abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 november 2018 @ 06:50:59 #121
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182971919
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 20:53 schreef AnneX het volgende:
Quote: Aangifte erfbelasting doen

Bent u erfgenaam van de overledene? Als wij verwachten dat u erfbelasting moet betalen, sturen wij een aangiftebrief erfbelasting naar een van de erfgenamen, meestal de partner of het oudste kind van de overledene, waarin we vertellen dat de erfgenamen aangifte moeten doen. In de brief staat ook hoe u aangifte doet en wanneer de aangifte bij ons binnen moet zijn.
https://www.belastingdien(...)jgen/erfenis_krijgen
En
https://www.belastingdien(...)aanslag-erfbelasting

“Let op!”
Als u een brief hebt gekregen waarin wij u vragen aangifte erfbelasting te doen, moet u altijd aangifte doen. Ook als u een voorlopige aanslag aanvraagt.
Mijn vrouw heeft in ieder geval geen bericht over erfbelasting van de belastingdienst gehad. Ik ga vandaag contact opnemen met de belastingdienst.

De notaris komt deze week met een plan van aanpak. Werkt de tegenpartij niet mee of weer tegen stap ik naar de rechtbank. Ben wel klaar met het gedrag van die stiefmoeder.
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 07:33:03 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182972067
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 06:50 schreef matspontius het volgende:

[..]

Mijn vrouw heeft in ieder geval geen bericht over erfbelasting van de belastingdienst gehad. Ik ga vandaag contact opnemen met de belastingdienst.

De notaris komt deze week met een plan van aanpak. Werkt de tegenpartij niet mee of weer tegen stap ik naar de rechtbank. Ben wel klaar met het gedrag van die stiefmoeder.
Ze sturen maar aan één persoon, en dat de partner geen erfgenaam is is eerder uitzondering dan regel, dus de BD zal het naar de partner sturen, die ook op hetzelfde adres woont als overledene.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 november 2018 @ 08:58:22 #123
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182972726
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 07:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze sturen maar aan één persoon, en dat de partner geen erfgenaam is is eerder uitzondering dan regel, dus de BD zal het naar de partner sturen, die ook op hetzelfde adres woont als overledene.
Juist, dat dacht ik al. En die houdt alle informatie achter waaronder dus ook dit. Gaan ze bij de belastingdienst eigenlijk wel de info geven die ik wil? Dus is er aangifte gedaan, door wie en over welk bedrag?
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 08:59:16 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182972733
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:58 schreef matspontius het volgende:

[..]

Juist, dat dacht ik al. En die houdt alle informatie achter waaronder dus ook dit. Gaan ze bij de belastingdienst eigenlijk wel de info geven die ik wil? Dus is er aangifte gedaan, door wie en over welk bedrag?
Geen idee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 november 2018 @ 08:59:44 #125
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182972737
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Geen idee.
Nou ja, straks maar even bellen. Goede tip wel, bedankt!
"Hoka Hey!"
pi_182980038
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2018 20:03 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Even iets rechtzetten. Een executeur wordt benoemd in een testament. Dat is niet verplicht, maar gebeurt wel vaak. Na het overlijden kan niet alsnog een executeur aangewezen worden, hooguit een gevolmachtigde.

Hier is echter sprake van vereffening. Zolang er geen 'ruimschoots verklaring'* kan worden gegeven val je terug op de formele regels van de vereffening.

* Met een ruimschoots verklaring wordt aangegeven dat de baten vele maken hoger zijn dan de lasten. Aangezien hier wordt gezegd dat er totaal geen inzage wordt gegeven in het vermogen, zou het mij verbazen dat er een dergelijke verklaring is afgegeven. Dus val je terug op de formele regels omtrent de vereffening. En dan moet stiefmoeder aan de bak, want er moet een boedelbeschrijving komen. Andere erfgenamen zijn hierin belanghebbenden. Lijkt mij dat dit afdwingbaar moet zijn (maar dit laatste heb ik verder even niet uitgezocht)
Op basis waarvan wordt bepaald wie de boedelbeschrijving moet maken en wie de andere belanghebbenden zijn?

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:58 schreef matspontius het volgende:

[..]

Juist, dat dacht ik al. En die houdt alle informatie achter waaronder dus ook dit. Gaan ze bij de belastingdienst eigenlijk wel de info geven die ik wil? Dus is er aangifte gedaan, door wie en over welk bedrag?
Aan jou? Ik verwacht van niet. Aan je vrouw? Ik verwacht van niet - voor hen is niet bekend of jouw vrouw erfgenaam is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:37:29 #127
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182980789
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Op basis waarvan wordt bepaald wie de boedelbeschrijving moet maken en wie de andere belanghebbenden zijn?

[..]

Aan jou? Ik verwacht van niet. Aan je vrouw? Ik verwacht van niet - voor hen is niet bekend of jouw vrouw erfgenaam is.
Dan sturen we ze toch de verklaring van erfrecht toe. Dan moeten zo volgens alle info over de ingediende gegevens (als dat uberhaupt al gebeurd is) aan mijn vrouw geven
"Hoka Hey!"
pi_182981169
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:37 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dan sturen we ze toch de verklaring van erfrecht toe. Dan moeten zo volgens alle info over de ingediende gegevens (als dat uberhaupt al gebeurd is) aan mijn vrouw geven
Dat werkt niet als je straks gaat bellen en dat ding nog moet opsturen...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:06:38 #129
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182982541
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat werkt niet als je straks gaat bellen en dat ding nog moet opsturen...
Jaja, obvious he. Ik ga eerst eens bellen welke info er gegeven kan worden en wat daar voor nodig is
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:16:55 #130
3542 Gia
User under construction
pi_182982747
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:06 schreef matspontius het volgende:

[..]

Jaja, obvious he. Ik ga eerst eens bellen welke info er gegeven kan worden en wat daar voor nodig is
s'avonds?
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:16:40 #131
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_182983964
Het is toch alleen maar fijn als dit alles afgerond zou kunnen worden? Zowel voor haar als voor dr stiefmoeder. Is er echt geen mogelijkheid om samen met een kopje koffie erover te hebben en van daaruit het te regelen en als alles afgerond is basta?

Uiteindelijk kom je toch niet onder het testament uit. Je vrouw krijgt helaas minder dan dr stiefmoeder maarja dat is wat er in het testament staat en dat is leidend. Het heeft toch geen enkele zin om dit allemaal uit te stellen en een hoop kosten aan advocaten etc te maken?
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:20:12 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182984059
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:16 schreef egelhond het volgende:
Het is toch alleen maar fijn als dit alles afgerond zou kunnen worden? Zowel voor haar als voor dr stiefmoeder. Is er echt geen mogelijkheid om samen met een kopje koffie erover te hebben en van daaruit het te regelen en als alles afgerond is basta?

Uiteindelijk kom je toch niet onder het testament uit. Je vrouw krijgt helaas minder dan dr stiefmoeder maarja dat is wat er in het testament staat en dat is leidend. Het heeft toch geen enkele zin om dit allemaal uit te stellen en een hoop kosten aan advocaten etc te maken?
Volgens mij is dat niet wat er in het testament staat.
Ik lees dat stiefmoeder alleen het huis in NL krijgt en dochter de rest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:21:27 #133
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_182984089
Zoals ik heb begrepen stiefmoeder het huis en de rest word verdeeld over stiefmoeder en dochter. Dus 3/4e vs 1/4e.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:24:49 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182984179
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:21 schreef egelhond het volgende:
Zoals ik heb begrepen stiefmoeder het huis en de rest word verdeeld over stiefmoeder en dochter. Dus 3/4e vs 1/4e.
Waar haal je vandaan dat stiefmoeder 3/4 zou erven?

Vader heeft 2 erfgenamen: dochter en stiefmoeder, stiefmoeder erft het huis in NL, ze waren op huwelijkse voorwaarden getrouwd, op basis waarvan zou stiefmoeder meer krijgen dan het huis in NL?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:12:23 #135
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_182985477
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Op basis waarvan wordt bepaald wie de boedelbeschrijving moet maken en wie de andere belanghebbenden zijn?

De vereffenaars moeten de boedelbeschrijving maken. Praktisch gezien zal dat meestal de partner van de overledene zijn (hier: stiefmoeder) omdat die meestal de meeste inzage hebben. De andere vereffenaars zijn dan belanghebbenden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij als kind (en medevereffenaar) wordt gehinderd in jouw taak van het mede-opstellen van de boedelbeschrijving.
klerkje
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:39:41 #136
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182986144
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet wat er in het testament staat.
Ik lees dat stiefmoeder alleen het huis in NL krijgt en dochter de rest.
Volgens de advocaten en notaris krijgt de stiefmoeder het huis in Nederland - wij proberen dit in te stellen als vruchtgebruik, anders wordt het een vordering. Bij vruchtgebruik krijgt mijn vrouw het gehele huis na overlijden stiefmoeder, bij vordering slechts het erfdeel. Bij vruchtgebruik is het voordeel ook nog dat de erfbelasting voor dat deel vervalt.

De andere zaken zoals spaarrekeningen, aandelen, grondbezit, huizen buitenland worden volgens de advocaten en notaris verdeeld als 50% stiefmoeder en 50% dochter. Dit omdat zij beide als erfgenamen in het testament zijn genoemd
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:41:47 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182986194
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:39 schreef matspontius het volgende:

[..]

Volgens de advocaten en notaris krijgt de stiefmoeder het huis in Nederland - wij proberen dit in te stellen als vruchtgebruik, anders wordt het een vordering. Bij vruchtgebruik krijgt mijn vrouw het gehele huis na overlijden stiefmoeder, bij vordering slechts het erfdeel. Bij vruchtgebruik is het voordeel ook nog dat de erfbelasting voor dat deel vervalt.

De andere zaken zoals spaarrekeningen, aandelen, grondbezit, huizen buitenland worden volgens de advocaten en notaris verdeeld als 50% stiefmoeder en 50% dochter. Dit omdat zij beide als erfgenamen in het testament zijn genoemd
Bizar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:46:57 #138
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182986304
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:16 schreef egelhond het volgende:
Het is toch alleen maar fijn als dit alles afgerond zou kunnen worden? Zowel voor haar als voor dr stiefmoeder. Is er echt geen mogelijkheid om samen met een kopje koffie erover te hebben en van daaruit het te regelen en als alles afgerond is basta?

Uiteindelijk kom je toch niet onder het testament uit. Je vrouw krijgt helaas minder dan dr stiefmoeder maarja dat is wat er in het testament staat en dat is leidend. Het heeft toch geen enkele zin om dit allemaal uit te stellen en een hoop kosten aan advocaten etc te maken?
Dat is hoe het idealiter zou moeten verlopen. De praktijk is echter meestal anders, zoals in dit geval. De stiefmoeder vind blijkbaar dat ze door het huwelijk al het recht heeft op de bezittingen van haar overleden man. Daarnaast gunt ze mijn vrouw niets, die relatie is altijd al heel slecht geweest.

Het komt er op neer dat de stiefmoeder de afhandeling op allerlei mogelijke manieren dwarsboomt en vertraagt. Waarom? De verdeling zal toch een keer moeten plaatsvinden. Dus wat de zin van haar gedrag is?
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:48:37 #139
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182986338
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bizar.
Hoezo bizar? Dat is volgens het erfrecht en testament. Daar moeten we het mee doen.
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:00:39 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182986596
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:48 schreef matspontius het volgende:

[..]

Hoezo bizar? Dat is volgens het erfrecht en testament. Daar moeten we het mee doen.
Ik snap niet waarom je je partner ten koste van je kind zou laten erven, al helemaal niet als je kind geen kind van die partner is.
Wel de moeite nemen huwelijkse voorwaarden op te stellen, en na je dood alsnog het gros aan je partner geven.
Dat vind ik bizar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182987231
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je je partner ten koste van je kind zou laten erven, al helemaal niet als je kind geen kind van die partner is.
Wel de moeite nemen huwelijkse voorwaarden op te stellen, en na je dood alsnog het gros aan je partner geven.
Dat vind ik bizar.
Als er sprake was geweest van gemeenschap van goederen had de partner 75% gekregen. Dus 50% (plus 1 huis) is al een stuk minder.
  donderdag 15 november 2018 @ 13:35:36 #142
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183163166
Even een update. de notaris heeft een heel helder plan van aanpak gemaakt en dit naar beide partijen gestuurd. Ik heb daar onmiddellijk op gereageerd en aangegeven dat de notaris uit de erfenis betaald mag worden, de gehele erfenis (dus zowel binnen- als buitenland) in 1 keer af te handelen en dat ik het verder met het plan van aanpak volledig eens ben. Ik heb verder aangegeven dat ik het traineer gedrag van de tegenpartij meer dan beu ben en heb de deadline op 1 december 2018 gesteld. Geen constructieve reactie van de tegenpartij tot dat moment betekent dan naar de rechtbank. Dat heb ik aan zowel de advocaat als de notaris gemeld.

Subtiele noot in het plan van aanpak van de notaris; gekeken moet worden of er geen goederen of geldelijke bezittingen onwetmatig uit de nalatenschap zijn verwijderd door de weduwe. Volgens mij krijgen ze nu wel door hoe de vork in de steel zit.

Over de verdeling meld het plan van aanpak; huis in Nederland + openstaande hypotheek naar stiefmoeder. Rest van de erfenis verdelen volgend de opgestelde huwelijkse voorwaarden. Het gaat hierbij om niet-gemeenschappelijke bezittingen, lees bezittingen die alleen op naam van mijn schoonvader stonden.
"Hoka Hey!"
  donderdag 15 november 2018 @ 13:45:24 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183163297
Goed bezig!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 november 2018 @ 14:00:24 #144
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183163536
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 13:45 schreef Leandra het volgende:
Goed bezig!
De erfbelasting vraag heb ik ook bij de notaris neergelegd.
"Hoka Hey!"
pi_183163990
Wat een baan heb je dan als notaris :{
Somebody that I used to know
pi_183164172
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 13:35 schreef matspontius het volgende:
Ik heb verder aangegeven dat ik het traineer gedrag van de tegenpartij meer dan beu ben en heb de deadline op 1 december 2018 gesteld. Geen constructieve reactie van de tegenpartij tot dat moment betekent dan naar de rechtbank.
Schiet niet op, je kan beter gelijk door die advocaat een dagvaarding uit laten brengen bij je stief-schoonmoeder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 15 november 2018 @ 15:09:53 #147
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183164622
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 14:29 schreef Postbus100 het volgende:
Wat een baan heb je dan als notaris :{
Die verdient anders genoeg hoor :Y
"Hoka Hey!"
pi_183164653
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 15:09 schreef matspontius het volgende:

[..]

Die verdient anders genoeg hoor :Y
Zeker, maar hij krijgt een hoop te zien van de werkelijke aard van mensen. Net als in de bajes maar dan op een beschaafde manier.
Somebody that I used to know
  donderdag 15 november 2018 @ 15:12:01 #149
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_183164656
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 14:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Schiet niet op, je kan beter gelijk door die advocaat een dagvaarding uit laten brengen bij je stief-schoonmoeder.
Ik heb dit verzoek al neergelegd bij onze advocaat. Het plan van aanpak is echter vers dus we geven haar nog even de kans tot een constructieve reactie.
"Hoka Hey!"
pi_183164693
quote:
0s.gif [b]Op donderdag 15 november 2018 13:35 schreef matspontius het volgende lees bezittingen die alleen op naam van mijn schoonvader stonden.
Wordt nog wel een ding om dat aan te tonen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')