huh ik dacht dat je in de it zatquote:Op maandag 1 oktober 2018 11:07 schreef Xaryna het volgende:
Geregeld met (motorrijdende) collega, woensdag neem ik alles mee en gaan we samen spannen
Altijd handig, werken bij een bedrijf met veel sterke/handige mannen.
Ja, maar ik werk met (ex-)loodsmedewerkers en ex-vrachtwagenchauffeurs bij een transportbedrijf.quote:
ja ok nu snap ik hetquote:Op maandag 1 oktober 2018 11:12 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ja, maar ik werk met (ex-)loodsmedewerkers en ex-vrachtwagenchauffeurs bij een transportbedrijf.
Je hebt wel een punt, trouwens. Je merkt flink verschil tussen de mensen die vanuit de loods/vrachtwagen zijn doorgegroeid en de mensen die vanuit de IT zijn binnengekomen.quote:
IT'ers zijn sowieso werkschuw volk, anders word je geen knoppendruk-O-loog.quote:Op maandag 1 oktober 2018 11:17 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt, trouwens. Je merkt flink verschil tussen de mensen die vanuit de loods/vrachtwagen zijn doorgegroeid en de mensen die vanuit de IT zijn binnengekomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 12:01 schreef FranticDJ het volgende:
Omg.. 2019 superduke..
Laat ik nu net Motorloos zijn...SD, altijd goedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Strak volgens de instructies, niet met 4+ cm spelingquote:Op woensdag 3 oktober 2018 13:25 schreef daNpy het volgende:
Je weet dat een ketting juist niet strak moet staan?
Heb je het kortste stuk opgezocht?
Volgens mij is het bij mijn motor 2", oftewel 5+ cm idd.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 13:35 schreef Isdatzo het volgende:
't Hangt nogal van de veerweg van de motor af, maar 4cm is niet ongebruikelijk. En beter te slap dan te strak.
1 keer lesmotor met strakke ketting gehad. Klonk niet best toen we de A6 op gingenquote:Op woensdag 3 oktober 2018 13:35 schreef Isdatzo het volgende:
't Hangt nogal van de veerweg van de motor af, maar 4cm is niet ongebruikelijk. En beter te slap dan te strak.
Het plaatje op de motor zegt 25 mm op het slapste punt. Dus dat gedaan, zit nu op ong 26-27 mm. Hij zat dus op zowat dubbel zoveel speling als dat de fabrikant aangeeft.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 13:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Volgens mij is het bij mijn motor 2", oftewel 5+ cm idd.
Het kortste stuk zoeken is ook nog wel van belang.
Dat heb ik niet gecontroleerd. De kettingset is nog heel nieuw (half jaar) dus ik hoop dat ik dat kan vertrouwen.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 16:06 schreef BlackLining het volgende:
De meeste kettingen zijn op een bepaald punt verder uitgerekt dan op andere punten. Dit meest 'losse' punt draait dus rond over de kettingwielen dus waar het zit verschilt. Als het toevallig midden onderaan hangt dan meet je daarop de speling. Rol een halve meter verder, dan hangt het zwakke punt om je achterkettingwiel, en staat je ketting te strak.
Het is dus het beste te meten als het meest strakke (minst versleten dus) deel van de ketting op het meetpunt hangt. Dat meetpunt, dat is weer het punt waar de ketting het meeste ruimte heeft, en da's meestal de onderste ketting precies tussen voor- en achterkettingwiel.
De terminologie loopt wat door elkaar heen, dat maakt het lastig. Doel is om te zorgen dat op het moment dat de ketting het strakste staat (en dat verandert dus steeds als de motor rolt), deze niet te strak staat. Een te strakke ketting is immers erger dan een te losse, want met een beetje pech trek je een lager of keerring naar god.
Je zou bij wijze van spreken het strakste (minst uitgerekte) stuk ketting aan kunnen geven met een marker of stickertje op je ketting. Dat punt is wat Isdatzo bedoelt. En dat moet onder in het midden hangen als je de ketting stelt.
Nee, gewoon altijd controleren. Je speling van 25 mm is al weinig vind ik.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 16:55 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gecontroleerd. De kettingset is nog heel nieuw (half jaar) dus ik hoop dat ik dat kan vertrouwen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Volgens mijn Haynes moet je het kortste stuk ook zoeken met de motor op zijn wielen en incl rijder. Als je het op de bok doet heeft staat het niet in dezelfde stand. Wel omslachtig en je moet met zijn 2en zijn; voelen, stukje rollen, voelen etcquote:Op woensdag 3 oktober 2018 21:12 schreef BlackLining het volgende:
Nou nou, da's wel erg dramatisch weer soms maakt het ook gewoon niet uit als de ketting gelijkmatig versleten is. En als ie te strak loopt dan merk je dat echt wel. En wellicht heeft er wel iemand op gelet.
Ben het er wel mee eens dat je dit het beste altijd even kunt checken. Als je niks bijzonders voelt zal het wel goed zijn, maar het kost je 30 seconden en een uitgaand lager wisselen kost je 30 uur en een flinke zak geld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |