar verslaafd geweest aan basen dus ik heb alle informatie over drugs in die tien jaar bijeen gesprokkeld. Gebeurde na de dood van zijn vader. Nu 5 jaar clean en een prachtig gezin. Maar heeft ook alles gebruikt naast het basen op heroine na.
Workaholic. Die gast is geloof ik nooit vrij en leeft ook niet zo gezond geloof ik.quote:Op maandag 26 november 2018 22:04 schreef Handleiding het volgende:
Tygo ziet er ook slecht uit, vind ik.
ja hij was een keer bij dat programma van die blonde dat ze bleef slapen bij mensen, kwam dit beeld ook wel naar voren jaquote:Op maandag 26 november 2018 22:07 schreef vencodark het volgende:
[..]
Workaholic. Die gast is geloof ik nooit vrij en leeft ook niet zo gezond geloof ik.
Weet niet of hij nog wat gebruikt ofzo maar bovenstaande was wel het beeld dat hij zelf ook schetst.
Ja. Zat ook zo’n typische gabber tussen.quote:Op maandag 26 november 2018 22:07 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Was dat Afkicken? Goeie reeks was dat.
Nee, we worden gewoon beflikkerd.quote:Op maandag 26 november 2018 22:09 schreef FlippingCoin het volgende:
is bed and breakfast niet vandaag trouwens?![]()
Salutări calde Flip.
ja. Benieuwd of ze nog leven.quote:Op maandag 26 november 2018 22:09 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja. Zat ook zo’n typische gabber tussen.
Programma heeft veel indruk gemaakt toen.
wtf ik dacht al wat begint dat laatquote:Op maandag 26 november 2018 22:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Nee, we worden gewoon beflikkerd.
Die GHB verslaafde zat laatst in Opgelicht?!quote:Op maandag 26 november 2018 22:10 schreef Handleiding het volgende:
[..]
ja. Benieuwd of ze nog leven.
Ja, met Chantal Janzen.quote:Op maandag 26 november 2018 22:09 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja hij was een keer bij dat programma van die blonde dat ze bleef slapen bij mensen, kwam dit beeld ook wel naar voren ja
Cofion cynnes Flip.
ja mij lijkt het ook wel een prima kerelquote:Op maandag 26 november 2018 22:10 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja, met Chantal Janzen.
Wel toffe gast.
kijk dat nooit johquote:Op maandag 26 november 2018 22:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Die GHB verslaafde zat laatst in Opgelicht?!
die foto in de OPquote:Op maandag 26 november 2018 22:07 schreef vencodark het volgende:
[..]
Workaholic. Die gast is geloof ik nooit vrij en leeft ook niet zo gezond geloof ik.
Weet niet of hij nog wat gebruikt ofzo maar bovenstaande was wel het beeld dat hij zelf ook schetst.
Maar dan weet je nog dat hij leeft.quote:
Ja bedanktquote:Op maandag 26 november 2018 22:16 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Maar dan weet je nog dat hij leeft.
Die kale gabber heeft zijn eigen afkickkliniek, die figureerde een keer in dat interventie programma met Peter van der Vorst
Staat al 50 jaar al slecht bekend , als het niet langer is. Was een dorp van smokkelaars naar de Belgische grens erg vroegah. Hier in de regio worden mensen toch wat achterdochtiger als iemand aangeeft uit "theike" te komen. Hoewel er natuurlijk ook genoeg fatsoenlijke mensen wonen.quote:Op maandag 26 november 2018 21:34 schreef Handleiding het volgende:
St Willebrord daar gaan toch sowieso de meest wilde verhalen over rond?
Het valt allemaal reuze mee.. Ik ben er nu een paar jaar geleden naar toe verhuist (Rucphen, maar zo goed als tegen Willebrord aan). En ken vrij veel mensen uit het dorp. Ja er zijn jongeren bij die drugs gebruiken. Maar dat doen ze overal toch? Dit soort gevallen zijn natuurlijk ook wel heel extreem.quote:Op maandag 26 november 2018 22:44 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Staat al 50 jaar al slecht bekend , als het niet langer is. Was een dorp van smokkelaars naar de Belgische grens erg vroegah. Hier in de regio worden mensen toch wat achterdochtiger als iemand aangeeft uit "theike" te komen. Hoewel er natuurlijk ook genoeg fatsoenlijke mensen wonen.
True, maar bij 7/10 mag je gewoon langs achteren naar binnen lopen. Dus zo afgesloten als ze willen doen geloven is het ook niet.quote:Op dinsdag 27 november 2018 10:00 schreef Montagui het volgende:
Rolluik City vond ik ook wel treffend.
Tuurlijk is het allemaal niet zo zout als er over gesproken wordt.quote:Op dinsdag 27 november 2018 09:49 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Het valt allemaal reuze mee.. Ik ben er nu een paar jaar geleden naar toe verhuist (Rucphen, maar zo goed als tegen Willebrord aan). En ken vrij veel mensen uit het dorp. Ja er zijn jongeren bij die drugs gebruiken. Maar dat doen ze overal toch? Dit soort gevallen zijn natuurlijk ook wel heel extreem.
En tsja wat is slecht bekend, je kan er prima en veilig over straat fietsen. Overvallen, verkrachtingen en geweld zie ik hier niet. Ja ze verdienen in de avond uurtjes een beetje geld bij, maar verder zijn ze niet iemand tot last. Het is wel een dorp wat 50 jaar geleden een van de armste dorpen was van het land. En zichzelf er behoorlijk goed bovenop geholpen heeft, zonder hulp van iemand.
En 9 van de 10 werkt daar in de bouw, en zijn niet vies om hun handjes vuil te maken. Genoeg mensen die niet in de drugs zitten, maar savonds nog wel even in het zwart gaan voegen bij de buurman. Is dat crimineel..?
Als de GHB cijfers kloppen, vind ik het wel zorgwekkend hoog, voor één dorp.quote:Op dinsdag 27 november 2018 09:49 schreef indiaantje89 het volgende:
Genoeg mensen die niet in de drugs zitten,
Geen idee, dat zal vast onderzocht zijn. Zijn wel de mensen waar ik niet echt mee om ga (toch een bepaalde groep, waar van men het wel weet). Er is ook geen klap te beleven helaas.quote:Op dinsdag 27 november 2018 10:41 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Als de GHB cijfers kloppen, vind ik het wel zorgwekkend hoog, voor één dorp.
Zien we ook hier in het topic.Wegkijk gedrag. Valt allemaal mee hoor jongens!quote:Op dinsdag 27 november 2018 12:08 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Geen idee, dat zal vast onderzocht zijn. Zijn wel de mensen waar ik niet echt mee om ga (toch een bepaalde groep, waar van men het wel weet). Er is ook geen klap te beleven helaas.
Een ex-sport genoot van mij die ik ken is ook goed verslaafd geweest, afkick kliniek in Zuid-Afrika en al. En die zat ook een beetje bij dat groepje.
Denk dat het ook voor een deel komt door "alles voor 't jong" mentaliteit. Zo'n gast kreeg op zijn 16e al gewoon dik geld mee om te stappen, en daarmee gaan ze gekke dingen doen.
Ook veel wegkijk gedrag. Iedereen uit deze omgeving zal het wel kennen, maar: "Míjn jong doetta nie" .
Nee, maar is wel een stereotyperend beeld over de Willebrorder die in genoeg gevallen niet klopt.quote:Op dinsdag 27 november 2018 12:10 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zien we ook hier in het topic.Wegkijk gedrag. Valt allemaal mee hoor jongens!
Dat was toch dat ze met een hele groep in zo’n huis zaten? Van BNN. Interessant programma was dat. Toen zag ik GHB voor het eerst zo na gebruik en besefte me dat het best heftig spul was.quote:Op maandag 26 november 2018 22:05 schreef vencodark het volgende:
Dat is ‘m inderdaad. Mooi en ook best heftig programma, waar de problematiek goed in beeld werd gebracht.quote:Op maandag 26 november 2018 22:07 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Was dat Afkicken? Goeie reeks was dat.
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/13577/quote:Op maandag 26 november 2018 22:10 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Die GHB verslaafde zat laatst in Opgelicht?!
Even terug komen op het stereotyperende: https://www.bndestem.nl/r(...)-opgenomen~a7d0829f/quote:Op dinsdag 27 november 2018 12:15 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Nee, maar is wel een stereotyperend beeld over de Willebrorder die in genoeg gevallen niet klopt.
Dit is nu mijn 4e woonplek in Brabant en moet zeggen dat hier het minste "overlast" heb van allemaal. Wat er binnen de muren van een ander gebeurt durf ik niet te zeggen.
quote:Op woensdag 28 november 2018 15:15 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Even terug komen op het stereotyperende: https://www.bndestem.nl/r(...)-opgenomen~a7d0829f/
De "De Koningin van de GHB-scène van Sint Willebrord" woont niet eens in Sint Willebrord.
Ik snap niet de stuip om in de verdediging te schieten.quote:,In West-Brabant schijnt het gebruik het grootst te zijn. Met name rond Sint Willebrord. Alleen al in dit kleine dorpje zijn er naar zeggen rond de tachtig zware gebruikers.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |