abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183129709
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:58 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Die kans van Robben doet heel veel mensen nog altijd heel veel pijn.
vanbommel.gif
pi_183129715
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:58 schreef Adames het volgende:

[..]

heel goed :)
Nog een speciale reden of gewoon zo maar?
pi_183129725
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:57 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Goed zo, zo hoort het ook.
Voetbal is voetbal en mannen voetbal en vrouwen voetbal vergelijken blijft krom.
je moet beide sporten niet vergelijken

de sport moet zelf iets unieks creeren

maar doordat ze zich telkens vergelijken lukt dat juist niet

ik kijk met veel plezier vrouwentennis of volleybal

qua niveau bizar verschil

maar beide sporten zijn totaal anders dan bij de mannen
Groot fan van User Wotte
pi_183129728
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:58 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Wie ben jij en wat doe je hier?
pi_183129739
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:57 schreef Adames het volgende:

[..]

al ben ik wel vrolijk weggelopen toen een of ander mens me vorig jaar wilde uitleggen dat vrouwenvoetbal veel technischer was dan mannen.
het heeft niet eens zin om tegen zoiets in te gaan.
je moet niet weglopen maar ze doodschieten
Groot fan van User Wotte
pi_183129747
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:58 schreef Flippiee het volgende:

[..]

niet echt, soms heb je gewoon dagen dat je vol met energie zit.
pi_183129752
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

hou je bek tegen flippie

gewoon een lekker wijf
Groot fan van User Wotte
pi_183129766
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:00 schreef Tjacka het volgende:

[..]

hou je bek tegen flippie

gewoon een lekker wijf
Kan mij dat schelen.
pi_183129775
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Tjacka het volgende:

[..]

je moet niet weglopen maar ze doodschieten
zou denk ik een domper zijn voor het feestje.
moet je weer de rest gaan uitleggen waarom je dat deed en dan ben je zo weer een uur verder
ook vermoeiend.
pi_183129811
quote:

[..]

flip is een schat
en is wel vaker in VBL.
want retteketet AZ
pi_183129822
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:00 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Kan mij dat schelen.
nou als je haar niet moet

moet je over een duitser beginnen in zo azie dan is ze zo weg
Groot fan van User Wotte
pi_183129824
Die nummer 23 van Zwitserland

omg
pi_183129842
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:01 schreef Adames het volgende:

[..]

flip is een schat
en is wel vaker in VBL.
want retteketet AZ
Nouja. Oke, omdat het van jou én Tjacka komt dan.
pi_183129847
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Tjacka het volgende:

[..]

je moet beide sporten niet vergelijken

de sport moet zelf iets unieks creeren

maar doordat ze zich telkens vergelijken lukt dat juist niet

ik kijk met veel plezier vrouwentennis of volleybal

qua niveau bizar verschil

maar beide sporten zijn totaal anders dan bij de mannen
Ja en eigenlijk moet je het gewoon waarderen voor wat het is en niets meer of minder. Scheelt ook een heleboel frustratie en gedoe
quote:

[..]

Dag Scrummie. Ik post hier en ik ben Flippiee maar dat had je vast al gezien.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:00 schreef Adames het volgende:

[..]

niet echt, soms heb je gewoon dagen dat je vol met energie zit.
Dat zijn eigenlijk de betere dagen. Zeker in de winter waar veel mensen daar toch moeite mee hebben.
pi_183129863

sow
pi_183129864
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:02 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Dag Scrummie. Ik post hier en ik en Flippiee maar dat had je vast al gezien.
Oke, welkom ^O^
pi_183129866
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:01 schreef Adames het volgende:

[..]

flip is een schat
en is wel vaker in VBL.
want retteketet AZ
:D.
pi_183129873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:02 schreef Doublepain het volgende:
Die nummer 23 van Zwitserland

omg
voor de geinteresseerden

of doelde je op haar voetbalkwaliteiten?
pi_183129882
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:03 schreef Flippiee het volgende:

[..]

:D.
Flippiee, kom je uit Heiloo?
pi_183129884
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:03 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Oke, welkom ^O^
Bedankt :)
pi_183129891
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:04 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Flippiee, kom je uit Heiloo?
Neeeee, hoezo?
pi_183129895
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:03 schreef Adames het volgende:

[..]

voor de geinteresseerden
[ afbeelding ]

of doelde je op haar voetbalkwaliteiten?
Toen ze net ging bukken was ik verkocht
pi_183129901
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:04 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Neeeee, hoezo?
Waar kom je dan wel vandaan?
pi_183129915
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:04 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Waar kom je dan wel vandaan?
Noord-Holland. Wat speel je met mijn privé
pi_183129927
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:02 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Dat zijn eigenlijk de betere dagen. Zeker in de winter waar veel mensen daar toch moeite mee hebben.
ja, eigenlijk bedenk ik me nu dat dat niet klopte
kwam vanmorgen niet mijn nest uit, pas om 10 uur op mijn werk. daarna weer om half 4 gegaan.

dus eigenlijk heb ik vandaag niet zo veel gedaan en ben ik nu alles behalve moe.
pi_183129928
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:04 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Noord-Holland. Wat speel je met mijn privé
Je komt uit Heiloo, he?
  dinsdag 13 november 2018 @ 20:09:10 #177
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_183130048
hamasgoden
graag op anoniem
pi_183130067
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:05 schreef Adames het volgende:

[..]

ja, eigenlijk bedenk ik me nu dat dat niet klopte
kwam vanmorgen niet mijn nest uit, pas om 10 uur op mijn werk. daarna weer om half 4 gegaan.

dus eigenlijk heb ik vandaag niet zo veel gedaan en ben ik nu alles behalve moe.
Zo, lekker kort werkdagje. Ook weinig mis mee. Heb je een kantoorbaan?

Ik ga zo nog naar de sportschool om wat energie kwijt te raken.
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:05 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Je komt uit Heiloo, he?
Wat heb jij met Heiloo?
  Moderator / Redactie FP dinsdag 13 november 2018 @ 20:09:47 #179
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_183130070
Flipsjen :W
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_183130089
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:09 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Wat heb jij met Heiloo?
Niets? Jij komt toch uit Heiloo hier :??
pi_183130096
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Flipsjen :W
Hallooo Drizz :W
pi_183130115
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:09 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Zo, lekker kort werkdagje. Ook weinig mis mee. Heb je een kantoorbaan?

Ik ga zo nog naar de sportschool om wat energie kwijt te raken.
inderdaad kantoor.
en klinkt als een goed idee, al trek ik liever mijn hardloopschoenen aan.
sowieso vreemd, nu het weer koud en donker wordt heb ik weer zin om te gaan hardlopen.
pi_183130135
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:10 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Niets? Jij komt toch uit Heiloo hier :??
dit begint echt een bijzonder goed gesprek te worden
pi_183130143
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:12 schreef Adames het volgende:

[..]

dit begint echt een bijzonder goed gesprek te worden
Print het uit.
pi_183130153
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:12 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Print het uit.
ik denk dat ik dat wel ga doen ja.
pi_183130174
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:12 schreef Adames het volgende:

[..]

ik denk dat ik dat wel ga doen ja.
Print dan meteen even het naar .pdf-geconverteerde bestand van Oeroeg van Hella Haasse uit.
pi_183130211
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:13 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Print dan meteen even het naar .pdf-geconverteerde bestand van Oeroeg van Hella Haasse uit.
zelfde niveau inderdaad
pi_183130240
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:13 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Flaptekst
Oeroeg was mijn vriend. Zo begint het beroemde prozadebuut van Hella Haasse, dat in 1948 als Boekenweekgeschenk verscheen en inmiddels in elf talen is vertaald. Het is het aangrijpende verhaal van de vriendschap tussen een Indonesische jongen en de zoon van een Nederlandse administrateur in het Nederlands-Indië van voor de Tweede Wereldoorlog. Geleidelijk groeien de twee jongens uit elkaar. Wanneer de ik-figuur, de Nederlandse jongen, na een studie uit Delft terugkeert in het Indië dat nog net geen Indonesië is geworden, blijkt hun verwijdering te zijn uitgegroeid tot een kloof. Oeroeg heeft gekozen: voor zijn volk en tegen de Nederlanders, dus ook tegen zijn vriend. Vertwijfeld vraagt de ik zich af of hij voorgoed een vreemde zal zijn in het land van zijn geboorte.

Eerste zin
Oeroeg was mijn vriend.
Samenvatting
De ik-figuur en Oeroeg zijn beste vrienden. Oeroeg is de zoon van Sidris en Deppoh. Zijn vader werkt bij de onderneming van de Nederlandse administrateur, de vader van de ik-figuur. De jongens doen alles samen, van jongs af aan. Waar Oeroeg is, is de Nederlandse jongen, en andersom. De ik-figuur heeft tijdens zijn kindertijd niet door dat Oeroeg in rang lager staat dan hij. Dat merkt hij pas als het personeel Oeroeg een beetje gaat plagen en als hij door krijgt dat zijn vader liever niet wil dat hij met Oeroeg omgaat. Toch is Oeroeg de belangrijkste persoon voor hem. Het is de vader van de ik-figuur een doorn in het oog dat hij zo slecht Nederlands spreekt. Daarom wordt meneer Bollinger ingehuurd om hem persoonlijk les te geven. Oeroeg luister altijd mee en pikt er veel van op.

Op een avond gaan Oeroegs ouders, Bollinger en nog wat gasten naar Telage Hideung, het Zwarte Meer. De ik-figuur mag mee. De groep is aangeschoten en wild. Ze varen met een vlot het meer over, maar een stuk vlot breekt af. De ik-figuur raakt verstrikt en Deppoh probeert hem te redden maar hierdoor verdrinkt hij zelf. De vader van Oeroeg is dood. Hierdoor moet de familie van Oeroeg verhuizen. Maar omdat de ik-figuur zo gehecht is aan Oeroeg, mag hij blijven. Ze reizen samen elke dag naar school, echter wel voor elk een andere school in Soekaboemi.

De ouders van de ik-figuur scheiden en hierdoor komt hij bij Lida in Soekaboemi te wonen. Als blijkt dat hij Oeroeg heel erg mist, mag hij er ook komen wonen. Lida raakt heel erg op Oeroeg gesteld en geeft hem alles wat hij nodig heeft. Ze ziet namelijk dat hij erg slim is en ze wil hem de kans geven te studeren. Oeroeg laat zo min mogelijk merken dat hij een inlander is en schaamt zich voor zijn afkomst. De ik-figuur gaat naar een internaat van de HBS in Batavia. Later komt Oeroeg daar ook terecht omdat hij wel wat structuur kan gebruiken. Hij misbruikt Lida’s goedheid nogal door ’s avonds laat weg te blijven en naar bed te gaan met andere huurders uit Lida’s pension. Op het internaat groeien de jongens nog verder uit elkaar doordat Oeroeg toch echt een inlander is en de andere jongens dat niet accepteren. Oeroeg gaat naar de MULO waar voornamelijk halfbloedkinderen zitten. Hier voelt hij zich beter thuis. Na de MULO gaat Oeroeg medicijnen studeren in Soerabaja. Lida betaalt ondertussen alle kosten van Oeroegs opleiding. Tijdens zijn studie krijgt hij interesse in de politiek en keert Oeroeg zich tegen de Nederlanders, en dus ook tegen de ik-figuur. Als die hem eens opzoekt krijgen ze ruzie.

De ik-figuur gaat studeren in Delft. Sporadisch contact hebben alleen hij en Lida nog, eerst nog weleens met een korte krabbel van Oeroeg maar steeds minder. Als de ik-figuur klaar is met zijn opleiding, keert hij terug naar zijn geboortegrond - maar alles is anders geworden.

Personages
Oeroeg
Oeroeg is slim, leergierig en ambitieus. Hij wil het beter krijgen dan zijn familie in de Dessa. Oeroeg heeft goed in de gaten hoe de verhoudingen zijn, al als hij jong is. Hij kan in feite een beetje meeliften op de vriendschap met de ik-figuur. Zo komt hij ook terecht bij Lida waar hij een gevoelige snaar raakt. Ze zorgt voor hem en ze betaalt zijn opleiding omdat ze potentie in hem ziet. Bij Lida krijgt hij veel vrijheid en hierdoor komt hij met veel verschillende mensen in aanraking. Eerst verloochent hij zijn afkomst maar komt daar later weer op terug en keert zich dan tegen de Nederlanders.
Ik-figuur
hij heeft geen naam in het boek maar vertelt wel het hele verhaal. Hij is een middelmatige leerling, niet bijzonder slim maar ook niet dom. Toch is hij naïef en merkt hij niet dat Oeroeg eigenlijk in rang lager is dan hem. Hij heeft ook niet door dat zijn ouders uit elkaar groeien. Hoewel Lida Oeroeg verwent, is de ik-figuur niet jaloers. Hieruit maak ik op dat hij ook een beetje een softie is.
Lida
Lida heeft een pension in Soekaboemi, ze verhuurt kamers aan gasten. De ik-figuur komt bij haar in huis wonen en ze zorgt voor hem en later ook voor Oeroeg. Lida is verpleegster en ongetrouwd. Ze kwam naar Nederlands-Indië met een vriend en vriendin,die uiteindelijk met elkaar zijn getrouwd. In het boek wordt benadrukt dat verpleegsters meestal eenzame vrouwen zijn. Als Lida Oeroeg leert kennen ziet ze hem een beetje als haar eigen kind, omdat ze dat wel graag zou willen.
"'Je komt veel te kort, op deze manier.' Ik zette me schrap bij de wastafel. 'Ik wil niet naar Holland,' stootte ik uit. De verhalen van Gerard flitsten mij door het hoofd: regen en kou, bedompte kamers, saaie stadsstraten. 'Ik wil hier blijven,' herhaalde ik, 'en Oeroeg...' Mijn vader onderbrak me met een ongeduldige beweging. 'Oeroeg, Oeroeg,' zei hij, 'altijd Oeroeg. Je zult ééns zonder Oeroeg moeten. Die vriendschap duurt me al lang genoeg. Ga je nooit om met jongens uit je klas?'"
Thematiek
Vriendschap
Het voornaamste thema is de vriendschap tussen Oeroeg en de ik-figuur. De vriendschap is gebaseerd op puurheid en kinderlijke eerlijkheid als ze nog klein zijn. Beiden beseffen in eerste instantie niet wat voor soort vriendschap ze hebben, dat het in de toekomst niet goed zou kunnen gaan. Ze horen bij elkaar, zo voelen ze dat. De vriendschap blijkt echter niet bestand tegen de veranderingen die de jongens doormaken tijdens hun pubertijd en studie. Daarnaast is de vriendschap tussen Oeroeg en de ik-persoon ook van een symbolische aard. Oeroeg representeert ook Nederlands Indië en de ik-persoon Nederland. In hun kinderlijke onschuld staan ze naast elkaar maar naarmate de jaren vorderen gaan ze tegenover elkaar staan. Redenen zoals macht en geld en sociale omgangsnormen maken het onmogelijk de vriendschap op een goede manier voort te zetten.
Motieven
Eenzaamheid
De ik-figuur voelt zich vaak alleen en Oeroeg is eigenlijk de enige die echt dichtbij hem staat. Zonder Oeroeg heeft hij niemand.
Kolonialisme: Nederlands-Indië
Het gaat ook over de discriminatie die speelt tussen de Nederlanders in Nederlands-Indië en de inlanders.
Trivia
Het boek verscheen in 1948 als boekenweekgeschenk.
Titelverklaring
Oeroeg is de naam van de beste vriend van de ik-figuur.

Structuur & perspectief
Er is een achteraf vertellende ik-verteller. Dat merk je in het begin al door:

“Oeroeg was mijn vriend. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd en mijn jongensjaren, verschijnt zonder uitzondering het beeld van Oeroeg in mij, als was mijn herinnering gelijk aan een van die toverplaatjes die we vroeger plachten te kopen, drie voor een dubbeltje: geelachtig glanzende stukjes met lijm bestreken papier, waarover men een potlood krassen moest, totdat de verborgen voorstelling aan het daglicht kwam. Zó komt ook Oeroeg tot me terug, wanneer ik me verdiep in het verleden.”

De verteller verteld vanuit de ik-figuur hoe het is geweest om vrienden te zijn met Oeroeg.

Decor
Het verhaal speelt zich af in Nederlands-Indië, dat is dus nog van voor de onafhankelijkheidsstrijd die rond 1945 begon. Het decor is de plantage van de administrateur, de Kampong, Telaga Hideung en de plekken waar de jongens samen naar school gaan.

Stijl
Hella Haasse gebruikt vrij korte en duidelijke zinnen. Wel staan er, als vanzelfsprekend, veel Indische woorden in het boek die nergens worden uitgelegd of vertaald. het is dan soms gissen wat ze nu precies betekenen, maar vaak wordt het door de context toch wel duidelijk.

Slotzin
Ben ik voorgoed een vreemde in het land van mijn geboorte, op de grond vanwaar ik niet verplant wil zijn? De tijd zal het leren.
Beoordeling
Ik vond het een goed te lezen boek. De zinnen zijn vrij simpel, het verhaal duidelijk. Het is interessant om de twee jongens te volgen die zich duidelijk erg anders ontwikkelen. Ik denk dat het ook herkenbaar is. Als kind heb je onvoorwaardelijke vriendschappen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn. Zodra je zelf een persoonlijkheid gaat ontwikkelen, blijkt soms dat je helemaal niet bij elkaar past.

Recensies
"„Na het lezen van Oeroeg zag ik dat niet alle Nederlanders slecht waren, dat zij ook mensen zijn”, vertelt de 38-jarige Diniarty Pandia. Zij en haar vriendinnen die het boek hebben gelezen, identificeren zich met het personage Oeroeg. Pandia denkt dat Oeroeg symbool staat voor Indonesië. „Indonesië worstelt moedwillig alleen. Toen en eigenlijk nog steeds.”"
Bron: www.trouw.nl
pi_183130245
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:11 schreef Adames het volgende:

[..]

inderdaad kantoor.
en klinkt als een goed idee, al trek ik liever mijn hardloopschoenen aan.
sowieso vreemd, nu het weer koud en donker wordt heb ik weer zin om te gaan hardlopen.
Ik heb ook liever hardlopen hoor, maar daar kan ik me gek genoeg niet voor motiveren als het zo donker is. Kan ook zijn omdat ik door weilanden gebied moet lopen en het een beetje verlaten is.
Loop je vaker hard/doe je mee aan events?
  dinsdag 13 november 2018 @ 20:16:12 #190
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_183130261
DoublePain en ik nemen iedereen die Griejezman
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:15 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Flaptekst
Oeroeg was mijn vriend. Zo begint het beroemde prozadebuut van Hella Haasse, dat in 1948 als Boekenweekgeschenk verscheen en inmiddels in elf talen is vertaald. Het is het aangrijpende verhaal van de vriendschap tussen een Indonesische jongen en de zoon van een Nederlandse administrateur in het Nederlands-Indië van voor de Tweede Wereldoorlog. Geleidelijk groeien de twee jongens uit elkaar. Wanneer de ik-figuur, de Nederlandse jongen, na een studie uit Delft terugkeert in het Indië dat nog net geen Indonesië is geworden, blijkt hun verwijdering te zijn uitgegroeid tot een kloof. Oeroeg heeft gekozen: voor zijn volk en tegen de Nederlanders, dus ook tegen zijn vriend. Vertwijfeld vraagt de ik zich af of hij voorgoed een vreemde zal zijn in het land van zijn geboorte.

Eerste zin
Oeroeg was mijn vriend.
Samenvatting
De ik-figuur en Oeroeg zijn beste vrienden. Oeroeg is de zoon van Sidris en Deppoh. Zijn vader werkt bij de onderneming van de Nederlandse administrateur, de vader van de ik-figuur. De jongens doen alles samen, van jongs af aan. Waar Oeroeg is, is de Nederlandse jongen, en andersom. De ik-figuur heeft tijdens zijn kindertijd niet door dat Oeroeg in rang lager staat dan hij. Dat merkt hij pas als het personeel Oeroeg een beetje gaat plagen en als hij door krijgt dat zijn vader liever niet wil dat hij met Oeroeg omgaat. Toch is Oeroeg de belangrijkste persoon voor hem. Het is de vader van de ik-figuur een doorn in het oog dat hij zo slecht Nederlands spreekt. Daarom wordt meneer Bollinger ingehuurd om hem persoonlijk les te geven. Oeroeg luister altijd mee en pikt er veel van op.

Op een avond gaan Oeroegs ouders, Bollinger en nog wat gasten naar Telage Hideung, het Zwarte Meer. De ik-figuur mag mee. De groep is aangeschoten en wild. Ze varen met een vlot het meer over, maar een stuk vlot breekt af. De ik-figuur raakt verstrikt en Deppoh probeert hem te redden maar hierdoor verdrinkt hij zelf. De vader van Oeroeg is dood. Hierdoor moet de familie van Oeroeg verhuizen. Maar omdat de ik-figuur zo gehecht is aan Oeroeg, mag hij blijven. Ze reizen samen elke dag naar school, echter wel voor elk een andere school in Soekaboemi.

De ouders van de ik-figuur scheiden en hierdoor komt hij bij Lida in Soekaboemi te wonen. Als blijkt dat hij Oeroeg heel erg mist, mag hij er ook komen wonen. Lida raakt heel erg op Oeroeg gesteld en geeft hem alles wat hij nodig heeft. Ze ziet namelijk dat hij erg slim is en ze wil hem de kans geven te studeren. Oeroeg laat zo min mogelijk merken dat hij een inlander is en schaamt zich voor zijn afkomst. De ik-figuur gaat naar een internaat van de HBS in Batavia. Later komt Oeroeg daar ook terecht omdat hij wel wat structuur kan gebruiken. Hij misbruikt Lida’s goedheid nogal door ’s avonds laat weg te blijven en naar bed te gaan met andere huurders uit Lida’s pension. Op het internaat groeien de jongens nog verder uit elkaar doordat Oeroeg toch echt een inlander is en de andere jongens dat niet accepteren. Oeroeg gaat naar de MULO waar voornamelijk halfbloedkinderen zitten. Hier voelt hij zich beter thuis. Na de MULO gaat Oeroeg medicijnen studeren in Soerabaja. Lida betaalt ondertussen alle kosten van Oeroegs opleiding. Tijdens zijn studie krijgt hij interesse in de politiek en keert Oeroeg zich tegen de Nederlanders, en dus ook tegen de ik-figuur. Als die hem eens opzoekt krijgen ze ruzie.

De ik-figuur gaat studeren in Delft. Sporadisch contact hebben alleen hij en Lida nog, eerst nog weleens met een korte krabbel van Oeroeg maar steeds minder. Als de ik-figuur klaar is met zijn opleiding, keert hij terug naar zijn geboortegrond - maar alles is anders geworden.

Personages
Oeroeg
Oeroeg is slim, leergierig en ambitieus. Hij wil het beter krijgen dan zijn familie in de Dessa. Oeroeg heeft goed in de gaten hoe de verhoudingen zijn, al als hij jong is. Hij kan in feite een beetje meeliften op de vriendschap met de ik-figuur. Zo komt hij ook terecht bij Lida waar hij een gevoelige snaar raakt. Ze zorgt voor hem en ze betaalt zijn opleiding omdat ze potentie in hem ziet. Bij Lida krijgt hij veel vrijheid en hierdoor komt hij met veel verschillende mensen in aanraking. Eerst verloochent hij zijn afkomst maar komt daar later weer op terug en keert zich dan tegen de Nederlanders.
Ik-figuur
hij heeft geen naam in het boek maar vertelt wel het hele verhaal. Hij is een middelmatige leerling, niet bijzonder slim maar ook niet dom. Toch is hij naïef en merkt hij niet dat Oeroeg eigenlijk in rang lager is dan hem. Hij heeft ook niet door dat zijn ouders uit elkaar groeien. Hoewel Lida Oeroeg verwent, is de ik-figuur niet jaloers. Hieruit maak ik op dat hij ook een beetje een softie is.
Lida
Lida heeft een pension in Soekaboemi, ze verhuurt kamers aan gasten. De ik-figuur komt bij haar in huis wonen en ze zorgt voor hem en later ook voor Oeroeg. Lida is verpleegster en ongetrouwd. Ze kwam naar Nederlands-Indië met een vriend en vriendin,die uiteindelijk met elkaar zijn getrouwd. In het boek wordt benadrukt dat verpleegsters meestal eenzame vrouwen zijn. Als Lida Oeroeg leert kennen ziet ze hem een beetje als haar eigen kind, omdat ze dat wel graag zou willen.
"'Je komt veel te kort, op deze manier.' Ik zette me schrap bij de wastafel. 'Ik wil niet naar Holland,' stootte ik uit. De verhalen van Gerard flitsten mij door het hoofd: regen en kou, bedompte kamers, saaie stadsstraten. 'Ik wil hier blijven,' herhaalde ik, 'en Oeroeg...' Mijn vader onderbrak me met een ongeduldige beweging. 'Oeroeg, Oeroeg,' zei hij, 'altijd Oeroeg. Je zult ééns zonder Oeroeg moeten. Die vriendschap duurt me al lang genoeg. Ga je nooit om met jongens uit je klas?'"
Thematiek
Vriendschap
Het voornaamste thema is de vriendschap tussen Oeroeg en de ik-figuur. De vriendschap is gebaseerd op puurheid en kinderlijke eerlijkheid als ze nog klein zijn. Beiden beseffen in eerste instantie niet wat voor soort vriendschap ze hebben, dat het in de toekomst niet goed zou kunnen gaan. Ze horen bij elkaar, zo voelen ze dat. De vriendschap blijkt echter niet bestand tegen de veranderingen die de jongens doormaken tijdens hun pubertijd en studie. Daarnaast is de vriendschap tussen Oeroeg en de ik-persoon ook van een symbolische aard. Oeroeg representeert ook Nederlands Indië en de ik-persoon Nederland. In hun kinderlijke onschuld staan ze naast elkaar maar naarmate de jaren vorderen gaan ze tegenover elkaar staan. Redenen zoals macht en geld en sociale omgangsnormen maken het onmogelijk de vriendschap op een goede manier voort te zetten.
Motieven
Eenzaamheid
De ik-figuur voelt zich vaak alleen en Oeroeg is eigenlijk de enige die echt dichtbij hem staat. Zonder Oeroeg heeft hij niemand.
Kolonialisme: Nederlands-Indië
Het gaat ook over de discriminatie die speelt tussen de Nederlanders in Nederlands-Indië en de inlanders.
Trivia
Het boek verscheen in 1948 als boekenweekgeschenk.
Titelverklaring
Oeroeg is de naam van de beste vriend van de ik-figuur.

Structuur & perspectief
Er is een achteraf vertellende ik-verteller. Dat merk je in het begin al door:

“Oeroeg was mijn vriend. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd en mijn jongensjaren, verschijnt zonder uitzondering het beeld van Oeroeg in mij, als was mijn herinnering gelijk aan een van die toverplaatjes die we vroeger plachten te kopen, drie voor een dubbeltje: geelachtig glanzende stukjes met lijm bestreken papier, waarover men een potlood krassen moest, totdat de verborgen voorstelling aan het daglicht kwam. Zó komt ook Oeroeg tot me terug, wanneer ik me verdiep in het verleden.”

De verteller verteld vanuit de ik-figuur hoe het is geweest om vrienden te zijn met Oeroeg.

Decor
Het verhaal speelt zich af in Nederlands-Indië, dat is dus nog van voor de onafhankelijkheidsstrijd die rond 1945 begon. Het decor is de plantage van de administrateur, de Kampong, Telaga Hideung en de plekken waar de jongens samen naar school gaan.

Stijl
Hella Haasse gebruikt vrij korte en duidelijke zinnen. Wel staan er, als vanzelfsprekend, veel Indische woorden in het boek die nergens worden uitgelegd of vertaald. het is dan soms gissen wat ze nu precies betekenen, maar vaak wordt het door de context toch wel duidelijk.

Slotzin
Ben ik voorgoed een vreemde in het land van mijn geboorte, op de grond vanwaar ik niet verplant wil zijn? De tijd zal het leren.
Beoordeling
Ik vond het een goed te lezen boek. De zinnen zijn vrij simpel, het verhaal duidelijk. Het is interessant om de twee jongens te volgen die zich duidelijk erg anders ontwikkelen. Ik denk dat het ook herkenbaar is. Als kind heb je onvoorwaardelijke vriendschappen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn. Zodra je zelf een persoonlijkheid gaat ontwikkelen, blijkt soms dat je helemaal niet bij elkaar past.

Recensies
"„Na het lezen van Oeroeg zag ik dat niet alle Nederlanders slecht waren, dat zij ook mensen zijn”, vertelt de 38-jarige Diniarty Pandia. Zij en haar vriendinnen die het boek hebben gelezen, identificeren zich met het personage Oeroeg. Pandia denkt dat Oeroeg symbool staat voor Indonesië. „Indonesië worstelt moedwillig alleen. Toen en eigenlijk nog steeds.”"
Bron: www.trouw.nl
o
graag op anoniem
pi_183130318
Is er nog een leuk topic vanavond?
AFCA!
pi_183130326
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:15 schreef Flippiee het volgende:

[..]

Ik heb ook liever hardlopen hoor, maar daar kan ik me gek genoeg niet voor motiveren als het zo donker is. Kan ook zijn omdat ik door weilanden gebied moet lopen en het een beetje verlaten is.
Loop je vaker hard/doe je mee aan events?
ik vind het juist wel lekker als het rustig is.
sowieso kom je vaak beetje moe thuis, verwarming moet nog goed aanslaan.
dan vind ik het lekker om even een uurtje te rennen en als een straalkachel terug te komen.

en sowieso de rust vind ik fijner met lopen dan juist nog overal de menigte. al zijn weilanden wel wat gevaarlijker, als je dan valt en verkeerd terecht komt lig je daar. is mijn vader ooit eens overkomen toen die ging trainen voor de marathon. nog in de tijd zonder mobiele telefoons.

en paar keer meegedaan ja, maar ben nou niet bepaald een groot talent.
pi_183130341
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:18 schreef RensAjacied het volgende:
Is er nog een leuk topic vanavond?
f1 - feedback schijnt leuk te zijn
  dinsdag 13 november 2018 @ 20:19:19 #194
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_183130345
Waar is Redan?

#RedanInOranje
graag op anoniem
pi_183130368
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:19 schreef Adames het volgende:

[..]

f1 - feedback schijnt leuk te zijn
Ze blijven maar doorgaan met zeiken hè. Zoem had het in principe in één post opgelost maar weten van geen ophouden.
AFCA!
  dinsdag 13 november 2018 @ 20:23:51 #196
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_183130454
DP waarom is Redan niet opgeroepen
graag op anoniem
pi_183130459
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:20 schreef RensAjacied het volgende:

[..]

Ze blijven maar doorgaan met zeiken hè. Zoem had het in principe in één post opgelost maar weten van geen ophouden.
Daarom heb ik maar even wat leuke plaatjes in het Ocon factopic #1 gepost.
pi_183130512
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:18 schreef Adames het volgende:

[..]

ik vind het juist wel lekker als het rustig is.
sowieso kom je vaak beetje moe thuis, verwarming moet nog goed aanslaan.
dan vind ik het lekker om even een uurtje te rennen en als een straalkachel terug te komen.

en sowieso de rust vind ik fijner met lopen dan juist nog overal de menigte. al zijn weilanden wel wat gevaarlijker, als je dan valt en verkeerd terecht komt lig je daar. is mijn vader ooit eens overkomen toen die ging trainen voor de marathon. nog in de tijd zonder mobiele telefoons.

en paar keer meegedaan ja, maar ben nou niet bepaald een groot talent.
Dat is ook prettiger dan dat het druk is, maar er is hier wel eens een schietpartij geweest ( :') ) En dan denk ik toch vrouw alleen dit dat. Beetje een watje misschien.
En een warmgestookte kamer is wel goede motivatie :7

Hnng. Maar wel goedgekomen met je vader dus?

Hehe je kan toch ook voor plezier doen. Ik loop wel de dam tot damloop bijvoorbeeld (voor plezier).
pi_183130599
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:24 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Daarom heb ik maar even wat leuke plaatjes in het Ocon factopic #1 gepost.
bij ocon vs verstappen moet ik nog altijd vooral denken aan spa.
toen verstappen hem gewoon vernederde
pi_183130605
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 november 2018 20:19 schreef KingRoland het volgende:
Waar is Redan?

#RedanInOranje
Voor welk team, eerste bedoel je?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')