Topman Deutsche Bahn trekt aan noodrem: treinen te laat, schulden te hoog
‘Pünktlich’ kunnen de Duitse treinen allang niet meer worden genoemd. Staatsbedrijf Deutsche Bahn zucht bovendien onder de schulden en de kosten van de Duitse spoorwegen zijn opgelopen tot kritische hoogte.
Topman Richard Lutz slaat met zijn medebestuurders alarm over de situatie. ‘Drastische maatregelen’ zijn nodig voor de gewenste maar uitblijvende ommekeer bij Deutsche Bahn, schrijven zij in een brandbrief.
Bedrijfsresultaat weggezakt
De brief kwam via de Duitse media afgelopen weekend in de publiciteit. Het bedrijfsresultaat van Deutsche Bahn is volgens hem ver weggezakt onder het niveau van een jaar geleden. De doelstellingen die al waren teruggeschroefd zouden in de verste verte niet worden gehaald.
Lutz vreest dat een derde winstwaarschuwing binnen een paar maanden de financiële positie ‘verder destabiliseert’ en het vertrouwen en de goodwill van de eigenaar en het publiek ‘verder beschadigt’. Woordvoerders weigerden vooralsnog commentaar op de brief van vier kantjes van de zeskoppige raad van bestuur.
Lutz wil de onderneming strakker aansturen vanuit de raad van bestuur. De afzonderlijke bedrijfsdomeinen werken volgen hem onvoldoende samen. Het staatsbedrijf bevindt zich in een ‘moeilijke situatie’ die de afgelopen maanden niet is verbeterd maar verslechterd, aldus Lutz in zijn uitgelekte brief. Hij roept op tot onmiddellijke actie.
Vertraging door storingen en hitte
Vrijdag maakte Deutsche Bahn bekend de treinvertragingen onvoldoende onder controle te hebben. Ook Nederlandse reizigers zijn de dupe. Drie van de tien langeafstandstreinen van de Deutsche Bahn kwamen te laat aan in augustus. Dat is een verdere verslechtering ten opzichte van de maanden juni en juli en de slechtste score sinds 2015. Deutsche Bahn wijdt de vertragingen aan storingen op voertuigen en infrastructuur en aan bosbranden als gevolg van de hittegolf in Europa. Reizigers in Duitse treinen krijgen doorgaans een deel van hun ticket gecompenseerd als de vertraging langer is dan een uur.
Schuldengrens nadert
De hogere vertragingen hebben impact op de winstcijfers. Daarnaast kampt Deutsche Bahn met problemen in het verliesgevende goederenvervoer van DB Cargo. Lutz heeft in het voorjaar nog zware investeringen in treinen en het spoorwegnet aangekondigd, ondanks de schuld van tegen de ¤20 mrd. De federale regering heeft de grens getrokken bij ¤20,4 mrd, maar die lijkt snel gepasseerd te worden.
Volgens interne berekeningen loopt de schuld tot 2023 tot de ¤25 mrd als er niet wordt ingegrepen. Volgens Handelsblatt wordt McKinsey ingeschakeld om Deutsche Bahn van raad te voorzien. De zakenkrant schrijft verder dat net als een paar jaar geleden wordt overwogen dochteronderneming Arriva, ook zeer actief in Nederland, (deels) in de verkoop te doen. Dat zou naar schatting ¤4,5 mrd kunnen opleveren.
Deutsche Bahn zag de vorige topman begin vorig jaar vertrekken. Na ruim een jaar heeft Lutz de problemen op het bord van zijn voorganger niet kunnen wegnemen. Het Duitse spoorbedrijf staat al jaren voor de uitgave om zichzelf te moderniseren, betere resultaten te laten zien en meer treinen op tijd te laten rijden.
bron fd.nl