Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.
Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.
Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGRquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid.
Klopt helemaalquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid.
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
40.000 km heb je nog niet eens nieuwe banden nodig.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud.
Yep. Dr Phil vind ik wel tof. Kies je voor een beslissing, dan kies je ook voor de consequenties van die beslissing. Maar, dat vinden veel mensen heel vervelend.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
Maar goed, welk lease contract heb je op het oog, qua uitvoering en maandbedrag?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:05 schreef halfway het volgende:
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
Ja, maar de meeste mensen die dit doen willen 'gewoon' een andere auto, hebben daar het geld niet voor, laat staan voor een NIEUWE auto, kunnen dat niet zo goed hebben en komen dan bij PL uit, en dat is dan geweldig he. Het geld er niet voor hebben om hem te kopen, maar tóch volgende week al die splinternieuwe auto voor de deur hebben staan.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.
Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.
Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.
En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast
Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.
Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.
Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.
En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast
Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.
Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.
Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..
Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaringquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling!quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring.
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motorquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.
Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.
Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Tijd om een rij cursus te doen?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease? Nieuw, geen omkijken naar, bij het uitzoeken ook gelijk de MRB en verzekering geregeld - gemakquote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Dat is inderdaad ook een optie. Misschien wel de verstandigste. Tenzij je absoluut nieuw wilt rijden.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Oh nee, dán is er niets aan de hand natuurlijk, als je aan die 3 voorwaarden voldoet.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease?
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.
Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.
Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..
Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |