abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181448780
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelfbeschikking voor kinderen? Nee, ik maak geen grapje: recht op zelfbeschikking voor kinderen bestaat niet.
Dat kinderen (zonder toestemming van ouders) volgens de wet niet handelingsbekwaam geacht worden en er in de praktijk dus altijd toestemming van een arts of ouder nodig is, betekent niet dat ze geen lichamelijke integriteit of onaantastbaarheid van het lichaam kennen.

Dat ze onder de 12 dus niet zelf mogen beslissen over medische ingrepen betekent niet dat je als voogd (of arts, overheid) maar alles bij ze kan flikken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181448813
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:48 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat kinderen (zonder toestemming van ouders) volgens de wet niet handelingsbekwaam geacht worden en er in de praktijk dus altijd toestemming van een arts of ouder nodig is, betekent niet dat ze geen lichamelijke integriteit of onaantastbaarheid van het lichaam kennen.

Dat ze onder de 12 dus niet zelf mogen beslissen over medische ingrepen betekent niet dat je als voogd (of arts, overheid) maar alles bij ze kan flikken.
Niet alles in die zin dat je ze niet mag verwaarlozen. Maar als een kind niet gevaccineerd wil worden heeft ie daar echt nul komma niks over te zeggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181448866
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet alles in die zin dat je ze niet mag verwaarlozen. Maar als een kind niet gevaccineerd wil worden heeft ie daar echt nul komma niks over te zeggen.
En de ouders dus wel :)

Dus als de ouders dat niet willen, dan mag er gelukkig geen spuitje in het kind gezet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2018 16:54:05 ]
pi_181448871
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, maar als de overheid de kinderen van weigerende ouders toch wilt inenten, dan doen ze dat echt niet door aan te voeren dat artikel 11 van de grondwet niet opgaat voor kinderen, maar door zich te beroepen op artikel 22 (plicht overheid om de volksgezondheid te beschermen).

Omdat geen enkele rechter mee zal gaan in de redenatie 'kinderen kennen geen lichamelijke onaantastbaarheid'. En dat is maar goed ook.
pi_181448880
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

En de ouders dus wel :)

Dus als de ouders dat niet willen, dan mag er gelukkig nog geen spuitje in het kind gezet worden.
Wat heeft dit dan nog met 'zelfbeschikking' te maken? Ouders die dat voor hun kinderen bepalen is geen zelfbeschikking. Dat is beschikken over je kinderen.
pi_181448905
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat heeft dit dan nog met 'zelfbeschikking' te maken? Ouders die dat voor hun kinderen bepalen is geen zelfbeschikking. Dat is beschikken over je kinderen.
Het gaat daarom dan ook niet om 'zelfbeschikking', maar om de onaantastbaarheid van het lichaam. Dat daar bij handelsbekwame volwassenen automatisch zelfbeschikking uit volgt is een tweede.
pi_181448918
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:54 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja, maar als de overheid de kinderen van weigerende ouders toch wilt inenten, dan doen ze dat echt niet door aan te voeren dat artikel 11 van de grondwet niet opgaat voor kinderen, maar door zich te beroepen op artikel 22 (plicht overheid om de volksgezondheid te beschermen).

Omdat geen enkele rechter mee zal gaan in de redenatie 'kinderen kennen geen lichamelijke onaantastbaarheid'. En dat is maar goed ook.
Dit lijkt mij niet principieel of fundamenteel anders dan ouders die tegen bloedtransfusie zijn, ook wanneer het kind dat hard nodig heeft vanwege een ongeluk.

In beide gevallen is het onverantwoord, en vind ik het ook terecht als de staat dan ingrijpt in het belang van het kind.
pi_181448942
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Het gaat daarom dan ook niet om 'zelfbeschikking', maar om de onaantastbaarheid van het lichaam. Dat daar bij handelsbekwame volwassenen automatisch zelfbeschikking uit volgt is een tweede.
Ik kwam hier niet met het woordje 'zelfbeschikking' aan, wat in deze context een belachelijk woord is.
pi_181448979
quote:

[..]

Dus een 13-jarig meisje mag een inenting tegen baarmoederhalskanker niet weigeren?
pi_181448994
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:59 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Dus een 13-jarig meisje mag een inenting tegen baarmoederhalskanker niet weigeren?
13 is ouder dan 12, dus ja die mag dat weigeren. En als dr ouders het toch willen, zal er waarschijnlijk een rechter naar kijken.
pi_181449006
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kwam hier niet met het woordje 'zelfbeschikking' aan, wat in deze context een belachelijk woord is.
Inderdaad een beetje verkeerde terminologie.
pi_181449041
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Ach... uiteindelijk hebben de ouders een soort van het recht over het kind te beschikken in deze. Dat ze dit nu ter discussie gaan stellen is weer wat anders.
pi_181449043
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt mij niet principieel of fundamenteel anders dan ouders die tegen bloedtransfusie zijn, ook wanneer het kind dat hard nodig heeft vanwege een ongeluk.

In beide gevallen is het onverantwoord, en vind ik het ook terecht als de staat dan ingrijpt in het belang van het kind.
In het geval van acute medische noodzaak, ja dat vind ik ook terecht.

In het geval van preventieve inentingen, ben ik er nog niet helemaal over uit.
pi_181449053
quote:

[..]

Er zijn ook ouders die hun kind en huisdier uit eigen geloof op de meest vreemde diëten zetten.

En nu vind ik vegan dieten e.d. opzich prima (behalve bij vleesetende dieren) want we zullen allemaal wel wat gekke gewoontes hebben. Maar met zelfbeschikking heeft een kind tot zn 18e nog niet te maken.
pi_181449073
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:02 schreef probeer het volgende:

[..]

Inderdaad.
pi_181449110
Daarbij ... Het lijkt me dat de overheid zich niet echt kan beroepen op een artikeltje 22 wanneer de vaccinatiegraad in die specifieke regio wel gewoon op peil is. Er is dan immers relatief weinig gevaar voor de volksgezondheid.

En dan krijg je dus situaties waarin verplichte inentingen in de ene regio wel verantwoord kunnen worden middels 'de overheid moet de volksgezondheid beschermen', en ze daar in een andere regio toch echt niet mee aan kunnen komen zetten omdat dat gevaar dus nauwelijks aanwezig is.

En dan zit je dus weer met ongelijke medische behandeling. Is dan volgens mij ook wel een dingetje.
pi_181449115
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Er zijn ook ouders die hun kind en huisdier uit eigen geloof op de meest vreemde diëten zetten.
Ouders die hun kinderen onderwerpen aan een veganistisch dieet van alleen maar rauwe groenten is wat mij betreft ook wel op het randje van verwaarlozing.

quote:

En nu vind ik dat opzich prima want we zullen allemaal wel wat gekke gewoontes hebben. Maar met zelfbeschikking heeft een kind tot zn 18e nog niet te maken.
Inderdaad. Ik denk echter wel dat er grenzen zijn aan hoe ouders met hun kinderen mogen omgaan. Complete vrijheid bestaat daar niet, en dat is maar goed ook.
pi_181449117
quote:

[..]

En nu vind ik vegan dieten e.d. opzich prima (behalve bij vleesetende dieren) want we zullen allemaal wel wat gekke gewoontes hebben. Maar met zelfbeschikking heeft een kind tot zn 18e nog niet te maken.
Vanaf 12 jaar hebben ze daar wel degelijk aardig wat over te zeggen. Iig zodanig veel dat een rechter ze erg serieus neemt.

Was er niet laatst nog een zaak over een jochie dat zijn behandeling wilde staken, terwijl pa het liefste wilde dat hij er mee door ging? Die jongen won volgens mij.

Maar idd een beetje off-topic dit.
pi_181449159
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:59 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Dit topic gaat over inentingen tegen veel voorkomende ziektes bij veel jongere kinderen.

Je vraag is een interessante, maar wat mij betreft compleet off topic.
pi_181449170
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Een beetje? Het slaat de plank volkomen mis.
pi_181449182
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:02 schreef probeer het volgende:

[..]

In snap je twijfel. Maar het is goed dat je ieg erover nadenkt. ;)
pi_181449230
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
Het is trouwens een misvatting dat het vooral laagopgeleiden en diepgelovigen zijn die de vaccinaties weigeren. Het zijn juist de hoogopgeleide en hypergezonde ouders die kritische vragen stellen.
Als ik het goed zie houdt, van de gemeenten met minstens 1 universiteit binnen hun grenzen, alleen Enschede in het recentste jaarverslag de eer in stand van een voldoende vaccinatiegraad tegen mazelen bij zuigelingen. Dat is ook wel tekenend.
https://www.volksgezondhe(...)vaccinaties-gemeente
pi_181449238
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een beetje? Het slaat de plank volkomen mis.
Je snapt natuurlijk ook wel dat ik daarmee niet doelde op een baby of een peuter hé. Ik doelde meer op de ouders die bepalen voor het kind. :D
pi_181449283
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

In snap je twijfel. Maar het is goed dat je ieg erover nadenkt. ;)
Wat ik er nog wel over kwijt wil ... Ik ben het met Dijkhoff eens dat hier geen financiële incentive aan gekoppeld mag worden. Je kan je niet enerzijds op het belang van de volksgezondheid beroepen, en dan anderzijds wel stellen dat als men er mee kan leven dat ze geen / minder geld krijgen, dat belang van de volksgezondheid dan opeens niet meer doorslaggevend is.

"Het is in het belang van de volksgezondheid, maar als u de kinderbijslag weigert dan mag dat ook" is imo belachelijk.
pi_181449303
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen... zoals euthanasie bij terminaal zieke kinderen. En zelfs in die gevallen is het meer de beleefdheid van het aan die kinderen vragen dan dat ze werkelijk iets te zeggen hebben.

Buiten dat hebben kinderen geen recht op zelfbeschikking. Dat recht is er niet.
Volgens mij zit je deels verkeerd:
https://www.knmg.nl/advie(...)en-minderjarigen.htm
1 + 1 = blauw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')