Of nog iets genuanceerder: als mensen niet van mening waren dat de symboliek uit die tijd in stand wordt gehouden, of het nu waar is of niet. Want Zwarte Piet is al decennialang niet meer de onderdanige dienaar van de Sint, laat staan van "de blanke". (Dat is hij überhaupt nooit geweest, anders had hij als zwarte al die Nederlandse kindertjes heus niet in de zak mee naar Spanje mogen nemen.)quote:Op woensdag 14 november 2018 15:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Lijkt me wat genuanceerder. Als we niet zo massaal de symboliek uit die tijd in stand hielden zouden we er ook minder gezeik mee hebben.
Uiteraard!quote:
Ja sorry, maar dat is de perceptie bij de anti-crowd als ook bij een internationale organisatie als de VN.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Of nog iets genuanceerder: als mensen niet van mening waren dat de symboliek uit die tijd in stand wordt gehouden, of het nu waar is of niet. Want Zwarte Piet is al decennialang niet meer de onderdanige dienaar van de Sint, laat staan van "de blanke". (Dat is hij überhaupt nooit geweest, anders had hij als zwarte al die Nederlandse kindertjes heus niet in de zak mee naar Spanje mogen nemen.)
Als kind vond ik ZP altijd fantastisch, die was 10x leuker dan Sinterklaas. En ik denk dat vele kinderen zo denken, dat was toch de grappige, soms klungelige, acrobaat die cadeautjes en snoep kwam uitdelen. Er is geen kind in Nederland wat daar een zwarte slaaf in zag of ziet.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Of nog iets genuanceerder: als mensen niet van mening waren dat de symboliek uit die tijd in stand wordt gehouden, of het nu waar is of niet. Want Zwarte Piet is al decennialang niet meer de onderdanige dienaar van de Sint, laat staan van "de blanke". (Dat is hij überhaupt nooit geweest, anders had hij als zwarte al die Nederlandse kindertjes heus niet in de zak mee naar Spanje mogen nemen.)
niet dat dat niet fijn is hoor, als je in een hutje woont en elke dag pap eet...quote:Op woensdag 14 november 2018 14:29 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het mes snijdt aan twee kanten. Dankzij onze voorvaderen kent de wereld instituten zoals de VN en mensenrechten. Daar zijn wel veel doden voor gevallen.
Welke symboliek?quote:Op woensdag 14 november 2018 15:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Lijkt me wat genuanceerder. Als we niet zo massaal de symboliek uit die tijd in stand hielden zouden we er ook minder gezeik mee hebben.
Please stop.quote:
Is een uitspraak van het Europese hof bindend ?quote:Op woensdag 14 november 2018 14:48 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Lijkt mij wel als hij/zij oordeelt dat ZP racistisch is, dan kunnen ze natuurlijk vragen om alle intochten te verbieden en hebben ze gewonnen. Verliezen ze dit dan gooien ze het natuurlijk weer op "discriminatie" en stappen ze zoals gisteren al aangegeven naar het Europese hof. Stelt die ze in het ongelijk zullen ze weer "discriminatie" schreeuwen.
nog even verder studeren.. het is vooral een geschiedenis van oneerlijke handel. daar is niet veel aan veranderd, behalve dat we nu niet meer zoveel dwang kunnen opleggen als vroeger.quote:Op woensdag 14 november 2018 14:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je doet aan geschiedvervalsing op racistische basis. De werkelijkheid is veel diverser en genuanceerder. Je geeft de blanke Europeaan een veel te grote rol in de wereldgeschiedenis. Op zich niet zo opmerkelijk, omdat wij hier vooral de geschiedenis van de blanke Europeaan leren en niet over de geschiedenis van andere volkeren, noch de details van de geschiedenis van verre buitenlanden. Daar kun je door studie iets aan doen.
Wij hebben geen enkele morele schuld ten opzichte van de rest van de wereld.
De grachtengordel platgooien?quote:
je woont hier, toch? profiteer jij niet van onze welvaart?quote:Op woensdag 14 november 2018 14:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
Voor zover als ik terug kan kijken naar mijn afkomst (ongeveer tot 1900) zie ik niets om me 'wit schuldig' over te voelen.
Volgens mij kun je dat als regering prima naast je neer leggen.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Is een uitspraak van het Europese hof bindend ?
Lijkt mij wel:quote:Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Uiteraard, White privilege heet die nieuwe erfzonde en dat is alleen voor blanken (en bounties, denk ik, maar dat is sowieso een groep die in dit debat meestal wordt vergeten: de mensen met een donkere huid die "vanbinnen blank zijn", wat zich vooral uit in succesvol zijn in een blanke maatschappij, in tegenstelling tot de "echte zwarten").quote:
zulke uitspraken worden vaak gezien als maatstaaf. de kans dat veel andere zaken hetzelfde zullen gaan, is dan groot.quote:Op woensdag 14 november 2018 14:43 schreef Nikonlover het volgende:
De uitspraak van de rechter. Heeft dat ook gevolgen voor de lokale intochten? Als zwarte piet niet meer mag, mag dat alleen bij de landelijke intocht niet of ook lokaal?
Er is geen enkele rechter die blanken zal verbieden zich zwart te schminken.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef Enchanter het volgende:
[..]
De tegenpartijen van Majority Perspective waren o.a. de NTR, de gemeente Zaanstad. De organisatoren van de landelijke intocht dus. Niet perse pro-piet activisten (zo zou ik de NTR ook niet willen noemenquote:Op woensdag 14 november 2018 15:30 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Wie was er eigenlijk aanwezig als woordvoerder van de pro-pieten of werkt het niet zo? Dit is toch een eenzijdige rechtszaak van een anti-club die alleen maar negatieve argumenten zullen aandragen, maar de andere kant van de medaille is toch ook interessant zou ik denken zou een rechter een fatsoenlijke afweging willen maken?
Dit is het Europese hof, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Dat is ook zo'n apart kliekje wat ver weg staat van de realiteit en samenleving.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er is geen enkele rechter die blanken zal verbieden zich zwart te schminken.
Ik kan er toch niets aan doen dat ik hier geboren ben?quote:Op woensdag 14 november 2018 15:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je woont hier, toch? profiteer jij niet van onze welvaart?
Dat wordt dan leuk zo meteen verwacht ikquote:Op woensdag 14 november 2018 15:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De tegenpartijen van Majority Perspective waren o.a. de NTR, de gemeente Zaanstad. De organisatoren van de landelijke intocht dus. Niet perse pro-piet activisten (zo zou ik de NTR ook niet willen noemen)
vrij hoog. we zullen moeten zorgen dat we als wereld gelijkwaardig met elkaar omgaan. en dat is trouwens iedereens verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 14 november 2018 14:49 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Hoe hoog is die schuld? En hoe staat die t.o.v. de schuld van andere volkeren? Of heeft alleen de boze blanke man een erfschuld? Wanneer staan we quitte? Vragen vragen....
die burgemeester zet gewoon de boel op scherp. dreigen het feest te cancellen, zodat iedereen de anti-pieten gaat haten. walgelijk mannetje.quote:Op woensdag 14 november 2018 14:54 schreef Maver24 het volgende:
Hoe ga je aan kinderen uitleggen als ouder dat er geen sinterklaas intocht zal zijn. Dat kan toch niet waar zijn.
3. Je voert een campagne met onderwijs waarin je duidelijk maakt wat Zwarte Piet werkelijk is om die misperceptie aan te passen, óók bij de VN. Om te beginnen door de documentaires van Arnold Jan Scheer op een fatsoenlijk tijdstip door de NTR te laten uitzenden, om maar wat te noemen. Je kunt een cultureel verbond aangaan met andere landen die een roetzwarte wintergeest in hun folklore kennen om te laten zien dat het niet één landje is met een koloniaal verleden dat "aan racisme doet", maar dat dit antropologisch in Auraziatisch verband is en niets met kolonisme, slavernij en racisme heeft te maken. Je zorgt ervoor dat toeristen van heinde en verre naar Nederland komen om dit unieke feest te vieren en te ervaren.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja sorry, maar dat is de perceptie bij de anti-crowd als ook bij een internationale organisatie als de VN.
Dat lul je er echt niet meer uit. We gaan moeten dealen met die perceptie, wat ons welgeteld 2 opties geeft:
1. We passen het zodanig aan dat het gros van de anti-crowd het ermee eens is. Je zult altijd randfiguren hebben (zoals Michael van Zeijl) die niet rusten totdat elke Sinterklaas ergens doodbloedend op een straathoek ligt, maar die moet je gewoon keihard aanpakken. En die zullen ook snel de steun verliezen als de meesten het eens zijn met de nieuwe uitbeelding.
2. Ondanks dat we zelf weten/voelen/etc. dat het niet racistisch is, houden we het huidige beeld in stand, wat dus tevens de perceptie in stand houdt bij de tegenstanders dat we allemaal een stel racisten zijn. En we bereiden ons voor op vele jaren meer van rechtzaken, protestacties en ongetwijfeld ook geweld. Maar we hebben in ieder geval onze principes nog!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |