Talkshowrel ettert door
Moddergooien na veelbesproken RTL Late Night-uitzending
Na een weekend lang moddergooien blijft het voor de kijker onduidelijk: heeft RTL Late Night Jenny Douwes in de veelbesproken uitzending van vrijdag een hak gezet? Of was het het boegbeeld van de A7-blokkade zélf die de afspraken met het tv-programma niet nakwam? Verwijten vliegen over en weer.
De rel ontstond nadat presentator Twan Huys volgens Jenny Douwes zou hebben beloofd geen anti-Zwarte Pietactivisten bij haar aan tafel te zetten, maar dat vervolgens wel deed.
GelijkwaardigGoran Sluiter, advocaat van anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie, beweert op zijn beurt dat het niet RTL Late Night maar Jenny Douwes is die zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Door de redactie was, volgens hem, aangestuurd op een gelijkwaardig gesprek aan tafel tussen de kemphanen. Douwes zou hierop vlak voor de uitzending zijn teruggekomen en begon „op onredelijke wijze de voorwaarden van het gesprek en de inhoud te dicteren”, stelt Sluiter zaterdag.
Mr. Wim Anker, raadsman van Douwes, wijst er in zijn reactie een dag later op dat vooraf juist nooit gesproken is over een tafeldiscussie, laat staan dat hierin is toegestemd door zijn cliënt. „Van Jenny heb ik vernomen dat Huys op haar verzoek voor het begin van de uitzending haar zijn woord heeft gegeven dat de heer Afriyie niet samen met haar aan tafel zou komen.” Dat dit alsnog gebeurde en hen nu verweten wordt hun poot stijf te hebben willen houden, noemt Anker „onterecht en teleurstellend”.
RampVoor Twan Huys is de hoogopgelopen discussie een journalistieke ramp, bekende hij. „Ik wilde deze rel totaal niet. Ik doe dit vak nu dertig jaar en betrouwbaarheid staat hoog in mijn vaandel. Je kunt niet mensen een belofte doen en die niet nakomen.” Volgens de RTL-presentator is dat dan ook niet gebeurd. „De eerste afspraak met Douwes’ advocaat was dat iedereen aan tafel zou zitten bij dit gesprek. Op het moment dat zij aan tafel kwam leek het erop dat zij alleen aan tafel kon gaan zitten en dat Jerry op de eerste rij commentaar zou geven. Er gebeurt iets waar ik niet op was voorbereid, waar de redactie niet op was voorbereid. Een afspraak die stond is anders worden. Een afspraak die wij gemaakt hebben is niet nageleefd en daar is iets anders voor in de plaats gekomen. Daar kun je niet zo heel veel aan doen.”
TeleurstellingHet resultaat is sowieso teleurstelling aan twee kanten. Bij kamp Afriyie, „omdat het gesprek dat volgde niet voldeed aan de gewekte verwachtingen, omdat deelname van Jerry te beperkt was en de gespreksleider onvoldoende ingreep om hem te kunnen laten uitpraten”, aldus mr. Sluiter. En bij kamp Douwes omdat „de heer Huys had moeten spreken van een miscommunicatie in de voorfase en niet de verwijten bij mij en cliënte had moeten leggen”, aldus mr. Anker.
https://www.telegraaf.nl/(...)ate-night-uitzendingDat wordt gezellig vanavond