En inmiddels zijn we bij topic 3 aangekomen betreffende Albaniëquote:Beste mensen,
Ik heb het plan opgevat om onder voorbehoud met vrienden naar Albanië
op vakantie te gaan. Hierbij zijn wij gekomen vanwege het feit
dat Armenië als bestemming afviel (eerste keus, maar grensconflict
van 20 jaar geleden in bepaalde regio in de buurt van Azerbeidjan is weer opgelaaid ).
Dat gaat dus niet door, daarom maar iets anders dachten we.
Dus: Albanië!!
Heeft iemand hier ervaring met dat land als vakantieland? Is het goedkoop of duur? Is het leuk?
Of is het beter te mijden?
Kan er goed uitgaan? Is het gevaarlijk? Moet je inentingen tegen bepaalde zaken halen?
Heb je een paspoort nodig (ik neem aan van wel)?
Is de hoofdstad interessant? Wat is de beste regio om te gaan? Mooie stranden?
Allemaal vragen waar ik mee zit! Ik zie heel tegenstrijdige verslagen op internet,
daarom m'n vraag maar hier posten dacht ik.
Bij voorkeur dank voor de reacties!!
PS. We dachten aan 14 tot 17 dagen vakantie.
Ik zal ze de volgende keer resizen jaquote:Op dinsdag 2 oktober 2018 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hopelijk heeft hij inmiddels een "resize" functie gevonden. Drie doorgefikte modems per greavypost wordt me toch wat begrotelijk. Heb ik het nog niet over mobiel
Rustig aan hoor, heeft geen haast! Hoop dat je nog genoten hebt van je vrije dagen en ik weet dat je veel op pad bent geweest. Ik heb heimwee.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 21:48 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik zal ze de volgende keer resizen ja
@ Liesje; Foto's komen nog, weinig tijd enzo tijdens de laatste week vakantie gehad en weinig thuis geweest. Morgen probeer ik het te regelen.
Ik ben meer verbaasd dat je dacht dat ik nooit meer zou gaan eigenlijk.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:08 schreef MaJo het volgende:
Ik wilde eigenlijk voor de grap vragen of jullie nog plannen hadden om er weer heen te gaan maar dat is dus ook gewoon zo
quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:08 schreef MaJo het volgende:
Ik wilde eigenlijk voor de grap vragen of jullie nog plannen hadden om er weer heen te gaan maar dat is dus ook gewoon zo
quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:27 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik ben meer verbaasd dat je dacht dat ik nooit meer zou gaan eigenlijk.
Liesje zou er zo gaan wonen lijkt het, ik hou het wat beschaafder maar wil er ook heen terug maar denk dus dat het volgend jaar niks wordt ivm de Canada-reis.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:08 schreef MaJo het volgende:
Leuk ben benieuwd, maar alleen als je tijd hebt hoor!quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 21:01 schreef greavy het volgende:
Morgenavond zal ik je foto's regelen Liesje!
Nee niet nooit, maar of er al weer concrete plannen warenquote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:27 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik ben meer verbaasd dat je dacht dat ik nooit meer zou gaan eigenlijk.
Het klopt wel dat sommigen aardig doorrijden ja Maar de politie plukt ze ook wel van de weg. Ik weet niet wat de boetes zijn, maar ik denk dat het binnenkort wel een stuk minder wordt met de Formule 1 coureurs als de politie zo doorgaat.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:34 schreef Gert het volgende:
Over twee weken een paar daagjes toeren door Albanië. Zin in! Wel gezellig ook, om dan ter voorbereiding een eBook door te bladeren.
[ afbeelding ]
Beetje laat, maar ik zag dat ik hier ook nog niet op gereageerd hadquote:Op
donderdag 27 september 2018 21:28 schreef liesje1979 het volgende:
Dingest bedankt voor je verslag, het voelt als mijn dagelijks benodigde Albanië shot om te lezen!
Berat is ook een van mijn lievelingsteden in Albanië, ik vind Gjirokaster minder leuk. De weg richting Fier is inderdaad vreselijk, ik heb hem eens gedaan in een volgepropt busje en dat was best heftig. Ergens halverwege lag toen een bus langs de kant van de weg, lag die er nog? Ik kan me echt niet voorstellen dat via Lushjne even lang duurt, die weg heb ik meerdere malen genomen en die is echt prima!
Je gevoel over Tirana snap ik wel, maar zoals eerder uitgelegd vind ik dat dus juist fijn, ik vroeg me af of je na het zien van andere grote steden mijn liefde voor Shkodër ook beter begreep? Himare vond ik mooi, maar het heeft een beetje een luxe vibe ofzo, ik heb daar ook het duurste gegeten van de hele reis. Niet veel duurder ofzo maar toch. Dus het verbaast me niets dat je daar 200 lek parkeergeld moest betalen. Stond je in Ksamil bij die camping helemaal aan het begin?
Ik hoop dat je toch erg van Albanië hebt genoten.
Ik heb al een auto geboekt die ik daar huur en mag er mee over de grenzen van Macedonië, Kosovo en Montenegro.quote:Op donderdag 9 mei 2019 02:14 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Vanuit Pogradec hoef je niet per se met een auto de grens over om in Svet Naum te komen, Dus als het qua huurprijs scheelt zou ik dat lekker laten, Neem een busje naar de grens. 20 minuutjes vanaf Pogradec ofzo, Gaan zo;n twee keer per uur. Kost geen drol, stap uit op het eindpunt en loop samen met de locals de grens over. Volg ze, zij weten een short cut. En hoppa je bent er, aldaar zou ik zeker een boottochtje naar de bron aanraden.
Ik ben zelf 2 keer de grens met Albanië over gegaan vanuit Macedonië (en ook weer terug ) en dat was geen enkel probleem. Het zijn rustige overgangen dus met tien minuutjes ben je er langsquote:Op zondag 12 mei 2019 21:18 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Ik heb al een auto geboekt die ik daar huur en mag er mee over de grenzen van Macedonië, Kosovo en Montenegro.
Heb jij zelf gereden daar in Albanië? Hoe beviel dat?
Misschien dat wanneer het lastig wordt om met de huurauto de grens over te komen (lastig als in douane/controles/etc.) dat ik gewoon jouw advies volg en de auto ergens neerzet en dan te voet over de grens ga daar.
Heb je nog een ultieme tip om daar te doen of mee te nemen? Iets wat heel bijzonder is? Mag ook via PB natuurlijk wanneer je je Albanië-geheimen niet meteen de openbaarheid in wil gooien. Hoor het wel.
Heb er nu al wel zin in om daar heen te gaan en te zijn.
Als je papierwerk in orde is, zal er waarschijnlijk niet veel gedoe zijn Ik had, met een NL-auto, geen 'officiële' groene kaart bij mij en bij de grens Kroatië-Montenegro deden ze daar moeilijk over (ze wilden de traditionele papieren groene kaart direct van de verzekeraar, ipv een uitgeprinte die je tegenwoordig standaard in je inbox krijgt en binnen de EU ook geldig is). Bij Montenegro-Albanië werd er niet om gevraagd, alleen het kentekenbewijs. Misschien dat die landen onderling wat minder strikt zijn.quote:Op zondag 12 mei 2019 21:18 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Ik heb al een auto geboekt die ik daar huur en mag er mee over de grenzen van Macedonië, Kosovo en Montenegro.
Heb jij zelf gereden daar in Albanië? Hoe beviel dat?
Misschien dat wanneer het lastig wordt om met de huurauto de grens over te komen (lastig als in douane/controles/etc.) dat ik gewoon jouw advies volg en de auto ergens neerzet en dan te voet over de grens ga daar.
Heb je nog een ultieme tip om daar te doen of mee te nemen? Iets wat heel bijzonder is? Mag ook via PB natuurlijk wanneer je je Albanië-geheimen niet meteen de openbaarheid in wil gooien. Hoor het wel.
Heb er nu al wel zin in om daar heen te gaan en te zijn.
Het meest handige is om inderdaad genoeg te pinnen telkens. 200 euro heb ik wel zeer makkelijk opgekregen in 2 weken. Ik was op een gegeven moment in Permeth en daar pakten de 2 werkende pinautomaten mijn Marstro-kaart niet in. Gevolg een dik uur terug rijden naar daar waar ik vandaan kwam om met geluk (na een pinautomaat te hebben gevonden die helemaal niet werkte) te kunnen pinnen. In de enige werkbare pinautomaat (voor Maestro) in de verre omgeving.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:14 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ga binnenkort 2 weken naar Albanië. Één week Saranda en een week Xamil.
Wat zijn de ervaringen, kan je een beetje pinnen, of moet je echt cash op zak?
En qua mobiele telefoons, is er een beetje netwerk?
Pinnen in winkels/restaurants is onmogelijk, heel dat land werkt op cash. Trek geld uit de muur bij BKT bank, die geven kleine coupures (5.000 lekë briefjes worden veel handelaars hopeloos van) & rekenen geen extra fee in tegenstelling tot Raiffeisen.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:14 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ga binnenkort 2 weken naar Albanië. Één week Saranda en een week Xamil.
Wat zijn de ervaringen, kan je een beetje pinnen, of moet je echt cash op zak?
En qua mobiele telefoons, is er een beetje netwerk?
Maar was te verwachten natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 22:20 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
EDIT:
Let goed op bij restaurants/bars in het zuiden van Albanië qua prijzen, er is een handjevol dat mensen serieus aan het oplichten is recentelijk met rekeningen van 50 euro voor simpele lunches (wat echt absurd is in Albanie!). Vraag altijd een menu zodat je prijzen kunt checken voor je bestelt.
Ik verwacht niet dat je er last mee hebt, maar op de Albanese variant van Dumpert zie ik meldingen hierover langskomen in het zomerseizoen, variërend van tussen de 350 en 700 lekë voor een simpele cola (die zou max 150-200 lekë mogen zijn).
Waar woon jij dan ergens in Albanië? Ben er een aantal weken terug geweest! Wat een prachtig land maar wat een grandioos open lucht spektakel wat betreft verkeer en aanverwante zaken...Bij het onbehouwene af hoe er daar gereden wordt.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 22:34 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Maar was te verwachten natuurlijk.
Ik heb trouwens t-mobile, behalve in de bergen toch overal wel redelijk bereik.
Ik woon daar niet. Helaas misschien. Ik bedoelde dat ik een t mobile sim kaartje heb voor Albanie. Het is mijn tweede al trouwens, de eerste ben ik kwijtgeraakt. En wanneer ik dan land frot ik dat kaartje er weer in en laat er bij de t mobile shop op het vliegveld er weer geld op zetten.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 23:29 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Waar woon jij dan ergens in Albanië? Ben er een aantal weken terug geweest! Wat een prachtig land maar wat een grandioos open lucht spektakel wat betreft verkeer en aanverwante zaken...Bij het onbehouwene af hoe er daar gereden wordt.
Geldt voor die hele hoek Balkan-hoek, da's gewoon de rijstijl daar. Beetje meerijden en rechts blijven, de rest zoeken ze zelf wel uitquote:Op dinsdag 23 juli 2019 23:29 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Waar woon jij dan ergens in Albanië? Ben er een aantal weken terug geweest! Wat een prachtig land maar wat een grandioos open lucht spektakel wat betreft verkeer en aanverwante zaken...Bij het onbehouwene af hoe er daar gereden wordt.
Ik vind dat controlesysteem hilarisch, want diegene heeft geen identificatie of niets, scheurt kaartjes door (checkt de serienummers ook niet) en loopt verder. Heb ook nog nooit iemand gepakt zien geworden eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 24 juli 2019 00:04 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik woon daar niet. Helaas misschien. Ik bedoelde dat ik een t mobile sim kaartje heb voor Albanie. Het is mijn tweede al trouwens, de eerste ben ik kwijtgeraakt. En wanneer ik dan land frot ik dat kaartje er weer in en laat er bij de t mobile shop op het vliegveld er weer geld op zetten.
Ik reis per bus en ga bij voorkeur altijd een beetje achterin zitten zodat ik niet precies zie wat er op de weg voor de bus gebeurt.
Maar verder is Albanië
@:Sandrvich hoe vind jij dat nieuwe controle systeem in de bus? Dat er dus ook random maar best heel vaak nog een controleur in stapt om te checken of de kaartjesverkoper niet wat geld in eigen zak steekt? Ik denk dan, wordt die persoon ook nog betaald van mijn kaartje, hoe kan dat nou?
Ben in september al een jaar niet in Albanië geweest en mis het. Maar ik wil gewoon ook zoveel andere dingen ontdekken. Dit jaar in september naar Georgië. Maar de laatste twee keer vakantie in september was ik in Albanië. Misschien in oktober nog een weekendje Tirana, een heel jaar zonder Albanië kan eigenlijk niet.
Ik was eens een paar uurtjes in Tirana, vanuit Durres, even naar dat tentje bij de rotonde. Je weet wel.quote:Op donderdag 25 juli 2019 19:30 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Ik vind dat controlesysteem hilarisch, want diegene heeft geen identificatie of niets, scheurt kaartjes door (checkt de serienummers ook niet) en loopt verder. Heb ook nog nooit iemand gepakt zien geworden eerlijk gezegd.
ja toch, bij dat winkeltje op t vliegveld.. jij had mij daar toen nog heen gestuurd volgens mijquote:Op vrijdag 26 juli 2019 21:52 schreef liesje1979 het volgende:
Nu twijfel ik, volgens mij heb ik ook vodafone,
Bij landen in de Europese unie. Niet alle landen in Europa. Tenminste naar mijn weten niet. Ik had in 2017 een noodgeval waarbij ik toch even af en toe online was, zeg een paar uurtjes in totaal. De rekening was niet mals. Terwijl een lokaal simkaartje geen drol kost, dus die keuze lijkt me makkelijk.quote:Op zaterdag 27 juli 2019 22:28 schreef illusions het volgende:
Je kan toch gewoon je bestaande simkaart erin houden? Roaming is al een tijdje gratis hoor, tot 12GB zelfs.
Met Vodafone heb je in Albanië in ieder geval gratis roaming, weet niet of andere providers dit ook aanbieden.quote:Op zondag 28 juli 2019 01:07 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Bij landen in de Europese unie. Niet alle landen in Europa. Tenminste naar mijn weten niet. Ik had in 2017 een noodgeval waarbij ik toch even af en toe online was, zeg een paar uurtjes in totaal. De rekening was niet mals. Terwijl een lokaal simkaartje geen drol kost, dus die keuze lijkt me makkelijk.
Ik heb Ben en daar betaal je de hoofdprijs. Ik zie dat bij vodafone Albanie inderdaad onder de dekking valt maar bijna alle buurlanden niet.quote:Op zondag 28 juli 2019 01:10 schreef illusions het volgende:
[..]
Met Vodafone heb je in Albanië in ieder geval gratis roaming, weet niet of andere providers dit ook aanbieden.
KPN: Geen gratis roaming, ¤2,50/MB. Met een Bundel voor buiten de EU ¤0,10/MB of een voordeelbundel kopen. 100MB voor ¤10 of 500MB voor ¤40quote:Op zondag 28 juli 2019 01:10 schreef illusions het volgende:
[..]
Met Vodafone heb je in Albanië in ieder geval gratis roaming, weet niet of andere providers dit ook aanbieden.
Wat heerlijk, ik ben jaloers! Waar ga je allemaal heen?quote:Op zondag 28 juli 2019 09:21 schreef Piles het volgende:
Wij vertrekken morgen voor 2,5 week rondreizen. Wel beetje spannend
Goeie tip van Vodafone trouwens, scheelt weer een simkaart
Tirana, Shkoder, Valbone, Kukes, Fier, Ksamil, Orikum, Tirana.quote:Op zondag 28 juli 2019 10:52 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Wat heerlijk, ik ben jaloers! Waar ga je allemaal heen?
Die vraag krijg ik vaker We willen de reisafstanden niet te groot maken, dus een paar uur in de auto vind ik wel genoeg. Dan liever een nachtje als tussenstop in een niet-zo-toeristische stad, dan 6-7 uur rijden.quote:
Hoe zijn jullie van plan Valbona-Kukes te doen? Alle bussen Bajram Curri-Tirana rijden namelijk via Gjakova/Prizren/Kukes naar Tirana. Ik zou het dan proberen op te breken in Prizren ipv Kukes eerlijk gezegd. Ik kom geregeld in Kukes en het heeft zeker z'n charme, maar als je een plek zoekt met mooie oude gebouwe, leuke restaurantjes en levendigheid, dan is Kukes niet the place to be.quote:Op zondag 28 juli 2019 14:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Die vraag krijg ik vaker We willen de reisafstanden niet te groot maken, dus een paar uur in de auto vind ik wel genoeg. Dan liever een nachtje als tussenstop in een niet-zo-toeristische stad, dan 6-7 uur rijden.
Achteraf gezien misschien niet de meest logische optie/route, maar ach.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |