Als je hem bij de opname ziet is er wel een manier om hem kwijt te raken.quote:Op zondag 12 juli 2020 22:19 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Die diafragma vlek had ik idd bij meerdere opnames. maar de lens werkt super, snel en makkelijk scherp
Ik had idd veel last van het zonlicht, ik zal er wel eens een kap voor zoeken, nog plenty van die old skool rubberen dingen liggenquote:Op zondag 12 juli 2020 22:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je hem bij de opname ziet is er wel een manier om hem kwijt te raken.
De A6000 met zo'n groothoek kun je, eenmaal scherpgesteld met één hand vasthouden. De andere hand kun je dan gebruiken om een soort custom zonnekap te houden, je schermt dan het strooilicht zodanig af dat de diafragmavlek verdwijnt maar je hand in dit geval de linkerbovenhoek niet afschermt. Is even frummelen in het begin maar het levert wel beter beeld op en daar doen we het toch allemaal wel een beetje voor.
Is dit die versie met een macrostand die eigenlijk neerkomt op een ingebouwde tussenringquote:Op zondag 26 juli 2020 20:56 schreef Clayton1 het volgende:
Een Panagor pmc 80-205mm op de Sony A6000
Muskuseend
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aalscholver
[ afbeelding ]
Zou er dan een knopje ofzo daarvoor opzitten, dat zie ik niet iig.quote:Op zondag 26 juli 2020 21:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Is dit die versie met een macrostand die eigenlijk neerkomt op een ingebouwde tussenring
Die versie zit in elk geval bij mij in de collectie, die moest binnenkort ook maar weer eens naar buiten. Keertje op jacht naar sprinkhanen of zo, daar is ie bijzonder goed geschikt voor.
Afhankelijk van hoe ze vastzitten hoeft dat nog niet een drama te zijn. Is dat ongeveer anderhalf stopje dicht, dan is er met een systeemcamera nog heel goed mee te fotograferen. Alleen het doseren van het karakter van de J9 door je diafragma iets te openen of te sluiten is er dan niet meer bij.quote:Op zondag 30 augustus 2020 09:56 schreef ultra_ivo het volgende:
Altijd mooi zo'n J9. Alleen zitten bij die van mij helaas de lamellen vast.
Ze zitten zo rond de f4 dicht.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Afhankelijk van hoe ze vastzitten hoeft dat nog niet een drama te zijn. Is dat ongeveer anderhalf stopje dicht, dan is er met een systeemcamera nog heel goed mee te fotograferen. Alleen het doseren van het karakter van de J9 door je diafragma iets te openen of te sluiten is er dan niet meer bij.
Gaaf zeg!quote:Op maandag 31 augustus 2020 19:05 schreef Ouwesok het volgende:
Hoe goed is nou eigenlijk zo'n ouwe lens
Bij de exercitie van zaterdagmiddag had ik naast de J9 ook nog maar een oude 135mm preset meegenomen die ik ooit ergens als bijvangst scoorde. Het is een Fodor 3.5/135mm ergens uit midden 60's met een T2mount.
Fodor was in die tijd een aardig actief handelsmerk. De lens is voor zover ik kan zien gebouwd door Tokina.
Zo ziet ie eruit
[ afbeelding ]
Hoe goed is nog is kwam ik achter toen ik ineens op een paal een buizerd zag zitten. Langer had ik niet meegenomen en dus dan die 135mm preset er maar op en kijken wat het hebben kon.
Uiteindelijk wist ik er nog redelijk dicht bij te komen en de buizerd leek geen fuck te geven. Voorzichtig draai ik de ouwe preset in de scherpte en zie een klein vogeltje. Het hele plaatje werd onderstaand
[ link | afbeelding ]Fodor 3.5/135 vogel by Ouwesok, on Flickr
Met de loup had ik al gekeken of er misschien wat cropruimte zou zijn en wat het vergrootte zoekerbeeld liet zien was wel om blij van te worden, het pre-setje scoorde ver boven verwachting
[ link | afbeelding ]Fodor 3.5/135 vogel crop by Ouwesok, on Flickr
Wow, een KR5 Super. Dat was een instappertje van Ricoh van zo rond 1978. Destijds een van de goedkoopste Japanse spiegelreflexen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 22:54 schreef Clayton1 het volgende:
Vintage setje op de kop getikt met Pentax vatting.
nog ff testen allemaal.
Ricoh KR-5 Super
[ afbeelding ]
Sigma UC zoom 28-70
[ afbeelding ]
SMC Pentax 50mm
[ afbeelding ]
Tokina SZ-X 80-200
[ afbeelding ]
Ricoh had in de 70's heel veel leuke instapreflexen. In de pdraadtijd had je natuurlijk de Singlex die maar weinig duurder was dan een Praktica maar die als camera meer finesse vertoonde. Later kreeg je dus de KR5 en de KR10 die allebei ook al onder in de prijslijsten stonden en waar nogal wat fotografen hun eerste spiegelreflex-ervaringen mee hebben opgedaan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:47 schreef derLudolf het volgende:
Mooi spul. Dat lijkt een mooi compact toestel ook
De AF-assist werkt, net als de AF zelf maar tot een bepaalde lichtsterkte. Doe je het diafragma te ver dicht, dan krijgt de AF-sensor te weinig licht om voldoende te kunnen werken. In de praktijk ga je zien dat dat inderdaad ergens tussen 5.6 en 8 ophoudt en dan moet je hem weer op het oog scherpstellen.quote:Op zondag 1 november 2020 20:59 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag de Sigma UC zoom 28-70 een d.m.v. een adapter op de Canon gezet
[ afbeelding ]
Dit was een testrondje om te kijken hoe deze het doet.
Duidelijk te zien dat alle platen overbelicht zijn
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik had het diafragma op 5.6 gezet, scherp draaien tot het scherpstelpunt rood is en knippen.
Nu mijn vraag.
Zet ik het diafragma op bv 8 dan ik scherpstellen wat ik wil, maar het scherpstelpunt wordt niet rood.
Wat doe ik niet goed?
Aha oke, weten we dat ook weer.quote:Op zondag 1 november 2020 21:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De AF-assist werkt, net als de AF zelf maar tot een bepaalde lichtsterkte. Doe je het diafragma te ver dicht, dan krijgt de AF-sensor te weinig licht om voldoende te kunnen werken. In de praktijk ga je zien dat dat inderdaad ergens tussen 5.6 en 8 ophoudt en dan moet je hem weer op het oog scherpstellen.
Welke diafragmawaarde wordt er weergegeven als je deze lens met dat gechipte adapter op je Canon zet
Als dat een hele lage waarde is(1.2 of 1.4) kan het soms helpen als je even met het je diafragmawieltje draait tot ie op 4 staat. Met het diafragma gebeurt er dan niks, maar je automaat belicht ineens stukken trefzekerder.
In dat geval kun je het met het correctiewiel regelen. Eind in de min gooien en met proefopnamen kijken of het fletse er een beetje af gaat.quote:Op zondag 1 november 2020 21:24 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Aha oke, weten we dat ook weer.
Hij staat idd op 1.4 , ik kan draaien wat ik wil maar hij blijft op 1.4 staan
Is dat een wilde of een tamme?quote:Op zondag 20 december 2020 20:47 schreef Ouwesok het volgende:
Met diezelfde AT-X340 op diezelfde Panasonic.
Het licht was op dat moment al volledig ingekakt en dus moest de ISO omhoog. Het 4/3-sensortje van de Panny viel me daarbij weer eens geen millimeter tegen ondanks dat ie inmiddels zo'n tien jaar oud is.
[ link | afbeelding ]Sus scrofa by Ouwesok, on Flickr
Het is een wild zwijn maar wel in een natuurpark. Daar hebben ze een gebied dat zo groot is dat je ook een goeie kans hebt om ze niet te zien.quote:
Yep. eigenlijk wel lachwekkend dat er vroeger twee gevoeligheidsindicaties op een filmpje stonden die volledig om te rekenen waren en naast de schaal alleen verschilden in de beschrijving hoe je ze moest bepalen dat dan weer geen invloed had op de waardequote:Op dinsdag 2 februari 2021 06:20 schreef derLudolf het volgende:
400 ASA/iso is toch 27° DIN. Tenminste, dat zie ik regelmatig op doosjes staan![]()
Ik ga het in elk geval nog wel een keer proberen maar écht hoge verwachtingen heb ik er nou niet meteen van. F64 is bij een kleinbeeldlens een bijzonder klein gaatje, zelfs bij een 300mm. De performance van een kleinbeeldlens loopt over het algemeen na F11 terug. Bij 'normale' lenzen merk je dat bij ongeveer 22 omdat dan het contrast vrij drastisch terugloopt.quote:f/64, dan kom je bij zonnig weer en ISO 4000 uit op 1/250eIdeaal als je zonder ND filter water "glad" wilt maken
Die FD<->EOS adapters heb je in twee soorten. Eentje zonder glas die eigenlijk als voornaamste nadeel heeft dat je niet meer tot oneindig kunt instellen. De kwaliteit van die Kiron blijft echter gewoon gehandhaafd.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:41 schreef Clayton1 het volgende:
Hoi,
Ben in bezit van een Kiron 105 mm macro lens met FD vatting
[ afbeelding ]
Ik heb een adapter ring zodat ik deze kan gebruiken op mijn EOS.
Ik zit te denken om een adapter FD tot EOS aan te schaffen zodat ik die lens ook op mijn EOS kan gebruiken.
Iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag.
Dank je , duidelijk verhaal. Ik ga nog een paar keer testen als het weer wat beter is. Maar heb het idee dat ik er afscheid van ga nemen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 23:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die FD<->EOS adapters heb je in twee soorten. Eentje zonder glas die eigenlijk als voornaamste nadeel heeft dat je niet meer tot oneindig kunt instellen. De kwaliteit van die Kiron blijft echter gewoon gehandhaafd.
Tweede smaak is die met een klein negatief elementje erin die maakt dat je wél tot oneindig kunt scherpstellen. Beduidend prijziger dan die glasloze én met een dingetje, dat negatieve elementje heeft invloed op de kwaliteit van de lens die je gebruikt.
Ik heb er zo een met glas en daar ben ik wel wat mee aan het experimenteren geweest, onder andere met een FD 50mm macro. Op zich viel me de scherpte nog mee, ik had daar ergere dingen verwacht. Wat je wél hebt is dat er zo her en der rare kleureffectjes optreden die je eigenlijk niet wilt en die aan je totale plaatje nogal afbreuk doen.
Advies voor een macrolens met FD-mount op een EOS: neem die glasloze. Dan maar niet op oneindig, je gebruikt zo'n ding in het macrobereik, daar is het immers een macrolens voor.
Eerlijk advies : gebruik op je EOS je Sigma 105mm en gebruik die Kiron op de A6000, Met de A6000 heb je veel meer controle over die lens, vooral omdat je hem makkelijk gediafragmeerd kunt scherpstellen, dat is op de EOS best wel een uitdaging.
Beetje lastig te omschrijven maar de lenzen van Minolta hadden een reputatie voor wat betreft hun scherp/onscherpverhouding en hun kleurweergave.quote:Op zondag 12 september 2021 21:22 schreef derLudolf het volgende:
Wat is "Minolta karakter"? Ik heb nog ergens een Minolta slr liggen. Met autofocus en zo, veel te modern
Ik heb drie stuks 35 mm liggen, wel allemaal met p-draad / m42quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:42 schreef Hojdhopper het volgende:
Voor mijn A7 ben ik op zoek naar een vintage 35mm lens. Ik heb een Auto Chinon 50 f 1.7 (uit m'n hoofd) die ik af en toe gebruik (PK vatting), maar lijkt me toch leuk om een 35 erbij te hebben.
Heb echter nog niet echt iets gevonden. Iemand hier ideeën? Lieft met een PK mount omdat ik die adapter al heb, maar anders kijk ik wel naar een andere adapter.
Een paar ideetjes:quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:42 schreef Hojdhopper het volgende:
Voor mijn A7 ben ik op zoek naar een vintage 35mm lens. Ik heb een Auto Chinon 50 f 1.7 (uit m'n hoofd) die ik af en toe gebruik (PK vatting), maar lijkt me toch leuk om een 35 erbij te hebben.
Heb echter nog niet echt iets gevonden. Iemand hier ideeën? Lieft met een PK mount omdat ik die adapter al heb, maar anders kijk ik wel naar een andere adapter.
Ja, Pentax K vatting. Geen idee of er ook een andere Pentax vatting bestaat. Maar wat je zegt ervaar ik ook, op de een of andere manier vind ik lastiger 35mm lenzen dan bijv. 28 of 50mm. Niet helemaal onmogelijk maar gewoon iets minder.quote:Op dinsdag 23 november 2021 17:31 schreef derLudolf het volgende:
Dat is Pentax vatting toch? Hoe dan ook, 35mm vind ik op de een of andere manier lastiger (en dus duurder) dan 28mm.
Jazeker!quote:
Niet oninteressant, afhankelijk van waar je woont. Maar zit zelf in Duitsland dus verzending is het 't waarschijnlijk niet waard.quote:Op dinsdag 23 november 2021 21:31 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Ik heb drie stuks 35 mm liggen, wel allemaal met p-draad / m42
ik heb wel een 35-70mm liggen met pk vatting
Handig om te weten, dankjewel! Misschien moet ik dan toch eens zoeken naar 2.8 lenzen, en niet onder de 2. Ik was in de veronderstelling dat dat gebruikelijker was, aangezien ik veel 50mm lenzen vind met een f1.8, f1.7 of f2.quote:Op dinsdag 23 november 2021 22:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een paar ideetjes:
In principe waren nagenoeg alle 35mm's uit de 70's prima lenzen, een 35 is niet lastig om te bouwen zolang je hem niet te lichtsterk wilt hebben.
De A-merken uit die tijd hadden allemaal wel een perfecte 35 in hun aanbod zitten. Voor de beeldkwaliteit is het wel aan te raden een 'gewone' 2.8-variant te zoeken. Lichtsterker waren ze er ook wel, alleen was daarvan de volle opening voornamelijk bedoeld om beter scherp te stellen en eventueel in beroerd licht te kunnen fotograferen als laatste redmiddel. Het is niet de kwaliteit die een 1.4/35mm van nu neer weet te zetten.
In mijn eigen collectie zit een Minolta MD Rokkor 2.8/35mm die de komende tijd waarschijnlijk weer wat meer buitenuurtjes gaat maken, ook op een A7. Ding is uiterst handzaam en ragscherp.
[ link | afbeelding ]Minolta Rokkor 2.8/35mm by Ouwesok, on Flickr
Met een emount moet je op zich niet te eenkennig met vattingen zijn. Adapters kosten bij de opstuurchinees zowat niks en van zo ongeveer elk merk zijn er juweeltjes gebouwd en aangezien de lenzen van die tijd zo goed als onverwoestbaar waren moeten ze nog goed te vinden zijn.
Nee dat is het niet waard joh, ik kom uit brabantquote:Op woensdag 24 november 2021 13:23 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, Pentax K vatting. Geen idee of er ook een andere Pentax vatting bestaat. Maar wat je zegt ervaar ik ook, op de een of andere manier vind ik lastiger 35mm lenzen dan bijv. 28 of 50mm. Niet helemaal onmogelijk maar gewoon iets minder.
[..]
Jazeker!
[..]
Niet oninteressant, afhankelijk van waar je woont. Maar zit zelf in Duitsland dus verzending is het 't waarschijnlijk niet waard.
[..]
Handig om te weten, dankjewel! Misschien moet ik dan toch eens zoeken naar 2.8 lenzen, en niet onder de 2. Ik was in de veronderstelling dat dat gebruikelijker was, aangezien ik veel 50mm lenzen vind met een f1.8, f1.7 of f2.
Ik ga eens kijken naar die Minolta. En ja, wat je zegt, de adapter is het probleem niet zo. Leek me alleen handig aangezien ik toch al die PK heb.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |