abonnement Unibet Coolblue
pi_183335175
Ik open hierbij Modelspoor XI :D (edit: huh in de forum lijst staat er X hoe pas je dat aan?)

Ehm aangezien foto's foetsie waren en na mijn mening dit topic vrij oud was,
hoop ik op een frisse start... wellicht kan ik andere mensen inspireren!

Zou zeggen lees de paar laatste post van Deel X
om een idee te krijgen hoe en waarom het voor mij begonnen is...

Wat ik eerst niet vermelde is dat ik erg graag knutsel in het algemeen
waardoor ik met mn vorige hobby Transformers en RC enorm veel dingen aanpaste
Hierdoor werd ik een echte fanatieke customizer...

Zodoende dacht ik dat eens toe te passen op G spoor
Resultaat compleet zelfbouw enkel op basis van tweetal 2D plaatjes

100% puur handwerk enkel figuurzaag / zaag met vast blad (weet de naam niet) etc.
de enigste op electra waren de dremel en accuboor!









op maat van een LGB e10 motorblok
hierdoor kwam de schaal uit op 1:26,5 (meen ik mij te herinneren)
aangezien LGB wel vaker wat afwijkt is dit geen groot probleem!

Inmiddels is het in bezit van een zeer gelukkige nieuwe eigenaar :)

PS: had er ook nog een Bluetooth speaker ingebouwd
waar ik met Audicity zelf geluidsfragmenten van de echte SIK had gemixt

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2018 23:53:16 ]
  zaterdag 24 november 2018 @ 00:01:57 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_183335423
En het origineel :P



Mooi gedaan hoor.
pi_183335560
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 00:01 schreef Woelwater het volgende:
En het origineel :P

[ afbeelding ]

Mooi gedaan hoor.
Haha exactum ;) dankjewel!
pi_183336031
Je zou toch denken dat de 3D-printer de wereld van de modeltreinbouwer zo langzamerhand wel overgenomen zou hebben.

"Nee, met de hand gefiguurzaagd. *)"
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 24 november 2018 @ 07:37:55 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183337657
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 00:34 schreef Jordy-B het volgende:
Je zou toch denken dat de 3D-printer de wereld van de modeltreinbouwer zo langzamerhand wel overgenomen zou hebben.

"Nee, met de hand gefiguurzaagd. *)"
De hobby is modelbouw dan. De lol zit in het zelf bouwen. Anders kun je beter even naar de winkel gaan om je modeltrein te kopen.

Ik zie de spoorwegovergang van Playmobil :9 Die hadden leuke dingen voor spoor G.
pi_183337740
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 07:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De hobby is modelbouw dan. De lol zit in het zelf bouwen. Anders kun je beter even naar de winkel gaan om je modeltrein te kopen.

Ik zie de spoorwegovergang van Playmobil :9 Die hadden leuke dingen voor spoor G.
Er zal toch ook plezier zitten in het maken van de modeltekeningen, en dat is het grootste deel van het werk wat erbij komt kijken als je überhaupt wil gaan printen. Daarbij kan je een printer ook prima benutten voor de details.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 24 november 2018 @ 08:15:10 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_183337767
Ziet er toch niet uit met een 3D-printer, zover ik weet blijf je altijd laagjes zien.
  zaterdag 24 november 2018 @ 09:11:21 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183338030
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 08:07 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Er zal toch ook plezier zitten in het maken van de modeltekeningen, en dat is het grootste deel van het werk wat erbij komt kijken als je überhaupt wil gaan printen. Daarbij kan je een printer ook prima benutten voor de details.
Ligt eraan waar je van houdt. Beetje zagen, vijlen solderen is erg zen voor sommige mensen. Vooral als ze de hele werkdag al achter een pc zitten.
Denk wel dat als die printers goedkoper zijn je de poppetjes, dieren, etc makkelijk even print.
pi_183338256
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 08:15 schreef Woelwater het volgende:
Ziet er toch niet uit met een 3D-printer, zover ik weet blijf je altijd laagjes zien.
ligt eraan hoe goed je je printer afstelt en je kan je print nabewerken met primer om te vullen of juist met een oplosmiddel voor gladde afwerking.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183338701
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 00:34 schreef Jordy-B het volgende:
Je zou toch denken dat de 3D-printer de wereld van de modeltreinbouwer zo langzamerhand wel overgenomen zou hebben.

"Nee, met de hand gefiguurzaagd. *)"
Heheh nou ik zou t wel weten hoor als ik een GOEDE printer had...
ik wacht nog even een poosje tot het weer beter en goedkoper wordt :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 07:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De hobby is modelbouw dan. De lol zit in het zelf bouwen. Anders kun je beter even naar de winkel gaan om je modeltrein te kopen.

Ik zie de spoorwegovergang van Playmobil :9 Die hadden leuke dingen voor spoor G.
Ja klopt dit was mn eerste volledige scratch project
daarom was het extra leuk, maar de hoeveelheid werk
haalde wel de lol er wat vanaf... ik ben namelijk ziek
dus dit soort activiteiten kosten mij enorm veel energie
en leveren behoorlijk wat pijn op, maargoed het zij zo!

Klopt dit is een van de minder boeiende PM overgangen in USA schaal
gelukkig zijn de Duitse PM spoorovergangen veel mooier
later heb ik die vervangen weer door Pola en LGB zelf

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 08:15 schreef Woelwater het volgende:
Ziet er toch niet uit met een 3D-printer, zover ik weet blijf je altijd laagjes zien.
met veel huis tuin en keuken printer wel idd...
echter het voordeel van stoomlocs is dat ze voornamelijk zwart zijn
dan valt het al heel stuk minder op...
je kunt zoals boven genoemd het wel bewerken
echter zoals in mijn zelf getekend voorbeeld hier beneden is dat haast niet te doen

(een kennis van mijn heeft voor zijn bedrijf een printer ontworpen van 80K deze kan prototype automotive materiaal printen van hergebruikt plastic en een omvang van 5meter lengte in 1stuk,
ook kan hij ramen en koplampglazen in glasheldere toestand printen... maargoed hij verkoopt dan ook modellen aan oliesjeiks 1:4 twv 15 tot 30K per stuk, denk hierbij aan echte leren bekleding, metalen velgen + chroom en zelf carbonfiber tot in perfectie replica's van de waarheid)

anyways hier mijn allereerste 3D tekening (dmv Sketchup)
het idee is als volgt... LGB maakt 9van10x netjes dat de Ketel voorop open kan
echter heeft PIKO een Br89 uitgebracht en om kosten te besparen geen werkende scharnieren
het plan is deze in de toekomst zelf uit te printen en het model daardoor te verbeteren!

Het origineel:




pi_183338914
Een ander project waar ik erg blij mee ben is het ombouwen van een G spoor Amerikaanse Union Pacific 4-6-2 naar Duitse Br01, er is namelijk geen leverancier die deze grote lok levert (behalve op Marklin Spoor1 formaat maarja dan praat je over 3.5K en schaal 1:35) deze was van het merk Aristocraft 1:29 een beetje valsspelen, maar dat komt omdat LGB van oorsprong Smalspoor is en LGB en PIKO tegenwoordig ook Normaalspoor loks uitbrengen (om het aanbod te vergroten en meer klanten te werven) hoe dan ook was het een enorme klus... er zat al een digitale decoder met sound en smoke in... echter is helaas de rookunit overleden inmiddels en het geluid moet nogsteeds worden omgezet worden van USA naar DUITS (maargoed alleen een kenner zal dit opvallen)

voordat ik eraan begon: (ook een mooie maar ik heb niks met USA)


Hier nog een plaatje op mn 2016 baan:


hier op een tijdelijk binnen diorama (gesloopt inmiddels, ben van 3spoor naar 2spoor gegaan)


hier even wat filmpjes:

dit 2e filmpje is geschoten op de tuinbaan van een kennis van mij in Soesterberg
hij heeft deze schitterende rijtuigen in bezit... voor mij veel te duur en kunnen niet op R1 bochten
zijn baan is voornamelijk R5 en 1stukje R3 waardoor de slanke bochten fantastisch uitzien!

pi_183339568
Ook heb ik deze standaard LGB LCE onderhanden genomen
en hem veel meer op een ICE doen lijken...

normaliter zit er geen verlichting en ramen in,
na vele dagen werk is dit het resultaat!


nu deze klaar is, ben ik bezig met V2.0
door hem nu op originele lengte te maken
(1puntje waar ik valsspeel is dat het per unit geen dubbele draaistellen heeft)

mocht ik daar mij ooit aan storen fix ik dat wel met V3.0 (al zie ik daar enorm tegenop)


(echter is het wel zo dat v2 minimaal R3 nodig heeft waarbij v1 nog door R1 komt)

EDIT: nu ben ik overigens met een extra project bezig...


deze Thalys nabouwen!


[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2018 12:07:23 ]
pi_183339665
Hier is een project dat ik voor de grap gemaakt had van 2x Stainz
een arcodeon lok, laat bleek dat er ooit een stoomlok geweest is met scharnierende boiler :)



pi_183339692
Van deze heb ik spijt dat hij verkocht is...
had een opknapper baan in Z 1:220 van iemand gekocht
toen later in de Kringloop een Alu flightcase goed kunnen scoren

met wat aanpas werk, alles netjes d'r in :)

verkocht voor een schamele 500euro omdat ik geld nodig heb :(





ik was helaas nog niet toegekomen om de controller box in het linker deel van de koffer te verwerken,
maargoed ga dr vanuit dat de nieuwe eigenaar dat inmiddels wel gedaan heeft!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2018 12:44:19 ]
pi_183339905
Hier is dan mijn grootste trots...
hij is al eens ergens op FOK voorbij gekomen,
maar dat was zonder informatie en niet op de juiste plek!

Bij deze dus een herkansing :D





1 closeup, de rest van de details zijn in de video's wel redelijk te zien...





lang over nagedacht deze te verkopen, maar ik twijfel teveel...
bang dat ik dr net als de Z koffer veel spijt van zou krijgen
(maar voor een goede prijs is alles tekoop zullen we maar zeggen)

Dit is overigens het N-spoor materiaal dat ik heb
waardoor t ook in de toekomst mogelijk is weer een nieuwe baan te bouwen
(dan wel meteen digitaal overigens)





even de reden laten zien waarom ik een haat liefde verhouding heb met kleine schalen tenopzichte van het heerlijk grote lompe werk van LGB, pokke klus met SMD micro leds te werken!!! Arrrggggh

pi_183340356
_O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_183353399
quote:
ik dank u hartelijk!
pi_183353552
vandaag een vrij duur grapje...
een oud verweerde POLA G MOLEN
ook waren er wat zaken afgebroken...
desondanks was hij 70pleuro,
maargoed vrij zeldzaam en nauwelijks wordt ie aangeboden!

Ga hem na de winter opknappen...
nu eerst eens kijken of ik uberhaupt nog plek heb om em ergens kwijt te kunnen :(
(emigratie plannen wil alvast dingen bij elkaar sprokkelen tegen die tijd zeecontainer in)



toen ben ik gelijk maar even een namiddag gaan rijden
heerlijk is het nu t zo vroeg donker is!



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2018 01:29:42 ]
pi_183357782
Mooi topic om door te bladeren ondanks dat ik geen modelspoor heb. Maar mooie creaties zijn altijd de moeite waard om te aanschouwen.
  zondag 25 november 2018 @ 11:43:32 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183358058
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 11:17 schreef Cherni het volgende:
Mooi topic om door te bladeren ondanks dat ik geen modelspoor heb. Maar mooie creaties zijn altijd de moeite waard om te aanschouwen.
Jij hebt toch een in schaal 1:1?
pi_183358531
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 11:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij hebt toch een in schaal 1:1?
:) Inderdaad, dat is al hobby genoeg. Maar ook in mijn vrije tijd gebruik in Trainz. Zeg maar een modelbaan op de pc. Maar dat is hier niet van toepassing. Maar ik vind het ontzettend leuk om jullie creaties te zien.
pi_183368474
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:20 schreef Cherni het volgende:

[..]

:) Inderdaad, dat is al hobby genoeg. Maar ook in mijn vrije tijd gebruik in Trainz. Zeg maar een modelbaan op de pc. Maar dat is hier niet van toepassing. Maar ik vind het ontzettend leuk om jullie creaties te zien.
Even zomaar een tip of idee... weet niet of je al Virtual Reality bezit? Maar zoniet, dan kun je als je beetje deftige PC en telefoon hebt, iVRY gebruiken en is gratis te testen ik dacht 1e minuut in kleur daarna zwart/wit en paar euro's om te unlocken als t je bevalt (heb ik wel gedaan) je kunt dan met bijv een VR-telefoonhouder van de Action voor paar euro echt enorm veel plezier hebben!

Ga er vanuit (ondanks ik nog geen Train sims geprobeert heb) dat het wel wordt ondersteunt..
ik heb t succesvol met Auto race en FlightSim en Space shooters gebruikt, zeer netjes
(moet er wel bij zeggen dat ik mazzel heb en een iPhoneX gebruik die heeft een 4K OLED scherm)
pi_183368491
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 11:17 schreef Cherni het volgende:
Mooi topic om door te bladeren ondanks dat ik geen modelspoor heb. Maar mooie creaties zijn altijd de moeite waard om te aanschouwen.
goed om te horen denk wel dat ik komende dagen nog meer zou kunnen posten...
pi_183369474
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:35 schreef g60forced het volgende:

[..]

goed om te horen denk wel dat ik komende dagen nog meer zou kunnen posten...
Ik volg het met plezier. Ziet er erg mooi uit.
pi_183370185
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 21:07 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik volg het met plezier. Ziet er erg mooi uit.
thnx O+
pi_183371009
Bij deze...

Ik begon ooit met een plaats Acryl glas (overgebleven van het SIK project)

Daarop met een watervaste stift een soort van fantasie spel belijning getekend


De lantaarns zijn van de Action..
rest is overgebleven delen van voornamelijk Pola G gebouwen etc.


Daar knipte ik strookje van een Action grasmat,
die vouwde ik dubbel en niet ze aan elkaar vast...
daarna kwestie van vastlijmen (een combinatie van hotglue en secondelijm, ook Action)
pi_183371140
En omdat het bijna Kerst is :D

helaas heb ik hier geen bouwverslag van gemaakt
maar ik heb een bestaande tunnel ik vermoed van het merk 'Noch' aangepast



ook dit kleine N spoortje, past in een bijhorende glazen bijzet tafel (voor bij de salon)


(overigens is dat niet afgebeeld)

Er lag geen sneeuw op...
wat ik gedaan heb ik stategisch witte grondverf met kwast aangebracht
daarna hier en daar wat sneeuwpoeder (ik geloof van de Praxis) gestrooid!

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2018 22:08:14 ]
pi_183371871
Oh en deze is niet van mij...
maar als ik t zo zie wel op H0 schaal 1:87
mijn hemel hoe vet is dat om te combineren met je treinen,
hup wagonnetje vol kiepen etc.

pi_196876987
Wat is het maar rustig hier, ik zou toch denken dat in een jaar als dit de modeltrein toch een welkome afleiding is. Ik heb het zelf overigens rustig gehouden, een M62 Lok van de Russische spoorwegen (Fleischmann) voor bij de verzameling gekocht en dat was het dan.
pi_196878409
Hey wat leuk. Ik heb al m’n Minitrix spul maar weer van zolder gehaald, omdat ik me verveelde dit voorjaar. Ben inmiddels weer bezig met een baan en heb per ongeluk alweer veel te veel spul gekocht :D
  Moderator dinsdag 22 december 2020 @ 12:22:19 #31
42184 crew  DaMart
pi_196879195
Ik heb ook niet stilgezeten dit jaar. Aan het bergdorp gewerkt, perron gemaakt voor het bergstation en nu bezig met een goederenemplacement op de berg. Daarnaast ook weer veel nieuw materieel gekocht :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_196879282
Nu wil ik ook een modelspoor ;(
  dinsdag 22 december 2020 @ 15:07:33 #33
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196882540
Das allemaal wel leuk, maar waar zijn de fotoooos? O+
pi_196886044
Leuk dat dit topic weer een beetje tot leven komt. Ik heb tussen kerst en O&N wel tijd voor wat foto’s en misschien ook wel ff een filmpje met een minicamera vanaf een wagonnetje.

Ik heb overigens ook een kerstdorpje met treintje gemaakt, samen met m’n vriendin. Ze vond ‘t geweldig om te doen :P

[ Bericht 39% gewijzigd door Tommeke op 22-12-2020 17:58:45 ]
  dinsdag 22 december 2020 @ 17:56:41 #35
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
  Moderator dinsdag 22 december 2020 @ 21:05:44 #36
42184 crew  DaMart
pi_196890454
Hierbij twee foto's van mijn bergdorp



Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Lieve Belg dinsdag 22 december 2020 @ 21:20:36 #37
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_196890866
En dan zeggen dat twee jaar na mijn verhuis alles nog in dozen zit hier. Toen er interesse was, teveel materiaal gekocht en heb nog alles liggen hier.

Al een paar keer over gedacht om alles gewoon te verkopen, maar dan denk ik dat ik er later spijt ga van hebben. Maar laten liggen is ook stom in feite...
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 22 december 2020 @ 21:50:32 #38
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_196891707
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 21:20 schreef Jump het volgende:
En dan zeggen dat twee jaar na mijn verhuis alles nog in dozen zit hier. Toen er interesse was, teveel materiaal gekocht en heb nog alles liggen hier.

Al een paar keer over gedacht om alles gewoon te verkopen, maar dan denk ik dat ik er later spijt ga van hebben. Maar laten liggen is ook stom in feite...
Het blijft een lastig iets om de hobby weer op te pakken. Van verkopen wordt je ook niet gelukkig.
  dinsdag 22 december 2020 @ 22:10:46 #39
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196892166
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 21:20 schreef Jump het volgende:
Al een paar keer over gedacht om alles gewoon te verkopen, maar dan denk ik dat ik er later spijt ga van hebben. Maar laten liggen is ook stom in feite...
Herkenbaar. Ik heb het uiteindelijk wel verkocht, tot op heden geen spijt van gehad.

Ik had een berg analoog spul liggen en mijn soldeerkunsten zijn niet dermate denderend dat ik mezelf ooit de boel zag digitaliseren. Ik heb eens een motor van een schienenbus gereviseerd, met als gevolg dat-ie daarna één keer, heel kort met de vlam in de pijp rondreed :D
Ook de baureihe 103 die ik ooit "zum basteln" had gekocht is nooit verder gekomen als een bijrol op een rangeerspoortje.

Als ik ooit weer met iets ga beginnen koop het wel weer nieuw en digitaal.
So we just called him Fred
  dinsdag 22 december 2020 @ 22:18:21 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196892306
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 21:05 schreef DaMart het volgende:
Hierbij twee foto's van mijn bergdorp

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Cool!
  dinsdag 22 december 2020 @ 22:19:01 #41
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196892328
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 22:10 schreef Fred het volgende:

[..]

Herkenbaar. Ik heb het uiteindelijk wel verkocht, tot op heden geen spijt van gehad.

Ik had een berg analoog spul liggen en mijn soldeerkunsten zijn niet dermate denderend dat ik mezelf ooit de boel zag digitaliseren. Ik heb eens een motor van een schienenbus gereviseerd, met als gevolg dat-ie daarna één keer, heel kort met de vlam in de pijp rondreed :D
Ook de baureihe 103 die ik ooit "zum basteln" had gekocht is nooit verder gekomen als een bijrol op een rangeerspoortje.

Als ik ooit weer met iets ga beginnen koop het wel weer nieuw en digitaal.
Dat is denk ik het grootste probleem, ontwikkelingen gaan zo hard dat tegen de tijd dat je echt gaat beginnen, er veel fancier spul op de markt is. En je oude spul geen fluit meer waard is...
  Lieve Belg dinsdag 22 december 2020 @ 22:28:30 #42
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_196892621
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 22:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat is denk ik het grootste probleem, ontwikkelingen gaan zo hard dat tegen de tijd dat je echt gaat beginnen, er veel fancier spul op de markt is. En je oude spul geen fluit meer waard is...
Ik ben gelijk digitaal gestart. Materiaal valt wel mee, sommige zaken zijn wat tijdloos en blijven wat waarde hebben. Ik heb een hoop rollend materieel nog in de doosjes zitten. Dat zal voor sommige misschien nog wat waard zijn. Schaal is N, geen idee hoe dat verhoudt ten opzichte van H0.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Moderator dinsdag 22 december 2020 @ 22:30:40 #43
42184 crew  DaMart
pi_196892690
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 22:10 schreef Fred het volgende:

[..]

Herkenbaar. Ik heb het uiteindelijk wel verkocht, tot op heden geen spijt van gehad.

Ik had een berg analoog spul liggen en mijn soldeerkunsten zijn niet dermate denderend dat ik mezelf ooit de boel zag digitaliseren. Ik heb eens een motor van een schienenbus gereviseerd, met als gevolg dat-ie daarna één keer, heel kort met de vlam in de pijp rondreed :D
Ook de baureihe 103 die ik ooit "zum basteln" had gekocht is nooit verder gekomen als een bijrol op een rangeerspoortje.

Als ik ooit weer met iets ga beginnen koop het wel weer nieuw en digitaal.
Dat digitaliseren is hier ook een projectje voor later, als de baan klaar is. Tweedehands een loc gekocht waarbij ik dacht dat hij digitaal was, maar dat is hij dus niet.

En vanuit een erfenis nog een analoge loc gekregen die het nu niet doet. Die wil ik nog wel een keer proberen op te knappen voor als mijn zoontje wat ouder is. Kan hij een analoog baantje maken.

Dat worden nog best leuke uitdagingen , want ik heb nog veel te leren qua techniek. Al lukken onderhoud en reparaties aan het digitale materieel vooralsnog wel.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 23 december 2020 @ 15:33:40 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_196904118
Ik vind dat digitaliseren juist leuk, heb bijvoorbeeld cabineverlichting en schakelbare sluitseinen ingebouwd. Treinen ook vanaf analoog gedigitaliseerd en inmiddels ook een lokprogrammer gekocht omdat ik een sounddecoder moest vervangen.

Verder te weinig tijd, kinderen, andere hobby's om echt toe te komen aan baanbouw. Dus ik heb een kale plank met rails en huisjes. En te veel treinen om daar op te rijden, maar dat zal anderen misschien wel bekend voorkomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 23 december 2020 @ 17:00:18 #45
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_196905923
quote:
6s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:33 schreef Duvel het volgende:
Ik vind dat digitaliseren juist leuk, heb bijvoorbeeld cabineverlichting en schakelbare sluitseinen ingebouwd. Treinen ook vanaf analoog gedigitaliseerd en inmiddels ook een lokprogrammer gekocht omdat ik een sounddecoder moest vervangen.

Verder te weinig tijd, kinderen, andere hobby's om echt toe te komen aan baanbouw. Dus ik heb een kale plank met rails en huisjes. En te veel treinen om daar op te rijden, maar dat zal anderen misschien wel bekend voorkomen.
Ik weet nog niet of ik ga digitaliseren. Bij mij liggen de ideeën sowieso in de la. Ik heb nu een baan op de grond liggen. Ik heb wel een mooi baanplan gemaakt, eigenlijk zijn het 3 banen en één.
  woensdag 23 december 2020 @ 23:20:29 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_196915538
quote:
2s.gif Op woensdag 23 december 2020 17:00 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Ik weet nog niet of ik ga digitaliseren. Bij mij liggen de ideeën sowieso in de la. Ik heb nu een baan op de grond liggen. Ik heb wel een mooi baanplan gemaakt, eigenlijk zijn het 3 banen en één.
Liggen ze los, dus kun je ze met losse trafo's voeden? Zo niet dan is digitaal wel makkelijker. Ik heb zelf nog een loc of twee die analoog zijn. Eentje daarvan is m'n startsetlocje met versleten wielen, daar heb ik de decoder uitgesoldeerd en die gaat straks in een loc met een antieke Märklin digital decoder die geen DCC praat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_196917823
quote:
6s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:33 schreef Duvel het volgende:
Ik vind dat digitaliseren juist leuk, heb bijvoorbeeld cabineverlichting en schakelbare sluitseinen ingebouwd. Treinen ook vanaf analoog gedigitaliseerd en inmiddels ook een lokprogrammer gekocht omdat ik een sounddecoder moest vervangen.

Verder te weinig tijd, kinderen, andere hobby's om echt toe te komen aan baanbouw. Dus ik heb een kale plank met rails en huisjes. En te veel treinen om daar op te rijden, maar dat zal anderen misschien wel bekend voorkomen.
Ja, dat teveel aan treinen klinkt bekend. Lang leve de 4 vitrinekasten die er de reden van zijn dat de baan nu op een andere plek staat en iets kleiner is dan gepland :').
En minder tijd door kinderen ken ik ook wel ja.

Maar als ik ooit hulp nodig heb bij digitaliseren, weet ik je te vinden O-).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_196918058
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:34 schreef Tommeke het volgende:
Hey wat leuk. Ik heb al m’n Minitrix spul maar weer van zolder gehaald, omdat ik me verveelde dit voorjaar. Ben inmiddels weer bezig met een baan en heb per ongeluk alweer veel te veel spul gekocht :D
😂
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 24 december 2020 @ 15:06:44 #49
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_196924754
quote:
7s.gif Op woensdag 23 december 2020 23:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Liggen ze los, dus kun je ze met losse trafo's voeden? Zo niet dan is digitaal wel makkelijker. Ik heb zelf nog een loc of twee die analoog zijn. Eentje daarvan is m'n startsetlocje met versleten wielen, daar heb ik de decoder uitgesoldeerd en die gaat straks in een loc met een antieke Märklin digital decoder die geen DCC praat.
Ze zijn wel verbonden maar ik wil ze mbv een schakelaar wel van elkaar kunnen loskoppelen. Ik kan wel 3 treinen laten rijden zonder dat er een botsing kan plaatsvinden.
  donderdag 24 december 2020 @ 15:34:36 #50
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_196925374
Dit was mijn baanplan, in de praktijk is het iets anders maar het princiepe komt wel overeen.

pi_196939377
Leuk dat dit topic terug tot leven komt!
Nu ik een eigen huis heb, ben ik van plan om ook iets te doen en eindelijk een baan te bouwen.
We hebben een ruimte op overschot van ongeveer 3m op 2m, dus daar valt wel iets mee te doen lijkt me :)

Ik zou graag een schaduwstation hebben en de mogelijkheid om zowel automatisch (pc gestuurd) en manueel de treinen te laten rijden, al dan niet gecombineerd.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met besturings-software?
Ik zat zelf met het idee om Koploper te gebruiken, maar ik weet niet of dit in de toekomst problemen zou kunnen opleveren omdat er geen nieuwe versies meer komen.
  vrijdag 25 december 2020 @ 13:12:44 #52
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_196943799
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 09:56 schreef trainfreak het volgende:
Leuk dat dit topic terug tot leven komt!
Nu ik een eigen huis heb, ben ik van plan om ook iets te doen en eindelijk een baan te bouwen.
We hebben een ruimte op overschot van ongeveer 3m op 2m, dus daar valt wel iets mee te doen lijkt me :)

Ik zou graag een schaduwstation hebben en de mogelijkheid om zowel automatisch (pc gestuurd) en manueel de treinen te laten rijden, al dan niet gecombineerd.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met besturings-software?
Ik zat zelf met het idee om Koploper te gebruiken, maar ik weet niet of dit in de toekomst problemen zou kunnen opleveren omdat er geen nieuwe versies meer komen.
Hier staat een overzicht van softwarepakketten, meeste is wel betaald.

https://encyclopedie.bene(...)inbesturingssoftware
  vrijdag 25 december 2020 @ 22:45:23 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_196954466
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 06:40 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar als ik ooit hulp nodig heb bij digitaliseren, weet ik je te vinden O-).
Goed plan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_196964019
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 10:01 schreef J.B. het volgende:
Wat is het maar rustig hier, ik zou toch denken dat in een jaar als dit de modeltrein toch een welkome afleiding is. Ik heb het zelf overigens rustig gehouden, een M62 Lok van de Russische spoorwegen (Fleischmann) voor bij de verzameling gekocht en dat was het dan.
Ohhh ik ben ook wel verder gegaan hoor,
maar dacht er is hier geen belangstelling voor :@

bedankt voor het schopje... moet ik nog meer foto's en video's plaatsen?

Mijn vorige N-spoor glazen salon tafel baan, is verkocht aan een assurantie kantoor ergens in friesland

Nu is mijn nieuwe ook al bijna klaar... op het 'groen' 'mensen' 'voertuigen' na...
rails / huisjes + verlichting (het moeilijkste dus) werkt allemaal al O+

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2020 12:29:48 (extra) ]
pi_197038192
Kan een digitaal aangestuurde loc probleemloos rijden op een analoge baan. :@
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  maandag 28 december 2020 @ 22:29:44 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_197039475
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:56 schreef WcPot het volgende:
Kan een digitaal aangestuurde loc probleemloos rijden op een analoge baan. :@
Meestal wel. Maar de lampen blijven dan bij stilstand niet branden en bepaalde digitale functies (knipperlichten of geluid) kun je niet bedienen. Je kunt ze vaak in de decoder wel aanzetten, maar dan permanent.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 21:09:51 #57
42184 crew  DaMart
pi_197070723
Weer een stukje scenery bij de goederenloods klaar.

Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  donderdag 7 januari 2021 @ 15:02:22 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_197267307
Goed bezig, mooi tafereel!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_197917098
Ik ga bijna beginnen. Nog een klein beetje schilderwerk en een nieuw tapijt op de vloer en dan heb ik 22 vierkante meter voor mijn digitale treinbaan.

Het schilderwerk zelf liep uit maar ja.
Bier.
  Moderator woensdag 10 februari 2021 @ 15:41:31 #60
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197926722
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 22:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik ga bijna beginnen. Nog een klein beetje schilderwerk en een nieuw tapijt op de vloer en dan heb ik 22 vierkante meter voor mijn digitale treinbaan.

Het schilderwerk zelf liep uit maar ja.
De tijd die je hebt besteed aan het schilderen of de verf zelf? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197927277
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 15:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De tijd die je hebt besteed aan het schilderen of de verf zelf? :D
Ik besteed geen tijd aan schilderen, tssk. Nee geen grapje, schilderwerk is onhandig met allerlei triggers voor m'n hoofdpijn en dergelijke dus dat laat ik doen maar daar moest dus eerst geld voor komen ;)
Bier.
  Moderator woensdag 10 februari 2021 @ 17:00:11 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197928214
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik besteed geen tijd aan schilderen, tssk. Nee geen grapje, schilderwerk is onhandig met allerlei triggers voor m'n hoofdpijn en dergelijke dus dat laat ik doen maar daar moest dus eerst geld voor komen ;)
Hehe, nog speciale extra extra oplosmiddelarme verf laten gebruiken dan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197929632
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hehe, nog speciale extra extra oplosmiddelarme verf laten gebruiken dan?
Nee, met de ramen open en de deur naar de rest van het huis dicht is er geen probleem. Ik kan ook wel ff een half uurtje gaan kijken maar veel langer dan dat is een risico.
Bier.
pi_199150471
Onze Fleischmann 6735 trafo maakt slecht contact, de gelijkspanning valt telkens weg.
Nu wil ik een poging doen om te kijken of reparatie mogelijk is, echter krijg ik de trafo niet geopend.
weet iemand wat de correcte wijze is om de trafo te openen?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 26 april 2021 @ 02:19:02 #65
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_199160101
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Onze Fleischmann 6735 trafo maakt slecht contact, de gelijkspanning valt telkens weg.
Nu wil ik een poging doen om te kijken of reparatie mogelijk is, echter krijg ik de trafo niet geopend.
weet iemand wat de correcte wijze is om de trafo te openen?
Zo te zien vallen die "rondjes" aan de zijkant in een uitsparing in de bodem. Zou eens proberen er voorzichtig een bankpasje oid tussendoor te schuiven vanuit het midden.



pi_200241702
Mijn treinkamer is klaar om tafels in te gaan bouwen:
Bier.
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 07:52:52 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200244144
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mijn treinkamer is klaar om tafels in te gaan bouwen:
[ afbeelding ]
Poah, da's een flinke ruimte
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_200244942
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 07:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Poah, da's een flinke ruimte
Bijna 22 vierkante meter. Als ik m'n garage zou durven gebruiken zou het een modulebaan zoals de Familie Kip worden maar die hou ik liever toch als algemeen klushok.
Bier.
  woensdag 7 juli 2021 @ 10:49:09 #69
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_200246084
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Bijna 22 vierkante meter. Als ik m'n garage zou durven gebruiken zou het een modulebaan zoals de Familie Kip worden maar die hou ik liever toch als algemeen klushok.
Cool! Welke schaal wordt het?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_200246461
H0, tweerail. Laat de wisselsluitingen maar komen :D
Bier.
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:03:07 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200253317
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Bijna 22 vierkante meter. Als ik m'n garage zou durven gebruiken zou het een modulebaan zoals de Familie Kip worden maar die hou ik liever toch als algemeen klushok.
Het zal vast wel een keer volkomen, meer toch, leuk oppervlak ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_200265876
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het zal vast wel een keer volkomen, meer toch, leuk oppervlak ^O^
Ik heb al uitgerekend dat er een mogelijkheid bestaat om een spiraal door het trapgat te maken ;)
Bier.
pi_201381089
"Er is al 69 dagen niet gereageerd in deze topic" oehlalalaaaaaa.... maar even updaten dan:
Bier.
pi_201534559
Het programmeren van decoders is minder eenvoudig dan ik gehoopt had, vooral het uitvogelen wat er precies in zit, maar het vordert gestaag. Drie van de verzameling rijdt nu de goede kant op alvast en het geluid en de rijstappen zijn hersteld. Daarnaast RailCom aangezet, vanaf dat moment zou het makkelijker moeten gaan.

Ik heb gewoon wat GeoLine rails neergeknald die ik verder niet ga inzetten in zichtbare delen maar ik wilde het spul dat tien jaar stil staat gewoon eens laten rijden ook.
Bier.
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 22:58:54 #75
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201535170
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
"Er is al 69 dagen niet gereageerd in deze topic" oehlalalaaaaaa.... maar even updaten dan:
[ afbeelding ]
Ik zie nog weinig trein, vooral tafel. Hoe ziet het er nu uit, aangezien je al met programmeren bezig bent...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201682203
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 22:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik zie nog weinig trein, vooral tafel. Hoe ziet het er nu uit, aangezien je al met programmeren bezig bent...
Er ligt rails maar het ziet eruit alsof iemand ergens een doos Lima-bende op een rommelmarkt heeft gekocht. Beetje. Ik zal straks/dit weekend foto's op m'n webserver gooien. Ik wacht nog op enkele cruciale onderdelen zodat ik blokdetectie in orde kan maken en dan kan ik kijken of dingen doen die ik wil.

Heeft iemand nog een doos met GeoLine rechte stukken waar ze vanaf willen toevallig?
Bier.
pi_201854967
Ik kwam er toevallig achter dat Omroep Max een serie uitzendt over de bouw van modelbanen voor treinen:

De Grote Kleine Treinencompetitie
https://www.maxvandaag.nl(...)e-treinencompetitie/
pi_202170500
Ik heb een fotoalbum in elkaar gezet, de modeltreinenmeuk staat openbaar: https://piwigo.awesome-o.nl/
Bier.
pi_202174983
hey hallemaal, ik was even benieuwd of men hier mij een beetje kan helpen.
ik zat te denken om te beginnen aan een modeltrein, tot nu toe heb ik wat diorama's en wat terrein gemaakt, het meeste op ongeveer h0 schaal maar nog nooit met een trein.
dus ik dacht misschien is het leuk om daar eens een keer wat mee te proberen alleen is het voor mij allemaal heel erg nieuw.
ik weet dus ook niet zo goed waar ik naar moet zoeken en wat ik als starter nodig heb om vrij simpel te beginnen.
ik wil wel iets waar ik voorlopig mee vooruit kan als blijkt dat ik het toch wel leuk vind.
tinkeren met electronica vind ik geen probleem, dat vind ik zelfs juist wel leuk zit nu ook afentoe met een arduino of een raspberry te spelen. iets bouwen vind ik ook geen probleem dat is de helft van de lol vaak.

dus ja in het kort waar zou ik het beste kunnen beginnen?
  zondag 14 november 2021 @ 20:49:11 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_202179115
Dat is niet zomaar te beantwoorden. Wil je diorama's met een trein gaan bouwen of een modelbaan. Indien het laatste: wat is je beschikbare ruimte, heb je een thema in je hoofd? Je kunt ook een modulebak bouwen en je aansluiten bij een modulebaan. Ik zou beginnen met nadenken over deze vragen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_202179784
Kijk dat is al een heel mooi begin.
De juiste vragen wist ik ook nog niet te stellen haha.
Wat is een modulebaan?
Qua ruimte heb ik in principe een hele zolder die ik nog niet gebruik. Maar ik wil rustig en klein beginnen.
Misschien een trein die een klein rondje of 2 kan rijden en daar dan een leuk terrein omheen bouwen. Thema heb ik nog niet echt in mijn hoofd ik vind het leuk om zelf gebouwen te bouwen uit schuim en foamboard.

Misschien moet ik gewoon eens een idee schetsen van welke kant ik op wil zodat ik wat concreter vragen kan stellen
  zondag 14 november 2021 @ 22:33:03 #82
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_202181366
Een modulebaan is een modelbaan waarbij iedereen een stukje, een module, bouwt. Meestal gelden er standaard maten voor ieders segment, en is de maatvoering van de aansluitende sporen naar de volgende modulebak vastgelegd in de gezamenlijke regels. Binnen je module kun je dan een landschap of een thema uitbeelden, maar niet heel veel spelen met je sporenplan. Op gezamenlijke rijdagen of beurzen neem je allemaal je module mee en worden ze gekoppeld. Vervolgens kan iedereen met z'n eventueel meegebrachte treinen over de samengestelde modulebaan rijden. Een leuk idee als je van modelbouw houdt maar opzet tegen het plannen van een baan of overweldigd wordt door de grootte (van je zolder). Het nadeel is dat je dus niet kunt rijden zonder dat je andere modules hebt (ofwel thuis, ofwel op een clubdag).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_202181589
Oh nee dat wil ik sowieso niet, ik wil het zelf doen en niet perse afhankelijk zijn van anderen.

Het is mijn ding en ik wil gewoon lekker in mijn eentje friemelen en bouwen en beslissen.
pi_202224518
Als je een trein een rondje wilt laten rijden dan is een ovaal op een vlakke plaat het simpelste begin. Stationnetje aan de voorkant, dorpje in het midden, hier en daar een boompje, een typische speelgoedbaan waar "serieuze modelbouwers" op neerkijken.
Vervang je de vlakke plaat door een landschap met heuvels, rivieren enz waarbij de trein door tunnels of over bruggen rijdt dan wordt het al wat serieuzer. Het landschap kun je bouwen met lagen schuim of met een vakwerk uit hout en gaas met papier maché of gips.
Heb je meer ruimte dan wil je het eenvoudige ovale sporenplan uitbreiden met bijvoorbeeld meer stationssporen, industrieaansluitingen, een lokomotiefdepot, een schaduwstation waar je treinen tijdelijk uit het zicht kunt parkeren, een zijlijntje naar een bergstationnetje enz. Om dat allemaal kwijt te kunnen wil je misschien niet meer de baan in het midden van de zolder maar langs de kanten aanleggen zodat je zelf in het midden zit en als het ware omringt wordt door je baan. Het is allemaal maar net wat wilt en vooral ook hoeveel ruimte, tijd en geld je er aan wilt besteden. Trouwens, als je baan zo groot wordt dat hij niet meer te verplaatsen is dan is het alsnog verstandig deze in modules op te delen zodat je bij een verhuizing of verbouwing niet alles af hoeft te breken.
Als de trein niet perse altijd in beweging hoeft te zijn en je het leuk vind om te rangeren kun je er ook voor kiezen een industrieel bedrijf of zo uit te beelden, om zo het ruimte en tijdbeslag wat in de perken te houden.
Kwa techniek heb je grofweg twee systemen: 2 rail gelijkspanning (een rail is + de andere -) en 3-rail wisselspanning (met lelijke contactpuntjes tussen de rails (persoonlijke mening)). Ik weet niet of digitale besturing (met decoders in de trein) inmiddels analoog (trein bestuurt met de spanning op de rails) voorbij gestreefd is maar beide is nog een optie.
Klein beginnen is wel verstandig want de ervaring leert dat je na een tijdje als je wat meer kennis en ervaring hebt toch niet meer tevreden bent met je originele plan. Verder zou ik vooral youtube filmpjes etc. kijken voor inspiratie. Sommige zijn heel strikt in de leer, alles moet zo realistisch mogelijk binnen een bepaald land en tijdperk, een ander laat zijn fantasie de vrije loop en is in principe alles mogelijk en weer een ander wordt heel gelukkig van het "spelen met treintjes" en maakt realisme niet zoveel uit.
pi_202228132
Dank je voor de uitgebreide reactie .
Het bouwen van het terrein dat moet geen probleem zijn ik maak nu al meer dioramas en dorpjes en degelijke dat vind ik leuk om te doen en heerlijk ontspannend. Het idee was idd om wat meer leven in een stukje terrein te brengen en dat dan door een trein. Een simpele ovaal leek me dan wel een mooi begin met wellicht een tunnel ofzo, dat ligt wel heel erg aan hoe de inspiratie voor het terrein loopt.
Ja het enige waar ik een beetje tegenaan loop is idd wat is nu verstandig voor mij ik had al gelezen dat er analoog en digitale treinen zijn en alles heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Digitaal is waarschijnlijk wel de toekomst maar zou zomaar overkill kunnen zijn voor wat ik nu zoek echter is het waarschijnlijk wel meer future proof voor als ik uiteindelijk meer zou willen als blijkt dat ik het toch wel erg leuk zou vinden.
Verder ben ik helemaal nieuw dus ik weet ook niet zo goed wat ik nodig heb om een trein te laten rijden. Ik neem aan rails en een trein uiteraard, ook een soort besturingsstation die de trein van een spanning voorziet en van de opdracht, je moet rijden. Maar zijn er nog meer dingen die essentieel zijn voor een trein of is het verder allemaal optioneel?

En qua realisme, dat zal nooit helemaal realistisch worden omdat ik zelf de gebouwen en dergelijke wil maken en verven en dat wordt nooit zo realistisch als de gebouwen die je kunt kopen maar daar heb ik vrede mee dat is voor mij onderdeel van de lol
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:09:15 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_202240098
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:31 schreef tetsuo-shima het volgende:

Verder ben ik helemaal nieuw dus ik weet ook niet zo goed wat ik nodig heb om een trein te laten rijden. Ik neem aan rails en een trein uiteraard, ook een soort besturingsstation die de trein van een spanning voorziet en van de opdracht, je moet rijden. Maar zijn er nog meer dingen die essentieel zijn voor een trein of is het verder allemaal optioneel?
tl;dr: zoek een leuke goedkope digitale 2-rail startset
In principe kun je, als je met één trein gaat rijden, toe met alleen een stuk rails, een trein en een transformator. Digitale treinen hebben een decoder, maar rijden normaal ook nog op analoge banen. Een analoge trein kan niet op een digitale baan rijden (door de constante spanning op de baan). Je kunt al voor weinig digitaal beginnen: ik heb ooit op een beurs een setje van Piko gekocht met een kastje met IR-ontvanger aan de baan en een afstandbediening om de treinen te besturen, maar je kunt ook gelijk een Roco Z21 startset kopen. De Nederlandse fabrikant Digikeijs heeft een uitgebreide maar rudimentaire centrale (DR5000), daar moet nog wel een handregelaar bij, tenzij je je trein via de computer aan en uit wilt zetten. Als je digitaal gaat rijden, kun je nog voor verschillende protocollen kiezen. Het meest algemeen is DCC, dat werkt eigenlijk met alle 2-rail banen. Bijna alle fabrikanten maken 2-rail spoor. Alleen Märklin maakt 3-rail (met contactpuntjes) en heeft een eigen digitaal protocol. Met 3-rail kun je meer zorgeloos lastige banen maken, waar je met 2-rail nog weleens tegen problemen met polariteitswissel aanloopt (hoewel daar inmiddels goede oplossingen voor zijn). Een 2-rail spoor is wel realistischer. Ik rij zelf DCC op 3-rail want dat kan ook en er is meer leuk digitaal spul voor.

quote:
En qua realisme, dat zal nooit helemaal realistisch worden omdat ik zelf de gebouwen en dergelijke wil maken en verven en dat wordt nooit zo realistisch als de gebouwen die je kunt kopen maar daar heb ik vrede mee dat is voor mij onderdeel van de lol
Daar kun je je nog weleens in vergissen... De best uitziende bouwpakketten worden ongeverfd in kunsthars geleverd en het is aan de modelbouwer om die uiteindelijk af te werken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_203436777

Nieuwe aanwinst. Mooie Stalen D.
Bier.
pi_203442656
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:09 schreef DaMart het volgende:
Weer een stukje scenery bij de goederenloods klaar.

[ afbeelding ]
ik ben wat laat... mooi gedaan...
ben druk bezig mijn tuinbaan aan het aanpassen!
  maandag 31 januari 2022 @ 12:39:57 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_203444974
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe aanwinst. Mooie Stalen D.
De Zwolse ongevallenwagen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_203445794
Ja, het is een Dickpic.
Bier.
  dinsdag 1 februari 2022 @ 19:16:59 #91
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_203462351
Zakenman-spendeert-3-ton-modelspoor. Verteld in eerste instantie aan zijn partner dat hij de oude model als wijnopslag gebruikt :)
  dinsdag 1 februari 2022 @ 20:12:19 #92
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203463460
Vertelt. Toffe vriendin heb je dan wel hoor.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 6 februari 2022 @ 23:10:45 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_203545408
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 13:45 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja, het is een Dickpic.
Hier het origineel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_203546746
quote:
10s.gif Op zondag 6 februari 2022 23:10 schreef Duvel het volgende:

[..]
Hier het origineel.
[ afbeelding ]
...............

ik dacht; wth, bij mij zit die naam aan de andere kant van 't ding.
De overtreffende trap van een facepalm is een headdesk geloof ik. Bij deze...

Maar inderdaad, ik kan hem me nog herinneren in Zwolle en moet er nog wel negatieven van hebben <3 Dankjewel!
Bier.
pi_204281828
Het is heel lang geleden dat ik hier wat heb gepost...
maar vond het vandaag toch erg bijzonder met sneeuw...

filmpjes lukken hier niet die staat op mijn ModelSpoor pagina:



wie filmpjes wilt zien kan lid worden van ModelSpoor Advies
(op Facebook) daar vind je ook bouwverslagen!
pi_204282046
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 19:16 schreef Halveprijs het volgende:
Zakenman-spendeert-3-ton-modelspoor. Verteld in eerste instantie aan zijn partner dat hij de oude model als wijnopslag gebruikt :)
wat een ziekelijke hoeveelheid typo's en spelvoudten :D in dat artikel..
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:05:00 #97
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_204447841
Mooi werk allemaal.

Hier ook een modelbouwer (schepen) had een Zwarte Zee gebouwd ca 1,5 m voor 85% klaar en verkocht voor 800 gulden om een N spoor baan te maken voor de jongens. Maar hoe ga je een analogebaan geschikt maken voor twee jochies en meerdere treinen. Nou toen als volgt opgelost. Baan gemaakt in segmenten zoals de NS en alle segmenten en de twee allemaal aan de nul (-). Baan tableau gemaakt met ieder segment ingetekend en daar een miniplug ingemaakt en verbonden met het segment van de baan. Nu aan iedere plus (+) van de track twee ministekkers, nou liep als een trein. Je moest met een trafo twee baanvakken achter elkaar in pluggen en bij overgang van baanvak de stekker van het verlaten vak overplaatsen naar het volgende vak. Waar dus een stekker in zat kun de andere trafo niet in dus en kon zijn trein pas verder als de andere zijn plug verwijderd had. Nou enkel dat ze gehad hebben.
  zondag 28 augustus 2022 @ 23:40:04 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_205780900
Dit weekend waren de Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk - Leiden (bij het Valkenburgsemeer). Mooie banen, een dioramawedstrijd en natuurlijk rijdende treinen buiten. Het was leuk kleinschalig en toch ook druk, we hebben ons zeker vijf uur vermaakt.
Hier een kleine impressie!


Een baan met als thema de EMA in Amsterdam. In dit geval het Kazernepad. De tram werd speciaal voor de foto even stilgezet.


Een prachtige trambaan! De bouwer overleed helaas net voor hij hem tentoon kon stellen, hij wordt nu onderhouden door vrijwilligers. De bovenleiding is functioneel, waardoor beide spoorstaven de "-" zijn. Zo heb je geen gedoe met keerlussen.


Een detail van een baan gebaseerd op de Berninabahn. Inclusief afspanningen van de bovenleiding. Erg mooie baan, veel te zien (maar de andere foto's niet zo goed gelukt).


Op deze baan is op een bijzondere manier diepte gecreëerd. De huizen op de achtergrond lijken om de kerk heen te lopen. In werkelijkheid zijn ze sterk versmald om het idee van diepte te versterken. Mooie truc!


Een mooi klein baantje waar een treintje rondjes reed. De golfplaten op het dak zijn allemaal handgemaakt op basis van het metalen folietje op boterkuipjes, dat op een speciale manier in een mal van ribbels is voorzien. Ze mooi hoe mensen dat soort dingen bedenken!


Een leuk detail op een vrij grote baan (zie de brug op de achtergrond).


Ook voor kinderen moet er wat te zien blijven, zoals Buurman en Buurman en een voorbeeld van drankmisbruik.


Een diorama dat ook al op Eurospoor stond vorig jaar, de favoriet van m'n dochter. Je kunt er naar blijven kijken, zo veel detail is er onder water te zien!


De hoeveelheid detail gold ook voor deze baan. Ik had tien pogingen nodig om een beetje redelijke foto te maken.


Er was een dioramawedstrijd uitgeschreven voor diorama's op A6 formaat. Dus dat triggert wel de creativiteit. Net als de garage is dit één van de deelnemers.


Als je op een A4 ook nog een trein wil hebben, wordt het heel iel. Dat zie er hier niet aan af, een mooi tafereel.


Het thema oorlog komt ook altijd terug, juist omdat het zo'n uitdaging is om verwoesting in model na te maken. Hier goed gelukt.


En als laatste een tafereel van een tram op een brug over een sluis, een klein deel van een mooie grote baan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_205780938
_O_

* Het_Bokje kijkt naar zijn oude Fleischmann H0 startersset (gekregen van opa in 1992 ofzo )

M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  maandag 29 augustus 2022 @ 16:20:37 #100
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_205785112
quote:
7s.gif Op zondag 28 augustus 2022 23:40 schreef Duvel het volgende:
Dit weekend waren de Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk - Leiden (bij het Valkenburgsemeer). Mooie banen, een dioramawedstrijd en natuurlijk rijdende treinen buiten. Het was leuk kleinschalig en toch ook druk, we hebben ons zeker vijf uur vermaakt.
Hier een kleine impressie!
Leuke foto"s, jammer dat ik het niet wist want anders was ik er ook heen gegaan.
  maandag 29 augustus 2022 @ 20:34:59 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_205787273
quote:
99s.gif Op maandag 29 augustus 2022 16:20 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Leuke foto"s, jammer dat ik het niet wist want anders was ik er ook heen gegaan.
Volgend jaar weer een kans! En je kunt erin met een museumkaart, ideaal!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:18:57 #102
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_205787813
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:34 schreef Duvel het volgende:

[..]
Volgend jaar weer een kans! En je kunt erin met een museumkaart, ideaal!
Ze zijn ook wel eens in den Haag, de broodfabriek te Rijswijk. Ik zit nog ideeën op te doen maar de kamer waar ik een baan kan bouwen moet ook nog afgewerkt worden.
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:22:51 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_205787848
quote:
99s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:18 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Ze zijn ook wel eens in den Haag, de broodfabriek te Rijswijk. Ik zit nog ideeën op te doen maar de kamer waar ik een baan kan bouwen moet ook nog afgewerkt worden.
Klopt, er zijn meer van die bijeenkomsten. De modelspoordagen in Rijswijk zijn ook deels een beurs. Die van afgelopen weekend was gericht op smalspoorbanen, er was één verborgen stand met handel.

Van 23 t/m 25 september is er ook nog OnTraXs in het spoorwegmuseum. Daar zie je wel echt prachtige staaltjes modelbouw.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:03:24 #104
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_205795734
quote:
2s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:22 schreef Duvel het volgende:

[..]
Klopt, er zijn meer van die bijeenkomsten. De modelspoordagen in Rijswijk zijn ook deels een beurs. Die van afgelopen weekend was gericht op smalspoorbanen, er was één verborgen stand met handel.

Van 23 t/m 25 september is er ook nog OnTraXs in het spoorwegmuseum. Daar zie je wel echt prachtige staaltjes modelbouw.
Goed plan om daar weer eens naar toe te gaan. Het Spoorwegmuseum is sowieso gaaf.
pi_206712412
Hah, ik heb eindelijk een DR5088RC bezetmelder in een testopstelling aan de praat met m'n Z21 via JMRI. Nu nog de wisselaandrijving en decoder die ik van Fles voor m'n verjaardag heb gekregen in 2014 ofzo onder de wissel en dan die ook invoeren en wat labels plaatsen op de sporen waar het treinnummer in moet komen te staan en ik kan een automatisch-rijden-proef gaan doen.

Jeetje, het werkt zowaar.
Bier.
  Moderator maandag 21 november 2022 @ 20:39:42 #106
42184 crew  DaMart
pi_206768481
Ik neem deze mooie hobby mee naar HOB O+.

Maar niet zonder een recente foto van mijn baan. Nieuwe loc en nieuw stukje landschap.

Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 21 november 2022 @ 21:04:07 #107
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206768880
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2022 20:39 schreef DaMart het volgende:
Ik neem deze mooie hobby mee naar HOB O+.

Maar niet zonder een recente foto van mijn baan. Nieuwe loc en nieuw stukje landschap.

[ afbeelding ]
Mooi! Heb je meer foto's van je baan?

[ Bericht 1% gewijzigd door bleiblei op 21-11-2022 21:11:20 ]
pi_206869479
Laat ik kleine treintjes ook maar eens proberen, Nederlands of Europees spul vind ik zelf niet zo interessant op HST's na, maar vooral Japans en Chinees boeit mij, dus na wat twijfel een startset van Kato gekocht met wat extra rails en rijtuigen, en die kwam vandaag aan, ik heb ook nog een CRH-2 in pre-order staan die waarschijnlijk in December uitkomt. Aangezien het spul voor hier natuurlijk best zeldzaam is, leek het me wel leuk om de boel te laten zien:

De startset zelf in de doos:



De extra vier rijtuigen, en 4 extra stukken rechte rails:



De extra vier rijtuigen in hun verpakking:



De trafo in detail, leuk bedacht, en de rijrichtingshendel werkt ook echt:



Kortkoppeling in N, op z'n Japans:





Ook niks mis met de bedrukking in zo'n kleine schaal:



Zowel front als sluitseinen:





kopbak in profiel:



De verpakking bieidt ook een handige opberg mogelijkheid voor een extra 'boekje' rijtuigen of treinstellen, en rails.



Op de achterkant nog wat extra informatie over de lijn waarop deze treinen rijden (en het netwerk wordt uitgebreid verder Hokkaido in, naar Sapporo, rijtuigevolgorde, en uitbreidingen voor het spoor:



en tot slot het hele spul in beweging:



En een video over reizen met het grote voorbeeld:
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 22:38:38 #109
42184 crew  DaMart
pi_206946145
Van de week is mijn nieuwste aanwinst binnengekomen. Het is een jubileumloc voor 175 jaar spoorwegen in Zwitserland.

Staat hier bij het (nog verder aan te kleden) depot te wachten op zijn eerste inzet:

5b3aac84bed3c48e542f031b2a7453ff6acfad8f.jpg?1670189677
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 5 december 2022 @ 08:49:14 #110
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206947577
Dat Japanse model is wel fijn bedrukt zeg... en dat in N!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206978057
quote:
4s.gif Op maandag 5 december 2022 08:49 schreef Duvel het volgende:
Dat Japanse model is wel fijn bedrukt zeg... en dat in N!
Zeker, ik heb in het verleden h0 gehad, maar hieraan kan menig model een puntje zuigen, ook de kortkoppeling is indrukwekkend, inmiddels zijn de laatste drie tussenbakken onderweg hierheen, evenals nog een ander Japans treinstel, waarvan ik ook zeer benieuwd ben naar de details, en dan staat er ook nog een model van een Japanse trein in China in bestelling😅
pi_206999144
Inmiddels ook de laatste 3 rijtuigen van het stel binnen, en daarmee dus de complete 10 bakken van het stel. past net aan op m'n bureau :P









Volgende komt m'n volgende, nogal opvallende, aankoop binnen ;)
  donderdag 8 december 2022 @ 21:20:36 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206999785
Ik tel er 13?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_207000272
quote:
5s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:20 schreef Duvel het volgende:
Ik tel er 13?
Op de eerste twee foto's is dezelfde verpakking te zien, één keer met drie bakken, en de tweede keer met zes, na het verwijderen van het schuim :)
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:03:39 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_207003254
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:57 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Op de eerste twee foto's is dezelfde verpakking te zien, één keer met drie bakken, en de tweede keer met zes, na het verwijderen van het schuim :)
Ah natuurlijk!

Wat een sleep trouwens... Ik heb in H0 weleens een trein met 12 bakken ICR/Plan W gemaakt, maar dat ziet er echt niet uit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 11 december 2022 @ 17:22:03 #116
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207043724
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:03 schreef Duvel het volgende:

[..]
Ah natuurlijk!

Wat een sleep trouwens... Ik heb in H0 weleens een trein met 12 bakken ICR/Plan W gemaakt, maar dat ziet er echt niet uit.
Waarom niet? Te groot tov de rest van je baan?

Wil iemand nog een modelnaam(tje) kopen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 11 december 2022 @ 19:22:26 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_207045174
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 17:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Waarom niet? Te groot tov de rest van je baan?

Ja, er passen vier à vijf bakken langs het perron, geen twaalf.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 11 december 2022 @ 22:35:12 #118
42184 crew  DaMart
pi_207047969
quote:
2s.gif Op zondag 11 december 2022 19:22 schreef Duvel het volgende:

[..]
Ja, er passen vier à vijf bakken langs het perron, geen twaalf.
Ik moet de perrons in het hoofdstation nog maken, maar ik kom denk ik niet verder dan 3, hooguit 4 wagons per trein daar. Ik vermoed dat als ik 12 wagons achter een loc hang, de laatste wagon net het station verlaat als de loc alweer terug is ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 13 december 2022 @ 08:54:43 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_207062816
Ik denk dat dat soort beperkingen gelden voor de meeste modelbanen. In H0 is een rijtuig nou eenmaal 30 cm, dus met 12 bakken heb je bijna 4 m trein rondrijden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_207090154
Kato hebben we al gehad, dan is er ook nog de tegenhanger Tomix, hiervan kwam vandaag een Shinkansen 500 series in een niet te missen kleurstelling binnen.

Het begint al bij de verpakking;







Ook de kleurstelling op het stel zelf is niet te missen, voordeel van Japans N, je krijgt vaak gewoon meteen het complete stel:



klein:



Het stel is vanaf de fabriek voorbereid op binnenverlichting, en komt ook met stroomvoerende koppelingen;



Bijgeleverd is een decalset, waarmee het interieur van de eerste bak voorzien kan worden van het winkeltje dat er in het echt ook aanwezig is, vandaar dat ook een aantal ramen van dit rijtuig dichtgemaakt is;



Even wat rails neergelegt en aantal bakken neergezet, ziet er prima uit;



Bedrukking is wellicht iets minder scherp dan de stuk nieuwere Kato, maar ziet er met het blote oog prima uit, niet vergeten dat dit 1:160 is, ook weer excellente kortkoppeling;





En zoals ik al suggereerde, ook een interieur is aanwezig, en prima zichtbaar, incl. stuurstand;





Al met al een mooie aanwinst waar ik heel blij mee ben ^O^
pi_207098517
Wat een bijzonder ding. Echt gaaf!
pi_207255865
De nieuwste aanwinst is ook weer binnen, voor 140e nieuw kon ik hem niet laten liggen, en komt ipv uit het land van de rijzende zon, uit het land van stok, brie en wijn.

De bekende, groene, Kato verpakking;



In de doos bevinden zich twee setjes, met elk een motorice en vier rijtuigen, niks 4 rijtuigen en hopen dat de fabrikant ooit de rest uitbrengt, gewoon het complete stel;



Ook deze past in de palm van mijn hand;



ook de details mogen er weer zijn, op de neus:



De fabrieksplaat in het midden is net als bij het grote voorbeeld rood geverfd;



En ook met draaistellen is niks mis, ik lelijker gezien in h0;



Ook met de rijtuigen is niks mis, het stel is voorzien van de huidige Wi-FI antenne, R2D2 is gelukkig alweer een tijdje van het dak;



Een meer dan welkome aanwinst, het barrijtuig is ook voorzien van een correct interieur, helaas had mijn telefoon moeite met alles in 2x zoom vastleggen;



Totaal indruk? ja hier staat een PBA voor m'n neus, alleen wel 160 keer kleiner dan de echte;





Ook qua rij-eigenschappen mag het stel er zijn, alleen de bakken koppelen gaat een beetje stroef, en iets wat spannend, hopelijk kan ik over een niet al te lange tijd een opbergsysteem kopen waarmee het stel gekoppeld kan blijven, en in z'n geheel weggezet kan worden.

De volgende aankoop laat met een beetje gelukkig ook niet heel lang meer op zich wachten, een Japanner met een identiteits crisis.
  dinsdag 27 december 2022 @ 14:48:29 #123
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207256832
Wat een vet ding, die Thalys O+ .
Shinkansens zijn niet mijn ding. Die neuzen zijn zo... tja, wazig.
pi_207310071
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2022 14:48 schreef bleiblei het volgende:
Wat een vet ding, die Thalys O+ .
Shinkansens zijn niet mijn ding. Die neuzen zijn zo... tja, wazig.
Ieder zo z'n ding, ik vind de eerdere generatie TGV's een hele karakteristieke neus hebben, maar de Japanse HST's vind ik ook absoluut een geweldige uitstraling hebben, hetzij heel anders.
  vrijdag 30 december 2022 @ 10:40:53 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_207327004
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2022 14:14 schreef tripel7 het volgende:
De nieuwste aanwinst is ook weer binnen, voor 140e nieuw kon ik hem niet laten liggen, en komt ipv uit het land van de rijzende zon, uit het land van stok, brie en wijn.

De bekende, groene, Kato verpakking;

[ afbeelding ]

In de doos bevinden zich twee setjes, met elk een motorice en vier rijtuigen, niks 4 rijtuigen en hopen dat de fabrikant ooit de rest uitbrengt, gewoon het complete stel;

[ afbeelding ]

Ook deze past in de palm van mijn hand;

[ afbeelding ]

ook de details mogen er weer zijn, op de neus:

[ afbeelding ]

De fabrieksplaat in het midden is net als bij het grote voorbeeld rood geverfd;

[ afbeelding ]

En ook met draaistellen is niks mis, ik lelijker gezien in h0;

[ afbeelding ]

Ook met de rijtuigen is niks mis, het stel is voorzien van de huidige Wi-FI antenne, R2D2 is gelukkig alweer een tijdje van het dak;

[ afbeelding ]

Een meer dan welkome aanwinst, het barrijtuig is ook voorzien van een correct interieur, helaas had mijn telefoon moeite met alles in 2x zoom vastleggen;

[ afbeelding ]

Totaal indruk? ja hier staat een PBA voor m'n neus, alleen wel 160 keer kleiner dan de echte;

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook qua rij-eigenschappen mag het stel er zijn, alleen de bakken koppelen gaat een beetje stroef, en iets wat spannend, hopelijk kan ik over een niet al te lange tijd een opbergsysteem kopen waarmee het stel gekoppeld kan blijven, en in z'n geheel weggezet kan worden.

De volgende aankoop laat met een beetje gelukkig ook niet heel lang meer op zich wachten, een Japanner met een identiteits crisis.
140 euro :o
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 15 januari 2023 @ 18:15:12 #126
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
  zondag 15 januari 2023 @ 19:52:51 #127
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_207576358
Nice 👍 :9
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 09:08:12 #128
42184 crew  DaMart
pi_207581061
Ik ben dit weekend naar de beurs in Rijswijk geweest. Voor mijn doen maar weinig gekocht dit keer. Vier auto's en een bouwpakket van een speeltoestel voor in de stad in aanbouw.

Had nog wel interessante wagons gezien, maar dat was toen ik er net was. Wilde eerst verder kijken maar toen ik terugkwam, waren die wagons al weg.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 16 januari 2023 @ 13:08:23 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_207584200
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:08 schreef DaMart het volgende:
Ik ben dit weekend naar de beurs in Rijswijk geweest. Voor mijn doen maar weinig gekocht dit keer. Vier auto's en een bouwpakket van een speeltoestel voor in de stad in aanbouw.

Had nog wel interessante wagons gezien, maar dat was toen ik er net was. Wilde eerst verder kijken maar toen ik terugkwam, waren die wagons al weg.
Was er verder nog een leuk aanbod qua banen? Ik ben er voorheen weleens geweest, was een aardige beurs maar geen echte hoogvlieger qua modelbouw.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 16 januari 2023 @ 16:53:43 #130
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_207587254
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:08 schreef DaMart het volgende:
Ik ben dit weekend naar de beurs in Rijswijk geweest. Voor mijn doen maar weinig gekocht dit keer. Vier auto's en een bouwpakket van een speeltoestel voor in de stad in aanbouw.

Had nog wel interessante wagons gezien, maar dat was toen ik er net was. Wilde eerst verder kijken maar toen ik terugkwam, waren die wagons al weg.
Jij ook? :D Daar heb ik die postloc gekocht. En een eendenvijver, Veel accessoires zitten daarbij alleen geen eenden. _O-
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 21:53:02 #131
42184 crew  DaMart
pi_207591935
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:08 schreef Duvel het volgende:

[..]
Was er verder nog een leuk aanbod qua banen? Ik ben er voorheen weleens geweest, was een aardige beurs maar geen echte hoogvlieger qua modelbouw.
Er waren wel wat leuke banen, maar ik had mijn zoontje van 4 mee, dus ik kon niet overal lang kijken. Volgens mij heb ik ze ook niet allemaal gezien.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_207632668
Ik had al gehint op de komst van een bijzonder treinstel met een lichte identiteits crisis, en hier is hij dan, de Japanse Chinees. (y)

Soms vraag je je wel af waar PostNL hun gevoel voor timing vandaan haalt, na meerdere dagen bij inklaringen werdt het vandaag bezorgd bij de buurvrouw, terwijl ik zelf op een date was met Chinese ;D

Het betreft het eerste CRH-2 treinstel, deze was door Kawasaki in Japan gebouwd, en vervolgens verscheept naar China, door een transfer of technology agreement zijn de eerste paar stellen door Kawasaki gebouwd en naar china verscheept, waaronder deze, de rest van de stellen zijn in China gebouwd. Ik heb zelf regelmatig in deze stellen gezeten, en vooral de 12 uur durende rit tussen Shenzhen en Shanghai verveelde nooit.

Het treinstel is gemaakt door de Chinese fabrikant Kunter, en is een productie in een vrij kleine oplage zoals het bijgesloten kaartje laat zien (met het profiel van de neus van het stel in reliëf erop gedrukt) , op de achterkant staat in het Japans een groet, en dat deze trein van Kawasaki afkomstig is.







Zoals vaker bij N het geval is krijg je zonder gedoe meteen alle bakken, acht stuks in dit geval, de ramen zijn vrij donker, máár er zit wel overal een interieur in.



En ook hier zijn 8 bakken in 1:160 nog best indrukwekkend.





Ook hier front- en sluitseinen





Leuk neusje, in Japan kennen ze dit als een E-2.



Ook het dak is goed gedetaileerd, de bakken zijn kortgekoppeld, en de koppeling lijkt veel op dat van Kato, onder het motto van 'beter goed gejat dan slecht bedacht'.





Qua rijden zijn er eigenlijk geen opmerkingen, en zit een beetje tussen m'n Tomix en Kato's in. Een mooie aanwinst waar ik vrij blij mee ben (y) M'n date verzamelt zelf die-cast auto modellen, en vond dit ook wel grappig om te zien, de date krijgt iig een gevolg.
  maandag 30 januari 2023 @ 19:01:05 #133
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_207782229
Ik heb vroeger bij de testbaan van de Transrapid gewerkt (die Maglev in Duitsland).
De eerste en enige commerciële rijdt nu in Shanghai.

Heeft iemand ooit van zoiets eigenlijk een werkende modeltrein gezien?
Ik heb alleen een super simpel stilstaand plastic modelletje van de TR07 (niet de 08) kunnen krijgen...
  donderdag 2 februari 2023 @ 22:27:26 #134
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_207826614
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 19:01 schreef TR08 het volgende:
Ik heb vroeger bij de testbaan van de Transrapid gewerkt (die Maglev in Duitsland).
De eerste en enige commerciële rijdt nu in Shanghai.

Heeft iemand ooit van zoiets eigenlijk een werkende modeltrein gezien?
Ik heb alleen een super simpel stilstaand plastic modelletje van de TR07 (niet de 08) kunnen krijgen...
Geen werkende iig. Miniatur Wunderland heeft er wel een.
Ik ben met wat klein grut bezig. Wc en waterpompje, daar moet nog wat gras/onkruid bij. (vind ik, de stoel is 1:35)



Afgelopen week is er iemand langsgekomen om maar even te overleggen voor het opknappen van mijn hobbiekamer.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 14:52:55 #135
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_208293538
Nieuwe aanwinst, uit China, en het is dan ook een CRH5, een variant op nieuwe pendolino van Alstom, maar dan ongeveer een halve meter breder dan z'n europese broeders, de fabrikant van dit model Changming, en heeft mij 170 gekost.

De sleeve:



Achterkant:



En wat er in de doos zit:



Het volledige stel gekoppeld:



De kopbak in profiel, er zit een interieur in, dat is alleen door de donkere ruiten niet te zien:



Details van de draaistellen en opschriften:



Ook los opgezetten ruitenwissers en cabine interieur in 1/160:



En front...



.. en sluitseinen:

  zondag 19 maart 2023 @ 22:57:25 #137
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_208460460
Dit weekend was het weer tijd voor On traXS in het Spoorwegmuseum. Mooie banen gezien, veel foto's gemaakt, hier een voorproefje. Zijn er mensen geïnteresseerd in meer foto's?



[ Bericht 16% gewijzigd door Duvel op 20-03-2023 22:37:04 (Foto met betere kleuren.) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 maart 2023 @ 06:57:37 #138
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208461433
Zeker! Blijft mooi, modelbanen :Y .
  maandag 20 maart 2023 @ 14:23:27 #139
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_208465862
We beginnen met wat foto's van "Carolo Metal", een baan gemaakt door Rik Martens (B). Volgens de On traXS-site: "‘Carolo Metal’ is de fictieve naam van een metaalverwerkend bedrijf in de buitenwijken van de Belgische industriestad Charleroi anno eind jaren 70. Als aanhanger van sfeermodelbouw tracht de bouwer het tijdsbeeld van weleer weer te geven aan de hand van kleine tafereeltjes en tal van details. De modelbaan is op schaal 1:87."









[ Bericht 3% gewijzigd door Duvel op 20-03-2023 22:38:08 (Foto's met betere kleuren.) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 maart 2023 @ 14:53:51 #140
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208466166
Mooie baan, mooie foto's.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 20 maart 2023 @ 16:32:11 #141
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208467592
Mooie sfeer ook! Voelt echt als België met al die grijsheid.
  maandag 20 maart 2023 @ 21:59:23 #142
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_208473025
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:32 schreef bleiblei het volgende:
Mooie sfeer ook! Voelt echt als België met al die grijsheid.
Ja dat hadden er meer goed getroffen, België is een goed voorbeeld voor modelbouwers. Voldoende reliëf, hier en daar wat vergane glorie, prachtige thema's!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 maart 2023 @ 22:22:40 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_208473326
We gaan verder met Italië, een baan van Maurice Kleverwal, genaamd San Giacomo: "In het met palmbomen gevulde Italiaanse kustplaatsje Giacomo is het leven rustig en vredig. Mensen drinken hun koffie op het terras of halen hun brood bij de bakker. Moeder hangt de was op en de vader van het reizende gezin vervangt een band. Reizigers wachten bij een typisch roze Italiaans station op hun trein naar andere oorden."









Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 maart 2023 @ 22:38:47 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_208473511
Ik heb de foto's van de Belgische baan vervangen door exemplaren met betere kleuren, er was iets niet goed gegaan met kleurprofielen in Lightroom en Photoshop. Jammer genoeg is een deel van de grijsheid daarmee verdwenen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_208473796
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:32 schreef bleiblei het volgende:
Mooie sfeer ook! Voelt echt als België met al die grijsheid.
Dat rijtje huizen zo langs de weg, tegen elkaar aan de heuvel op. Heel typisch!
pi_208888871
Onder de noemer; een maand geen nieuwe trein is een maand niet geleefd, de recent uitgekomen Kyushu N700 gekocht van Tomix;



De verpakking verraad al dat de normale N700 een stuk langer is dan de Kyushu Shinkansen, nl. 16 bakken ipv 6;



Het complete stel;



De neus in profiel;



Aan de opdruk in 1:160 kan menig h0 fabrikant nog een puntje zuigen;







Ook de cabine ontkomt niet aan de nodige opdruk;



Ik vind het wel wat hebben zo'n smoel 8)



uiteraard ook weer front en sluitseinen;





Al met een heel gaaf en gedetaileerd treinstel.

m'n volgende aankoop heb ik inmiddels ook al op het oog ;)
pi_208896177
Ondertussen is de volledige collectie ook 50 bakken :D

  dinsdag 25 april 2023 @ 17:07:02 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_208899172
Mooie verzameling!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_209932106
Vandaag stond DHL voor de deur de nieuwste run van de Kato E6 Akita shinkansen, slechts 4 dagen eerder vanuit Japan verstuurd, dus een record tempo, de prijs van het spul, incl. verzending was ¤135, zeker niet vekeerd voor een stel als dit, laten we het eens van wat dichterbij bekijken, en ook het bijzondere kunstje wat dit stel kan samen met andere JR East Shinkansen modellen van Kato:

Het zicht toen ik de doos opende, de set met 4 rijtuigen, en de bekende bookcover verpakking van Kato:



Met daaronder de twee stuurstandrijtuigen, en het gemotoriseerde rijtuig, in wat ik maar even de startset verpakking noem:



Even de hele set in de bookcase gedaan, ziet er al een stuk beter uit zo:



N/ 1:160 blijft geweldig klein als je zeker zo'n 20 jaar aan h0 en G aan de gang geweest bent:



Het complete stel op m'n bureau:



Kopbak van wat dichterbij:



De bedrukking op de rijtuigen en de kortkoppeling tussen de rijtuigen zijn zoals we Kato gewend zijn; perfect ^O^



Natuurlijk ook front..



...en sluitseinen:



Tijd om te gaan kijken naar het bijzondere truukje dat dit stel kan, alvast een hint:



Eerst de boegdeur eraf, met erachter meteen de koppeling verstopt:



Met een schuifje aan de onderkant kan je de koppeling uitschuiven:



Iets verderop zit ook een schuifje om de front en sluitseinen van de bak uit te zetten, aan alles gedacht dus *)



Is dat een koppeling, of ben je blij om me te zien?



Hey, is dat een E5 die ook z'n koppeling uit heeft staan?



*begint Enigma - Sadeness pt 1 te spelen



En gekoppeld:



Een combinatie zoals ze vaak in het echt ook rondrijden:

  dinsdag 18 juli 2023 @ 09:17:32 #150
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209938276
Mooi hoor. Het is niet helemaal mijn ding, misschien puur omdat ik ze nooit 'in het echt' gezien heb, maar je ziet er wel aan af dat het schitterende modellen zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 18 juli 2023 @ 09:36:05 #151
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209938514
Ik kwam bij het opruimen nog wat oude catalogussen tegen van oa Trix, Märklin en Faller, jaren 80/90. Iemand hier toevallig nog interesse in zoiets voor ze de papierbak in gaan? :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_209995088
Ondertussen de volledige collectie, en dan ben ik pas in November begonnen, en ik heb ook nog een stel als pre-order staan :P :

  zaterdag 22 juli 2023 @ 17:58:15 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_209997954
Prachtig!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 22 juli 2023 @ 17:59:27 #154
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_209997975
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 09:36 schreef De_Hertog het volgende:
Ik kwam bij het opruimen nog wat oude catalogussen tegen van oa Trix, Märklin en Faller, jaren 80/90. Iemand hier toevallig nog interesse in zoiets voor ze de papierbak in gaan? :P
Ik heb ze bij een verhuizing ook een keer weggeknikkerd... Wel nostalgie, zeker die Märklincatalogi uit de jaren '80/begin jaren '90 heb ik als kind versleten met aangekruist welke treinen ik wilde hebben.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 24 juli 2023 @ 09:01:18 #155
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_210019000
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 17:59 schreef Duvel het volgende:

[..]
Ik heb ze bij een verhuizing ook een keer weggeknikkerd... Wel nostalgie, zeker die Märklincatalogi uit de jaren '80/begin jaren '90 heb ik als kind versleten met aangekruist welke treinen ik wilde hebben.
Ja, die waar mijn eerste trein uit komt en een hele oude Trix Express van m'n vader heb ik nog bewaard, maar de rest is weg inderdaad. Maar was toch wel leuk om een nog een laatste keer doorheen te bladeren :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Lieve Belg maandag 24 juli 2023 @ 20:51:46 #156
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_210027550
Ik heb hier ook nog zo twee dozen staan met boekjes. Vind het wat zonde om ze zo weg te gooien, maar wie gaat er nog naar willen kijken :/

Tevens ook al eens gedacht om alles te verkopen. Want het zit nu toch al even in een doos, en denk niet dat ik er nog iets met ga doen...
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_210139285
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:03 schreef Duvel het volgende:

[..]
Ah natuurlijk!

Wat een sleep trouwens... Ik heb in H0 weleens een trein met 12 bakken ICR/Plan W gemaakt, maar dat ziet er echt niet uit.
Was het een beetje als deze 17 bakken? 😜

  zondag 27 augustus 2023 @ 10:41:33 #158
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_210440596
Je hebt vandaag nog de gelegenheid om de smalspoormodelbouwdagen te bezoek bij de Stoomtrein Katwijk - Leiden (aan het Valkenburgse Meer).

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/smalspoormodelbouwdagen-2023/
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_211417062
Mooie black friday deal voor mezelf gecreëerd, een Japanese handelaar zover gekregen om voor de prijs van 120e een Kato TGV Sud Est te verkopen, uiteraard in het oranje, en gratis verzending :P staan er genoeg op ebay die voor meer dan 250e weggaan 8)7
pi_211489697
Afgelopen Woensdag werd de TGV opgehaald, vandaag stond FedEx er al mee voor de deur, mooi stel, in zeer goede conditie ook, nu nog de tussenrijtuigen een keer vinden :9

Vooral de doos verraad de leeftijd van het stel:



Het stel in de doos, ik ben van plan een andere doos te kopen om het stel in op te bergen, die ook beter aansluit bij de standaard bookcases van de Aziatische N stellen:



Motorice, met z'n mooie kenmerkende snoet, in het oranje, en dan natuurlijk ook de letters SNCF erop:



Zelfs zonder beweging ziet het er snel uit:



En ook de tussenrijtuigen hebben de nodige aandacht gehad:

pi_211491908
Heel mooi!
  zaterdag 2 december 2023 @ 13:47:09 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211495467
Mooi model!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator donderdag 7 december 2023 @ 20:06:21 #163
42184 crew  DaMart
pi_211547590
Hij stond al lange tijd op mijn wensenlijst, maar nu heb ik dan toch eindelijk een krokodil voor op de baan *O*.

5302e077c2d7ed60b9d94f427687611bbc8a7825.jpg?1701975836
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Designer donderdag 7 december 2023 @ 21:03:52 #164
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_211548300
quote:
17s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:06 schreef DaMart het volgende:
Hij stond al lange tijd op mijn wensenlijst, maar nu heb ik dan toch eindelijk een krokodil voor op de baan *O*.

[ afbeelding ]
Niiiice. *O*
🐙
  zaterdag 13 januari 2024 @ 19:43:35 #165
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_212017396
Het was weer leuk op de beurs in Rijswijk.

quote:
17s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:06 schreef DaMart het volgende:
Hij stond al lange tijd op mijn wensenlijst, maar nu heb ik dan toch eindelijk een krokodil voor op de baan *O*.

[ afbeelding ]
Ik heb hem ook, zeer leuke lok. Laatst heb ik de marklin dubbeldekker (VIRM) kunnen bemachtigen. Die wou ik graag voor mijn 1600 loc. Het leuke is dat ik op mijn werk bezig ben om ze te moderniseren.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 20:29:30 #166
42184 crew  DaMart
pi_212018129
Ik ben ook in Rijswijk geweest. En niet met lege handen thuisgekomen:

f7f836e48d2485b0e56631eee2697c38e255474b.jpg?1705174154
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 13 januari 2024 @ 21:04:36 #167
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_212018584
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 20:29 schreef DaMart het volgende:
Ik ben ook in Rijswijk geweest. En niet met lege handen thuisgekomen:

[ afbeelding ]
Maar wel met een lege portemonnee. :D
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 21:10:09 #168
42184 crew  DaMart
pi_212018645
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:04 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Maar wel met een lege portemonnee. :D
Daar zijn beurzen voor bedoeld, toch? ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 13 januari 2024 @ 21:12:20 #169
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_212018676
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:10 schreef DaMart het volgende:

[..]
Daar zijn beurzen voor bedoeld, toch? ;).
Zekers maar ik vind het ook leuk om de banen te zien en er is altijd een leuke sfeer.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 21:34:36 #170
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_212019056
Deze had ik al eerder gekocht. Van de VIRM had ik de lock al.



Beetje baanaankleding op de beurs gehaald.



Deze gast volg ik, hij is een Virm in 3d aan het printen schaal 1:6.

  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 23:09:20 #171
42184 crew  DaMart
pi_212020922
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:34 schreef Superbadeendje het volgende:
Deze had ik al eerder gekocht. Van de VIRM had ik de lock al.

[ afbeelding ]

Beetje baanaankleding op de beurs gehaald.

[ afbeelding ]

Deze gast volg ik, hij is een Virm in 3d aan het printen schaal 1:6.

[ afbeelding ]
Ook leuke aanwinst, die dubbeldekker (dat is overigens een DDar ;).).

Ik heb overigens met meer materieel in mijn handen gestaan, maar sommige standhouders prijsden zichzelf voor mij uit de markt. Zo kwam ik een loc tegen waarvan een buffer ontbrak en waarbij er wat krassen in de lak zaten, maar waarvoor een prijs werd gevraagd die dichter in de buurt kwam van de nieuwprijs dan bij het bedrag waarvoor die loc doorgaans tweedehands wordt aangeboden. Dan houdt het voor mij op.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 22:53:58 #172
42184 crew  DaMart
pi_212313752
De nieuwste aanwinst vanavond klaar gemaakt om ingezet te worden. Hier nog even rustig wachtend bij het depot, naast een zusterloc.

f67367be56fa10bbe9ecc4614788d1545ee3419a.jpg?1707169899
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_212337047
Leuke dubbeldekker set. Märklin, zo te zien.

Prijzen voor NS materiaal gaat nog steeds door het dak.
Een vierdelige ICM van Trix zit op 1000 euro.
Driedelige ICM op 500 euro.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 7 februari 2024 @ 21:49:10 #174
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_212339070
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Leuke dubbeldekker set. Märklin, zo te zien.

Prijzen voor NS materiaal gaat nog steeds door het dak.
Een vierdelige ICM van Trix zit op 1000 euro.
Driedelige ICM op 500 euro.
Dat is geschift, voor iets meer dan 500 euro koop je een beter gelijkend model van PB models.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 15 maart 2024 @ 19:49:13 #175
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_212840196
Vandaag weer een aanwinst binnen gekregen, 5 zilverlingen voor achter mijn stoomloc.



Ze zijn helaas niet allemaal voorzien van interieur en binnen verlichting. Die ga ik nog maken
  woensdag 27 maart 2024 @ 00:14:49 #176
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_212973000
En dan kom je ineens dit tegen wat ik niet voorbij kan laten gaan.


Schaal TT (1:120) Ik zit er aan te denken om hem in een salontfel in te bouwen.
  Moderator woensdag 27 maart 2024 @ 18:44:12 #177
388664 crew  Dotteke
pi_212981450
quote:
99s.gif Op woensdag 27 maart 2024 00:14 schreef Superbadeendje het volgende:
En dan kom je ineens dit tegen wat ik niet voorbij kan laten gaan.

[ afbeelding ]
Schaal TT (1:120) Ik zit er aan te denken om hem in een salontfel in te bouwen.
Dat is wel leuk, maar kan hij dan wel rijden, je zit altijd met snoeren toch?
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
  vrijdag 29 maart 2024 @ 19:02:26 #178
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213010055
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 18:44 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Dat is wel leuk, maar kan hij dan wel rijden, je zit altijd met snoeren toch?
De tafel staat redelijk dicht bij de muur. Een snoer zou niet een probleem moeten zijn maar als ik het doe maak ik wel een aansluiting zodat het snoer ook makkelijk weg te halen is.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 19:05:30 #179
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213010094
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 18:44 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Dat is wel leuk, maar kan hij dan wel rijden, je zit altijd met snoeren toch?
TT staat voor table-top, dit is precies waar deze schaal voor is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 29 maart 2024 @ 19:27:05 #180
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213010333
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 19:05 schreef Duvel het volgende:

[..]
TT staat voor table-top, dit is precies waar deze schaal voor is.
Ook dan heb je nog een snoer nodig. :D
  zondag 7 april 2024 @ 20:31:30 #181
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213130197
Ik kwam nog een leuk locje tegen (TT)
pi_213130470
quote:
99s.gif Op woensdag 27 maart 2024 00:14 schreef Superbadeendje het volgende:
En dan kom je ineens dit tegen wat ik niet voorbij kan laten gaan.

[ afbeelding ]
Schaal TT (1:120) Ik zit er aan te denken om hem in een salontfel in te bouwen.
Ik had die transformator bij een Piko treinset, rond 1986.
Er zat een bi-metaaltje in tegen overbelasting dus als je 2 treinen op 1 baan liet rijden, ging dat de hele tijd uit en weer aan :P
  zondag 7 april 2024 @ 20:46:08 #183
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213130520
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik had die transformator bij een Piko treinset, rond 1986.
Er zat een bi-metaaltje in tegen overbelasting dus als je 2 treinen op 1 baan liet rijden, ging dat de hele tijd uit en weer aan :P
Ik heb vanmiddag de trafo uit elkaar gehaald om er nieuwe snoeren aan te zetten maar ik heb geen Bi-metaaltje zien zitten. Ook niet opgelet BTW.
pi_213130568
quote:
99s.gif Op zondag 7 april 2024 20:46 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Ik heb vanmiddag de trafo uit elkaar gehaald om er nieuwe snoeren aan te zetten maar ik heb geen Bi-metaaltje zien zitten. Ook niet opgelet BTW.
Het moet er wel in zitten ;)

Ik haalde als kind alles uit elkaar.
Je moest wel wat uitboren, de transformator zat dicht met een soort popnagels.
  zondag 7 april 2024 @ 20:53:01 #185
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213130607
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het moet er wel in zitten ;)

Ik haalde als kind alles uit elkaar.
Je moest wel wat uitboren, de transformator zat dicht met een soort popnagels.
Jij ook al? :D

Het was wel even klooien om hem weer goed in elkaar te zetten. Dus ik ga hem niet meer openmaken om te kijken. :D
pi_213130670
quote:
99s.gif Op zondag 7 april 2024 20:53 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Jij ook al? :D
Haha ja, nog voor m'n 10e had ik al wat stroomschokken te pakken.
Dat leert wel snel.

Rond die leeftijd soldeerde ik ook alle componenten van printplaten af en die had ik in lege jam- en pindakaaspotjes. En daar bouwde ik weer kleine schema's van na uit de Break Break / RAM, Elektuur en een klein boekje met schema's. Printplaten had ik niet dus ik soldeerde alles direct aan elkaar.

Kreeg van een oom ook een boekje equivalenten tabellen voor transistoren, ook verhipte handig.
Je had toen geen internet dus voor alles moest je naar de bibliotheek of tijdschriften vinden.

Om geen brandplekken op de tafel te maken had ik een grote plaat asbest 8)7

quote:
Het was wel even klooien om hem weer goed in elkaar te zetten. Dus ik ga hem niet meer openmaken om te kijken. :D
Uit elkaar halen is vaak wel makkelijker :P
  zondag 7 april 2024 @ 21:07:28 #187
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213130830
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Haha ja, nog voor m'n 10e had ik al wat stroomschokken te pakken.
Dat leert wel snel.

Rond die leeftijd soldeerde ik ook alle componenten van printplaten af en die had ik in lege jam- en pindakaaspotjes. En daar bouwde ik weer kleine schema's van na uit de Break Break / RAM, Elektuur en een klein boekje met schema's. Printplaten had ik niet dus ik soldeerde alles direct aan elkaar.

Kreeg van een oom ook een boekje equivalenten tabellen voor transistoren, ook verhipte handig.
Je had toen geen internet dus voor alles moest je naar de bibliotheek of tijdschriften vinden.

Om geen brandplekken op de tafel te maken had ik een grote plaat asbest 8)7
[..]
Uit elkaar halen is vaak wel makkelijker :P
Een grote plaat asbest. _O-
De elektuur idd, ik soldeerde ook alle componenten van printplaten af. hoop geknutseld met electronica in die tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Superbadeendje op 07-04-2024 21:44:56 ]



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')