Je snapt de vraag nietquote:Op woensdag 5 september 2018 13:44 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het een doe je met een motor door de liftcabine omhoog te rollen/takelen, het ander gebeurt doordat de cabine aan een gespannen kabel hangt die al op de juiste radiaalsnelheid draait.
Kun je de vraag duidelijker maken?quote:
Lees de draad anders ff door, heb het al een aantal malen uitgelegdquote:Op woensdag 5 september 2018 14:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kun je de vraag duidelijker maken?
Ik snap de vraag wel, maar jij denkt te moeilijk.quote:
Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.quote:Op donderdag 6 september 2018 13:24 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik snap de vraag wel, maar jij denkt te moeilijk.
Jij denkt dat een eventuele liftcabine ook in de radiaal voortbewogen moet gaan worden en dat is ook zo, maar je lijkt ook te denken dat je daar aparte stuwmiddelen voor nodig hebt. En dat is niet zo, want de cabine hangt aan een kabel die al de juiste radiale snelheid heeft.
Ja, die kabel ondervindt daardoor een remmende kracht in de radiaal, maar aan het eind van de kabel zit een contragewicht dat continu van de aarde weggeslingerd wordt (de middelpuntvliedende kracht is sterker dan de zwaartekracht) en zo de kabel strak en op snelheid houdt.
Deze energie komt niet van het ruimtestation, en deze zal ook niet van baan veranderen. De kracht die nodig is voor de radiale versnelling wordt geleverd door de aarde zelf, die van onderen de kabel voortsleurt. De energie wordt weggenomen van de draaiing van de aarde.quote:Op donderdag 6 september 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
Vandaar dus ook de afbeelding.quote:Op donderdag 6 september 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
Wel eens wat over gelezen, die kabel kan wel zo lang gemaakt worden, maar omdat een bepaalde snelheid nooit behaald kan worden, rekt het gewoon uit, de dichtheid kan nooit oneindig groot worden en 1 op 1 informatie overbrengen.quote:Op donderdag 6 september 2018 11:55 schreef Saekerhett het volgende:
Ik snap Piet wel.
Om het visueel te maken. Stel dat je die kabel HEEEEEEL lang maakt. Zeg maar tot voorbij de baan van Pluto. Het eind van die kabel heeft dan in 24 uur een complete omwenteling gemaakt t.o.v. de zon. Sneller dan het licht dus. Dat bestaat niet en daarom kun je zo'n kabel ook nooit zo lang maken. Die kabel is natuurlijk een HEEEEEL stuk korter, maar het principe blijft. Hoe langer de kabel, hoe sneller het uiteinde van die kabel gaat. En dat bedoelt Piet, naarmate je naar het uiteinde van de kabel gaat, beweeg je steeds sneller.
De aarde draait rond, de kabel draait met dezelfde snelheid mee, en ook de atmosfeer draait op dezelfde snelheid mee. Een flinke bries kan makkelijk op zo'n hoogte natuurlijk, maar niet doordat de kabel door de atmosfeer heen trekt.quote:Op vrijdag 7 september 2018 00:19 schreef Marsenal het volgende:
Hoe werkt het dan op de hoogte waar de kabel door de atmosfeer heen trekt? Ontstaan er daar geen onwerkbare temperaturen voor het materiaal?
De kabel "hangt" naar boven, niet naar beneden. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe maak je een kabel van 35000 kilometer zonder zwakke plekken.quote:Op zaterdag 8 september 2018 22:21 schreef Schonedal het volgende:
Best wel een mooi plan zo`n ruimtelift, maar hoe ga je die maken?
Het contragewicht staat dus verder dan de geostationaire baan, als je die op zijn plaats wil brengen heb je het probleem dat de baansnelheid groter moet worden maar het moet wel geostationair blijven, dat kan alleen als er al een kabel aan vast zit.
Maar de kabel hang je niet op als er nog geen contragewicht aan vast zit, dus wat doe je eerst?
Mij lijkt het praktisch totaal onuitvoerbaar.
Met een volledig gebonden nanotube-kabel zou het in principe geen zwakke plekken hebben, al sluit dat niet uit dat bepaalde punten meer stress ervaren simpelweg door hun positie.quote:Op zaterdag 8 september 2018 22:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De kabel "hangt" naar boven, niet naar beneden. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe maak je een kabel van 35000 kilometer zonder zwakke plekken.
Je begint met het bouwen van een ruimtestation in de geostationaire baan. Het contragewicht bouw je in diezelfde baan, en bevestig je aan het ruimtestation. Vervolgens laat je een kabel naar beneden zakken, terwijl je tegelijkertijd het contragewicht aan een andere kabel naar boven laat "zakken". Door het grote gewicht natuurlijk veel langzamer dan de kabel aan de onderkant, net snel genoeg dat het ruimtestation even hard naar boven als naar beneden getrokken wordt.quote:Op zaterdag 8 september 2018 22:21 schreef Schonedal het volgende:
Best wel een mooi plan zo`n ruimtelift, maar hoe ga je die maken?
Het contragewicht staat dus verder dan de geostationaire baan, als je die op zijn plaats wil brengen heb je het probleem dat de baansnelheid groter moet worden maar het moet wel geostationair blijven, dat kan alleen als er al een kabel aan vast zit.
Maar de kabel hang je niet op als er nog geen contragewicht aan vast zit, dus wat doe je eerst?
Mij lijkt het praktisch totaal onuitvoerbaar.
Als het lukt is de besparing op ruimtereizen gewoon enorm.quote:Op zaterdag 8 september 2018 23:27 schreef Kamina het volgende:
[..]
Met een volledig gebonden nanotube-kabel zou het in principe geen zwakke plekken hebben, al sluit dat niet uit dat bepaalde punten meer stress ervaren simpelweg door hun positie.
Ik vraag me af of Japan dit zou ondernemen zonder van tevoren een gedegen berekening erop los te laten die op succes wijst. Het zou kunnen dat het een investering is in een lang onderzoekstraject, maar zonder enige verwachting van succes zou het wel eens een gebed zonder einde zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze daar vele miljarden in zouden steken.
Wanneer je een gewicht aan een touw rondslingert verliest dat ook voortdurend energie (door de luchtweerstand), wil niet zeggen dat het tot stilstand komt, je voegt voortdurend energie toe doordat het iets naijlt op de beweging van je hand. Ze zullen wel moeten zorgen dat het geheel niet begint te "slingeren", door de lift bewegingen zo te timen dat de slingering gedempt ipv versterkt wordt.quote:Op donderdag 6 september 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
Hoeveel luchtweerstand heb je ruim voorbij 35000 kilometer hoogte? Daarbij staat de kabel stil ten opzichte van de aarde.quote:Op woensdag 12 september 2018 00:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wanneer je een gewicht aan een touw rondslingert verliest dat ook voortdurend energie (door de luchtweerstand), wil niet zeggen dat het tot stilstand komt, je voegt voortdurend energie toe doordat het iets naijlt op de beweging van je hand. Ze zullen wel moeten zorgen dat het geheel niet begint te "slingeren", door de lift bewegingen zo te timen dat de slingering gedempt ipv versterkt wordt.
Ik heb het over de stijgende lift en het overgedragen momentum, waarom dat de kabel niet omlaag brengt, net zoals de luchtweerstand dat niet doet wanneer je een last aan een touw rondzwaait.quote:Op woensdag 12 september 2018 05:24 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hoeveel luchtweerstand heb je ruim voorbij 35000 kilometer hoogte? Daarbij staat de kabel stil ten opzichte van de aarde.
Oh, op die manier.quote:Op woensdag 12 september 2018 07:07 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik heb het over de stijgende lift en het overgedragen momentum, waarom dat de kabel niet omlaag brengt, net zoals de luchtweerstand dat niet doet wanneer je een last aan een touw rondzwaait.
Daar heb je geen centrifugaalkracht.quote:Op vrijdag 21 september 2018 00:03 schreef TechnoCat het volgende:
Misschien is Antarctica nog niet eens zo'n gek idee?
Nee, niet staal. Men vermoedt dat nanotubes sleutel zijn tot het bouwen van de kabel, maar conventionele materialen zijn niet sterk en/of licht genoeg.quote:Op woensdag 12 september 2018 10:11 schreef BertV het volgende:
Daarbij willen ze een rolletje staalkabel van 36.000.000kg de lucht in schieten?
Het record ligt op 10.000kg incl. raket.
Heb je daar bij zo'n lancering als tecnocat voorstelt nog veel voordeel van?quote:Op vrijdag 21 september 2018 05:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Daar heb je geen centrifugaalkracht.
De centrifugale kracht is wat de kabel strak moet houden.quote:Op vrijdag 21 september 2018 07:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je daar bij zo'n lancering als tecnocat voorstelt nog veel voordeel van?
Maar dan hebben we het over 20% sterker, terwijl je 3000x sterker nodig hebt.quote:Op vrijdag 21 september 2018 05:19 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, niet staal. Men vermoedt dat nanotubes sleutel zijn tot het bouwen van de kabel, maar conventionele materialen zijn niet sterk en/of licht genoeg.
Dat dacht men ook van de satelliet. Het is lastig, met name de fabricage van de daadwerkelijke kabel, maar als het werkt zijn de voordelen enorm ten opzichte van het huidige mensen naar de ruimte brengen op een uit de kluiten gewassen vuurpijl.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:20 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk eigenlijk dat dit hele ruimteliftconcept een beetje onzin is maar wel leuk dat die Japanners bereid zijn geld te proppen in dit gedoe
Nanotubes factor hebben een factor 30 meer treksterkte als staal.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:14 schreef BertV het volgende:
[..]
Maar dan hebben we het over 20% sterker, terwijl je 3000x sterker nodig hebt.
Heb je die nodig dan? Een normale raket zal, zolang deze zich in de atmosfeer van de aarde bevind zichzelf moeten voortstuwen om in de ruimte te komen. Eenmaal gelanceerd vanaf Antarctica kan in 1e instantie een polaire baan worden aangenomen.quote:Op vrijdag 21 september 2018 05:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Daar heb je geen centrifugaalkracht.
In mijn suggestie heb je geen kabels nodig, enkel het bouwwerk dat tot aan de ruimte reikt. 100km hoog. We kunnen al torens bouwen van 1km hoog. Het lijkt me dat een constructie van 100km hoog een gigantische basis moet hebben om het gewicht te kunnen dragen. Maar technologisch gezien moet het mogelijk zijn.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:06 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De centrifugale kracht is wat de kabel strak moet houden.
Nu heb je een toren van 100 km hoogte.quote:Op zaterdag 22 september 2018 04:54 schreef TechnoCat het volgende:
[..]
Heb je die nodig dan? Een normale raket zal, zolang deze zich in de atmosfeer van de aarde bevind zichzelf moeten voortstuwen om in de ruimte te komen. Eenmaal gelanceerd vanaf Antarctica kan in 1e instantie een polaire baan worden aangenomen.
[..]
In mijn suggestie heb je geen kabels nodig, enkel het bouwwerk dat tot aan de ruimte reikt. 100km hoog. We kunnen al torens bouwen van 1km hoog. Het lijkt me dat een constructie van 100km hoog een gigantische basis moet hebben om het gewicht te kunnen dragen. Maar technologisch gezien moet het mogelijk zijn.
Een grote linieare motor langs 1 zijde om op die manier een object te lanceren. Dat lijkt me hoe hij dit bedacht heeft.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu heb je een toren van 100 km hoogte.
En nu?
Wat kan je daarmee?
Heb je het plaatje goed bekeken? Ziet het er uit als een toren? Nee. Zoals Basp1 hierboven al opmerkte, een lanceerplatform, misschien wel tientallen kilometers lang om maar voldoende snelheid te verkrijgen. Men kan dan theoretisch bovenop de 'rails/schans' een buis maken die vacuüm is om frictie tot een minimum te beperken.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nu heb je een toren van 100 km hoogte.
En nu?
Wat kan je daarmee?
Ik snap dat wel, want 38 kilometer is al onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 15 oktober 2018 00:44 schreef crystal_meth het volgende:
Het AD heeft er ook een artikel over. Ze zijn wel drie nullen vergeten (en in het artikel zelf wordt de afstand nergens vermeld)...
De ruimte in met een lift van 38 kilometer hoog
quote:Japan has launched a miniature space elevator
If successful, STARS-Me could pave the way from science fiction to reality
A pair of tiny satellites that will help test technology for a space elevator is on its way to the International Space Station.
At 1:52 p.m. EDT on September 22, the Japan Aerospace Exploration Agency launched a rocket carrying the STARS-Me experiment from the island of Tanegashima.
STARS-Me (or Space Tethered Autonomous Robotic Satellite – Mini elevator), built by engineers at Shizuoka University in Japan, is comprised of two 10-centimeter cubic satellites connected by a 10-meter-long tether. A small robot representing an elevator car, about 3 centimeters across and 6 centimeters tall, will move up and down the cable using a motor as the experiment floats in space.
Previous experiments, including three other STARS setups, have flown satellites tethered with a cable, but STARS-Me is the first to test movement along the cable in space.
A full-scale space elevator, if ever built, might use a similar setup to ferry astronauts and cargo from Earth to orbit much more cheaply and efficiently than rocket launches. Scientists have dreamed of space elevators since the late 1800s, but the technology is still the stuff of science fiction.
Nonetheless, Japan’s Obayashi Corporation hopes to build such an elevator by 2050. The design involves a 96,000-kilometer-long, carbon-nanotube cable attached to a floating “Earth Port” in the ocean on one end and a space station on the other.
“The current technology levels are not yet sufficient to realize the concept, but our plan is realistic,” the corporation’s website reads. If STARS-Me is successful, it could bring that vision a tiny step closer to reality.
Als men erin slaagt om carbon nanotubes of grafeen kabels te maken, en die sterk genoeg blijken om (bij g= 9.8) de massa van minstens 4960 kilometer lengte kunnen dragen dan kan het met een kabel van constante dikte. Dat zou ideaal zijn, kan je beginnen met een zeer dunne kabel.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 16:40 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik snap dat wel, want 38 kilometer is al onwaarschijnlijk.
Maar wat de japanners willen is 3800x hoger dan een lijnvlucht.
Ben ik nu de enige die hier niet in geloofd?
Een systeem waarbij je met een katapult / magneetbaan en een schans een deel brandstof bespaard (voor goederen, geen personen) daar zie ik nog wel wat in.
Dat andere is een 1 april grap.
1 2 3 4 5 | mat m^2/s^2 ratio 3x ratio Nanotubes 46268000 1.228 1.851 Zylon 3766000 12.449 1929.560 Kevlar 2514000 43.707 83493.590 Stainless 254000 1.728E+16 5.16E+48 |
Dat gebeurt in wetenschappelijk onderzoek in principe vrij veel natuurlijk. Mooiste voorbeeld in dat genre is de LHC.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 11:25 schreef DatDitKanJoh het volgende:
Ik ben in ieder geval blij dat een grote organisatie geld naar duft toe te smijten zonder winstgarantie. Alleen door uiteindelijk wilde theoretische ideeën in de praktijk te gooien kom je tot nieuwe openbaringen. Ook al zijn deze ontdekkingen heel niet in lijn met het experiment.
Ik ben benieuwd waar de Japanners op uitkomen!
Oke.quote:Op dinsdag 4 september 2018 19:16 schreef Molurus het volgende:
Overigens... begrijp ik het nou eigenlijk goed? Ze willen voor dit experiment eerst gaan werken met een kabel van slechts 10 meter?
Ik vraag me werkelijk af hoe zinvol dat experiment kan zijn dan.
Yep...... dit ga je met onze materialen, hoe sexy je ze ook noemt, niet redden en al helemaal niet om zo FF tonnen aan gewicht makkelijk laat staan (hoe) snel omhoog te takelen.quote:Op woensdag 12 september 2018 10:11 schreef BertV het volgende:
Ik heb al heel lang dit soort plannen aangehoord maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
36.000km kabel.
Dat zijn 36.000.000 meters.
1 meter kabel met een diameter van 14 mm (!) weegt 1 kg.
Ik ga mijn hoofd niet breken over de verminderde zwaartekracht als je hoger komt.
Maar een druk van 36.000.000 kg op de onderste meters kabel lijkt mij niet handig.
De trekkracht van zo'n kabel (in dit geval direct "opgegeten" door zijwaartse krachten) is maar 12000kg.
Daarbij willen ze een rolletje staalkabel van 36.000.000kg de lucht in schieten?
Het record ligt op 10.000kg incl. raket.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |