abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181512058
quote:
Mbo'ers met een niet-westerse migratieachtergrond moeten nog vaak meer moeite doen voor een stageplek dan hun autochtone medestudenten. Dat blijkt uit onderzoek waarover onderwijsminister Ingrid van Engelshoven de Tweede Kamer informeert.
https://www.nu.nl/politie(...)ilijk-stageplek.html

Inb4 de usual suspects die komen uitleggen dat dit normaal is en dat ze het zelf naar gemaakt worden. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet telkens beoordeeld wordt op basis van vooroordelen en de daden daden van anderen. Ik gok zo dat de usual suspects daar ook blij mee zijn.

Lijkt me kut als ik niet geaccepteerd wordt omdat anderen van mijn huidskleur zich niet kunnen gedragen en mensen ook nog eens goedkeurend reageren.
pi_181512073
Lijkt mij ook kut. Gelukkig ben ik geen mbo’er.

Mario
pi_181512083
Dit is toch geen nieuws meer.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_181512100
Ik ben geen Marokkaan of van Marokkaanse afkomst maar heb een buitenlandse achternaam. Zo'n 20 jaar geleden op de middelbare werd ik ook afgewezen voor een snuffelstage omdat de werkgever geen Marokkanen meer wou. Hij had 2 voorgaande jaren Marokkanen gehad en ontzettend veel ellende ondervonden. Stelen, dreigen etc. (aldus de leraar toen). Ik was helaas de zak vanwege de achternaam maar ik was niet kwaad. Ik kan het begrijpen, als je zoveel ellende hebt met continue dezelfde type personen dan wil je die personen toch niet? Dat is toch menselijk?

Als je 10x door een hond gebeten wordt tijdens het aaien dan denk je wel even na voordat je weer een hond gaat aaien, is toch ook geen racisme?
pi_181512131
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:59 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Ik ben geen Marokkaan of van Marokkaanse afkomst maar heb een buitenlandse achternaam. Zo'n 20 jaar geleden op de middelbare werd ik ook afgewezen voor een snuffelstage omdat de werkgever geen Marokkanen meer wou. Hij had 2 voorgaande jaren Marokkanen gehad en ontzettend veel ellende ondervonden. Stelen, dreigen etc. (aldus de leraar toen). Ik was helaas de zak vanwege de achternaam maar ik was niet kwaad. Ik kan het begrijpen, als je zoveel ellende hebt met continue dezelfde type personen dan wil je die personen toch niet? Dat is toch menselijk?

Als je 10x door een hond gebeten wordt tijdens het aaien dan denk je wel even na voordat je weer een hond gaat aaien, is toch ook geen racisme?
Maar niet alle honden bijten!!
pi_181512155
De goede Marokkanen zijn de dupe van al dat schofterige tuig wat er tussen loopt. Ik kan me voorstellen dat je als werkgever er wel een beetje klaar mee bent na tig akkefietjes met mensen van dezelfde afkomst. Kun je het wel weer racisme noemen, maar uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen en wil je alleen het personeel welke het beste voor je is.
U MAD?
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:05:18 #7
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_181512185
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:55 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

https://www.nu.nl/politie(...)ilijk-stageplek.html

Inb4 de usual suspects die komen uitleggen dat dit normaal is en dat ze het zelf naar gemaakt worden. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet telkens beoordeeld wordt op basis van vooroordelen en de daden daden van anderen. Ik gok zo dat de usual suspects daar ook blij mee zijn.

Lijkt me kut als ik niet geaccepteerd wordt omdat anderen van mijn huidskleur zich niet kunnen gedragen en mensen ook nog eens goedkeurend reageren.
Wat is de reden dat allochtonen meer moeite moeten doen om aan een stage te komen?

Kijk dit is lekker makkelijk onderzoek doen. Meer benieuwd naar de achterliggende reden.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:06:52 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181512215
Ik heb hele wisselende ervaringen met allochtone stagelopers, maar net zo wisselend met autochtone... De grap van stagelopen is dat ze daar leren hoe het is om op een bedrijf te werken. Als stageloper ben je geen reguliere medewerker en mag een bedrijf verwachten dat je ook nog de mores van het werkleven gedeeltelijk aan moet leren. Wat ik wel vind is dat er wel wat makkelijker een onvoldoende op een stage gegeven mag worden, soms is het vrijwel onmogelijk om iemand die het echt niet kan/wil een onvoldoende te geven omdat school dat lastig vind. Aan de andere kant vind ik dan ook wel dat bedrijven moeten stoppen met alleen mensen selecteren die al een goede stage met een hoog cijfer achter de rug hebben, het is geen medewerker dus eigenlijk zou er geen selectie moeten zijn. Je creeërt zo namelijk wel dat alle slechte leerlingen ook slechte plekken toegewezen krijgen, terwijl juist een slechte leerling soms baat heeft om bij een tof bedrijf te werken...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:12:56 #9
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181512323
quote:

Nou ik vind discriminatie nooit goed. Alsof Achmed verantwoordelijk is voor de daden van Azizz.
Je kan hem toch om zijn minst een kans geven
#KICKOUTZP
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:15:59 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181512375
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:12 schreef wollah het volgende:

[..]

Nou ik vind discriminatie nooit goed. Alsof Achmed verantwoordelijk is voor de daden van Azizz.
Inderdaad.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:17:03 #11
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_181512386
Het bron artikel zegt verder ook niet zoveel... allochtonen moeten vaak vier keer solliciteren, maar worden ze dan afgewezen op basis van sollicitatiebrief alleen? Of na een sollicitatiegesprek? Dat maakt voor mij nog wel wat uit.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_181512415

Waarom dit verhaal om de zoveel maanden weer omhoog halen?
pi_181512420
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:12 schreef wollah het volgende:

[..]

Ja in een perfecte wereld zou dat moeten, maar dit is geen perfecte wereld. Zodra iemand slechte ervaringen heeft dan beschermd hij zichzelf (of anderen) voor meer slechte ervaringen. Dat doen we met alles, maar zodra het om een groep personen gaat is het discriminatie. Waarom stelt niemand de vraag hoe het toch kan dat blijkbaar in heel Nederland Marokkanen geweigerd worden op stages en werkplekken? Zijn al die werkgevers verspreid over het land (nog niet eens buiten Nederland geteld) racisten? Of moeten we misschien eens kijken naar de oorzaak van dit vooroordeel?
pi_181512428
Spanningen die voort komen uit verschillende normen en waarden gebaseerd op religieuze gronden, daar heb je als werkgever geen zin in.

Verder is het weer het zoveelste islam/N-A klaag gelul.

Onder niet westerse allochtonen vallen natuurlijk ook immigranten uit Latijns-Amerika en Azië (exclusief Indonesië en Japan). Vreemd genoeg komen die nagenoeg nooit ter sprake als het gaat om (problemen met) de multi culti samenleving. Het is bijna altijd islam hier, islam daar. Multi culti propaganda in de reclame (de plus reclame)? Islam. Geklaag over vermeende discriminatie? Islamitische kopdoekjes. Berichten over bedreigde homo's? Islam wéér in beeld. Berichten over allochtonen die lastiger stage en werk vinden? Allochtonen met een islamitische achtergrond. Het vergoelijken van reactionair geweld nav een spotprent van één of andere profeet? Moslims, en moslims alleen. enz enz enz.

De ''multi culti'' samenleving, voor u.
pi_181512437
quote:

Is er ook statistisch bewijs dat Marokkanen zich vaker misdragen op werkvloer? En waren die Marokkanen waar jij het over hebt mbors?
pi_181512441
Maar als iemand dan wel chinezen, japanners, masai krijgers of desnoods bosjesmannen aanneemt, is er dan sprake van discriminatie ?
see what is invisible to others.
pi_181512456
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:04 schreef de_boswachter het volgende:
De goede Marokkanen zijn de dupe van al dat schofterige tuig wat er tussen loopt. Ik kan me voorstellen dat je als werkgever er wel een beetje klaar mee bent na tig akkefietjes met mensen van dezelfde afkomst. Kun je het wel weer racisme noemen, maar uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen en wil je alleen het personeel welke het beste voor je is.
Niemand heeft het racisme genoemd.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:21:14 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_181512461
Ha, de kam waarover een hele groep wordt geschoren is weer tevoorschijn gehaald.
Altijd fraai.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_181512501
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:05 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Wat is de reden dat allochtonen meer moeite moeten doen om aan een stage te komen?

Kijk dit is lekker makkelijk onderzoek doen. Meer benieuwd naar de achterliggende reden.
De reden is vrij duidelijk. Er zijn vooroordelen over Marokkanen op de werkvloer. Of die kloppen kan ik je niet zeggen. Als ik van mijn eigen ervaring mag uitgaan dan kloppen ze absoluut!
pi_181512536
quote:

Jawel. En het is dom. Mensen altijd beoordelen op gedrag. Niet op wat twee andere stagiaires of werknemers hebben gedaan op basis van afkomst.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:25:26 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181512547
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:18 schreef myShizzle het volgende:
[ afbeelding ]

Omdat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die denken dat dit net zo normaal is als de natheid van water.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:25:30 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_181512551
quote:
[ afbeelding ]

Omdat het een maatschappelijk probleem is waar iets aan gedaan moet worden?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_181512556
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:21 schreef Copycat het volgende:
Ha, de kam waarover een hele groep wordt geschoren is weer tevoorschijn gehaald.
Altijd fraai.
Je hebt gelijk dat niet alle werkgevers zich hier schuldig aan maken, maar het zijn er wel een hoop.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:26:07 #24
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_181512564
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:55 schreef Starmanelon het volgende:

Het gaat ook niet om de huidskleur van de scholier, maar om diens mentaliteit, presentatie en motivatie. Uit een stapel brieven of e-mails dienen bedrijven hun kandidaten te selecteren en dan komt het vaak voor dat eerdere negatieve ervaringen met mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen er voor zorgen dat een werkgever liever op zeker speelt. Dus dan is iemand met een arabisch klinkende naam inderdaad in het nadeel. Bij een werkelijk gesprek zijn bepaalde jongeren ook niet in het voordeel, bijvoorbeeld door hun matige taalbeheersing, slechte presentatie of arrogante houding.

En een miepje met een hoofddoek is ook geen visitekaartje voor je bedrijf.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_181512597
quote:
15s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:19 schreef SpaceOddity het volgende:
Spanningen die voort komen uit verschillende normen en waarden gebaseerd op religieuze gronden, daar heb je als werkgever geen zin in.

Verder is het weer het zoveelste islam/N-A klaag gelul.

Onder niet westerse allochtonen vallen natuurlijk ook immigranten uit Latijns-Amerika en Azië (exclusief Indonesië en Japan). Vreemd genoeg komen die nagenoeg nooit ter sprake als het gaat om (problemen met) de multi culti samenleving. Het is bijna altijd islam hier, islam daar. Multi culti propaganda in de reclame (de plus reclame)? Islam. Geklaag over vermeende discriminatie? Islamitische kopdoekjes. Berichten over bedreigde homo's? Islam wéér in beeld. Berichten over allochtonen die lastiger stage en werk vinden? Allochtonen met een islamitische achtergrond. Het vergoelijken van reactionair geweld nav een spotprent van één of andere profeet? Moslims, en moslims alleen. enz enz enz.

De ''multi culti'' samenleving, voor u.
Misschien omdat de andere groepen die jij opnoemt niet in grote getallen hier zijn?
pi_181512617
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:25 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Jawel. En het is dom. Mensen altijd beoordelen op gedrag. Niet op wat twee andere stagiaires of werknemers hebben gedaan op basis van afkomst.
Want wat men doet is dan ineens geen gedrag? Onder welke noemer valt dat dan?
pi_181512658
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:25 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat niet alle werkgevers zich hier schuldig aan maken, maar het zijn er wel een hoop.
Valt wel mee hoor. Als je hooggeleid bent is afkomst veel minder relevant. Ik heb ook een islamitische achtergrond en had de eerste dag na mijn studie al een baan.
pi_181512669
quote:
Altijd fraai.
Scheren met een kam, hoe dan?
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:30:16 #29
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_181512672
https://nos.nl/artikel/22(...)atie-op-mbo-beu.html
Kijk een naar deze foto.... En t dan gek vinden dat je geen stageplek kunt krijgen. :D
Je geeft al van te voren aan dat je niet normaal mee wilt doen. Kan ook fout aflopen met een gewone Nederlander, maar dat kun je aan de neus van iemand niet zien. Die doek echter, die spreekt voor zichzelf. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_181512696
quote:
Altijd fraai.
Je doet het zelf. :')
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:31:57 #31
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_181512700
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:30 schreef Nober het volgende:

Scheren met een kam, hoe dan?
Over over heen gelezen?
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:32:24 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_181512710
quote:
15s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:31 schreef SpaceOddity het volgende:

Je doet het zelf. :')
Oh?
pi_181512721
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:29 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor. Als je hooggeleid bent is afkomst veel minder relevant. Ik heb ook een islamitische achtergrond en had de eerste dag na mijn studie al een baan.
Dan heb je echt bizar veel geluk gehad.
pi_181512729
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:26 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om de huidskleur van de scholier, maar om diens mentaliteit, presentatie en motivatie. Uit een stapel brieven of e-mails dienen bedrijven hun kandidaten te selecteren en dan komt het vaak voor dat eerdere negatieve ervaringen met mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen er voor zorgen dat een werkgever liever op zeker speelt. Dus dan is iemand met een arabisch klinkende naam inderdaad in het nadeel. Bij een werkelijk gesprek zijn bepaalde jongeren ook niet in het voordeel, bijvoorbeeld door hun matige taalbeheersing, slechte presentatie of arrogante houding.

En een miepje met een hoofddoek is ook geen visitekaartje voor je bedrijf.
Je zegt eerst dat het niet om huidskleur gaat en vervolgens geef je voorbeelden waar het wel om huidskleur of iets in die trant gaat :')

Hoe kun je nou iemands mentaliteit en motivatie beoordelen op basis van een iemand compleet anders?
pi_181512771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:32 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Dan heb je echt bizar veel geluk gehad.
Als ik ontslag neem heb ik morgen weer een baan. Zit in de techniek. Niet westerse allochtonen hebben binnen mijn vakgebied juist een goede naam.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:36:28 #36
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_181512784
quote:

[..]

Mijn ex was P&O-mevrouw en heeft haar nek wel eens uitgestoken om mensen met een allochtone achtergrond aan te nemen. De directeur (van een non-profit organisatie zelfs) had slechte ervaringen met met name Marokkaanse mannen en had daar eigenlijk geen zin meer in. Ze heeft zich daar toen toch hard voor gemaakt en er zijn toen wat mannelijke Marokkaanse stagiairs en werknemers aan genomen en die vervielen in dezelfde fouten als hun voorgangers; veel ziekteverzuim, eigenwijs, vaak te laat komen, matige motivatie, etc. Puntje bij paaltje was dat mijn ex daar dus zelf ook wat aan krediet heeft verspeeld door haar nek uit te steken.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:39:10 #37
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_181512840
Lekker voor ze.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_181512848
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:36 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Mijn ex was P&O-mevrouw en heeft haar nek wel eens uitgestoken om mensen met een allochtone achtergrond aan te nemen. De directeur (van een non-profit organisatie zelfs) had slechte ervaringen met met name Marokkaanse mannen en had daar eigenlijk geen zin meer in. Ze heeft zich daar toen toch hard voor gemaakt en er zijn toen wat mannelijke Marokkaanse stagiairs en werknemers aan genomen en die vervielen in dezelfde fouten als hun voorgangers; veel ziekteverzuim, eigenwijs, vaak te laat komen, matige motivatie, etc. Puntje bij paaltje was dat mijn ex daar dus zelf ook wat aan krediet heeft verspeeld door haar nek uit te steken.
Heeft ze daarvan geleerd?
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:41:35 #39
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_181512901
Even voor de goede orde: iemand met een niet-Westerse migratieachtergrond is dus iemand die is gekomen van buiten Europa. We hebben het hier dus niet over derde generatie Turken, Marokkanen of Antillianen die hier zijn geboren, maar mensen die hier nieuw zijn en de taal nog niet spreken. Blank en niet-blank.
pi_181512938
quote:

[..]

Dus je neemt 10 Marokkanen aan waarvan ze alle 10 het verpesten, en dan zeg je bij nummer 11 "doe maar even niet" en dat vindt jij dom? Ik vind het normaal dat er zo gereageerd wordt. Het probleem zit niet in het afwijzen van de Marokkanen, alhoewel mensen dat wel graag zo framen zodat ze de feiten niet onder ogen hoeven te zien. Het probleem is het massale niet functioneren van Marokkanen in het bedrijfsleven. Als van die 10 Marokkanen er zich 9 voorbeeldig gedragen hadden dan was er geen probleem geweest, maar dat gebeurd nooit en moet iedereen maar een risico nemen omdat ze anders bestempeld worden als "racist".
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:43:23 #41
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_181512940
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:23 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

De reden is vrij duidelijk. Er zijn vooroordelen over Marokkanen op de werkvloer. Of die kloppen kan ik je niet zeggen. Als ik van mijn eigen ervaring mag uitgaan dan kloppen ze absoluut!
Maar daar wordt dan weer met geen woord over gerept.
Er wordt een conclusie getrokken, lekker makkelijk, maar waarom dit probleem speelt wordt dan in de doofpot gestopt.
Vervolgens worden er weer allerlei maatregelen genomen om toch maar de allochtonen aan een stageplek te helpen maar naar de oorzaak van het probleem wordt totaal niet gekeken.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:45:35 #42
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181512981
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Even voor de goede orde: iemand met een niet-Westerse migratieachtergrond is dus iemand die is gekomen van buiten Europa. We hebben het hier dus niet over derde generatie Turken, Marokkanen of Antillianen die hier zijn geboren, maar mensen die hier nieuw zijn en de taal nog niet spreken. Blank en niet-blank.
Wederom bullshit. Indonesië, Mexico, VS, Canada, Japan en geheel Oceanië worden immers ook als westers gerekend.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:46:28 #43
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_181512997
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:33 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Je zegt eerst dat het niet om huidskleur gaat en vervolgens geef je voorbeelden waar het wel om huidskleur of iets in die trant gaat :')

Hoe kun je nou iemands mentaliteit en motivatie beoordelen op basis van een iemand compleet anders?
Nee hoor, dat Marokkaanse Nederlanders een iets donkerder huidskleur hebben dan autochtone Nederlanders is slechts een kenmerk, niet de reden waarom ze minder snel aangenomen worden. De reden zit hem in de 'software' van mensen, hun achtergrond, motivatie, respect naar anderen etc.

Als een werkgever 50 schriftelijke reacties krijgt op een advertentie, zal men een schifting moeten maken want je gaat ze niet alle 50 uitnodigen voor een gesprek. Die schifting zal dan ook deels plaatsvinden op basis van generalisering. Hoe graag we ook met z'n allen willen dat iedereen dezelfde eerlijke kans krijgt, eerdere ervaringen en vooroordelen spelen zeker mee.
pi_181513028
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:19 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Is er ook statistisch bewijs dat Marokkanen zich vaker misdragen op werkvloer? En waren die Marokkanen waar jij het over hebt mbors?
Statistisch bewijs? Mooi die "argumenten", als ik zou roepen om eens bij te houden hoe vaak Marokkanen zich misdragen is er hysterie want "racisme!!!". Om vervolgens wel continue te horen krijgen dat er geen statisch bewijs is dat Marokkanen zich vaker misdragen. Nou wat denk jij? Zitten alle werkgevers in Nederland, die elkaar blijkbaar toch niet kennen, in één grote boze whats app groep waarin ze beslissen geen Marokkanen aan te nemen? Of zou het aannemelijker zijn dat ontzettend veel werkgevers in Nederland problemen hebben gehad met Marokkaanse werknemers en hiervoor bedanken? Als grote groepen werkgevers, individueel van elkaar, tot dezelfde conclusie komen dan zal het wel eens kunnen kloppen dat veel Marokkanen niet functioneren op de werkvloer? Het is toch niet dat ze al zwaar oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit?

En nee, dat was op een middelbare school, leeftijd 14/15 jaar. Twee weken snuffelstages, zelfs daar wilde een werkgever geen Marokkaanse jongens vanwege eerdere problemen.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:49:11 #45
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_181513038
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:39 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Heeft ze daarvan geleerd?
Ja. Want als je je nek uitsteekt en faalt, verspeel je krediet.
pi_181513042
Het sollicitatieproces is inherent discriminerend. De werkgever wil namelijk de beste kandidaat en dus zal hij altijd kijken naar CV, diploma's, voorkomen, taalgebruik, ervaring uit het verleden en meer van dat soort dingen. Hij kent geen van de kandidaten persoonlijk en zal dus een inschatting moeten maken op basis van wat hij voorgeschoteld krijgt en dat is grotendeels allemaal oppervlakkige informatie en eerste indrukken. Je komt hier niet onderuit. Als jouw "soort" (en dat kan zijn tweede nationaliteit maar ook sociale klasse of uiterlijke stijl) een slechte reputatie heeft dan heb je daar helaas mee te dealen en zal je extra je best moeten doen om te bewijzen dat jij een uitzondering bent. Richt je woede op de mensen met jouw achtergrond of soortgelijken die het voor jou verpesten.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:51:22 #47
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_181513087
quote:
[ afbeelding ]

Water is niet nat.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_181513109
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Het sollicitatieproces is inherent discriminerend. De werkgever wil namelijk de beste kandidaat en dus zal hij altijd kijken naar CV, diploma's, voorkomen, taalgebruik, ervaring uit het verleden en meer van dat soort dingen. Hij kent geen van de kandidaten persoonlijk en zal dus een inschatting moeten maken op basis van wat hij voorgeschoteld krijgt en dat is grotendeels allemaal oppervlakkige informatie en eerste indrukken. Je komt hier niet onderuit. Als jouw "soort" (en dat kan zijn tweede nationaliteit maar ook sociale klasse of uiterlijke stijl) een slechte reputatie heeft dan heb je daar helaas mee te dealen en zal je extra je best moeten doen om te bewijzen dat jij een uitzondering bent. Richt je woede op de mensen met jouw achtergrond die het voor jou verpesten.
Zelfs anoniem solliciteren bied al geen oplossingen, worden die vervelende witte mannen alsnog massaal gekozen.

En ze draaien en draaien maar om hun ideaal door te drukken:

quote:
,,Als je niet weet of iemand op grond van zijn achternaam mogelijk een migratieachtergrond heeft, kun je langs die weg ook niet extra aandacht geven aan het opbouwen van een diverser personeelsbestand", aldus een woordvoerder van de gemeente.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:54:01 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181513126
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:25 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

En? Er zijn ook een hoop stagiares die er moeite mee hebben om een foutje toe te geven moeten we dat dan maar als een gegeven nemen en er van uitgaan dat stagiaires hun fouten niet willen toegeven. Of moeten we stagiaires aanleren dat iedereen fouten maakt en als je die gewoon meld er naar een oplossing gezocht kan worden. We zijn mensen dingen aan het leren hè je hebt geen stagiaires om je werk te verlichten of om een tekort weg te werken, je hebt stagiaires om ze aan te leren hoe er in jouw bedrijf gewerkt wordt en welke taken zo'n beroep behelsen.
pi_181513128
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:49 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Ja. Want als je je nek uitsteekt en faalt, verspeel je krediet.
Maar heeft ze geleerd dat er misschien wel vaker problemen zijn met Marokkanen of heeft ze alleen geleerd haar nek niet meer uit te steken?
pi_181513139
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:46 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Nee hoor, dat Marokkaanse Nederlanders een iets donkerder huidskleur hebben dan autochtone Nederlanders is slechts een kenmerk, niet de reden waarom ze minder snel aangenomen worden. De reden zit hem in de 'software' van mensen, hun achtergrond, motivatie, respect naar anderen etc.

Als een werkgever 50 schriftelijke reacties krijgt op een advertentie, zal men een schifting moeten maken want je gaat ze niet alle 50 uitnodigen voor een gesprek. Die schifting zal dan ook deels plaatsvinden op basis van generalisering. Hoe graag we ook met z'n allen willen dat iedereen dezelfde eerlijke kans krijgt, eerdere ervaringen en vooroordelen spelen zeker mee.
Dat was ruim 30 jaar geleden ook al zo. Ik heb een buitenlandse voor en achternaam. Als uitzendkracht binnenkomen en iedere keer de opmerking: goh, jij ziet er uit als een gewone Nederlandse. Of tig keer afgewezen worden voor functies die maar niet vervuld werden, toen 2x een zelfde brief, zelfde opleiding maar ondertekend met een hollandse voor- en achternaam (wel zelfde huisadres) en daarop kreeg ik wel een uitnodiging. Ben toen niet gegaan, te schijterig in die tijd. Zou me nu niet meer overkomen.
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:55:42 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181513145
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:30 schreef deedeetee het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)atie-op-mbo-beu.html
Kijk een naar deze foto.... En t dan gek vinden dat je geen stageplek kunt krijgen. :D
Je geeft al van te voren aan dat je niet normaal mee wilt doen. Kan ook fout aflopen met een gewone Nederlander, maar dat kun je aan de neus van iemand niet zien. Die doek echter, die spreekt voor zichzelf. :P
Prima stagiaires gehad met hoofddoek hoor, het wel of niet dragen van een hoofddoek is zeker geen maat voor bekwaamheid.
pi_181513224
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:54 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Maar heeft ze geleerd dat er misschien wel vaker problemen zijn met Marokkanen of heeft ze alleen geleerd haar nek niet meer uit te steken?
Ik hoop dat ze soms nog steeds haar nek uit zal steken maar dan moet er wel basis voor zijn (goed CV, goed voorkomen etc.). Niet meer naief haar nek uitsteken puur alleen omdat het een Marokkaan is of tekortkomingen door de vingers zien puur omdat het een Marokkaan is.
pi_181513234
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:28 schreef Chai het volgende:

[..]

Want wat men doet is dan ineens geen gedrag? Onder welke noemer valt dat dan?
Je gaat toch niet op basis van je ervaringen van vervelend gedrag van werknemers, bepalen dat je mensen van die afkomst helemaal niet meer in dienst wil hebben. Alsof het gedrag komt door afkomst. Dat is dom en discrimineren.
pi_181513289
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:00 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Je gaat toch niet op basis van je ervaringen van vervelend gedrag van werknemers, bepalen dat je mensen van die afkomst helemaal niet meer in dienst wil hebben. Alsof het gedrag komt door afkomst. Dat is dom en discrimineren.
Oh je bedoelde beoordelen op hun eigen gedrag. Mensen beoordelen op basis van andermans gedrag is namelijk nog altijd een oordeel op basis van gedrag :T
pi_181513354
Los van het feit dat ik mij best kan voorstellen dat jij door ervaringen uit het verleden terughoudend bent met het aannemen van allochtonen uit bepaalde groepen, vraag ik mij af of hier ook niet wat anders speelt.

In mijn beleving gaan mbo-stages niet altijd via de schriftelijke weg. Een beetje hulp van een kruiwagen is ook wel handige. Als Jan van de administratie aan de werkplaatschef vraagt of er komend halfjaar plaats is voor zijn neefje die moet stage lopen, dan heeft dat neefje een grote voorsprong. Een ondernemer die door een grote afnemer wordt gevraagd er mogelijkheden zijn voor zijn zoon om het komende jaar bij de ondernemer stage te lopen, zal die jongen ook hoger op zijn lijstje plaatsen dan de mensen waarvan hij alleen een brief heeft ontvangen.

En er zijn gewoon bevolkingsgroepen die deze mensen niet hebben op bepaalde posities. Dat hun voorgangers het dan ook nog eens hebben verpest, zal niet meehelpen als iemand uit de schriftelijke reacties wordt gekozen.
pi_181513386
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:55 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Dat was ruim 30 jaar geleden ook al zo. Ik heb een buitenlandse voor en achternaam. Als uitzendkracht binnenkomen en iedere keer de opmerking: goh, jij ziet er uit als een gewone Nederlandse. Of tig keer afgewezen worden voor functies die maar niet vervuld werden, toen 2x een zelfde brief, zelfde opleiding maar ondertekend met een hollandse voor- en achternaam (wel zelfde huisadres) en daarop kreeg ik wel een uitnodiging. Ben toen niet gegaan, te schijterig in die tijd. Zou me nu niet meer overkomen.
Discriminatie op basis van naam alleen is wel heel triest en ook gewoon oliedom aan de kant van de werkgever. Dan loop je gewoon gegarandeerd goede kandidaten mis. 30 jaar geleden al en anno 2018 al helemaal.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:10:25 #58
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_181513387
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:54 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Dat eerste.
pi_181513419
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Prima stagiaires gehad met hoofddoek hoor, het wel of niet dragen van een hoofddoek is zeker geen maat voor bekwaamheid.
Nee maar op sommige plaatsen is een hoofddoek nu eenmaal niet gewenst omdat het voor iets staat wat je als bedrijf of organisatie niet wil uitdragen. En nee dat is geen discriminatie. Een docent mag bv ook niet met een verentooi voor de klas staan. En dat is ook een religieus item.
see what is invisible to others.
pi_181513471
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Discriminatie op basis van naam alleen is wel heel triest en ook gewoon oliedom aan de kant van de werkgever. Dan loop je gewoon gegarandeerd goede kandidaten mis. 30 jaar geleden al en anno 2018 al helemaal.
Vast en als ik niet ga vissen dan loop ik vast ook hele lekkere vis mis. Maar als het vissen mij uiteindelijk meer kost dan het oplevert, dan moet jij je afvragen of het het waard is om naar die ene vis te hengelen.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:15:13 #61
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181513473
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:00 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze soms nog steeds haar nek uit zal steken maar dan moet er wel basis voor zijn (goed CV, goed voorkomen etc.). Niet meer naief haar nek uitsteken puur alleen omdat het een Marokkaan is of tekortkomingen door de vingers zien puur omdat het een Marokkaan is.
Kom op zeg als je als stagiar al een goed CV moet hebben :N :{w
pi_181513484
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Je hebt het ook over bijv de Marokkanen die hier zijn geboren, terwijl de ouders of 1 van de ouders in het buitenland zijn geboren.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:19:19 #63
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181513534
Onzinnig natuurlijk, je loopt als bedrijf geen risico met een lamlendige stagiaire. Die laat je lekker zakken en je gaat verder met je leven (wel even oppassen dat je door een laag cijfer niet als racist bestempeld wordt of dat familieleden jouw zaak komen verbouwen).
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:20:14 #64
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181513547
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Kom op zeg als je als stagiar al een goed CV moet hebben :N :{w
Als je nog 0 bijbaantjes hebt gehad, niks wat betreft verenigingsleven hebt gedaan en alleen maar op straat hebt rondgehangen of op de bank games gespeeld, tja.. Ik zou als werkgever dan ook een wat ambitieuzere kiezen als dat kan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:20:31 #65
38496 Perrin
pi_181513553
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:19 schreef Twiitch het volgende:
Onzinnig natuurlijk, je loopt als bedrijf geen risico met een lamlendige stagiaire. Die laat je lekker zakken en je gaat verder met je leven (wel even oppassen dat je door een laag cijfer niet als racist bestempeld wordt of dat familieleden jouw zaak komen verbouwen).
Je steekt er tijd en energie in.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:23:15 #66
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181513600
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar de insteek is niet dat je er een gratis extra werknemer erbij hebt.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:23:51 #67
38496 Perrin
pi_181513616
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar de insteek is niet dat je er een gratis extra werknemer erbij hebt.
De insteek is wel dat het ergens toe leidt, niet dat je een begeleider aan een dood paard laat trekken.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:23:55 #68
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_181513618
IK heb gehoord dat ze bij Opsporing verzocht vaak mensen zoeken met een getint uiterlijk , kunnen ze daar niet solliciteren ?
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:26:51 #69
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181513699
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

De insteek is wel dat het ergens toe leidt, niet dat je een begeleider aan een dood paard laat trekken.
Inderdaad dat ook :)
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:27:14 #70
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_181513711
Een slechte naam krijg je niet voor niets. Een werkgever kiest iemand aan de hand van zijn eigen inschatting. Niet meer dan logisch: zo werkt het bedrijfsleven.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:28:24 #71
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_181513736
"Buitenlanders werken niet en stelen en ook al onze banen en pakken alleen maar uitkeringen en maken misbruik van het systeem" - topic.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_181513743
"Werkgevers vinden lastiger geschikte allochtonen stagiaires"
pi_181513811
Mbo'ers met een niet-westerse migratieachtergrond die fatsoenlijk kunnen schrijven, accentloos spreken en een representatief voorkomen hebben zijn schaars. En dan hebben we het slechts over de basiscompetenties.

quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:00 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ondernemers beginnen niet meer aan situaties die aan het stereotype voldoen, en dan is selecteren op bovenstaande basiscompetenties al voldoende om de meeste Mbo'ers met een niet-westerse migratieachtergrond af te strepen.

Dat er bedrijven zijn die wat bochten afsnijden en bijv. alles wat lijkt op een Marokkaanse achternaam door de versnipperaar halen is niet netjes maar wel een logisch gevolg van de zeer slechte kwaliteit sollicitanten uit die groep.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_181513826
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:23 schreef Enchanter het volgende:
IK heb gehoord dat ze bij Opsporing verzocht vaak mensen zoeken met een getint uiterlijk , kunnen ze daar niet solliciteren ?
:')
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_181513853
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:15 schreef maan_man het volgende:

[..]

Vast en als ik niet ga vissen dan loop ik vast ook hele lekkere vis mis. Maar als het vissen mij uiteindelijk meer kost dan het oplevert, dan moet jij je afvragen of het het waard is om naar die ene vis te hengelen.
Helemaal niet gaan vissen gaat niet op. Je hebt nou eenmaal een vacature open staan die je ingevuld moet hebben dus je moet gaan vissen.. en dan is afwijzen puur en alleen op naam natuurlijk oliedom. Ik wil een snoek van x aantal cm en x aantal gram hebben maar als ik hem dan heb gevangen en ik hoor dat hij Miguel heet gooi ik hem weer terug maar als hij Peter had geheten had ik hem gehouden :|W
pi_181513876
Veel mensen denken niet alleen dat allochtonen lastiger stage vinden, maar dat ze stage ook lastiger vinden.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:41:04 #77
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_181513988
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:34 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Helemaal niet gaan vissen gaat niet op. Je hebt nou eenmaal een vacature open staan die je ingevuld moet hebben dus je moet gaan vissen.. en dan is afwijzen puur en alleen op naam natuurlijk oliedom. Ik wil een snoek van x aantal cm en x aantal gram hebben maar als ik hem dan heb gevangen en ik hoor dat hij Miguel heet gooi ik hem weer terug maar als hij Peter had geheten had ik hem gehouden :|W
Is geen vergelijking. Heb jij slechte ervaringen met figuren met een Arabische naam, dan laat je die links liggen. Zo logisch als wat.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:41:11 #78
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181513990
quote:

[..]

Je merkt vrij snel of dat zin heeft. Wanneer stagiaires hier niet willen dan doe ik ook niks meer. Het zijn volwassenen, ik ben geen oppas. Dan krijgen ze een dikke onvoldoende en ik slaap er niet minder om.
pi_181514012
quote:

[..]

Als je nog 0 bijbaantjes hebt gehad, niks wat betreft verenigingsleven hebt gedaan en alleen maar op straat hebt rondgehangen of op de bank games gespeeld, tja.. Ik zou als werkgever dan ook een wat ambitieuzere kiezen als dat kan.
Hoe moet je aan een bijbaantje komen als bij je eerste sollicitatie om een goede cv wordt gevraagd?

Ps: Ik bedoel curriculum vitae en niet cv ketel.
pi_181514048
Anoniem solliciteren verplichten. Je naam en een foto(momentopname) zeggen niets over je geschiktheid voor de functie.

Dan nog zullen sommige werkgevers afhaken tijdens het sollicitatiegesprek maar de wél geschikte Marokkaan kan zich dan in ieder geval tonen.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:44:21 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181514054
quote:

[..]

Haha ik had bij mijn eerste stage precies dat wat jij omschrijft. Gelukkig hoefde ik geen CV in te leveren maar gewoon een motivatiebrief. Dat je de opleiding volgt zou voldoende CV moeten zijn voor een stage.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:45:18 #82
38496 Perrin
pi_181514070
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:42 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Hoe moet je aan een bijbaantje komen als bij je eerste sollicitatie om een goede cv wordt gevraagd?

Ps: Ik bedoel curriculum vitae en niet cv ketel.
Voor een krantenwijk, baan als pizzabezorger of werken bij een boer heb je geen goede cv nodig. Voor meedoen aan het verenigingsleven of vrijwilligerswerk ook niet.

Als je tegen de tijd dat je stage moet gaan lopen nog 0,0 ervaring buiten je matties op straat en je playstation thuis hebt, dan moet je idd niet janken dat je onderop de stapel komt.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:45:35 #83
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181514078
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Is geen vergelijking. Heb jij slechte ervaringen met figuren met een Arabische naam, dan laat je die links liggen. Zo logisch als wat.
Ik heb slechte ervaringen met mensen met een nederlandse naam en met een arabische naam moet ik dan beide links laten liggen?
pi_181514170
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Niet als alle andere factoren gewoon goed zijn. Als het CV matig is of hij maakt een matige indruk dan is het inderdaad wel logisch dat je zo iemand geen kans geeft vanwege slechte ervaringen terwijl je dat bij iemand met een niet-Arabische naam misschien wel zou doen vanwege goede ervaringen of gebrek aan ervaringen.
pi_181514285
quote:

[..]

Maar als het om de voedingswaarde gaat, dan kan ik ook kiezen voor vlees van de slager waar ik een goede ervaring mee heb. Kost minder moeite en de kans dat ik krijg wat ik wel is groter.
pi_181514385
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:55 schreef maan_man het volgende:

[..]

Maar als het om de voedingswaarde gaat, dan kan ik ook kiezen voor vlees van de slager waar ik een goede ervaring mee heb. Kost minder moeite en de kans dat ik krijg wat ik wel is groter.
Het ging over discrimineren puur en alleen op naam.... niet over een heel ander vlees in de kuip.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:00:24 #87
3542 Gia
User under construction
pi_181514389
MBO-ers vinden per definitie lastig een stageplek, omdat de meeste opleidingen ook op HBO niveau gegeven worden en bedrijven liever dáár stagiaires van gebruiken.
pi_181514444
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:00 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Het ging over discrimineren puur en alleen op naam.... niet over een heel ander vlees in de kuip.
De werkgever kiest gewoon voor het vlees omdat hij een betere ervaring heeft met Bertha 22, dan met Keiko.
pi_181514530
quote:

[..]

Mwah, zo gaat het echt niet in de praktijk hoor. Zeker nu niet gezien de schaarste aan medewerkers.

Je pakt een stapel CV's ziet een slechte lay-out, een exotische achternaam en denkt 'daar gaan we weer'. Die vooroordelen worden dan vaak binnen een minuut bevestigd door een bedroevend CV. Steeds vaker ook een redelijk CV waarvan je ziet dat deze door een begeleider is samen. Die gasten gebruiken allemaal dezelfde onzin.

Als je op basis van een geschikt CV een kandidaat uitnodigt die er vervolgens bijloopt als een kansenparel mag hij bij de uitgang alsnog in de versnipperaar stappen. Als je dat elke procedure 2 dagen kost geloof je het wel op een gegeven moment.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:43 schreef Confetti het volgende:
Anoniem solliciteren verplichten. Je naam en een foto(momentopname) zeggen niets over je geschiktheid voor de functie.

Dan nog zullen sommige werkgevers afhaken tijdens het sollicitatiegesprek maar de wél geschikte Marokkaan kan zich dan in ieder geval tonen.
Dat blijkt ook niet zo'n succes omdat men dan niet positief kan discrimineren om aan quota's te voldoen.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:07:17 #90
38496 Perrin
pi_181514558
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:06 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Als je op basis van een geschikt CV een kandidaat uitnodigt die er vervolgens bijloopt als een kansenparel mag hij bij de uitgang alsnog in de versnipperaar stappen.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:09:24 #91
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181514595
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:06 schreef Rockefellow het volgende:
Mwah, zo gaat het echt niet in de praktijk hoor. Zeker nu niet gezien de schaarste aan medewerkers.

Je pakt een stapel CV's ziet een slechte lay-out, een exotische achternaam en denkt 'daar gaan we weer'. Die vooroordelen worden dan vaak binnen een minuut bevestigd door een bedroevend CV. Steeds vaker ook een redelijk CV waarvan je ziet dat deze door een begeleider is samen. Die gasten gebruiken allemaal dezelfde onzin.

Als je op basis van een geschikt CV een kandidaat uitnodigt die er vervolgens bijloopt als een kansenparel mag hij bij de uitgang alsnog in de versnipperaar stappen. Als je dat elke procedure 2 dagen kost geloof je het wel op een gegeven moment.
Heb je het nu over stages, want dit klinkt meer als een sollicitatie procedure...

Misschien ben ik ouderwets maar volgensmij gaat het vaker zo dat een bedrijf bij een school aangeeft wel één of twee plekken te hebben, of soms een student een bedrijf tof vind, maar vaak is er al een connectie met de school. Vervolgens mogen van die school een aantal studenten een motivatie brief sturen en eventueel kies je er dan één uit.

Bij ons is het trouwens zo dat er vaak maar één student komt vragen omdat studenten in dat jaar van elkaar ook wel weten wie waar een brief naartoe heeft gestuurd.
pi_181514846
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:41 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je merkt vrij snel of dat zin heeft. Wanneer stagiaires hier niet willen dan doe ik ook niks meer. Het zijn volwassenen, ik ben geen oppas. Dan krijgen ze een dikke onvoldoende en ik slaap er niet minder om.
Bij mbostages is dat dus niet per se het geval. Dat kunnen ook 16 of 17-jarigen zijn. Niet dat jou dat verantwoordelijk maakt om ze te motiveren of ze bij de hand te nemen, maar ze aan hun lot overlaten is dan ook niet fair.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:23:25 #93
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_181514882
Tja, hoe zou dat nou komen he?
De antwoorden zijn er al, politiek correct overbodig nieuws is dit.
pi_181514949
Op mijn werk komen altijd een hoop MBO Sport en Bewegen studenten langs. Je kan er de klok op gelijk zetten wanneer de sollicitaties binnenkomen. Binnen een maand van nu komen alle serieuze aanmeldingen, voornamelijk allochtone meisjes en autochtone jongens. Die komen allemaal op gesprek en daar pikken we degene uit waarmee we een klik hebben en de rest geven we advies waar ze eventueel verder nog terecht kunnen.

Anderhalve week voor de deadline komt de rest, of je op dat moment Mieke, Fatima of Achmed heet, wij hebben geen plek meer voor je en de bedrijven waar wij mensen naar doorsturen ook niet. Dan kan het zomaar voorkomen dat jij 10 brieven stuurt en 10 keer nee te horen krijgt. Dat is geen discriminatie of racisme, dat is je eigen laksheid die je in je kont komt bijten.
Jullie vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_181514985
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:43 schreef Confetti het volgende:

Lijkt me het proberen waard.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_181515048
Bij ons (universitaire omgeving) is het heel simpel, er zijn weinig plekken (want kost bedrijf/universiteit geld en tijd) en een zeer groot aanbod van stagiaires. Als de motivatie brief goed is, en je CV is normaal/goed, en er is plek, dan wordt je uitgenodigd voor gesprek en bekijken we of het wat is. We hebben hier van alles rondlopen, Nederlanders zijn zelfs een minderheid hier (voertaal is toch Engels). Echter er zijn dus zeer veel stagiaires, die een nee te horen krijgen, omdat er zo veel aanbod is, niet omdat hun achternaam niet past.
pi_181515823
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:26 schreef Windhapper het volgende:
Op mijn werk komen altijd een hoop MBO Sport en Bewegen studenten langs. Je kan er de klok op gelijk zetten wanneer de sollicitaties binnenkomen. Binnen een maand van nu komen alle serieuze aanmeldingen, voornamelijk allochtone meisjes en autochtone jongens. Die komen allemaal op gesprek en daar pikken we degene uit waarmee we een klik hebben en de rest geven we advies waar ze eventueel verder nog terecht kunnen.

Anderhalve week voor de deadline komt de rest, of je op dat moment Mieke, Fatima of Achmed heet, wij hebben geen plek meer voor je en de bedrijven waar wij mensen naar doorsturen ook niet. Dan kan het zomaar voorkomen dat jij 10 brieven stuurt en 10 keer nee te horen krijgt. Dat is geen discriminatie of racisme, dat is je eigen laksheid die je in je kont komt bijten.
Nu de hamvraag, merk jij dat bepaalde groepen lakser zijn ?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:17:50 #98
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_181516026
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mee eens maar wel dikke kans op gezeur over hun religie als hun dat zo uitkomt. Ik zou t risico zelf niet nemen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_181516144
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:17 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Mee eens maar wel dikke kans op gezeur over hun religie als hun dat zo uitkomt. Ik zou t risico zelf niet nemen.
Precies, wat ik ook vaak hoor van mijn vriendin die in de kinderopvang werkt

- niet met een mannelijke collega boodschappen willen doen
- liever mannen geen hand geven
- ramadan
- als je meerdere moslima's op je groep hebt, problemen in de zomervakantie met altijd 4 weken vrij willen hebben
- moeilijk doen over een tosti ham/kaas, er moet een apart tosti ijzer zijn voor hamloze tosti's (aluminiumfolie om de tosti ham/kaas is niet goed genoeg
- moeite hebben met winegums uitdelen
- etc

Het hele religieuze gebeuren wat je er bij krijgt zorgt er al voor dat je geneigd bent voor iemand anders dan een gelovige te gaan.
pi_181516155
De behoorlijke verminderde productiviteit tijdens de periode van het vasten helpt ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')