Maar mag je dat zomaar verleggen is zijn vraag denk ik. De buren zijn er ooit komen wonen met het huidige recht van overpad. TS vraagt nu volgens mij of hij het recht van overpad kan verleggen, zonder dat buren daarbij hoeven in te stemmen. Toch?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 19:53 schreef Spanky78 het volgende:
Zolang ze overpad houden toch geen probleem?
Ik dacht al dat 't aan mij lag. Snap er niets vanquote:Op donderdag 23 augustus 2018 19:56 schreef Aventuras het volgende:
Ik heb heel wat tekeningen gezien in mijn leven maar hier bak ik vrij weinig van!
Da's mooi, dan kan jij TS antwoorden.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 20:23 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Die tekening is op zich wel begrijpbaar met de info in openingspost.
Ik hoop het ook voor de TS.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 20:47 schreef Cue_ het volgende:
Mag toch hopen dat je dat pad zo mag verleggen zonder gedoe![]()
Geen idee verder. Maar hoop 't wel voor je.
Navragen bij een juridisch loket? Lijkt me wat makkelijker en goedkoper dan direct een advocaat oidquote:Op donderdag 23 augustus 2018 21:04 schreef Finnestra het volgende:
Bedankt! Dat is goed om te weten. Het lijkt een buurweg te zijn, maar als ik dit zo lees is bij zowel een wijziging van een erfdienstbaarheid als bij wijziging van de buurweg een nieuwe akte nodig.
Enige vraag die overblijft, heeft dit enige kans van slagen als de buren niet akkoord gaan?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-01-01quote:Artikel 73
1 De inhoud van de erfdienstbaarheid en de wijze van uitoefening worden bepaald door de akte van vestiging en, voor zover in die akte regelen daaromtrent ontbreken, door de plaatselijke gewoonte. Is een erfdienstbaarheid te goeder trouw geruime tijd zonder tegenspraak op een bepaalde wijze uitgeoefend, dan is in geval van twijfel deze wijze van uitoefening beslissend.
2 Niettemin kan de eigenaar van het dienende erf voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid een ander gedeelte van het erf aanwijzen dan waarop de erfdienstbaarheid ingevolge het vorige lid dient te worden uitgeoefend, mits deze verplaatsing zonder vermindering van genot voor de eigenaar van het heersende erf mogelijk is. Kosten, noodzakelijk voor zodanige verandering, komen ten laste van de eigenaar van het dienende erf.
Andere tekening.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 21:36 schreef FF het volgende:
Is dit trouwens een bericht van TS?
https://kassa.bnnvara.nl/(...)-overpad-verplaatsen
Haha guiltyquote:Op donderdag 23 augustus 2018 21:56 schreef FF het volgende:
En deze vraag lijkt er ook wel heel erg op
https://kassa.bnnvara.nl/(...)pad-route-veranderen
Ik kreeg juist een hoop commentaar daar het onduidelijk was dus heb het nog geprobeerd te versimpelenquote:Op donderdag 23 augustus 2018 22:02 schreef FF het volgende:
[..]
Die schets is trouwens wel duidelijker omdat je ook de loop naar hun garagebox aangeeft
Weinig inzicht zou ik zrggen, hoe makkelijk wil je die tekening hebben zeg...quote:Op donderdag 23 augustus 2018 19:56 schreef Aventuras het volgende:
Ik heb heel wat tekeningen gezien in mijn leven maar hier bak ik vrij weinig van!
Haha ja nu ja, eerst stond er een heel ander gebrabel :pquote:Op donderdag 23 augustus 2018 22:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Weinig inzicht zou ik zrggen, hoe makkelijk wil je die tekening hebben zeg...
Dat is je antwoord toch?quote:Op donderdag 23 augustus 2018 20:14 schreef Finnestra het volgende:
..
In de akte staat 'om de doorgaande weg te bereiken op de kortstmogelijke manier', akte is uit 1961 en nog sprake van een buurweg.
Er is in het verleden een rechtzaak geweest met een paar eigenaren van ons huis terug. Die had zoiets van rot op ik gooi dat pad gewoon helemaal dicht, en dat hebben ze tot aan de hoge raad volgehouden (en verloren). Zodra ik ook maar iets over dat overpad zegt beginnen ze te steigeren.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:47 schreef FredvZ het volgende:
Wat zeiden de buren toen je ze dit vertelde?
Je komt ze vast vaak tegen als zr over je erf gaan, dus "he buur, ik wil mijn tuin tegen het huis aanleggen en pad langs de achterzijde van het erf voor je maken. Heb je daar problemen mee?"
Wie weet zegt-ie dan wel, "ja prima joh, lijkt me ook leuker voor jullie. Heb je hulp nodig? Ik heb nog wel een kruiwagen"
Thanks, hier heb ik wat aanquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 07:06 schreef Stormqueen het volgende:
Je bent verplicht overpad te verlenen. Niet om de kortste route te verlenen. Dus: ja, dit mag.
We hebben zelf enkele jaren geleden onze tuin kunnen uitbreiden. De voorwaarde van de verkopende buur was echter wel dat het overpad niet meer dóór zijn tuin, maar langs zijn erfgrens zou lopen. Ons overpad is daardoor van ca. 30 meter naar ca. 120 meter gegaan. Flink verder lopen dus, maar hij staat in zijn volste recht, wij hebben een grotere tuin en de kinderen hebben een fraai avonturenpad er bij
ik quote even ts:quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 07:06 schreef Stormqueen het volgende:
Je bent verplicht overpad te verlenen. Niet om de kortste route te verlenen. Dus: ja, dit mag.
Volgens mij wordt daar niet de kortst mogelijke route over je erf mee bedoeld, dan zouden ze ook kunnen eisen dat ze door je huis mogen banjeren als dat korter is.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 08:54 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
ik quote even ts:
“In de akte staat 'om de doorgaande weg te bereiken op de kortstmogelijke manier', akte is uit 1961 en nog sprake van een buurweg.”
Op kortstmogelijke manier betekent toch wel dat het de korste route moet zijn?
Ik zou denk ik wel zeuren over die knik in dat overpad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat een teringlijers als ze hier over gaan janken, dat is echt een paar stappen extra voor ze.
Ja, heb ik ook gelijk aangegeven, wat betreft die knikken kunnen we er ook gewoon een ronde bocht van maken of breder maken of wat dan ook. Wil ook helemaal niet moeilijk doen over kleine stukjes, als ik maar gewoon die tuin bij het huis kan trekken...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zou denk ik wel zeuren over die knik in dat overpad.
Als ik met een motorfiets of zo op en neer wil is dat niet handig.
Kan die knik er niet uit?
Zelfs met een fatboy kan je nog makkelijk een bochtje maken hoor. Ik heb geen idee hoe smal het pad is, bij een heel smal pad wordt het misschien wel vervelend. Maar als de tekening op ware grootte is en de tuin was 3 meter dan is dat pad zo'n 2.5 meter. Dan kun je nog rijdend met je motor overheenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat ligt er helemaal aan, met een motorfiets mag je niet zomaar dat pad gebruiken. Dat moet dan beschreven staan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Oh ja hun garage loopt weer ergens anders dus je hoeft helemaal niet met je motor over dit pad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat ligt er helemaal aan, met een motorfiets mag je niet zomaar dat pad gebruiken. Dat moet dan beschreven staan.
En of het handig is of niet, dat doet er niet toe. Leer je maar omgaan met je motorfiets.
Inderdaad. Die worden misschien wel aangemoedigd om te treuzelen en bij jullie naar binnen te kijken. Hoe oud zijn ze eigenlijk?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:53 schreef Franknfurter het volgende:
Wat zeggen de buren als je ze vertelt dat je de situatie vervelend vindt door het gedrag van hun kinderen? Kunnen ze daar geen begrip voor opbrengen?
Begrip voor het gedrag is er wel een beetje, maar dat moeten we dan maar aangeven en dan zeggen ze er wel wat van tegen de kinderen...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:14 schreef maily het volgende:
[..]
Inderdaad. Die worden misschien wel aangemoedigd om te treuzelen en bij jullie naar binnen te kijken. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Leg het dan naar achter en plaats een schutting. Ben je overal vanaf.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:30 schreef Finnestra het volgende:
[..]
Begrip voor het gedrag is er wel een beetje, maar dat moeten we dan maar aangeven en dan zeggen ze er wel wat van tegen de kinderen...
Oudste is een jaar of 13, jongste ongeveer 3. Ik krijg al rillingen bij de gedachte dat ze straks allemaal apart naar school gaan over dat pad...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |