abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182850369
Welkom in het Nederbelgen-topic (ook Belgen van harte welkom :p). Dit is deel 10!

Over België:

Hoofdstad:
Brussel. De hoofdstad van Vlaanderen is ook Brussel, de hoofdstad van Wallonië is Namen
Inwoners:
België heeft 10.584.534 inwoners op 1 januari 2007. Het Vlaams Gewest heeft er daarvan 6,1 miljoen, het Waals Gewest 3,4 miljoen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,0 miljoen.
Religie:
Rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte:
30.528 km2, 6,2% water. Daarmee is het een kwart kleiner dan Nederland.
Regeringsvorm:
Federale monarchie (Koninkrijk). Op dit moment is Albert II koning van België. Het koningshuis is Franstalig.

Kaart van België:

[ afbeelding ]

Verdeling Vlaanderen-Wallonië:

[ afbeelding ]

Nationale vlag:

[ afbeelding ]

Vlaamse vlag (De Vlaamse leeuw):

[ afbeelding ]

Waalse vlag (Le coq Wallon):

[ afbeelding ]

Klein geschiedenislesje:
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen. Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie. België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen. In eerste instantie waren de Walen economisch zeer welvarend, maar tegenwoordig is Vlaanderen economisch het sterkst. Wat de levensstandaard betreft zijn er ongelijkheden tussen de inwoners van de verschillende gewesten; het Vlaams Gewest is aanzienlijk rijker dan Wallonië. Vandaag de dag is Vlaanderen één van de sterkste economische regio's van Europa.

In Brussel zetelt het Europees parlement. Omdat de Fransen jaloers waren, verhuist het hele parlement (personeel en dossiers) elke maand een week naar het Franse Straatsburg. :')_!

Het terrein van België is grotendeels laagland, behalve de Ardennen in het zuiden. Door het land stromen de rivieren de Maas en de Schelde en een netwerk van kanalen. België is één van de dichtstbevolkte landen in Europa.

Zeer belangrijk voor vrijwel elke Belg :
België staat internationaal bekend voor zijn bieren :9 , zoals Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en de trappistenbieren als Westmalle, Chimay en Westvleteren. Met InBev is ook de grootste brouwerijgroep ter wereld Belgisch. En het eten is ook al zeer goed! De Belgische eetcultuur wordt als Bourgondisch omschreven. In het buitenland zijn vooral de frieten bekend. De Belgische keuken kan tot op zekere hoogte vergeleken worden met de Franse keuken. De Belgen hebben nog steeds de reputatie van bescheiden en gematigd. Ze gaan door voor harde werkers. De productiviteit van de Belgische werknemers is een van de hoogste ter wereld. De Belgen staan er ook om bekend dat ze "een baksteen in hun maag hebben". Ze investeren aanzienlijke bedragen in hun woning en aangezien de bouwgronden alsmaar schaarser worden (de bevolkingsdichtheid bedraagt 346,7 / km² (2007)), beleeft de renovatiesector gouden tijden. De kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg behoort tot de beste ter wereld en volgens een enquête vindt bijna 80% van de Belgen dat ze in zeer goede gezondheid verkeren.

Bron: wiki en wat eigen aanvullingen

Edit (aanvulling):

Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.

Handige websites:
Woningen: www.immoweb.be
Koten (kamers): www.qlb.be
Weer: www.meteo.be
Treinen: www.nmbs.be
Resistance is futile.
  zondag 4 november 2018 @ 07:39:10 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182931361
Wel rustig hier sinds ik niet meer in België woon :7

Er was een tijd dat we fokmeets organiseerden in Brussel.
Resistance is futile.
pi_182936165
alle fora zijn zieltogend
  donderdag 15 november 2018 @ 16:54:23 #4
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_183166373
Belgie, in mijn tijd geen sluitingstijden.
En iedereen mocht een café beginnen. Bv in de woonkamer.

:Y

Overigens, wat een prachtige echt Belgische titel "in de poep poepen"

En nog iets. Bonbons zijn pralinekes, ook heel belangrijk.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  donderdag 15 november 2018 @ 16:58:54 #5
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_183166461
Auto rijden veel goedkoper. Verzekering gaat naar pk, dus veel diesels in België.
Dure cabrio's zijn veel goedkoper (aanschaf). Waarom? Dat weet ik niet, misschien omdat het genen ganse auto is, hij heeft namelijk geen dak.

Lang leve België !!

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_183167095
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 16:58 schreef LeesFoknl het volgende:
Auto rijden veel goedkoper. Verzekering gaat naar pk, dus veel diesels in België.
De vele dieselwagens zouden op termijn wel weg moeten gaan.
Diesel is op een paar jaar veel duurder geworden, en is nu zelfs duurder dan benzine.
pi_183215588
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 16:58 schreef LeesFoknl het volgende:
Auto rijden veel goedkoper. Verzekering gaat naar pk, dus veel diesels in België.
Dure cabrio's zijn veel goedkoper (aanschaf). Waarom? Dat weet ik niet, misschien omdat het genen ganse auto is, hij heeft namelijk geen dak.

Lang leve België !!

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Belasting niet alleen meer naar fiscale pk's
(Zal in NL waarschijnlijk niet anders zijn.).

Met mijn auto mag ik trouwens Antwerpen niet meer in.
mileu zone.

Tweede hands auto duurder dan in NL.
Opnieww inschrijftax,
Technische keuring moet altijd opnieuw.
In NL loopt de apk gewoon door.

Handelaren zijn verplicht garantie te geven op tweede hands auto.
(in NL kennen we wel iets van verborgen gebreken)

Al met al een oude tweedehands auto kopen is veel duurder dan in NL.

Dan nog dat geleur met die nummerplaten.
Meeste oude auto's worden verkocht zonder 2dehands keuring.
Hoe rij je een auto zonder nummerplaten naar de 2dehands keuring?
Nummerplaten in Belgie zijn namelijk niet gekoppeld aan de auto.

Kortom een groot circus..
pi_183222266
Diesels worden ook steeds meer en meer belast, uit steden geweerd en diesel duurder.
Ben blij men mn naftje.
Hier mn rijbewijs gehaald dus rij ook als nen belg ;-)
pi_183223070
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 14:01 schreef Roosgeluk het volgende:
Diesels worden ook steeds meer en meer belast, uit steden geweerd en diesel duurder.
Ben blij men mn naftje.
Hier mn rijbewijs gehaald dus rij ook als nen belg ;-)
Ik vind heel dat systeem rond rijlessen en rijbewijs halen in België levensgevaarlijk.
pi_183322288
Ben ik echt mee eens, maar ze zijn het gelukkig aan het hervormen. De typische Vlaming vind t geldklopperij ipv verkeersveiligheid.
Wij Nederlanders kunnen er niet bij hoe je van een buur/ouders/bompa leert rijden (en hoe ze stuk verkeersinzicht en (kijk)technieken aan je kunnen doorgeven).
Maar in andere landen kun je ook leren rijden via een ervaren bestuurder. België is er niet uniek in.
Frankrijk mag je bijv. ook met een tijdelijk rijbewijs de weg op met sticker op de achterruit.

En dan elke maandag weer lezen dat er zich weer de typische "weekend ongevallen" (ja er is zelfs een naam voor!) zich hebben voorgedaan met praktisch altijd jonge bestuurders en met doden en zwaar gewonden tot gevolg.
Ok vaak wel drank in het spel en de wegen liggen ook beroerd bij.
En in NL heb je niet de Vlaamse media die als locale media fungeren. Dus lezen we in NL dit soort dingen minder?
pi_183322758
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 12:24 schreef Roosgeluk het volgende:
Ben ik echt mee eens, maar ze zijn het gelukkig aan het hervormen. De typische Vlaming vind t geldklopperij ipv verkeersveiligheid.
Wij Nederlanders kunnen er niet bij hoe je van een buur/ouders/bompa leert rijden (en hoe ze stuk verkeersinzicht en (kijk)technieken aan je kunnen doorgeven).
Maar in andere landen kun je ook leren rijden via een ervaren bestuurder. België is er niet uniek in.
Frankrijk mag je bijv. ook met een tijdelijk rijbewijs de weg op met sticker op de achterruit.

En dan elke maandag weer lezen dat er zich weer de typische "weekend ongevallen" (ja er is zelfs een naam voor!) zich hebben voorgedaan met praktisch altijd jonge bestuurders en met doden en zwaar gewonden tot gevolg.
Ok vaak wel drank in het spel en de wegen liggen ook beroerd bij.
En in NL heb je niet de Vlaamse media die als locale media fungeren. Dus lezen we in NL dit soort dingen minder?
Ik heb me daar altijd over verbaasd. Elk weekend hoor je dat er weer een stel jongeren zich de dood in hebben gereden, maar ondertussen stug doorgaan met waar ze mee bezig zijn. Ongelooflijk.
pi_183323027
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 12:48 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik heb me daar altijd over verbaasd. Elk weekend hoor je dat er weer een stel jongeren zich de dood in hebben gereden, maar ondertussen stug doorgaan met waar ze mee bezig zijn. Ongelooflijk.
heeft meer te maken met het hoge drank en drugsgebruik daar. Niet met rijkunsten.
pi_183323060
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 13:06 schreef riazop het volgende:

[..]

heeft meer te maken met het hoge drank en drugsgebruik daar. Niet met rijkunsten.
En dat is Nederland niet? Drugs en drankprobleem in Nederland wordt m.i. zwaar onderschat.
pi_183323160
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 13:08 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

En dat is Nederland niet? Drugs en drankprobleem in Nederland wordt m.i. zwaar onderschat.
Maar in Belgie is het de gangbare cultuur om met 4, 5 , 6 biertjes in je waggie te stappen. Dat zie je bij ons veel minder.
pi_183333094
Oud collega van mij die reed taxi in zijn jonge jaren (we spreken of 30-25 jaar terug) in de grensregio. In nl was t goed verdienen in de weekenden, in Kempen was toen der tijd de cultuur om de kruip-door en sluipdoor weggetjes te nemen zodat je niet gepakt kon worden door de flikken.
Mijn collega's van goed in de 40-50 hebben vaak iets van het is ons afgepakt dat je goed uit eten kunt met een paar goede flessen wijn. Tov jongere collega's 30ers en jonger. Die hebben vaker iets van dan is een iemand toch bob, delen we taxi of zoveel drank heb je niet nodig.
De mentaliteit is gelukkig wel (stukje) veranderd.

Maar ik denk dat er ook nog een verschil is tussen de stad (we nemen de fiets, nacht ov of kort ritje taxi en wonen allemaal dicht in de buurt) tov de boeren buiten (allemaal uit een ander ver gestrekt dorp zonder nacht ov voorzieningen en te ver en niet veilig om 's nachts te fietsen over onverlichte weggetjes).

Buiten mentaliteit om heb ik ook het idee dat in NL veel meer wordt geïnvesteerd in nacht ov tov Vlaanderen.
pi_185776975
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 14:53 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik vind heel dat systeem rond rijlessen en rijbewijs halen in België levensgevaarlijk.
Ideaal is het niet, maar ben wel van mening dat praktijkervaring noodzakelijk is. Niet 22 lessen van 'n uurtje en dan in je eentje de weg op.
pi_185777002
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 13:14 schreef riazop het volgende:

[..]

Maar in Belgie is het de gangbare cultuur om met 4, 5 , 6 biertjes in je waggie te stappen. Dat zie je bij ons veel minder.
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig al stukken minder, zeker bij de jeugd. Bij oudere generaties nog wel zo.

Regelmatig gezien dat mensen uit café of vanaf een feestje met meer dan goed voor ze is achter het stuur kropen.

Zoals hier al werd geschreven weet elke Belg wel wat binnendoorweggetjes om te ontkomen aan de flikken.
pi_185820372
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 22:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ideaal is het niet, maar ben wel van mening dat praktijkervaring noodzakelijk is. Niet 22 lessen van 'n uurtje en dan in je eentje de weg op.
Tov 10 jaar terug moet je nu al veel meer lessen bij de rijschool afnemen eer je alleen of met een begeleider de weg op mag.
En moet de bestuurder die jou rijlessen gaat geven nu een cursus volgen.

Maar er zijn meer landen met een vergelijkbaar systeem. Frankrijk rij je ook een tijdje met een voorlopig rijbewijs (en een sticker met een A op je achterruit).

In NL is het nu momenteel toch ook zo dat je op je 17e al kan lessen, rijbewijs halen? En dacht zelfs al rijden mits er een volwassenen met rijbewijs (die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen) naast je zit?
pi_185820717
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 12:01 schreef Roosgeluk het volgende:

[..]

Tov 10 jaar terug moet je nu al veel meer lessen bij de rijschool afnemen eer je alleen of met een begeleider de weg op mag.
En moet de bestuurder die jou rijlessen gaat geven nu een cursus volgen.

Maar er zijn meer landen met een vergelijkbaar systeem. Frankrijk rij je ook een tijdje met een voorlopig rijbewijs (en een sticker met een A op je achterruit).

In NL is het nu momenteel toch ook zo dat je op je 17e al kan lessen, rijbewijs halen? En dacht zelfs al rijden mits er een volwassenen met rijbewijs (die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen) naast je zit?
Vanaf 16,5 zelfs al volgens mij. Begeleid rijden is ook ingevoerd na 'n proef.

Verder al zolang weg uit Nederland en zolang geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, dat ik er het fijne niet van weet.

Ik vind het in elk geval wel prima dat behalve kennis (theorie) en kunde (praktijk) ook de nadruk wordt gelegd op ervaring.
pi_185842422
Ik heb mijn rijbewijs pas op mijn 23e als student hier in Belgie gehaald (volledig bij de rijschool, bij gebrek aan eigen auto en ouders die in NL woonen).
Hier lopen ze wel achte rop nl wat betreft afrijden met navigatie, inzicht vragen enz.

Buiten de weekendongevallen (jaja is echt een woord) met vaak erg jonge bestuurders, rijden in beide landen genoeg idioten op de weg en ook genoeg mensen die het wel weten waar ze mee bezig zijn.

Maar ik woon en werk hier nog steeds erg graag.
pi_185845298
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 14:32 schreef Roosgeluk het volgende:
Hier lopen ze wel achte rop nl wat betreft afrijden met navigatie, inzicht vragen enz.
Wanneer heb je je rijbewijs gehaald?
Het examen is de laatste jaren wel wat aangepast. Nu zit er een opdracht bij dat je met je navigatie naar een bestemming moet rijden. En zitten er nu ook geen inzicht vragen bij je theoretisch rijbewijs?
pi_185845348
Prima dat dat is toegevoegd. Extra aspect van rijden tegenwoordig. Je ziet het vaak ook meteen als iemand voor je vooral op z'n navigatie zit te kijken en niet op de weg of blind precies doet wat de navigatie op dat moment zegt zonder verder om zich heen te kijken.
pi_185846180
Ik heb geloof ik in 2009 mn rijbewijs gehaald. Theorie in het voorjaar. En kan mij niet anders herinneren dan dat je er gewoon door was als je alle tig-honderd vragen bij wijze van spreken gewoon van buiten leerde. Werd weinig inzicht gevraagd.

Ik weet dat er ondertussen ontzettend veel hervormd is rond het rijbewijs. En het zotte is - kan echt alleen in Belgie - Dat het hele leren rijden en examen afleggen gebeuren in handen is van de gewesten. En dat er in Vlaanderen andere (moeilijkere) eisen aan het behalen van je rijbewijs gesteld worden dan in Walonie of Brussel.

Het zelfde geldt overigens voor verkeersregels (bijv standaard 90 in Walonie en 70 in Vlaanderen op provinciale weg en dus of dit wel/niet met borden dient aangegeven te worden).

En dat voor een land zo groot als een postzegel...
pi_185865929
Wat leuk, een België topic!

Ik 'woon' nu sinds september (2018) doordeweeks in Antwerpen (om iets preciezer te zijn in Wilrijk.) Ik studeer er, en gezien mijn vriend zijn werk in NL heeft, hebben we nu na een jaar of 7 fulltime samenwonen, opeens een 'LAT-relatie'. Sort of. :P Dat is even wennen en het is niet ideaal, maar als het goed gaat met de studie zit ik de komende 5,5 jaar nog wel hier. Of althans, na dit semester nog 2 jaar in Antwerpen, en dan nog 3 jaar in Gent. Zonder vertraging weliswaar.

Inmiddels ben ik wat bekomen van de cultuurshock en mijn vergruisde wereldbeeld. Het idee dat ik van Belgen had - en het beeld dat ik van hun denkbeeld over Nederlanders had - bleek absoluut niet te kloppen :D . Dus ik wordt door kotgenoten (allen Vlaams) liefkozend, gekscherend maar toch ook wel ergens ernstig gemeend regelmatig voor 'die gekke/rare Hollander' uitgemaakt ;)

Ik versta wel steeds meer Vlaams (tenzij het in lekker plat dialect gaat), mede dankzij diezelfde kotgenoten en een Vlaamse studiegenote. (Veel studenten zijn hier Nederlands, maar we hebben toch mooi een paar Belgen erbij weten te scharrelen. )
Ik leer ook veel over mezelf. Soms diepgaande zaken, vaker heel wat oppervlakkiger: zo dacht ik dat ik nooit een voorkeur had in de patatfrietdiscussie, maar dat blijkt niet geheel te kloppen...ik zeg vaker patat dan de Belgen lief is...;)
En over poepen en op je poep zitten hoef ik jullie niks te vertellen natuurlijk. Dat went maar niet. Dus ik gniffel nog steeds al een 16jarige puber wanneer het weer voorbij komt.

En het fietsen hier ook wel nooit wennen (in de eerste 2 weken stond ik 2x bij de fietsenmaker :') )

Maar ik heb het hier wel naar mijn zin :Y . De studie is retezwaar, maar het is tot nu toe goed geregeld. De proffen zijn zeer bevlogen en behulpzaam, en ik heb inmiddels een leuke groep medestudenten waar ik veel mee optrek.
pi_186066950
fijn dat je je weg gevonden hebt.
Wat studeer je en wat ga je in Gent studeren?

Ik heb van 2007-2010 gestudeerd in het o zo bruisende :N Turnhout. De grafische afdeling van Artesis Hogeschool (hogeschool Antwerpen) zat hier toen nog. Ik was de enige Nederlandse van de opleiding (120 studenten over 3 jaar verdeeld, dus kleine afdeling).
Maar zat met 4 meiden op kot, en een van mijn studie en nadien kot vriendin woonde tegen de grens van Maastricht. Dus die heeft veel voor mij betekend toen, die begreep die gekke Hollander van boven de sloot wel.
Mijn 2 Antwerpse kotgenootjes kon ik de eerste maand niet volgen als die onderling bezig waren. haha

Veel van mijn klasgenoten waren toen der tijd niet veel verder dan hun Kempisch dorp geweest. Hooguit voor een festivals, jeugbewegingkamp of vakantie. En Turnhout was dan al "groot".

Ohja fietsenmaker heeft hier ook goed verdiend aan mijn fiets(banden) en heb in 4 jaar tijd al 2x band van mn auto mogen vervangen vanwege slechte staat van het wegdek.
Van de week nog met collega's over wegentax gehad en een van hen vond dat ik overdreef over slecht wegdek :? o|O

@Candaasje zit je al op de FB groep nederlanders in Antwerpen?
pi_186069470
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 14:03 schreef Roosgeluk het volgende:

Ohja fietsenmaker heeft hier ook goed verdiend aan mijn fiets(banden) en heb in 4 jaar tijd al 2x band van mn auto mogen vervangen vanwege slechte staat van het wegdek.
Van de week nog met collega's over wegentax gehad en een van hen vond dat ik overdreef over slecht wegdek :? o|O

Misschien ligt dat ook wel een beetje aan je rijkunsten. :)

In anderhalf decennium niet een keer plat gereden. En toch heel wat rond gereden in België.
pi_186075171
Een keer flinke schroef uitgehaald (stuk band open gereten) en de andere keer had er ook "iets" ingezeten waardoor ie langzaam leeg blef lopen. Misschien gewoon 2x dikke pech gehad.
Als t mijn rijstijl zou geweest zijn hadden alle 4 de banden afgezien.

Fietsbanden tja heb in NL meer dan het dubbele aan km's gefietst en hier toch veel vaker lek gereden (en gevloekt op die *** kasseien).
pi_186093275
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 14:03 schreef Roosgeluk het volgende:
fijn dat je je weg gevonden hebt.
Wat studeer je en wat ga je in Gent studeren?

Ik heb van 2007-2010 gestudeerd in het o zo bruisende :N Turnhout. De grafische afdeling van Artesis Hogeschool (hogeschool Antwerpen) zat hier toen nog. Ik was de enige Nederlandse van de opleiding (120 studenten over 3 jaar verdeeld, dus kleine afdeling).
Maar zat met 4 meiden op kot, en een van mijn studie en nadien kot vriendin woonde tegen de grens van Maastricht. Dus die heeft veel voor mij betekend toen, die begreep die gekke Hollander van boven de sloot wel.
Mijn 2 Antwerpse kotgenootjes kon ik de eerste maand niet volgen als die onderling bezig waren. haha

Veel van mijn klasgenoten waren toen der tijd niet veel verder dan hun Kempisch dorp geweest. Hooguit voor een festivals, jeugbewegingkamp of vakantie. En Turnhout was dan al "groot".

Ohja fietsenmaker heeft hier ook goed verdiend aan mijn fiets(banden) en heb in 4 jaar tijd al 2x band van mn auto mogen vervangen vanwege slechte staat van het wegdek.
Van de week nog met collega's over wegentax gehad en een van hen vond dat ik overdreef over slecht wegdek :? o|O

@:candaasje zit je al op de FB groep nederlanders in Antwerpen?
Ik zal me eens aanmelden bij die FB groep! :Y Nog niet gedaan.

En ik studeer diergeneeskunde. Bachelor wordt zowel in Antwerpen als Gent gegeven, master enkel in Gent. :)
pi_186365564
Vraagje: ik ga morgen met dochter van 4 naar de Panne. Dinsdag doen we plopsaqua en na een overnachting Plopsa park. Weet iemand een eetgelegenheid in de buurt waar ik rustig met een 4 jarige wat kan eten savonds? Anders wordt het Mac ofzo, maar wil eens wat anders.
pi_186365997
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 18:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vraagje: ik ga morgen met dochter van 4 naar de Panne. Dinsdag doen we plopsaqua en na een overnachting Plopsa park. Weet iemand een eetgelegenheid in de buurt waar ik rustig met een 4 jarige wat kan eten savonds? Anders wordt het Mac ofzo, maar wil eens wat anders.
Een McDonald's in de buurt is daar niet voor zover ik weet.
Veel beter dan een frituur of een restaurant(je) ga je volgens mij niet tegenkomen.
pi_186366192
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 18:32 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Een McDonald's in de buurt is daar niet voor zover ik weet.
Veel beter dan een frituur of een restaurant(je) ga je volgens mij niet tegenkomen.
In Koksijde schijn je een Mac te hebben.
pi_186366879
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 18:44 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

In Koksijde schijn je een Mac te hebben.
Inderdaad, daar is er eentje. Die kende ik dus niet.
Er is in De Panne zelf een Delhaize (supermarkt), eventueel kunnen jullie daar langsgaan en alvast iets halen om te eten. Dat bespaart eten kopen in het park. Plopsa is zeker niet goedkoop..
pi_186367090
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 19:21 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Inderdaad, daar is er eentje. Die kende ik dus niet.
Er is in De Panne zelf een Delhaize (supermarkt), eventueel kunnen jullie daar langsgaan en alvast iets halen om te eten. Dat bespaart eten kopen in het park. Plopsa is zeker niet goedkoop..
Ah top! Dat ligt aan dezelfde weg als ons verblijf. Zullen ze vast wel wat hebben inderdaad :)
pi_186405372
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 19:21 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Inderdaad, daar is er eentje. Die kende ik dus niet.
Er is in De Panne zelf een Delhaize (supermarkt), eventueel kunnen jullie daar langsgaan en alvast iets halen om te eten. Dat bespaart eten kopen in het park. Plopsa is zeker niet goedkoop..
We zijn naar een frietkot in Veurne geweest. Echt superlekkere friet gegeten met een lekkere hamburger erbij. Leuk stadje!
pi_186420853
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 21:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

We zijn naar een frietkot in Veurne geweest. Echt superlekkere friet gegeten met een lekkere hamburger erbij. Leuk stadje!
En wat vonden jullie van Plopsaland en Plopsaqua? :)

Laat maar, ik zie dat jullie ook in het Plopsaland topic hebben gepost.
pi_186428229
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 21:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

We zijn naar een frietkot in Veurne geweest. Echt superlekkere friet gegeten met een lekkere hamburger erbij. Leuk stadje!
Veurne is inderdaad een prachtig stadje. :Y (Helaas totaal onbekend, en zo zijn er veel in het Vlaamse land)
pi_186431498
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 23:04 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Veurne is inderdaad een prachtig stadje. :Y (Helaas totaal onbekend, en zo zijn er veel in het Vlaamse land)
Wij hebben daar nadat onze gastheer bij de B&B ons daarop gewezen had bij Passe Vite wat gegeten. Dochter wilde graag patat en we waren eigenlijk van plan om naar de mac te gaan in Koksijde.
Ik heb nog nooit zulke lekkere patat op. Je zou zeggen dat patat patat is, maar ik proefde zeer zeker heel veel verschil tussen wat ik daar had en wat ik normaal bij de frituur bij mij om de hoek heb. Dus, mocht je er in de buurt zijn, zeker daar eens eten. Leuke en vlotte bediening ook :)

België is inderdaad prachtig. Ik ben sws fan van de Ardennen,maar Vlaanderen kan ook heel mooi zijn.
pi_186431580
Als je op Google zoekt naar een Belgisch stadje krijg je altijd foto's van mooie gebouwen en lege pleinen. Misschien vinden ze dat mooiere foto's? Ook bij Veurne, zouden ze niet snappen dat toeristen eerder een stadje met volle pleinen bezoeken? Want bij lege pleinen zal er wel niks te doen zijn.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186431597
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 07:59 schreef marzman het volgende:
Als je op Google zoekt naar een Belgisch stadje krijg je altijd foto's van mooie gebouwen en lege pleinen. Misschien vinden ze dat mooiere foto's? Ook bij Veurne, zouden ze niet snappen dat toeristen eerder een stadje met volle pleinen bezoeken? Want bij lege pleinen zal er wel niks te doen zijn.
Zoiets zou mij wel aan trekken. Ik ga weg van huis voor wat rust. Overigens waren er in die frituur wel wat Duitsers, dus er was daar wel wat toerisme.
pi_186431614
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:01 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Zoiets zou mij wel aan trekken. Ik ga weg van huis voor wat rust. Overigens waren er in die frituur wel wat Duitsers, dus er was daar wel wat toerisme.
Volle terrasjes en winkelstraten vind ik er toch gezelliger uit zien. In Nederland maken ze die foto's op een zonnige zaterdagmiddag en in België op zondagochtend zo vroeg mogelijk ofzo :)
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186431769
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:04 schreef marzman het volgende:

[..]

Volle terrasjes en winkelstraten vind ik er toch gezelliger uit zien. In Nederland maken ze die foto's op een zonnige zaterdagmiddag en in België op zondagochtend zo vroeg mogelijk ofzo :)
Ben ik ook wel met je eens. Ik kan me ook wel voorstellen dat de grotere steden de toeristen trekken en dat kleinere steden (Veurne is niet groot) een beetje in het niet vallen.

Ik vind België wel altijd super tof. Niet ver van huis en heb er toch een vakantiegevoel :) Alleen daar rijden tijdens de spits op de Antwerpse ring is absoluut niet goed voor je hart :')
pi_186431830
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ben ik ook wel met je eens. Ik kan me ook wel voorstellen dat de grotere steden de toeristen trekken en dat kleinere steden (Veurne is niet groot) een beetje in het niet vallen.

Ik vind België wel altijd super tof. Niet ver van huis en heb er toch een vakantiegevoel :) Alleen daar rijden tijdens de spits op de Antwerpse ring is absoluut niet goed voor je hart :')
En Brussel hetzelfde. De mensen die in die steden wonen zitten gewoon opgesloten in hun stad. Ik rijd in België vaak binnendoor. Veel mensen doen dat, het is op de binnenwegen ook veel drukker als in Nederland. Maar beter dan de ring waar je niet weet of je ritje 10 minuten of 3 uur duurt.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186432122
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:26 schreef marzman het volgende:

[..]

En Brussel hetzelfde. De mensen die in die steden wonen zitten gewoon opgesloten in hun stad. Ik rijd in België vaak binnendoor. Veel mensen doen dat, het is op de binnenwegen ook veel drukker als in Nederland. Maar beter dan de ring waar je niet weet of je ritje 10 minuten of 3 uur duurt.
Waar woon je in België?
pi_186432188
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:56 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Waar woon je in België?
Turnhout, ik moet vaak richting Leuven en dan zou ik over de ring van Antwerpen en Brussel moeten. Binnendoor is dat beter te doen, alleen heb je soms een koers of kermis dat je om moet rijden.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_186434244
Antwerpen wordt relatief steeds goedkoper voor Nederla,nders

pi_186970070
Mag je als grensarbeiders eigenlijk dubbel stemmen voor de Europese parlement?

Dus een Belg, woonachtig in Nederland en werkt in België. Is verplicht om te gaan stemmen in België en wilt stemmen in Nederland voor Europese parlement.
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 16:50:55 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187537806
hallon!

is Mechelen een beetje leuk voor een weekend?

komt iemand er wel eens?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187566091
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:50 schreef sp3c het volgende:
hallon!

is Mechelen een beetje leuk voor een weekend?

komt iemand er wel eens?
Jazeker!

https://wonderfulwanderings.com/nl/wat-te-doen-in-mechelen/
pi_187707224
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 16:58 schreef LeesFoknl het volgende:
Auto rijden veel goedkoper. Verzekering gaat naar pk, dus veel diesels in België.
Dure cabrio's zijn veel goedkoper (aanschaf). Waarom? Dat weet ik niet, misschien omdat het genen ganse auto is, hij heeft namelijk geen dak.

Lang leve België !!

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Dat is voor een deel waar.
Verkeerbelasting laatste jaren ook erg afhankelijk van de milleu presatitie.
Toen ik naar Belgie ging betaalde ik meer verzekering voor mijn outo in plaats minder.

Goedkoper??

Of Nederland is veel duurder geworden.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 18:12:48 #50
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_187768190
Awel, een schoon poppeke poepen, da's naar mijn goesting, da's wel plesant.

:r 8)7 IK word niet goed van mezelf, zo melig.

In mijn jonge jaren heel veel uit geweest in België. Naar alleenstaandenavonden. Stond een garcon aan de deur en moest je je bewijs van alleenstaande tonen. In België was dat op het gemeentehuis te halen, in Nederland kende men het niet. Maar ik had kennelijk zo een typisch alleenstaande uiterlijk dat ik toch altijd toegelaten werd.

O~)
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')