abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183303350
En hier verder over Jehovah's Getuigen.


Jehovah's Getuigen worden bestuurd door het Wachttoren-, Bijbel- en Traktaatgenootschap in New York. De leden van JG staan over het algemeen bekend als hele vriendelijke mensen die een hoge moraal erop nahouden.

Wat geloven Jehovah's Getuigen?

- Ze prediken hun geloof van deur tot deur of op plaatsen waar veel mensen komen (stations en drukke pleinen etc). Ze zien dit als een opdracht van god die iedereen moet volgen. De leden dienen maandelijks een rapport in te dienen van het aantal gewerkte uren in deze prediking.

- Ze geloven niet in de drie-eenheid en hebben een eigen bijbel.

- Volgens JG gaat niet ieder goed persoon naar de hemel, maar zal god de aarde na Armageddon herstellen in een paradijs waar mensen voor eeuwig op kunnen leven zonder pijn te lijden en te sterven etc. Ze geloven ook niet in een hel.

- Een select groepje van 144.000 uitverkorenen gaat wel naar de hemel om daar samen met Jezus te regeren over de mensen die in het paradijs wonen

- JG vieren ook geen verjaardagen en feestdagen als kerstmis, pasen, carnaval, omdat deze een heidense afkomst hebben

- JG nemen het gebod om geen bloed te nemen zeer letterlijk en weigeren daarom levensreddende bloedtransfusies.

- JG denken ook dat zij de enige organisatie op aarde zijn die onder directe leiding van god staat. Via het 'besturende lichaam' in New York wordt er 'voedsel te rechter tijd' gegeven aan alle volgelingen.

Meer informatie over JG van hun eigen website: https://www.jw.org/nl/

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Natuurlijk weet je dat wel, want er zijn maar 2 opties:

1) Het is geen wereldnieuws omdat de wetenschap zich er over gebogen heeft en het een non-issue vindt omdat het aan harde data, laat staan zuivere wetenschappelijke methodiek, ontbreekt;

2) Het is geen wereldnieuws omdat de 'powers that be' met alle macht proberen dit explosieve verhaal de doofpot in te proppen.

Geef je nu aan dat het 1 is, dan accepteer je dat die hele Talpiot-meuk een sensationele claim betreft die op veel wensdenken is gebaseerd en door de wetenschappelijke wereld is afgeschreven;

Geef je nu aan dat het 2 is, dan onderschrijf je dus net als ATON dat er een complot gaande is.

Ben benieuwd... 1 of 2, PJ?
quote:
Ik pas. Ik vind het nogal kortzichtig. Het is het 1 of het ander. Ik doe daar niet aan mee. Daarnaast ben je onredelijk door zelf in te vullen dat er volgens ATON een complot gaande is.
Bij deze een nieuw deel, hopelijk kloppen de quote's :@
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_183303793
Quote Driek1984 :
quote:
We moeten het nu ineens ook toetsen aan wat we weten uit de evangelieen?

ALS Jezus gestorven is aan het kruis dan bleef hij nog dagen hangen als afschrikwekkend voorbeeld voor de anderen. En dan werd de rest gegeven aan de wilde dieren. Zo ging men om met oproepkraaiers.
Niet altijd. Zo kan je bij Flavius Josephus lezen dat hij twee van zijn vrienden ( hijzelf was een ex officier zeloot/opstandeling ) zag hangen tussen vele gekruisigden en heeft deze mogen begraven. Er werden dus wel degelijk gunsten uitgedeeld. In het geval van Jezus lag de zaak heel delicaat omdat hij gezien werd als een koning van de joden. Door hem te laten bergen kon een revolte worden vermeden.
quote:
Wat de evangelieen van Pilatus hebben gemaakt is gewoon een lachertje. Maar men moest dit wel, want in het OT stond geschreven dat geen bot van de Messias gekraakt zou worden. Tenminste, dit zag men als profetie over de Messias. Vandaar dat, terwijl overal de gehangenen, de knieen werden verbrijzeld, Jezus al dood was en er een speer door zijn lendenen gedreven werd. Waardoor zijn botten niet gebroken werden.
Allemaal voor de profetieën.
Dit is nog geschreven onder Romeinse overheersing. Men moest dus wel voorzichtig zijn hoe men dit bracht. Vandaar dat men dit wel met een korrel zout moet nemen.
quote:
Dus het idee dat Jezus overgedragen werd om in een familiegraf te worden bijgelegd is niet echt steekhoudend.
Ik zie nog steeds geen reden waarom dit niet zo zou geweest zijn.
  donderdag 22 november 2018 @ 15:50:37 #3
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183305568
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 14:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet altijd. Zo kan je bij Flavius Josephus lezen dat hij twee van zijn vrienden ( hijzelf was een ex officier zeloot/opstandeling ) zag hangen tussen vele gekruisigden en heeft deze mogen begraven.
Verwijs je naar deze passage?

quote:
I saw many captives crucified, and remembered three of them as my former acquaintance. I was very sorry at this in my mind, and went with tears in my eyes to Titus, and told him of them; so he immediately commanded them to be taken down, and to have the greatest care taken of them, in order to their recovery; yet two of them died under the physician’s hands, while the third recovered.

https://pages.uncc.edu/ja(...)nces-to-crucifixion/
Dat lijkt me toch niet hetzelfde. De kruisiging werd immers stopgezet en de veroordeelden werden levend van het kruis gehaald.
pi_183305661
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Verwijs je naar deze passage?

[..]

Dat lijkt me toch niet hetzelfde. De kruisiging werd immers stopgezet en de veroordeelden werden levend van het kruis gehaald.
:D Nee, er was nog eentje in leven. Man man....
  donderdag 22 november 2018 @ 16:05:05 #5
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183305809
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:55 schreef ATON het volgende:

[..]

:D Nee, er was nog eentje in leven. Man man....
Er staat toch dat Titus bevel gaf ze van het kruis te halen zodat ze konden herstellen? Op verzoek van Josephus had hij besloten hun leven te sparen. Dan is dat dus geen parallel voor de kruisiging van Jezus, tenzij je aanneemt dat zijn veroordeling ook ongedaan werd gemaakt.

quote:
so he immediately commanded them to be taken down, and to have the greatest care taken of them, in order to their recovery
pi_183306649
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 16:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Er staat toch dat Titus bevel gaf ze van het kruis te halen zodat ze konden herstellen? Op verzoek van Josephus had hij besloten hun leven te sparen. Dan is dat dus geen parallel voor de kruisiging van Jezus, tenzij je aanneemt dat zijn veroordeling ook ongedaan werd gemaakt.

[..]

:D Dit is nog een sterker verhaal. Hier mocht iemand op verzoek de veroordeelden vroegtijdig van het kruis halen. Tja, twee waren reeds overleden. In het geval Jezus was er maar eentje overleden die op verzoek va het kruis mocht gehaald worden. Duidelijk een verschil. :9
Driek1984 ging er aanvankelijk van uit dat alle gekruisigden bleven hangen om ter plaatse te composteren. Niet dus.
  donderdag 22 november 2018 @ 17:04:19 #7
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183306702
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 17:00 schreef ATON het volgende:

[..]

:D Dit is nog een sterker verhaal. Hier mocht iemand op verzoek de veroordeelden vroegtijdig van het kruis halen. Tja, twee waren reeds overleden. In het geval Jezus was er maar eentje overleden die op verzoek va het kruis mocht gehaald worden. Duidelijk een verschil. :9
Driek1984 ging er aanvankelijk van uit dat alle gekruisigden bleven hangen om ter plaatse te composteren. Niet dus.
Maar deze veroordeelden hadden een vriend die invloed had bij de Romeinen. Zou dat met rebel-Jezus ook zo zijn geweest? Wie zouden dat dan zijn? Dat scenario werpt ook weer vragen op.
pi_183307211
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 17:04 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar deze veroordeelden hadden een vriend die invloed had bij de Romeinen. Zou dat met rebel-Jezus ook zo zijn geweest? Wie zouden dat dan zijn? Dat scenario werpt ook weer vragen op.
Dat is duidelijk dat ie goede relaties had bij de overheid en het Sanhedrin. Er werd zelfs een graf ter beschikking gesteld door een lid van het Sanhedrin. Dat het hier dus niet ging om de zoon van een timmerman moet ondertussen wel duidelijk zijn. Vergeer gaat ervan uit dat een vader het recht had het lijk van een zoon op te eisen, maar volgens mij was die vader al lang overleden. De meeste leden van het Sanhedrin waren marionetten van Herodus, en daar waren de overige leden met een sterk nationalisme niet zo blij mee. In elk geval hadden ze nog voldoende invloed, zelfs tot bij Pilatus wat nog een man van de harde lijn was.
pi_183312692
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 14:08 schreef ATON het volgende:
Quote Driek1984 :

[..]

Niet altijd. Zo kan je bij Flavius Josephus lezen dat hij twee van zijn vrienden ( hijzelf was een ex officier zeloot/opstandeling ) zag hangen tussen vele gekruisigden en heeft deze mogen begraven. Er werden dus wel degelijk gunsten uitgedeeld. In het geval van Jezus lag de zaak heel delicaat omdat hij gezien werd als een koning van de joden. Door hem te laten bergen kon een revolte worden vermeden.
Ja hoor Aton, de Romeinen waren bang voor de revolte van de joden. De man die mensen "undercover" liet gaan om de joodse opstandelingen dan van achteren neer te slaan. Die man was bang voor een revolte..
Komt nog bij dat Flavius een dienaar van de Romeinen was, dat is wat anders dan de kruisiging van Jezus.

quote:
Dit is nog geschreven onder Romeinse overheersing. Men moest dus wel voorzichtig zijn hoe men dit bracht. Vandaar dat men dit wel met een korrel zout moet nemen.
Serieus?

Je neemt weer de dingen serieus die in jouw straatje passen en de zaken die er niet in passen neem je met een korreltje zout. Zo zout heb ik nog nooit gegeten.

quote:
Ik zie nog steeds geen reden waarom dit niet zo zou geweest zijn.
Omdat opstandelingen niet zo netjes behandeld werden.
pi_183312724
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 17:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is duidelijk dat ie goede relaties had bij de overheid en het Sanhedrin. Er werd zelfs een graf ter beschikking gesteld door een lid van het Sanhedrin. Dat het hier dus niet ging om de zoon van een timmerman moet ondertussen wel duidelijk zijn. Vergeer gaat ervan uit dat een vader het recht had het lijk van een zoon op te eisen, maar volgens mij was die vader al lang overleden. De meeste leden van het Sanhedrin waren marionetten van Herodus, en daar waren de overige leden met een sterk nationalisme niet zo blij mee. In elk geval hadden ze nog voldoende invloed, zelfs tot bij Pilatus wat nog een man van de harde lijn was.
Jij weet ook alles.
Jouw vorige incarnatie moet waarschijnlijk in die tijd zijn geweest.
En Vergeer heeft een grote duim, dat weten we nu onderhand ook wel. Met zijn "de vader had het recht om het lijk van de zoon op te eisen".... Wat een lachertje.
pi_183313914
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 21:55 schreef Driek1984 het volgende:
Jij weet ook alles.
Dank je, haast alles.
quote:
Jouw vorige incarnatie moet waarschijnlijk in die tijd zijn geweest.
Dat heb ik me ook al afgevraagd.
quote:
En Vergeer heeft een grote duim, dat weten we nu onderhand ook wel. Met zijn "de vader had het recht om het lijk van de zoon op te eisen".... Wat een lachertje.
En zoals je hebt kunnen lezen had ik hier ook mijn bedenking bij. Nog iets?
  maandag 26 november 2018 @ 10:26:30 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183376838
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dan moet je je afvragen in hoeverre God het kwade geschapen heeft. God schiep hemel en aarde etc. en ook de engelen.
Alleen was er 1 engel (Lucifer) in dit geval die hoogmoedig werd en eigenlijk niet te vreden was met hoe God te werk ging en die Dus eigenlijk zelf voor God wilde spelen en ds God zelf van Zijn troon wilde stoten.
Wat een mongool om dat te denken. Denk je echt dat God zulke domme engelen heeft geschapen?
quote:
En die heeft dus uit eindelijk de mens verleid tot het kiezen voor het eten van de vrucht van de verboden boom. De mens heeft er uiteindelijk zelf voor gekozen om als het ware te zijn als God.
Kennende goed en kwaad, precies zoals de slang zei. Maar blijkbaar is het slecht om goed en kwaad te kennen? Kun jij dat uitleggen Sjoem?
quote:
Maar op dat moment van kiezen ging de Geest van de mens dood.
Kan een geest sterven? Weer iets nieuws, waar staat dat?
quote:
Waarom denk je dat ze zich ineens schaamden voor hun naaktheid bij God?
Voor zondeval liepen ze ook gewoon zo rond zonder dat ze zich schaamden voor hun naaktheid.
Pffffffff dat heb ik altijd wel zo'n raar zinnetje gevonden...ze waren met zijn tweeën en schaamden zich? Kom op zeg, dat meen je toch niet serieus? Ik weet niet of jij een vrouw of vriendin hebt maar daar schaam je je toch ook niet voor? Is naaktheid slecht of zo? Dat je je ineens schaamt nu je weet wat goed en kwaad is?

leg uit aub want ik snap er niets van.
  maandag 26 november 2018 @ 10:37:32 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183376988
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 17:00 schreef ATON het volgende:
Tja, twee waren reeds overleden.
Dat staat er niet, er staat dat ze stierven onder de handen van de artsen. Dat is dus niet aan het kruis.
pi_183377396
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat staat er niet, er staat dat ze stierven onder de handen van de artsen. Dat is dus niet aan het kruis.
Zie jij een verschil, ik niet.
  maandag 26 november 2018 @ 11:08:44 #15
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183377426
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 11:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Zie jij een verschil, ik niet.
Gevangenen die aan het kruis sterven komen niet daarna nog onder handen van artsen. De twee die "onder de dokter" stierven zijn dus levend van het kruis gehaald.
pi_183377784
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 11:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gevangenen die aan het kruis sterven komen niet daarna nog onder handen van artsen. De twee die "onder de dokter" stierven zijn dus levend van het kruis gehaald.
Hier ga je volledig het punt voorbij of dat gekruisigden ( al dan niet dood ) van het kruis mochten gehaald worden. Er was hier iemand die beweerde dat er geen gunsten werden toegekend en alle gekruisigden in een massagraf belandde of ten prooi van vogels en roofdieren bleven hangen. Dat het zelfs mogelijk was iemand, nog niet overleden van het kruis afhalen is volgens mij nog een stapje verder dan een lijk van het kruis afhalen.
  maandag 26 november 2018 @ 14:01:57 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183380053
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 11:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Hier ga je volledig het punt voorbij of dat gekruisigden ( al dan niet dood ) van het kruis mochten gehaald worden. Er was hier iemand die beweerde dat er geen gunsten werden toegekend en alle gekruisigden in een massagraf belandde of ten prooi van vogels en roofdieren bleven hangen. Dat het zelfs mogelijk was iemand, nog niet overleden van het kruis afhalen is volgens mij nog een stapje verder dan een lijk van het kruis afhalen.
En het benen breken? Gebeurde dat direct na de kruisiging als gebaar van barmhartigheid of gebeurde dat pas naderhand als de doodstrijd te lang duurde? Als het meteen was dan lijkt met het sterkt dat die nog herstelden want ik heb gelezen dat dat kapotslaan van de benen met een ijzeren staaf gebeurde.
pi_183380757
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En het benen breken? Gebeurde dat direct na de kruisiging als gebaar van barmhartigheid of gebeurde dat pas naderhand als de doodstrijd te lang duurde? Als het meteen was dan lijkt met het sterkt dat die nog herstelden want ik heb gelezen dat dat kapotslaan van de benen met een ijzeren staaf gebeurde.
Dit gebeurde later om de verstikking te versnellen.
pi_183381947
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat een mongool om dat te denken. Denk je echt dat God zulke domme engelen heeft geschapen?

[..]

Kennende goed en kwaad, precies zoals de slang zei. Maar blijkbaar is het slecht om goed en kwaad te kennen? Kun jij dat uitleggen Sjoem?

[..]

Kan een geest sterven? Weer iets nieuws, waar staat dat?

[..]

Pffffffff dat heb ik altijd wel zo'n raar zinnetje gevonden...ze waren met zijn tweeën en schaamden zich? Kom op zeg, dat meen je toch niet serieus? Ik weet niet of jij een vrouw of vriendin hebt maar daar schaam je je toch ook niet voor? Is naaktheid slecht of zo? Dat je je ineens schaamt nu je weet wat goed en kwaad is?

leg uit aub want ik snap er niets van.
Je moet weten dat een mens bestaat uit lichaam, ziel en geest.
Deze waren er in het alle begin bij adam en eva gewoon aanwezig.
Door die Geest konden adam en eva continue zonder schaamte in vrijheid in de nabijheid zijn van God. Adam sprak tot aan de zondeval ook gewoon met God. Alles was op dat moment dus gewoon perfect en er stond geen zonde tussen adam en God in.
Maar na het eten van de vrucht van die ene boom, toen ontstond er als het ware een kloof tussen de mens en God. Omdat er bij God geen zonde kan zijn

Ik weet niet of het slecht is om goed en kwaad te kennen.
Het probleem is meer dat de mensheid er niet bepaald goed mee over weg kan gaan met die kennis. Maar de mensheid werd uit eindelijk verleid om te kiezen voor iets.
Adam en eva hadden ook kunnen kiezen om niet van die vrucht te eten, zoals hun verboden was door God.

God laat de mensen ook helemaal vrij daarom konden ze ook kiezen om van die vrucht te eten of niet en God wist dus ook wat er zou gebeuren als ze dat zouden doen.
Maar het bleef de keus van de mens. Anders had God wel marionetten gemaakt.

Het is allemaal wat lastig uit te leggen zo via een stuk tekst, dus ik weet niet of het echt duidelijk is. Het blijft lastiger dan dat je fysiek met iemand praat, dan zul je namelijk iemand in je buurt moeten zoeken die hopelijk het 1 en ander kan uitleggen.

bovenstaande is hoe ik het zie en ook via enkele bronnen (niet alleen de dominee van mijn eigen gemeente) geleerd heb.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjoemie1985 op 26-11-2018 15:34:45 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 27 november 2018 @ 07:58:04 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183395439
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 15:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
Anders had God wel marionetten gemaakt.
Dat is toch ook het uiteindelijke doel van God volgens jouw leer? Uiteindelijk komt er een nieuwe hemel en aarde en zijn er alleen nog maar vrome, aanbiddende en jubelende mensen, God lovende en prijzende. Marionetten dus.

Oja, enne..wat is het verschil tussen geest en ziel?

En het blijft een heikel punt: Adam en Eva werden met de dood gestraft door iets waar ze GEEN kennis van hadden. Die kennis kregen ze namelijk pas nà het eten van de vrucht. Ze konden ook niet de gevolgen van hun daad overzien want wederom: daarvan hadden ze geen kennis.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 27-11-2018 11:44:21 ]
  dinsdag 27 november 2018 @ 13:42:14 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183400199
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit gebeurde later om de verstikking te versnellen.
Nou dan hadden die vriendjes van Flavius J. "geluk" dat ze er nog maar net hingen. Ik denk niet dat de medische wetenschap toen al zo ver was dat ze verbrijzelde botten konden helen.
pi_183401085
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 13:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou dan hadden die vriendjes van Flavius J. "geluk" dat ze er nog maar net hingen. Ik denk niet dat de medische wetenschap toen al zo ver was dat ze verbrijzelde botten konden helen.
Jezus zou dat wel oplossen. :D :D
pi_183402244
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 07:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is toch ook het uiteindelijke doel van God volgens jouw leer? Uiteindelijk komt er een nieuwe hemel en aarde en zijn er alleen nog maar vrome, aanbiddende en jubelende mensen, God lovende en prijzende. Marionetten dus.

Oja, enne..wat is het verschil tussen geest en ziel?

En het blijft een heikel punt: Adam en Eva werden met de dood gestraft door iets waar ze GEEN kennis van hadden. Die kennis kregen ze namelijk pas nà het eten van de vrucht. Ze konden ook niet de gevolgen van hun daad overzien want wederom: daarvan hadden ze geen kennis.
Wij hebben zelf de keuze om God te loven en te prijzen uit eerbied en liefde voor Hem.(Dit is wat hij natuurlijk het liefste wil) Dit alles dus niet uit dwang.
En uiteindelijk komt er ook inderdaad een nieuwe Hemel en Aarde.
En dan zullen allen Die bij Jezus horen daar Leven in een verheerlijkt lichaam.

God had Adam en Eva wel gezegd dat ze niet mochten eten van die vrucht en wisten ook wat er zou gebeuren als ze het wel zouden doen.
dus ze hadden de keuze er van te eten of dit niet te doen toch en wisten de consequenties?

En wat betreft het verschil tussen ziel en geest, daar zit zeker verschil tussen.
Dit moet ik even uitzoeken hoe het ongeveer zit.

Maar neem nu zoiets als drugs, dit is een geest verruimend middel ;)
er bestaan geen ziel verruimende middelen voor zover ik weet.
Maar je geest heeft meer ook met het boven natuurlijke te maken.
en je ziel meer het aardse, als een bekende van je overlijd dan raakt dit volgens mij als eerste je ziel aan.
Dit is mijn eerste visie zoals ik het nu zou zeggen. maar kan ook dus anders zijn.
Dat je niet gaat denken eerst zei je dit en nu ineens dat. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 27 november 2018 @ 16:08:12 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183402747
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 15:43 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Wij hebben zelf de keuze om God te loven en te prijzen uit eerbied en liefde voor Hem.(Dit is wat hij natuurlijk het liefste wil) Dit alles dus niet uit dwang.
Oh jawel hoor, geloof of crepeer, dat is wat jullie geloven. Lees de vergelijking van de Koning en de drachmen maar.
quote:
En uiteindelijk komt er ook inderdaad een nieuwe Hemel en Aarde.
En dan zullen allen Die bij Jezus horen daar Leven in een verheerlijkt lichaam.
Allemaal marionetten die allemaal hetzelfde doen. Wat zal God blij zijn...
quote:
God had Adam en Eva wel gezegd dat ze niet mochten eten van die vrucht en wisten ook wat er zou gebeuren als ze het wel zouden doen.
dus ze hadden de keuze er van te eten of dit niet te doen toch en wisten de consequenties?
Fout! Als ze dat wisten dan hadden ze wèl kennis van kwaad. En dat hadden ze niet.

Ben met je eens dat het een contradictio van een grote orde is. Maar goed daar staat de bijbel vol mee.
quote:
En wat betreft het verschil tussen ziel en geest, daar zit zeker verschil tussen.
Dit moet ik even uitzoeken hoe het ongeveer zit.
ok
quote:
Maar neem nu zoiets als drugs, dit is een geest verruimend middel ;)
er bestaan geen ziel verruimende middelen voor zover ik weet.
Maar je geest heeft meer ook met het boven natuurlijke te maken.
en je ziel meer het aardse, als een bekende van je overlijd dan raakt dit volgens mij als eerste je ziel aan.
Dit is mijn eerste visie zoals ik het nu zou zeggen. maar kan ook dus anders zijn.
Dat je niet gaat denken eerst zei je dit en nu ineens dat. ;)
Volgens mij zijn lichaam en geest één. Als je je lichaam beneveld met wijn of andere drugs dan ondervindt je geest daar ook de gevolgen van.

Hebben dieren ook een ziel? Want die zijn soms ook verdrietig bij een sterfgeval.
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:18:23 #25
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183405150
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 07:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is toch ook het uiteindelijke doel van God volgens jouw leer? Uiteindelijk komt er een nieuwe hemel en aarde en zijn er alleen nog maar vrome, aanbiddende en jubelende mensen, God lovende en prijzende. Marionetten dus.

Oja, enne..wat is het verschil tussen geest en ziel?

En het blijft een heikel punt: Adam en Eva werden met de dood gestraft door iets waar ze GEEN kennis van hadden. Die kennis kregen ze namelijk pas nà het eten van de vrucht. Ze konden ook niet de gevolgen van hun daad overzien want wederom: daarvan hadden ze geen kennis.
Het verhaal gaat denk ik vooral om het vertrouwen op God en dat deden Adam en Eva dus niet. Het verhaal zet God verder natuurlijk wel in een kwaad daglicht. Alsof het een grote nar is. Het is alsof je tegen een klein kind zegt 'je mag elk snoepje eten, behalve de lekkerste en als je dat wel doet mag je voortaan buiten in de kou slapen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:21:21 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183405216
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het verhaal gaat denk ik vooral om het vertrouwen op God en dat deden Adam en Eva dus niet. Het verhaal zet God verder natuurlijk wel in een kwaad daglicht. Alsof het een grote nar is. Het is alsof je tegen een klein kind zegt 'je mag elk snoepje eten, behalve de lekkerste en als je dat wel doet mag je voortaan buiten in de kou slapen.
Klopt maar gelovigen zullen zich in allerlei bochten wringen om dit verhaal goed te praten. Zie Sjoem zichzelf tegenspreken.
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:23:05 #27
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183405258
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, geloof of crepeer, dat is wat jullie geloven. Lees de vergelijking van de Koning en de drachmen maar.

[..]

Allemaal marionetten die allemaal hetzelfde doen. Wat zal God blij zijn...

[..]

Fout! Als ze dat wisten dan hadden ze wèl kennis van kwaad. En dat hadden ze niet.

Ben met je eens dat het een contradictio van een grote orde is. Maar goed daar staat de bijbel vol mee.

[..]

ok

[..]

Volgens mij zijn lichaam en geest één. Als je je lichaam beneveld met wijn of andere drugs dan ondervindt je geest daar ook de gevolgen van.

Hebben dieren ook een ziel? Want die zijn soms ook verdrietig bij een sterfgeval.
De ziel is 'het leven' en bevind zich volgens de joodse leer in ons bloed. De geest is een mooi verzinsel.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:24:35 #28
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183405296
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Klopt maar gelovigen zullen zich in allerlei bochten wringen om dit verhaal goed te praten. Zie Sjoem zichzelf tegenspreken.
Ik zou zeggen 'veel' gelovigen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_183407008
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het verhaal gaat denk ik vooral om het vertrouwen op God en dat deden Adam en Eva dus niet. Het verhaal zet God verder natuurlijk wel in een kwaad daglicht. Alsof het een grote nar is. Het is alsof je tegen een klein kind zegt 'je mag elk snoepje eten, behalve de lekkerste en als je dat wel doet mag je voortaan buiten in de kou slapen.
Ik denk niet dat dit een goed vergelijk is.
pi_183418900
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, geloof of crepeer, dat is wat jullie geloven. Lees de vergelijking van de Koning en de drachmen maar.

[..]

Allemaal marionetten die allemaal hetzelfde doen. Wat zal God blij zijn...

[..]

Fout! Als ze dat wisten dan hadden ze wèl kennis van kwaad. En dat hadden ze niet.

Ben met je eens dat het een contradictio van een grote orde is. Maar goed daar staat de bijbel vol mee.

[..]

ok

[..]

Volgens mij zijn lichaam en geest één. Als je je lichaam beneveld met wijn of andere drugs dan ondervindt je geest daar ook de gevolgen van.

Hebben dieren ook een ziel? Want die zijn soms ook verdrietig bij een sterfgeval.
God heeft ons een vrije wil gegeven. Daardoor konden adam en eva al kiezen om van de vrucht te eten of dit niet te doen, vraag me af of het überhaupt van belang is om op dat moment al kennis te hebben van deze 2?
Zoals ik al zei, Ze wisten de consequenties er van als ze er van zouden eten.
Verder waren er zoveel andere bomen met vruchten etc om van te eten en toch aten ze ook van die vrucht.

Dieren hebben wel een ziel alleen geen geest, want hebben dieren een geweten zoals wij die hebben of een God's besef?
Dieren hebben namelijk ook emoties en die voelen zij in hun ziel.

Wat betreft de geest en de ziel, ik denk dat wikipedia het vrij goed verwoord, door aan te geven dat beiden verschillende functies hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
In het christendom
In het christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. Dat deel van de mens wat in de seculiere psychologie vaak wordt aangeduid met het "onbewuste" of het "onderbewustzijn" wordt in het christendom aangeduid met "geest." De geest kent functies als "intuïtie", "geweten", en "godbewustzijn". De ziel kent functies als "voelen," "willen" en "denken." Deze functies kunnen afgeleid worden uit oudtestamentische teksten waarin ziel en geest aan bepaalde functies worden gekoppeld. In het christendom wordt de geest ook van de ziel gescheiden. Zo noemt Hebreeën 4:12 de scheiding tussen ziel en geest, en lezen wij hoe in de lofzang van Maria zij duidelijk onderscheid maakt tussen haar ziel en geest (Lucas 1:46-47). Ook 1 Tessalonicenzen 5:23 geeft het verschil duidelijk aan. Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft (Prediker 12:7), terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk. Dit laatste wordt vele malen aangegeven in het Oude Testament, als er gesproken wordt over neerdalen in het dodenrijk. Dit slaat op de ziel, niet het lichaam, want dat kent immers geen bewustzijn na de dood.

Het lichaam is als het ware het tijdelijke omhulsel om te kunnen functioneren in de natuurlijke wereld. Het lichaam kan niet zonder de ziel functioneren, omdat de ziel de ware persoon is die in het lichaam huist.

De ziel is de persoonlijkheid van de mens. De ziel maakt een persoon tot wat hij is, zijn karakter. De scheppingsformule houdt in dat God zijn levensademen (meervoud) in de mens blies, dit is de geest die God de mens gaf. Door het contact tussen lichaam en geest werd de ziel gevormd of geproduceerd. Dit is het wat de mens uniek maakt in de schepping. Dieren en planten hebben geen geest, en kunnen dus geen contact met God hebben, die Geest is. De ziel heeft het lichaam nodig om te zien, horen, ruiken, proeven en spreken; om tot kennis van de buitenwereld te komen. Omdat geest, ziel en lichaam van nature bij elkaar horen (voor de erfzonde bestond de dood niet) is doodgaan niet natuurlijk. De dood kwam door de scheiding tussen God en de mens. Deze dood begon in de geest, strekte zich uit tot de ziel, en bereikte uiteindelijk het lichaam. In de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.

In het eerste Bijbelboek, Genesis, wordt er gesproken over de schepping van dieren, dezen werden tot levende zielen. Op meerdere plekken in de Bijbel is te vinden dat een dier ook over een ziel beschikt.

Bijbelleraren die deze materie hebben uitgewerkt zijn onder andere Watchman Nee, Jessie Penn-Lewis en T. Austin-Sparks.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_183419410
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het verhaal gaat denk ik vooral om het vertrouwen op God en dat deden Adam en Eva dus niet. Het verhaal zet God verder natuurlijk wel in een kwaad daglicht. Alsof het een grote nar is. Het is alsof je tegen een klein kind zegt 'je mag elk snoepje eten, behalve de lekkerste en als je dat wel doet mag je voortaan buiten in de kou slapen.
Dat denk ik niet, want uiteindelijk had God ook al een oplossing voor deze actie.
Maar het gaat er wel om dat wij zelf voor Hem gaan kiezen, het enige dat men daarvoor moet doen is geloven hoe moeilijk is dat?
Maar net wat ik al eens heb gezegd, zoek een goede christelijke gemeente op in je buurt. met mensen die je er rustig alle informatie over willen geven.
Of bekijk eens kerkdiensten via internet, genoeg diensten terug te kijken van uit heel nederland en ook wel daarbuiten.

Het is beetje zoals de verloren zoon, met sommige mensen.
Je raakt teleurgesteld door wat mensen je misschien hebben aan gedaan in de gemeente.
Maar om God de schuld te geven van iets wat mensen hebben gedaan, gezegd of wat dan ook.
lijkt mij soms ook een beetje cru.

Als iemand bijvoorbeeld ziek is geworden en de kerk of gemeente waar hij/ zij lid van is gaat zeggen dat het een straf is van God bijvoorbeeld, of dat diegene waarschijnlijk een zonde heeft begaan ofzo, dan begeven ze zich mijn inziens flink op glad ijs.
Want dat is nergens terug te vinden in de Bijbel, tenzij men bepaalde teksten echt uit hun verband gaat halen en niet kijkt naar waar het staat, tegen wie het gezegd wordt, of het wel kan slaan op het heden bijvoorbeeld. als je teksten soms wilt aanhalen moet je dus wel de context weten onder andere. Dus ook teksten er voor en er na lezen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 28 november 2018 @ 14:39:19 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183419569
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 13:57 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

God heeft ons een vrije wil gegeven. Daardoor konden adam en eva al kiezen om van de vrucht te eten of dit niet te doen, vraag me af of het überhaupt van belang is om op dat moment al kennis te hebben van deze 2?
Zoals ik al zei, Ze wisten de consequenties er van als ze er van zouden eten.
Verder waren er zoveel andere bomen met vruchten etc om van te eten en toch aten ze ook van die vrucht.
Dat is zeker van belang. Je draait er voor de honderdduizendste keer weer omheen. Je wilt koste wat kost dit verhaal goedpraten. Nu ga je zelfs zover om te zeggen dat dat helemaal niet belangrijk is. Man dat is het hele eieren eten!!! Hier bijkt gewoon dat God onrechtvaardig en oneerlijk is. Dat blijkt uit de hele Bijbel maar dit is de eerste keer.
quote:
Dieren hebben wel een ziel alleen geen geest, want hebben dieren een geweten zoals wij die hebben of een God's besef?
Dieren hebben namelijk ook emoties en die voelen zij in hun ziel.
Ik snap niet wat je wilt zeggen , jij zelf wel? En hal je dit uit de Bijbel?
quote:
Wat betreft de geest en de ziel, ik denk dat wikipedia het vrij goed verwoord, door aan te geven dat beiden verschillende functies hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
In het christendom
In het christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. Dat deel van de mens wat in de seculiere psychologie vaak wordt aangeduid met het "onbewuste" of het "onderbewustzijn" wordt in het christendom aangeduid met "geest." De geest kent functies als "intuïtie", "geweten", en "godbewustzijn". De ziel kent functies als "voelen," "willen" en "denken." Deze functies kunnen afgeleid worden uit oudtestamentische teksten waarin ziel en geest aan bepaalde functies worden gekoppeld. In het christendom wordt de geest ook van de ziel gescheiden. Zo noemt Hebreeën 4:12 de scheiding tussen ziel en geest, en lezen wij hoe in de lofzang van Maria zij duidelijk onderscheid maakt tussen haar ziel en geest (Lucas 1:46-47). Ook 1 Tessalonicenzen 5:23 geeft het verschil duidelijk aan. Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft (Prediker 12:7), terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk. Dit laatste wordt vele malen aangegeven in het Oude Testament, als er gesproken wordt over neerdalen in het dodenrijk. Dit slaat op de ziel, niet het lichaam, want dat kent immers geen bewustzijn na de dood.

Het lichaam is als het ware het tijdelijke omhulsel om te kunnen functioneren in de natuurlijke wereld. Het lichaam kan niet zonder de ziel functioneren, omdat de ziel de ware persoon is die in het lichaam huist.

De ziel is de persoonlijkheid van de mens. De ziel maakt een persoon tot wat hij is, zijn karakter. De scheppingsformule houdt in dat God zijn levensademen (meervoud) in de mens blies, dit is de geest die God de mens gaf. Door het contact tussen lichaam en geest werd de ziel gevormd of geproduceerd. Dit is het wat de mens uniek maakt in de schepping. Dieren en planten hebben geen geest, en kunnen dus geen contact met God hebben, die Geest is. De ziel heeft het lichaam nodig om te zien, horen, ruiken, proeven en spreken; om tot kennis van de buitenwereld te komen. Omdat geest, ziel en lichaam van nature bij elkaar horen (voor de erfzonde bestond de dood niet) is doodgaan niet natuurlijk. De dood kwam door de scheiding tussen God en de mens. Deze dood begon in de geest, strekte zich uit tot de ziel, en bereikte uiteindelijk het lichaam. In de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.

In het eerste Bijbelboek, Genesis, wordt er gesproken over de schepping van dieren, dezen werden tot levende zielen. Op meerdere plekken in de Bijbel is te vinden dat een dier ook over een ziel beschikt.

Bijbelleraren die deze materie hebben uitgewerkt zijn onder andere Watchman Nee, Jessie Penn-Lewis en T. Austin-Sparks.
Waarom geloof je WIKI hier wel maar als we je op artikelen over bijvoorbeeld Mozes of Abraham of David wijzen dan reageer je niet of doet alsof je neus bloedt.
  woensdag 28 november 2018 @ 14:42:26 #33
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183419629
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als iemand bijvoorbeeld ziek is geworden en de kerk of gemeente waar hij/ zij lid van is gaat zeggen dat het een straf is van God bijvoorbeeld, of dat diegene waarschijnlijk een zonde heeft begaan ofzo, dan begeven ze zich mijn inziens flink op glad ijs.
Genesis 3 nooit gelezen?
pi_183419973
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 13:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
God heeft ons een vrije wil gegeven. Daardoor konden adam en eva al kiezen om van de vrucht te eten of dit niet te doen, vraag me af of het überhaupt van belang is om op dat moment al kennis te hebben van deze 2?
Vergelijkbaar met een krasbiljet dus. Vrij om een vakje te krabben, maar de uitkomst weet men niet.
quote:
Zoals ik al zei, Ze wisten de consequenties er van als ze er van zouden eten.
Verder waren er zoveel andere bomen met vruchten etc om van te eten en toch aten ze ook van die vrucht.
Jij zit in land en tuinbouw zeker ? Dit ging hier helemaal niet om de vrucht van een of andere fruitboom, net zoals de adel aan stambomen groeien. Bij de eerste " boom " kon men kiezen om bewust te worden, de moraalboom kan je ook zo noemen. De tweede boom zou hen het " eeuwig leven " geven, de boom der wetenschappen dus. En voor A & E aan de laatste boom " konden eten " werden ze verbannen. Het zat namelijk zo dat de goden ( ja, meervoud ) schrik hadden dat de mens hen gelijkwaardig zouden worden. Je kan hier ook in Genesis lezen dat de goden hadden gelogen door te beweren dat ze eraan zouden sterven, en dat is niet gebeurd. De slang had dus gelijk. Onsterfelijk waren ze niet, gezien ze nog niet " gegeten hadden " van de levensboom. Hadden ze nu niet gegeten van de eerste boom zouden ze net zo stom gebleven zijn als de bonobo of chimpansee.Je zou dan nu nog met je piemeltje zitten spelen aan de oevers van de Eufraat.
En op de rest antwoord ik niet omdat dit te gek is los rond te lopen.
  donderdag 29 november 2018 @ 00:03:23 #35
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183432481
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, want uiteindelijk had God ook al een oplossing voor deze actie.
Maar het gaat er wel om dat wij zelf voor Hem gaan kiezen, het enige dat men daarvoor moet doen is geloven hoe moeilijk is dat?
Maar net wat ik al eens heb gezegd, zoek een goede christelijke gemeente op in je buurt. met mensen die je er rustig alle informatie over willen geven.
Of bekijk eens kerkdiensten via internet, genoeg diensten terug te kijken van uit heel nederland en ook wel daarbuiten.

Het is beetje zoals de verloren zoon, met sommige mensen.
Je raakt teleurgesteld door wat mensen je misschien hebben aan gedaan in de gemeente.
Maar om God de schuld te geven van iets wat mensen hebben gedaan, gezegd of wat dan ook.
lijkt mij soms ook een beetje cru.

Als iemand bijvoorbeeld ziek is geworden en de kerk of gemeente waar hij/ zij lid van is gaat zeggen dat het een straf is van God bijvoorbeeld, of dat diegene waarschijnlijk een zonde heeft begaan ofzo, dan begeven ze zich mijn inziens flink op glad ijs.
Want dat is nergens terug te vinden in de Bijbel, tenzij men bepaalde teksten echt uit hun verband gaat halen en niet kijkt naar waar het staat, tegen wie het gezegd wordt, of het wel kan slaan op het heden bijvoorbeeld. als je teksten soms wilt aanhalen moet je dus wel de context weten onder andere. Dus ook teksten er voor en er na lezen.
Die oplossing was nu niet echt bepaald vrindelijk. Dat heeft alles te maken met het beeld dat in de bijbel van God neergezet wordt. Schepper, stamgod, oorlogsgod, God die z'n volk bevrijd, God die z'n zoon offert voor zij die in Hem geloven enz.. Het beeld dat mensen hebben van God verandert steeds. Dat heeft alles te maken met hoe mensen over God denken. God is duidelijk een uitvinding van de mens en niet andersom. En in die God geloof ik, dat God een constant veranderende godheid is die zoals we zien in de bijbel waarin God van begin tot end steeds meer naar de mens toegroeit en steeds minder barbaars en narrig wordt. Hoewel het offeren van je enige zoon.....? Maar die mooie verzameling boeken is tevens een vloek voor het beeld dat de hedendaagse mens van God heeft, het belemmert God's groei.
En ik moet je zeggen het was best moeilijk om dat te geloven maar het voelde wel als een bevrijding. Als een wedergeboorte. Ik heb misschien ook een valse start gehad door de eerste jaren dat ik naar de kerk ging naar een evangelische gemeente te gaan. Katholieke, remonstrantse, lutherse en niet te strenge gereformeerde kerken zijn meer mijn ding.
Wat je zegt over het slaan op het heden als mensen tegen andere mensen zeggen dat het God's wil is dat ze ziek zijn geworden. Dat is een scherpe opmerking. En ik ben het met je eens dat het niet correct is als mensen dit in God's schoenen schuiven en andere mensen dit aanpraten. Maar het komt wel ergens vandaan, het wordt gevoed vanuit de bijbel. God pijnigt mensen in de bijbel, ook goede mensen zoals Ezechiël die 100-en dagen verlamd werd gemaakt door God. Het is daarom best logisch dat er mensen zijn die denken dat hun ziekte een straf van God is.
Het niet slaan op het heden geldt ook voor de de evangelieën in het algemeen, die hebben alles te maken met de tijd waarin ze geschreven zijn, ze zijn geschreven voor de toehoorder op dat moment. Het is nooit de bedoeling geweest dat ze decennia later gebundeld zouden worden en 2000 jaar later de lezers doen denken dat het voor hen geschreven is. Dat is een misvatting.

[ Bericht 2% gewijzigd door Panterjong op 29-11-2018 00:10:37 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 29 november 2018 @ 00:11:19 #36
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183432573
Waarom heb ik een simpele knecht en Hoatzin de grote baas? (edit: nu heb ik hem ook :) )
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_183440930
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 00:03 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Die oplossing was nu niet echt bepaald vrindelijk. Dat heeft alles te maken met het beeld dat in de bijbel van God neergezet wordt. Schepper, stamgod, oorlogsgod, God die z'n volk bevrijd, God die z'n zoon offert voor zij die in Hem geloven enz.. Het beeld dat mensen hebben van God verandert steeds. Dat heeft alles te maken met hoe mensen over God denken. God is duidelijk een uitvinding van de mens en niet andersom. En in die God geloof ik, dat God een constant veranderende godheid is die zoals we zien in de bijbel waarin God van begin tot end steeds meer naar de mens toegroeit en steeds minder barbaars en narrig wordt. Hoewel het offeren van je enige zoon.....? Maar die mooie verzameling boeken is tevens een vloek voor het beeld dat de hedendaagse mens van God heeft, het belemmert God's groei.
En ik moet je zeggen het was best moeilijk om dat te geloven maar het voelde wel als een bevrijding. Als een wedergeboorte. Ik heb misschien ook een valse start gehad door de eerste jaren dat ik naar de kerk ging naar een evangelische gemeente te gaan. Katholieke, remonstrantse, lutherse en niet te strenge gereformeerde kerken zijn meer mijn ding.
Wat je zegt over het slaan op het heden als mensen tegen andere mensen zeggen dat het God's wil is dat ze ziek zijn geworden. Dat is een scherpe opmerking. En ik ben het met je eens dat het niet correct is als mensen dit in God's schoenen schuiven en andere mensen dit aanpraten. Maar het komt wel ergens vandaan, het wordt gevoed vanuit de bijbel. God pijnigt mensen in de bijbel, ook goede mensen zoals Ezechiël die 100-en dagen verlamd werd gemaakt door God. Het is daarom best logisch dat er mensen zijn die denken dat hun ziekte een straf van God is.
Het niet slaan op het heden geldt ook voor de de evangelieën in het algemeen, die hebben alles te maken met de tijd waarin ze geschreven zijn, ze zijn geschreven voor de toehoorder op dat moment. Het is nooit de bedoeling geweest dat ze decennia later gebundeld zouden worden en 2000 jaar later de lezers doen denken dat het voor hen geschreven is. Dat is een misvatting.
Het probleem is ook en dat zegt de bijbel ook, dat mensen die niet geloven "blind" zijn.
En dan bedoel ik dus geestelijke blindheid.
Waardoor men niet ziet wat er werkelijk in de wereld aan de hand is.
En dat er vooral een Geestelijk strijd aan het woeden is.
En dat eigenlijk alles draait om Israël.
Gister avond nog weer een bijbel studie gevolgd over de terugkomst van Jezus en de teken van die komende tijd.
Maar dan moet je dus ook de symbolen etc zien en berijpen wat ze betekenen en waar ze voor staan. Dat er bijvoorbeeld onder andere in nederland geen gezag meer is, men mag bijvoorbeeld alles vinden. Maar ook het vele losbandigheid in de wereld.
De bijbel zegt ook dat het zal zijn als in de dagen van noach.

Mattheüs 24 vers 37 en 38
37 Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
38 Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot op de dag waarop Noach de ark binnenging,
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 29 november 2018 @ 16:44:58 #38
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183441668
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 16:12 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het probleem is ook en dat zegt de bijbel ook, dat mensen die niet geloven "blind" zijn.
En dan bedoel ik dus geestelijke blindheid.
Waardoor men niet ziet wat er werkelijk in de wereld aan de hand is.
En dat er vooral een Geestelijk strijd aan het woeden is.
En dat eigenlijk alles draait om Israël.
Gister avond nog weer een bijbel studie gevolgd over de terugkomst van Jezus en de teken van die komende tijd.
Maar dan moet je dus ook de symbolen etc zien en berijpen wat ze betekenen en waar ze voor staan. Dat er bijvoorbeeld onder andere in nederland geen gezag meer is, men mag bijvoorbeeld alles vinden. Maar ook het vele losbandigheid in de wereld.
De bijbel zegt ook dat het zal zijn als in de dagen van noach.

Mattheüs 24 vers 37 en 38
37 Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
38 Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot op de dag waarop Noach de ark binnenging,
Er staat slechts 'komst van de Zoon des mensen'. Nergens staat dat het hier om de wederkomst van Jezus gaat. Dat is jouw interpretatie, zoals jij het begrijpt. Iets dat jij ervan maakt terwijl het er niet staat. Daar is niets mis mee en is onderdeel van je geloof. Maar wel onjuist. De komende tijd in Mattheus is al geweest.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_183442457
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 16:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
Gister avond nog weer een bijbel studie gevolgd over de terugkomst van Jezus en de teken van die komende tijd.
Duidelijk een verkeerd klaslokaaltje en docenten met ondermaatse kennis.
pi_183444718
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 16:44 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Er staat slechts 'komst van de Zoon des mensen'. Nergens staat dat het hier om de wederkomst van Jezus gaat. Dat is jouw interpretatie, zoals jij het begrijpt. Iets dat jij ervan maakt terwijl het er niet staat. Daar is niets mis mee en is onderdeel van je geloof. Maar wel onjuist. De komende tijd in Mattheus is al geweest.
Kerel,

in Mattheus tijd (toen het evangelie geschreven werd) was Jezus de zoon des mensen.
Dat het in de tijd van het OT anders werd uitgelegd kan zijn. Maar doe niet alsof de schrijver van Mattheus niet met zoon des mensen iets anders bedoelde. Lees anders ook eens de context van het verhaal.
Dus het is geen christelijke interpretatie, het is gewoon zoals het bedoeld werd door de schrijver van mattheus.
  donderdag 29 november 2018 @ 22:10:40 #41
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_183448142
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 19:24 schreef Driek1984 het volgende:

[..]

Kerel,

in Mattheus tijd (toen het evangelie geschreven werd) was Jezus de zoon des mensen.
Dat het in de tijd van het OT anders werd uitgelegd kan zijn. Maar doe niet alsof de schrijver van Mattheus niet met zoon des mensen iets anders bedoelde. Lees anders ook eens de context van het verhaal.
Dus het is geen christelijke interpretatie, het is gewoon zoals het bedoeld werd door de schrijver van mattheus.
Berjan, doei.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_183451730
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 19:24 schreef Driek1984 het volgende:

[..]

Kerel,

in Mattheus tijd (toen het evangelie geschreven werd) was Jezus de zoon des mensen.
Dat het in de tijd van het OT anders werd uitgelegd kan zijn. Maar doe niet alsof de schrijver van Mattheus niet met zoon des mensen iets anders bedoelde. Lees anders ook eens de context van het verhaal.
Dus het is geen christelijke interpretatie, het is gewoon zoals het bedoeld werd door de schrijver van mattheus.
' zoon des mensen ' , wat werd hier eigenlijk mee bedoeld ?
pi_183457656
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 17:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Duidelijk een verkeerd klaslokaaltje en docenten met ondermaatse kennis.
Diegene heeft denk ik meer kennis dan jou.
weet niet waar jou bijbel kennis vandaan komt?
MAar daarbij draait geloven ook in eerste instantie niet om "kennis" al dan niet van de bijbel.
Want de duivel kent de geschriften ook wel, kijk maar naar het bijbel gedeelte over de verzoeking van Jezus in de woestijn.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_183459098
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:36 schreef sjoemie1985 het volgende:
Diegene heeft denk ik meer kennis dan jou.
Ik ben absoluut zeker van niet !
quote:
weet niet waar jou bijbel kennis vandaan komt?
Niet van iemand die voorleest van een of ander obscure bijbelversie.
quote:
MAar daarbij draait geloven ook in eerste instantie niet om "kennis" al dan niet van de bijbel.
Ook al is het een leugen ?
quote:
Want de duivel kent de geschriften ook wel, kijk maar naar het bijbel gedeelte over de verzoeking van Jezus in de woestijn.
Ja, die dooddoener ken ik al jaren. Steek het maar op de duivel. Ik steek het op jouw naïviteit en het gemis aan moed om de waarheid onder ogen te zien.
pi_183467910
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 07:53 schreef ATON het volgende:

[..]

' zoon des mensen ' , wat werd hier eigenlijk mee bedoeld ?
In Matheus werd hier Jezus bedoeld. Lees de context maar.
In de tijden vna het oude testament was het allemaal niet zo eenduidig. Dit zie je in de bijbel zelf ook terug. De ene keer spreekt de bijbel van een ronde wereldvorm, de andere keer van een platte.
En zo is dat ook met een term als zoon des mensen.

Jullie denken nog steeds dat de christenen mattheus verkeerd uitleggen en dat "Jezus" hier een oudtestamentische zoon des mensen bedoeld maar jullie lezen niks in context. En dan krijg je problemen met begrijpend lezen.
pi_183468554
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 22:20 schreef Driek1984 het volgende:

[..]

In Matheus werd hier Jezus bedoeld. Lees de context maar.
In de tijden vna het oude testament was het allemaal niet zo eenduidig. Dit zie je in de bijbel zelf ook terug. De ene keer spreekt de bijbel van een ronde wereldvorm, de andere keer van een platte.
En zo is dat ook met een term als zoon des mensen.

Jullie denken nog steeds dat de christenen mattheus verkeerd uitleggen en dat "Jezus" hier een oudtestamentische zoon des mensen bedoeld maar jullie lezen niks in context. En dan krijg je problemen met begrijpend lezen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was wat de betekenis is van ' zoon des mensen '. Als deze vraag wat moeilijk is laat maar weten.
pi_183469869
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 22:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was wat de betekenis is van ' zoon des mensen '. Als deze vraag wat moeilijk is laat maar weten.
Dat is Jezus, in het geval van Mattheus..
Als je dit niet snapt Aton en je kan niet in andermans schoenen staan en enkel denken dat het joodse denken eenduidig was dan sla je de plank wel erg mis.

Nog even leuk leesvoer voor jou:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mensenzoon

Het is dus niet eenduidig, dus je moet je niet verwachten een eenduidig antwoord te krijgen en als je dit niet krijgt jouw vraag te blijven stellen. Volgens Mattheus is Jezus de mensenzoon.
Volgens mij is iedereen een mensenzoon, behalve als je verwekt bent door een alien. Of in de boerenkool bent verwekt.
pi_183472146
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 23:51 schreef Driek1984 het volgende:
Dat is Jezus, in het geval van Mattheus..
Nogmaals, dit is geen antwoord op mijn vraag !
quote:
Als je dit niet snapt Aton en je kan niet in andermans schoenen staan en enkel denken dat het joodse denken eenduidig was dan sla je de plank wel erg mis.
Ik heb het over de uitdrukking : ' mensenzoon, zoon des mensen '.

quote:
Nog even leuk leesvoer voor jou:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mensenzoon
O, is Wiki nu plots wel goed genoeg ? Wel, voor mij in dit geval niet.

quote:
Het is dus niet eenduidig, dus je moet je niet verwachten een eenduidig antwoord te krijgen en als je dit niet krijgt jouw vraag te blijven stellen. Volgens Mattheus is Jezus de mensenzoon.
Volgens mij is iedereen een mensenzoon, behalve als je verwekt bent door een alien. Of in de boerenkool bent verwekt.
Nu ben je gewoon Wiki aan het declareren is het niet ? Nu is plots IEDEREEN een mensenzoon. Mag ik dat hieruit concluderen dat iedereen een messias was? Raar toch, vind je niet. Kijk, ik zal jou met je grote bek uit je lijden verlossen:
De vrome joden geloofden ( of nog ) dat zij alleen afstamden dan A & E , het uitverkoren volk Gods. Zij waren de Mensen en de rest waren üntermenschen. Beetje racistisch is het niet? Mensenzoon wil niet meer of minder zeggen dat het om een ware vrome jood gaat. Iemand waar men naar opkeek en trots was noemde men ' mensenzoon , zoon des mensen '. Bij Marcus ziet men God de overstap doen naar de Romeinen door een centurion te laten zeggen : ' zoon van God / Godszoon ' in plaats van ' zoon des mensen / mensenzoon ' .
pi_183474363
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 13:57 schreef sjoemie1985 het volgende:

Wat betreft de geest en de ziel, ik denk dat wikipedia het vrij goed verwoord, door aan te geven dat beiden verschillende functies hebben.

De ziel is ons leven, alles wat wij zijn.
De Bijbel zegt dat ons leven, onze ziel terug gaat tot stof.
Pred 9 zegt dat er na de dood geen gedachte meer is, geen werk. Niets.
Precies tegenovergestelde tot wat jij zegt.
De ziel leeft nergens anders meer voort, de ziel gaat dood als je zelf sterft.
Althans volgens de Bijbel.
Ezechiel zegt ook dat de ziel die zondigt sterft, oftewel iedereen want de Bijbel zegt dat iedereen zondigt.

Als je denkt dat je ziel voortleeft moet je dus de Bijbel weggooien.
Net als zoveel vals christelijke gedachtes (zoals de 3-eenheid, het kruis etc).
pi_183474394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:02 schreef ATON het volgende:

Jij zit in land en tuinbouw zeker ? Dit ging hier helemaal niet om de vrucht van een of andere fruitboom, net zoals de adel aan stambomen groeien. Bij de eerste " boom " kon men kiezen om bewust te worden, de moraalboom kan je ook zo noemen. De tweede boom zou hen het " eeuwig leven " geven, de boom der wetenschappen dus. En voor A & E aan de laatste boom " konden eten " werden ze verbannen. Het zat namelijk zo dat de goden ( ja, meervoud ) schrik hadden dat de mens hen gelijkwaardig zouden worden. Je kan hier ook in Genesis lezen dat de goden hadden gelogen door te beweren dat ze eraan zouden sterven, en dat is niet gebeurd. De slang had dus gelijk. Onsterfelijk waren ze niet, gezien ze nog niet " gegeten hadden " van de levensboom. Hadden ze nu niet gegeten van de eerste boom zouden ze net zo stom gebleven zijn als de bonobo of chimpansee.Je zou dan nu nog met je piemeltje zitten spelen aan de oevers van de Eufraat.
En op de rest antwoord ik niet omdat dit te gek is los rond te lopen.
Jij weet net zo goed dat dit onzin is wat je zegt als iedereen hier.

Er werd een kleine restrictie aan ze gegeven. Piepklein.
Een vrucht niet eten. Dat is alsof iemand nou tegen jou zegt je mag alles over de hele wereld eten behalve een peer.
Nou prima, en hun hadden die verboden vrucht zelfs nog nooit gehad dus dan boeit het zelfs nog minder.

En ze waren volmaakt. Dus slim zat. Ze konden zelf alles doen, hadden alle kracht en kennis.
Hadden een eigen vrije wil.
De straf die ze kregen was precies zoals afgesproken en was passend.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')