abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183191927
registreer om deze reclame te verbergen
Dat bewust uitspelen van kinderen herken ik gelukkig niet. :o Jeetje.... :{
Maar dat een onervaren, en onzekere leerkracht populair gedrag vertoont zie ik wl. Ook bij bv stagiaires...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie d k wir.
pi_183192171
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.

S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Het s ook gemeen. Ik zou zeker te weten de leraar er op aanspreken, misschien zelfs in het bijzijn van de directie mocht het nog een keer gebeuren. Dit is heel kwalijk vind ik.
pi_183193062
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.

S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
nou ja zeg! Dat zou ik dus echt niet accepteren van een leerkracht. Als er wat is prima bespreek je het met het kind en de ouders maar dit kan echt niet
pi_183193483
registreer om deze reclame te verbergen
Maar wat doet jouw S in zijn ogen dan verkeerd. Wat hem dusdanig stoort?
pi_183193642
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 21:31 schreef amaranta het volgende:
Maar wat doet jouw S in zijn ogen dan verkeerd. Wat hem dusdanig stoort?
Reageren op het meisje, huilen omdat ze zich rot voelt, ruzie maken, woordenwisselingen. Dat meisje kan dat allemaal niet alleen, natuurlijk, dat kan alleen als S reageert.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 november 2018 @ 21:47:55 #31
37150 livelink
perfect disguise
pi_183193929
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 21:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Reageren op het meisje, huilen omdat ze zich rot voelt, ruzie maken, woordenwisselingen. Dat meisje kan dat allemaal niet alleen, natuurlijk, dat kan alleen als S reageert.
Misschien is het slim dat jullie eerst met de leerkracht gaan praten over hoe het gaat en dat jullie dan later met S. erbij nog met hem praten?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 17 november 2018 @ 06:54:37 #32
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_183200051
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 20:22 schreef livelink het volgende:
Mijn persoonlijke ervaring is dat populariteit van een leerkracht voort kan komen uit hetzelfde soort gedrag als de pesters tentoonstellen.
Niet dat ik zeg dat dit in dit geval zo is; daarvoor ken ik de situatie niet. Maar ik heb het als buiten de groep staande leerling zelf gezien en ervaren.

En als dat wel zo is, dan zou ik in dit geval niet S. zelf de confrontatie aan laten gaan, maar dan zou ik dat als ouder doen.
Zo waar. Oudste zegt dan: "Na, daar heb ik niets aan, die wil bij de 'popular kids' horen." Ongelooflijk vind ik dat, maar het is echt zo. Volgens mij is het - in elk geval op de middelbare school - vaak ook een continuering van het gedrag wat de desbetreffende leraar zelf op de middelbare school liet zien.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.

S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Ik vraag me echt ontzettend af wat hij ermee heeft willen bereiken. Dit is niet iets wat hij in een opwelling heeft gezegd, maar wt dan?
pi_183200775
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 20:43 schreef livelink het volgende:

Dat een onzekere leerkracht ook leerlingen tegen elkaar gaat uitspelen en ervoor zorgt dat hij of zij daarmee bij de grootste groep populair wordt.
Dan is hij populair bij de meeste leerlingen en de 1 of 2 die hem dan niet mogen, kan hij prima mee leven.

Ik besef dat het een beetje een zwartgallig beeld is, maar ik heb het echt gezien. En keer op de basisschool. Toen werd ik door niemand geloofd (inclusief mijn eigen ouders), want het was zo'n populaire leerkracht en iedereen was zo dol op hem.
Jaren later zag iedereen het alsnog. En op de middelbare school heb ik het ook gezien; vooral bij jonge, onzekere en beginnende leerkrachten.
Dit gebeurt zeker. Ik ontwikkelde daar als kind/puber ook een radar voor: volwassenen die eigenlijk alleen maar met zichzelf bezig zijn, die doen alsof ze het goede met je voor hebben, heel sociaal doen maar helemaal niet echt in je genteresseerd of begaan zijn en meehobbelen met wat populair is of wat ze populair maakt. Ik heb dus nooit iets gehad met leraren die met de populaire kids staan te high fiven etc. Ik ben zelf als docent misschien wel het andere uiterste: ben totaal niet onder de indruk van populair gedoe en ga daarom misschien zelfs wel eens iets te hard tegen zulke kinderen in.

Ik denk wel dat dit heel vaak onbewust gebeurt en dat het daarom heel erg belangrijk is iemand bewust te laten worden van dat gedrag.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_183201556
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 21:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Reageren op het meisje, huilen omdat ze zich rot voelt, ruzie maken, woordenwisselingen. Dat meisje kan dat allemaal niet alleen, natuurlijk, dat kan alleen als S reageert.
En dat komt omdat de leraar dat meisje niet “onder de duim heeft”. Als S zich aan gaat passen omdat de leraar dat zo veroorzaakt, heeft dat meisje helemaal geen tegenwicht meer. Terwijl de leraar eigenlijk S haar sterke punt beter kan inzetten om dat meisje sociale dingen te leren.

Doet me denken aan de pestkop op school vroeger. De leraar kon hem niet aan, en ook geen van de leerlingen konden uiteindelijk de strijd meer aan. En de vader vond zo’n stoere zoon ook geen probleem Dan heb je een groep 7/8-er die de baas is op school.. dat zal toch ook niet de bedoeling zijn..
(Maar dat was een hele kleine school met weinig leraren, leerlingen en expertise)
pi_183202352
Ik heb er vertrouwen in dat het in dit geval onzekerheid, onervarenheid en onmacht is van de leerkracht. Hij ziet de kinderen wel, is mijn ervaring. Hij ziet S ook. Ik denk dat hij soms gewoon niet weet hoe hij het nog aan moet pakken. En dat snap ik best. Ik wil er dus wel met hem over praten, en dan het liefst op een constructieve manier. Vragen wat hij hoopte ermee te bereiken is een goede. En of hij een idee heeft wat voor effect dat geeft op S.

Maar dan blijft dat meisje in de klas. En zullen we iets moeten met hun probleem. En anders moet ik S op donderdag thuis houden omdat dat een te moeilijke dag wordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 17 november 2018 @ 12:25:28 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183203041
Alvast naar de nieuwe school is geen optie?
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183205261
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er vertrouwen in dat het in dit geval onzekerheid, onervarenheid en onmacht is van de leerkracht. Hij ziet de kinderen wel, is mijn ervaring. Hij ziet S ook. Ik denk dat hij soms gewoon niet weet hoe hij het nog aan moet pakken. En dat snap ik best. Ik wil er dus wel met hem over praten, en dan het liefst op een constructieve manier. Vragen wat hij hoopte ermee te bereiken is een goede. En of hij een idee heeft wat voor effect dat geeft op S.

Maar dan blijft dat meisje in de klas. En zullen we iets moeten met hun probleem. En anders moet ik S op donderdag thuis houden omdat dat een te moeilijke dag wordt.
Moet je alleen nog even kijken of je dat met of S wil aanschieten? Zo'n leerkracht is misschien met S erbij ook weer anders dan zonder?
pi_183205493
De klas
pi_183207915
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:08 schreef amaranta het volgende:
De klas
Oja, respect dat ze 30 van die korters iets kunnen leren. Bij de oudste is het met 26 kinderen alleen wat HB-ers best rustig. Maar bij de jongste met 33, waarvan wat HB, ADHD, dyslexie, disharmonisch profiel, instroom, hooggevoelig etc is het echt aanpoten voor juf..
Gelukkig hebben ze wat extra budget ingezet voor meer ib-uren, daarmee zijn wat pluslessen en bijlessen geregeld die werk bij de leerkrachten vandaan halen..
pi_183207991
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Oja, respect dat ze 30 van die korters iets kunnen leren. Bij de oudste is het met 26 kinderen alleen wat HB-ers best rustig. Maar bij de jongste met 33, waarvan wat HB, ADHD, dyslexie, disharmonisch profiel, instroom, hooggevoelig etc is het echt aanpoten voor juf..
Gelukkig hebben ze wat extra budget ingezet voor meer ib-uren, daarmee zijn wat pluslessen en bijlessen geregeld die werk bij de leerkrachten vandaan halen..
33!!! Jemig wat een hoop kinderen! :o
pi_183208335
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:36 schreef amaranta het volgende:

[..]

33!!! Jemig wat een hoop kinderen! :o
Het is een combi 3-4-5. De uitstroom was een stuk kleiner dan de instroom van groep 3. Die 33e is net een week begonnen, maar dan nog. Alle 4 middenbouwklassen zijn zo. Tot de herfst was het buffelen om groep 3 op gang te krijgen met lezen, Chromebooks en daarop een nieuwe rekenmethode.. nu begint het wat rustiger te worden, gewenning voor iedereen.

Dan ben ik blij dat mijn kind vrolijk is en cognitief sterk. Maar voor veel anderen incluis de juffen is dit echt op de grens van wat kan..

En dan ouders de mopperen omdat er te weinig wordt geknutseld of te weinig montessoriwerk of te weinig individueel of teveel verplicht werk etc.. laat die leerkrachten eerst maar de gewone basislessen even rond krijgen..
pi_183208765
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 12:25 schreef Leandra het volgende:
Alvast naar de nieuwe school is geen optie?
Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:36:27 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183208810
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
Ah, vervelend dat dat geen optie is.
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:53:23 #44
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_183209013
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:00 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Het is een combi 3-4-5. De uitstroom was een stuk kleiner dan de instroom van groep 3. Die 33e is net een week begonnen, maar dan nog. Alle 4 middenbouwklassen zijn zo. Tot de herfst was het buffelen om groep 3 op gang te krijgen met lezen, Chromebooks en daarop een nieuwe rekenmethode.. nu begint het wat rustiger te worden, gewenning voor iedereen.

Dan ben ik blij dat mijn kind vrolijk is en cognitief sterk. Maar voor veel anderen incluis de juffen is dit echt op de grens van wat kan..

En dan ouders de mopperen omdat er te weinig wordt geknutseld of te weinig montessoriwerk of te weinig individueel of teveel verplicht werk etc.. laat die leerkrachten eerst maar de gewone basislessen even rond krijgen..
Wat vreemd dat school er dan. Niet een 5e groep bij maakt.
Of minder kinderen aanneemt...
Ik zou hier ook niet blij van worden. Het gebeuren om die basislessen heen is toch ook waar je een school om kiest?
***
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:58:35 #45
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_183209093
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
Hebben wij ook voor gekozen een halfjaar lang.
42 km enkele reis over de a15/16 (super druk), nooit weer :')

Ik zou ook eerst proberen met de leraar te praten, misschien verklaard dat een hoop & ziet hij in wat een aparte aktie het eigenlijk was.
pi_183209366
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:53 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Wat vreemd dat school er dan. Niet een 5e groep bij maakt.
Of minder kinderen aanneemt...
Ik zou hier ook niet blij van worden. Het gebeuren om die basislessen heen is toch ook waar je een school om kiest?
Extra klas kon budget technisch niet (zoveel geld per leerling voor leraren). En aangezien het een openbare school is, moeten ze alles aannemen zolang ze boven de min m2 per kind zitten. Alleen zijinstromers of met flinke rugzakken mogen er uitzonderingen gemaakt worden.. het kwam nu ook omdat er meer najaarsleerlingen meekonden van 2->3 dan doorsnee..

Sinds de herfstvakantie wordt er wel meer geknutseld etc.. het komt wel bij met het wennen van de groepen. Dus ik heb hoop dat de extra dingen weer komen. Maar de inspectie kijkt eerst naar de basis, dat moet wel op orde zijn..

[ Bericht 7% gewijzigd door Deepfreeze op 17-11-2018 18:38:34 ]
pi_183209708
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er vertrouwen in dat het in dit geval onzekerheid, onervarenheid en onmacht is van de leerkracht. Hij ziet de kinderen wel, is mijn ervaring. Hij ziet S ook. Ik denk dat hij soms gewoon niet weet hoe hij het nog aan moet pakken. En dat snap ik best. Ik wil er dus wel met hem over praten, en dan het liefst op een constructieve manier. Vragen wat hij hoopte ermee te bereiken is een goede. En of hij een idee heeft wat voor effect dat geeft op S.

Maar dan blijft dat meisje in de klas. En zullen we iets moeten met hun probleem. En anders moet ik S op donderdag thuis houden omdat dat een te moeilijke dag wordt.
Ik denk dat ik eerst zelf het gesprek aan zou gaan en dan misschien niet in een 10-minutengesprek, maar daar echt een moment voor plannen. En het daarna met S samen erover hebben.

En S op donderdag thuis houden, dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Aan de andere kant, als er geen andere oplossing komt, misschien wel een duidelijk signaal naar de school toe ook.
Ik hoop echt dat er iets gaat veranderen :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_183216711
Nou ja, miss sly, heeft die man alles wel op een rijtje? Wat een belachelijke actie. Hoe krijg je onzekere kinderen...Nou zo. Ik zou ook hier ook zeker over in gesprek gaan
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_183334429
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
Heb je het gesprek al gehad?

Ik vind het heel redelijk van je dat je verwacht dat op school een veilig klimaat wordt geboden. Met een op S. en/of het andere kind gerichte interventie wordt er denk ik aan voorbij gegaan dat er sprake is van groepsdynamiek. Je geeft dat zelf ook aan als je het bijv. hebt over andere kinderen die het conflict vermijden. Zo heeft elk kind een eigen rol, met als resultaat een onprettig sociaal klimaat.

Dat is niet fijn, maar het goede nieuws is dat dat nou bij uitstek een taak is van de leerkracht, zorgen voor een veilig klimaat. En daar kan hij met de hele groep aan werken. Als hij dat serieus oppakt, zal hij merken dat het veel voordelen heeft, bijv. dat het bijdraagt aan het leerklimaat.

Ik zou wel willen weten of andere ouders een probleem in de huidige groepsdynamiek zien. Zo ja, dan moet het mogelijk zijn om de leerkracht ervan overtuigen daaraan te werken. Misschien kunnen collega's hem daarin ondersteunen. Eigenlijk is zorgen voor een veilig klimaat een schoolbrede verantwoordelijkheid. En ondersteuning vind ik heel vanzelfsprekend bij een jonge leerkracht. (Het gebeurt op de school van mijn kinderen ook.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 24-11-2018 10:19:17 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183334739
Wij hebben zelf een wel lastige periode achter de rug omdat onze jongste vaak buikpijn had en niet naar school wilde. We waren er redelijk van overtuigd dat het te maken had met spanningen vanwege het nieuwe schooljaar (nieuwe verticale groep, nieuwe leerkrachten, nieuwe lesstof, nieuwe regels). Ze is net zo'n controlfreak en perfectionist als d'r moeder, dus ik begreep het allemaal wel. Maar ik vond het ook moeilijk om regelmatig met haar thuis te zitten en niet te weten of ze ooit weer zorgeloos naar school zou kunnen gaan.

Gelukkig zijn we er met meeveren doorheen gekomen. Ze bereikte een omslagpunt toen de huisarts garandeerde dat er fysiek niks was en ze op advies van de huisarts een buikpijndagboek bij ging houden. Ik denk dat ze toen het gevoel van controle terugkreeg en in een opwaartse spiraal kwam.En goede dag op school zorgt voor meer vertrouwen in nog een goede dag, enzovoort. Ik vond het mooi om te zien dat een dagboek zelfs in groep 5 al een soort therapeutisch instrument kan zijn.

Ik was er vooral op gebrand om niet allerlei hulpverlening met bijbehorende tests in gang te zetten. Liever geen genstitutionaliseerde labels voor mijn kinderen ('faalangstig', 'hoogsensitief', 'perfectionistisch'). Misschien komt het doordat ik de orthopedagogiek te goed ken om er een hoge dunk van te hebben. Ik geef de voorkeur aan de benadering dat we het allemaal op onze eigen manier wel eens moeilijk hebben. Dat we in dit opzicht niet bijzonder zijn, maar dat dit juist iets is wat ons bindt. Ik hoop dat dat voor compassie zorgt, zowel ten aanzien van anderen als ten aanzien van onszelf. (Wat kan een kind van 7 al streng zijn voor zichzelf...)

Ook wel spannend, hoor. Je kunt op basis van je expertise allerlei theorien hebben over opgroeien en opvoeden, maar van je eigen kind maak je liever geen experiment. Nu gaat het super en dat heeft ons gesterkt in onze aanpak..

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 23-11-2018 23:40:24 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')