abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181652326
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 20:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat maakt het niet ineens een geldig argument om je werk te verzuimen omdat je een nachtje hebt doorgehaald.
Insomnia is ook een vorm van ziekte.
blablablabla
pi_181652358
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 22:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee. Dat jij en TS vinden dat dat zo is maakt het nog niet waar.

[..]

Klopt, maar dat betekent niet dat je je ziek mag melden terwijl je niet ziek bent. En een slaapgebrek vanwege privéactiviteiten is niet ziek.
Dat bepaal jij niet noch de werkgever. Dat bepaalt de werknemer.
pi_181652682
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 22:08 schreef Krollie het volgende:

[..]

Dat bepaal jij niet noch de werkgever. Dat bepaalt de werknemer.
Nou, op zich zijn daar gewoon objectieve maatstaven voor hoor. Griep, buikpijn, hoofdpijn, koorts en dergelijke, dat is ziek. Dit is gewoon brak. En brak is niet ziek.
Somebody that I used to know
pi_181652808
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 22:01 schreef Krollie het volgende:
Een nacht niet slapen na een periode van veel doen is een heel legale reden om je af te melden voor werk. Je bent niet verplicht om te zeggen waarom je je ziekmeldt.
Helemaal niet. Zie ook:
http://www.derijdendeadvo(...)unnen-werken-wat-nu/

En dan met name:
quote:
"De reden waarom een werkgever een ziekmelding niet accepteert heeft in de meeste gevallen een achterliggende oorzaak. Het kan zijn dat er in het verleden meerdere dubieuze ziekmeldingen zijn geweest, waardoor een nieuwe ziekmelding niet meer geloofwaardig is. Wanneer je je bijvoorbeeld regelmatig op maandag ziek meldt, dan kan je werkgever de indruk krijgen dat je in het weekend lekker de bloemetjes hebt buiten gezet en op maandag brak bent door je heftige weekend."
De werkgever mag echter de ziekmelding niet weigeren. Hij kan wel de arbo-dienst op je af sturen om te checken of de ziekmelding terecht is.
pi_181652840
quote:
2s.gif Op zondag 2 september 2018 22:19 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Nou, op zich zijn daar gewoon objectieve maatstaven voor hoor. Griep, buikpijn, hoofdpijn, koorts en dergelijke, dat is ziek. Dit is gewoon brak. En brak is niet ziek.
Als je moet kotsen omdat je de avond daarvoor teveel gezopen hebt, geldt dat dan als ziek?
pi_181652902
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 22:25 schreef madam-april het volgende:

[..]

Als je moet kotsen omdat je de avond daarvoor teveel gezopen hebt, geldt dat dan als ziek?
Dat schrijft TS niet. TS schrijft alleen maar dat hij zo gaar is dat hij zijn ontbijt smeren niet eens voor elkaar krijgt.

En overgeven kan ziekte betekenen, maar kan ook gewoon eenmalig zijn. Tja, net hoe je je voelt. Als ik moet overgeven, ben ik vaak wel ziek, maar heb het ook één keer meegemaakt dat ik me daarna weer oké voelde. Tja, dan zou ik denk ik gewoon gaan werken. Maar ja, totaal afhankelijk van de situatie. TS schrijft dat hij geen zin had om te werken. Dat zou ik niet 'ziek' willen noemen, eerder opgeven/gebrek aan doorzettingsvermogen. (allemaal heel begrijpelijk met weinig tot geen slaap, maar dat is nog geen reden tot ziekmelding. Hij had ook gewoon even z'n baas kunnen bellen en de situatie kunnen uitleggen en kunnen vragen of hij misschien thuis mocht blijven. Dan ben je eerlijk).

[ Bericht 6% gewijzigd door Postbus100 op 02-09-2018 22:33:52 ]
pi_181653489
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 20:17 schreef madam-april het volgende:
Je hebt gewoon recht op 11 uur aaneengesloten rust.. dus als je tot 2 uur 's nachts hebt gewerkt, mag je pas om 13:00 weer beginnen.
Maar dan moet je vantevoren je stem laten horen, niet desbetreffende ochtend ziekmelden.

Maar overigens, is dit een probleem in het hoofd van TS (schuldgevoel etc) of maakt de werkgever er een punt van?
pi_181656747
Misschien gewoon een idee om niet eerlijk te zijn?
  maandag 3 september 2018 @ 07:37:15 #59
286575 Roces18
Chef de party
pi_181656809
Welkom bij de nieuwe generatie. Baas; ik heb niet zo lekker geslapen ik kom niet.

Bij mij kwam je maar anders hoefde je nooit meer te komen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 3 september 2018 @ 07:52:06 #60
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_181656885
Wat voor werk doe je? Dat lijkt me wel relevant in deze?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_181657027
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 07:52 schreef Drekkoning het volgende:
Wat voor werk doe je? Dat lijkt me wel relevant in deze?
Mwah, dan nog mag de baas bepalen of hij je aan het werk wilt hebben of niet (of het verantwoord is ivm de werkzaamheden). Dat bepaal je alsnog niet zelf als je niet ziek bent.
  maandag 3 september 2018 @ 08:25:45 #62
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181657065
Dom om te zeggen dat je ziek was omdat je de hele nacht hebt lopen feesten. Zeg gewoon dat je voedselvergiftiging hebt of zo.
Man of Steal.
  maandag 3 september 2018 @ 08:29:19 #63
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_181657084
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 08:19 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mwah, dan nog mag de baas bepalen of hij je aan het werk wilt hebben of niet (of het verantwoord is ivm de werkzaamheden). Dat bepaal je alsnog niet zelf als je niet ziek bent.
Dat is natuurlijk zo, al leggen sommige werkgevers al in overeenkomsten vast dat werknemers zich zonder consequentie af mogen melden als ze bijvoorbeeld niet fit zijn (Of te moe). Telt dan ook niet als ziekmelding.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  maandag 3 september 2018 @ 08:31:02 #64
479315 SuperNeger
pi_181657095
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 08:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk zo, al leggen sommige werkgevers al in overeenkomsten vast dat werknemers zich zonder consequentie af mogen melden als ze bijvoorbeeld niet fit zijn (Of te moe). Telt dan ook niet als ziekmelding.
Onzin. De werkgever mag niet eens je reden van ziekte weten. Of ze mogen er niet om vragen, als je het zelf wil vertellen moet je het zelf weten.

Dus je schiet jezelf alleen maar in de voet als je zegt moe te zijn omdat je de hele nacht op bleef om dingen te doen of omdat je teveel gezopen hebt of weet ik veel wat. Zeg gewoon dat je koorts heb, ze gaan echt niet na dag 1 al een arbo arts bij je langs sturen. :')
Man of Steal.
  maandag 3 september 2018 @ 08:35:32 #65
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_181657130
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 08:31 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Onzin. De werkgever mag niet eens je reden van ziekte weten. Of ze mogen er niet om vragen, als je het zelf wil vertellen moet je het zelf weten.

Dus je schiet jezelf alleen maar in de voet als je zegt moe te zijn omdat je de hele nacht op bleef om dingen te doen of omdat je teveel gezopen hebt of weet ik veel wat. Zeg gewoon dat je koorts heb, ze gaan echt niet na dag 1 al een arbo arts bij je langs sturen. :')
Je hoeft ook niet te zeggen dat je moe bent, alleen dat je niet fit genoeg bent om te werken. Kan allerlei redenen hebben.
Maar dit is natuurlijk niet van toepassing als je een kantoorbaantje hebt. Vandaar mijn vraag.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  maandag 3 september 2018 @ 08:37:14 #66
479315 SuperNeger
pi_181657142
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 08:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet te zeggen dat je moe bent, alleen dat je niet fit genoeg bent om te werken. Kan allerlei redenen hebben.
Maar dit is natuurlijk niet van toepassing als je een kantoorbaantje hebt. Vandaar mijn vraag.
Ja te ziek zijn voor een kantoorbaantje is idd wel erg lastig ja, het enige wat je daar meestal doet is zitten en een beetje computeren. Als je fysiek werk doet ben je wel fucked. Ik had een keer een spier in m'n nek verrekt nadat ik wakker werd, kon m'n hoofd niet meer draaien alleen maar schreef houden. :') Toen had ik me ook ziek gemeld want ja ik kon gewoon niks meer
Man of Steal.
pi_181657220
Millenials :')
pi_181657268
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 07:37 schreef Roces18 het volgende:
Welkom bij de nieuwe generatie. Baas; ik heb niet zo lekker geslapen ik kom niet.

Bij mij kwam je maar anders hoefde je nooit meer te komen
Dit. Ik ken iemand (18 jr) die zich bij zijn nieuwe bijbaantje na 2 dagen ziek melde omdat ie een 'schorre keel' had. :'(

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 22:07 schreef Janneke141 het volgende:
Klopt, maar dat betekent niet dat je je ziek mag melden terwijl je niet ziek bent. En een slaapgebrek vanwege privéactiviteiten is niet ziek.
En dat bepaal jij dus even voor een ander. Hoe asociaal. :')

Ik ben het er mee eens dat 'te moe' een discutabele reden is, maar het kan bij veel banen risicovol zijn. Ga jij met 0 uur slaap maar eens de hele dag een voertuig besturen bijv. Afhankelijk van het werk is het imo een legitieme reden.

[ Bericht 38% gewijzigd door Justinn op 03-09-2018 08:57:55 ]
  maandag 3 september 2018 @ 09:29:17 #69
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181657688
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 08:52 schreef Justinn het volgende:
Ik ben het er mee eens dat 'te moe' een discutabele reden is, maar het kan bij veel banen risicovol zijn. Ga jij met 0 uur slaap maar eens de hele dag een voertuig besturen bijv. Afhankelijk van het werk is het imo een legitieme reden.

Onverstandig om te gaan werken en een geldige reden voor verzuim zijn twee verschillende dingen hè. Als je, ik noem maar wat, onder invloed van drugs bent kun je in de meeste gevallen maar beter niet gaan werken. Betekent nog niet dat het een geldige reden is voor een afmelding. Oftewel - je werkgever kan je achteraf een sanctie opleggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 september 2018 @ 09:37:34 #70
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_181657780
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 09:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Onverstandig om te gaan werken en een geldige reden voor verzuim zijn twee verschillende dingen hè. Als je, ik noem maar wat, onder invloed van drugs bent kun je in de meeste gevallen maar beter niet gaan werken. Betekent nog niet dat het een geldige reden is voor een afmelding. Oftewel - je werkgever kan je achteraf een sanctie opleggen.
Kan. Of het verstandig is is een tweede.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Vis een optie? maandag 3 september 2018 @ 10:00:39 #71
70532 loveli
N
pi_181658059
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 20:30 schreef Niltag het volgende:

[..]

na een nachtdienst (eindigend na 2:00 uur) moet je minimaal 14 uur rust krijgen. Hier mag je slechts 1x per 7 dagen vanaf wijken (naar minimaal 8 uur, ook dit haal hij niet). Als ik het verhaal van OP zo lees dan is dit in de 5 dagen daarvoor waarschijnlijk meerdere keren voorgekomen.

Als je dan na 5 dagen een keer verzuimd dan heeft de werkgever geen poot om op te staan.

Dit alles staat gewoon in de arbeidstijdenwet en deze geldt gewoon voor iedereen. Ongeacht wat de CAO zegt. Ja, veel bedrijven voldoen hier vaak niet aan en werkgevers zijn veel te makkelijk in het overtreden van de ATW. Deze wet is er niet voor niets.
Hij haalt wel meer dan 8 uur.
crap in = crap out
pi_181658116
quote:
2s.gif Op zondag 2 september 2018 22:27 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat schrijft TS niet. TS schrijft alleen maar dat hij zo gaar is dat hij zijn ontbijt smeren niet eens voor elkaar krijgt.

En overgeven kan ziekte betekenen, maar kan ook gewoon eenmalig zijn. Tja, net hoe je je voelt. Als ik moet overgeven, ben ik vaak wel ziek, maar heb het ook één keer meegemaakt dat ik me daarna weer oké voelde. Tja, dan zou ik denk ik gewoon gaan werken. Maar ja, totaal afhankelijk van de situatie. TS schrijft dat hij geen zin had om te werken. Dat zou ik niet 'ziek' willen noemen, eerder opgeven/gebrek aan doorzettingsvermogen. (allemaal heel begrijpelijk met weinig tot geen slaap, maar dat is nog geen reden tot ziekmelding. Hij had ook gewoon even z'n baas kunnen bellen en de situatie kunnen uitleggen en kunnen vragen of hij misschien thuis mocht blijven. Dan ben je eerlijk).
Dat staat er niet. Lees maar wat er wel staat.
  maandag 3 september 2018 @ 11:04:06 #73
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_181659027
quote:
2s.gif Op zondag 2 september 2018 22:19 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

De werkgever is niet degene die hierover kan of mag oordelen. De werknemer meldt zich ziek als diegene vindt dat hij/zij zijn werk niet kan uitvoeren, wat de reden ook is. Mocht de werkgever daar dan over twijfelen, dan schakelt hij/zij maar een bedrijfsarts in en ook die mag alleen doorgeven of de ziekmelding terecht is of niet.
Don't let my username fool you...
pi_181659403
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 09:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat een rare vergelijking.

De reden dat hij niet kon functioneren lag buiten zijn schuld. Had hij dronken geweest of onder invloed van drugs was het weer een andere discussie geweest.

Het ene beroep leent zich ook beter dan het andere beroep voor een nachtje doorhalen, maar gegarandeerd ga je ergens op je werkdag fouten maken.
blablablabla
pi_181659792
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 19:56 schreef AdamStudent1234 het volgende:
Toen maar mijn baas opgebeld en gewoon eerlijk geweest. Echter is degene die nu voor mij moest invallen beetje pissig omdat hij een afspraak moest afzeggen.
Jammer voor je collega, maar die had ook kunnen besluiten om niet in te vallen, ik neem aan dat die niet ingeroosterd was. Of als die collega op reserve stond, dan had die geen andere afspraken moeten maken.

Ofwel, het probleem dat je collega pissig was is een 'probleem' tussen die collega en de baas, laat dat dan ook daar liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')