abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181406163
este allemaal,

Wij hebben sinds enkele jaren een huis wat een dienend erf is in een overpad situatie. Langs de achtergevel van ons huis loopt een overpad waarover de naastgeleden buren de straat kunnen bereiken. Hierachter hebben wij nog een strook tuin van ongeveer 3 meter.

Toen wij hier kwamen wonen maakte het (toendertijd) jongere stel ongeveer 2 a 3 keer per dag gebruik van het pad, maar met inmiddels 4 schoolgaande kinderen + een hond is het gebruik heel erg geïntensiveerd, tot een punt waarop dit als een grote ergenis wordt ervaren (spelende kinderen op het pad / kinderen die voor het raam staan of door de deur naar binnen gluren).

Nu zaten wij te denken om het overpad te verleggen naar de achterliggende tuinstrook. Zodoende loopt het pad niet meer direct langs het huis (en raam en deur). Ondanks een goede burenrelatie zijn zij hier jammer genoeg niet heel blij mee. In hoeverre staan wij hierin in ons recht? Ik heb een schets toegevoegd van de situaties. Achter ons perceel hebben zij nog een garage waarvan de toegang weer over een erfpad van iemand anders loopt.

De vermindering van het genot van de het heersende erf zou voor het grootste deel de extra loopafstand zijn, Van ongeveer 20m tot de doorgaande weg naar 25m. Daarnaast wordt de loopafstand naar hun garage wel een heel stuk verkort. Andere belemmeringen als haakse bochten in het nieuwe pad kunnen altijd in overleg rond of breder worden als dit een pijnpunt zou kunnen zijn, wij zijn bereid alle ruimte op te geven die nodig is voor een goed functionerend ruim pad indien dit verlegd kan worden. De nieuwe route zou voor ons wel als een heel stuk minder belemmerend worden ervaren.

Alvast hartelijk dank voor het lezen!

[ Bericht 1% gewijzigd door Finnestra op 23-08-2018 20:37:59 ]
pi_181406316
Zolang ze overpad houden toch geen probleem?
Whatever...
pi_181406360
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:53 schreef Spanky78 het volgende:
Zolang ze overpad houden toch geen probleem?
Maar mag je dat zomaar verleggen is zijn vraag denk ik. De buren zijn er ooit komen wonen met het huidige recht van overpad. TS vraagt nu volgens mij of hij het recht van overpad kan verleggen, zonder dat buren daarbij hoeven in te stemmen. Toch?
U MAD?
pi_181406395
Ik heb heel wat tekeningen gezien in mijn leven maar hier bak ik vrij weinig van! _O-
It All Goes Back in the Box
pi_181406459
Wat zegt Wiki:
Recht van overpad of recht van voetpad is een erfdienstbaarheid waarmede een onroerende zaak - het dienende erf - ten behoeve van een andere onroerende zaak - het heersende erf - is bezwaard. De last die deze erfdienstbaarheid op het dienende erf legt is de verplichting om te dulden dat de gebruikers en bezoekers van het heersende erf zich via de grond van het dienende erf naar het heersende erf en terug begeven. Het kan alleen het lopen betreffen, of bijvoorbeeld ook het fietsen.

Een dergelijk recht is veelal ontstaan, of in een notariële akte gevestigd, wanneer de openbare weg redelijkerwijs alleen op die manier vanuit een bepaald grondstuk te bereiken is.

Het recht van overpad kan door de rechter worden opgeheven als de gebruiker geen redelijk belang meer heeft bij het recht, bijvoorbeeld doordat er een alternatieve route bestaat.

Mijn eerste vraag is. Hebben ze nog altijd een redelijk belang?

Als ze het recht hebben mag jij nog altijd de route verleggen op een redelijke manier.
Het pad een paar meter verplaatsen is heel redelijk.

Stel je zou bv een moestuin aanleggen en niet willen dat ze door de sla lopen en daarom het pad verplaatsen naar de achterkant van de tuin dan kan dat.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181406466
Hoe staat het recht van overpad vastgelegd in de notariële akte? En hoe oud is het?
pi_181406825
Gaat inderdaad over de vraag of het verlegd mag worden, het overpad bestaat en aan dat recht willen we ook niet komen. Dat is geen issue.

Sorry voor de onduidelijke tekening, tekenskills zijn op zijn minst matig te noemen...

Toen we dit huis kochten was er geen tuin, alleen een garage over de hele breedte van het perceel, zodoende was de huidige situatie de enige optie. Die garage hebben we toentertijd weggeslagen voor een tuintje, maar omdat we er net kwamen wonen dat overpad maar zo gelaten.

De buren hebben nog wel belang bij het overpad, ze hebben dan wel ook een voordeur en een garage naar de tuin achter op hun perceel, maar deze deur was oorspronkelijk de enige deur en het huis is ook nog zo ingericht.

In de akte staat 'om de doorgaande weg te bereiken op de kortstmogelijke manier', akte is uit 1961 en nog sprake van een buurweg.
pi_181406895
Maar als ze via hun eigen garage op de weg kunnen komen is het belang weg volgens mij.

Ik lees trouwens net dat je ze kunt vragen bij te dragen aan het onderhoud van het pad.
https://www.advocaten-ams(...)ad-erfdienstbaarheid
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:18:41 #9
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_181406897
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:56 schreef Aventuras het volgende:
Ik heb heel wat tekeningen gezien in mijn leven maar hier bak ik vrij weinig van! _O-
Ik dacht al dat 't aan mij lag. Snap er niets van :N
pi_181406999
Die tekening is op zich wel begrijpbaar met de info in openingspost.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:27:23 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181407074
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:23 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Die tekening is op zich wel begrijpbaar met de info in openingspost.
Da's mooi, dan kan jij TS antwoorden.
Tot nooit .......
pi_181407125
2e poging qua paint. Misschien is het zo beter leesbaar met alleen de overpad situatie op ons perceel en de rest buiten beschouwing gelaten!
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:32:53 #13
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_181407217
Dat is idd beter :)
Kleurtjes of lijndikte verschil wil ook wel helpen.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:33:43 #14
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_181407243
Neem aan dat zoiets ook met de gemeente besproken kan worden? Over wat wel of niet mag. Of andere instantie?
pi_181407507
Kleurtjes toegevoegd :7

Gemeente zegt kortgezegd: zoek het samen maar uit of ga maar naar de rechter.

Als het erop lijkt dat dit enige kans maakt juridisch gezien gaan we maar een keer een advocaat inschakelen voor advies..
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:47:39 #16
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_181407621
Mag toch hopen dat je dat pad zo mag verleggen zonder gedoe :X
Geen idee verder. Maar hoop 't wel voor je.
  Spellchecker donderdag 23 augustus 2018 @ 20:50:21 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181407709
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:47 schreef Cue_ het volgende:
Mag toch hopen dat je dat pad zo mag verleggen zonder gedoe :X
Geen idee verder. Maar hoop 't wel voor je.
Ik hoop het ook voor de TS.

Afschuwelijke dingen die rechten van overpad :r
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:56:42 #18
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_181407897
Het hangt ervan af wat de juridische status van dat pad is. Als het een erfdienstbaarheid is (dan ben je inderdaad 'heersend erf'), kan dat worden gewijzigd. Je dient dat samen met alle heersende en dienende erven te doen in een notariële akte.
Erfdienstbaarheden ontstaan ofwel door vestiging bij notariële akte, ofwel door verjaring.

Het kan ook zijn dat het pad een oude "buurweg" is. Buurwegen ontstonden door de bestemming die men er indertijd aan heeft gegeven. Vanaf 1-1-1992 kunnen buurwegen niet meer nieuw ontstaan, maar door overgangsrecht blijven op die datum reeds bestaande buurwegen gerespecteerd. Als alle betrokkenen het pad verleggen, houdt de buurweg op te bestaan (de bestemming is er niet meer). Over het nieuwe traject kan geen nieuwe buurweg meer komen, dus zal daarvoor een erfdienstbaarheid moeten worden gevestigd. Daarvoor is een notariële akte nodig.

Een derde mogelijkheid is dat het pad gebruikt wordt op grond van een al dan niet stilzwijgende persoonlijke afspraak. Dat kan natuurlijk ook met betrekking tot het nieuwe pad. Maar persoonlijke afspraken binden alleen de betrokken partijen en niet hun rechtspvolgers (toekomstige eigenaars). Dat geeft dus op de lange termijn geen zekerheid. Ook in dat geval is een vestiging van een erfdienstbaarheid met betrekking tot het nieuwe pad het wenselijkst, ondanks dat daarvoor een notariële akte nodig is (die geld kost). Erfdienstbaarheden zijn namelijk aan de onroerende zaak gekoppeld, ongeacht wie daarvan eigenaar is of in de toekomst wordt.

Dat is mijn oordeel en daar moet u het mee doen
Prrrrr
pi_181408163
Bedankt! Dat is goed om te weten. Het lijkt een buurweg te zijn, maar als ik dit zo lees is bij zowel een wijziging van een erfdienstbaarheid als bij wijziging van de buurweg een nieuwe akte nodig.

Enige vraag die overblijft, heeft dit enige kans van slagen als de buren niet akkoord gaan?
pi_181408317
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:04 schreef Finnestra het volgende:
Bedankt! Dat is goed om te weten. Het lijkt een buurweg te zijn, maar als ik dit zo lees is bij zowel een wijziging van een erfdienstbaarheid als bij wijziging van de buurweg een nieuwe akte nodig.

Enige vraag die overblijft, heeft dit enige kans van slagen als de buren niet akkoord gaan?
Navragen bij een juridisch loket? Lijkt me wat makkelijker en goedkoper dan direct een advocaat oid
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:27:04 #21
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_181408715
Ik ken een doodlopende autoloze straat waar alleen maar voetpad heeft zowel voor als achter het huis. En overal loopt het voetpad over de grond van het bijhorende huis. Over erfdienstbaarheid gesproken. Huis 1 moet 23 andere bewoners over zijn pad laten gaan en huis 24 hoeft niets te regelen :D

Allemaal hebben ze een schutting/muur/schuur geplaatst tussenhun huis en het pad. Sommigen hebben zonder problemen hun pad omgelegd. Nooit overlegd met de andere buren, nooit iets voor getekend. Het recht van overpad is er gewoon nog.

Als je buren echt niet mee willen werken kijk je even naar het Burgerlijk Wetboek, Boek 5, Artikel 73, lid 2.

quote:
Artikel 73
1 De inhoud van de erfdienstbaarheid en de wijze van uitoefening worden bepaald door de akte van vestiging en, voor zover in die akte regelen daaromtrent ontbreken, door de plaatselijke gewoonte. Is een erfdienstbaarheid te goeder trouw geruime tijd zonder tegenspraak op een bepaalde wijze uitgeoefend, dan is in geval van twijfel deze wijze van uitoefening beslissend.
2 Niettemin kan de eigenaar van het dienende erf voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid een ander gedeelte van het erf aanwijzen dan waarop de erfdienstbaarheid ingevolge het vorige lid dient te worden uitgeoefend, mits deze verplaatsing zonder vermindering van genot voor de eigenaar van het heersende erf mogelijk is. Kosten, noodzakelijk voor zodanige verandering, komen ten laste van de eigenaar van het dienende erf.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-01-01
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:36:09 #22
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_181408947
Is dit trouwens een bericht van TS?

https://kassa.bnnvara.nl/(...)-overpad-verplaatsen
  Spellchecker donderdag 23 augustus 2018 @ 21:40:35 #23
197773 crew  maily
pi_181409034
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:36 schreef FF het volgende:
Is dit trouwens een bericht van TS?

https://kassa.bnnvara.nl/(...)-overpad-verplaatsen
Andere tekening.
pi_181409353
Nope, niet van mij. Mar de situatie lijkt er wel heel erg op.

Het is een lange staat met overal dezelfde overpadconstuctie. Zou me niks verbazen als het ook hier ergens is. Alleen hebben zij het over 50 meter, ik kom niet verder dan max. 25 tot de staat.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:56:08 #25
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_181409386
En deze vraag lijkt er ook wel heel erg op ;)
https://kassa.bnnvara.nl/(...)pad-route-veranderen
pi_181409505
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:56 schreef FF het volgende:
En deze vraag lijkt er ook wel heel erg op ;)
https://kassa.bnnvara.nl/(...)pad-route-veranderen
Haha guilty :')
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:02:23 #27
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_181409532
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:00 schreef Finnestra het volgende:

[..]

Haha guilty :')
Die schets is trouwens wel duidelijker omdat je ook de loop naar hun garagebox aangeeft ;)
pi_181409688
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:02 schreef FF het volgende:

[..]

Die schets is trouwens wel duidelijker omdat je ook de loop naar hun garagebox aangeeft ;)
Ik kreeg juist een hoop commentaar daar het onduidelijk was dus heb het nog geprobeerd te versimpelen :D
pi_181410467
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:56 schreef Aventuras het volgende:
Weinig inzicht zou ik zrggen, hoe makkelijk wil je die tekening hebben zeg...
pi_181410499
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:47 schreef 111210 het volgende:

[..]

Weinig inzicht zou ik zrggen, hoe makkelijk wil je die tekening hebben zeg...
Haha ja nu ja, eerst stond er een heel ander gebrabel :p
It All Goes Back in the Box
pi_181410618
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:14 schreef Finnestra het volgende:

..
In de akte staat 'om de doorgaande weg te bereiken op de kortstmogelijke manier', akte is uit 1961 en nog sprake van een buurweg.
Dat is je antwoord toch?
  donderdag 23 augustus 2018 @ 23:14:58 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181411179
waarom die knik in je tuin? je niet via een rechte lijn?
Tot nooit .......
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:47:51 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181413784
Wat zeiden de buren toen je ze dit vertelde?

Je komt ze vast vaak tegen als zr over je erf gaan, dus "he buur, ik wil mijn tuin tegen het huis aanleggen en pad langs de achterzijde van het erf voor je maken. Heb je daar problemen mee?"

Wie weet zegt-ie dan wel, "ja prima joh, lijkt me ook leuker voor jullie. Heb je hulp nodig? Ik heb nog wel een kruiwagen"
So we just called him Fred
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:06:19 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_181416438
Je bent verplicht overpad te verlenen. Niet om de kortste route te verlenen. Dus: ja, dit mag.

We hebben zelf enkele jaren geleden onze tuin kunnen uitbreiden. De voorwaarde van de verkopende buur was echter wel dat het overpad niet meer dóór zijn tuin, maar langs zijn erfgrens zou lopen. Ons overpad is daardoor van ca. 30 meter naar ca. 120 meter gegaan. Flink verder lopen dus, maar hij staat in zijn volste recht, wij hebben een grotere tuin en de kinderen hebben een fraai avonturenpad er bij ;)
disclaimer
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:12:28 #35
149959 SQ
snelle trees
pi_181416474
Verder wel erg zuur als je buren gaan dwarsliggen over 5 friggin meter extra lopen :')
disclaimer
pi_181416480
Wat stormqueen zegt, ook het eerste wat mij te binnen schiet.
Je moet overpad verlenen, dat verdwijnt niet door het verleggen van het pad.
Jammer voor de buren.
pi_181417179
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:47 schreef FredvZ het volgende:
Wat zeiden de buren toen je ze dit vertelde?

Je komt ze vast vaak tegen als zr over je erf gaan, dus "he buur, ik wil mijn tuin tegen het huis aanleggen en pad langs de achterzijde van het erf voor je maken. Heb je daar problemen mee?"

Wie weet zegt-ie dan wel, "ja prima joh, lijkt me ook leuker voor jullie. Heb je hulp nodig? Ik heb nog wel een kruiwagen"
Er is in het verleden een rechtzaak geweest met een paar eigenaren van ons huis terug. Die had zoiets van rot op ik gooi dat pad gewoon helemaal dicht, en dat hebben ze tot aan de hoge raad volgehouden (en verloren). Zodra ik ook maar iets over dat overpad zegt beginnen ze te steigeren. :N
pi_181417202
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:06 schreef Stormqueen het volgende:
Je bent verplicht overpad te verlenen. Niet om de kortste route te verlenen. Dus: ja, dit mag.

We hebben zelf enkele jaren geleden onze tuin kunnen uitbreiden. De voorwaarde van de verkopende buur was echter wel dat het overpad niet meer dóór zijn tuin, maar langs zijn erfgrens zou lopen. Ons overpad is daardoor van ca. 30 meter naar ca. 120 meter gegaan. Flink verder lopen dus, maar hij staat in zijn volste recht, wij hebben een grotere tuin en de kinderen hebben een fraai avonturenpad er bij ;)
Thanks, hier heb ik wat aan ^O^ en lekker dat jullie hier zo makkelijk over waren, had hier graag hetzelfde gehad!
pi_181417245
Misschien is het wel verstandig om een soort dossier te maken met foto’s en filmpjes van de buurkinderen die op het pad spelen en door het raam en de deur naar binnen gluren.

Al snap ik nog altijd niet waarom de buren niet via hun eigen garage naar de weg kunnen gaan.
pi_181417255
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:06 schreef Stormqueen het volgende:

ik quote even ts:
“In de akte staat 'om de doorgaande weg te bereiken op de kortstmogelijke manier', akte is uit 1961 en nog sprake van een buurweg.”
Op kortstmogelijke manier betekent toch wel dat het de korste route moet zijn?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:02:38 #41
149959 SQ
snelle trees
pi_181417341
Oké, dat had ik even gemist.
Dan kan ik niet anders zeggen dat de buren behoorlijk zure lappen zijn om te gaan zeiken over 5 meter. Da's ongeveer de afstand tussen mijn bank en mijn plee en ik heb een klein huis :')
disclaimer
pi_181417569
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 08:54 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

ik quote even ts:
“In de akte staat 'om de doorgaande weg te bereiken op de kortstmogelijke manier', akte is uit 1961 en nog sprake van een buurweg.”
Op kortstmogelijke manier betekent toch wel dat het de korste route moet zijn?
Volgens mij wordt daar niet de kortst mogelijke route over je erf mee bedoeld, dan zouden ze ook kunnen eisen dat ze door je huis mogen banjeren als dat korter is.

Volgens mij is dat zo geschreven om te voorkomen dat je mensen verplicht een eigen pad over een kilometer te moeten aanleggen naar een andere openbare weg. De kortstmogelijke manier is via jouw erf, dat wordt er bedoeld.

Maar hoe jij je erf indeelt moet je zelf weten. Zolang ze er maar fatsoenlijk overheen kunnen te voet of per fiets. Dat moet overigens ook vastliggen als ik het juist heb, of ze daar mogen lopen of fietsen of met een motorvoertuig komen.

Spelen op het pad is niet toegestaan, dit zou je kunnen filmen (denk aan een bordje ophangen!) en als bewijs gebruiken om het recht van overpad te kunnen schrappen. Dat is duidelijk misbruik maken van de situatie.

Zover ik weet, en ook bij de RR gezien heb, ben jij vrij om het pad aan te passen als dit je beter uitkomt. Sowieso zal 5 meter meer of minder lopen nooit als zwaarwegend belang worden gezien door een rechter als het afgezet wordt tegen de tweedeling van de tuin, het blijven hangen van kinderen en gluren. Het doel van het recht en dus het pad is namelijk zeer helder: ontsluiting naar de openbare weg.

Zelf zou ik het gewoon achterin de tuin maken met een schutting. Al weet ik niet of je een prachtig uitzicht hebt wat je niet wil bederven. Eventueel kan een schutting ook een coniferenhaag zijn als je dat mooi vindt. Maar ik zou het niet overleggen of iets anders, lekker belangrijk wat de buren ervan vinden. Zorg voor een net en goed functionerend pad, daarmee voldoe je aan het recht van overpad. En als de buren het zo erg vinden, dan hoor je wel wanneer je het voor de rechter een duidelijke uitleg kunt geven. Dat win je altijd.
pi_181418186
Wat een teringlijers als ze hier over gaan janken, dat is echt een paar stappen extra voor ze.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:32:21 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181418807
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat een teringlijers als ze hier over gaan janken, dat is echt een paar stappen extra voor ze.
Ik zou denk ik wel zeuren over die knik in dat overpad.
Als ik met een motorfiets of zo op en neer wil is dat niet handig.

Kan die knik er niet uit?
Tot nooit .......
pi_181418980
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, heb ik ook gelijk aangegeven, wat betreft die knikken kunnen we er ook gewoon een ronde bocht van maken of breder maken of wat dan ook. Wil ook helemaal niet moeilijk doen over kleine stukjes, als ik maar gewoon die tuin bij het huis kan trekken... O+
pi_181419062
Wat is dat streepje linksboven op de rechtse tekening ts? Een muur, een schutting?
pi_181419163
quote:

[..]

Zelfs met een fatboy kan je nog makkelijk een bochtje maken hoor. Ik heb geen idee hoe smal het pad is, bij een heel smal pad wordt het misschien wel vervelend. Maar als de tekening op ware grootte is en de tuin was 3 meter dan is dat pad zo'n 2.5 meter. Dan kun je nog rijdend met je motor overheen :)
pi_181419231
quote:

[..]

Dat ligt er helemaal aan, met een motorfiets mag je niet zomaar dat pad gebruiken. Dat moet dan beschreven staan.

En of het handig is of niet, dat doet er niet toe. Leer je maar omgaan met je motorfiets.
pi_181419299
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:47 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat ligt er helemaal aan, met een motorfiets mag je niet zomaar dat pad gebruiken. Dat moet dan beschreven staan.

En of het handig is of niet, dat doet er niet toe. Leer je maar omgaan met je motorfiets.
Oh ja hun garage loopt weer ergens anders dus je hoeft helemaal niet met je motor over dit pad.
pi_181419369
Wat zeggen de buren als je ze vertelt dat je de situatie vervelend vindt door het gedrag van hun kinderen? Kunnen ze daar geen begrip voor opbrengen?
  Spellchecker vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:14:38 #51
197773 crew  maily
pi_181419899
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:53 schreef Franknfurter het volgende:
Wat zeggen de buren als je ze vertelt dat je de situatie vervelend vindt door het gedrag van hun kinderen? Kunnen ze daar geen begrip voor opbrengen?
Inderdaad. Die worden misschien wel aangemoedigd om te treuzelen en bij jullie naar binnen te kijken. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
pi_181420230
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:14 schreef maily het volgende:

[..]

Inderdaad. Die worden misschien wel aangemoedigd om te treuzelen en bij jullie naar binnen te kijken. Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Begrip voor het gedrag is er wel een beetje, maar dat moeten we dan maar aangeven en dan zeggen ze er wel wat van tegen de kinderen...
Oudste is een jaar of 13, jongste ongeveer 3. Ik krijg al rillingen bij de gedachte dat ze straks allemaal apart naar school gaan over dat pad.. }:| .
pi_181420375
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:30 schreef Finnestra het volgende:

[..]

Begrip voor het gedrag is er wel een beetje, maar dat moeten we dan maar aangeven en dan zeggen ze er wel wat van tegen de kinderen...
Oudste is een jaar of 13, jongste ongeveer 3. Ik krijg al rillingen bij de gedachte dat ze straks allemaal apart naar school gaan over dat pad.. }:| .
Leg het dan naar achter en plaats een schutting. Ben je overal vanaf.

Stop met je druk maken om nonsens van 5 meter. Dat houdt echt geen stand bij een rechter.
pi_181444743
Wat ik me afvraag, kun je hun doorgang ook niet een stukje naar achter plaatsen? Naar net naast hun garage? Dan hou je zelf ook nog wat meer tuin over.

Buiten dat, ik snap überhaupt niet dat mensen zich niet bezwaard voelen dat zij en hun kinderen constant in de tuin van anderen staan. Zeker niet als er gewoon een voordeur is... of verplaats de deur in je garage dan naar een muur die grenst aan je eigen tuin. Zo bekrompen dit...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_181445070
Dan had je maar geen huis met het recht van overpad moeten kopen. Zit ook verwerkt in de waarde van het huis.
pi_181445385
TS, hoe liep het pad vroeger met de garage nog in tact? Kon men toen over een uitrit die nu tuin is?
Dan heb je de boel al eens aangepast? Loopt de nieuwe route over een stuk waar ze vroeger ook konden lopen? Dan moeten ze niet miepen.
dag
pi_181453422
Ik zou het nu gewoon lekker aanpassen, zonder overleg verder. Je hebt het geprobeerd. Het slaat toch nergens op dat ze hier niet aan mee willen werken? Gewoon een net ruim pad maken waar niemand wat op aan te merken kan hebben, schutting er langs, klaar. Mochten ze t dan voor de rechter laten komen zie je t dan wel weer, maar de kans dat ze dan denken, ach, t is ook wel prima zo lijkt me groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')