abonnement Unibet Coolblue
pi_182788061
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 09:45 schreef livelink het volgende:

[..]

Ja, ik geloof dat ik dat ook wel prefereer, maar ik bedoel vooral dat ze de verplaatsing af moeten schaffen. Het boeit me dan niet zo veel of het permanent wintertijd of zomertijd is.
Ik ben het met je eens dat ze die verplaatsing af moeten schaffen
pi_182788071
Ik ben mijn kledingkast aan het opruimen. Wat een werk zeg. Heb nu al een hele berg te groot.
  zondag 28 oktober 2018 @ 10:06:50 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_182788311
Mijn eigen kledingkast zou nog wel meevallen. Maar mijn dochter heeft deze week haar kledingkast opgeruimd :o
Een hele vuilniszak met kleding mocht weg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_182788371
Kledingkast toevallig vorige week ook uitgemest. Stapels bewaren, verkoop, weggeefhoek en een zak voor de kledingcontainer.

quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 09:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wintertijd is onze normale tijd, als ze iets moeten afschaffen is het iig al niet de wintertijd.
Als je kijkt naar de ligging is de wintertijd eigenlijk ook niet onze normale tijd. Op de kaart valt nederland bij Greenwich in de tijdzone maar omdat het makkelijker is om als midden Europa dezelfde tijd te hebben zitten we in de winter in de +1 zone.

Nog een reden om voor de permanente wintertijd te kiezen als we van het wisselen af moeten.
pi_182788439
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 10:06 schreef livelink het volgende:
Mijn eigen kledingkast zou nog wel meevallen. Maar mijn dochter heeft deze week haar kledingkast opgeruimd :o
Een hele vuilniszak met kleding mocht weg.
Ik red het niet met 1 zal vrees ik. Ik ga maar eens op zoek naar een opkoper oid. Alles is nog goed.
  zondag 28 oktober 2018 @ 10:26:33 #106
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_182788640
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 10:09 schreef Elleska het volgende:
Kledingkast toevallig vorige week ook uitgemest. Stapels bewaren, verkoop, weggeefhoek en een zak voor de kledingcontainer.

[..]

Als je kijkt naar de ligging is de wintertijd eigenlijk ook niet onze normale tijd. Op de kaart valt nederland bij Greenwich in de tijdzone maar omdat het makkelijker is om als midden Europa dezelfde tijd te hebben zitten we in de winter in de +1 zone.

Nog een reden om voor de permanente wintertijd te kiezen als we van het wisselen af moeten.
We zouden inderdaad moeten kiezen voor de tijd die bij je tijdzone hoort. Dus Nederland GMT0

[ Bericht 0% gewijzigd door amaranta op 28-10-2018 13:20:41 ]
  zondag 28 oktober 2018 @ 12:27:56 #107
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182790507
Ik ben niet voor afschaffen maar als het dan toch moet laten we dan vooral de zomertijd behouden graag.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 28 oktober 2018 @ 12:30:58 #108
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_182790563
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 12:27 schreef laziness het volgende:
Ik ben niet voor afschaffen maar als het dan toch moet laten we dan vooral de zomertijd behouden graag.
Waarom?!? Waarom een tijd nemen die biologisch 1,5 uur (in t oosten) en bijna 2 uur (in t westen) afwijkt?

Ik kan er niet bij hoor, dat mensen dat willen.

Voor dat uurtje langer licht in de zomer? Als je op vakantie bent in Spanje is het ook een uur eerder donker (vanwege de lengtegraad) en daar klaagt ook niemand over vroeg donker.

En dan in de winter zo lang donker s ochtends dat we nog meer file en ongelukken etc hebben... -O-

Bah.

Van mij mogen ze over naar GMT! Nog een uur bovenop de wintertijd terugzetten.
Kwak
pi_182790632
Hier is het ‘s winter nu slechts van 8.30-15 uur licht en heb niet het idee dat dit voor meer ongelukken zorgt, eigenlijk.
Gelukkig wordt het zomers amper donker 😍

Ik heb me er niet in verdiept, maar gevoelsmatig vind ik de zomertijd logischer.
  zondag 28 oktober 2018 @ 13:00:42 #110
426379 elamanilo
elämänilo
pi_182790962
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 12:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Waarom?!? Waarom een tijd nemen die biologisch 1,5 uur (in t oosten) en bijna 2 uur (in t westen) afwijkt?

Ik kan er niet bij hoor, dat mensen dat willen.

Voor dat uurtje langer licht in de zomer? Als je op vakantie bent in Spanje is het ook een uur eerder donker (vanwege de lengtegraad) en daar klaagt ook niemand over vroeg donker.

En dan in de winter zo lang donker s ochtends dat we nog meer file en ongelukken etc hebben... -O-

Bah.

Van mij mogen ze over naar GMT! Nog een uur bovenop de wintertijd terugzetten.
+1
  zondag 28 oktober 2018 @ 13:03:17 #111
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182790996
Ja ik vind het irritant op vakantie dat het daar zo vroeg donker is. Ik hoef dat hier in NL niet. Ik geniet daar met heel mijn hart de hele zomer van.
Dat dit biologisch niet zou kloppen vind ik niet zo interessant. Maar ik heb dan ook totaal geen last van zomer- en wintertijd dus mijn biologische klok interesseert het allemaal geen mallemoer.
Dus ga ik voor mijn gevoel dat happy wordt van de lange lichte dagen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 28 oktober 2018 @ 13:30:42 #112
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_182791410
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 12:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Waarom?!? Waarom een tijd nemen die biologisch 1,5 uur (in t oosten) en bijna 2 uur (in t westen) afwijkt?

Ik kan er niet bij hoor, dat mensen dat willen.

Voor dat uurtje langer licht in de zomer? Als je op vakantie bent in Spanje is het ook een uur eerder donker (vanwege de lengtegraad) en daar klaagt ook niemand over vroeg donker.

En dan in de winter zo lang donker s ochtends dat we nog meer file en ongelukken etc hebben... -O-

Bah.

Van mij mogen ze over naar GMT! Nog een uur bovenop de wintertijd terugzetten.
Gelukkig maar dat er geen geldig referendum hierover is. Want door mensen met dit soort meningen gaat het “fout”.
Bijv de Brexit.

Maar ik ben ook voor terug naar GMT. Maar dus ook voor Spanje.
pi_182791697
Nou is de discussie hier niet zo gaande, maar we hebben nu al tientallen jaren dit systeem. Wat is de ramp als we voor zomertijd zouden gaan, bij een evt keuze..? Wat gaat er dan fout, dat nu goed gaat? Stel er komt een referendum en men kiest «fout», wat is de schade dan?
  zondag 28 oktober 2018 @ 14:14:08 #114
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_182792083
De schade is dan iig voor mij persoonlijk dat ik er enorm chagrijnig van word ;)

Ik heb er een hekel aan als het 's ochtend's lang donker is. Ik word dan niet goed wakker. Als het op de donkerste dagen dus zou duren tot kwart over 9 voordat de zon opgaat, zou ik daar zeer ongelukkig van worden.Maar goed, ik heb dan ook last van een herfstdip :(

Dat uur extra licht in de zomer boeit me niet zoveel, met lampjes aan is het in de tuin in de avond ook gezellig.
pi_182792142
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 12:36 schreef Roomsnoes het volgende:
Hier is het ‘s winter nu slechts van 8.30-15 uur licht en heb niet het idee dat dit voor meer ongelukken zorgt, eigenlijk.
Gelukkig wordt het zomers amper donker 😍

Ik heb me er niet in verdiept, maar gevoelsmatig vind ik de zomertijd logischer.
hier in nederland loopt ook alles in de soep bij een cm sneeuw terwijl jullie daar geen last van hebben
  zondag 28 oktober 2018 @ 14:29:49 #116
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182792366
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 13:48 schreef Roomsnoes het volgende:
Nou is de discussie hier niet zo gaande, maar we hebben nu al tientallen jaren dit systeem. Wat is de ramp als we voor zomertijd zouden gaan, bij een evt keuze..? Wat gaat er dan fout, dat nu goed gaat? Stel er komt een referendum en men kiest «fout», wat is de schade dan?
Nou dit inderdaad. Alsof de zomertijd willen aanhouden net zo fout is als de brexit.
Beetje overtrokken niet waar? 8)7
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 28 oktober 2018 @ 14:50:48 #117
56471 pinquit
oh my lama!
pi_182792960
Ik zit er ook niet op te wachten dat het straks in de winter om half 10/10u nog donker is hoor ;(
Dan lever ik dat onpraktische uurtje langer licht in de zomer er graag voor in.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  zondag 28 oktober 2018 @ 15:36:36 #118
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_182794102
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 14:29 schreef laziness het volgende:

[..]

Nou dit inderdaad. Alsof de zomertijd willen aanhouden net zo fout is als de brexit.
Beetje overtrokken niet waar? 8)7
Dat zei ik niet. Maar jij baseert nu je mening op een gevoel i.p.v. feiten. En dát is een tendens die ík vaker zie.
Ik gaf als voorbeeld de Brexit omdat dat daar nu ook gebeurd is. Veel mensen hebben spijt van de beslissing/keuze die ze hebben genomen omdat ze niet goed geďnformeerd waren.

Als er nu een referendum over de tijd zou komen zouden veel mensen (denk ík) op basis van hun gevoel (lekker lang licht) reageren in plaats van zich er echt in verdiepen. En dat zou dan, mijn inziens, zonde zijn van de uitslag.
  zondag 28 oktober 2018 @ 15:40:03 #119
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_182794148
Zulke dingen kun je beter door experts laten beslissen dan op basis van een volkspeiling inderdaad.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)nden-jetlag-a2752913

"Aanhoudende verstoring van onze klok leidt direct tot vermoeidheid, slaapstoornissen, overgewicht, hart- en vaatziekten en bovenal depressiviteit. Onze psychische en lichamelijke gezondheid zijn in grote mate afhankelijk van een goed werkende biologische klok. Niet voor niets ging de Nobelprijs voor geneeskunde vorig jaar naar baanbrekend onderzoek op dit vlak.

De biologische klok dateert uit het begin van de evolutie, meer dan drie miljard jaar geleden. Alle organismen op aarde beschikken over zo'n interne tijdmeter of klok, die onder invloed van zonlicht is afgestemd op hun geografische ligging.

Het kunstlicht heeft ons de afgelopen honderd jaar echter vervreemd van de ritmes van de natuur. Op elk willekeurig tijdstip van de dag kunnen we doen wat we willen. Dat is aan de ene kant een grote winst. Maar aan de andere kant heeft onze gezondheid ernstig te lijden onder de veronachtzaming van onze natuurlijke ritmes.

Het minste dat we kunnen doen is een kloktijd in stellen, die in de pas loopt met de geografische tijd, en daarmee met onze biologische klok. De zomertijd met zijn lange avonden lijkt aantrekkelijk, maar de wintertijd is beter voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid."
in de haak.
pi_182794582
Maar er zijn zoveel meer factoren. Biologische klok is een ding. Maar worden we met z’n allen nou zo veel gezonder om voor wintertijd te gaan dan voor zomertijd? Daar zou je eerder de 8-uur durende werkdag voor aan moeten passen.

Ik zou wel eens willen weten wat de ene vs de andere tijd voor gevolgen heeft voor economie, of voor het milieu. Persoonlijke voorkeur is leuk, maar de zomertijd is ttt met een reden ingevoerd natuurlijk.

Ik snap persoonlijk ook het megaprobleem met de twee tijden niet zo. Een dagje van de leg, is dat nou écht zo’n ramp?
  zondag 28 oktober 2018 @ 16:05:19 #121
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_182794648
De reden voor het invoeren van de zomertijd was het idee dat we er energiekosten mee zouden besparen. Dat bleek in de praktijk niet bepaald uit te komen, daarom is het eigenlijk gek dat we niet al veel eerder van die zomer-wintertijd wisseling afgestapt zijn.
in de haak.
  zondag 28 oktober 2018 @ 16:10:13 #122
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_182794792
Niet iedereen is maar 1 dagje van de leg, wie ben jij om te bepalen wat dat voor anderen betekent?

Bovendien waarom zou je er de toename in ongelukken en hartaanvallen voor overhebben die op die dagen plaatsvinden? 't Zal je kind / man / vriendin maar treffen.
in de haak.
  zondag 28 oktober 2018 @ 16:11:40 #123
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_182794813
Aanpassen van de 8 uur durende werkdag, daar ben ik ook voor. Maar dat staat nu niet echt ter discussie, dus dat onderwerp toevoegen helpt niet echt om hier de beste keuze in te maken.

Die biologische klok schijnt dus wel degelijk een belangrijke rol te spelen in onze gezondheid, en daar is behoorlijk wat onderzoek naar verricht.
in de haak.
pi_182794916
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 16:10 schreef trui het volgende:
Niet iedereen is maar 1 dagje van de leg, wie ben jij om te bepalen wat dat voor anderen betekent?

Bovendien waarom zou je er de toename in ongelukken en hartaanvallen voor overhebben die op die dagen plaatsvinden? 't Zal je kind / man / vriendin maar treffen.
Whooo chill ff :D
Ik bepaal niets, ik stel ter discussie of het nou echt zo’n ramp is.

En hier in Noorwegen is het ‘s winter veel meer donker (sommige plekken helemaal niet licht) en er gebeuren hierdoor echt niet meer ongelukken.

Het afschaffen zou alleen nut hebben wmb als er een probleem was dat opgelost wordt met het afschaffen. Dasrom mijn vraag: wat is het probleem?

In dat artikkel worden allemaal dingen genoemd als biologische klok en weet ik het. Maar het dagritme voor iemand in Madrid is al zo veel anders dan kn Tromsř, dat ik me afvraag of je deze «problemen» puur op zomer/wintertijd kunt afschuiven.
pi_182795213
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 16:10 schreef trui het volgende:
Niet iedereen is maar 1 dagje van de leg, wie ben jij om te bepalen wat dat voor anderen betekent?

Bovendien waarom zou je er de toename in ongelukken en hartaanvallen voor overhebben die op die dagen plaatsvinden? 't Zal je kind / man / vriendin maar treffen.
Ik heb er vaak een week voor nodig tot alles weer klopt.

Van de week had ik een collega over uit US, op de dag dat het wel weer met m ging moest hij weer terug. Hij was ook gewoon echt ziek van het tijdverschil.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')