abonnement Unibet Coolblue
pi_182892805


Crowdfunding is hot!! het In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_182892826
FNC: interessant?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Verbouwen snackbar

Spreekt me wel aan, lang bestaand bedrijf, winstgevend, duidelijk omschreven investeringsdoel, dus niet om oude gaten te dichten oid :)

Mis alleen cijfers 2017/2018 :(
Omzet daalt trouwens in 2016, past niet helemaal in de omschrijving van extra klanten....

Recensies:
https://www.samssnack-o-rant-denhaag.nl/review overwegend negatief.


Al met al neem ik 'm niet mee, geen recente cijfers, weinig positieve recensies.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 02-11-2018 09:41:53 ]
Pecunia non olet
pi_182893966
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand hier die meer weet?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182893994
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 09:28 schreef obligataire het volgende:
FNC: interessant?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Verbouwen snackbar

Spreekt me wel aan, lang bestaand bedrijf, winstgevend, duidelijk omschreven investeringsdoel, dus niet om oude gaten te dichten oid :)

Mis alleen cijfers 2017/2018 :(
Omzet daalt trouwens in 2016, past niet helemaal in de omschrijving van extra klanten....

Recensies:
https://www.samssnack-o-rant-denhaag.nl/review overwegend negatief.

Al met al neem ik 'm niet mee, geen recente cijfers, weinig positieve recensies.
Oudemansstraat 96, 2522 SN Den Haag, een nieuw tegelvloertje en een snellere counter mag er wel in. Recensies zijn inderdaad nogal wisselend (zie ook google) , maar misschien anders, een buurtsnackbar welke er al 15 jaar zit, kan dus bijna niet meer default gaan, of je moet het echt te .... vet... bakken. en hij denkt / kan 35k in 2jr terugtebetalen, weet nog niet
pi_182895574
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 10:37 schreef AQuila360 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand hier die meer weet?
Scherp, jij zal ook eind van de ochtend dit bericht van GVE hebben gekregen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182897235
quote:
12s.gif Op vrijdag 2 november 2018 10:39 schreef peterc het volgende:

[..]

Oudemansstraat 96, 2522 SN Den Haag, een nieuw tegelvloertje en een snellere counter mag er wel in. Recensies zijn inderdaad nogal wisselend (zie ook google) , maar misschien anders, een buurtsnackbar welke er al 15 jaar zit, kan dus bijna niet meer default gaan, of je moet het echt te .... vet... bakken. en hij denkt / kan 35k in 2jr terugtebetalen, weet nog niet
Hij zit al vol zag ik. Toch teveel twijfels. Als klanten klagen dat de shoarma niet te vr*ten is en ze doen er anderhalf uur over om te bezorgen dan heb je de zaak niet onder controle denk ik en dan helpt een leninkje ook niet.
Pecunia non olet
pi_182897421
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij zit al vol zag ik. Toch teveel twijfels. Als klanten klagen dat de shoarma niet te vr*ten is en ze doen er anderhalf uur over om te bezorgen dan heb je de zaak niet onder controle denk ik en dan helpt een leninkje ook niet.
Ik heb 'm ook laten lopen. Dat geldt ook voor een ander nieuwe fnc-project.
Hoe dit aan de afgrond balancerend restaurant een A'tje heeft gekregen is mij een groot raadsel
pi_182897525
Wat vinden jullie van deze:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18559

Ziet er op het eerste oog wel goed uit of zie ik iets over het hoofd?
pi_182897674
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:42 schreef Ron1986 het volgende:
Wat vinden jullie van deze:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18559

Ziet er op het eerste oog wel goed uit of zie ik iets over het hoofd?
Die is gisteren al even aan de orde geweest. Ondanks een goede trackrecord laat ik hem lopen.
pi_182897846
Capital Circle, hier nog niet voorbijgekomen geloof ik..

Beste investeerder,

Vanaf vandaag kunt u het project Personal Fitness Nederland Lelystad inzien op de site van Capital Circle. Vanaf maandag 5 november 14.00 uur is het project open voor uw investering.

Echt en blijvend resultaat boeken op het gebied van gewichtsverlies, fitheid en gezondhei; daar staat Personal Fitness voor. Zowel voor de deelnemers alsmede voor franchisenemers is het een zeer lucratieve formule. Tenslotte blijkt het ook voor onze investeerders een succesvolle formule gezien de stabiele resultaten van de vorige zes projecten van Personal Fitness Nederland.

Na succesvolle financiering van de vestigingen in onder andere Zwolle, Bergen op Zoom en Bleiswijk opent binnenkort de PFN vestiging in Lelystad onder de bezielende begeleiding van Nigel Bruynder: "Ik sta elke dag op met de doelstelling om de mensen om mij heen gelukkig te maken. Personal Coaching is een middel om beter te worden in wat mijn klanten in het dagelijks leven doe."


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182897934
bericht aangaande MS Claudia, GVE,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182897942
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Die is gisteren al even aan de orde geweest. Ondanks een goede trackrecord laat ik hem lopen.
Lees het nu inderdaad ook ja excuus.
pi_182898042
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:58 schreef kopersneek het volgende:
bericht aangaande MS Claudia, GVE,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze handelen in deze netjes en correct en niet met het wie zwijgt stemt toe principe ^O^

Wel "een beetje dom" dat dit niet vooraf uitgezocht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 02-11-2018 14:52:20 ]
pi_182898755
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

wat ziet FNC dan weer wel wat wij niet zien dat de E class rechtvaardigt?
pi_182898775
uiteraard de 2017 cijfers.... :W

maar verder....?
pi_182898866
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:36 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik heb 'm ook laten lopen. Dat geldt ook voor een ander nieuwe fnc-project.
Hoe dit aan de afgrond balancerend restaurant een A'tje heeft gekregen is mij een groot raadsel
Inderdaad wat een drama. De man moet zeker nog een vette erfenis krijgen of zo, en anders gooien ze geblinddoekt met pijltjes. _O-
Pecunia non olet
  vrijdag 2 november 2018 @ 14:42:33 #17
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_182898920
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 12:01 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Scherp, jij zal ook eind van de ochtend dit bericht van GVE hebben gekregen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi ^O^
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182898968
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:58 schreef kopersneek het volgende:
bericht aangaande MS Claudia, GVE,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat doe jij 'sneek, houden of niet. Ik heb zelf iets van afspraak is afspraak, bovendien loopt iemand net wat harder als zijn woonhuis onderpand is, ik zie er dus van af.
Pecunia non olet
pi_182899050
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:45 schreef obligataire het volgende:
Wat doe jij 'sneek, houden of niet. Ik heb zelf iets van afspraak is afspraak, bovendien loopt iemand net wat harder als zijn woonhuis onderpand is, ik zie er dus van af.
Ik trek met terug. Maak mijn keuzes op basis van de pitch. Moeten ze die maar zorgvuldiger opstellen. Gebeurt teveel dat zekerheden uiteindelijk niet aanwezig zijn of niet gevestigd worden.
pi_182899317
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:36 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik heb 'm ook laten lopen. Dat geldt ook voor een ander nieuwe fnc-project.
Hoe dit aan de afgrond balancerend restaurant een A'tje heeft gekregen is mij een groot raadsel
88k omzet, voor een restaurant, daar kan je niet (van) eten
pi_182899378
De – naar eigen zeggen – goedkoopste online broker voor aandelen wil in 2019 van start, en de beste man is zichzelf aan het crowdfunden met (converteerbare?) obligaties van maximaal 8,25%, minimale inleg 5K. Mijn aandacht werd getrokken door een advertorial bovenaan de nieuwsbrief van iex.nl.

Dit is zijn website: https://www.obligatiehouders.nl/

De minimale inleg was voorheen 10k: https://www.iex.nl/Column(...)einere-belegger.aspx

Wie "onze nieuwe Europees gereguleerde partner, welke ook over een bankvergunning beschikt" is, dat blijkt nergens uit. Linkedin van de UBO maakt me nog niet heel erg blij.

Voor 5k hou ik mij hier ver van vandaan.
pi_182899434
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:03 schreef Gustaf86 het volgende:
De – naar eigen zeggen – goedkoopste online broker voor aandelen wil in 2019 van start, en de beste man is zichzelf aan het crowdfunden met (converteerbare?) obligaties van maximaal 8,25%, minimale inleg 5K. Mijn aandacht werd getrokken door een advertorial bovenaan de nieuwsbrief van iex.nl.

Dit is zijn website: https://www.obligatiehouders.nl/

De minimale inleg was voorheen 10k: https://www.iex.nl/Column(...)einere-belegger.aspx

Wie "onze nieuwe Europees gereguleerde partner, welke ook over een bankvergunning beschikt" is, dat blijkt nergens uit. Linkedin van de UBO maakt me nog niet heel erg blij.

Voor 5k hou ik mij hier ver van vandaan.
Begint al goed met een disclaimer; Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen prospectusplicht voor deze activiteit.
pi_182899456
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:06 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Begint al goed met een disclaimer; Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen prospectusplicht voor deze activiteit.
Dat is alle crowdfunding toch ook?
pi_182899532
Wat vinden jullie van dit twijfel geval?

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4 (Verhuisservice Facturen)

Bestaand bedrijf, laag leenbedrag maar ook een zeer lage omzet/winst en wat was de reden dat hij uit de running is geweest…Verder op zijn internetsite na weinig over deze man te vinden.
pi_182899562
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:07 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Dat is alle crowdfunding toch ook?
Volgens mij niet hoor, als ik kijk bij GvE;

Geldvoorelkaar.nl heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een vergunning als financiële dienstverlener in het bemiddelen in consumptief krediet of elektronisch geld en/of betaalrekeningen en staat geregistreerd onder nummer 12040263. Geldvoorelkaar.nl staat onder toezicht AFM.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')