abonnement Unibet Coolblue
pi_184688666
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:16 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tja.. dat doen natuurlijk alle verkopers. ze moetenimmers verkopen. Isolatieboeren zeggen ook standaard dat spouwmuurisolatie "500-750 euro per jaar bespaart" (of 45% van de stookkosten). Beetje overgenomen van milieucentrale..

Sommige zijn wat eerlijker en zeggen dat je meer moet denken in de vorm van 20-30% besparing. In mijn geval misschien zelfs maar 10% besparing omdat ik al warmtepomp+isolatie heb en deze "vervangt" met extra isolatie.

zelf nadenken en narekenen blijft handig.
Ik heb ook 1 muur spouw laten vullen. No way in hell dat dat 30% heeft bespaard.
Maar het is onberekenbaar, want ik heb tegelijkertijd tig andere dingen gedaan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_184688682
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:18 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik heb ook 1 muur spouw laten vullen. No way in hell dat dat 30% heeft bespaard.
Maar het is onberekenbaar, want ik heb tegelijkertijd tig andere dingen gedaan.
Waarom 1 muur en niet alle muren? Een van de "als"-en is natuurlijk dat alle muren worden geisoleerd.

Die 30% is ook bedoeld voor een hoekwoning 2/1 kap. (zoals mijne)
pi_184688683
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Nee, eerst was het 2020. Dat kan eind zijn, maar ook begin 2020. Nu is het dus naar 2021 verplaatst. Maar nog steeds zonder toezeggingen.
https://www.zelfenergiepr(...)-verlengen-tot-2021/

Ik wist het wel dat ik het al eens gelezen had :)

En nee, dat was nog niet officieel dat het ook zo ging gebeuren. Maar het is nu ook niet officieel dat het in 2021 wel gaat gebeuren.

Dus het nieuws was er al wel eerder (dat het er aan kwam).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_184688721
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:19 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Waarom 1 muur en niet alle muren? Een van de "als"-en is natuurlijk dat alle muren worden geisoleerd.
Omdat mijn voorkant gevel en achterkant gevel geen spouw hebben. En de andere muur een tussenmuur is met de buurman. Dus spouw of niet, doet daar bijzonder weinig.

Ik heb een hoekwoning, dus de kopse kan was belangrijk. Die spouw was ook heel groot, zo'n 14-18 cm. Die zit nu helemaal vol.

Inmiddels heb ik de hele voor en achter geval laten metselen (was keralit) en daar tussen zit nu een kleine spouw. Die blijft echter leeg (is 1-2 cm). Daarin zitten nu aluminium kozijnen met triple glas.

Ik zit in de zonnepanelen en warmtepomp wereld, dus energiezuinig is nu mijn ding. Hele woning is van kruipruimte tot nok gerenoveerd.

Als het bestond, had ik nu A+++ energielabel. Ik had al A voor de gevels, spouw, vloer, dak gedaan waren dankzij zonnepanelen en warmtepomp.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_184688755
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:14 schreef bambino het volgende:

[..]

Dit was toch al bekend? Ik had het een tijd terug ook al gelezen dat het nu 2021 zou worden.

[..]
Klopt, is geen verrassing maar wel een bevestiging ;)

quote:
Bij het "oost/west" systeem zit er tussen de panelen zelf nauwelijks verschil. Dus een 2MPP omvormer had (bijna) hetzelfde gedaan.
Echter heb je nu 32x37 euro ex. btw betaald voor optimizers + meer voor de omvormer. Maar dit is 1 dag. Wat is 1 jaar?
Ik raad SolarEdge dan ook niet aan standaard, tenzij je echt niet anders kan. Al zijn er natuurlijk ook andere oplossingen, zoals van Tigo.

Voor het dak op m'n woning was het wel praktisch, zeker met 25+11 panelen, wat niet echt in 1 sting is te krijgen op een 3-fase omvormer maar wat met SolarEdge prima kan.

Het is hobby en ik zit op ¤1,08 per Wp incl. BTW dus denk dat ik een prima deal heb ;)
pi_184688787
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:19 schreef bambino het volgende:

[..]

https://www.zelfenergiepr(...)-verlengen-tot-2021/

Ik wist het wel dat ik het al eens gelezen had :)

En nee, dat was nog niet officieel dat het ook zo ging gebeuren. Maar het is nu ook niet officieel dat het in 2021 wel gaat gebeuren.

Dus het nieuws was er al wel eerder (dat het er aan kwam).
Een paar maanden geleden zou ie idd met een voorstel van verlenging komen. Dat moest het kabinet goedkeuren. En inderdaad, ik lees nog nergens dat de goedkeuring voor de verlenging officieel is verleend.
pi_184688800
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, is geen verrassing maar wel een bevestiging ;)

[..]

Ik raad SolarEdge dan ook niet aan standaard, tenzij je echt niet anders kan. Al zijn er natuurlijk ook andere oplossingen, zoals van Tigo.

Voor het dak op m'n woning was het wel praktisch, zeker met 25+11 panelen, wat niet echt in 1 sting is te krijgen op een 3-fase omvormer maar wat met SolarEdge prima kan.

Het is hobby en ik zit op ¤1,08 per Wp incl. BTW dus denk dat ik een prima deal heb ;)
Wij doen tegenwoordig steeds meer SolarEdge. Systeem werkt gewoon goed en weinig gezeik mee.

Tigo doen we tegenwoordig bijna niet meer. Prijs is inmiddels zo goed als gelijk, en dan is SE beter.

En SE op het systeem met 25+11 is echt niet raar. Zou ik ook als 1e hebben geadviseerd.
Maar die andere 32 met 16-16 kan makkelijk op een 2MPP (mits andere seizoenen geen directe schaduw).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_184688829
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Wij doen tegenwoordig steeds meer SolarEdge. Systeem werkt gewoon goed en weinig gezeik mee.

Tigo doen we tegenwoordig bijna niet meer. Prijs is inmiddels zo goed als gelijk, en dan is SE beter.

En SE op het systeem met 25+11 is echt niet raar. Zou ik ook als 1e hebben geadviseerd.
Maar die andere 32 met 16-16 kan makkelijk op een 2MPP (mits andere seizoenen geen directe schaduw).
Ja, klopt, dat zei ik ook al :P

Al moet ik zeggen, nu met de laagstaande zon heb ik wel forse schaduwen van de woning van de buren. Maar dat is niet genoeg om het prijsverschil te verantwoorden.

Ik heb het vooral gedaan voor de hobby, de statistieken en te kunnen bewijzen dat panelen op het noorden ook prima werken, als de aanschafprijs maar goed is ;)
pi_184688858
Sailliant detail. Door het gewiebel van wiebes heb ik (en een paar andere buren) afgezien van de postcoderoosregeling.

Het is mij namelijk te onduidelijk hoe deze in de toekomst uit gaat zien. Wiebes heeft tussen neus en lippen door iets gezegd dat daar ook wat gaat veranderen.

Zo zie je maar weer wat de impact kan zijn van deze onzekerheid. Die vent heeft meer kapot gemaakt dan dat we lief hebben.

(mijn 8,1kWp aan zonnepanelen zijn niet afdoende om mijn verbruik+warmtepomp af te dekken denk ik)

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Wij doen tegenwoordig steeds meer SolarEdge. Systeem werkt gewoon goed en weinig gezeik mee.
Enige tips over optimizers die niet aan springen? Ik heb er een vijftal die bij grauw weer niet mee doen. terwijl hun directe buren dus wel (met minimale levering van een paar watt) wel wakker springen.

Niks aan te doen en gewoon negeren? Of kan er toch wat mis zijn?
pi_184688930
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:32 schreef athlonkmf het volgende:
Sailliant detail. Door het gewiebel van wiebes heb ik (en een paar andere buren) afgezien van de postcoderoosregeling.

Het is mij namelijk te onduidelijk hoe deze in de toekomst uit gaat zien. Wiebes heeft tussen neus en lippen door iets gezegd dat daar ook wat gaat veranderen.

Zo zie je maar weer wat de impact kan zijn van deze onzekerheid. Die vent heeft meer kapot gemaakt dan dat we lief hebben.

(mijn 8,1kWp aan zonnepanelen zijn niet afdoende om mijn verbruik+warmtepomp af te dekken denk ik)

[..]

Enige tips over optimizers die niet aan springen? Ik heb er een vijftal die bij grauw weer niet mee doen. terwijl hun directe buren dus wel (met minimale levering van een paar watt) wel wakker springen.

Niks aan te doen en gewoon negeren? Of kan er toch wat mis zijn?
Dat is wel "normaal" gedrag helaas :P
Maar denk niet dat je er veel mee verliest.

Het gebeurt hier ook alleen op dagen dat het zo donker is dat de opbrengst van het hele systeem niet eens boven de 1kWh komt.

Een paar panelen op noord hebben het wel eens als het heel helder is en ze in de schaduw liggen. Pas als de zon dan in het westen staat, zijn ze er allemaal weer.
Maar de rest heeft dan toch nog amper wat opgewekt.
pi_184688965
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is wel "normaal" gedrag helaas :P
Maar denk niet dat je er veel mee verliest.

Het gebeurt hier ook alleen op dagen dat het zo donker is dat de opbrengst van het hele systeem niet eens boven de 1kWh komt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is wel "normaal" gedrag helaas :P
Maar denk niet dat je er veel mee verliest.
Naja... 5x5W is natuurlijk al voldoende om 5 webcams aan te sturen. Alle beetjes helpen. Tis ook dat ik irriteer aan die 0W op de schema.. Dus eigenlijk is het maar goed ook dat ik (nog) niet heb uitgevogeld waar ik de opwek per optimizer kan uitlezen via de API...

Ik verbaas me er gewoon over dat van dezelfde optimizers een paar niet meewerken. En de directe buren wel. Ze gebruiken toch dezelfde chips dus moeten net zo efficient zijn neem ik aan.

(maar goed, bij een stringomvormer zal de hele groep niet meewerken, dus moet ik me daar maar mee troosten)
pi_184688981
Ik zie het nu ook op noord, het is helder.
Enkele panelen hebben 3,75Wh opgeleverd, 4 staan nog op 0... ofwel ¤0,000825 x 4 voor die panelen misgelopen :P
pi_184688987
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:42 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[..]

Naja... 5x5W is natuurlijk al voldoende om 5 webcams aan te sturen. Alle beetjes helpen. Tis ook dat ik irriteer aan die 0W op de schema.. Dus eigenlijk is het maar goed ook dat ik (nog) niet heb uitgevogeld waar ik de opwek per optimizer kan uitlezen via de API...

(maar goed, bij een stringomvormer zal de hele groep niet meewerken, dus moet ik me daar maar mee troosten)
Watt of Wh ;)
pi_184689007
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zie het nu ook op noord, het is helder.
Enkele panelen hebben 3,75Wh opgeleverd, 4 staan nog op 0... ofwel ¤0,000825 x 4 voor die panelen misgelopen :P
Het gaat niet om geld, maar om de statistieken ;)

Anders kan ik wel stoppen met het optimaliseren van mijn warmtepomp. Want dat heeft me maar 4,40 bespaart...



quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Watt of Wh ;)
Op playback is het Watt. Zonder playback Wh. ;)

pi_184689055
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:45 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het gaat niet om geld, maar om de statistieken ;)

[ afbeelding ]

[..]

Op playback is het Watt. Zonder playback Wh. ;)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Naja, ik kijk naar het verschil in dagopbrengst, anders is het niet te berekenen :P
pi_184689090
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, ik kijk naar het verschil in dagopbrengst, anders is het niet te berekenen :P
Ik kijk naar het totaal.


Een zwarte paneel op de solaredgelayout blijf ik niks vinden (zwarte paneel op het dak wel weer heel mooi :P )

Maar het blijft knagen dat een vijftal optimizers dus blijkbaar "minder goed werken"
pi_184689143
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:50 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik kijk naar het totaal.
[ afbeelding ]

Een zwarte paneel op de solaredgelayout blijf ik niks vinden (zwarte paneel op het dak wel weer heel mooi :P )

Maar het blijft knagen dat een vijftal optimizers dus blijkbaar "minder goed werken"
Wil je het zeker weten of het optimizer gerelateerd is, dan zou je ze kunnen omwisselen op je dak.
Wel een klusje :P

Maar bedenk ook, je hebt dan misschien 0Wh staan, ze halen je string echter niet naar beneden.

Ik heb 25 (zuid / zuid-oost) + 11 (noord / noord-west) = 36 panelen in 1 string maar hoef me nooit druk te maken over welke panelen wel of geen zonlicht krijgen.
pi_184689161
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wil je het zeker weten of het optimizer gerelateerd is, dan zou je ze kunnen omwisselen op je dak.
Wel een klusje :P

Maar bedenk ook, je hebt dan misschien 0Wh staan, ze halen je string echter niet naar beneden.
Wat ik me dus afvraag is of de panelen ook daadwerkelijk niks leveren als de optimizers op 0W staan. Of dat ze wel stroom leveren, maar het wordt niet geregistreerd.
pi_184689192
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:54 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Wat ik me dus afvraag is of de panelen ook daadwerkelijk niks leveren als de optimizers op 0W staan. Of dat ze wel stroom leveren, maar het wordt niet geregistreerd.
Ook nog een optie, de optimizers krijgen de stroom voor hun eigen werking (dus ook het aanmelden) uit het paneel. Het zijn ook nog eens DC-DC omvormers, wat ook verlies geeft.

Verlies heb je altijd door optimizers. Hun kracht zit in het flexibel omgaan met schaduwval.
Zolang ik maar een stuk of 12 tot 16 panelen heb die nog enigszins licht opvangen, heb ik opbrengst van de string :)
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:31:07 #270
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_184690659
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:14 schreef bambino het volgende:

[..]

Hier is het dus berekenbaar inderdaad. 436 is je laagste. Die maal het aantal panelen. Dan weet je verschil in opwek. Dat maal stroom prijs.

Als dat 80 euro is, is jou investering dus (sorry dat ik het zeg) 100% nutteloos geweest.
Voor de prijs van 2 optimizers heb je nu meer stroom opgewekt, echter heb jij 15 duo optimizers gekocht á 42 euro stuk.

Heb je dan ook een dikke omvormer? Want ik ken duo optimizers op SolarEdge alleen vanaf 15k.

[..]

SE5K omvormer op 5.1kWp. Een vergelijkbare SMA met 7 jaar minder garantie kost meer.
De 2 stuks die je noemt moet 4 zijn in 2 jaar. Zoals ik al zei, zo veel mensen zo veel wensen. Ik kijk wat verder dan enkel de tvt. Wat voor jou 100% nutteloos is, kan voor mij waardevol zijn :)

Heb Eur 6.641,- betaald overigens. Met een opbrengst van Eur 2.377,- (bij 21ct/kWh) in 2 jaar zou dat alsnog op een tvt van <6 jaar komen wat volgens mij lang niet gek is. Uiteraard afhankelijk van de salderingsregeling.

Zo ver ik weet nog geen 'niet-aanspringende' optimizers gehad. Zal er eens op letten. Vind het wel irritant dat de SE5K 's ochtends als ie aan gaat véél lawaai maakt. Ik heb nu een slaapkamper op zolder gemaakt, niet direct aan het ketelhok, maar zou me niet verbazen als je hem toch hoort een kamer verder.

[ Bericht 6% gewijzigd door leolinedance op 29-01-2019 12:49:29 ]
pi_184691764
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:31 schreef leolinedance het volgende:

[..]

SE5K omvormer op 5.1kWp. Een vergelijkbare SMA met 7 jaar minder garantie kost meer.
De 2 stuks die je noemt moet 4 zijn in 2 jaar. Zoals ik al zei, zo veel mensen zo veel wensen. Ik kijk wat verder dan enkel de tvt. Wat voor jou 100% nutteloos is, kan voor mij waardevol zijn :)

Heb Eur 6.641,- betaald overigens. Met een opbrengst van Eur 2.377,- (bij 21ct/kWh) in 2 jaar zou dat alsnog op een tvt van <6 jaar komen wat volgens mij lang niet gek is. Uiteraard afhankelijk van de salderingsregeling.

Zo ver ik weet nog geen 'niet-aanspringende' optimizers gehad. Zal er eens op letten. Vind het wel irritant dat de SE5K 's ochtends als ie aan gaat véél lawaai maakt. Ik heb nu een slaapkamper op zolder gemaakt, niet direct aan het ketelhok, maar zou me niet verbazen als je hem toch hoort een kamer verder.
SMA is inderdaad duurder dan een losse SE omvormer.
Maar een Omnik 5k is goedkoper.

Dan nog hebben we het over 15 optimizers die je blijkbaar niet terugverdiend. Dus nutteloos is het, op basis van investering, terugverdientijd, rendement. De enige waarde die het voor jou kan hebben is:
2 jaar meer garantie op omvormer
Beter merk omvormer
Inzicht per paneel ipv per omvormer

Als dat je 650 euro (ik denk zelfs iets meer) waard is, ex btw. Be my guest.

Maar ik kijk er naar als verkoper, dit is normaal gesproken niet verkoopbaar omdat ik het niet kan verdedigen. Tenzij je precies aan die 3 punten hierboven veel waarde hecht.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 14:27:03 #272
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_184692669
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:35 schreef bambino het volgende:

Dan nog hebben we het over 15 optimizers die je blijkbaar niet terugverdiend.
Die begrijp ik echt niet...
pi_184692720
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die begrijp ik echt niet...
Je zegt nu 80 euro meer opgewekt te hebben dan zonder optimizers.
Dan verdien je blijkbaar de optimizers niet terug als je er zo weinig mee verdiend t.o.v. de kosten van optimizers.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 14:32:26 #274
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_184692777
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:29 schreef bambino het volgende:

[..]

Je zegt nu 80 euro meer opgewekt te hebben dan zonder optimizers.
Dan verdien je blijkbaar de optimizers niet terug als je er zo weinig mee verdiend t.o.v. de kosten van optimizers.
80 euro per jaar hè! :D
pi_184693923
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]

80 euro per jaar hè! :D
Ok, dan verdien je dus net geen 2 optimizers per jaar terug als je van die 80 uit gaat.

Is 7,5 voor alleen de optimizers.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')