quote:Ik vroeg mijn oudste, die hier vroeger ook veel last van had, wat zij voor advies zou geven aan meisjes die het moeilijk hebben met uitsluiten e.d. Ze zei: “Vertrouw niet op de groep, maar wordt heel close met 1 persoon. En dat doe je door elkaar buiten school te zien.”
Ik vind het opvallend dat iedereen veel van school verwacht. In mijn ervaring kan school echt alles goed doen, maar toch geen grip krijgen op meisjesgekonkel. Ik zou er niet op wachten, zeg maar.
Dat is ook ons advies inderdaad.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:30 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik vroeg mijn oudste, die hier vroeger ook veel last van had, wat zij voor advies zou geven aan meisjes die het moeilijk hebben met uitsluiten e.d. Ze zei: “Vertrouw niet op de groep, maar wordt heel close met 1 persoon. En dat doe je door elkaar buiten school te zien.”
Ik vind het opvallend dat iedereen veel van school verwacht. In mijn ervaring kan school echt alles goed doen, maar toch geen grip krijgen op meisjesgekonkel. Ik zou er niet op wachten, zeg maar.
Dan zou ik toch een keertje checken of de ouders van vriendinnetje daarvan op de hoogte zijn. En S. aanraden om gewoon rustig vol te houden; ik geloof nooit dat zoiets lang stand kan houden.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:36 schreef miss_sly het volgende:
Dat is ook ons advies inderdaad.
Het wordt wel een probleem als dat andere meisje actief probeert om de twee meisjes waarmee S ook buiten school afspreekt, bij haar vandaan te houden. En ze kan ook daarover heel boos worden.
Voorbeeld: we kwamen een vriendinnetje laatst tegen op de kermis, met haar ouders en broertje. Ouders en broertje gingen naar huis, vriendinnetje bleef nog even bij ons en ging later met ons mee naar huis. Onderweg naar huis, zei het meisje "We kunnen maar beter niet vertellen dat we vandaag samen naar de kermis geweest zijn, anders wordt L heel erg boos morgen".
Het gaat echt heel erg ver, vind ik.
Daar hebben we dus regelmatig gesprekken over met S. En dan probeert ze het meisje een paar dagen te ontlopen, en dan zegt ze dat het wel weer wat beter gaat, en dan ziet ze het goede weer in het meisje, en dan gaat het weer fout. Het is heel frustrerend. En ze is toch ook best bang dat de meisjes waar ze buiten school mee afspreekt, toch echt volledig worden ingepalmd en dadelijk niet meer met haar willen afspreken. Daarbij zijn pauzes helemaal alleen ook niet echt heel prettig.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:45 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Dan zou ik toch een keertje checken of de ouders van vriendinnetje daarvan op de hoogte zijn. En S. aanraden om gewoon rustig vol te houden; ik geloof nooit dat zoiets lang stand kan houden.
Dat.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:33 schreef Gaoxing het volgende:
En weer verder. In de laatste post schreef ik:
Ze zei: “Vertrouw niet op de groep, maar wordt heel close met 1 persoon. En dat doe je door elkaar buiten school te zien.”
Ik vind het opvallend dat iedereen veel van school verwacht. In mijn ervaring kan school echt alles goed doen, maar toch geen grip krijgen op meisjesgekonkel. Ik zou er niet op wachten, zeg maar.
Maar ook daar moet je wel mee opletten. Ik had mijn vrienden namelijk ook buiten de klas & ging na een tijdje vooral om die reden helemaal niet graag naar school en na een tijd zelfs helemaal niet meer.Juist omdat ik liever bij mijn vrienden was. Dus ik denk dat het wel prettig is als je iig èèn persoon hebt in de groep waar je het goed mee kan vinden.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:58 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Dat.
En dat je, zeker op de middelbare school, ook niet per se je vrienden in je klas hoeft te vinden. Er zijn meer mensen dan je klasgenoten.
Tja. Overal zitten grenzen aan. Ik had wel een vriendinnetje in de klas maar ging nooit naar school.quote:Op vrijdag 16 november 2018 13:15 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Maar ook daar moet je wel mee opletten. Ik had mijn vrienden namelijk ook buiten de klas & ging na een tijdje vooral om die reden helemaal niet graag naar school en na een tijd zelfs helemaal niet meer.Juist omdat ik liever bij mijn vrienden was. Dus ik denk dat het wel prettig is als je iig èèn persoon hebt in de groep waar je het goed mee kan vinden.
Ik weet overigens nog van vroeger dat er ook een jongen was die heel erg buitengesloten werd, het zijn niet alleen meiden. Alleen dat gaat op een hele andere manier. Meiden zijn veel kattiger & gemeen.
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:13 schreef Moonah het volgende:
Oh bah, wat naar al dat meidenvenijn.
Een paar jaar terug had ik een groep waarbij het heel lastig was om er een vinger achter te krijgen (groep 4, dat is vrij jong voor meidenvenijn). Maar ik vind dat je je als leerkracht moet blíjven inspannen om het groepsklimaat gezond te krijgen. En als ouder mag je daar de leerkracht ook best op aanspreken (als je het idee hebt dat die zich daar niet voldoende voor inspant). En andersom mag de leerkracht óók de ouders van de betrokken meiden erop aanspreken. Belangrijk is imo om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en sámen dat proces proberen te keren. Korte lijntjes. Ik vond het zelf prettig om de regie in dat proces te hebben, dus contact van de ene ouder met de andere via of met mij.
Het rotte bij oudere meiden is de invloed van social media. Dat kan zó geniepig (en ongrijpbaar) zijn...
Sterkte voor de ouders van kinderen die ermee te maken hebben.
Dat klinkt wel heftig miss_sly. Dat S. haar probeert te ontlopen, maar dat dat meisje haar gewoon weer opzoekt en haar vriendinnetjes probeert in te palmen. Bah!quote:Op vrijdag 16 november 2018 13:47 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het in ieder geval een prettig vooruitzicht dat ze volgend jaar naar een andere school zal gaan. Dat ze hier dan vanaf is.
Ik verwacht echt niet van school dat ze alles oplossen, maar wel dat er een veilig klimaat heerst voor alle kinderen. En als dit meisje te ver gaat (en het lijkt iedere week iets erger en gemener te worden) dan verwacht ik wel dat school ook iets doet. Ik wil best ook met die ouders en het meisje praten. Ik denk ook echt niet dat S zo'n schatje is en nooit iets verkeerd doet, maar veel erger dan het nu is, mag het toch niet worden. Wij kunnen haar wel adviseren om het meisje te ontlopen, maar als het meisje haar dan toch telkens weer opzoekt, heeft dat ook weinig zin.
Oh, daar zou ik de leerkracht wel op aanspreken trouwens. Dat is zo'n foute actie. Dat doe je niet in bijzijn van de hele klas op deze manier. Ik ken dat soort leerkrachten van mijn eigen tijd op de middelbare school. Te laf om problemen echt aan te pakken en dan op zo'n manier handelen.quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.
S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Echt !quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.
S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Wat naar zeg... En ja, ik vind het ook gemeen. Ongenuanceerd en ook respectloos. En egoïstisch. Alsof de kinderen in de klas zijn om de meester niet tot last te zijn...quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.
S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat populariteit van een leerkracht voort kan komen uit hetzelfde soort gedrag als de pesters tentoonstellen.quote:Op vrijdag 16 november 2018 19:50 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat het onmacht was. Het is een jonge leerkracht, zijn eerste eigen klas. De kinderen zijn allemaal dol op hem en de klas waar hij vorig jaar stage liep op deze school komt allemaal nog telkens high fiven.
En toch kan het niet en gaan we hierover wel het gesprek aan. Woensdag hebben we driehoeksgesprem leerling-leerkracht-ouders, en we wilden het dan bespreken. Dan kan S ook zelf vertellen hoe het voelde.
Hoe bedoel je dat eerste, livelink? Dat de populariteit van de leerkracht voort kan komen uit hetzelfde soort gedrag dat de pesters tentoonstellen?quote:Op vrijdag 16 november 2018 20:22 schreef livelink het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring is dat populariteit van een leerkracht voort kan komen uit hetzelfde soort gedrag als de pesters tentoonstellen.
Niet dat ik zeg dat dit in dit geval zo is; daarvoor ken ik de situatie niet. Maar ik heb het als buiten de groep staande leerling zelf gezien en ervaren.
En als dat wel zo is, dan zou ik in dit geval niet S. zelf de confrontatie aan laten gaan, maar dan zou ik dat als ouder doen.
Dat een onzekere leerkracht ook leerlingen tegen elkaar gaat uitspelen en ervoor zorgt dat hij of zij daarmee bij de grootste groep populair wordt.quote:Op vrijdag 16 november 2018 20:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat eerste, livelink? Dat de populariteit van de leerkracht voort kan komen uit hetzelfde soort gedrag dat de pesters tentoonstellen?
Het ís ook gemeen. Ik zou zeker te weten de leraar er op aanspreken, misschien zelfs in het bijzijn van de directie mocht het nog een keer gebeuren. Dit is heel kwalijk vind ik.quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.
S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
nou ja zeg! Dat zou ik dus echt niet accepteren van een leerkracht. Als er wat is prima bespreek je het met het kind en de ouders maar dit kan echt nietquote:Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.
S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Reageren op het meisje, huilen omdat ze zich rot voelt, ruzie maken, woordenwisselingen. Dat meisje kan dat allemaal niet alleen, natuurlijk, dat kan alleen als S reageert.quote:Op vrijdag 16 november 2018 21:31 schreef amaranta het volgende:
Maar wat doet jouw S in zijn ogen dan verkeerd. Wat hem dusdanig stoort?
Misschien is het slim dat jullie eerst met de leerkracht gaan praten over hoe het gaat en dat jullie dan later met S. erbij nog met hem praten?quote:Op vrijdag 16 november 2018 21:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Reageren op het meisje, huilen omdat ze zich rot voelt, ruzie maken, woordenwisselingen. Dat meisje kan dat allemaal niet alleen, natuurlijk, dat kan alleen als S reageert.
Zo waar. Oudste zegt dan: "Na, daar heb ik niets aan, die wil bij de 'popular kids' horen." Ongelooflijk vind ik dat, maar het is echt zo. Volgens mij is het - in elk geval op de middelbare school - vaak ook een continuering van het gedrag wat de desbetreffende leraar zelf op de middelbare school liet zien.quote:Op vrijdag 16 november 2018 20:22 schreef livelink het volgende:
Mijn persoonlijke ervaring is dat populariteit van een leerkracht voort kan komen uit hetzelfde soort gedrag als de pesters tentoonstellen.
Niet dat ik zeg dat dit in dit geval zo is; daarvoor ken ik de situatie niet. Maar ik heb het als buiten de groep staande leerling zelf gezien en ervaren.
En als dat wel zo is, dan zou ik in dit geval niet S. zelf de confrontatie aan laten gaan, maar dan zou ik dat als ouder doen.
Ik vraag me echt ontzettend af wat hij ermee heeft willen bereiken. Dit is niet iets wat hij in een opwelling heeft gezegd, maar wát dan?quote:Op vrijdag 16 november 2018 18:56 schreef miss_sly het volgende:
Hier had de leerkracht gisteren een niet zo prettige actie: hij had alle namen van de kinderen in de groep opgenoemd en gezegd dat hij van hen geen last had. Hij had vier namen niet genoemd, waaronder die van S en het meisje. Toen vroeg hij de kinderen wiens namen hij niet genoemd had om de vingers op te steken, en toen zei hij: van jullie heb ik dus wel last.
S was er zo vreselijk verdrietig over en vond het zo gemeen.
Dit gebeurt zeker. Ik ontwikkelde daar als kind/puber ook een radar voor: volwassenen die eigenlijk alleen maar met zichzelf bezig zijn, die doen alsof ze het goede met je voor hebben, heel sociaal doen maar helemaal niet echt in je geïnteresseerd of begaan zijn en meehobbelen met wat populair is of wat ze populair maakt. Ik heb dus nooit iets gehad met leraren die met de populaire kids staan te high fiven etc. Ik ben zelf als docent misschien wel het andere uiterste: ben totaal niet onder de indruk van populair gedoe en ga daarom misschien zelfs wel eens iets te hard tegen zulke kinderen in.quote:Op vrijdag 16 november 2018 20:43 schreef livelink het volgende:
Dat een onzekere leerkracht ook leerlingen tegen elkaar gaat uitspelen en ervoor zorgt dat hij of zij daarmee bij de grootste groep populair wordt.
Dan is hij populair bij de meeste leerlingen en de 1 of 2 die hem dan niet mogen, kan hij prima mee leven.
Ik besef dat het een beetje een zwartgallig beeld is, maar ik heb het echt gezien. Eén keer op de basisschool. Toen werd ik door niemand geloofd (inclusief mijn eigen ouders), want het was zo'n populaire leerkracht en iedereen was zo dol op hem.
Jaren later zag iedereen het alsnog. En op de middelbare school heb ik het ook gezien; vooral bij jonge, onzekere en beginnende leerkrachten.
En dat komt omdat de leraar dat meisje niet “onder de duim heeft”. Als S zich aan gaat passen omdat de leraar dat zo veroorzaakt, heeft dat meisje helemaal geen tegenwicht meer. Terwijl de leraar eigenlijk S haar sterke punt beter kan inzetten om dat meisje sociale dingen te leren.quote:Op vrijdag 16 november 2018 21:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Reageren op het meisje, huilen omdat ze zich rot voelt, ruzie maken, woordenwisselingen. Dat meisje kan dat allemaal niet alleen, natuurlijk, dat kan alleen als S reageert.
Moet je alleen nog even kijken of je dat met of S wil aanschieten? Zo'n leerkracht is misschien met S erbij ook weer anders dan zonder?quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er vertrouwen in dat het in dit geval onzekerheid, onervarenheid en onmacht is van de leerkracht. Hij ziet de kinderen wel, is mijn ervaring. Hij ziet S ook. Ik denk dat hij soms gewoon niet weet hoe hij het nog aan moet pakken. En dat snap ik best. Ik wil er dus wel met hem over praten, en dan het liefst op een constructieve manier. Vragen wat hij hoopte ermee te bereiken is een goede. En of hij een idee heeft wat voor effect dat geeft op S.
Maar dan blijft dat meisje in de klas. En zullen we iets moeten met hun probleem. En anders moet ik S op donderdag thuis houden omdat dat een te moeilijke dag wordt.
Oja, respect dat ze 30 van die korters iets kunnen leren. Bij de oudste is het met 26 kinderen alleen wat HB-ers best rustig. Maar bij de jongste met 33, waarvan wat HB, ADHD, dyslexie, disharmonisch profiel, instroom, hooggevoelig etc is het echt aanpoten voor juf..quote:
33!!! Jemig wat een hoop kinderen!quote:Op zaterdag 17 november 2018 16:31 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Oja, respect dat ze 30 van die korters iets kunnen leren. Bij de oudste is het met 26 kinderen alleen wat HB-ers best rustig. Maar bij de jongste met 33, waarvan wat HB, ADHD, dyslexie, disharmonisch profiel, instroom, hooggevoelig etc is het echt aanpoten voor juf..
Gelukkig hebben ze wat extra budget ingezet voor meer ib-uren, daarmee zijn wat pluslessen en bijlessen geregeld die werk bij de leerkrachten vandaan halen..
Het is een combi 3-4-5. De uitstroom was een stuk kleiner dan de instroom van groep 3. Die 33e is net een week begonnen, maar dan nog. Alle 4 middenbouwklassen zijn zo. Tot de herfst was het buffelen om groep 3 op gang te krijgen met lezen, Chromebooks en daarop een nieuwe rekenmethode.. nu begint het wat rustiger te worden, gewenning voor iedereen.quote:Op zaterdag 17 november 2018 16:36 schreef amaranta het volgende:
[..]
33!!! Jemig wat een hoop kinderen!
Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.quote:Op zaterdag 17 november 2018 12:25 schreef Leandra het volgende:
Alvast naar de nieuwe school is geen optie?
Ah, vervelend dat dat geen optie is.quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
Wat vreemd dat school er dan. Niet een 5e groep bij maakt.quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:00 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Het is een combi 3-4-5. De uitstroom was een stuk kleiner dan de instroom van groep 3. Die 33e is net een week begonnen, maar dan nog. Alle 4 middenbouwklassen zijn zo. Tot de herfst was het buffelen om groep 3 op gang te krijgen met lezen, Chromebooks en daarop een nieuwe rekenmethode.. nu begint het wat rustiger te worden, gewenning voor iedereen.
Dan ben ik blij dat mijn kind vrolijk is en cognitief sterk. Maar voor veel anderen incluis de juffen is dit echt op de grens van wat kan..
En dan ouders de mopperen omdat er te weinig wordt geknutseld of te weinig montessoriwerk of te weinig individueel of teveel verplicht werk etc.. laat die leerkrachten eerst maar de gewone basislessen even rond krijgen..
Hebben wij ook voor gekozen een halfjaar lang.quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
Extra klas kon budget technisch niet (zoveel geld per leerling voor leraren). En aangezien het een openbare school is, moeten ze alles aannemen zolang ze boven de min m2 per kind zitten. Alleen zijinstromers of met flinke rugzakken mogen er uitzonderingen gemaakt worden.. het kwam nu ook omdat er meer najaarsleerlingen meekonden van 2->3 dan doorsnee..quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:53 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Wat vreemd dat school er dan. Niet een 5e groep bij maakt.
Of minder kinderen aanneemt...
Ik zou hier ook niet blij van worden. Het gebeuren om die basislessen heen is toch ook waar je een school om kiest?
Ik denk dat ik eerst zelf het gesprek aan zou gaan en dan misschien niet in een 10-minutengesprek, maar daar echt een moment voor plannen. En het daarna met S samen erover hebben.quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er vertrouwen in dat het in dit geval onzekerheid, onervarenheid en onmacht is van de leerkracht. Hij ziet de kinderen wel, is mijn ervaring. Hij ziet S ook. Ik denk dat hij soms gewoon niet weet hoe hij het nog aan moet pakken. En dat snap ik best. Ik wil er dus wel met hem over praten, en dan het liefst op een constructieve manier. Vragen wat hij hoopte ermee te bereiken is een goede. En of hij een idee heeft wat voor effect dat geeft op S.
Maar dan blijft dat meisje in de klas. En zullen we iets moeten met hun probleem. En anders moet ik S op donderdag thuis houden omdat dat een te moeilijke dag wordt.
Heb je het gesprek al gehad?quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helaas is dat logistiek echt een ding. Als het echt noodzakelijk is, vinden we er wel iets op, maar dat is echt uiterste noodzaak.
Het is 30 km en in de spits niet heel gemakkelijk, namelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |