abonnement Unibet Coolblue
pi_182589749
Ik hoor van verschillende kanten dat als een werkgever je verplicht om cliënten te bellen als je
1: ziek bent
2 cliënt niet thuis is
dat je dat mag weigeren als ze je geen werktelefoon geven, gebruik je toch je privé telefoon dat ze je dan een vergoeding moeten geven + reparatie bij schade als tijdens het werk de telefoon op de grond valt of iets dergelijks.
Maar horen en daarvan uit gaan of met bewijs komen zijn 2 verschillende dingen.
Ik ga liever het gesprek in met bewijs dat werkgever er wel heel makkelijk van af komt door de telefoonkosten op zijn werknemers af te wentelen.

Ik zie het niet echt in de cao staan en op internet kan ik alleen maar vinden over apps die de werkgever verplicht om op je privé telefoon te zetten. Niets over het verplicht stellen om cliënten te bellen (zelfs inval cliënten)

Ik heb wel de verplichte app op een oudere prive telefoon gezet om gezeik te voorkomen met de mededeling dat die alleen gebruikt wordt voor accorderen en verder niets.
Dan begint het gezeur, waarom heb je de cliënt niet gebeld, wat nu als er onderweg iets gebeurt, wat als we je moeten bereiken etc.

Iemand enig idee of er een wetsartikel is of dat het ergens in de cao (verpleeg, verzorging en thuiszorg) staat ?
pi_182589865
Denk niet dat je een wet of cao gaat vinden waarin geregeld is dat je het mag weigeren. Maar draai de zaak om: laat je werkgever maar met een wet of cao komen die jou verplicht privé-eigendommen beschikbaar te houden, al dan niet kosteloos, voor de uitvoering van je werk. Gaat ‘m netzomin lukken >:)
pi_182589897
Een werkgever dient te zorgen voor materiaal dat nodig is voor de uitvoering van het werk. Als zij willen dat je je privételefoon gebruikt, dan is een vergoeding daarvoor rechtvaardig, maar ik geloof niet dat er een wet is die dit verplicht.

Wat betreft schade: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel658
"2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer."
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_182589945
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 13:18 schreef Sorella het volgende:
wat als we je moeten bereiken etc.

Antwoord: "Dan moeten jullie mij een telefoon verstrekken".

Opgelost, slotje.

Ps: ik ben op mn privé telefoon ook bereikbaar voor mn werk, maar louter en alleen als ik daar:
1. Tijd voor heb.
2. Zin in heb.
3. Het me uitkomt.

Alleen als alle drie op het moment dat mijn werk belt positief zijn neem ik op. Anders niet. En als mijn werkgever vervolgens gaat lopen bitchen als een wijf dan geef ik hem exact hetzelfde antwoord wat ik hierboven al gaf.

Indien geen telefoon, dan ook niet bitchen. En als wel zeiken dan is dat tegen dovemansoren gericht :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_182589996
Het is allemaal niet zo heel moeilijk. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_182590183
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 13:25 schreef r_one het volgende:
Denk niet dat je een wet of cao gaat vinden waarin geregeld is dat je het mag weigeren. Maar draai de zaak om: laat je werkgever maar met een wet of cao komen die jou verplicht privé-eigendommen beschikbaar te houden, al dan niet kosteloos, voor de uitvoering van je werk. Gaat ‘m netzomin lukken >:)
Dit. Ik weet niet of je lid bent van een vakbond, TS? Maar die zou je ook nog dit vraagstuk kunnen voorleggen als je er met je werkgever niet uitkomt.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182590252
Zeg gewoon dat je alleen een vaste lijn hebt als je de telefoon daar niet voor wilt gebruiken. Het zou mij meer nog gaan over mijn nummer waarvan ik niet zou willen dat klanten dit hebben dan om risico's of kosten (waar spreken we over met de onbeperkt bellen abo's van een paar euro?)
Onder deze lijn niet schrijven
pi_182590420
quote:
Op donderdag 18 oktober 2018 13:44 schreef marzman het volgende:
Zeg gewoon dat je alleen een vaste lijn hebt als je de telefoon daar niet voor wilt gebruiken. Het zou mij meer nog gaan over mijn nummer waarvan ik niet zou willen dat klanten dit hebben dan om risico's of kosten (waar spreken we over met de onbeperkt bellen abo's van een paar euro?)
Niet er omheen draaien.
Wie betaalt bepaalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2018 13:54:54 ]
pi_182590477
Dat is een goeie R-One die ga ik onthouden.

Dat van het burgerlijk wetboek neem ik ook even eem spijkerbroek.

Klinkt makkelijk Vosss vandaar dat ik nu op gesprek mag komen :)

Ik ben lid van de vakbond oranjevogel1 maar die zijn al voor me bezig met mijn vorige werkgever dus ik d8: dit moet ik zelf toch wel kunnen doen, kleinigheidje :)

Heb ik ook gezegd marzman van die vaste lijn, maar aan de andere kant denk ik ook: waarom moet ik kosten maken om cliënten te bellen terwijl daar toch coördinators/planners voor zijn.
Ik wil ook niet dat mijn nummer bekend wordt bij cliënten dat heb ik al aangegeven nadat ik hoorde dat ze soms nummers aan cliënten geven, ik maak zelf wel uit wie mijn nummer krijgt.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 14:08:38 #10
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_182590658
Het is niet voor niks een privé telefoon. Zou echt zeggen bekijk het maar als het zo moet neem ik helemaal niet meer op
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_182591082
Ik kan wel wat met jullie opmerkingen :)
Normaal vermijd ik conflicten maar dit was het druppeltje en deze keer zet ik door.
Als ze alleen maar kunnen nemen dan ben ik klaar met geven.
pi_182591517
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:42 schreef Sorella het volgende:
maar dit was het druppeltje
Vertel ... waarmee is jouw emmertje nog meer gevuld?
pi_182598403
Ik lees mee, want ik werk parttime in de zorg bij clienten thuis. De zusters hier hebben allemaal een telefoon van werk gekregen, maar bijvoorbeeld de huishoudelijke hulpen moeten inderdaad met hun eigen telefoon bellen naar cliënten indien die niet thuis zijn en als ze ziek zijn. Inderdaad een rare zaak want het bedrijf stelt dus eigenlijk verplicht dat je zelf een mobiele telefoon hebt en daarmee kosten maakt die eigenlijk voor het bedrijf moeten zijn.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 21:44:58 #14
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_182598740
De werkgever is wettelijk verplicht de werknemer de gereedschappen te verschaffen waarmee deze het werk kan uitvoeren. Dat geldt voor bureaustoelen, dienbladen, ovchipkaartlezers en hamers, en net zo goed voor telefoons waarmee gewerkt moet worden (art 7.658 BW).
Prrrrr
pi_182599138
Werkgever dient in beginsel zorg te dragen voor alle (hulp)middelen die je nodig hebt voor de uitoefening van je werkzaamheden. In afwijking van het voorgaande kan ook (individueel of collectief) worden afgesproken dat het beschikbaar stellen van de benodigde middelen wordt vervangen door een financiële vergoeding van waaruit de werknemer zelf de benodigde middelen kan bekostigen.Echter, in geval van de telefoon spelen er in mijn ogen nog twee zaken die veel belangrijker zijn.

De eerste is de privacy van de werknemer. Wanneer je als werknemer je privé-telefoonnummer moet delen met cliënten, klanten, opdrachtgevers of collega's wordt de privacy simpelweg onnodig aangetast.

De tweede is verstoring van rust in de vrije tijd. Je werkt een X aantal uren per week, het is logisch dat je die uren voor werkgerelateerde zaken bereikbaar bent. Maar een week heeft 168 uur en een normale werkweek duurt maximaal 40 uur die andere 128+ uren heb je vrij, en mag je verwachten dat je niet om de haverklap op je privé telefoon gestoord wordt. Wanneer je een werktelefoon hebt kun je die in je vrije tijd uitzetten. Je privé telefoon heb je om in je vrije tijd voor privé doeleinden juist te kunnen gebruiken.

Om bovenstaande twee redenen is zeker bij contact met klanten/cliënten/opdrachtgevers het eigenlijk noodzakelijk om voor de werkgerelateerde gesprekken een aparte telefoon met apart nummer te gebruiken en nooit je privé-telefoonnummer. De kosten gaan in dit geval dus véél verder dan alleen de belkosten.

Kosten als je toch al een abonnement met belbundel hebt zijn minimaal. Om die reden ben ik dan ook de beroerdste niet om bij mijn huidige werkgever mijn privé telefoon voor communicatie met directe collega's te gebruiken. Bij deze werkgever gaat dat goed en wordt ik zelden buiten werktijd gebeld. Voor contact met klanten kan ik altijd een vaste lijn gebruiken. Het is een klein bedrijf en iedereen respecteert elkaars privacy en vrije tijd.

Mijn vorige werkgever had mij een telefoon van de zaak gegeven. Die lag in mijn vrije tijd doorgaans op trilstand op een kastje in de woonkamer. Gezien de zeer wisselende werktijden en zeer variabele planning had ik op dit nummer vaak contact met de planner, ook in mijn vrije tijd. Soort van onderdeel van de functie en geen punt zolang het begrip "vrije tijd" ook gerespecteerd wordt. Minder leuk werd het toen ik er van mijn afdelingshoofd commentaar op kreeg dat ik na een nachtdienst pas om 16.30 terug belde, nadat hij al 4 keer mijn voicemail had volgesproken. Toen heb ik meneer verteld dat ik het helemaal niet erg vind om voor kort overleg in mijn vrije tijd een telefoontje te plegen, maar dat ik na een nachtdienst toch echt mijn telefoon op stil heb staan totdat ik netjes mijn 8 uurtjes slaap heb gehad en vervolgens de tijd genomen heb om te douchen en ontbijten, maar dat ik op een voor mij geschikt moment altijd zal terugbellen naar aanleiding van een gemiste oproep of voicemailbericht. Dat vond meneer niet genoeg, waarop ik hem geantwoord heb dat ik dan graag langs kwam voor de salarisonderhandeling voor de 24-uurs beschikbaarheid die hij me wilde opleggen.
pi_182605615
Errr zeg je nou dat je clienten moet bellen terwijl jij ziek thuis zit? Dat hoeft helemaal niet. Je bent ziek, en kan dus niet werken, en contact met clienten valt onder werk.

Als je wel bereid bent te bellen naar clienten is dat een gunst vanuit jou, geen verplichting.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_182605808
Wij behoren eerst de cliënt te bellen om ze zeggen dat je ziek ben en te vragen of ze hulp willen (99% wil dat) en daarna het bedrijf om te zeggen dat je ziek bent en wie er hulp wilt hebben.
pi_182605836
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:12 schreef r_one het volgende:

[..]

Vertel ... waarmee is jouw emmertje nog meer gevuld?
Denk niet dat ik dat mag zeggen van de vakbond maar het loopt al een half jaar en eind is nog niet aan de horizon verschenen. (vorige werkgever trouwens niet deze)
pi_182605957
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:05 schreef Sorella het volgende:
Wij behoren eerst de cliënt te bellen om ze zeggen dat je ziek ben en te vragen of ze hulp willen (99% wil dat) en daarna het bedrijf om te zeggen dat je ziek bent en wie er hulp wilt hebben.
Nee, dat horen jullie helemaal niet te doen. Als jullie ziek zijn horen jullie je ziek te melden bij je werkgever. Die werkgever moet dan de cliënten gaan bellen en eventuele vervanging regelen. Daar heb je als zieke werknemer verder niks mee van doen.
pi_182606065
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, dat horen jullie helemaal niet te doen. Als jullie ziek zijn horen jullie je ziek te melden bij je werkgever. Die werkgever moet dan de cliënten gaan bellen en eventuele vervanging regelen. Daar heb je als zieke werknemer verder niks mee van doen.
En dat vind ik nu dus ook samen met die andere punten maar iedereen heeft toch een mobiel dus waarom zou je die dan niet gebruiken. Weiger je dat heb je geen hart voor de zaak en ben je moeilijk. Nou dan maar moeilijk

Weet je je doet dit werk voor de mensen die je nodig hebben en daar maken de bedrijven gebruik van want je wilt je cliënten niet in de steek laten.
pi_182607193
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:05 schreef Sorella het volgende:
Wij behoren eerst de cliënt te bellen om ze zeggen dat je ziek ben en te vragen of ze hulp willen (99% wil dat) en daarna het bedrijf om te zeggen dat je ziek bent en wie er hulp wilt hebben.
Gewoon een bericht sturen dat je ziek bent en je stem kwijt ;)
pi_182611886
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 11:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gewoon een bericht sturen dat je ziek bent en je stem kwijt ;)
Dat is een goeie wie weet ga ik die ooit een keer gebruiken.
pi_182612276
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:37 schreef Sorella het volgende:

[..]

Dat is een goeie wie weet ga ik die ooit een keer gebruiken.
Je kan ook iemand laten bellen dat je in coma wordt gehouden op de IC.
Laat ze je dan maar eens dwingen om je cliënten te bellen!

Nonsens natuurlijk, maar soms moet je dingen even in het extreme trekken om je punt te maken.
pi_182612630
Ik w8 het wel af, jullie hebben me in ieder geval goed geholpen.
pi_182612640
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:30 schreef Kemestry het volgende:
Ik lees mee, want ik werk parttime in de zorg bij clienten thuis. De zusters hier hebben allemaal een telefoon van werk gekregen, maar bijvoorbeeld de huishoudelijke hulpen moeten inderdaad met hun eigen telefoon bellen naar cliënten indien die niet thuis zijn en als ze ziek zijn. Inderdaad een rare zaak want het bedrijf stelt dus eigenlijk verplicht dat je zelf een mobiele telefoon hebt en daarmee kosten maakt die eigenlijk voor het bedrijf moeten zijn.
Misschien werken we wel voor hetzelfde bedrijf :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')