In deze post ga ik uitleggen waarom pijltjegooien een sport is.
Dit is een Olumpiese sport. Je rechterarm optillen en een paar keer de trekker overhalen. Meer is het niet. Een paar deelnemers heeft gewoon een onderkinnetje en een buikje. Niemand behalve deze mensen beoefent deze sport of heeft er ooit van gehoord. Het is nooit op tv. Toch is het een onderdeel op de Olympische Spelen. Hier goud pakken is evenveel waard als goud pakken bij waterpolo. Het slaat eigenlijk nergens op.
Je moet kunnen mikken. Bij dartsen moet je ook mikken. Dartsen wordt door veel meer mensen gespeeld. Bij dartsen beweeg je zelfs nog meer dan bij pipa schieten. Maar het is niet Olumpies. Waarom niet?
Tja, dat bepalen de bobo's van de Olympische Spelen en zij hebben geen enkele reden om pistoolschieten wel toe te staan maar dartsen niet. Of wel NBA spelers toe te laten bij basketbal (zodat Amerika alles wint) maar geen Messi of Ronaldo bij het foebele. Of waarom Engeland en Schotland niet apart mee mogen doen maar wel als het Verenigd Koninkrijk. Die regels slaan nergens op maar dat moeten hunnie weten. Dus dat iets Olympisch moet zijn om een sport te zijn is een dom idee. Maar wat is dan wel een sport?
![KfUuVNux_o.png]()
Een paar maanden geleden waren er mensen bij Man Bijt Hond die aan Zwerkbal deden. Van Harry Potter.

Maar ze noemden het Quidditch want in het Engels klinkt het beter. Hier te zien:
https://www.sbs6.nl/progr(...)0-van-man-bijt-hond/ En ja, deze mensies nemen het bloedserieus. Terwijl het een spelletje is zoals je vroeger bij gymles deed, met zo'n lintje om je schouder en een paar trefballen.
Is dit een sport? Ik zou zeggen: nee, het zijn een handjevol mongolen die iets nadoen wat ze in een film over een kutkind met een bliksemschicht op zijn harses hebben gezien. Het is niet populair genoeg, het oogt niet professioneel, ze hebben geen spelregelboekje en geen bond, ze doen maar wat. Ik zie hier niet zo goed wat je moet kunnen dat andere mensen niet zo goed kunnen. Ten minste, niet iets dat hier veel beter is uitgewerkt dan in andere sporten zoals voetbal, handbal, rugby. Maar het is wel lichamelijk intensief.
Of hardlopend jeu de boeleren. Gespeeld door maar liefst zeven mensen. De babbelbox komt langs en vraagt: is dit een sport?
Wordt door niemand gespeeld maar oogt honderd keer professioneler dan zwerkbal. Ik neem aan dat zij wel een spelregelboekje en een bond hebben, maar niemand speelt het en het lijkt nogal veel op gewoon jeu de boule. Daarom vind ik dit geen sport. Je kunt bij voetbal de doelen omdraaien en zonder keepers gaan spelen, dan noem je dat capuchon_jongenbal, een variatie op voetbal die niemand speelt. Dat is geen sport. Alle sporten zijn verzonnen maar ze moeten wel gespeeld worden en er moet een soort vaardigheid aan verbonden zijn die je niet zo snel in een andere sport terugziet. Vind ik dan.
Maar hoe zit het dan met pijlenkeilen, sperenwerpen, zeg maar dartsen? Is dat een sport?
Olympisch: Nee
Lichamelijk intensief: Nee
Populair: Ja
Spelregelboekje: Ja
Een bond: Ja
Internationale toernooien: Ja
Iets kunnen wat anderen niet kunnen: Ja
Ga maar eens voor zo'n oche staan en gooi 501 uit. Doe dat dan een paar uur lang totdat je bij zeven zets bent zoals in de vinale. Ik raak het bord niet eens. Je moet aardig oefenen om dat te kunnen. Darts is wurld waait populair, er zijn meerdere dartsbonden en zelfs live televisietoernooien. Er is een WK. Demense kijken. Je kunt zelfs een blessure oplopen zoals Vinnie aan z'n rug of darteritus krijgen zoals Albertino Essers. Daarom is dartsen een sport. Ook al is Van Gerwen een downie en Wright een viesdikke clown.
Groetjes van een jongen die is opgegroeid met de dartpijl.