Goh, wie had dat verwacht? .quote:Ryanair zegt basis luchthaven Eindhoven toch te gaan sluiten
01-11-18 13:40
Update: 43 minuten geleden
Ryanair zegt de basis op vliegveld Eindhoven toch te gaan sluiten, hoewel de rechtbank donderdag oordeelde dat het concern zestien piloten die vanaf Eindhoven vliegen niet mag verplaatsen.
In een verklaring zegt de budgetmaatschappij dat de uitspraak geen gevolgen heeft voor het eerder genomen besluit.
De prijsvechter zei direct na de uitspraak in beroep te gaan, maar kwam daar later op terug. "Wij verwelkomen de uitspraak van de rechter die het mogelijk maakt de sluiting op 5 november zoals gepland voort te zetten", zo meldt het bedrijf later in een iets langere verklaring.
Ryanair zegt al het betrokken personeel in een eerder stadium de mogelijkheid te hebben geboden om te verhuizen naar een basis in een ander land, waarbij hun staat van dienst en beloning gerespecteerd zullen worden. "Als crewleden liever kiezen voor een ontslagregeling dan zullen we die keuze respecteren." Ryanair zal in dat laatste geval een ontslagvergoeding volgens Nederlands recht moeten betalen.
Ryanair krijgt nul op het rekest bij rechter
De rechtbank oordeelde donderdag dat Ryanair geen goede bedrijfseconomische redenen heeft om de basis te sluiten.
Daarom oordeelde de rechter dat Ryanair de zestien piloten die het kort geding hadden gestart niet kan verplichten om naar een andere luchthaven over te stappen. Het bedrijf moet volgens de rechter ook de lonen doorbetalen. In totaal zijn er zo'n vijftig Ryanair-piloten die vanaf Eindhoven vliegen.
Omdat er geen goede economische redenen voor de sluiting lijken te zijn, heeft het er volgens de rechter alle schijn van dat het besluit van Ryanair een straf is voor de Nederlandse piloten vanwege eerdere stakingen.
Inderdaad, mensen moeten eens wat dankbaarheid tonen dat ze voor hun broodheer mógen werken!quote:Op donderdag 1 november 2018 15:47 schreef vigen98 het volgende:
Het is absurd dat een rechter kan beslissen of een bedrijf wel of niet mag verplaatsten Neem gewoon ontslag als je het een kut bedrijf vindt of accepteer die ontslagregeling.
Zolang jij maar lekker voor een paar euro's naar Barcelona kan vliegen mag de rest er allemaal in stikken he?quote:Op donderdag 1 november 2018 16:00 schreef Carlos93 het volgende:
Werknemersrechten zijn helemaal doorgeschoten. Groot gelijk dat Ryanair gewoon zijn plan doorzet.
Zou toch even mooi worden als zo'n kut rechter even bepaald waar een bedrijf wel of niet heen gaat.
Eigenaar van het bedrijf zou altijd de baas moeten zijn en blijven, en moet kunnen doen wat hij wil.
£9.99 retourtje vanaf London Stansted naar zo'n beetje alle vliegvelden op max 2.5 uur vliegen, niks mis mee toch?quote:Op donderdag 1 november 2018 16:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zolang jij maar lekker voor een paar euro's naar Barcelona kan vliegen mag de rest er allemaal in stikken he?
Werknemers met een aantal rechten. Zoals bijvoorbeeld bescherming tegen het eenzijdig wijzigen van contracten (mag enkel als daar een goede bedrijfseconomische reden is). Of bescherming tegen wraakacties vanwege stakingen, dat is een andere reden die de rechter aanvoert tegen deze verhuizing.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:10 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
£9.99 retourtje vanaf London Stansted naar zo'n beetje alle vliegvelden op max 2.5 uur vliegen, niks mis mee toch?
De 16 piloten in kwestie hebben een gemiddeld salaris van ¤128.154 en toch durven ze nog te zeiken. Wie denken ze wel niet dat ze zijn?
Klopt, en daar gaat het dus al te ver. Werknemers hebben veel te veel rechten. Geef Ryanair groot gelijk dat ze zeggen bekijk 't maar.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Werknemers met een aantal rechten. Zoals bijvoorbeeld bescherming tegen het eenzijdig wijzigen van contracten (mag enkel als daar een goede bedrijfseconomische reden is). Of bescherming tegen wraakacties vanwege stakingen, dat is een andere reden die de rechter aanvoert tegen deze verhuizing.
quote:Op donderdag 1 november 2018 16:00 schreef Carlos93 het volgende:
Werknemersrechten zijn helemaal doorgeschoten.
De gevolgen van dit soort uitspraken strekken zich uit tot alle werknemers in Nederland, niet alleen die 16 piloten. Als Ryanair het zou mogen dan kan elke andere werkgever, onder het mom van rechtsgelijkheid, zich ook beroepen daarop. Het is makkelijk om het nu allemaal weg te redeneren onder het motto "ach, het zijn maar een paar rijke verwende piloten" maar het komt later nog eens als een enorme boomrang terug in je gezicht als je zelf een conflict met je werkgever hebt en hij dit soort pesterijtjes inzet om je leven te vergallen.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:20 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Klopt, en daar gaat het dus al te ver. Werknemers hebben veel te veel rechten. Geef Ryanair groot gelijk dat ze zeggen bekijk 't maar.
Welk belang weegt zwaarder? Het belang van de duizenden klanten die vanaf Eindhoven vliegen, of het belang van de 16 zeikerds met een salaris van 128k per jaar?
Gelukkig maar dat je door het aanvaarden van een bovenmodaal salaris geen rechten afstaat en dat werkgevers op geenerlei wijze de minimale arbeidsvoorwaarden, zoals door de wetgever bepaalt, opzij kunnen schuiven.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:10 schreef Carlos93 het volgende:
De 16 piloten in kwestie hebben een gemiddeld salaris van ¤128.154 en toch durven ze nog te zeiken.
Proffesionals, die een grote verantwoordelijkheid (aansprakelijkheid) dragen.quote:Wie denken ze wel niet dat ze zijn?
Die paupers die met Ryanair de lucht vergiftigen om voor een appel en een ei een leuke selfie-achtergrond te vinden ergens ver weg moeten helemaal hun armoedige bek houden. Eet je ook uit vuilnisbakken omdat het zo lekker goedkoop is?quote:Op donderdag 1 november 2018 16:20 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Klopt, en daar gaat het dus al te ver. Werknemers hebben veel te veel rechten. Geef Ryanair groot gelijk dat ze zeggen bekijk 't maar.
Welk belang weegt zwaarder? Het belang van de duizenden klanten die vanaf Eindhoven vliegen, of het belang van de 16 zeikerds met een salaris van 128k per jaar?
Lijkt me inderdaad een heel strak plan om willekeur in te voeren, zodat wat mensen goedkoper kunnen vliegen. Misschien kunnen de minimale vereisten inzake de luchtvaardigheid van luchtvaartschepen ook wat bijgesteld worden. Ik bedoel met wat minder vaak onderdelen vervangen wordt vliegen nog goedkoper!quote:Op donderdag 1 november 2018 16:20 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Welk belang weegt zwaarder? Het belang van de duizenden klanten die vanaf Eindhoven vliegen, of het belang van de 16 zeikerds met een salaris van 128k per jaar?
Leuk hoor maar je weet heel goed wat ik bedoel.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Inderdaad, mensen moeten eens wat dankbaarheid tonen dat ze voor hun broodheer mógen werken!
Werknemersrechten, daar doen we toch al lang niet meer aan.
Zodat "wat mensen" ? Wat mensen? Weet je wel hoeveel mensen gebruik maken van het vliegen? Hun belang gaat naar mijn mening voor de 16 piloten.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:34 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad een heel strak plan om willekeur in te voeren, zodat wat mensen goedkoper kunnen vliegen. Misschien kunnen de minimale vereisten inzake de luchtvaardigheid van luchtvaartschepen ook wat bijgesteld worden. Ik bedoel met wat minder vaak onderdelen vervangen wordt vliegen nog goedkoper!
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat daar een vliegveld was kort geledenquote:Op donderdag 1 november 2018 17:59 schreef LXIV het volgende:
Prima. Wat mij betreft helemaal Dicht met dat kutvliegveld waar 1 miljoen mensen last van hebben en dat nauwelijks iets oplevert.
Ryanair blijft er gewoon op vliegen hoor, alleen niet als basis.quote:Op donderdag 1 november 2018 17:59 schreef LXIV het volgende:
Prima. Wat mij betreft helemaal Dicht met dat kutvliegveld waar 1 miljoen mensen last van hebben en dat nauwelijks iets oplevert.
Dus een werkgever moet wat jou betreft in staat kunnen zijn om van de ene op de andere dag tegen je te zeggen: "luister pik, we gaan verhuizen naar Ierland dus als je je baan wil behouden verhuis je maar mee, zo niet ben je 'm kwijt"? En dan zonder enig recht op een vergoeding of iets?quote:Op donderdag 1 november 2018 17:57 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Leuk hoor maar je weet heel goed wat ik bedoel.
Natuurlijk moeten er basis arbeidersrechten zijn maar dit is te ver doorgeschoten en zal alleen maar zorgen dat meer bedrijven hier uit Nederland zullen terugtrekken. En ja hoor jij zou best dankbaar moeten zijn als piloot want jij krijgt mooi 1 ton per jaar uitgekeerd exclusief mooie bonussen of gratis geld die je meekrijgt tijdens een vlucht. Als ze het een kut baan vinden neem maar ontslag, zat andere piloten die het wel willen overnemen. Niemand dwingt je om daar te blijven werken.
Kom dan niet je diensten aanbieden als je het niet eens bent met de wetten van dat land.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:47 schreef vigen98 het volgende:
Het is absurd dat een rechter kan beslissen of een bedrijf wel of niet mag verplaatsten Neem gewoon ontslag als je het een kut bedrijf vindt of accepteer die ontslagregeling.
Die mensen willen blijven vliegen. Vanaf Eindhoven en niet vanaf Dublin want dat is veel te ver weg.quote:Op donderdag 1 november 2018 17:59 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Zodat "wat mensen" ? Wat mensen? Weet je wel hoeveel mensen gebruik maken van het vliegen? Hun belang gaat naar mijn mening voor de 16 piloten.
Dit dus.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:05 schreef Xa1pt het volgende:
Dus een werkgever moet wat jou betreft in staat kunnen zijn om van de ene op de andere dag tegen je te zeggen: "luister pik, we gaan verhuizen naar Ierland dus als je je baan wil behouden verhuis je maar mee, zo niet ben je 'm kwijt"? En dan zonder enig recht op een vergoeding of iets?
Marktfundamentalisten, het is godzijdank een mensensoort op retour, maar je komt die teringlijers nog vaak genoeg tegen om je er elke keer weer over op te winden.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:05 schreef Xa1pt het volgende:
Dus een werkgever moet wat jou betreft in staat kunnen zijn om van de ene op de andere dag tegen je te zeggen: "luister pik, we gaan verhuizen naar Ierland dus als je je baan wil behouden verhuis je maar mee, zo niet ben je 'm kwijt"? En dan zonder enig recht op een vergoeding of iets?
Er is maar één effectieve methode.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:08 schreef zarGon het volgende:
Ryanair mag echt zo snel mogelijk afsterven.
Ryanair blijft dan ook gewoon vliegen op Eindhoven, met dezelfde hoeveelheid vluchten, op betere tijden zelfs, alleen vanaf een andere basis.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Die mensen willen blijven vliegen. Vanaf Eindhoven en niet vanaf Dublin want dat is veel te ver weg.
Net zoals die kutpiloten. Ze willen hetzelfde oeps. Wat nu?
En weet je, die duizenden mensen willen dat Ryan Air blijft vliegen op Eindhoven, dus Ryan Air dwingen om te blijven?
Een vliegveld is verder ook niks interessants, een zwaar gesubsidieerd winkelcentrum met een hele ingewikkeld parkeerplaats.quote:Op donderdag 1 november 2018 17:59 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat daar een vliegveld was kort geleden
Het zijn doorgaans van die kruipertjes die zich daarom graag idientificeren met grootverdieners, terwijl ze te dom zijn om zich te realiseren dat ze zonder sociale wetgeving vanaf hun twaalfde aan de lopende band hadden gestaan zonder vakantie, laat staan vliegvakantie.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Marktfundamentalisten, het is godzijdank een mensensoort op retour, maar je komt die teringlijers nog vaak genoeg tegen om je er elke keer weer over op te winden.
Helaas wel.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ryanair blijft er gewoon op vliegen hoor, alleen niet als basis.
Dat zal in Nederland nooit lukken zolang RyanAir goedkoper blijft.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Er is maar één effectieve methode.
Niet meer mee vliegen.
Spread the word.
De persoon waar ik op reageer is van mening dat de meeste stemmen gelden en dit voor het individueel belang gaat. Daar reageer ik op.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:21 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Ryanair blijft dan ook gewoon vliegen op Eindhoven, met dezelfde hoeveelheid vluchten, op betere tijden zelfs, alleen vanaf een andere basis.
Dit dus. En was het maar Ierland. Ryanair gaf piloten alleen keus tussen standplaatsen die zo ver mogelijk van Eindhoven vandaan lagen. Marokko, Zuid-Italië, de Azoren of Roemenië. Misschien leuk als je single bent, met een gezin is dat waarschijnlijk iets minder.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus een werkgever moet wat jou betreft in staat kunnen zijn om van de ene op de andere dag tegen je te zeggen: "luister pik, we gaan verhuizen naar Ierland dus als je je baan wil behouden verhuis je maar mee, zo niet ben je 'm kwijt"? En dan zonder enig recht op een vergoeding of iets?
Dit is inderdaad de uitspraak.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:41 schreef trein2000 het volgende:
Heeft er ook maar iemand de uitspraak gelezen? Ik zie opzich wel ruimte voor Ryanair om de basis te sluiten, ze mogen alleen de rechtspositie van de piloten niet aantasten.
Klopt helemaal, blunder van de advocaat van die vliegers trouwens...quote:Op donderdag 1 november 2018 19:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit is inderdaad de uitspraak.
Ryanair kan de basis gewoon sluiten. Daar is geen uitspraak over gedaan. Meeste media snappen dat alleen niet helemaal
Ik ben zelf een linkse rakker, maar ik vind (zonder verder inhoudelijk iets van de zaak af te weten) dit ook niet onredelijk. Tenzij Ryanair hier contractuele verplichtingen schendt waarmee ze zelf hebben ingestemd.quote:Op donderdag 1 november 2018 15:47 schreef vigen98 het volgende:
Het is absurd dat een rechter kan beslissen of een bedrijf wel of niet mag verplaatsten Neem gewoon ontslag als je het een kut bedrijf vindt of accepteer die ontslagregeling.
Die rechtspositie niet aantasten betekent in dit geval dat ze (volgens de rechter: https://www.omroepbrabant(...)is-Eindhoven-Airport) hun werkzaamheden vanaf Eindhoven moeten kunnen blijven uitvoeren. Dus dan kun je ze wel elke ochtend en avond (betaald, want werktijd) op en neer taxiën naar Marokko, de Azoren of Roemenië maar of dat nou een beter optie is dan toch een basis aanhouden in Eindhoven..quote:Op donderdag 1 november 2018 18:41 schreef trein2000 het volgende:
Heeft er ook maar iemand de uitspraak gelezen? Ik zie opzich wel ruimte voor Ryanair om de basis te sluiten, ze mogen alleen de rechtspositie van de piloten niet aantasten.
Nee dat staat er niet, ze moeten doorbetaald worden en genoeg vlieguren maken vanaf Eindhoven. Kun je detacheren of bijvoorbeeld af ne toe zo’n geval huren voor een trainingvluchtquote:Op donderdag 1 november 2018 19:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die rechtspositie niet aantasten betekent in dit geval dat ze (volgens de rechter: https://www.omroepbrabant(...)is-Eindhoven-Airport) hun werkzaamheden vanaf Eindhoven moeten kunnen blijven uitvoeren. Dus dan kun je ze wel elke ochtend en avond (betaald, want werktijd) op en neer taxiën naar Marokko, de Azoren of Roemenië maar of dat nou een beter optie is dan toch een basis aanhouden in Eindhoven..
Dat doen ze ook. Wat zij probeerden was om eenzijdig het contract dat ze met de werknemers hebben te wijzigen. Dat is mogelijk volgens het Nederlands recht maar alleen als daar een goede bedrijfseconomische reden voor is. En die was er hier niet volgens de rechter.quote:Op donderdag 1 november 2018 19:41 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Ik ben zelf een linkse rakker, maar ik vind (zonder verder inhoudelijk iets van de zaak af te weten) dit ook niet onredelijk. Tenzij Ryanair hier contractuele verplichtingen schendt waarmee ze zelf hebben ingestemd.
En dat kost Ryanair niet een hoop (onnodig) geld?quote:Op donderdag 1 november 2018 19:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee dat staat er niet, ze moeten doorbetaald worden en genoeg vlieguren maken vanaf Eindhoven. Kun je detacheren of bijvoorbeeld af ne toe zo’n geval huren voor een trainingvlucht
Jawel, maar dat gaat het ze (aangenomen dat deze uitspraak overeind blijft) sowieso doenquote:Op donderdag 1 november 2018 19:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dat kost Ryanair niet een hoop (onnodig) geld?
Hoezo “jullie allemaal”?quote:Op donderdag 1 november 2018 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als Ryan Air dit allemaal is, waarom vliegen jullie er dan allemaal mee?
Dat heb je altijd. Mensen kiezen individueel toch voor de voor hen voordeligste optie. De overheid moet afdwingen dat een bedrijf zich aan regelgeving houdt en ook ethisch juist handelt. Met internationalisering, internet, etc. is dit lastiger dan vroeger. Want is RyanAir nu echt een Iers bedrijf? En Facebook? En als dan een Pool in Nederland woont en voor RyanAir werkt en van Spanje naar Zweden vliegt, welke arbeidswetgeving is dan van toepassing?quote:Op donderdag 1 november 2018 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als Ryan Air dit allemaal is, waarom vliegen jullie er dan allemaal mee?
Die tijd is de de luchtvaart alles behalve voorbij, aangezien alles (van promotie naar een hogere rang tot vakantie- en vrijetijdsbiedingen) op basis van senioriteit gaat. Dat is bij ongeveer elke grote carrier zo.quote:Op donderdag 1 november 2018 20:20 schreef Zolderkamer het volgende:
Want Ryanair koopt niet even 100 boeing 737 toestellen in 1 order en garandeert geen werk voor ik weet niet hoeveel mensen
Huil huil huil... er moeten een paar mensen een ander kutbaantje zoeken..
Over een paar jaar vliegt Ryanair je voor nop rond.. Beter kan niet..
De tijd dat je je leven lang voor 1 bedrijf werkt is voorbij.. En als je dan ook nog aan de top van de banenmarkt staat dan moet je niet zo zeuren..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |