quote:
Ja dat is waar het is wel dezelfde Jozef en het zit anders.
In Matth. 1 : 1 - 17 vinden we het geslachtsregister van de Heere Jezus. In deze studie wordt niet op alle namen uit dat register ingegaan, maar toch wordt bij een aantal belangrijke zaken stilstaan. In Lukas 3 : 23 - 38 vinden we nog een geslachtsregister van Jezus Christus. In Matth. 1 : 16 wordt Jozef "de man van Maria" genoemd, "uit wie geboren is JEZUS, genaamd Christus". Deze Jozef wordt een zoon van ene Jakob genoemd. In Lukas 3 : 23 wordt Jozef echter "de zoon van Heli" genoemd. Het blijken twee verschillende geslachtslijnen te zijn, want Jozef is volgens Matth. 1 : 7 een afstammeling van Salomo, die een zoon was van David (Matth. 1 : 6), maar Lukas spreekt over afstamming van David via zijn zoon Nathan (Luk. 3 : 31). Het geslachtsregister in Matthéüs moet het geslachtsregister van Jozef zelf zijn, omdat Matth. 1 : 16 zegt: "En Jakob gewon Jozef...". Het geslachtsregister in Lukas moet dan het geslachtsregister van Maria zijn! Maar hoe kan het dan dat Jozef in Luk. 3 : 23 "de zoon van Heli" genoemd wordt? Dat komt omdat het Bijbelse begrip "zoon" een veel bredere betekenis heeft dan alleen "direct mannelijke afstammeling van". In Matth. 1 : 1 zien we reeds dat er geschreven staat: "Het boek van het geslacht van Jezus Christus, de Zoon van David, de zoon van Abraham". Ondanks dat David niet een directe zoon van Abraham was, maar wel een achter, achter, achter, achter, etc. achterkleinzoon, wordt hij in Gods Woord een zoon van Abraham genoemd. Zo wordt Jezus Christus een Zoon van David genoemd. En wanneer iemand trouwt en dus een schoonzoon wordt in de familie van zijn vrouw, noemt Gods Woord hem een zoon van de familie van zijn vrouw. Zo noemde Saul David bijvoorbeeld "mijn zoon", terwijl de vader van David Isaï heette (1 Sam. 16). Maar David werd de schoonzoon van Saul (1 Sam. 18 : 17 - 30). En zo noemde Saul David "mijn zoon" in 1 Sam. 24 : 17: "En het geschiedde, toen David geëindigd had al deze woorden tot Saul te spreken, zo zeide Saul: Is dit uw stem, mijn zoon David? Toen hief Saul zijn stem op en weende". En zo werd Jozef, als man van Maria, gerekend onder de zonen van Heli. De afstamming werd nu eenmaal bepaald via de mannelijke lijn.
Het Oude Testament heeft twee verschillende methoden om koningschap te claimen. De ene is door afstamming van David, en de andere is door profetische of goddelijke benoeming. Waar heeft David zijn koningschap vandaan? Het was door profetische benoeming, door Samuel.
De ene was van toepassing op het zuidelijke koninkrijk Juda, met zijn hoofdstad in Jeruzalem, terwijl de andere van toepassing was op het noordelijke koninkrijk van Israël, met zijn hoofdstad in Samaria. De vereiste voor de troon van Juda was Davidische afstamming. Niemand mocht op Davids troon zitten tenzij hij een lid van het huis van David was. Dus toen er een samenzwering was om het huis van David af te schaffen (Jesaja 7: 2-6), waarschuwde God dat zo'n samenzwering tot mislukken gedoemd was (Jesaja 8: 9-15).
Nu volgt de genealogie van Matthew de lijn van Jozef, de stiefvader van Jezus. Jozef was een rechtstreekse afstammeling van David via Salomo, maar ook via Jeconia (zie Matteüs 1, verzen 6-16). Nu, hier hebben we een groot probleem, omdat Jeremia 22: 24-30 zegt,
"Terwijl ik leef", zegt de Heer, "hoewel Chonja, de zoon van Jojakim, de koning van Juda, het zegel was aan mijn rechterhand, toch zou ik u plukken; en Ik zal u in de hand geven van hen die uw leven zoeken, en in de hand van hen wier gelaat u vreest - de hand van Nebukadnezar, de koning van Babel, en de hand van de Chaldeeën. Dus ik zal je uitwerpen, en je moeder die je gebaard heeft, naar een ander land waar je niet bent geboren; en daar zal je sterven. Maar aan het land waarnaar zij wensen terug te keren, zullen zij daar niet terugkeren. "Is deze man Conia een veracht, gebroken idool - een vat waarin geen plezier is? Waarom worden zij en zijn nageslacht uitgeworpen en in een land geworpen dat zij niet kennen? O aarde, aarde, aarde, hoor het woord des Heren! Zo zegt de Heer: 'Schrijf deze man neer als kinderloos, een man die in zijn dagen niet zal gedijen; want geen van zijn nageslacht zal voorspoedig zijn, zittend op de troon van David en regerend in Juda. '"
Deze passage zegt dat geen enkele afstammeling van Jeconiah het recht op de troon van David zou hebben. Tot Jeremia, moest de eerste vereiste voor Messiaanse afstamming van het huis van David zijn. Dus niet alleen moet de Messias uit de lijn van David komen, hij moet ook gescheiden zijn van Jeconiah. Maar zoals we in de stamboom van Matteüs lezen, is Jozef een afstammeling van Jeconiah, wat betekent dat geen van zijn nakomelingen op Davids troon kon zitten. Dus dan moet je de vraag stellen: hoe zou Jezus de Messias kunnen zijn, als de Messias uit de lijn van David moet komen, maar ook niet uit de lijn van Jechonja moet zijn?
Hier komt de Maagdelijke Geboorte om de hoek kijken. Bedenk dat Jezus niet de biologische zoon van Jozef is, dus de Jeconia vloek is niet op Hem van toepassing. Hij is echter de biologische zoon van Maria per geboorte van de maagd. Maar dit verklaart nog steeds niet hoe Jezus de nazaat van David is. Om dit te beantwoorden, moeten we Luke's genealogie bespreken.
In tegenstelling tot Matthew volgt Luke een strikte Joodse procedure en gewoonte, omdat hij geen namen weglaat en geen vrouwen vermeldt. Als je echter volgens Joodse gewoonte de naam van een vrouw niet zou kunnen noemen, maar haar lijn wilde traceren, hoe zou je dat dan doen? Hij zou de naam van haar echtgenoot gebruiken (mogelijke oudtestamentische precedenten voor deze praktijk zijn Ezra 2:61 en Nehemia 7:63). Dat zou de tweede vraag opwerpen: als iemand een genealogie zou bestuderen, hoe zou hij dan weten of de genealogie die van de man of die van de vrouw was, omdat in beide gevallen de naam van de echtgenoot zou worden gebruikt? Het antwoord is niet moeilijk; het probleem ligt bij de Engelse taal.
In het Engels is het geen goede grammatica om een bepaald artikel ("de") te gebruiken voor een eigennaam ("de" Mattheüs "," de Luke "en" de "Maria). Het is echter vrij geoorloofd in de Griekse grammatica. In de Griekse tekst van Luke's genealogie heeft elke genoemde naam het Griekse bepaalde lidwoord "de" met één uitzondering: de naam van Jozef (Lucas 3:23). Iemand die het origineel leest, zou het ontbrekende lidwoord uit Josephs naam begrijpen dat dit niet echt de stamboom van Joseph was, maar die van zijn vrouw Mary.
Bovendien, hoewel veel vertalingen van Lucas 3:23 lezen: "... als zogenaamd de zoon van Jozef, de zoon van Heli ..." vanwege het ontbrekende Griekse bepaalde artikel voor de naam van Jozef, zou datzelfde vers als volgt kunnen worden vertaald: " De zoon zijn (zoals werd verondersteld) van Jozef, de zoon van Heli ... "Met andere woorden, het laatste haakje zou kunnen worden uitgebreid zodat het vers zegt dat hoewel Jezus werd" verondersteld "of verondersteld werd de afstammeling van Jozef te zijn, Hij echt was de afstammeling van Heli. Heli was de vader van Mary. Uiteindelijk was Joseph de "schoonzoon van Heli".
Bedenk vervolgens dat koning David meer dan één zoon had. Een van hen was Nathan. Geen van de afstammelingen van Nathan had enige "Jeconia-achtige" vloeken. Maria was een afstammeling van Nathan (Luke 3:23 en vers 31 - onthoud, zoals hierboven uitgelegd, hoewel de Engelse tekst zegt: "de zoon van Jozef, de zoon van Heli ..." omdat de oorspronkelijke Griek zegt dat Heli de schoonvader van Jozef, logisch gezien is Heli de biologische vader van Maria). Nu, Jezus is volkomen veilig van het probleem van de Jeconia vloek, terwijl ze allemaal uit de lijn van David en van de stam van Juda kwamen.
[ Bericht 29% gewijzigd door Doedelzak77 op 11-09-2018 11:21:33 ]