abonnement bol.com Unibet Coolblue
  One tough cookie dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:14:57 #1
169210 liesje1979
pi_182280805
Het begon met:

quote:
Beste mensen,

Ik heb het plan opgevat om onder voorbehoud met vrienden naar Albanië
op vakantie te gaan. Hierbij zijn wij gekomen vanwege het feit
dat Armenië als bestemming afviel (eerste keus, maar grensconflict
van 20 jaar geleden in bepaalde regio in de buurt van Azerbeidjan is weer opgelaaid :') ).
Dat gaat dus niet door, daarom maar iets anders dachten we.

Dus: Albanië!!

Heeft iemand hier ervaring met dat land als vakantieland? Is het goedkoop of duur? Is het leuk?

Of is het beter te mijden?

Kan er goed uitgaan? Is het gevaarlijk? Moet je inentingen tegen bepaalde zaken halen?
Heb je een paspoort nodig (ik neem aan van wel)?

Is de hoofdstad interessant? Wat is de beste regio om te gaan? Mooie stranden?

Allemaal vragen waar ik mee zit! Ik zie heel tegenstrijdige verslagen op internet,
daarom m'n vraag maar hier posten dacht ik.

Bij voorkeur dank voor de reacties!!

PS. We dachten aan 14 tot 17 dagen vakantie.
En inmiddels zijn we bij topic 3 aangekomen betreffende Albanië *O*
  One tough cookie dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:15:48 #2
169210 liesje1979
pi_182280832
Zal binnenkort eens kijken voor een fatsoenlijke OP, Misschien. :+
  dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:48:41 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_182281801
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hopelijk heeft hij inmiddels een "resize" functie gevonden. Drie doorgefikte modems per greavypost wordt me toch wat begrotelijk. Heb ik het nog niet over mobiel :')
Ik zal ze de volgende keer resizen ja

@ Liesje; Foto's komen nog, weinig tijd enzo tijdens de laatste week vakantie gehad en weinig thuis geweest. Morgen probeer ik het te regelen.
  One tough cookie dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:53:12 #4
169210 liesje1979
pi_182281935
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 21:48 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik zal ze de volgende keer resizen ja

@ Liesje; Foto's komen nog, weinig tijd enzo tijdens de laatste week vakantie gehad en weinig thuis geweest. Morgen probeer ik het te regelen.
Rustig aan hoor, heeft geen haast! Hoop dat je nog genoten hebt van je vrije dagen en ik weet dat je veel op pad bent geweest. Ik heb heimwee. -O-
  One tough cookie dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:57:31 #5
169210 liesje1979
pi_182282032
Ik zal er tussendoor vast nog komen maar ik zat te denken voor mei Dubrovnik-Tirana te doen. Wanneer ben jij er in mei Greav?
  dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:06:05 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_182282255
Als ik het rond kan breien om 5 dagen Albanië te doen, ben ik er 13-17 mei, maar dat weet ik pas zeker als ik dingen rond Canada wat verder uitgewerkt heb.
  Moderator dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:08:12 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_182282316
Ik wilde eigenlijk voor de grap vragen of jullie nog plannen hadden om er weer heen te gaan maar dat is dus ook gewoon zo _O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  One tough cookie dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:27:40 #8
169210 liesje1979
pi_182282884
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 22:08 schreef MaJo het volgende:
Ik wilde eigenlijk voor de grap vragen of jullie nog plannen hadden om er weer heen te gaan maar dat is dus ook gewoon zo _O-
Ik ben meer verbaasd dat je dacht dat ik nooit meer zou gaan eigenlijk. :o
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 3 oktober 2018 @ 00:47:12 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182285367
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 22:08 schreef MaJo het volgende:
Ik wilde eigenlijk voor de grap vragen of jullie nog plannen hadden om er weer heen te gaan maar dat is dus ook gewoon zo _O-
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 22:27 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ik ben meer verbaasd dat je dacht dat ik nooit meer zou gaan eigenlijk. :o
:Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:21:04 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_182356622
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 22:08 schreef MaJo het volgende:
Ik wilde eigenlijk voor de grap vragen of jullie nog plannen hadden om er weer heen te gaan maar dat is dus ook gewoon zo _O-
Liesje zou er zo gaan wonen lijkt het, ik hou het wat beschaafder maar wil er ook heen terug maar denk dus dat het volgend jaar niks wordt ivm de Canada-reis.
  One tough cookie zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:53:35 #11
169210 liesje1979
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:01:58 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_182357379
Morgenavond zal ik je foto's regelen Liesje!
  One tough cookie zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:16:57 #13
169210 liesje1979
pi_182357636
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 21:01 schreef greavy het volgende:
Morgenavond zal ik je foto's regelen Liesje!
Leuk ben benieuwd, maar alleen als je tijd hebt hoor!
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 12:38:35 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_182388517
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 22:27 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ik ben meer verbaasd dat je dacht dat ik nooit meer zou gaan eigenlijk. :o
Nee niet nooit, maar of er al weer concrete plannen waren ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 18 oktober 2018 @ 20:34:07 #15
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_182597259
Over twee weken een paar daagjes toeren door Albanië. Zin in! Wel gezellig ook, om dan ter voorbereiding een eBook door te bladeren. :P

Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_182597978
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:34 schreef Gert het volgende:
Over twee weken een paar daagjes toeren door Albanië. Zin in! Wel gezellig ook, om dan ter voorbereiding een eBook door te bladeren. :P

[ afbeelding ]
Het klopt wel dat sommigen aardig doorrijden ja :D Maar de politie plukt ze ook wel van de weg. Ik weet niet wat de boetes zijn, maar ik denk dat het binnenkort wel een stuk minder wordt met de Formule 1 coureurs als de politie zo doorgaat.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_182599129
Is dat waar de meeste politiecontroles voor zijn? Ik heb er echt enorm veel gezien, maar ze staan gewoon ergens langs de kant van de weg (meestal aan het begin/eind van een dorpje) en houden kennelijk mensen daar staande. Geen manier om snelheid of zo te meten ook - snelheidslimieten houdt niemand zich overigens aan :P - dus ik vroeg mij eigenlijk af waarvoor mensen nou precies aan de kant worden gezet.

En zo corrupt is die bende daar ook weer niet, want ik ben geen enkele keer aan de kant gezet (ook niet in Bulgarije of Roemenië, waar ze op dezelfde manier controleren). Ze hadden mij als buitenlander toch echt tientallen keren een 'boete' aan kunnen praten.

Dat gezegd: over het algemeen rijdt men vrij waardeloos in de Balkan, ja :Y
Slechte of haastige chauffeurs en rare acties vallen in Nederland meer op omdat wij over de linie eigenlijk best netjes rijden, maar in die landen is zulk gedrag zo'n beetje de norm. Geen geduld, zo vol gas als mogelijk, en inhalen op goed geluk.
pi_182600106
Inmiddels ben ik al twee weken terug, maar ik zal even mijn reisverlag-eske dingetje afmaken :)

De tent heeft de wind in Ioannina op één gebroken stokdeel na overleefd - de stokdelen waren al slecht - maar aanhoudend slecht weer in zuid-Griekenland (er zou een storm overtrekken) en met de bodem van de portemonnee in zicht heb ik besloten verder te rijden naar Rila in Bulgarije. Daar zou een camping moeten zijn, maar die was inmiddels gesloten of opgeheven. Wel waren er tal van hotels, en voor 40 Lev (21 euro) kon ik een behoorlijk nette kamer (of huisje, eigenlijk) krijgen (zonder ontbijt/diner). Dat was marginaal goedkoper dan de camping in Zwitserland waar ik stond...
De volgende dag merkte ik dat de campingeigenaar in Ioannina mij ergens mij had aangestoken, en het weer was ook niet zo denderend, dus het plan om te kijken of ik de 7 Rila-meren-wandeling kon doen heb ik maar laten varen. Daarna ben ik naar Veliko Tarnovo gereden, een plaatsje en regio waarvan ik al wist dat het het bezoeken waard zou zijn. Alleen was het het einde van het seizoen, ik voelde mij niet fit, en zo snel kon ik ook niet uitvogelen wat waar precies zat, dus eigenlijk had ik al besloten om maar gewoon door te rijden naar huis. 's Avonds ben ik geëindigd op een camping ten noorden van Boekarest, wat wel betekende dat ik in het donker dwars door Boekarest heen moest. Leuk... :X
Vanuit Boekarest ben ik via de Transfagarasan bergpas naar Hongarije gereden. Mooie pas (met wat goedkope lekkernijen op de top), maar vanuit het zuiden duurt de aanloop door de dorpjes erg lang en het wegdek zelf was ook niet denderend. Daar heb ik dan ook mijn enige pechgeval had: een band lekgereden op een stuk steen op de weg bij de afdaling. Eenmaal in Hongarije, waar je komt via een combinatie van snelweg en één of andere kronkelende binnendoorweg waar de snelweg nog in aanbouw is, was het te laat om een camping te vinden (als die er al waren in die hoek) en een goedkoop hotel had ik ook geen zin in. Zeker niet omdat ik genoeg had betaald voor het tolvignet. Dus heb ik een nachtje in de auto geslapen op een parkeerplaats bij een tankstation langs de snelweg.
Maandag was ik om 08:00 al weer aan het rijden. Toen zat ik 100 km ten zuiden van Budapest. Dinsdagnacht om 04:00 was ik thuis, na ruim 1500km (met een max van 100 km/u), en best wel moe :+

In totaal heb er 7.703 kilometer opzitten - ik denk dat benzine en tol ongeveer de helft van mijn budget heeft opgeslokt - en dat in een 29 jaar oude stadsauto die verder geen krimp heeft gegeven ^O^ Op zich ben ik er niet op tegen om Albanië nog eens te bezoeken en ik zal het mensen zeker niet afraden, het is absoluut geen onaardig of onprettig land. Maar ik heb wel het gevoel dat je het er betrekkelijk snel gezien hebt als toerist (tenzij je er dus een speciale klik mee voelt), zodat de herbezoek-waarde ook niet extreem hoog is. Althans, niet voor mij. Het is er wel heerlijk goedkoop, nog niet supertoeristisch (nóg niet!) en de mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam (en voor de kampeerders onder ons: de campings zijn dunbezaaid maar over het algemeen dik in orde) ^O^ De afstand is even een dingetje, maar als je er eenmaal bent kan je met een klein budget het er wel lekker lang uithouden.

quote:
17s.gif Op
donderdag 27 september 2018 21:28 schreef liesje1979 het volgende:

O+
Dingest bedankt voor je verslag, het voelt als mijn dagelijks benodigde Albanië shot om te lezen!
Berat is ook een van mijn lievelingsteden in Albanië, ik vind Gjirokaster minder leuk. De weg richting Fier is inderdaad vreselijk, ik heb hem eens gedaan in een volgepropt busje en dat was best heftig. Ergens halverwege lag toen een bus langs de kant van de weg, lag die er nog? :D Ik kan me echt niet voorstellen dat via Lushjne even lang duurt, die weg heb ik meerdere malen genomen en die is echt prima!
Je gevoel over Tirana snap ik wel, maar zoals eerder uitgelegd vind ik dat dus juist fijn, ik vroeg me af of je na het zien van andere grote steden mijn liefde voor Shkodër ook beter begreep? Himare vond ik mooi, maar het heeft een beetje een luxe vibe ofzo, ik heb daar ook het duurste gegeten van de hele reis. Niet veel duurder ofzo maar toch. Dus het verbaast me niets dat je daar 200 lek parkeergeld moest betalen. Stond je in Ksamil bij die camping helemaal aan het begin?

Ik hoop dat je toch erg van Albanië hebt genoten.
Beetje laat, maar ik zag dat ik hier ook nog niet op gereageerd had ;)
Berat is inderdaad wel veel mooier dan Gjirokaster, dat laatste is toch wel een beetje een rommeltje om te zien met een vrij toeristisch (maar nog leuk) binnenstadje. Het heeft, imho, wel zijn charme. En nee, er lagen geen onjuist geparkeerde bussen meer op de weg naar Fier :P Wel een huis in de vorm van een boot...
Vlak voor de grens van Bulgarije naar Roemenië stond er wel haaks een stadsbus volop in de bossen van de berm, op een plek waar geen afslagen waren. Hoe die dat voor elkaar gekregen heeft snap ik ook niet.

Ik denk dat ik je voorkeur voor Shkodër wel begrijp - het heeft wel meer appeal en een fijnere sfeer dan Tirana. In Tirana zitten rond het marktje de meeste cafés en dergelijke, en daar is wel aardig maar ook weer niet heel gezellig vond ik. De voetgangerszone in Shkodër nodigt veel meer uit om een restaurantje of terrasje te pakken. Maar tenzij je net als jij echt een klik hebt met de bevolking of het land, of al je gewoon een lekkere luiervakantie neemt, denk ik dat de meeste mensen het toch ook wel na een dagje gezien zullen hebben.
Himarë heb ik verder niet bezocht: ik ben rond half acht of zo aangekomen op een verder prima camping aldaar, en toen was het al donker. De volgende dag ben ik er alleen doorheen gereden, en wilde ik bij een Big Market even boodschappen doen. Waar ik moest betalen was een braakliggend terrein met kartonnen bordjes pal tegenover de supermarkt, en 200 lek voor in dit geval een half uurtje parkeren vond ik nogal brutaal :P
In Ksamil stond ik inderdaad bij die 'vooraan', als je vanuit Sarandë komt. Camping Sunset, geloof ik. Het is dat ik zag dat er toevallig mensen stonden die ik al sinds de ferry van Koman steeds tegenkwam op campings en dan sprak, anders had ik wel één van de andere campings daar genomen (die staan beter aangeschreven). Maar voor 5e voor één nachtje had ik ook weer niet zoveel te klagen verder.
  Moderator vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:01:37 #19
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_182606667
Vond je het wel leuk Dingest? Want ik lees vooral veel maren en geklaag :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_182607080
Het doet mij allemaal verder niet zoveel; het was in ieder geval beter dan vier weken thuiszitten.

Van de dagen in de bergen heb ik wel genoten :Y
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 16:16:23 #21
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_182980361
Terug van een 5-daagse trip Albanië. Wat was het interessant om daar een paar dagen rond te rijden, rond te lopen, te eten en te drinken! :)
Is het een land van aangeharkte tuintjes en goed onderhouden wegen: nee. Is het een land met een roerige geschiedenis, waar lelijkheid en pracht fascinerend samenvallen: ja!
Hieronder een paar foto's. Er staan er al heel wat in de Albanië-topics dus ik post er niet zo veel. Maar ik vind het wel leuk om er een paar te delen. :)

Berat in avondschemering


Tirana


De baai onder Vlorë, vanaf mijn hotelkamerbalkon (overdag was het +25 graden)


Een weiland aan de kust bij Shëngjin


De weg tussen Tirana en het Bovilla reservoir


Et voila, Bovilla zelf
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  vrijdag 16 november 2018 @ 15:09:35 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_183184840
Nice! Krijg bijna alweer zin een reisje te boeken, helaas kan ik volgend jaar geen vrij hiervoor krijgen ivm 6 weken Canada.. Misschien nog ergens een lang weekend te plannen, maar ik vrees het niet..
pi_186794661
quote:
14s.gif Op donderdag 9 mei 2019 02:14 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Vanuit Pogradec hoef je niet per se met een auto de grens over om in Svet Naum te komen, Dus als het qua huurprijs scheelt zou ik dat lekker laten, Neem een busje naar de grens. 20 minuutjes vanaf Pogradec ofzo, Gaan zo;n twee keer per uur. Kost geen drol, stap uit op het eindpunt en loop samen met de locals de grens over. Volg ze, zij weten een short cut. En hoppa je bent er, aldaar zou ik zeker een boottochtje naar de bron aanraden.
Ik heb al een auto geboekt die ik daar huur en mag er mee over de grenzen van Macedonië, Kosovo en Montenegro.
Heb jij zelf gereden daar in Albanië? Hoe beviel dat?
Misschien dat wanneer het lastig wordt om met de huurauto de grens over te komen (lastig als in douane/controles/etc.) dat ik gewoon jouw advies volg en de auto ergens neerzet en dan te voet over de grens ga daar.
Heb je nog een ultieme tip om daar te doen of mee te nemen? Iets wat heel bijzonder is? Mag ook via PB natuurlijk wanneer je je Albanië-geheimen niet meteen de openbaarheid in wil gooien. Hoor het wel.
Heb er nu al wel zin in om daar heen te gaan en te zijn.
  Moderator zondag 12 mei 2019 @ 22:22:24 #24
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_186796939
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 21:18 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Ik heb al een auto geboekt die ik daar huur en mag er mee over de grenzen van Macedonië, Kosovo en Montenegro.
Heb jij zelf gereden daar in Albanië? Hoe beviel dat?
Misschien dat wanneer het lastig wordt om met de huurauto de grens over te komen (lastig als in douane/controles/etc.) dat ik gewoon jouw advies volg en de auto ergens neerzet en dan te voet over de grens ga daar.
Heb je nog een ultieme tip om daar te doen of mee te nemen? Iets wat heel bijzonder is? Mag ook via PB natuurlijk wanneer je je Albanië-geheimen niet meteen de openbaarheid in wil gooien. Hoor het wel.
Heb er nu al wel zin in om daar heen te gaan en te zijn.
Ik ben zelf 2 keer de grens met Albanië over gegaan vanuit Macedonië (en ook weer terug :+ ) en dat was geen enkel probleem. Het zijn rustige overgangen dus met tien minuutjes ben je er langs :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_186798793
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 21:18 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Ik heb al een auto geboekt die ik daar huur en mag er mee over de grenzen van Macedonië, Kosovo en Montenegro.
Heb jij zelf gereden daar in Albanië? Hoe beviel dat?
Misschien dat wanneer het lastig wordt om met de huurauto de grens over te komen (lastig als in douane/controles/etc.) dat ik gewoon jouw advies volg en de auto ergens neerzet en dan te voet over de grens ga daar.
Heb je nog een ultieme tip om daar te doen of mee te nemen? Iets wat heel bijzonder is? Mag ook via PB natuurlijk wanneer je je Albanië-geheimen niet meteen de openbaarheid in wil gooien. Hoor het wel.
Heb er nu al wel zin in om daar heen te gaan en te zijn.
Als je papierwerk in orde is, zal er waarschijnlijk niet veel gedoe zijn :+ Ik had, met een NL-auto, geen 'officiële' groene kaart bij mij en bij de grens Kroatië-Montenegro deden ze daar moeilijk over (ze wilden de traditionele papieren groene kaart direct van de verzekeraar, ipv een uitgeprinte die je tegenwoordig standaard in je inbox krijgt en binnen de EU ook geldig is). Bij Montenegro-Albanië werd er niet om gevraagd, alleen het kentekenbewijs. Misschien dat die landen onderling wat minder strikt zijn.

De wegen in Albanië wisselen enorm van kwaliteit. De meesten zijn redelijk tot gewoon goed, vooral de hoofdwegen. Kleinere wegen kunnen slecht tot 'alleen met terreinwagen adviseerbaar' zijn... Ik ben vorig jaar van noord-west naar noord-oost naar zuid gereden (Shkoder-Valbona-Tirana-Berat-Gjirokaster-Himare-Butrint). In die hoek wordt wel wat minder netjes en bekwaam gereden dan hier; de grote plaatsen zijn gewoon één grote warboel :P
  maandag 22 juli 2019 @ 14:14:07 #26
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_188054729
Ik ga binnenkort 2 weken naar Albanië. Één week Saranda en een week Xamil.
Wat zijn de ervaringen, kan je een beetje pinnen, of moet je echt cash op zak?
En qua mobiele telefoons, is er een beetje netwerk?
Life is what you make it.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 23 juli 2019 @ 18:41:23 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_188077852
Pinnen kan, maar je bent meestal wel een eurootje of 5 aan Kosten kwijt dan. Per keer. Dus niet veel kleine bedragen pinnen. In één keer 200 euro pinnen is ook niet handig want dat krijg je niet op :D

er is wel netwerk, maar voor de goekoop hadden we destijds (november 2017) een Albanese simkaart gekocht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_188078204
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:14 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ga binnenkort 2 weken naar Albanië. Één week Saranda en een week Xamil.
Wat zijn de ervaringen, kan je een beetje pinnen, of moet je echt cash op zak?
En qua mobiele telefoons, is er een beetje netwerk?
Het meest handige is om inderdaad genoeg te pinnen telkens. 200 euro heb ik wel zeer makkelijk opgekregen in 2 weken. Ik was op een gegeven moment in Permeth en daar pakten de 2 werkende pinautomaten mijn Marstro-kaart niet in. Gevolg een dik uur terug rijden naar daar waar ik vandaan kwam om met geluk (na een pinautomaat te hebben gevonden die helemaal niet werkte) te kunnen pinnen. In de enige werkbare pinautomaat (voor Maestro) in de verre omgeving.
En het was geen ramp maar het had niet veel gescheeld of ik zat die avond zonder benzine en daaropvolgend waarschijnlijk dus ook zonder "normale" slaapplek...

Pin dus wel genoeg.... Als je tegen de hoeveelheid lek in ¤50 aanloopt zou ik gewoon weer bijpinnen...
pi_188083317
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:14 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ga binnenkort 2 weken naar Albanië. Één week Saranda en een week Xamil.
Wat zijn de ervaringen, kan je een beetje pinnen, of moet je echt cash op zak?
En qua mobiele telefoons, is er een beetje netwerk?
Pinnen in winkels/restaurants is onmogelijk, heel dat land werkt op cash. Trek geld uit de muur bij BKT bank, die geven kleine coupures (5.000 lekë briefjes worden veel handelaars hopeloos van) & rekenen geen extra fee in tegenstelling tot Raiffeisen.

Qua telefonie is het een beetje vergelijken. Eagle Mobile is vaak de goedkoopste, maar de ontvangst buiten steden laat vaak te wensen over.

EDIT:
Let goed op bij restaurants/bars in het zuiden van Albanië qua prijzen, er is een handjevol dat mensen serieus aan het oplichten is recentelijk met rekeningen van 50 euro voor simpele lunches (wat echt absurd is in Albanie!). Vraag altijd een menu zodat je prijzen kunt checken voor je bestelt.
Ik verwacht niet dat je er last mee hebt, maar op de Albanese variant van Dumpert zie ik meldingen hierover langskomen in het zomerseizoen, variërend van tussen de 350 en 700 lekë voor een simpele cola (die zou max 150-200 lekë mogen zijn).

[ Bericht 21% gewijzigd door Sandrvich op 23-07-2019 22:27:36 ]
  One tough cookie dinsdag 23 juli 2019 @ 22:34:19 #30
169210 liesje1979
pi_188083648
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 22:20 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

EDIT:
Let goed op bij restaurants/bars in het zuiden van Albanië qua prijzen, er is een handjevol dat mensen serieus aan het oplichten is recentelijk met rekeningen van 50 euro voor simpele lunches (wat echt absurd is in Albanie!). Vraag altijd een menu zodat je prijzen kunt checken voor je bestelt.
Ik verwacht niet dat je er last mee hebt, maar op de Albanese variant van Dumpert zie ik meldingen hierover langskomen in het zomerseizoen, variërend van tussen de 350 en 700 lekë voor een simpele cola (die zou max 150-200 lekë mogen zijn).
-O- Maar was te verwachten natuurlijk.

Ik heb trouwens t-mobile, behalve in de bergen toch overal wel redelijk bereik.
pi_188084921
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 22:34 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

-O- Maar was te verwachten natuurlijk.

Ik heb trouwens t-mobile, behalve in de bergen toch overal wel redelijk bereik.
Waar woon jij dan ergens in Albanië? Ben er een aantal weken terug geweest! Wat een prachtig land maar wat een grandioos open lucht spektakel wat betreft verkeer en aanverwante zaken...Bij het onbehouwene af hoe er daar gereden wordt.
  One tough cookie woensdag 24 juli 2019 @ 00:04:51 #32
169210 liesje1979
pi_188085548
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 23:29 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Waar woon jij dan ergens in Albanië? Ben er een aantal weken terug geweest! Wat een prachtig land maar wat een grandioos open lucht spektakel wat betreft verkeer en aanverwante zaken...Bij het onbehouwene af hoe er daar gereden wordt.
Ik woon daar niet. Helaas misschien. Ik bedoelde dat ik een t mobile sim kaartje heb voor Albanie. Het is mijn tweede al trouwens, de eerste ben ik kwijtgeraakt. En wanneer ik dan land frot ik dat kaartje er weer in en laat er bij de t mobile shop op het vliegveld er weer geld op zetten.
Ik reis per bus en ga bij voorkeur altijd een beetje achterin zitten zodat ik niet precies zie wat er op de weg voor de bus gebeurt. :D
Maar verder is Albanië O+ O+

@Sandrvich hoe vind jij dat nieuwe controle systeem in de bus? Dat er dus ook random maar best heel vaak nog een controleur in stapt om te checken of de kaartjesverkoper niet wat geld in eigen zak steekt? :D Ik denk dan, wordt die persoon ook nog betaald van mijn kaartje, hoe kan dat nou? :')

Ben in september al een jaar niet in Albanië geweest en mis het. Maar ik wil gewoon ook zoveel andere dingen ontdekken. Dit jaar in september naar Georgië. Maar de laatste twee keer vakantie in september was ik in Albanië. Misschien in oktober nog een weekendje Tirana, een heel jaar zonder Albanië kan eigenlijk niet.
pi_188115395
Ik heb twee keer gepind vorig jaar toen ik er 10 dagen was, idd gewoon voor een paar honderd euro meteen. In de grotere plaatsen zijn de pinautomaten wel goed te vinden. Maar ik vind het sowieso wel prettig om dingen contant te doen, heb ik toch wat meer overzicht op de uitgaven. Het viel mij wel op dat met name campings/hostels en soms wat andere toeristische dingetjes (en het stukje tol op de snelweg) eerst tarieven in euro's noemden. Lekë, wat ik vooral had, moesten ze dan eerst voor omrekenen :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 23:29 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Waar woon jij dan ergens in Albanië? Ben er een aantal weken terug geweest! Wat een prachtig land maar wat een grandioos open lucht spektakel wat betreft verkeer en aanverwante zaken...Bij het onbehouwene af hoe er daar gereden wordt.
Geldt voor die hele hoek Balkan-hoek, da's gewoon de rijstijl daar. Beetje meerijden en rechts blijven, de rest zoeken ze zelf wel uit :P
pi_188119097
quote:
17s.gif Op woensdag 24 juli 2019 00:04 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ik woon daar niet. Helaas misschien. Ik bedoelde dat ik een t mobile sim kaartje heb voor Albanie. Het is mijn tweede al trouwens, de eerste ben ik kwijtgeraakt. En wanneer ik dan land frot ik dat kaartje er weer in en laat er bij de t mobile shop op het vliegveld er weer geld op zetten.
Ik reis per bus en ga bij voorkeur altijd een beetje achterin zitten zodat ik niet precies zie wat er op de weg voor de bus gebeurt. :D
Maar verder is Albanië O+ O+

@:Sandrvich hoe vind jij dat nieuwe controle systeem in de bus? Dat er dus ook random maar best heel vaak nog een controleur in stapt om te checken of de kaartjesverkoper niet wat geld in eigen zak steekt? :D Ik denk dan, wordt die persoon ook nog betaald van mijn kaartje, hoe kan dat nou? :')

Ben in september al een jaar niet in Albanië geweest en mis het. Maar ik wil gewoon ook zoveel andere dingen ontdekken. Dit jaar in september naar Georgië. Maar de laatste twee keer vakantie in september was ik in Albanië. Misschien in oktober nog een weekendje Tirana, een heel jaar zonder Albanië kan eigenlijk niet.
Ik vind dat controlesysteem hilarisch, want diegene heeft geen identificatie of niets, scheurt kaartjes door (checkt de serienummers ook niet) en loopt verder. Heb ook nog nooit iemand gepakt zien geworden eerlijk gezegd. :')
  One tough cookie vrijdag 26 juli 2019 @ 00:08:59 #35
169210 liesje1979
pi_188125897
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:30 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Ik vind dat controlesysteem hilarisch, want diegene heeft geen identificatie of niets, scheurt kaartjes door (checkt de serienummers ook niet) en loopt verder. Heb ook nog nooit iemand gepakt zien geworden eerlijk gezegd. :')
Ik was eens een paar uurtjes in Tirana, vanuit Durres, even naar dat tentje bij de rotonde. Je weet wel. :+
In de stadsbus op de terugweg controle. Maar ik had beide kaartjes op dezelfde plek gestopt dus ik kijken hoe ik kon zien welke voor de terugweg was. Naja niet dus. :D Dus die persoon vroeg mijn kaartje en ik gaf maar beiden. Met een blik van, ja ik weet het ook niet, het is 1 van deze. Vreemd dat die controleur keek! Begreep er niets meer van. Maar het was wel goed ofzo. Deze had voor de vorm nog wel even gekeken naar de serienummers die de kaartverkoper verkocht had en hij liet zijn geld zien. Gewoon zo'n muntding die ze hebben en een stapel briefjes. Ze keek er denk ik 3 seconden naar.
Alleen in Albanië. O+

Ook zoiets raars, dat er in de bus naar Pogradec als ik het me goed herinner. Ging er zo'n klembordje door de bus waar je je naam op moest schrijven en je eindpunt ofzo, nu ik het typ is dat eigenlijk helemaal niet raar en begrijp ik opeens dat het voor de buschauffeur waarschijnlijk is, zodat hij weet waar hij moet stoppen. Wel de enige keer dat ik het heb meegemaakt.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 21:50:02 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188143445
Ik had de laatste keer een Vodafone simkaart, beviel ook best wel.
Ben nu aan het kijken om in mei 2020 te gaan, helaas dit jaar geen optie vanwege andere dingen (roadtrip Canada binnen 2 maanden) ;(
Zit te denken om dan wat meer naar het Noorden te gaan, daar ik nu steeds het zuiden bezocht heb.
  One tough cookie vrijdag 26 juli 2019 @ 21:52:15 #37
169210 liesje1979
pi_188143487
Nu twijfel ik, volgens mij heb ik ook vodafone, _O-
  zaterdag 27 juli 2019 @ 19:53:37 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188160112
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 21:52 schreef liesje1979 het volgende:
Nu twijfel ik, volgens mij heb ik ook vodafone, _O-
ja toch, bij dat winkeltje op t vliegveld.. jij had mij daar toen nog heen gestuurd volgens mij :D
pi_188163033
Je kan toch gewoon je bestaande simkaart erin houden? Roaming is al een tijdje gratis hoor, tot 12GB zelfs.
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 01:07:04 #40
169210 liesje1979
pi_188165325
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 22:28 schreef illusions het volgende:
Je kan toch gewoon je bestaande simkaart erin houden? Roaming is al een tijdje gratis hoor, tot 12GB zelfs.
Bij landen in de Europese unie. Niet alle landen in Europa. Tenminste naar mijn weten niet. Ik had in 2017 een noodgeval waarbij ik toch even af en toe online was, zeg een paar uurtjes in totaal. De rekening was niet mals. Terwijl een lokaal simkaartje geen drol kost, dus die keuze lijkt me makkelijk.
pi_188165373
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 01:07 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Bij landen in de Europese unie. Niet alle landen in Europa. Tenminste naar mijn weten niet. Ik had in 2017 een noodgeval waarbij ik toch even af en toe online was, zeg een paar uurtjes in totaal. De rekening was niet mals. Terwijl een lokaal simkaartje geen drol kost, dus die keuze lijkt me makkelijk.
Met Vodafone heb je in Albanië in ieder geval gratis roaming, weet niet of andere providers dit ook aanbieden.
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 01:14:18 #42
169210 liesje1979
pi_188165418
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 01:10 schreef illusions het volgende:

[..]

Met Vodafone heb je in Albanië in ieder geval gratis roaming, weet niet of andere providers dit ook aanbieden.
Ik heb Ben en daar betaal je de hoofdprijs. Ik zie dat bij vodafone Albanie inderdaad onder de dekking valt maar bijna alle buurlanden niet. :D
  zondag 28 juli 2019 @ 08:50:58 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188166842
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 01:10 schreef illusions het volgende:

[..]

Met Vodafone heb je in Albanië in ieder geval gratis roaming, weet niet of andere providers dit ook aanbieden.
KPN: Geen gratis roaming, ¤2,50/MB. Met een Bundel voor buiten de EU ¤0,10/MB of een voordeelbundel kopen. 100MB voor ¤10 of 500MB voor ¤40
T-mobile: ¤2,50/MB of een voordeelbundel kopen (¤10/25MB)
Vodafone: Klopt, EU-tarief omdat Vodafone daar een eigen netwerk heeft aldus de website
Tele2: 150MB voor ¤6, daarna ¤0,10/MB als je de bundel activeert

Bij Vodafone Albania simkaart betaal je voor 4GB internet maar 600Lëke, dat is zo'n ¤5-6.
pi_188167029
Wij vertrekken morgen voor 2,5 week rondreizen. Wel beetje spannend :o

Goeie tip van Vodafone trouwens, scheelt weer een simkaart ^O^
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 10:52:42 #45
169210 liesje1979
pi_188167973
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 09:21 schreef Piles het volgende:
Wij vertrekken morgen voor 2,5 week rondreizen. Wel beetje spannend :o

Goeie tip van Vodafone trouwens, scheelt weer een simkaart ^O^
Wat heerlijk, ik ben jaloers! Waar ga je allemaal heen?
pi_188168714
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 10:52 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Wat heerlijk, ik ben jaloers! Waar ga je allemaal heen?
Tirana, Shkoder, Valbone, Kukes, Fier, Ksamil, Orikum, Tirana.
We waren ook graag nog naar Pogradec gegaan, maar dan werd het teveel reizen/rijden naar ons zin. Dus die bewaren we voor een volgende keer ;)
pi_188170050
Wat moet je in Fier en Kukes?
pi_188170886
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 13:30 schreef Sandrvich het volgende:
Wat moet je in Fier en Kukes?
Die vraag krijg ik vaker :P We willen de reisafstanden niet te groot maken, dus een paar uur in de auto vind ik wel genoeg. Dan liever een nachtje als tussenstop in een niet-zo-toeristische stad, dan 6-7 uur rijden.
Achteraf gezien misschien niet de meest logische optie/route, maar ach.
  zondag 28 juli 2019 @ 14:51:34 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188171194
De reisafstanden zijn binnendoor zeker niet te kort. Je verliest er vaak veel tijd. Iets uitrekenen met Google Maps binnendoor kan je vaak nog wel wat bij rekenen.
De nieuwe wegen die aangelegd worden zijn wel een verbetering, maar er is nog een lange weg te gaan
pi_188177558
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:32 schreef Piles het volgende:

[..]

Die vraag krijg ik vaker :P We willen de reisafstanden niet te groot maken, dus een paar uur in de auto vind ik wel genoeg. Dan liever een nachtje als tussenstop in een niet-zo-toeristische stad, dan 6-7 uur rijden.
Achteraf gezien misschien niet de meest logische optie/route, maar ach.
Hoe zijn jullie van plan Valbona-Kukes te doen? Alle bussen Bajram Curri-Tirana rijden namelijk via Gjakova/Prizren/Kukes naar Tirana. Ik zou het dan proberen op te breken in Prizren ipv Kukes eerlijk gezegd. Ik kom geregeld in Kukes en het heeft zeker z'n charme, maar als je een plek zoekt met mooie oude gebouwe, leuke restaurantjes en levendigheid, dan is Kukes niet the place to be.
Mocht je met eigen vervoer zijn, dan schijnt Shishtavec wel de moeite te zijn en bovendien nog volledig onbekend bij buitenlanders. Ik weet alleen niet of er overnachtingsmogelijkheden zijn, daar kom ik nog op terug.

EDIT: Ja er zijn overnachtingsmogelijkheden in Shishtavec ^O^
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')