abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 18:58:23 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181580049
2018Z15002

Vragen van de leden Von Martels en Ronnes (beiden CDA) en Beckerman (SP) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over PUR-schuim in Vriezenveen. (ingezonden 30 augustus 2018)

1
Heeft u kennisgenomen van de situatie die ontstaan is bij de familie Keijzer in Vriezenveen inzake de verwijdering van PUR? 1)

2
Is het u bekend of het vaker voor komt dat PUR-afval wordt geweigerd door afvalverwerkers? Zo ja, wat is de aard en omvang daarvan?

3
Is het u bekend wat er uiteindelijk is gebeurd met het puin en de PUR-resten van de familie Keijzer?

4
Wat is uw visie op de kosten van het verwerken van PUR-afval? Zijn die kosten elders vergelijkbaar?

5
Is het u bekend dat de afvoer van PUR vaker tot problemen leidt? Zo ja, hoe kunnen die in de toekomst worden voorkomen?

6
Wat is naar uw visie de meest milieuvriendelijke en kostenefficiënte wijze om PUR-afval te verwerken? In welke mate is die voorziening beschikbaar in heel Nederland?

7
Wat is de omvang van de problemen met het isoleren van PUR-schuim? Hoeveel huizen zijn er met PUR-schuim geïsoleerd?

8
Hoe wilt u in de toekomst omgaan met huizen met PUR-schuim die gesloopt moeten worden?

9
Wat is de reden dat de verwerkingsregels voor PUR in het Bouwbesluit pas vanaf 2020 gelden
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 18:59:24 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181580092
De familie Keijzer uit vriezenveen kon hun PUR schuim niet bij de afvalverwerker afleveren :o

quote:
7
Wat is de omvang van de problemen met het isoleren van PUR-schuim? Hoeveel huizen zijn er met PUR-schuim geïsoleerd?
Errr er zullen vast heeeeel veel huizen met ergens PUR zijn :D
  donderdag 30 augustus 2018 @ 19:04:13 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181580287
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 18:59 schreef Bosbeetle het volgende:
De familie Keijzer uit vriezenveen kon hun PUR schuim niet bij de afvalverwerker afleveren :o

[..]

Errr er zullen vast heeeeel veel huizen met ergens PUR zijn :D
En of de Minister die even wil gaan tellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 19:05:24 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181580358
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En of de Minister die even wil gaan tellen.
quote:
3
Is het u bekend wat er uiteindelijk is gebeurd met het puin en de PUR-resten van de familie Keijzer?
Zul je zien dat ze de niet in te leveren PUR ook nog kwijt zijn geraakt :D

(ben benieuwd naar de antwoorden :D )
  donderdag 30 augustus 2018 @ 19:05:59 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181580390
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

[..]

Zul je zien dat ze de niet in te leveren PUR ook nog kwijt zijn geraakt :D

Of in brand gestoken samen met die bibliotheekboeken.
quote:
(ben benieuwd naar de antwoorden :D )
Mwah. Even 3750 euro uitgeven aan wat gedoe over PUR-schuim in de milieustraat van Schubbevriezeveen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage donderdag 30 augustus 2018 @ 19:19:25 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181580897
Ik ken dit verhaal, ik kom van origine uit dit dorp.

Deze mensen hadden hun woning laten na isoleren met PUR. Vervolgens werd het hele gezin ziek, doodziek. Niemand geloofde ze, en toen besloten ze zelf het huis te slopen om een nieuw huis te kunnen zetten. De overheid was nergens te bekennen om haar burgers te helpen.

Tijdens de sloop zijn een aantal mensen die met de sloop meehielpen doodziek geworden.

Toen men het sloopafval wilde dumpen kon dat ineens niet meer, omdat het 'te giftig' zou zijn, ook volgens de overheid.

Erg grappig: zolang je zelf een probleem hebt is de overheid nergens om je te helpen, zodra je zelf een oplossing uitvoert is de overheid er ineens wel om te erkennen dat het vergif is en zorgt het actief dat je niet geholpen wordt. Meten met twee maten noemen we dat, standaard hypocrisie van een of meerdere bestuurslagen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 19:22:55 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181580999
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:19 schreef JeMoeder het volgende:

Deze mensen hadden hun woning laten na isoleren met PUR. Vervolgens werd het hele gezin ziek, doodziek. Niemand geloofde ze, en toen besloten ze zelf het huis te slopen om een nieuw huis te kunnen zetten. De overheid was nergens te bekennen om haar burgers te helpen.

Tijdens de sloop zijn een aantal mensen die met de sloop meehielpen doodziek geworden.

Toen men het sloopafval wilde dumpen kon dat ineens niet meer, omdat het 'te giftig' zou zijn, ook volgens de overheid.

Erg grappig: zolang je zelf een probleem hebt is de overheid nergens om je te helpen, zodra je zelf een oplossing uitvoert is de overheid er ineens wel om te erkennen dat het vergif is en zorgt het actief dat je niet geholpen wordt. Meten met twee maten noemen we dat, standaard hypocrisie van een of meerdere bestuurslagen.
Ah dat is wel eg vervelend inderdaad...

zoiets zou in vroomshoop niet gebeuren gok ik ;)
  Redactie Frontpage donderdag 30 augustus 2018 @ 19:25:00 #8
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181581083
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah dat is wel eg vervelend inderdaad...

zoiets zou in vroomshoop niet gebeuren gok ik ;)
Zelfde gemeente, zelfde monniken, zelfde kappen ;)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 19:25:29 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181581099
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Zelfde gemeente, zelfde monniken, zelfde kappen ;)
gemeente twenteramp _O_
  Redactie Frontpage donderdag 30 augustus 2018 @ 19:26:40 #10
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181581136
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

gemeente twenteramp _O_
Die naam is wel echt verschrikkelijk inderdaad. Inmiddels woon ik er al dik 10 jaar niet meer, maar ik krijg nog veel ins en outs mee.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 19:33:45 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181581367
quote:
13s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:26 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Die naam is wel echt verschrikkelijk inderdaad. Inmiddels woon ik er al dik 10 jaar niet meer, maar ik krijg nog veel ins en outs mee.
Ik ben geboren en getogen in Ommen en heb vier jaar lang Ommen -> Almelo gebust met overstap in vriezenveen. :D En heb aangetrouwende familie uit Den Ham en ik geloof zeker dat je ins en outs nog meekrijgt :P soms lijkt het of iedereen iedereen kent uit die contreien...

Maarja wel balen voor die familie, nu ben ik nog benieuwder naar de antwoorden, en hoe ze het gaan oplossen als PUR straks echt niet meer normaal afgevoerd kan worden.
  Redactie Frontpage donderdag 30 augustus 2018 @ 19:36:16 #12
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181581430
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben geboren en getogen in Ommen en heb vier jaar lang Ommen -> Almelo gebust met overstap in vriezenveen. :D En heb aangetrouwende familie uit Den Ham en ik geloof zeker dat je ins en outs nog meekrijgt :P soms lijkt het of iedereen iedereen kent uit die contreien...

Maarja wel balen voor die familie, nu ben ik nog benieuwder naar de antwoorden, en hoe ze het gaan oplossen als PUR straks echt niet meer normaal afgevoerd kan worden.
Ommen! Ging je dan ook altijd naar zaal Dijk in Lemele :') Ik was daar wel vaak te vinden...

En ik dacht inderdaad wat context plaatsen om deze vragen heen. Ben ook benieuwd hoe men de afvoer van PUR gaat regelen, en nog belangrijker eigenlijk of PUR nog wel gebruikt mag worden. Zou namelijk raar zijn dat je het wel mag gebruiken in de bouw maar niet meer mag afvoeren.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_181582006
quote:
De overheid had hun huis geisoleerd? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181582459
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Of in brand gestoken samen met die bibliotheekboeken.

[..]

Mwah. Even 3750 euro uitgeven aan wat gedoe over PUR-schuim in de milieustraat van Schubbevriezeveen.
Dit lijkt mij idd meer voor de gemeenteraad.

Wat is hun connectie met de familie de vries?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_181582526
quote:

Dat lijkt mij geen normale pur te zijn.

Overigens verwacht ik op termijn dat pur het nieuwe asbest gaat worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_181643466
Even wat slowchat weggehaald :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181643523
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat lijkt mij geen normale pur te zijn.

Overigens verwacht ik op termijn dat pur het nieuwe asbest gaat worden.
Van wat ik heb begrepen was het wel normale pur, maar niet goed uitgehard. In dat geval blijven er gassen in de belletjes zitten. Die gassen zijn giftig, ontsnappen natuurlijk langzaam toch (bewoners ziek), en bij sloop/breekwerk ontsnapt het zeker (slopers ziek) en als afval is het chemisch afval.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 02-09-2018 20:17:25 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 2 september 2018 @ 17:21:23 #18
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_181645124
quote:

Huh te giftig om te dumpen maar prima bruikbaar als isolatie in een woning?

Saúdos Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Redactie Frontpage zondag 2 september 2018 @ 20:15:19 #19
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181649092
quote:
16s.gif Op zondag 2 september 2018 17:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Huh te giftig om te dumpen maar prima bruikbaar als isolatie in een woning?

Saúdos Flip.
Jep, dat is hier het geval. Het hele gezin werd ziek.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 2 september 2018 @ 20:15:56 #20
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_181649114
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 20:15 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Jep, dat is hier het geval. Het hele gezin werd ziek.
Hmmm dat is niet fraai.

আন্তরিক শুভেচ্ছা Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_181650250
quote:
2s.gif Op zondag 2 september 2018 16:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Van wat ik heb begrepen was het wel normale pur, maar niet goed uitgehard. In dat geval blijven er gassen in de belletjes zitten. Die gassen zijn giftig, ontsnappen natuurlijk langzaam toch (bewoners ziek), en bij sloop/breekwerk ontsnapt het zeker (slopers ziek) en als afval is het chemisch afval.
Dat bedoel ik met geen normale pur.
Fabricage fout.
pi_181656853
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 21:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat bedoel ik met geen normale pur.
Fabricage fout.
Als ik het goed begreep gaat het om normale pur,die giftige gassen zitten altijd in pur. Als er iets misgaat met ventileren of aanbrengen kunnen mensen die gassen binnenkrijgen, en daarna blijf je dan last houden van pur.

Stukje erover uit medisch contact. Nogal lang stukje, dus maar even in een spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat er kamervragen over gesteld worden is vanwege de eigenaardigheid dat de overheid enerzijds isoleren -ook met pur- een warm hart toedraagt, alsof er geen grote risico's aan kleven.
Vervolgens worden mensen die getroffen worden door purgifgas niet geholpen, terwijl ze in een chemisch (en medisch) rampgebied terecht zijn gekomen (ongeacht wiens schuld/verantwoordelijkheid dat is)
En als laatste gaat de overheid dwarsliggen om de rommel af te voeren, door dán opeens te stellen dat dat levensgevaarlijk vergif is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')