Inmiddels ben ik al twee weken terug, maar ik zal even mijn reisverlag-eske dingetje afmaken

De tent heeft de wind in Ioannina op één gebroken stokdeel na overleefd - de stokdelen waren al slecht - maar aanhoudend slecht weer in zuid-Griekenland (er zou een storm overtrekken) en met de bodem van de portemonnee in zicht heb ik besloten verder te rijden naar Rila in Bulgarije. Daar zou een camping moeten zijn, maar die was inmiddels gesloten of opgeheven. Wel waren er tal van hotels, en voor 40 Lev (21 euro) kon ik een behoorlijk nette kamer (of huisje, eigenlijk) krijgen (zonder ontbijt/diner). Dat was marginaal goedkoper dan de camping in Zwitserland waar ik stond...
De volgende dag merkte ik dat de campingeigenaar in Ioannina mij ergens mij had aangestoken, en het weer was ook niet zo denderend, dus het plan om te kijken of ik de 7 Rila-meren-wandeling kon doen heb ik maar laten varen. Daarna ben ik naar Veliko Tarnovo gereden, een plaatsje en regio waarvan ik al wist dat het het bezoeken waard zou zijn. Alleen was het het einde van het seizoen, ik voelde mij niet fit, en zo snel kon ik ook niet uitvogelen wat waar precies zat, dus eigenlijk had ik al besloten om maar gewoon door te rijden naar huis. 's Avonds ben ik geëindigd op een camping ten noorden van Boekarest, wat wel betekende dat ik in het donker dwars door Boekarest heen moest. Leuk...
Vanuit Boekarest ben ik via de Transfagarasan bergpas naar Hongarije gereden. Mooie pas (met wat goedkope lekkernijen op de top), maar vanuit het zuiden duurt de aanloop door de dorpjes erg lang en het wegdek zelf was ook niet denderend. Daar heb ik dan ook mijn enige pechgeval had: een band lekgereden op een stuk steen op de weg bij de afdaling. Eenmaal in Hongarije, waar je komt via een combinatie van snelweg en één of andere kronkelende binnendoorweg waar de snelweg nog in aanbouw is, was het te laat om een camping te vinden (als die er al waren in die hoek) en een goedkoop hotel had ik ook geen zin in. Zeker niet omdat ik genoeg had betaald voor het tolvignet. Dus heb ik een nachtje in de auto geslapen op een parkeerplaats bij een tankstation langs de snelweg.
Maandag was ik om 08:00 al weer aan het rijden. Toen zat ik 100 km ten zuiden van Budapest. Dinsdagnacht om 04:00 was ik thuis, na ruim 1500km (met een max van 100 km/u), en best wel moe
In totaal heb er 7.703 kilometer opzitten - ik denk dat benzine en tol ongeveer de helft van mijn budget heeft opgeslokt - en dat in een 29 jaar oude stadsauto die verder geen krimp heeft gegeven

Op zich ben ik er niet op tegen om Albanië nog eens te bezoeken en ik zal het mensen zeker niet afraden, het is absoluut geen onaardig of onprettig land. Maar ik heb wel het gevoel dat je het er betrekkelijk snel gezien hebt als toerist (tenzij je er dus een speciale klik mee voelt), zodat de herbezoek-waarde ook niet extreem hoog is. Althans, niet voor mij. Het is er wel heerlijk goedkoop, nog niet supertoeristisch (
nóg niet!) en de mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam (en voor de kampeerders onder ons: de campings zijn dunbezaaid maar over het algemeen dik in orde)

De afstand is even een dingetje, maar als je er eenmaal bent kan je met een klein budget het er wel lekker lang uithouden.
quote:
Op
donderdag 27 september 2018 21:28 schreef liesje1979 het volgende:
Dingest bedankt voor je verslag, het voelt als mijn dagelijks benodigde Albanië shot om te lezen!
Berat is ook een van mijn lievelingsteden in Albanië, ik vind Gjirokaster minder leuk. De weg richting Fier is inderdaad vreselijk, ik heb hem eens gedaan in een volgepropt busje en dat was best heftig. Ergens halverwege lag toen een bus langs de kant van de weg, lag die er nog?

Ik kan me echt niet voorstellen dat via Lushjne even lang duurt, die weg heb ik meerdere malen genomen en die is echt prima!
Je gevoel over Tirana snap ik wel, maar zoals eerder uitgelegd vind ik dat dus juist fijn, ik vroeg me af of je na het zien van andere grote steden mijn liefde voor Shkodër ook beter begreep? Himare vond ik mooi, maar het heeft een beetje een luxe vibe ofzo, ik heb daar ook het duurste gegeten van de hele reis. Niet veel duurder ofzo maar toch. Dus het verbaast me niets dat je daar 200 lek parkeergeld moest betalen. Stond je in Ksamil bij die camping helemaal aan het begin?
Ik hoop dat je toch erg van Albanië hebt genoten.
Beetje laat, maar ik zag dat ik hier ook nog niet op gereageerd had
Berat is inderdaad wel veel mooier dan Gjirokaster, dat laatste is toch wel een beetje een rommeltje om te zien met een vrij toeristisch (maar nog leuk) binnenstadje. Het heeft, imho, wel zijn charme. En nee, er lagen geen onjuist geparkeerde bussen meer op de weg naar Fier

Wel een huis in de vorm van een boot...
Vlak voor de grens van Bulgarije naar Roemenië stond er wel haaks een stadsbus volop in de bossen van de berm, op een plek waar geen afslagen waren. Hoe die dat voor elkaar gekregen heeft snap ik ook niet.
Ik denk dat ik je voorkeur voor Shkodër wel begrijp - het heeft wel meer appeal en een fijnere sfeer dan Tirana. In Tirana zitten rond het marktje de meeste cafés en dergelijke, en daar is wel aardig maar ook weer niet heel gezellig vond ik. De voetgangerszone in Shkodër nodigt veel meer uit om een restaurantje of terrasje te pakken. Maar tenzij je net als jij echt een klik hebt met de bevolking of het land, of al je gewoon een lekkere luiervakantie neemt, denk ik dat de meeste mensen het toch ook wel na een dagje gezien zullen hebben.
Himarë heb ik verder niet bezocht: ik ben rond half acht of zo aangekomen op een verder prima camping aldaar, en toen was het al donker. De volgende dag ben ik er alleen doorheen gereden, en wilde ik bij een Big Market even boodschappen doen. Waar ik moest betalen was een braakliggend terrein met kartonnen bordjes pal tegenover de supermarkt, en 200 lek voor in dit geval een half uurtje parkeren vond ik nogal brutaal
In Ksamil stond ik inderdaad bij die 'vooraan', als je vanuit Sarandë komt. Camping Sunset, geloof ik. Het is dat ik zag dat er toevallig mensen stonden die ik al sinds de ferry van Koman steeds tegenkwam op campings en dan sprak, anders had ik wel één van de andere campings daar genomen (die staan beter aangeschreven). Maar voor 5e voor één nachtje had ik ook weer niet zoveel te klagen verder.