quote:
Zwarte Piet is zwart, punt. Voor wie daar zo nodig een uitleg bij nodig heeft, wordt gezegd dat het komt door het roet uit de schoorsteen. Maar op dat moment ga je dus fabeltjes / sprookjes bloedserieus analyseren.quote:Op maandag 5 november 2018 08:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wacht even. Zwarte Piet is zwart van de schoorsteen, maar een Piet met roet is geen Zwarte Piet?
[..]
Doe niet zo raar. Natuurlijk is het een zwarte. Niet de zwarte, het is ook geen hatelijke uitbeelding van een zwarte, maar wel een zwarte.
Twee dingen zijn van belang:quote:Op maandag 5 november 2018 12:47 schreef Iblardi het volgende:
Ik moet trouwens zeggen dat ik zelf niet zoveel tegen heb op flink donker geschminkte Pieten met roetvegen. Zo'n radicale breuk met de oorspronkelijke figuur is dat niet, áls je uitgaat van dat roetverhaal (wat ik zelf niet deed). De blonde "Spanjaarden" uit Amsterdam daarentegen hebben wel heel erg weinig meer met de traditie te maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, door de schoorsteen krijg je ook ineens kroeshaar. En oorbellen.quote:Op maandag 5 november 2018 14:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zwarte Piet is zwart, punt. Voor wie daar zo nodig een uitleg bij nodig heeft, wordt gezegd dat het komt door het roet uit de schoorsteen.
En Sinterklaas rijdt met zijn paard over het dak.quote:Op maandag 5 november 2018 15:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, door de schoorsteen krijg je ook ineens kroeshaar. En oorbellen.
En waarom is de heer Nicolaas nooit zwart geworden. Eeuwenlang kwam hij alleen naar Nederland en kroop in schoorstenen. En kroeshaar en oorbellen had hij ook nooit ?quote:Op maandag 5 november 2018 15:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die hadden ze daarvoor al.quote:Op maandag 5 november 2018 15:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is geen karikatuur van een donker iemand want zijn kleur komt van de schoorsteen. En die oorbellen en kroeshaar komen door eh, ja, door wat eigenlijk?quote:Op maandag 5 november 2018 15:05 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Die hadden ze daarvoor al.
Niemand die ooit heeft gezegd dat kroeshaar en oorbellen door de schoorsteen komen. Een klassieke drogredenering.
De toon van je bijdragen doet anders vermoeden. Fijn dus dat je dat even rechtzet.quote:Op maandag 5 november 2018 14:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het zal je misschien verbazen, maar mij persoonlijk zal het jeuken hoe Zwarte Piet eruit ziet, echt.
Waar komt dat page-pak vandaan?quote:Op maandag 5 november 2018 15:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is geen karikatuur van een donker iemand want zijn kleur komt van de schoorsteen. En die oorbellen en kroeshaar komen door eh, ja, door wat eigenlijk?
Naar mijn mening, die wellicht niet van belang is, is het domweg geen karikatuur omdat het niet ridiculiseert.quote:Op maandag 5 november 2018 15:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is geen karikatuur van een donker iemand want zijn kleur komt van de schoorsteen. En die oorbellen en kroeshaar komen door eh, ja, door wat eigenlijk?
Een karikatuur hoeft niet beledigend bedoeld te zijn.quote:Op maandag 5 november 2018 15:16 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Naar mijn mening, die wellicht niet van belang is, is het domweg geen karikatuur omdat het niet ridiculiseert.
Als je een karikatuur daadwerkelijk zou zien, was het geen karikatuur.quote:Op maandag 5 november 2018 15:22 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Wie beweert hier in godsnaam dat 'ZP geen karikatuur is omdat hij zijn kleur krijgt van de schoorsteen'?
Niemand ziet er überhaupt een karikatuur in. Ja, wat zeurpieten, ik zie echter nooit een neger met rode lippen, in page-pak, met kroeshaar door de straten lopen.
quote:Op maandag 5 november 2018 15:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ehm, dat wordt nog op deze pagina beweerd.
Kinderen zien ZP toch bij intochten?quote:Op maandag 5 november 2018 15:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Een karikatuur hoeft niet beledigend bedoeld te zijn.
[..]
Als je een karikatuur daadwerkelijk zou zien, was het geen karikatuur.
Dan heb je het niet goed begrepen.quote:Op maandag 5 november 2018 15:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En waarom is de heer Nicolaas nooit zwart geworden. Eeuwenlang kwam hij alleen naar Nederland en kroop in schoorstenen. En kroeshaar en oorbellen had hij ook nooit ?
Ah, volledige willekeur volgens jou dus?quote:Op maandag 5 november 2018 15:31 schreef BoneThugss het volgende:
[..]![]()
Henk, ZP is zwart omdat hij zwart geschminkt wordt. Feit.
Neuh, doelbewust. Mensen spelen voor ZP, dat gaat dan om vrijwilligers of mensen die er dik voor betaald worden.quote:Op maandag 5 november 2018 15:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
volledige willekeur volgens jou dus?
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 5 november 2018 15:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Doelbewust zwart? Wat is het doel dan?
Die huisvrouwen mogen zichzelf wel eens wassenquote:Op maandag 5 november 2018 12:47 schreef Iblardi het volgende:
Ik moet trouwens zeggen dat ik zelf niet zoveel tegen heb op flink donker geschminkte Pieten met roetvegen. Zo'n radicale breuk met de oorspronkelijke figuur is dat niet, áls je uitgaat van dat roetverhaal (wat ik zelf niet deed). De blonde "Spanjaarden" uit Amsterdam daarentegen hebben wel heel erg weinig meer met de traditie te maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als de kleur zwart volledig willekeurig gekozen is moet er al helemaal geen probleem zijn met een andere kleur. Lijkt me.quote:Op maandag 5 november 2018 15:48 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag.
Wat is daar ook de logica van? Bij de intocht zijn de Pieten al 'zwart' en dan moeten ze de eerste schoorsteen nog tegen komen.
En mensen schminken zich doelbewust zwart met het doel kinderen een leuk feestje te bezorgen, dat mag wel duidelijk zijn lijkt me. Bijkomend voordeel is uiteraard 'onherkenbaar' zijn.
Dan lijken het net horror-clowns.quote:Op maandag 5 november 2018 16:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als de kleur zwart volledig willekeurig gekozen is moet er al helemaal geen probleem zijn met een andere kleur. Lijkt me.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |