abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182386708
Welkom bij het Centrale topic over Bijbel en Christendom :).

Wat is de bedoeling van dit topic?:

Discussiëren / vragen stellen over:

- (de geschiedenis en de oorsprong van) het christendom
- de verschillende stromingen
- prominente christenen / theologen / godsdienstwetenschappers
- de Bijbel, als ook de apocriefe geschriften
- godsbeeld (hoe zie je God etc)

Daarnaast zijn boekentips welkom, als ook interessante linkjes ^O^.

Doe maar liever niet:

- De bekende one-liners
- Topic kapen

Probeer een beetje respect op te brengen voor andermans denkwijze ;).
pi_182386761
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Hooguit samengesteld, niet opgeschreven he? En die katholieke canon wordt door de protestanten en ook door de JG braaf gehanteerd, zij het met kleine aanpassinkjes (en grote gevolgen)

Ze zouden bij het samenstellen toch ook tenminste hebben moeten nadenken en er een samenhangend geheel van kunnen maken?
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:18:44 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182386878
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:11 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ze zouden bij het samenstellen toch ook tenminste hebben moeten nadenken en er een samenhangend geheel van kunnen maken?
Daar heeft men inderdaad forse steken laten vallen. Met alle gevolgen van dien.

Maar wat was het alternatief? De hele geschiedenis opnieuw inkleuren? Dat had ook niemand gepikt...

[ Bericht 8% gewijzigd door hoatzin op 08-10-2018 11:45:29 ]
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:10:33 #4
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182388011
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:11 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ze zouden bij het samenstellen toch ook tenminste hebben moeten nadenken en er een samenhangend geheel van kunnen maken?
Dus er is niks vervalst?
pi_182388354
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daar heeft men inderdaad forse steken laten vallen. Met alle gevolgen van dien.

Maar wat was het alternatief? De hele geschiedenis opnieuw inkleuren? Dat had ook niemand gepikt...
Nou kijk, eenmaal ze toch aan het kiezen en plakken waren van stukjes waar ze oorspronkelijk gezien niet horen te zijn (om het toch een beetje naar hun zienswijze te kneden), konden ze datzelfde ook doen om gaten ed te dichten.
Ik geloof niet dat bij die manier van samenstellen ze zelf ook geloofden dat het zo was gegaan.
pi_182388411
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:10 schreef Manke het volgende:

[..]

Dus er is niks vervalst?
Heb ik ooit gezegd dat stukken vervalst worden? Volgens mij is het een kwestie van interpretatie. En als je bedoelt de samenstelling, van manipulatie :Y
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:36:01 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182388476
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nou kijk, eenmaal ze toch aan het kiezen en plakken waren van stukjes waar ze oorspronkelijk gezien niet horen te zijn (om het toch een beetje naar hun zienswijze te kneden), konden ze datzelfde ook doen om gaten ed te dichten.
Ik geloof niet dat bij die manier van samenstellen ze zelf ook geloofden dat het zo was gegaan.
Het is ook een heel gedoe geweest, het samenstellen van die canon. Vooral boeken als Openbaring, waarvan velen (om begrijpelijke reden) vonden dat het niet in de canon thuishoort. En laat dit (tezamen met Daniël) nu net het boek zijn waar JG hun ideeën aan ophangen.
pi_182388562
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is ook een heel gedoe geweest, het samenstellen van die canon. Vooral boeken als Openbaring, waarvan velen (om begrijpelijke reden) vonden dat het niet in de canon thuishoort. En laat dit (tezamen met Daniël) nu net het boek zijn waar JG hun ideeën aan ophangen.
Het is het boek van de christenen, dus waarom zouden JG dat niet moeten gebruiken?
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:41:36 #9
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182388574
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:32 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Heb ik ooit gezegd dat stukken vervalst worden? Volgens mij is het een kwestie van interpretatie. En als je bedoelt de samenstelling, van manipulatie :Y
Nee, je zegt juist dat ze dat niet hebben gedaan bij het samenstellen.
Heb je een voorbeeld van die onsamenhangendheid?
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:42:50 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182388612
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:41 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is het boek van de christenen, dus waarom zouden JG dat niet moeten gebruiken?
Hoezo "het" boek der christenen?
pi_182388678
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Nee, je zegt juist dat ze dat niet hebben gedaan bij het samenstellen.
Heb je een voorbeeld van die onsamenhangendheid?
Ik zei ook niet dat ze moesten vervalsen. Maar dat ze beter moesten puzzelen om de gaten te dichten zodat het ook nog lijkt te kloppen.

Voorbeeld van onsamenhangendheid kan ik nu niet opnoemen want eerlijk gezegd ken ik geen teksten meer uit mijn hoofd. De gedachte is wel blijven hangen dat er zoveel niet klopt
pi_182388704
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hoezo "het" boek der christenen?
Horen Openbaring en Daniël niet bij de bijbel en is de bijbel niet het boek der christenen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2018 12:47:14 ]
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:32:10 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182390952
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:47 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Horen Openbaring en Daniël niet bij de bijbel en is de bijbel niet het boek der christenen?
Openbaring is altijd een twistpunt geweest en hoort volgens velen niet in de canon. Er is ook geen touw an vast te knopen of wel soms? Daniel is ook deels apocalyptisch vol met visioenen, symbolen en dergelijke. Apocalyptische literatuur werd vaak geschreven tegen de achtergrond van vervolging en moet ook zo bekeken worden.
pi_182391230
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Openbaring is altijd een twistpunt geweest en hoort volgens velen niet in de canon. Er is ook geen touw an vast te knopen of wel soms? Daniel is ook deels apocalyptisch vol met visioenen, symbolen en dergelijke. Apocalyptische literatuur werd vaak geschreven tegen de achtergrond van vervolging en moet ook zo bekeken worden.
Wat bedoelde je dan toen je zei dat JG hun ideeën nu net aan die boeken ophangen? Want dat lijkt me logisch...
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:45:24 #15
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182392405
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:44 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat bedoelde je dan toen je zei dat JG hun ideeën nu net aan die boeken ophangen? Want dat lijkt me logisch...
Hoezo is dat logisch?
pi_182392699
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:47 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Horen Openbaring en Daniël niet bij de bijbel en is de bijbel niet het boek der christenen?
In de 4e eeuw betwijfelden Johannes Chrysostomus en andere bisschoppen of dit boek in het Nieuwe Testament thuis hoorde, voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik. De kerkvader Origenes ging hen voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden. Christenen in Syrië verwierpen het ook omdat het montanisme zich op dit boek baseerde. Het werd uiteindelijk wel in de nieuwtestamentische canon opgenomen. De oosters-orthodoxe kerk gebruikt het boek niet in de liturgie.
pi_182392773
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:44 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat bedoelde je dan toen je zei dat JG hun ideeën nu net aan die boeken ophangen? Want dat lijkt me logisch...
Logisch omdat deze boeken zeer verschillend interpreteerbaar zijn.
  maandag 8 oktober 2018 @ 16:04:15 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182392874
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Logisch omdat deze boeken zeer verschillend interpreteerbaar zijn.
ja dat zijn ze maar is het daarom logisch dat JG hun boodschap daarop baseren?
pi_182393019
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ja dat zijn ze maar is het daarom logisch dat JG hun boodschap daarop baseren?
Natuurlijk, kunnen ze lekker naar hun hand zetten zoals bv. de uitverkorenen. Om je te bescheuren.
pi_182394028
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:57 schreef ATON het volgende:

[..]

In de 4e eeuw betwijfelden Johannes Chrysostomus en andere bisschoppen of dit boek in het Nieuwe Testament thuis hoorde, voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik. De kerkvader Origenes ging hen voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden. Christenen in Syrië verwierpen het ook omdat het montanisme zich op dit boek baseerde. Het werd uiteindelijk wel in de nieuwtestamentische canon opgenomen. De oosters-orthodoxe kerk gebruikt het boek niet in de liturgie.
Het punt in die tijd was, dat Jeruzalem verwoest was en het gehele jodendom toen verdeeld is geraakt over de aarde en "Israël" niet meer bestond toen. Dus men wist inderdaad niet precies wat men met die teksten aanmoest, maar toch heeft men besloten het er in te laten.
En gelukkig weten we sinds afgelopen 70 jaar waarom :)
En dat je de teksten niet moet vergeestelijken en moet vertalen naar de christenen maar dat teksten op het huidige israël moeten slaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_182394270
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het punt in die tijd was, dat Jeruzalem verwoest was en het gehele jodendom toen verdeeld is geraakt over de aarde en "Israël" niet meer bestond toen. Dus men wist inderdaad niet precies wat men met die teksten aanmoest, maar toch heeft men besloten het er in te laten.
En gelukkig weten we sinds afgelopen 70 jaar waarom
Heeft er totaal niks mee te maken. Dit is een Helleens gnostische tekst, zelfs niet geschreven is door een gelovige jood.
quote:
En dat je de teksten niet moet vergeestelijken en moet vertalen naar de christenen maar dat teksten op het huidige israël moeten slaan.
Nog zo'n larrie van madam Blanche. Waar haal je telkens zulke onzin vandaan ???
[/quote]
pi_182396246
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hoezo is dat logisch?
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:57 schreef ATON het volgende:

[..]

In de 4e eeuw betwijfelden Johannes Chrysostomus en andere bisschoppen of dit boek in het Nieuwe Testament thuis hoorde, voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik. De kerkvader Origenes ging hen voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden. Christenen in Syrië verwierpen het ook omdat het montanisme zich op dit boek baseerde. Het werd uiteindelijk wel in de nieuwtestamentische canon opgenomen. De oosters-orthodoxe kerk gebruikt het boek niet in de liturgie.
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Logisch omdat deze boeken zeer verschillend interpreteerbaar zijn.
Het is logisch omdat toen JG bestond de bijbel er al was. Het is niet dat christelijke stromingen kijken naar wat er vóór de tegenwoordige bijbel gebeurde. Anders bestaat de christenheid niet, nietwaar. JG is christelijk dus het werkt met de bijbel zoals het nu is. Mét Openbaring en Daniël.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2018 18:57:54 ]
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:08:13 #23
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182396488
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]


[..]


[..]

Het is logisch omdat toen JG bestond de bijbel er al was. Het is niet dat christelijke stromingen kijken naar wat er vóór de tegenwoordige bijbel gebeurde. Anders bestaat de christenheid niet, nietwaar. JG is christelijk dus het werkt met de bijbel zoals het nu is. Mét Openbaring en Daniël.
Veel van wat er in Daniel staat is 'gebeurd', het Romeinse rijk was er nog niet maar wordt toch beschreven als het vierde beest met 10 horens, of in het beeld met 10 tenen.
De komst en afsnijden van de Christus staat er ook letterlijk en de datering is ook juist als je gaat rekenen vanaf 'wanneer het woord uitgaat', zoals beschreven in Ezra 1.
pi_182396501
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

Het is logisch omdat toen JG bestond de bijbel er al was. Het is niet dat christelijke stromingen kijken naar wat er vóór de tegenwoordige bijbel gebeurde. Anders bestaat de christenheid niet, nietwaar. JG is christelijk dus het werkt met de bijbel zoals het nu is. Mét Openbaring en Daniël.
Dat is niet mijn punt. Openbaringen en Daniël zijn onbetrouwbaar om er een eigen interpretatie aan te geven zoals de JG's doen.
pi_182396567
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:08 schreef Manke het volgende:

[..]

Veel van wat er in Daniel staat is 'gebeurd', het Romeinse rijk was er nog niet maar wordt toch beschreven als het vierde beest met 10 horens, of in het beeld met 10 tenen.
De komst en afsnijden van de Christus staat er ook letterlijk en de datering is ook juist als je gaat rekenen vanaf 'wanneer het woord uitgaat', zoals beschreven in Ezra 1.
En dus?
Is dat niet een kwestie van interpretatie verder? De tenen van Daniël moet ook nog steeds gebeuren, volgens JG interpretatie. Of eigenlijk aan het gebeuren, aangezien ze denken dat het op de Engelse-Amerikaanse macht slaat.
pi_182396631
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is niet mijn punt. Openbaringen en Daniël zijn onbetrouwbaar om er een eigen interpretatie aan te geven zoals de JG's doen.
Het is hoe dan ook toch toegevoegd en deel van de bijbel zoals het nu is, dus waarom zou JG dat niet moeten gebruiken?
Maar, als ik het goed heb, heeft JG hun boek Openbaring van hun boekenkast gehaald. Ik denk dat ze tot andere inzichten zijn gekomen.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:22:40 #27
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182396802
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:12 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En dus?
Is dat niet een kwestie van interpretatie verder? De tenen van Daniël moet ook nog steeds gebeuren, volgens JG interpretatie. Of eigenlijk aan het gebeuren, aangezien ze denken dat het op de Engelse-Amerikaanse macht slaat.
Ik weet het niet.

Ik weet wel dat de rest van m'n post weinig aan interpretatie overlaat, omdat het gewoon duidelijke taal is wat er in Daniel 9:25 staat, en dit niet after the fact kan zijn geschreven.

Laat dit gedeelte een bewijs zijn voor de goddelijke inspiratie van de tekst.
pi_182398271
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:17 schreef Hexxenbiest het volgende:

Het is hoe dan ook toch toegevoegd en deel van de bijbel zoals het nu is, dus waarom zou JG dat niet moeten gebruiken?
He halloooo wakker worden, wie zegt dat ze dit niet mogen gebruiken ?? Zie vorige antwoorden.
pi_182398376
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Manke het volgende:

[..]

Ik weet het niet.

Ik weet wel dat de rest van m'n post weinig aan interpretatie overlaat, omdat het gewoon duidelijke taal is wat er in Daniel 9:25 staat, en dit niet after the fact kan zijn geschreven.
Volgens onderzoekers die schriftkritisch te werk gaan, is het boek geschreven rond 165 v.Chr., tijdens de strijd van de Makkabeeën. Dan toch na de feiten ( voor de Nederlandstaligen: after the fact )
quote:
Laat dit gedeelte een bewijs zijn voor de goddelijke inspiratie van de tekst.
Niet dus. Volgende keer beter.
pi_182398397
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:16 schreef ATON het volgende:

[..]

He halloooo wakker worden, wie zegt dat ze dit niet mogen gebruiken ?? Zie vorige antwoorden.
Hoatz insinueerde zoiets.
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:49:57 #31
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182399087
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Volgens onderzoekers die schriftkritisch te werk gaan, is het boek geschreven rond 165 v.Chr., tijdens de strijd van de Makkabeeën. Dan toch na de feiten ( voor de Nederlandstaligen: after the fact )

[..]

Niet dus. Volgende keer beter.
Ok, ff googlen.


https://www.quora.com/Can(...)-is-really-authentic
Bron: jw.org

Verder googlen.


After the fact is een term dat ik van hier heb overgenomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Manke op 08-10-2018 20:59:55 ]
pi_182399313
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:21 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hoatz insinueerde zoiets.
Ik ben Hoatz niet.
pi_182399367
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:49 schreef Manke het volgende:

[..]

Ok, ff googlen.

https://www.quora.com/Can(...)-is-really-authentic
Bron: jw.org :D

Verder googlen.
Probeer eens een meer wetenschappelijke site.

quote:
After the fact is een term dat ik van hier heb overgenomen.
Je neemt nogal eens meer wat over. Aapjes doen dat ook.
[/quote]
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:00:24 #34
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182399377
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Probeer eens een meer wetenschappelijke site.

[..]

Je neemt nogal eens meer wat over. Aapjes doen dat ook.

Leerlingen en leraren ook. Vergeer adepten niet, want die weten alles al.

Geef er maar een (geen wiki dus) , ik ken er geen.
pi_182399444
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:00 schreef Manke het volgende:

Geef er maar een (geen wiki dus) , ik ken er geen.
Dat is duidelijk dat je er geen weet.
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:20:22 #36
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182399856
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is duidelijk dat je er geen weet.
Er is wel meer duidelijk :)
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:03:26 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182405967
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het is logisch omdat toen JG bestond de bijbel er al was. Het is niet dat christelijke stromingen kijken naar wat er vóór de tegenwoordige bijbel gebeurde. Anders bestaat de christenheid niet, nietwaar. JG is christelijk dus het werkt met de bijbel zoals het nu is. Mét Openbaring en Daniël.
Dit is geen antwoord op de vraag waarom het logisch is dat JG hun ideeën voornamelijk vanuit Daniël en Openbaring hebben geprojecteerd.

Dus nogmaals: waarom is dat logisch?

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 09-10-2018 11:28:36 ]
pi_182413595
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op de vraag waarom het logisch is dat JG hun ideeën voornamelijk vanuit Daniël en Openbaring hebben geprojecteerd.

Dus nogmaals: waarom is dat logisch?
Het was ook geen antwoord op de vraag waarom voornamelijk uit die boeken. Het was "Waarom niet? Logisch, want het zijn boeken uit de bijbel. Waar anders zouden ze hun ideeën moeten halen."

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2018 15:36:34 ]
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:28:14 #39
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182414581
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op de vraag waarom het logisch is dat JG hun ideeën voornamelijk vanuit Daniël en Openbaring hebben geprojecteerd.

Dus nogmaals: waarom is dat logisch?
Omdat deze twee over 'de eindtijd" spreken en omdat ze naast elkaar geplaatst kunnen worden, er zijn veel overeenkomsten en Jezus verwijst meermaals naar Daniel (Ezechiel noemt zijn naam Daniel ook trouwens).
pi_182414921
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:28 schreef Manke het volgende:

[..]

Omdat deze twee over 'de eindtijd" spreken en omdat ze naast elkaar geplaatst kunnen worden, er zijn veel overeenkomsten en Jezus verwijst meermaals naar Daniel (Ezechiel noemt zijn naam Daniel ook trouwens).
En nu nog weten wat ze met de eindtijd bedoelen, is het niet ?
  woensdag 10 oktober 2018 @ 08:43:58 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182426220
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:35 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het was ook geen antwoord op de vraag waarom voornamelijk uit die boeken. Het was "Waarom niet? Logisch, want het zijn boeken uit de bijbel. Waar anders zouden ze hun ideeën moeten halen."
De "normale", leesbare boeken misschien?

Ik vind het vreemd om een religie op te zetten n.a.v het meest onbegrijpelijke en betwiste boek van de Bijbel.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 08:45:04 #42
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182426236
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:28 schreef Manke het volgende:

[..]

Omdat deze twee over 'de eindtijd" spreken en omdat ze naast elkaar geplaatst kunnen worden, er zijn veel overeenkomsten en Jezus verwijst meermaals naar Daniel (Ezechiel noemt zijn naam Daniel ook trouwens).
Aha ik snap het, ze hebben niet door dat deze "einddtijden" al lang gepasseerd zijn en op hele andere periodes sloegen dan men denkt.
pi_182427309
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 08:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De "normale", leesbare boeken misschien?

Ik vind het vreemd om een religie op te zetten n.a.v het meest onbegrijpelijke en betwiste boek van de Bijbel.
Is religie zelf al niet vreemd? Welke dan ook.
En het is niet opgezet n.a.v. die boeken, maar vanwege Jehovah. Je strooit met valse dingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 08:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Aha ik snap het, ze hebben niet door dat deze "einddtijden" al lang gepasseerd zijn en op hele andere periodes sloegen dan men denkt.
Kwestie van interpretatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2018 10:08:31 ]
pi_182428158
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 10:07 schreef Hexxenbiest het volgende:
Kwestie van interpretatie.
Neen hoor, kwestie van historische kennis. De vorige " eindtijden " waren die van de Egyptische overheersing, dan die van de Assyrische overheersing, dan die van de Babylonische overheersing en de laatste van de Grieks-Romeinse overheersing. Je zal wel begrijpen dat men toen niet letterlijk kon schrijven dat het Romeinse Rijk op zijn laatste benen liep toch ? Elke jood begreep wat men bedoelde met " de eindtijd ", maar de gelovigen tegenwoordig nog steeds niet. Heeft te maken met bangmakerij en zo de schaapjes in de stal te houden.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 11:28:20 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182428814
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 10:07 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Is religie zelf al niet vreemd? Welke dan ook.
Nou nee, ik begrijp dat wel.
quote:
En het is niet opgezet n.a.v. die boeken, maar vanwege Jehovah. Je strooit met valse dingen.
Je schiet nu in de ontkenning terwijl je heel goed weet wat ik bedoel. Het hele idee van de Armageddon, verdrukking, eindtijd, 144.000, eindstrijd, 1000 jaar, Koning Jezus, 1914 et cetera komt voornamelijk uit deze twee boeken.
quote:
[..]

Kwestie van interpretatie.
En van kennis en voortschrijdend inzicht. Maar vooral dat laatste is religie in het algemeen en dus ook JG nogal huiverig omdat daarmee de leer verandert.
pi_182429657
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 10:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen hoor, kwestie van historische kennis. De vorige " eindtijden " waren die van de Egyptische overheersing, dan die van de Assyrische overheersing, dan die van de Babylonische overheersing en de laatste van de Grieks-Romeinse overheersing. Je zal wel begrijpen dat men toen niet letterlijk kon schrijven dat het Romeinse Rijk op zijn laatste benen liep toch ? Elke jood begreep wat men bedoelde met " de eindtijd ", maar de gelovigen tegenwoordig nog steeds niet. Heeft te maken met bangmakerij en zo de schaapjes in de stal te houden.
Waren er niet 5 (of was het 7) eindtijden? Toen het geschreven was was één nog gaande en zou er nog komen. Als het Romeinse Rijk de laatste was, waar slaan de voeten/tenen dan op?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2018 12:16:23 ]
pi_182429855
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 11:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou nee, ik begrijp dat wel.
En van JG begrijp jij niet dus dan is het vreemd. Vraag aan een harde atheïst of geloven in God begrijpelijk is.

quote:
Je schiet nu in de ontkenning terwijl je heel goed weet wat ik bedoel. Het hele idee van de Armageddon, verdrukking, eindtijd, 144.000, eindstrijd, 1000 jaar, Koning Jezus, 1914 et cetera komt voornamelijk uit deze twee boeken.
Dit bewijst maar weer dat je verder niet veel weet over JG.
Dat geloof van Sjoemie gaat ook maar weer over gered worden en gered worden miljoen maal als je maar gelooft dat Jezus bestaat.
Dat is voor jou niet vreemd, want jij bent bekend daarmee.
Nu is JG voor iets anders (daarom zijn ze een JG en niet protestant) en daar is onbegrip voor. Klinkt dat niet bekend?

quote:
En van kennis en voortschrijdend inzicht. Maar vooral dat laatste is religie in het algemeen en dus ook JG nogal huiverig omdat daarmee de leer verandert.
Ben je vergeten dat je mij altijd inwrijft dat JG juist steeds veranderende inzichten hebben? Dus waar heb je het over?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2018 12:27:35 ]
  woensdag 10 oktober 2018 @ 12:54:09 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182430384
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 12:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En van JG begrijp jij niet dus dan is het vreemd. Vraag aan een harde atheïst of geloven in God begrijpelijk is.
Er zijn maar weinig mensen die zullen ontkennen dat religie in haar oorsprong onbegrijpelijk is. De mens heeft altijd naar antwoorden gezocht op vragen die hij zelf niet kan beantwoorden.

De mens heeft nu inmiddels wel veel antwoorden en je ziet dan ook dat God steeds kleiner wordt. Maar wat je van huis uit hebt meegekregen ids maar moeilijk los te laten, dat heb ik (en jij ook) zelf ervaren.
quote:
[..]

Dit bewijst maar weer dat je verder niet veel weet over JG.

Dat is voor jou niet vreemd, want jij bent bekend daarmee.
Nu is JG voor iets anders (daarom zijn ze een JG en niet protestant) en daar is onbegrip voor. Klinkt dat niet bekend?
Wie heeft het over onbegrip? Je weet heel goed dat ik redelijk wat over JG weet. Je draait echter steeds maar om de vraag heen.
quote:
[..]

Ben je vergeten dat je mij altijd inwrijft dat JG juist steeds veranderende inzichten hebben? Dus waar heb je het over?
Die veranderende inzichten komen vrijwel allemaal omdat hun voorspellingen, gebaseerd op (daar gaan we weer) Daniël en Openbaring, niet uitkomen. :)
  woensdag 10 oktober 2018 @ 12:55:58 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182430420
[

[ Bericht 99% gewijzigd door hoatzin op 10-10-2018 12:56:16 ]
pi_182430623
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 12:16 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Waren er niet 5 (of was het 7) eindtijden? Toen het geschreven was was één nog gaande en zou er nog komen. Als het Romeinse Rijk de laatste was, waar slaan de voeten/tenen dan op?
Dan moet jij me eens vertellen welke Rijken Palestina nog bezet hebben. Er is geen sprake van nog overheersingen in de toekomst, dit is koffiedik kijken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')