Op woensdag 14 november 2018 15:43 schreef deelnemer het volgende:De vraag (1:12 minuten) wat het bestuderen van het verleden kan bijdragen:
We kunnen alleen sturen met betrekking tot de toekomst, op basis van wat we geleerd hebben van het verleden. Maar het verleden is ook geen open boek. De eerste uitdaging is om iets te leren / ontdekken over het verleden, dat bijdraagt aan het verhaal van de zinnige verhalen vertellers (wetenschap is in de eerste plaats een ontdekkingsreis).
Het hoeft niet direct instrumenteel ergens aan bij te dragen. De wetenschap wordt teveel geindentificeerd met technologie. Er is in de natuurwetenschappen een rijkdom aan ideeen die bruikbaar zijn voor verhalen vertellers, die niet instrumenteel zijn, maar fundamenteel, en onder de technologie schuilgaan. Fundamenteel nieuwe ideeen zijn er niet vaak in de logica, er is dus veel meer continuiteit dan het oppervlakkig gezien lijkt. Technocratische hallelujah verhalen en trends zijn vaak ook een vorm van populisme (met alle gevaren die daarbij horen) en invloedrijk (strong and wrong). De ideeen achter nieuwe ideologieen zijn vaak niet nieuw.
-------------------------
Neem bijvoorbeeld de fundamentele rol van de kringloopgedachte in de ideeen geschiedenis.
Het idee van een kringloop is
algemener dan alleen het specifieke geval van de kringloop van geld in een markteconomie.
Denk aan:
- de klassieke oudheid: de watercyclus (algemener: de kringloop van stoffen),
- het 17
e eeuwse klassieke mechanica (de kringloop van beweging),
- het 19
e eeuwse idee van een economische kringloop
- het 19
e eeuwse feedback loop (zo leren neurale netwerken; ze zijn als het mensbeeld van de behaviorist B. F. Skinner),
- het 20
e eeuwse vertegenwoordigende democratie (vertegenwoordigers kiezen maakt van de machtspiramide een lus),
- de 21
e eeuwse kringloopeconomie (recycling).
En het idee van een kringloop is
fundamenteler dan het idee van geld, want het idee van een kringloop bepaalt de logica van geld (als ruilmiddel en bewaarmiddel).
De micro versie van
dezelfde kringloopgedachte is het idee van een balans:
een transformatie (interactie / transactie)
met behoud van ... (massa / impuls / energie / geld / waarde / informatie).
Verandering wordt zo herleid tot een herdistributie van behouden grootheden (overdracht of verplaatsingen, zonder magische overgangen tussen iets en niets, dat is simpeler en begrijpelijker). De logica ervan ligt ten grondslag aan het bouwsteenmodel (waaronder het atoommodel van de klassieke atomisten en het individualistische samenlevingsmodel van het liberalisme) en procesmodel (waaronder de invloedrijke natuurkundige en economische modellen / theorieen). Het idee stamt dus uit de natuurfilosofie en speelt een belangrijke rol in de natuurwetenschap, maar wordt ook gebruikt in management (dat laatste is niet zonder risico: marktfundamentalisme, behaviorisme).
Wat drijft de kringloop aan?
- oorzaak en gevolg (klassieke mechanica)
- vraag en aanbod (marktwerking, bewuste rationele keuzes)
- emoties (biologie / psychologie)
Zijn de atomen (a = niet, tomen = delen) of individuen (indivisible) wel of niet ondeelbaar?
De fundamentele ideeen uit de natuurfilosofie, wis- en natuurkunde zijn van logische aard, en de menswetenschappen hebben daar een blinde vlek. Ze verdienen een grotere rol in de verhalen van de verhalen vertellers.
--------------------------------------
Het onderliggende probleem is het thema van:
- Loa Tse over de natuurlijke orde der dingen en de rol van de keizer (de wereld werkt volautomatisch, keizer en moraalleer zijn niet echt nodig).
- De Boeddha, die het bestaan van de ziel ontkent (de leer van an-atman)
- Het bijbelboek Prediker over de kringloopgedachte
- Augustinus en zijn predestinatieleer (determinisme, en de eeuwen latere reactie daarop: het dogma van de vrije wil)
- Decartes en het mechanische wereldbeeld
- Leibniz en zijn algoritmische benadering van de mechanica + symbolische taal
- Spinoza en zijn monistische aspecten leer in de ethica
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - hier begint de verlichting
- Kant, determinisme berust op de artefacten van het kenvermogen, komt vervolgens met zijn rationele ethiek
- Hegel over de zelfontplooiing van de wereldgeest
- Schopenhauwer, de wereld als wil en voorstelling
- Marx en de autonome ontwikkeling van economische technologie / productieverhoudingen
- Darwin en de evolutieleer
- Nietzsche, God is dood, alles is perspectief, leve de ubermensch
- Thomas Nagel over 'the view from nowhere'
- Chalmers over qualia, the hard problem of consciousness
Het thema is: de subject / object dichotomie (
wie of wat bepaalt uiteindelijk wat er gebeurd;
wie of wat drijft de kringloop aan?) Is het een kennisprobleem, een machtsprobleem of beide?
------------------------
Belangrijke fundamenteel nieuwe logische / mechanische ideeen uit de 20
e eeuw:
- Russell's paradox en Godel en zijn onvolledigheidsstellingen (
er is een grens aan het algoritmisch denken). Begint met de leugenaarsparadox uit de oudheid.
- Einstein:
tijd en ruimte zijn niet onafhankelijk van elkaar, maar hangen samen volgens 1 meetkunde van de 4D tijdruimte (er is geen universeel idee van gelijktijdigheid). Begint met electromagnetisme (Lorentztransformatie, coordinatentransformatie, meetkundig / perspectivisch).
- Bohr, Schrodinger, Heisenberg, Von Neumann:
positie en bewegingsvariabelen zijn niet onafhankelijk van elkaar, maar met een Fouriertransformatie in elkaar te vertalen, begrepen als een coordinatentransformatie in een Hilbertruimte (het golf-deeltje dualisme, coordinatentransformatie , meetkundig / perspectivisch). De kern van de fouriertransformatie is de eenheidscirkel van het complexe vlak: e
i x. Begint met electromagnetisme (black body radiation, foto-electrisch effect, spectraallijnen).
--------------------------
Kortom, dit lang lopende verhaal is verre van af. Ja, ook de menswetenschappen zijn nodig. We staan aan dezelfde kant van de streep (wetenschappers versus technocraten / managers
).
PS: Deze versie is beter (als het gaat over de subject - object dichotomie):
Ik denk dat Spinoza en Nietzsche gelijk hebben dat het kennisprobleem fundamenteel perspectivisch is, omdat het subject niet los van het object bestaat, en kennis over het object niet los van het subject (wederom een lus):
F&L / Hoe verenig je de volgende twee perspectieven?(Perspectief is een basaal meetkundig begrip)