abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 augustus 2018 @ 14:54:52 #1
192592 SureD1
------------------------------
pi_181471767
quote:
De politie heeft een verdachte in beeld in de zaak van Nicky Verstappen, die in 1998 tijdens een zomerkamp werd verkracht en om het leven werd gebracht op de Brunssummerheide.

Op een persconferentie maakte de politie bekend dat de verdachte de 55-jarige Jos Brech is. Hij woonde ten tijde van de dood van Nicky bij zijn moeder in het naburige Simpelveld en vertrok oktober vorig jaar naar een chalet in de Franse Vogezen.

Sinds 19 februari heeft niemand nog iets van hem vernomen. In april is hij als vermist opgegeven. Hij had geen partner en geen kinderen en organiseerde survivaltochten in de Vogezen. Hij staat nu op de Europese opsporingslijst.

Brech kwam in beeld door het dna-verwantschapsonderzoek waaraan het afgelopen half jaar ongeveer 15.000 mannen hebben meegedaan. Hij deed daar zelf niet aan mee, maar dna van zijn familieleden leidde naar hem.

Dat leidde tot een match:

De Nederlandse politie is samen met Franse collega's naar het chalet van de verdachte in de Vogezen gegaan, maar daar was hij niet meer. Het chalet is doorzocht en er zijn spullen in beslag genomen, en daar is zijn dna op aangetroffen. Volgens de politie gaf dat 100 procent zekerheid.

Zedendelict
Brech was in het verleden actief bij de scouting en heeft enkele jaren op een peuterspeelzaal gewerkt. In 1985 kwam hij in beeld vanwege een zedendelict, maar die zaak werd geseponeerd. Welk delict dat was, kan de politie niet meer achterhalen. Zijn contactgegevens waren bekend, doordat hij in 1998 na de moord op Nicky Verstappen al door de politie is gehoord.

Op basis van de sporen die zijn gevonden, spreekt de politie van "daderspoor". De politie gaat ervan uit dat Brech in de laatste uren van Verstappen bij hem is geweest. Ook gaat de politie ervan uit dat hij nog leeft en buiten beeld probeert te blijven. Omdat hij door zijn werk overlevingstechnieken in de natuur beheerst, kan het lastig zijn hem op te sporen.

Nicky Verstappen verdween in de nacht van 9 op 10 augustus 1998 tijdens een zomerkamp op de Brunssummerheide. Een dag na zijn vermissing werd hij dood gevonden in de omgeving van het kamp.

De afgelopen jaren werden verscheidene verdachten aangehouden, maar allemaal wegens gebrek aan bewijs weer vrijgelaten.

Brech zelf was op 12 augustus 1998 een passant op de Brunssumerheide. Hij werd naar aanleiding daarvan twee keer gehoord, maar er waren geen aanwijzingen voor betrokkenheid.

Peter R. de Vries
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die de familie bijstaat en veel aandacht besteedde aan de verdwijning van Nicky Verstappen, liet vanochtend al op Twitter weten dat er een doorbraak was in de zaak en dat een strijd van twintig jaar wordt beloond. Hij bedankte politie en justitie voor hun vasthoudendheid de afgelopen jaren.

De moeder van Nicky Verstappen nam daarna het woord en richtte zich geëmotioneerd tot Peter R. de Vries. "Zonder jou was het nooit tot een oplossing gekomen. Je was een enorme steun voor ons en stond altijd klaar, ook tijdens je vakanties konden we je altijd bellen", zei ze.


De persconferentie:


De verdachte:

Naam: Jos Brech
Geboortedatum: 29-10-1962
Lengte: 1,80 m.
Haarkleur: Bruin (inmiddels grijs), golvend kort model
Opvallende lichaamskenmerken: Grote oren

Foto's:


SPOILER: +3 foto's van Jos:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: VERMISSING JOS BRECH - DE FEITEN EN VRAGEN
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Krantenknipsels:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Reconstructie DNA match Brech
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PeterRdeV twitterde op woensdag 22-08-2018 om 08:31:08 BREAKING NEWS: Jaaaa....! Er is - eindelijk - een DOORBRAAK in de zaak van Nicky Verstappen! Hoera! Met de familie zal ik om 12:00 uur op persco van politie/justitie in Maastricht een uitgebreide verklaring afleggen. Een strijd van 20 jaar... wordt toch beloond! Today is the day! https://t.co/Mk0Mb35m2J reageer retweet


_______________________________________

Overige nuttige links:


Onderzoek naar dood Nicky Verstappen | Politie.nl (veel informatie!)

Dood van Nicky Verstappen | Wikipedia.com

Dossier over Nicky Verstappen

Overzicht zaak Nicky Verstappen (bron is niet neutraal, pusht een landelijke DNA databank; overzicht komt neutraal over)

overzicht NOS
  zondag 26 augustus 2018 @ 14:55:47 #2
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_181471794
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 14:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jazeker. Maar ooit gehoord dat daar in Europa zomaar mensen door aangevallen en opgegeten zijn? En beren komen voor (sporadisch) in de Pyreneeen, niet in de Vogezen. Naar de Vogezen is 4,5 uur rijden van hier, qua natuur en fauna beetje vergelijkbaar met de Ardennen. Een enkele wolf zal daar misschien rondlopen, maar is ook heel zeldzaam.
Nee, ik wist dus niets over de populatie verder, vandaar mijn vraag ook. Weet wel dat grizzlyberen echt fucking nasty kunnen zijn, dus dacht wellicht deze bruine beer ook. Maar goed, hij hoeft maar net 1 verkeerde tegen te komen natuurlijk :6

Al lijken wilde zwijnen met baby's me nog gevaarlijker :+
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_181471800
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 13:56 schreef einzeinz het volgende:
Ik lees in dat artikel van NOS het volgende:

Begin juni, worden er survivalspullen gestolen uit Old Crow, waaronder kaarten en een wildcamera. De andere beheerders van het basiskamp vermoeden dat Brech hier verantwoordelijk voor is.

Werden die spullen nu gestolen uit een nabijgelegen chalet of uit zijn eigen 'Old Crow'?
Zijn 2 verschillende zaken?

Trouwens nergens is Brech hier gezien, kan dus ook iemand anders geweest zijn.
Inbraak was bij Old Crow.

pi_181471861
Dan zou het kunnen dat hij gewoon de sleutel heeft gebruikt. Als er zo'n groot vermoeden is dat hij het was, en er staat nergens iets over braakschade.
  zondag 26 augustus 2018 @ 14:58:50 #5
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_181471868
In een artikel dat hier werd gepost over Old Crow stond dat er geen beveiligingscamera te vinden was daar, hebben ze die inmiddels wel?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 26 augustus 2018 @ 14:59:21 #6
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_181471884
De kans dat je een beer tegenkomt in de Pyreneeën is echt zo ongeveer 0, en hij moet echt getriggerd worden om je aan te vallen. Hoe vaak kom jij een vos tegen in Nederland, en die zitten er echt veel en die zie je ook nauwelijks.
  zondag 26 augustus 2018 @ 15:00:00 #7
192592 SureD1
------------------------------
pi_181471898
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 14:56 schreef Stupidisco het volgende:

[..]

Inbraak was bij Old Crow.

[ afbeelding ]
Call me crazy, maar dat lijkt er toch op dat van ‘t Padje een donkerbruin vermoeden had wie er achter die inbraak zat... die inbraak was in juni toch? Toen was hij al door de politie ingelicht over Brech..
  zondag 26 augustus 2018 @ 15:01:44 #8
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_181471957
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:00 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Call me crazy, maar dat lijkt er toch op dat van ‘t Padje een donkerbruin vermoeden had wie er achter die inbraak zat... die inbraak was in juni toch? Toen was hij al door de politie ingelicht over Brech..
Het lijkt me ook geen plek waar een random iemand iets gaat lopen jatten, anyway.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_181472164
quote:
De zus van Brech doet aangifte van vermissing in Groningen. Het vermissingsteam in Groningen vraagt de zus om persoonlijke spullen van Brech ter isolatie van DNA. Ze geeft onder meer een harde schijf van Brech aan de politie.

Vrijdagochtend 8 juni komt er een telefoontje van het NFI. Er is een bruikbaar DNA-profiel van de harde schijf geïsoleerd. Een zaakofficier geeft het NFI meteen opdracht om dit profiel te toetsten tegen de sporen in de zaak Nicky Verstappen. Een uur later belt het NFI terug en zegt 100% match.
Dit is toch al bij voorbaat een vormfout, DNA verstrekt ivm een vermissing toetsen tegen sporen van een misdrijf? YOP
pi_181472364
Ik weet dat de recherche wel eens vaker op een alternatieve manier het DNA van iemand verkrijgt, als er op dat moment geen andere mogelijkheid is. Als met dat DNA blijkt dat ze op het juiste spoor zitten, kunnen ze die persoon verplichten DNA af te staan (volgens de officiele procedures dus) omdat hij bijvoorbeeld kan worden aangemerkt als verdachte.

Komt volgens mij ook terug in een van de afleveringen van Zaak Van Je Leven.
  zondag 26 augustus 2018 @ 15:13:48 #11
192592 SureD1
------------------------------
pi_181472370
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:07 schreef Za het volgende:

[..]

Dit is toch al bij voorbaat een vormfout, DNA verstrekt ivm een vermissing toetsen tegen sporen van een misdrijf? YOP
Niet als hij als verdachte is aangemerkt. Hoewel het er niet staat als zodanig wordt dat wel geïmpliceerd... dat is ook de enige manier waarop de DNA samples van team Hei getoetst konden worden..

Ik denk dat hij na zijn verdwijnen officieel als verdachte is aangemerkt...
pi_181472525
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:13 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Niet als hij als verdachte is aangemerkt. Hoewel het er niet staat als zodanig wordt dat wel geïmpliceerd... dat is ook de enige manier waarop de DNA samples van team Hei getoetst konden worden..

Ik denk dat hij na zijn verdwijnen officieel als verdachte is aangemerkt...
Voor de DNA-match werkten de twee teams ook al “nauw samen”, werd gezegd in de persco, dus hij was sowieso een POI en mogelijk ook al lang officieel verdachte.
pi_181472570
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 14:59 schreef Fietsertje70 het volgende:
De kans dat je een beer tegenkomt in de Pyreneeën is echt zo ongeveer 0, en hij moet echt getriggerd worden om je aan te vallen. Hoe vaak kom jij een vos tegen in Nederland, en die zitten er echt veel en die zie je ook nauwelijks.
Vossen ben ik het afgelopen paar jaar een paar keer tegengekomen. Binnen de bebouwde kom, in de nabijheid van woningen ook. Wel mooie diertjes om te zien :Y
  zondag 26 augustus 2018 @ 15:19:36 #14
192592 SureD1
------------------------------
pi_181472615
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voor de DNA-match werkten de twee teams ook al “nauw samen”, werd gezegd in de persco, dus hij was sowieso een POI en mogelijk ook al lang officieel verdachte.
Yep - en het artikel insinueert verder dat er meerdere POI’s waren omdat gezegd wordt dat hij een van de ‘moeilijke gevallen’ was die meteen bezoek krijgen van de recherche...
pi_181472623
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:00 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Call me crazy, maar dat lijkt er toch op dat van ‘t Padje een donkerbruin vermoeden had wie er achter die inbraak zat... die inbraak was in juni toch? Toen was hij al door de politie ingelicht over Brech..
Correct. Maar hij mocht niets zeggen, dus zo'n bericht was prima en conform de verwachting die men zou hebben. Wellicht -ietwat vergezocht- was het ook een test van Brech om te testen of ze al op de hoogte waren van zn daden?
pi_181472673
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:01 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Het lijkt me ook geen plek waar een random iemand iets gaat lopen jatten, anyway.
Dat zal dan ook geen random dader geweest zijn, maar iemand met kennis. In ieder geval iemand die wist waar die hut lag. Ook tussen bushcrafters zit rotvolk dat niet vies is van een diefstalletje. Het zijn net mensen..
pi_181472720
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:13 schreef Physsic het volgende:
Ik weet dat de recherche wel eens vaker op een alternatieve manier het DNA van iemand verkrijgt, als er op dat moment geen andere mogelijkheid is. Als met dat DNA blijkt dat ze op het juiste spoor zitten, kunnen ze die persoon verplichten DNA af te staan (volgens de officiele procedures dus) omdat hij bijvoorbeeld kan worden aangemerkt als verdachte.

Komt volgens mij ook terug in een van de afleveringen van Zaak Van Je Leven.
Dat mag volgens mij ook gewoon. Zie je wel vaker in Amerika ook, als ze een verdachte hebben die ze niet direct wakker willen maken dat ze proberen zn dna te achterhalen zonder achterdocht te wekken.

Zolang het dna maar niet onrechtmatig verkregen is.
pi_181473426
Zitten allemaal spullen bij waarmee een gemiddelde inbreker weinig mee kan. Stapel kaarten? Slaapzakken? Die zijn allemaal niet fijn door te verkopen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:03:44 #20
192592 SureD1
------------------------------
pi_181473933
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 15:46 schreef Sigaartje het volgende:
Zitten allemaal spullen bij waarmee een gemiddelde inbreker weinig mee kan. Stapel kaarten? Slaapzakken? Die zijn allemaal niet fijn door te verkopen.
Stel het was Brech, wat moet hij met een wildcamera? In de gaten houden of er mensen in de buurt van zijn schuilplaats komen?
pi_181474029
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 16:03 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Stel het was Brech, wat moet hij met een wildcamera? In de gaten houden of er mensen in de buurt van zijn schuilplaats komen?
Voorkomen dat anderen de wildcamera gebruiken om in de gaten te houden of hij nog terug maar Old Crow komt. :+
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:12:13 #22
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_181474170
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 16:03 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Stel het was Brech, wat moet hij met een wildcamera? In de gaten houden of er mensen in de buurt van zijn schuilplaats komen?
Lijkt me best handig
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:14:30 #23
192592 SureD1
------------------------------
pi_181474255
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 16:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voorkomen dat anderen de wildcamera gebruiken om in de gaten te houden of hij nog terug maar Old Crow komt. :+
Dat kan ook idd!
pi_181474847
Die discussie over vormfouten/al dan niet onrechtmatig verkregen bewijs/DNA komt steeds weer terug in deze topicreeks. Mijn gedachten daarover:

1. Er hebben zich elite-eenheden binnen politie en OM beziggehouden met deze zaak. ik denk dat we er echt wel op mogen vertrouwen dat dit professionals zijn die weten wat ze doen, en dat ze echt niet hun eigen onderzoek gaat saboteren met onrechtmatig verkregen bewijs. Uit de FAQ van de politiesite blijkt ook dat ze toestemming van de rechter hadden voor het één en ander kwa bewijsverzameling.

2. Dat onrechtmatig verkregen bewijs per definitie leidt tot vrijspraak of per definitie ontoelaatbaar is, is een fabeltje uit Amerikaanse politie-series. De rechter kan er hooguit rekening mee houden bij de strafmaat. Maar nogmaals: Het bewijs is waarschijnlijk gewoon rechtmatig verkregen.

3. Misschien nog wel belangrijker dan de strafmaat is het denk ik voor de familie dat de dader gaat praten, zodat ze weten wat er gebeurd is, en of hij het alleen heeft gedaan enz. Dan kunnen ze het na 20 jaar misschien eindelijk een plekje geven.
  Moderator zondag 26 augustus 2018 @ 16:36:25 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_181474946
quote:
Twee Nederlandse drama’s kruisen elkaar in de Vogezen

Als de Vogezen eens hadden kunnen praten. De bergen aan de Franse oostgrens hebben gezien waar Jos Brech heenging toen het net zich om hem begon te sluiten. Ze weten ook wat er is geworden van de jonge Nederlander Sidney Lute, die nog steeds spoorloos is.

Twee zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben maar die toevallig heel dicht bij elkaar komen in de toch uitgestrekte Vogezen. De chalet waar de verdachte kindermoordenaar Brech zich schuil hield, bij Sainte-Marie-aux-Mines, ligt hemelsbreed maar twintig kilometer van het verlaten hospitaal waar Sidney Lute voor het laatst is gesignaleerd. De een was op de loop voor de politie, de ander liep weg van huis.

Brech en Lute beiden verbleven in hetzelfde gebied en naar beiden is op verzoek van familieleden en vrienden gezocht met speurhonden van de Nederlandse stichting Signi. ,,We zitten ook te piekeren of er verband bestaat”, zegt Esther van Neerbos van Signi. ,,Ook Sydney houdt van de natuur en wil van de natuur leven, dan is de Vogezen een uitgelezen plek. We hebben geprobeerd na te trekken of ze elkaar ooit zijn tegengekomen maar vooralsnog hebben we daarvoor geen aanwijzing.”

Een aantal keren zochten de vrijwilligers van Signi in dezelfde streek voor twee verschillende zoekopdrachten. Het spoor van Jos Brech liep dood omdat die volgens Van Neerbos moedwillig buiten de paden ging. De van huis weggelopen Sidney (die inmiddels 20 is) zou nog wel eens in de buurt kunnen zijn, vermoedt ze. De plek waar de nu al bijna twee jaar vermiste jongeman uit Assendelft voor het laatst is gezien, is bijna luguber. Een verlaten en door krakers half gesloopt ziekenhuis net onder een Vogezentop. Het is er een puinhoop. Patiëntendossiers zwerven er nog rond. Een groot complex waar nog steeds zwervers slapen. Drie mountainbikers vertellen dat er hier geen mensen meer overnachten. ,,Ze hebben alles gesloopt.”

Als je tussen de mistige bergen langs de locaties rijdt die aan zoveel verdriet verbonden zijn, kun je alleen maar meeleven met de nabestaanden. Bij The Old Crow, het chalet van de Nederlandse bushcrafters zijn de luiken open. Er logeren Fransen. Nee, het chalet is niet alweer verhuurd dat zou heel respectloos zijn naar de ouders van Nicky, benadrukt beheerder Erik van ’t Padje. Hij heeft Franse vrienden gevraagd op te passen, zegt hij. Ramptoeristen zijn tot alles in staat al ligt het chalet erg afgelegen en de paden zijn gevaarlijk in de regen.

Beneden in het naar oude zilvermijnen vernoemde dorp Saint-Marie-aux-Mines, zegt de dame van de lokale VVV dat niemand naar de locatie van het chalet heeft gevraagd. “Misschien is dat maar beter zo. Dit is niet de publiciteit die je wilt. Die man zat vlakbij het dorp.” Net als iedereen die je er in het dorp over aanspreekt hoopt ze dat Jos Brech snel wordt gevonden.

Dan is er nog Aubure, een dorp waar Jos Brech ook geweest moet zijn. Hier woonde de inmiddels overleden Erik Versantvoort, die geen idee had van Brechs geheimen en hem toeliet als beheerder van Old Crow en ook als bestuurslid van Randoloup Nature Wise. Een stichting die vanuit de chalet wandeltochten organiseerde.

De stichting heeft het kantoor na de dood van Versantvoort gesloten. In het bergdorp herkent niemand de foto van Brech, behalve dan uit de krant. Versantvoort zou alles wat er rond zijn lievelingsplek te doen is verschrikkelijk hebben gevonden, zegt medebestuurder Van ’t Padje aan de telefoon. De associatie met Brech is een open wond geworden voor de wandelaars en ook de familie van Versantvoort. ,,Erik heeft zich vaak omgedraaid in zijn graf”, zegt Van ’t Padje. Op Facebook schreef hij eerder: ‘Erik had deze ellende nooit gewild voor zijn mooie plek in de Vogezen.’

Ik kan heel goed gezichten onthouden maar de eerste keer dat ik dat van Brech zag was in de krant
Frequent Vogezen-bezoeker Djems Gagueche

Saint-Marie-aux-Mines was zijn naam bijna alweer vergeten. In Nederland is Brech voorpaginanieuws, hier hoorde men zijn naam maanden geleden en in twee keer. Eerste hebben Van ’t Padje en andere bushcraft-vrienden naar hem gezocht omdat hij vermist was. Ze wisten toen nog niet van het afschuwelijke geheim van Jos Brech. Inmiddels zijn hun verweerde affiches met een bezorgde toon voor een verdwenen kameraad achterhaald. Het intensieve Frans-Nederlandse politieonderzoek dateert ook al weer van weken geleden. Wegen afzetten heeft geen zin want Brechtverplaatst zich door de bossen en zijn telefoon liet hij achter dus die kan hem ook niet verraden.

Ondertussen is er geen spoor meer van Brech in de Vogezen. “Het lijkt wel of hij hier de onzichtbare man heeft gespeeld”, concludeert Vivien Montag, de lokale verslaggever van de grote regionale krant DNA. Een belronde langs mensen die vaak door de bossen zwerven leverde niets op. Bergliefhebber Djems Gagueche die twee keer per week het gebied doorkruist op zijn mountainbike is Brech nooit tegengekomen. ,,Ik kan heel goed gezichten onthouden maar de eerste keer dat ik dat van Brech zag was in de krant.”

Montag belde ook met instanties die met kinderen werken in de regio. ,,Hij is nooit bij ons geweest en heeft nooit meegedaan aan een van onze activiteiten”, noteert de verslaggever steeds weer. Jos Brech was hier vaak maar bleef onder alle radars.
AD.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')