abonnement Unibet Coolblue
pi_181316243
Hoi,

Ik wil graag bij de voordeur 2 inbouwspots monteren in de luifel. Elektra aanleggen is geen probleem. Vanuit de meterkast worden ze straks bediend met een tijdschakelaar. Echter door het enorme aanbod aan spots (meeste is voor binnenshuis) en de verschillen in prijzen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Dit idee zeg maar:


Aangezien ik nogal wat branduren verwacht, wil ik er GU10 LED lampen in plaatsen. De armaturen moeten tevens van degelijk materiaal zijn voor gebruik buitenshuis, zoals kunststof of rvs. Daarnaast is er keuze tussen laagspanning 12V en hoogspanning en een diversiteit aan IP-veiligheidsklassen.

Ik dacht zelf deze van Philips te bestellen: https://www.lampenonline.(...)co-inbouwspot-buiten.

Deze zijn wel hoogspanning, dus zal ze met aarding aan moeten leggen. Hoe kan ik de bekabeling in de luifel desondanks zo goed mogelijk beschermen in het geval van waterlekkage in de luifel? (wat bij deze luifels nogal eens voorkomt).

Iets duurdere spots mogen ook wel, maar spots van 30 euro per stuk zijn wel erg veel van het goede. Iemand tips?

Alvast bedankt. :)
pi_181316611
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 09:50 schreef Justinn het volgende:

Ik dacht zelf deze van Philips te bestellen: https://www.lampenonline.(...)co-inbouwspot-buiten.

Deze zijn wel hoogspanning, dus zal ze met aarding aan moeten leggen. Hoe kan ik de bekabeling in de luifel desondanks zo goed mogelijk beschermen in het geval van waterlekkage in de luifel? (wat bij deze luifels nogal eens voorkomt).

Iets duurdere spots mogen ook wel, maar spots van 30 euro per stuk zijn wel erg veel van het goede. Iemand tips?

Alvast bedankt. :)
Zo'n systeem heb ik binnen in de ontvangst. Gewoon baggerspul; die veer wordt lam en laat los, spotje hangt half uit het plafond. Het zit 1x goed en als je daarna de LED moet vervangen, krijg je het nooit meer lekker strak.

Neem de kosten voor een deugdelijk systeem.

En wat lekkage betreft: de kabel kan daar prima tegen, maar je zie bij dit systeem al de contacten bloot liggen; bij een beetje vocht geeft dat al doorslag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181316963
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 10:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo'n systeem heb ik binnen in de ontvangst. Gewoon baggerspul; die veer wordt lam en laat los, spotje hangt half uit het plafond. Het zit 1x goed en als je daarna de LED moet vervangen, krijg je het nooit meer lekker strak.

Neem de kosten voor een deugdelijk systeem.

En wat lekkage betreft: de kabel kan daar prima tegen, maar je zie bij dit systeem al de contacten bloot liggen; bij een beetje vocht geeft dat al doorslag.
Thanks, ik had al mn vermoedens inderdaad. Heb je tips voor een beter product? Duurder mag best, als daar meer deugdelijkheid tegenover staat.
pi_181317449
Voor onder een luifel zou je ook naar badkamerspotjes kunnen kijken. Kunnen ook redelijk tegen vocht, alleen zou ik de trafo dan in de meterkast houden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_181317484
Volgens mij hebben wij toen spotjes gehaald van RVS voor 18 euro voor 3 stuks. Gewone Philips LED lampen erin. Geen centje pijn, nat worden ze niet. Misschien heb ik de doosjes thuis nog zal is kijken.
pi_181317918
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 10:59 schreef Resistor het volgende:
Voor onder een luifel zou je ook naar badkamerspotjes kunnen kijken. Kunnen ook redelijk tegen vocht, alleen zou ik de trafo dan in de meterkast houden.
Ja, een 12 volts systeem dacht ik ook aan. Zal eens even rondkijken. Ben zelf totaal niet bekend met dit soort systemen en de trafo's. Tips?

quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 11:03 schreef Bastoenie het volgende:
Volgens mij hebben wij toen spotjes gehaald van RVS voor 18 euro voor 3 stuks. Gewone Philips LED lampen erin. Geen centje pijn, nat worden ze niet. Misschien heb ik de doosjes thuis nog zal is kijken.
Ben benieuwd welke dat zijn. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 20-08-2018 11:56:03 ]
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 13:09:13 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181319628
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 10:59 schreef Resistor het volgende:
Voor onder een luifel zou je ook naar badkamerspotjes kunnen kijken. Kunnen ook redelijk tegen vocht, alleen zou ik de trafo dan in de meterkast houden.
De benodigde transformators zijn inderdaad vaak maar IP21 dus iig. zeker niet waterdicht. ;)

https://www.lampen24.nl/e(...)B_D_BwE&gclsrc=aw.ds
pi_181515106
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 11:38 schreef Justinn het volgende:

[..]

Ja, een 12 volts systeem dacht ik ook aan. Zal eens even rondkijken. Ben zelf totaal niet bekend met dit soort systemen en de trafo's. Tips?

[..]

Ben benieuwd welke dat zijn. :)
Zo even geduurd! Wij hebben de lucide focus spots met Philips LED lampen erin. Zit geen transformator achter.
pi_181568659
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:34 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Zo even geduurd! Wij hebben de lucide focus spots met Philips LED lampen erin. Zit geen transformator achter.
Thanks. Uiteindelijk gekozen voor 2 x 230v spotjes met LED lampjes (GU10).
pi_181580268
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 10:59 schreef Resistor het volgende:
Voor onder een luifel zou je ook naar badkamerspotjes kunnen kijken. Kunnen ook redelijk tegen vocht, alleen zou ik de trafo dan in de meterkast houden.
Gewoon een ip67 trafo gebruiken en die in de luifel naast één van de spotjes leggen.

Draadlengte tussen trafo en spotjes houd je het liefst zo kort mogelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')