abonnement Unibet Coolblue
pi_183379241
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Je leeft nu.
Klopt. Maar als nu vandaag je loon binnenkomt en je maakt het nu vandaag op dan heb je morgen en de rest van de maand wel een probleempje.

Omdat je nu leeft, moet je nu ook goed nadenken over de gevolgen voor het latere nu.
pi_183379323
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Je leeft nu.
Yep zo houdt men de economie draaiende, met dat gezegde.
pi_183379408
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waar doel je zoal op?
Dat ik in de toekomst bij een afgelost huis een vermogen bezit. En ik ga ervan uit dat dit ten koste gaat van aow, etc etc. Zou ik nog een schuld hebben dan zal dat wel door de maatschappij opgelost worden.

Ik stond er versteld van dat iemand met een behoorlijke schuld na een aantal jaren in de schuldsanering te hebben gezeten de rest en dat was nog een zeer hoog bedrag werd kwijt gescholden.
pi_183379479
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:08 schreef CoolGuy het volgende:
Wél als je dat geld niet hebt omdat het huis dat je op het oog hebt te duur is voor je om dat in 30 jaar af te lossen, en ja, met aflossingsvrij waren je maandlasten lager en kon je een groter huis kopen he.
enkel de maandlasten zouden lager zijn, maar de totale lasten zijn juist hoger..

persoonlijk denk ik dat een aflossingsvrije hypotheek best een goede optie kan zijn (meestal bij mensen die het juist niet nodig hebben hun maandlasten minimaal te houden, maar juist andersoms, mensen die sowieso een extra bestedingsruimte hebben, en ernaast een separate ruime vermogensopbouw hebben, met een hoger rendement dan aan de hypotheeklening betaald moet worden)...

maar de totale last van zulk een 'aflossingsvrij' krediet is juist een stuk hoger dan netjes maandelijks ook af te lossen (en die aflossing dus mee te rekenen in de maandlast) , en daar gaat het juist mis bij sommige mensen die enkel naar de maandlasten kijken alsof dat alles is (en niet naar restschuld aan het einde van een leenperiode)....

Overigens vind ik het vooral zorgelijk dat banken deze producten nog altijd graag verkopen en er met plezier extra aan verdienen... maar deze belanghebbenden vervolegsn doodleuk _achteraf- de zwarte-piet doorschuiven naar de hypotheekgevers, en erop hameren dat _die_ dus maar extra moeite moeten doen zorg te dragen voor het aflossen van de lening die ze hun klanten zelf verkocht hebben...

Als je ziet dat die website https://www.aflossingsblij.nl/contact opgezet is door alle nederlandse hypotheekkredietverstrekkers, maar de bodschap van die site vooral is dat het "de schuld is van de mensen zelf" is het me wat te simpel gedacht...

Wat mij betreft mag de overheid best ook eens wat harder optreden tegen de verkopers van aflossingsvrije kredieten en degenen die daaraan tientallen jaren veel verdienen (juist ook dankzij de HRA veel belastinggeld dat indirekt ernaar gaat)

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 26-11-2018 13:36:51 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 26 november 2018 @ 13:34:06 #30
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_183379557
yup om die reden ben ik dit jaar begonnen met zelf af te lossen. Als je elk jaar 20% kan doen van het aflossingsvrije gedeelte kan het met een jaar of 5/6 helemaal weg zijn. In december weer een gedeelte overmaken.
pi_183379625
quote:
19s.gif Op maandag 26 november 2018 13:34 schreef Gunner het volgende:
yup om die reden ben ik dit jaar begonnen met zelf af te lossen. Als je elk jaar 20% kan doen van het aflossingsvrije gedeelte kan het met een jaar of 5/6 helemaal weg zijn. In december weer een gedeelte overmaken.
Fijn die flexibiliteit bij een aflossingsvrije hypotheek.
Je zit niet vast aan verplichte lasten iedere maand en kunt het beter afstemmen op je leven.
Definitely not CIA
  maandag 26 november 2018 @ 13:39:06 #32
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_183379661
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 13:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Fijn die flexibiliteit bij een aflossingsvrije hypotheek.
Je zit niet vast aan verplichte lasten iedere maand en kunt het beter afstemmen op je leven.
Als je de middelen hebt om het af te lossen wel ja. Maar daar gaat het in dit topic een beetje om dat men bang is dat mensen dat niet kunnen danwel niet realiseren dat er een keer afgelost moet worden.
  maandag 26 november 2018 @ 13:39:45 #33
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_183379671
Tsja, weet je, ik heb in 2004 mijn hypotheek afgesloten en toen was het quasi onmogelijk om NIET voor aflossingsvrij te kiezen. Een annuïteit of lineaire hypotheek hadden veel hypotheekboeren niet eens in hun aanbod zitten en bij anderen betaalde je een hoger rentepercentage omdat ze er anders over de looptijd bezien te weinig op verdienden. De "aflossingsblij" campagne van de NVB vind ik dan ook behoorlijk hypocriet, en dan druk ik me nog zacht uit.

Overigens heb ik wel een aflosplan in eigen beheer omdat ik ook in 2004 al niet begreep waarom mensen bereid waren om zich voor een eigen huis tot hun nek in de schulden te steken. Maar als ik dan bij mijn bank aanklop om mijn hypotheek + opgebouwde kapitaal om te zetten in een voor mij gunstiger constructie blijft het ook stil.
Never explain, never apologize.
  maandag 26 november 2018 @ 13:39:56 #34
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183379677
Hebben jullie het hier nu over mensen die een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben? Bestaan die nog?

Wij hebben een hypotheek die voor 1/3 deel bij de start al was afgelost (overwaarde vorig huis), 1/3 bank sparen en 1/3 aflossingsvrij. In dit soort constructies zie ik de problemen niet. Wel als je hypotheek volledig aflossingvrij is :N
"Hoka Hey!"
pi_183379722
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:39 schreef matspontius het volgende:
Hebben jullie het hier nu over mensen die een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben? Bestaan die nog?

Wij hebben een hypotheek die voor 1/3 deel bij de start al was afgelost (overwaarde vorig huis), 1/3 bank sparen en 1/3 aflossingsvrij. In dit soort constructies zie ik de problemen niet. Wel als je hypotheek volledig aflossingvrij is :N
Kan je op het eind van de rit afrekenen of niet?
  maandag 26 november 2018 @ 13:43:35 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183379751
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:39 schreef matspontius het volgende:
Hebben jullie het hier nu over mensen die een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben? Bestaan die nog?

Wij hebben een hypotheek die voor 1/3 deel bij de start al was afgelost (overwaarde vorig huis), 1/3 bank sparen en 1/3 aflossingsvrij. In dit soort constructies zie ik de problemen niet. Wel als je hypotheek volledig aflossingvrij is :N
Hoe kun je nou een hypotheek hebben die bij de start al voor 1/3 was afgelost?
Dat heb je dan toch gewoon niet als hypotheek?

Als jij een huis koopt van 3 ton, 1 ton eigen geld hebt (ongeacht of dat overwaarde of een erfenis of op zolder gespaarde stuivers is), 1 ton bankspaarhypotheek hebt en 1 ton aflossingsvrij, dan heb je toch gewoon 2 ton hypotheek waarvan de helft bankspaar en de helft aflossingsvrij?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183379764
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 13:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat ik in de toekomst bij een afgelost huis een vermogen bezit. En ik ga ervan uit dat dit ten koste gaat van aow, etc etc. Zou ik nog een schuld hebben dan zal dat wel door de maatschappij opgelost worden.
Dat zijn voorlopig aannames, geen feiten.

Alleen afschaffing van wet Hillen is een nadeel voor je.
Maar daar krijg ik ook mee te maken, mijn woning is ook afgelost. Het zal mij uiteindelijk zo'n ¤75 per maand gaan kosten.
  maandag 26 november 2018 @ 13:46:22 #38
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183379791
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe kun je nou een hypotheek hebben die bij de start al voor 1/3 was afgelost?
Dat heb je dan toch gewoon niet als hypotheek?

Als jij een huis koopt van 3 ton, 1 ton eigen geld hebt (ongeacht of dat overwaarde of een erfenis of op zolder gespaarde stuivers is), 1 ton bankspaarhypotheek hebt en 1 ton aflossingsvrij, dan heb je toch gewoon 2 ton hypotheek waarvan de helft bankspaar en de helft aflossingsvrij?
Jaja, uiteraard. Goed opgelet. Het huis staat dus bij lange na "niet onder water"
"Hoka Hey!"
pi_183379818
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:39 schreef Lurf het volgende:
Tsja, weet je, ik heb in 2004 mijn hypotheek afgesloten en toen was het quasi onmogelijk om NIET voor aflossingsvrij te kiezen. Een annuïteit of lineaire hypotheek hadden veel hypotheekboeren niet eens in hun aanbod zitten en bij anderen betaalde je een hoger rentepercentage omdat ze er anders over de looptijd bezien te weinig op verdienden. De "aflossingsblij" campagne van de NVB vind ik dan ook behoorlijk hypocriet, en dan druk ik me nog zacht uit.

Overigens heb ik wel een aflosplan in eigen beheer omdat ik ook in 2004 al niet begreep waarom mensen bereid waren om zich voor een eigen huis tot hun nek in de schulden te steken. Maar als ik dan bij mijn bank aanklop om mijn hypotheek + opgebouwde kapitaal om te zetten in een voor mij gunstiger constructie blijft het ook stil.
De hypotheek die ik in 2009 afsloot ook nog 45% aflossingsvrij, ik wist niets van hypotheken dus vond het wel best. Gelukkig wel afgelost inmiddels.
pi_183379848
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:46 schreef matspontius het volgende:

[..]

Jaja, uiteraard. Goed opgelet. Het huis staat dus bij lange na "niet onder water"
Onder water staan is nog een andere vervelende bijkomstigheid voor sommigen.

Maar dit nieuwsbericht gaat voornamelijk over mensen die een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek hebben.

Na 30 jaar loopt die hypotheek af, stopt ook je recht op HRA... en dan...
pi_183379932
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:39 schreef matspontius het volgende:
Hebben jullie het hier nu over mensen die een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben? Bestaan die nog?

Wij hebben een hypotheek die voor 1/3 deel bij de start al was afgelost (overwaarde vorig huis), 1/3 bank sparen en 1/3 aflossingsvrij. In dit soort constructies zie ik de problemen niet. Wel als je hypotheek volledig aflossingvrij is :N
Ja. Hier. Hypotheek is 100% aflossingsvrij.
Sommige jaren lossen we flink af. En sommige jaren ook niet. Gewoon hoe het uit komt.

We zijn er erg blij mee. Maakt ons heel flexibel. Bruto maandlast (rente dus) is nu ongeveer 200 euro. Dus makkelijk sparen. :)

Zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat de bank bepaalt dat ik iedere maand moet aflossen. Maar voor sommige mensen is dat wel beter ja.
Definitely not CIA
pi_183379961
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 13:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Hier. Hypotheek is 100% aflossingsvrij.
Sommige jaren lossen we flink af. En sommige jaren ook niet. Gewoon hoe het uit komt.

We zijn er erg blij mee. Maakt ons heel flexibel. Bruto maandlast (rente dus) is nu ongeveer 200 euro. Dus makkelijk sparen. :)
Voor jullie zal het dan ook geen probleem zijn, omdat je discipline hebt.

Het gaat voornamelijk om mensen die een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek hebben en tegen het eind van de looptijd nog geen cent hebben afgelost.
  maandag 26 november 2018 @ 13:58:32 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183379968
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:46 schreef matspontius het volgende:

[..]

Jaja, uiteraard. Goed opgelet. Het huis staat dus bij lange na "niet onder water"
Dat doet er toch ook niet toe, het gaat erom dat je aan het eind van de rit het aflossingsvrije deel kunt aflossen.

Hier staat het ook bij lange na niet onderwater (heeft het ook nooit gestaan want nooit volledig verhypotheekt), maar dat zegt niets aan het eind van de rit moet je sowieso je aflossingsvrije deel kunnen aflossen, ongeacht hoe hoog het water staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183380027
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor jullie zal het dan ook geen probleem zijn, omdat je discipline hebt.

Het gaat voornamelijk om mensen die een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek hebben en tegen het eind van de looptijd nog geen cent hebben afgelost.
Gewoon een keertje verkopen. Zolang het niet onder water staat zie ik geen probleem.
Definitely not CIA
  maandag 26 november 2018 @ 14:01:20 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183380044
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 13:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Hier. Hypotheek is 100% aflossingsvrij.
Sommige jaren lossen we flink af. En sommige jaren ook niet. Gewoon hoe het uit komt.

We zijn er erg blij mee. Maakt ons heel flexibel. Bruto maandlast (rente dus) is nu ongeveer 200 euro. Dus makkelijk sparen. :)

Zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat de bank bepaalt dat ik iedere maand moet aflossen. Maar voor sommige mensen is dat wel beter ja.
Als je aflost en spaart dan gaat dat idd prima.
Als je het over de balk smijt omdat je bruto maandlast nu toch maar 200 is dan heb je op een gegeven moment een probleem.
De mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben vanwege de lekker lage lasten en die geen spaar- of aflossingsdiscipline hebben, die komen in de problemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 november 2018 @ 14:01:50 #46
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183380051
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Onder water staan is nog een andere vervelende bijkomstigheid voor sommigen.

Maar dit nieuwsbericht gaat voornamelijk over mensen die een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek hebben.

Na 30 jaar loopt die hypotheek af, stopt ook je recht op HRA... en dan...
En dan? Dan stijgen de maandlasten flink. Dus daar moet je dus anticiperen als je slim bent - zorgen dat je een buffer hebt om dat op te vangen
"Hoka Hey!"
pi_183380103
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 14:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Gewoon een keertje verkopen. Zolang het niet onder water staat zie ik geen probleem.
Ja, maar dat is het juis... als je ergens naar tevredenheid woont, je kan tegen die tijd misschien bijna met pensioen... en dan zou je moeten verhuizen omdat je een aflossingsvrije hypotheek hebt... waar verhuis je heen? Stond je al 12 jaar ingeschreven voor een andere woning? Of koop je wat kleiners of in een klein dorp zonder voorzieningen (wat juist niet handig is als je wat ouder wordt).
  maandag 26 november 2018 @ 14:05:38 #48
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183380141
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat doet er toch ook niet toe, het gaat erom dat je aan het eind van de rit het aflossingsvrije deel kunt aflossen.

Hier staat het ook bij lange na niet onderwater (heeft het ook nooit gestaan want nooit volledig verhypotheekt), maar dat zegt niets aan het eind van de rit moet je sowieso je aflossingsvrije deel kunnen aflossen, ongeacht hoe hoog het water staat.
Hoezo moet je het aflossingsvrije deel aan het einde van de rit aflossen? Je kan dit dan toch ook laten omzetten in een nieuwe hypotheek in een andere vorm
"Hoka Hey!"
pi_183380154
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:01 schreef matspontius het volgende:

[..]

En dan? Dan stijgen de maandlasten flink. Dus daar moet je dus anticiperen als je slim bent - zorgen dat je een buffer hebt om dat op te vangen
Ja... maar dat is het paard achter de wagen spannen... als je een buffer kon opbouwen om daar op te anticiperen had je dat ook kunnen gebruiken om dat aflossingsvrije deel af te lossen zodat je die buffer niet nodig hebt in de eerste plaats.
  maandag 26 november 2018 @ 14:06:23 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183380161
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:05 schreef matspontius het volgende:

[..]

Hoezo moet je het aflossingsvrije deel aan het einde van de rit aflossen? J kan dit dan toch ook laten omzetten in een nieuwe hypotheek in een andere vorm
Ja? Kan dat? Heb je daar genoeg inkomen voor als je met pensioen bent?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')